ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2020 року м. Полтава Справа № 440/981/20
Полтавський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Сич С.С.,
за участю:
секретаря судового засідання - Гринько М.О.,
представника позивача - Дзюбенко В.О.,
представника відповідачів - Казмерчука М.М.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ОМЕГА СКМ" до Державної податкової служби України, Головного управління ДПС у Полтавській області про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В:
24 лютого 2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "ОМЕГА СКМ" (надалі - позивач, ТОВ "ОМЕГА СКМ") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Державної податкової служби України (надалі - відповідач-1, ДПС України), Головного управління ДПС у Полтавській області (надалі - відповідач-2, ГУ ДПС у Полтавській області) про визнання протиправним та скасування рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1452431/42999242 від 10.02.2020 про відмову в реєстрації податкової накладної №11 від 30.01.2020 в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №11 від 30.01.2020 на загальну суму 600000,00 грн., в т.ч. ПДВ 100000,00 грн. - направлена на реєстрацію 31.01.2020, реєстраційний номер документу 9011039323, складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ОМЕГА СКМ", в строки визначені нормами діючого законодавства.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що спірне рішення є протиправним та підлягає скасуванню, а податкова накладна №11 від 30.01.2020 підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" на виконання умов договору поставки №0110/19-ПКВ від 01.10.2019 здійснено попередню оплату товару платіжним дорученням №1617 від 30.01.2020, у зв`язку з чим у позивача виник обов`язок виписати податкову накладну та зареєструвати її в ЄРПН. Вказує, що позивачем надано контролюючому органу відповідні пояснення і підтверджуючі документи, достатні для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної, однак, оскаржуваним рішення позивачу відмовлено в реєстрації податкової накладної №11 від 30.01.2020.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 02 березня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі №440/981/20, клопотання позивача про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження задоволено, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження, призначено судове засідання для розгляду справи по суті, витребувано докази.
19 березня 2020 року до суду надійшов відзив ГУ ДПС у Полтавської області на позовну заяву /а.с. 57-59/, у якому представник відповідача-2 просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, посилаючись на те, що в ході опрацювання документів, наданих ТОВ "ОМЕГА СКМ", встановлено, що платником до зупиненої податкової накладної №11 від 30.01.2020 на реалізацію конденсату газового стабільного порушено пункт 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженого наказом від 12.12.2019 №520, зокрема, надано неповний пакет копій первинних документів, визначених пунктом 5 Порядку до податкових накладних, тобто не надано первинні документи, які підтверджують придбання продукції. Відтак, рішенням комісії ГУ ДПС у Полтавській області відмовлено у реєстрації податкової накладної №11 від 30.01.2020 року в ЄРПН.
19 березня 2020 року до суду надійшов відзив ДПС України на позовну заяву /а.с. 60-62/, у якому представник відповідача-1 просить відмовити у задоволенні позову у повному обсязі, посилаючись на те, що в ході опрацювання документів, наданих ТОВ "ОМЕГА СКМ", встановлено, що платником до зупиненої податкової накладної №11 від 30.01.2020 на реалізацію конденсату газового стабільного порушено пункт 5 Порядку прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН, затвердженого наказом від 12.12.2019 №520, зокрема, надано неповний пакет копій первинних документів, визначених пунктом 5 Порядку до податкових накладних, тобто не надано первинні документи, які підтверджують придбання продукції. Відтак, рішенням комісії ГУ ДПС у Полтавській області відмовлено у реєстрації податкової накладної №11 від 30.01.2020 року в ЄРПН. Вказує, що адміністративний суд не може підміняти інший орган державної влади та перебирати на себе повноваження щодо вирішення питань, які законодавством віднесені до компетенції цього органу.
27 березня 2020 року до суду надійшла відповідь позивача на відзиви /а.с. 67-69/, у якій зазначено, що зміст відзивів на позовну заяву в аспекті обґрунтування правомірності відмови у реєстрації в ЄРПН податкової накладної, на переконання позивача, носить виключно формалізований характер, оскільки містять лише посилання на норми законодавства України, у тому числі і нечинні, які регулюють порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань, та цитування підстав для відмови у реєстрації податкової накладної №11 від 30.01.2020 в тому вигляді, у якому вони викладені в оскаржуваному рішенні №1452431/42999242 від 10.02.2020, без зазначення будь-яких пояснень та правових обґрунтувань.
Протокольною ухвалою суду від 28 квітня 2020 року клопотання представника відповідачів про відкладення розгляду справи задоволено та розгляд справи відкладено до 15:00 14 травня 2020 року.
Протокольними ухвалами суду від 14 травня 2020 року витребувано докази та на підставі ч. 2 ст. 223 Кодексу адміністративного судочинства України оголошено перерву в судовому засіданні до 11:30 21 травня 2020 року.
Представник позивача у судовому засіданні позовні вимоги підтримав та просив їх задовольнити у повному обсязі.
Представник відповідачів у судовому засіданні проти позову заперечував, просив відмовити у задоволенні позовних вимог.
Суд, заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши письмові докази, встановив наступні обставини та спірні правовідносини.
ТОВ "ОМЕГА СКМ" (ідентифікаційний код 42999242) зареєстроване як юридична особа 14.05.2019, основним видом економічної діяльності ТОВ "ОМЕГА СКМ" станом на 30.01.2020 є 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо ТОВ "ОМЕГА СКМ" станом на 30.01.2020 /а.с. 121-126/.
ТОВ "ОМЕГА СКМ" зареєстровано платником податку на додану вартість з 01.07.2019 /а.с. 127/.
Позивачем ТОВ "ОМЕГА СКМ" складено та подано на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних 31.01.2020 податкову накладну №11 від 30.01.2020 на конденсат газовий стабільний, кількістю (об`ємом, обсягом) 49019,608 на загальну суму 600000,00 грн., в тому числі, ПДВ - 100000,00 грн. /а.с. 7, 45/.
За результатами розгляду податкової накладної №11 від 30.01.2020 контролюючий орган 31.01.2020 через Автоматизовану систему "Єдине вікно подання електронних документів" ДПС України, версія 2.3.4.40 направив ТОВ "ОМЕГА СКМ" квитанцію, у якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від 30.01.2020 №11 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп. 1.6 п. 1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" /а.с. 18, 46/.
ТОВ "ОМЕГА СКМ" направлено контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 05.02.2020 № 1 з поясненнями, за змістом яких 30.01.2020 ТОВ "ОМЕГА СКМ" в межах договору поставки №0110/19-19-ПКВ від 01.10.2019 був виставлений рахунок на оплату №7 від 30.01.2020 на товар конденсат газовий стабільний, на загальну суму 600000,00 грн. 30.01.2020 ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" на підставі вищезазначеного рахунку була здійснена попередня оплата товару на загальну суму 600000,00 грн. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №1617 від 30.01.2020. До вказаного повідомлення позивачем надано додатки /а.с. 19-26, 40-44/.
10.02.2020 комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №1452431/42999242 про відмову у реєстрації податкової накладної від 30.01.2020 №11 /а.с. 13, 47/.
За змістом вказаного рішення підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено "ненадання платником податку копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків". Додаткова інформація: не надано первинні документи, які підтверджують придбання продукції.
Позивач не погодився з рішенням комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №1452431/42999242 від 10.02.2020, у зв`язку з чим звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Надаючи правову оцінку оскаржуваному рішенню комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №1452431/42999242 від 10.02.2020, суд дійшов наступних висновків.
Згідно з п.п. "а" п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу України (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) об`єктом оподаткування є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю.
Відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку на реалізацію суб`єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів) (пункт 188.1 статті 188 ПК України).
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010 (надалі - Порядок №1246) визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пункту 12 Порядку №1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис» , «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Положеннями пункту 13, 14 Порядку №1246 встановлено, що за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Порядком зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117 (в редакції на час виникнення спірних правовідносин) (надалі - Порядок №117).
Згідно з пунктом 3 Порядку № 117 податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику), що подаються на реєстрацію в Реєстрі до проведення моніторингу, за результатами якого можливе зупинення їх реєстрації, перевіряються відповідно до таких ознак:
1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, що є звільненою від оподаткування;
2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих на реєстрацію у місяці, іншому ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений в них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку;
3) одночасно виконуються такі умови:
загальна сума податку на додану вартість (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/ розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 400 тис. гривень;
одночасно значення показників D та P, розрахованих у цьому підпункті, мають такі розміри: D > 0,05, P < Pм х 1,4, де: D - розрахункова величина, яка дорівнює S/T; S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів (крім суми податку на додану вартість, сплаченої під час ввезення товарів на митну територію України) платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками 0, 20 і 7 відсотків, зазначеними платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування; P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної / розрахунку коригування; Рм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну / розрахунок коригування.
Значення показника D за останні 12 календарних місяців обраховується ДФС станом на перше число календарного місяця та кожного 10 числа стає доступним платнику податку в електронному кабінеті.
Відповідно до пункту 4 Порядку №117 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак, визначених у пункті 3 цього Порядку, такі податкова накладна / розрахунок коригування не підлягають моніторингу та підлягають реєстрації в Реєстрі.
Пунктами 5-7 Порядку № 117 передбачено, що податкова накладна / розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
У разі коли за результатами моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає критеріям ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами моніторингу податкова накладна / розрахунок коригування відповідають критеріям ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який має позитивну податкову історію платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Пунктом 13 Порядку №117 визначено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;
2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;
3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.
При цьому, пунктом 10 Порядку №117 передбачено, що критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади.
Мінфін у дводенний строк погоджує або надсилає ДФС на доопрацювання визначені у цьому пункті критерії та перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Про визначені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, ДФС інформує Комітет Верховної Ради України з питань податкової та митної політики.
ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.
Рішенням Окружного адміністративний суд міста Києва від 05.06.2019 у справі №826/12108/18 (номер рішення в ЄДРСР 82538197) адміністративний позов задоволено повністю. Визнано протиправними та нечинними п. 10, п. 20, п. 21 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 117 від 21 лютого 2018 р. "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних". Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019 у справі №826/12108/18 апеляційні скарги Кабінету Міністрів України, Міністерства фінансів України, Державної фіскальної служби України, Товариства з обмеженою відповідальністю "Орлан Сейл", на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 05 червня 2019 р. - залишено без задоволення. Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 05 червня 2019 р. у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Бессол" до Кабінету Міністрів України, треті особи - Міністерство фінансів України, Державна фіскальна служба України, Державна податкова служба Україна, про визнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії - залишено без змін (номер рішення в ЄДРСР 86459717).
Відповідно до частини 2 статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення Окружного адміністративний суд міста Києва від 05.06.2019 у справі №826/12108/18 набрало законної сили 10 грудня 2019 року.
Ухвалою Верховного Суду від 16.12.2019 у справі №826/12108/18 зупинено дію рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 5 червня 2019 року та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 грудня 2019 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Бессол" до Кабінету Міністрів України, треті особи - Міністерство фінансів України, Державна фіскальна служба України, Державна податкова служба України, про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії до закінчення перегляду рішень в касаційному порядку.
Постановою Верховного Суду від 10.03.2020 у справі №826/12108/18 касаційні скарги Кабінету Міністрів України, Державної податкової служби України залишено без задоволення. Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.06.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019 у справі № 826/12108/18 залишено без змін. Поновлено дію рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 05.06.2019 та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019 у справі №826/12108/18.
ДФС України складно лист від 21.03.2018 №959/99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податку", у п.п. 1.6 п. 1 якого зазначено, що платник податків відповідає критеріям ризиковості, якщо: комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме:
платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим);
дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації;
платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ);
платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років;
платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України;
платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс);
наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.
Головні управління ДФС в областях, м. Києві та Офіс великих платників податків ДФС постійно обраховують та проводять моніторинг показників, визначених у пунктах 1.1 - 1.6 цих Критеріїв.
Ризиковість платника податку може бути встановлено у разі виконання хоча б одного з критеріїв, визначених у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв.
Якщо виявлено, що платник податків має ознаки ризиковості згідно з пунктом 1.6 цих Критеріїв, то такий платник податків виноситься на розгляд Комісії в той самий день і вноситься до переліку ризикових платників у день проведення засідання Комісії, на якому прийнято відповідне рішення.
Якщо платник податків, якого внесено до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пунктах 1.1 - 1.5 цих Критеріїв, такого платника податків виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання в день отримання/виявлення такої інформації.
У разі якщо платник податків, внесений до переліку ризикових суб`єктів господарювання, перестав відповідати критеріям ризиковості, що визначені у пункті 1.6 цих Критеріїв, платника виключають з переліку ризикових суб`єктів господарювання за рішенням комісій головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДФС.
Таким чином, контролюючий орган був зобов`язаний у квитанції, якою реєстрація податкової накладної зупинена, чітко вказати критерій ризиковості платника податків з наведених у п.п. 1.6 п. 1 листа ДФС України від 21.03.2018 №959/99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податку", якому відповідає позивач, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку, та зазначити відповідне рішення, згідно до якого позивача внесено до переліку ризикових платників.
Однак, відповідачем у квитанції про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному державному реєстрі податкової накладної, якою зупинено реєстрацію податкової накладної №1 від 22.01.2019 не вказано, якому саме з наведених у п.п. 1.6 п. 1 листа ДФС України від 21.03.2018 №959/99-99-07-18 "Критерії ризиковості платника податку" відповідає позивач та не зазначено відповідного рішення, згідно до якого позивача внесено до переліку ризикових платників.
У квитанції контролюючим органом запропоновано платнику податків надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН. При цьому, конкретного переліку документів не зазначено.
Як встановлено судом, ТОВ "ОМЕГА СКМ" направлено контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено від 05.02.2020 № 1 з поясненнями, за змістом яких 30.01.2020 ТОВ "ОМЕГА СКМ" в межах договору поставки №0110/19-19-ПКВ від 01.10.2019 був виставлений рахунок на оплату №7 від 30.01.2020 на товар конденсат газовий стабільний, на загальну суму 600000,00 грн. 30.01.2020 ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" на підставі вищезазначеного рахунку була здійснена попередня оплата товару на загальну суму 600000,00 грн. з ПДВ, що підтверджується платіжним дорученням №1617 від 30.01.2020. До вказаного повідомлення позивачем надано додатки /а.с. 19-26, 40-44/.
Однак, 10.02.2020 комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №1452431/42999242 про відмову у реєстрації податкової накладної від 30.01.2020 №11 /а.с. 13, 47/.
За змістом вказаного рішення підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено "ненадання платником податку копій документів: договорів, зокрема зовнішньоекономічних контрактів, з додатками до них; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків". Додаткова інформація: не надано первинні документи, які підтверджують придбання продукції.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520 (надалі - Порядок № 520), який набрав чинності 14 грудня 2019 року.
Пунктом 2 вказаного порядку встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4).
Відповідно до пункту 5 Порядку №520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9).
Згідно з пунктом 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 12 вказаного Порядку №520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Матеріалами справи підтверджено, що 01.10.2019 між ТОВ "ОМЕГА СКМ" (постачальник) та ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" (покупець) укладено договір поставки №0110/19-ПКВ /а.с. 22-24, 41-42/, за умовами якого постачальник зобов`язується на умовах, визначених цим договором, поставити та передати у власність покупця газовий конденсат (подібні продукцію), хімічну продукцію та інші товарно-матеріальні цінності, далі - товар, у відповідності до видаткових накладних, які є невід`ємними частинами, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та оплатити його. Найменування (асортимент), кількість, вартість товару, що є предметом цього договору визначається видатковими накладними постачальника.
Відповідно до пункту 3.1 договору, розрахунки за цим договором здійснюються покупцем шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника, який указаний в реквізитах договору. Оплата за кожну поставлену партію товарів здійснюється шляхом перерахування грошових коштів на рахунок постачальника на умовах, визначених сторонами. Сторони домовились, що оплата за товар здійснюється на умовах предоплати (повної чи часткової) або післяоплати.
Згідно пункту 5.1 договору поставка товару здійснюється партіями, силами та за рахунок постачальника/покупця, в місці - за погодженням сторін.
Датою поставки є дата підписання повноважним представником покупця товаро-супровідних документів. Товарно-супровідні документи складаються постачальником на українській мові та повинні мати посилання на цей товар (пункт 5.2).
Приймання-передавання товару здійснюється шляхом підписання товаро-супровідних документів в місці поставки. Навантаження/розвантаження товару на транспорт здійснюється силами постачальника/покупця за погодженням сторін. Примайння-передавання проводиться за кількістю згідно з товаро-супровідними документами (пункти 6.1-6.2).
Пунктом 9.1 договору визначено, що цей договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами та діє до 30 вересня 2020 року, а щодо фактично взятих, але не виконаних сторонами на себе зобов`язань, впродовж дії цього договору - до повного їх виконання.
01.10.2019 між ТОВ "ОМЕГА СКМ" (постачальник) та ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" (покупець) укладено додаткову угоду до договору поставки №0110/19-ПКВ від 01.10.2019 /а.с. 97/, зокрема, сторони дійшли згоди термін "видаткова накладна" в пп.1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 9.10 договору поставки №0110/19-ПКВ від 01.10.2019 слід замінити на термін "специфікація".
30.01.2020 складено специфікацію №25 до договору поставки №0110/19-ПКВ від 01.10.2019 /а.с. 96/, якою сторони договору погодили асортимент, кількість, ціну товару, що буде поставлений постачальником покупцю у відповідності до умов договору поставки №0110/19-ПКВ від 01.10.2019: конденсат газовий стабільний, кількістю 49019,608 л, сума без ПДВ 500000,00 грн. Загальна вартість товару, що поставляється по цій специфікації, складає 600000,00 грн., в т.ч. ПДВ: 100000,00 грн. Умови поставки товару: EXW ("Інкотермс 2010"), склад постачальника. Умови оплати: 100% передплата протягом 10 (десяти) днів з моменту підписання даної Специфікації . Строк поставки товару: протягом 60 (шістдесяти) календарних днів з дати перерахування грошових коштів на поточний рахунок постачальника. Специфікація №25 є невід`ємною частиною Договору поставки №0110/19-ПКВ від 01.10.2019.
ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" зареєстроване як юридична особа 08.08.2001 та станом на 30.01.2020 основним видом діяльності ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" було 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" станом на 30.01.2019 /а.с. 110-120/. ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" зареєстроване платником податку на додану вартість з 29.08.2001 /а.с. 128/.
ТОВ "ОМЕГА СКМ" виписано ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" рахунок на оплату №7 від 30.01.2020 за договором поставки №0110/19-ПКВ від 01.10.2019 на загальну суму 600000,00 грн., в тому числі, ПДВ - 100000,00 грн., на товари: конденсат газовий стабільний кількістю 49019,608 л /а.с. 25, 40/.
30.01.2020 ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" здійснено оплату позивачу за конденсат газовий стабільний, згідно договору №0110/19-ПКВ від 01.10.2019, в сумі 600000,00 грн., у т.ч. ПДВ-100000,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №1617 від 30.01.2020, копія якого наявна у матеріалах справи /а.с. 26, зворот а.с. 40/.
За приписами п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку; б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
Відповідно до п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну , зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Пунктом 201.7 ст. 201 Податкового кодексу України встановлено, що податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Таким чином, у позивача виникли податкові зобов`язання у дату отримання коштів від контрагента, що надійшли на рахунок позивача як попередня оплата, та позивач був зобов`язаний скласти податкову накладну №11 від 30.01.2020 та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних, незалежно від того, чи була здійснена поставка товару.
Відповідно до пункту 3.1 договору поставки від 01.10.2019 № 0110/19-ПКВ сторони домовились, що оплата за товар здійснюється на умовах предоплати (повної чи часткової) або післяоплати.
Таким чином, умовами вказаного договору передбачено альтернативні варіанти правомірної поведінки щодо умов оплати вартості товару: оплата за товар по даному договору здійснюється покупцем шляхом перерахування грошових коштів на поточний рахунок продавця у вигляді попередньої оплати вартості товару або шляхом оплати вартості товару по факту поставки. А специфікацію №25 від 30.01.2020 до договору поставки №0110/19-ПКВ від 01.10.2019, яка є його невід`ємною частиною, погоджено умови оплати: 100% передплата протягом 10 (десяти) днів з моменту підписання даної Специфікації.
Зважаючи на вищевикладене, не надання позивачем контролюючому органу копій первинних документів на підтвердження придбання продукції не може бути підставою для відмови у реєстрації податкової накладної № 11 від 30.01.2020, оскільки податкова накладна №11 від 30.01.2020 була складена позивачем за датою нарахування коштів від покупця, тобто за датою події, що сталася раніше, з якою п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України пов`язує дату виникнення податкових зобов`язань.
Представник позивача надав до суду письмові пояснення /а.с. 95/, у яких пояснив, що станом на 14.05.2020 поставка товару в межах договору поставки №0110/19-ПКВ від 01.10.2019 за Специфікацією №25 від 30.01.2020 (рахунок на оплату №7 від 30.01.2020) здійснена не була, що обумовлено введенням постановою Кабінету Міністрів України "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" від 11.03.2020 №211 карантинними заходами на території України.
18 травня 2020 року до суду надійшли додаткові пояснення позивача /а.с. 133-134/, у яких зазначено, що ТОВ "ОМЕГА СКМ" в межах своєї господарської діяльності були укладені договори поставки на придбання паливо-мастильних матеріалів/нафтової продукції, в тому числі газового конденсату, зокрема це: договір поставки №5 від 09.01.2020; договір поставки №23/07-17-1 від 23.07.2019; договір купівлі продажу №1007-19 від 10.07.2019. За виникненням господарсько-підприємницької необхідності, враховуючи об`єктивні фактори: наявність товару, його вартість на день замовлення, можливі строки поставки, ТОВ "ОМЕГА СКМ" здійснює закупівлю товару за наявними господарськими договорами. Враховуючи строки здійснення поставки, визначені специфікацією №25 від 30.01.2020 до договору №010/19-ПКВ від 01.10.2019, а згодом обставину відтермінування ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" поставки у зв`язку з карантинними заходами, замовлення та придбання товару з метою подальшої поставки на адресу ТОВ "КВАНТ ПЛЮС" здійснено не було.
Копії договорів поставки додано позивачем до пояснень /а.с. 135-142/.
Отже, підсумовуючи вищевикладене, враховуючи встановлені обставини, зважаючи на наявність у позивача передбачених чинним законодавством документів, необхідних для складання податкової накладної №11 від 30.01.2020, беручи до уваги, що реальність господарської операції може бути перевірена контролюючим органом під час проведення перевірки платника податків, суд дійшов висновку, що у ГУ ДПС у Полтавській області були відсутні правові підстави для відмови у реєстрації податкової накладної №11 від 30.01.2020, а тому рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10 лютого 2020 року №1452431/42999242 прийняте відповідачем без урахування всіх обставин, що мають значення для його прийняття, тобто необґрунтовано, а відтак є протиправним та підлягає скасуванню.
Суд зауважує, що спосіб відновлення порушеного права позивача має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Зазначена позиція повністю кореспондується з висновками Європейського суду з прав людини, відповідно до яких, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, яка вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (пункт 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).
Абзацами 5, 6, та 7 вступної частини Рекомендації Rec (2004) 6 Комітету Міністрів Ради Європи державам-членам "Щодо вдосконалення національних засобів правового захисту", ухваленої на 114-й сесії 12.05.2004, передбачено, що, відповідно до вимог статті 13 Конвенції, держави-члени зобов`язуються забезпечити будь-якій особі, що звертається з оскарженням порушення її прав і свобод, викладених в Конвенції, ефективний засіб правового захисту в національному органі; крім обов`язку впровадити такі ефективні засоби правового захисту у світлі прецедентної практики Європейського суду з прав людини, на держави покладається загальний обов`язок розв`язувати проблеми, що лежать в основі виявлених порушень; саме держави-члени повинні забезпечити ефективність таких національних засобів як з правової, так і практичної точок зору, і щоб їх застосування могло привести до вирішення скарги по суті та належного відшкодування за будь-яке виявлене порушення.
У пункті 145 рішення від 15.11.1996 у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що стаття 13 гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати заявникові такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань.
Отже, "ефективний засіб правого захисту" в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату.
Згідно зі статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Суду як джерело права.
Підпунктом 14.1.60 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України визначено, що єдиний реєстр податкових накладних - реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.
Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 1246 від 29.12.2010, передбачено, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, обов`язок щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних поданої платником податків 31 січня 2020 року податкової накладної №11 від 30.01.2020 покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику - ДПС України.
Беручи до уваги викладене, суд дійшов висновку про те, що належним та ефективним способом захисту прав позивача є: визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10 лютого 2020 року №1452431/42999242 та зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 30 січня 2020 року №11, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ОМЕГА СКМ" (ідентифікаційний код 42999242) 31 січня 2020 року.
Таким чином, позовні вимоги обґрунтовані та підлягають задоволенню.
Частиною 1 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Позивачем сплачено судовий збір у загальному розмірі 2102 грн., що підтверджується платіжним дорученням №92 від 20.02.2020 та випискою про зарахування судового збору до спеціального фонду Державного бюджету України /а.с. 12, 31/.
Зважаючи на вищевикладене, при задоволенні позову ТОВ "ОМЕГА СКМ", суд вважає за необхідне Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОМЕГА СКМ" витрати зі сплати судового збору в розмірі 1051 грн. та стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОМЕГА СКМ" витрати зі сплати судового збору в розмірі 1051 грн.
Стосовно клопотання позивача про встановлення судового контролю за виконанням судового рішення в адміністративній справі, зобов`язавши відповідача подати в тижневий строк після набрання законної сили рішення суду, звіт про виконання судового рішення, суд зазначає про відсутність підстав для його задоволення з огляду на таке.
Відповідно до частини 1 статті 382 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив судове рішення в адміністративній справі, може зобов`язати суб`єкта владних повноважень, не на користь якого ухвалене судове рішення, подати у встановлений судом строк звіт про виконання судового рішення.
Отже, за приписами вказаної норми покладення таких зобов`язань на суб`єкта владних повноважень є правом, а не обов`язком суду.
Суд не вбачає підстав для застосування зазначеної форми контролю за виконанням судового рішення, оскільки не вважає, що відповідачем після набрання рішенням суду законної сили не будуть добровільно вживатися заходи з метою виконання даного судового рішення.
На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 3, 6-10, 139, 241-245, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "ОМЕГА СКМ" (ідентифікаційний код 42999242, вул. Зигіна, буд. 29, м. Полтава, 36014) до Державної податкової служби України (ідентифікаційний код 43005393, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053), Головного управління ДПС у Полтавській області (ідентифікаційний код 43142831, вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 10 лютого 2020 року №1452431/42999242.
Зобов`язати Державну податкову службу України (ідентифікаційний код 43005393, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 30 січня 2020 року №11, подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "ОМЕГА СКМ" (ідентифікаційний код 42999242) 31 січня 2020 року.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області (ідентифікаційний код 43142831, вул. Європейська, 4, м. Полтава, 36014) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОМЕГА СКМ" (ідентифікаційний код 42999242, вул. Зигіна, буд. 29, м. Полтава, 36014) витрати зі сплати судового збору в розмірі 1051 грн. (одна тисяча п`ятдесят одна гривня).
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (ідентифікаційний код 43005393, Львівська площа, 8, м. Київ, 04053) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ОМЕГА СКМ" (ідентифікаційний код 42999242, вул. Зигіна, буд. 29, м. Полтава, 36014) витрати зі сплати судового збору в розмірі 1051 грн. (одна тисяча п`ятдесят одна гривня).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення, з урахуванням положень пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України, до Другого апеляційного адміністративного суду.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні та касаційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності Кодексу адміністративного судочинства України в редакції Закону України від 03.10.2017 № 2147-VIII.
Повне рішення складено 26 травня 2020 року.
Суддя С.С. Сич
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2020 |
Оприлюднено | 28.05.2020 |
Номер документу | 89458195 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.С. Сич
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні