Рішення
від 27.05.2020 по справі 200/4155/20-а
ДОНЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Україна

Донецький окружний адміністративний суд

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 травня 2020 р. Справа№200/4155/20-а

приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1

Донецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Михайлик А.С. розглянув в приміщенні Донецького окружного адміністративного суду за правилами спрощеного (письмового) позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Волноваського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -

ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ ТА ЗАПЕРЕЧЕНЬ

ОСОБА_1 звернувся до суду із позовом до Волноваського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення № 1559 від 18.11.2019 про відмову в призначенні пенсії за віком на пільгових умовах, зобов`язання зарахувати до пільгового стажу періоди роботи з особливо важкими та шкідливими умовами праці за списком № 1 , що дають право на призначення пенсії за віком з 07.09.1988 по 09.10.1989 на ВП Шахта Привільнянська ПАТ Лисичанськвугілля , з 21.11.1991 по 13.08.1992 на ДП Шахтоуправління Південнодонбаське № 1 , з 09.03.2011 по 01.03.2012 та з 10.08.2012 по 31.12.2012 у ТОВ Донремсервіс , з 02.01.2013 по 31.03.2014 у ТОВ Углесервіс , з 01.06.2019 по 13.11.2019 на ДП Шахта імені М.С. Сургая ; зобов`язання повторно розглянути заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах від 13.11.2019.

Позивач зазначив, що рішення відповідача про відмову в призначенні пенсії вмотивовано недостатністю пільгового стажу позивача через що відсутні підстави для призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Водночас, під час обчислення пільгового стажу відповідачем протиправно не враховані відомості довідок, уточнюючих пільговий характер роботи позивача з підстав їх видачі підприємствами, розташованими на непідконтрольній українській владі території та неможливості перевірки достовірності зазначених в них відомостей. Позивач зауважив на тому, що наданих ним до заяви про призначення пенсії документів - трудової книжки та уточнюючих довідок достатньо для зарахування спірних періодів до пільгового стажу.

Відповідач проти задоволення заявлених позивачем вимог заперечував, підстави незгоди визначив в наданому до суду відзиві. За змістом відзиву відомості про роботу до трудової книжки та довідки про пільговий характер роботи вносяться на підставі первинних документів, а тому відсутність первинних документів унеможливлює підтвердження зайнятості особи на роботах, що надають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах. Певний період роботи може зараховуватися до пільгового стажу роботи у разі зайнятості працівника на такій роботі повний робочий день та за умови проведення атестації робочих місць. В трудовій книжці позивача по спірним періодам відсутні відомості про зайнятість позивача на роботах, що надають право на призначення пенсії на пільгових умовах, протягом повного робочого дня та відомості про проведення атестації робочих місць.

Відповідач у відзиві зазначив, що за періоди роботи позивача у ВП Шахта Привільнянська та ДП Шахтоуправління Південнодонбаське № 1 уточнюючих довідок позивач не надавав, довідки від ТОВ Донремсервіс та ТОВ Углесервіс не прийняті, оскільки підприємства, що їх видали, знаходяться на непідконтрольній українській владі території, видані ними довідки є недостовірними. Крім цього, як зазначив відповідач, по цим підприємствам позивач не надавав документи, що підтверджують проведення атестації робочих місць, відповідна інформація відсутня і в персоніфікованих відомостях про особу.

З підстав відсутності в персоніфікованих відомостях про особу інформації про сплату роботодавцем позивача - ДП Шахта імені М.С. Сургая страхових внесків за період з червня по листопад 29019 року, наведений період роботи також не врахований до пільгового стажу.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ

Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 27.04.2020 провадження у справі відкрито, справу призначено до розгляду у спрощеному позовному провадженні без виклику сторін.

Згідно з ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Відповідно до ч. 5 ст. 250 цього Кодексу датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

ВСТАНОВЛЕНІ СУДОМ ОБСТАВИНИ

Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , згідно відомостей паспорту зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .

13.11.2019 позивач звернувся до Волноваського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області із заявою про призначення пенсії за віком. Відповідно до розписки повідомлення до заяви про призначення пенсії за віком на підтвердження стажу роботи позивач надав трудову книжку та довідки № 659, 660, 1556-к, 544-к, № 20/01-15-1, № 31/12-12-7, 33 к, 163 к,2к, 146 (арк. справи 10, зв. бік).

18.11.2019 за наслідком розгляду заяви позивача відповідачем прийнято рішення № 1559 про відмову позивачу в призначенні пенсії за віком. Згідно із зазначеним рішенням при розрахунку стажу встановлено, що станом на 31.05.2019 заявник має загальний стаж роботи 25 років 5 місяців 7 днів, пільговий стаж роботи за списком № 1 - 4 роки 1 місяць 5 днів. Для призначення пенсії за віком на пільгових умовах позивач, який на час звернення досяг віку 52 роки, має мати 8 років пільгового стажу. В рішенні зазначено, що при розрахунку стажу не враховані довідки з територій, що тимчасово не контролюється українською владою, оскільки вони потребують проведення зустрічної перевірки, яку наразі провести неможливо. За змістом рішення обчислити спеціальний стаж позивача за даними трудової книжки також неможливо, оскільки вона не містить інформації про участь позивача у страйках та відпустки без збереження заробітної плати, атестацію робочих місць. Пільговий стаж позивача обчислений за даними про спецстаж та проведення атестації робочих місць в індивідуальних відомостях про застраховану особу. До пільгового стажу роботи позивача враховано період роботи позивача з 29.06.2010 по 31.07.2010 та з 01.09.2010 по 31.12.2010 у Гірничо-будівельній компанії Горизонт , з 14.09.2015 по 07.06.2016, з 04.09.2016 по 11.03.2017, з 18.03.2017 по 31.05.2019 у ДП Шахта імені М.С. Сургая . Із врахуванням абз. 1 частини 2 ст. 114 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування заявник набуде право на пенсію в 56 років за умови зменшення пенсійного віку за кожний 1 рік роботи з особливо шкідливими та особливо важкими умовами праці.

ДЖЕРЕЛА ПРАВА Й АКТИ, ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ

Статтею 46 Конституції України передбачено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Принципи, засади і механізми функціонування системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування, призначення, перерахунку і виплати пенсій визначені Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" № 1058-IV.

Громадяни України, які застраховані згідно із цим Законом та досягли встановленого цим Законом пенсійного віку чи визнані особами з інвалідністю в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж, а в разі смерті цих осіб - члени їхніх сімей, зазначені у статті 36 цього Закону, та інші особи, передбачені цим Законом (стаття 8 Закону № 1058).

Частиною 1 статті 114 Закону № 1058 передбачено, що право на пенсію за віком на пільгових умовах незалежно від місця останньої роботи мають особи, які працювали на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 та на інших роботах із шкідливими і важкими умовами праці за списком № 2 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затверджених Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, на роботах, що дають право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, а пенсії за вислугу років - на умовах, зазначених у частині четвертій цієї статті. Розміри пенсій для осіб, визначених цією статтею, обчислюються відповідно до статті 27 та з урахуванням норм статті 28 цього Закону.

Згідно з пунктом 1 частини 2 статті 114 Закону № 1058 працівникам, зайнятим повний робочий день на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими і особливо важкими умовами праці за списком № 1 виробництв, робіт, професій, посад і показників, затвердженим Кабінетом Міністрів України, та за результатами атестації робочих місць, - після досягнення 50 років і за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків, з них не менше 10 років на зазначених роботах, і не менше 20 років у жінок, з них не менше 7 років 6 місяців на зазначених роботах.

Частинами 1, 3 статті 44 Закону № 1058 передбачено, що заява про призначення (перерахунок) пенсії та необхідні документи подаються до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженій особі в порядку, визначеному правлінням Пенсійного фонду за погодженням із центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, особисто або через представника, який діє на підставі виданої йому довіреності, посвідченої нотаріально.

Органи Пенсійного фонду мають право вимагати відповідні документи від підприємств, організацій і окремих осіб, видані ними для оформлення пенсії, а також в необхідних випадках перевіряти обґрунтованість їх видачі та достовірність поданих відомостей про осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню, умови їх праці та інших відомостей, передбачених законодавством для визначення права на пенсію. На такі перевірки не поширюється дія положень законодавства про здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" затверджений Постановою правління Пенсійного фонду України 25 листопада 2005 року N 22-1, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27 грудня 2005 року за N 1566/11846.

Підпунктом 2.1. Розділу 2 Порядку № 22-1 передбачено, що до заяви про призначення пенсії за віком додаються такі документи:

1) документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків (крім осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки платника податків та повідомили про це відповідний орган і мають відмітку у паспорті) або свідоцтво про загальнообов`язкове державне соціальне страхування;

2) документи про стаж, що визначені Порядком підтвердження наявного трудового стажу для призначення пенсій за відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637. За період роботи, починаючи з 01 січня 2004 року, структурний підрозділ, відповідальний за ведення персоніфікованого обліку, надає структурному підрозділу, відповідальному за призначення пенсії, довідку з бази даних реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування за формою згідно з додатком 4 до Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1, зареєстрованою в Міністерстві юстиції України 08 липня 2014 року за № 785/25562 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1), а у разі необхідності - за формою згідно з додатком 3 до Положення.

3) для підтвердження заробітної плати відділом персоніфікованого обліку надаються індивідуальні відомості про застраховану особу за період з 01 липня 2000 року;

4) документи про місце проживання (реєстрації) особи;

5) документи, які засвідчують особливий статус особи;

6) документ уповноваженого органу Російської Федерації про те, що особі не призначалась пенсія за місцем реєстрації на території Автономної Республіки Крим та м. Севастополя, та особисту декларацію про відсутність громадянства держави-окупанта (для призначення пенсій особам, зазначеним у пункті 1.3 розділу І цього Порядку).

Згідно з пунктами 4.1-4.2 Порядку орган, що призначає пенсію, розглядає питання про призначення пенсії, перерахунок та поновлення виплати раніше призначеної пенсії, а також про переведення з одного виду пенсії на інший при зверненні особи з відповідною заявою.

Орган, що призначає пенсію, має право вимагати від підприємств, установ та організацій, фізичних осіб дооформлення у тримісячний строк з дня подання заяви прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі.

Не пізніше 10 днів після надходження заяви та за наявності документів, необхідних для призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший та поновлення виплати пенсії (у тому числі документів, одержаних відповідно до абзацу другого підпункту 3 пункту 4.2 цього розділу), орган, що призначає пенсію, розглядає подані документи та приймає рішення щодо призначення, перерахунку, переведення з одного виду пенсії на інший, поновлення раніше призначеної пенсії без урахування періоду, за який відсутня інформація про сплату страхових внесків до Пенсійного фонду України (пункт 4.3. Порядку).

Пунктом 4.7 Порядку передбачено, що право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію. Орган, що призначає пенсію, не пізніше 10 днів після винесення рішення видає або направляє адміністрації підприємства, установи, організації або особі повідомлення про призначення, відмову в призначенні, перерахунку, переведенні з одного виду пенсії на інший із зазначенням причин відмови та порядку його оскарження.

Статтею 62 Закону України «Про пенсійне забезпечення» передбачено, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка.

В пункті 1 Порядку підтвердження наявного трудового стажу при відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 12 серпня 1993 року № 637 (надалі за текстом Порядок № 637), також закріплено положення, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка. За відсутності трудової книжки або відповідних записів у ній трудовий стаж встановлюється на підставі інших документів, виданих за місцем роботи, служби, навчання, а також архівними установами.

Пунктом 20 цього Порядку передбачено, що у тих випадках, коли в трудовій книжці відсутні відомості, що визначають право на пенсії на пільгових умовах або за вислугу років, установлені для окремих категорій працівників, для підтвердження спеціального трудового стажу приймаються уточнюючі довідки підприємств, установ, організацій або їх правонаступників (додаток N 5). У довідці має бути вказано: періоди роботи, що зараховуються до спеціального стажу; професія або посада; характер виконуваної роботи; розділ, підрозділ, пункт, найменування списків або їх номери, куди включається цей період роботи; первинні документи за час виконання роботи, на підставі яких видана зазначена довідка.

Атестація робочих місць здійснюється на підприємствах, в організаціях та установах незалежно від форм власності та господарювання згідно з Порядком проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 1 серпня 1992 року N 442 (далі - Порядок проведення атестації робочих місць, постанова N 442 відповідно), та розробленими на виконання постанови N 442 Методичними рекомендаціями для проведення атестації робочих місць за умовами праці, затвердженими постановою Міністерства праці України (далі - Мінпраці) від 1 вересня 1992 року N 41 (далі - Методичні рекомендації).

Відповідно до положень Порядку проведення атестації робочих місць відомості про результати атестації робочих місць заносяться до карти умов праці, форма якої затверджується Мінпраці разом з Міністерством охорони здоров`я України. Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників, який складається за результатами проведеної атестації робочих місць, після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.

Відповідно до зазначених нормативних актів основна мета атестації полягає у регулюванні відносин між власником або уповноваженим ним органом і працівниками у галузі реалізації права на здорові й безпечні умови праці, пільгове забезпечення, пільги та компенсації за роботу у несприятливих умовах.

Згідно з пунктом 4 Порядку проведення атестації та підпунктом 1.5 пункту 1 Методичних рекомендацій періодичність проведення атестації робочих місць визначається безпосередньо колективним договором підприємства і проводиться не рідше одного разу на 5 років. Відповідальність за своєчасне та якісне проведення атестації покладається на керівника підприємства чи організації.

Атестація робочих місць відповідно до Порядку проведення атестації та Методичних рекомендацій передбачає: установлення факторів і причин виникнення несприятливих умов праці; санітарно-гігієнічне дослідження факторів виробничого середовища, важкості й напруженості трудового процесу на робочому місці; комплексну оцінку факторів виробничого середовища і характеру праці на відповідність їхніх характеристик стандартам безпеки праці, будівельним та санітарним нормам і правилам; установлення ступеня шкідливості й небезпечності праці та її характеру за гігієнічною класифікацією; обґрунтування віднесення робочого місця до категорії зі шкідливими (особливо шкідливими), важкими (особливо важкими) умовами праці; визначення (підтвердження) права працівників на пільгове пенсійне забезпечення за роботу у несприятливих умовах; складання переліку робочих місць, виробництв, професій та посад із пільговим пенсійним забезпеченням працівників; аналіз реалізації технічних і організаційних заходів, спрямованих на оптимізацію рівня гігієни, характеру і безпеки праці.

Відповідно до положень Порядку проведення атестації відомості про результати атестації робочих місць заносяться до карти умов праці, форма якої затверджується Мінпраці разом з Міністерством охорони здоров`я України. Перелік робочих місць, виробництв, професій і посад з пільговим пенсійним забезпеченням працівників, який складається за результатами проведеної атестації робочих місць, після погодження з профспілковим комітетом затверджується наказом по підприємству, організації і зберігається протягом 50 років. Витяги з наказу додаються до трудової книжки працівників, професії та посади яких внесено до переліку.

ОЦІНКА АРГУМЕНТІВ УЧАСНИКІВ СПРАВИ ТА ВИСНОВКИ

При вирішенні питання щодо правомірності обчислення пільгового стажу відповідачем під час розгляду заяви про призначення пенсії позивачу суд виходить з наступного.

Трудова книжка позивача № НОМЕР_1 містить наступні записи щодо спірних періодів роботи позивача: у Шахті Привільнянська в період з 07.09.1988 по 09.10.1989 на посаді електрослюсаря підземного з повним робочим днем під землею (записи № 8 - 9); з 21.11.1991 по 13.08.1992 на Шахті Південнодонбаська № 1 на посаді слюсаря підземного з повним робочим днем в шахті (записи № 15 - 16), з 09.09.2011 по 01.03.2012 та з 10.08.2012 по 31.12.2012 в ТОВ Донремсервіс на посаді електрослюсаря підземного з повним робочим днем під землею (записи № 28-31); з 02.01.2013 по 20.01.2015 в ТОВ Углесервіс на посаді електрослюсаря підземного з повним робочим днем під землею (записи № 32-33); з 14.09.2015 по теперішній час у ДП Шахта ім. М. С. Сургая (до реорганізації ВП Шахта Південнодонбаська № 3 імені М.С. Сургая ДП Донецька вугільна енергетична компанія ) на посаді електрослюсаря підземного з повним робочим днем в шахті (записи № 34-35).

Зайнятість позивача на роботах з особливо важкими та шкідливими умовами праці, що передбачені Списком № 1, який затверджений Постановою КМУ № 36 від 16.01.2003 та № 461 від 24.06.2016, в період роботи в ТОВ Донремсервіс з 09.03.2011 по 01.03.2012 та з 10.08.2012 по 31.12.2012 підтверджено довідкою, уточнюючою пільговий характер роботи № 31/12-12-7 від 31.12.2012; в період роботи в ТОВ Углесервіс з 02.01.2013 по 20.01.2015 підтверджено довідкою, уточнюючою пільговий характер роботи № 201-15-1 від 20.01.2015, період роботи в ДП Шахта імені М.С. Сургая з 14.09.2015 по 13.11.2019 підтверджено довідкою, що уточнює пільговий характер праці або умов праці, які необхідні для призначення пільгової пенсії № 659 від 13.11.2019. Наведені довідки містять інформацію про проведення атестації робочих місць за умовами праці. Відповідно до розписки - повідомлення згадані довідки надавалася позивачем разом із заявою про призначення пенсії.

Інформація про спец стажу позивача в період з 09.03.2011 по 01.03.2012 та з 10.08.2012 по 31.12.2012 (період роботи в ТОВ Донремсервіс ), з 02.01.2013 по 31.01.2014, березень 2014 року, з 01.06.2019 по 31.11.2019 наявна у відомостях про застраховану особи форми ОК-5.

Під час вирішення питання правомірності неврахування відповідачем відомостей довідок уточнюючих пільговий характер роботи під час розгляду заяви позивача про призначення пенсії суд виходить із наступного.

Відповідно до відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань місцезнаходженням ТОВ Углесервіс (ЄДРПОУ 38421286) - м. Київ, вул. Б. Хмельницького, буд. 137), ДП Шахта імені М.С. Сургая (ЄДРПОУ 40695853) - Донецька обл., м. Вугледар, ТОВ Донремсервіс (ЄДРПОУ 31322763) - м. Донецьк, провул. Орєшкова, буд. 16, офіс 27.

Населені пункти - м. Вугледар Донецької області та м. Київ не відносяться до населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження, а тому доводи відповідача про неможливість прийняття довідок, виданих ТОВ Углесервіс та ДП Шахта імені М.С. Сургая є необґрунтованими та не приймаються судом. Уточнююча довідка, що підтверджує пільговий характер роботи, видана ТОВ Донремсервіс , що зареєстровано у м. Донецьку. Зазначена довідка видана у грудні 2012 року, до затвердження переліків населених пунктів, на території яких органи державної влади тимчасово не здійснюють свої повноваження та переліку населених пунктів, що розташовані на лінії зіткнення розпорядженням Кабінету Міністрів України від 7 листопада 2014 року № 1085-р, факт не перереєстрації підприємства роботодавця на підконтрольну українській владі територію не визначає всі видані цим підприємством документи недійсними. а тому підстав неприйняття цієї довідки також відсутні..

Слід також зазначити, що Європейський суд з прав людини (далі - ЄСПЛ) у справах Лоізіду проти Туречиини (Loizidou v. Turkey, 18.12.1996, §45), Кіпр проти Туреччини (Cyprus v. Turkey, 10.05.2001) та Мозер проти Республіки Молдови та Росії (Mozer v. the Republic of Moldova and Russia, 23.02.2016) визначив що "Зобов`язання ігнорувати, не брати до уваги дії існуючих de facto органів та інститутів [окупаційної влади] далеко від абсолютного. Для людей, що проживають на цій території, життя триває. І це життя потрібно зробити більш стерпним і захищеним фактичною владою, включаючи їх суди; і виключно в інтересах жителів цієї території дії згаданої влади, які мають відношення до сказаного вище, не можуть просто ігноруватися третіми країнами або міжнародними організаціями, особливо судами, в тому числі й цим (ЄСПЛ). Вирішити інакше означало б зовсім позбавляти людей, що проживають на цій території, всіх їх прав щоразу, коли вони обговорюються в міжнародному контексті, що означало б позбавлення їх навіть мінімального рівня прав, які їм належать .

Соціальний захист державою осіб, які мають право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом, охоплює комплекс заходів, які здійснює держава в межах її соціально-економічних можливостей.

Тобто, в розрізі даної справи та за умови підтвердження трудового стажу, позивач наділений правом на відповідний соціальний захист з боку держави, яка в особі своїх органів не може відмовляти у його наданні з формальних підстав.

Суд також зазначає, що відсутність у пенсійного органу можливості здійснити перевірку відомостей на підприємстві, яке знаходиться на не підконтрольній українській владі території не може бути підставою для відмови особі у реалізації наявного у нього права на пенсійне забезпечення.

Аналогічні висновки викладено Верховним Судом, зокрема, у постановах від 28 серпня 2018 року ( справа № 175/4336/16-а), від 23 липня 2019 року (справа № 537/53/17), які судом враховано, на виконання приписів ч.5 ст. 242 КАС України.

Стосовно обґрунтованості незарахування до складу спеціального стажу періодів роботи позивача на шахті Привільнянська з 07.09.1988 по 09.101989 та ДП Шахтоуправління Південнодонбаське № 1 з 21.11 1991 по 13.08.1992 з підстав ненадання уточнюючих довідок суд зазначає наступне. Наведені періоди мають враховуватися у складі пільгового стажу за відомостями трудової книжки позивача, які містять всі необхідні відомості для їх врахування. Оскільки атестацію робочих міст за умовами праці запроваджено з 21.08.1992, до цього часу атестація робочих місць за умовами праці не проводилась за для встановлення зайнятості працівника на роботах, що надають право на призначення пенсії на пільгових умовах достатньо встановити включення такої роботи до переліків робіт, що надають право на призначення пенсії на пільгових умовах, чинних на період зайнятості. Згідно з трудовою книжкою позивач в період з 07.09.1988 по 09.10.1989 та з 21.11.1991 по 13.08 1992 працював на посаді електрослюсаря підземного з повним робочим днем під землею. Зазначена професія передбачена підрозділом 1 а розділу 1 Списку № 1 виробництв, робіт, професій та показників на підземних роботах, на роботах з особливо шкідливими та особливо важкими умовами праці, зайнятість на яких дає право на призначення пенсії за віком на пільгових умовах, що затверджені Радою Міністрів СРСР №1173 від 22.08.1956 та КМ СРСР № 10 від 26.01.1991 та були чинними в навесні періоди роботи.

При вирішенні правомірності неврахування у складі пільгового стажу періоду роботи позивача у ДП Шахта імені М.С. Сургая з червня по листопад 2019 року через відсутність інформації про сплату роботодавцем позивач страхових внесків суд виходить із наступного. Положеннями Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування передбачено право органів пенсійного фонду витребовувати з підприємств та інших осіб відомості, необхідні для призначення пенсії. В даному випадку відповідач не скористався наявними в нього повноваженнями на витребування необхідних для призначення позивачу пенсії документів, в той час як згідно наявних матеріалах справи відомостей форми ОК 5 страхові внески за позивача за період з червня 2019 по листопад 2019 сплачені, наведений перірл передбачений у спеціальному стажі роботи. Отже, викладене вище свідчить є про протиправність неврахування періоду роботу позивача з червня по листопад 2019 року у складі пільгового стажу роботи.

Встановлені судом під час розгляду справи обставини та наявні в матеріалах справи документи в своїй сукупності є достатніми для висновку про невірне визначення відповідачем пільгового стажу роботи позивача через неврахування у складі пільгового стажу спірних періодів роботи, що є підставою для визнання прийнятого відповідачем рішення № 1559 від 18.11.2019 про відмову в призначенні пенсії протиправним та його скасування.

Оскільки під час розгляду справи суд дійшов висновку щодо протиправності неврахування спірних періодів роботи у складі пільгового стажу та протиправності прийнятого відповідачем рішення про відмову позивачу в призначенні пенсії, заявлені позивачем вимоги про зобов`язання відповідача повторно розглянути заяву про призначення пенсії із зарахуванням спірних періодів роботи до пільгового стажу є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно частин 1, 3 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Позивачем при поданні позовної заяви сплачено судовий збір у сумі 840,80 грн., який, враховуючи задоволення позову повністю, підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.

З огляду на викладене вище, на підставі положень Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування , Закону України Про пенсійне забезпечення , та керуючись ст.ст. 2, 3, 5, 9, 12, 15, 19, 22, 25, 32, 72, 76, 77, 79, 139, 194, 205, 241-243, 245, 246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги ОСОБА_1 до Волноваського об`єднаного Управління Пенсійного фонду України Донецької області про визнання протиправним та скасування рішення № 1559 від 18.11.2019 про відмову в призначенні пенсії за віком; зобов`язання зарахувати до пільгового стажу періоди роботи з особливо важкими та шкідливими умовами праці за списком № 1 та повторно розглянути заяву про призначення пенсії за віком на пільгових умовах від 13.11.2019, - задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати рішення Волноваського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області про відмову ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком № 1559 від 18.11.2019.

Зобов`язати Волноваське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про призначення пенсії за віком від 13.11.2019 та зарахувати до пільгового стажу періоди роботи з 07.09.1988 по 09.10.1989 на ВП Шахта Привільнянська , з 21.11.1991 по 13.08.1992 на ДП Шахтоуправління Південнодонбаське № 1 , з 09.03.2011 по 01.03.2012 та з 10.08.2012 по 31.12.2012 у ТОВ Донремсервіс , з 02.01.2013 по 31.03.2014 у ТОВ Углесервіс , з 01.06.2019 по 13.11.2019 на ДП Шахта імені М.С. Сургая .

Стягнути з бюджетних асигнувань Волноваського об`єднаного управління Пенсійного фонду України Донецької області на користь ОСОБА_1 судовий збір в сумі 840 (вісімсот сорок) гривень 80 копійок.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду або якщо справу було розглянуто в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

У відповідності до п. 3 Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України строк на апеляційне оскарження продовжується на строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню короновірусної хвороби (COVID-19).

Згідно з пп. 15.5 п. 15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу. У разі порушення порядку подання апеляційної чи касаційної скарги відповідний суд повертає таку скаргу без розгляду.

Відомості про сторін:

ОСОБА_1 (позивач) - адреса реєстрації: АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 ;

Волноваське об`єднане управління Пенсійного фонду України Донецької області (відповідач) - адреса: 85700, Донецька обл., м. Волноваха, вул. Обручева, буд. 17, ЄДРПОУ 42169496.

Суддя А.С. Михайлик

СудДонецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення27.05.2020
Оприлюднено27.05.2020
Номер документу89456224
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —200/4155/20-а

Ухвала від 27.08.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Ухвала від 02.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Сіваченко Ігор Вікторович

Рішення від 27.05.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Донецький окружний адміністративний суд

Михайлик А.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні