номер провадження справи 4/19/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19.05.2020 Справа № 908/9/20
м.Запоріжжя Запорізької області
за позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «НАДІЯ-55» , (70002, Запорізька область, м. Вільнянськ, вул. Металістів, буд. 2А), представник позивача адвокат Слєсарь Олексій Вікторович, ( АДРЕСА_1 )
до відповідача Вільнянської міської ради Запорізької області, (70002, Запорізька область, м. Вільнянськ, вул. Бочарова, буд. 4)
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача - ДУ «Софіївська виправна колонія (№55)» (70002, Запорізька обл., Вільнянський р-н, м. Вільнянськ, вул. Металістів, буд. 1)
про зобов`язання прийняти будинок у комунальну власність територіальної громади та здійснити реєстрацію права власності
Суддя Зінченко Н.Г.
При секретарі судового засідання: Петриченко А.Є.
Представники сторін:
від позивача - Слєсарь О.В., ордер ЗП № 133704 від 17.02.2020;
Семеренко С.О., ордер АР № 1009464 від 30.01.2020;
від відповідача - Гапанюк Д.В., довіреність № 02-2-12/463 від 14.06.2017;
від третьої особи - Адрова І.М., довіреність №7/8/307 від 21.01.2020.
03.01.2020 до господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява б/н від 26.12.2019 (вх. № 12/08-07/20 від 03.01.2020) Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «НАДІЯ-55» , м. Вільнянськ Запорізької області до Вільнянської міської ради Запорізької області, м. Вільнянськ Запорізької області про зобов`язання прийняти будинок у комунальну власність територіальної громади та здійснити реєстрацію права власності.
Згідно Витягу з протоколу автоматизованого розподіл судової справи між суддями від 03.01.2020 справу № 908/9/20 за вищевказаною позовною заявою розподілено судді Зінченко Н.Г.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 09.01.2020 у справі №908/9/20 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою господарського суду Запорізької області від 27.01.2020 після усунення недоліків позовної заяви, прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 908/9/20, ухвалено здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 20.02.2020.
Ухвалою суду від 20.02.2020 відкладено підготовче засідання на 25.03.2020. Ухвалою суду від 25.03.2020 продовжено строк підготовчого провадження у справі до 27.04.2020, підготовче судове засідання відкладено на 23.04.2020. В судовому засіданні 23.04.2020 оголошено перерву до 19.05.2020.
У судовому засіданні 19.05.2020 справу розглянуто, прийнято рішення, про що оголошену вступну та резолютивну частини рішення.
Позовні вимоги викладені в позовній заяві, ґрунтуються на ст. ст. 15, 16, 385 Цивільного кодексу України, ЗУ Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку . ЗУ Про ОСББ , ЗУ Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень , на підставі яких позивач просить позов задовольнити, зобов`язати Вільняньску міську раду Запорізької області прийняти в комунальну власність територіальної громади м. Вільнянськ завершений будівництвом житловий будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_2 , Запорізька АДРЕСА_3 , Вільнянський район, м. Вільнянськ, вул. Металістів, буд. 2 АДРЕСА_4 ; - зобов`язати Вільняньску міську раду Запорізької області вжити заходів із державної реєстрації права власності на завершений будівництвом житловий будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_2 , АДРЕСА_5 , Вільнянський АДРЕСА_6 , АДРЕСА_7 . Вільнянськ, вул. Металістів, буд. 2 АДРЕСА_4 , за територіальною громадою м. Вільнянськ в особі Вільнянської міської ради.
Відповідач у письмовому відзиві, зазначив на даний час, згідно свідоцтва про право власності СА №914153 від 04.03.2010, багатоквартирний будинок АДРЕСА_8 2а по вул. Металістів м. Вільнянськ належить до державної власності в особі Державного департаменту України з питань виконання покарань. З 18.05.2016 правонаступником Державного департаменту України з питань виконання покарань є Міністерство юстиції України, яке повинне привести у відповідність правовстановлюючі документи на вищевказане майно та вирішувати порушене питання у відповідності до вимог Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності . При цьому слід зазначити, що з 40 квартир будинку 15 вже приватизовано, а тому переоформлення права власності на будинок в цілому неможливо. Враховуючи, що відповідно до ст.5 Закону України Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку спільне майно багатоквартирного будинку не може бути поділено між співвласниками, і такі співвласники не мають права на виділення в натурі частки із спільного майна багатоквартирного будинку, то і переоформлення права власності може бути здійснено лише на окремі, не приватизовані квартири. Окрім того, об`єднанням ОСББ НАДІЯ-55 , яке є лише обслуговуючою організацією житлового будинку по вул.Металістів, 2а м. Вільнянськ, в позовній заяві не наведено жодного доказу порушення власних прав, яке б потребувало судового захисту, а тому є неналежним позивачем. В даному випадку, відносини щодо визначення права власності на майно стосуються лише двох суб`єктів - Міністерство юстиції України та Вільнянської міської ради, які повноважні вирішити порушене питання і без судового втручання шляхом проведення відповідних переговорів та прийняття управлінських рішень. Також зазначив, що відповідно до ст.257 Цивільного кодексу України, загальна позовна давність встановлюється тривалістю у три роки, а тому термін оскарження дій учасників правовідносин, що виникли 21.10.2020 сплив і позовні вимоги не можуть бути задоволені. На підставі викладеного просить в задоволені позову відмовити повністю.
04.03.2020 від позивача надійшла письмова відповідь на відзив, в якій останній зазначив, що відповідач надав згоду та прийняв відповідні рішення про прийняття будинку та інженерної інфраструктури до комунальної власності, затвердив відповідні акти прийому - передачі завершеного будівництвом житлового будинку по вул. Металістів 2-а у м. Вільнянськ до комунальної власності територіальної громади м. Вільнянськ. Жодних підстав, передбачених чинним законодавством, для неприйняття будинку до комунальної власності у Відповідача не існувало. Крім того, рішенням №2 позачергової сорок п`ятої сесії Вільнянської міської ради 5 скликання від 21 жовтня 2010 року було вирішено доручити Запорізькому МБТІ оформити відповідне свідоцтво на право комунальної власності та провести його реєстрацію за територіальною громадою м. Вільнянськ в особі Вільнянської міської ради, що також виконано не було. Тобто після прийняття відповідних рішень орган місцевого самоврядування повинен провести їх виконання, чинне законодавство взагалі не передбачає, що наявність будь-яких недоліків може бути правовою підставою для невиконання рішення сесії міської ради будь-яким виконавчим органом. Також зазначає, що посилання на те, що 15 квартир вже є приватизованими, не спростовують позову, оскільки в ньому йдеться про передачу будинку в цілому, а не окремих квартир, саме з метою подальшого управління та обслуговування будинку ОСББ. Зазначає, що оформлення відповідного свідоцтва на право комунальної власності та проведення його реєстрації за територіальною громадою м. Вільнянськ в особі Вільнянської міської ради є обов`язком відповідача на підставі відповідного рішення сесії Вільнянської міської ради. Вважає, що своєю бездіяльністю відповідач позбавляє позивача права на управління будинком, а отже, і правом в тому числі розпорядження спільною сумісною власністю, як це передбачено ст. 382 Цивільного кодексу України.
У запереченнях на відповідь на відзив, які надійшли на адресу суду 12.03.2020 відповідач зазначив, що позивач не надав жодного аргументу, яким же чином відповідно до ст.16 Цивільного кодексу України він захищає майнові права власників, без їх відома позбавляючи таких прав. ОСББ НАДІЯ-55 , в своїй діяльності наділена повноваженням лише утримувати майно та надавати житлово-комунальні послуги, а не вирішувати питання позбавлення власників їх законного права власності. Для здійснення статутної діяльності, об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку потрібна лише технічна документація на майно, а не врегулювання правовідносин між власниками, а тому Вільнянська міська рада жодним чином не позбавляє ОСББ НАДІЯ-55 можливості здійснювати управління будинком та отримувати відповідні платежі. ОСББ НАДІЯ-55 не може на власний розсуд здійснювати управління будинком, а повинне діяти виключно в межах повноважень, визначених Статутом, загальними зборами співвласників та чинним законодавством України.
Третя особа, в порядку ст. 168 ГПК України надала пояснення по справі, в яких зокрема зазначила наступне. Відповідач надав згоду та прийняв відповідне рішення про прийняття будинку до комунальної власності, але, як з`ясувалось, рішення сесії Вільнянської міської ради фактично не виконав, чим порушив в тому числі і права та законні інтереси ДУ «Софіївська виправна колонія (№55)» , з боку третьої особи будинок переданий до власності територіальної громади м. Вільнянськ з дотримання усіх приписів чинного законодавства України. Зазначив, що відповідач всупереч прийнятим Вільнянською міською радою рішенням не здійснив державну реєстрацію права власності на будинок за територіальною громадою м. Вільнянськ в особі Вільнянської міської ради, а отже вважає, що порушене право може бути захищене шляхом зобов`язання відповідача прийняти будинок у комунальну власність територіальної громади та здійснити державну реєстрацію права власності.
Розглянувши матеріали справи, вислухавши пояснення представника позивача, відповідача та третьої особи, суд
УСТАНОВИВ
На підставі акту готовності об`єкту до експлуатації від 22.12.2009, свідоцтва Інспекції держархбудконтролю у Запорізькій області №0800000629 від 22.12.2009 про відповідність збудованого об`єкта проектній документації вимогам державних стандартів, будівельних норм і правил підтвердження про його готовність до експлуатації введений в експлуатацію 40-квартирний житловий будинок, розташований за адресою: АДРЕСА_2 , АДРЕСА_5 . Вільнянськ, вул АДРЕСА_9 Металістів, буд. 2 АДРЕСА_4 (далі-будинок). Замовником об`єкту будівництва виступала Софіївська виправна колонія Управління Державного департаменту України з питань виконання покарань у Запорізькій області (№55), код ЄДРПОУ-08563501, на теперішній день - ДЕРЖАВНА УСТАНОВА СОФІЇВСЬКА ВИПРАВНА КОЛОНІЯ (№ 55) , відповідно до Наказу Міністерства юстиції України від 15.12.2016 №3679/37/5.
04.03.2010 Вільнянською Міською радою на підставі рішення № 12 від 21.01.2010 видано Свідоцтво на нерухоме майно, власником майна зареєстровано Державний департамент України з питань виконання покарань з правом господарського віддання Софіївська виправна колонія Державного департаменту України з питань виконання покарань у Запорізькій області (№55).
Рішеннями Вільнянської міської ради № 8,9,10,11 сорокової сесії Вільнянської міської ради 5 скликання від 18.03.2010 вирішено прийняти в комунальну власність територіальної громади м. Вільнянськ зовнішні мережі водопостачання та водовїдведення, зовнішні мережі освітлення та обладнання, зовнішнього газопроводу та газового обладнання житлового будинку по вул. Металістів, буд. 2 А в м.Вільнянськ.
25.08.2010 Листом за № 04-06/646 Відьнянська міська рада повідомила ДУ «Софіївська виправна колонія (№55)» про те, що не заперечує про прийняття в комунальну власність територіальної громади м.Вільнянськ завершеного будівництвом 40-ка квартирного житлового будинку по вул. Металістів, буд. 2 А.
Рішенням №4 Вільнянської міської ради позачергової сорок третьої сесії 5-го скликання від 26.08.2010 вирішено:
- надати згоду на передачу завершеного будівництвом 40 квартирного житлового будинку по АДРЕСА_10 . АДРЕСА_11 до складу майна комунальної власності територіальної громади м. Вільнянськ.
- постійній комісії міськвиконкому по передачі об`єктів до комунальної власності- територіальної громади м. Вільнянськ здійснити прийом - передачу житлового будинку, зазначеного у п.1 рішення, у відповідності із вимогами чинного законодавства;
- після здійснення заходів по прийняттю завершеного будівництвом 40 квартирного житлового будинку по вул.. Металістів,2а у м. Вільнянськ до складу ком\пальної власносіі територіальної громади м. Вільнянськ передати його на баланс КП Вільнянський міськкомунгосп Запорізької області .
Рішенням №14 позачергової сорок третьої сесії Вільнянської міської ради 5 скликання від 26.08.2010 вирішено вилучити у Софіївської ВК (№55) земельну ділянку, де знаходиться будинок, з прилягаючою дорогою та включити їх до земель Вільнянської міської ради.
Відповідно до актів приймання-передачі від 21.10.2010 будинок разом з усіма технічними мережами переданий від Софіївської виправної колонії (№55) до комунальної власності Вільнянської міської ради та останньою на баланс КП Вільнянський міськкомунгосп Запорізької області .
Акти підписані всіма членами комісії, а також головою Вільнянської міської ради. Також Вільнянській міській ради передана уся наявна документація на будинок.
Згідно актів приймання-передачі основних засобів також передано Відповідачу паспорт БТІ, проектно-кошторисну документацію, виконавчу документацію на будинок та будинкові мережі.
Рішенням №2 позачергової сорок п`ятої сесії Вільнянської міської ради 5 скликання від 21.10.2010 вирішено:
- затвердити акти прийому-передачі завершеного будівництвом житлового будинку по вул. Металістів 2-а у м. Вільнянськ (надалі - Об`єкт) до комунальної власності територіальної громади м. Вільнянськ;
- включити Об`єкт з 21.10.2010 до складу майна територіальної громади м. Вільнянськ в особі Вільнянської міської ради;
- передати Об`єкт на баланс із 21.10.2010 КП Вільнянський міськкомунгосп Запорізької області ,
- вилучити із користування Софіївської ВК (№55) УДДУПВП земельну ділянку, площею 4500 кв.м., на якій розташований Об`єкт, та включити її до земель Вільнянської міської ради;
- Софіївської ВК (№55) УДДУПВП до 01.12.2010 забезпечити усунення будівельних недоліків, вказаних у акті обстеження житлового будинку №2 по вул. Металістів у м. Вільнянську від 29.09.2010;
- Запорізькому МБТІ оформити свідоцтво на право комунальної власності на Об`єкт та провести його реєстрацію за територіальною громадою м.Вільнянськ в особі Вільнянської міської ради згідно даного рішення.
Спір в даній справі виник з приводу того, що позивач вважає, що Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «НАДІЯ-55» не було передано технічної та іншої передбаченої законодавством документації на спірний будинок, а також документації, на підставі якої багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж, у зв`язку з чим звернувся з даним з позовом з вимогою зобов`язати Вільнянську міську раду Запорізької області прийняти будинок у комунальну власність територіальної громади та здійснити реєстрацію права власності.
Передача об`єктів з державної до комунальної власності регулюється Законом України «Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності» , положенням «Про порядок передачі об`єктів права державної власності» , затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1482 від 21.09.1998, Порядком безоплатної передачі у комунальну власність об`єктів соціальної сфери, житлового фонду, у тому числі незавершеного будівництва, а також внутрішньогосподарських меліоративних систем колективних сільськогосподарських підприємств, що не підлягали паюванню в процесі реорганізації цих підприємств та передані на баланс підприємств - правонаступників, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1253 від 13.08.2003.
Згідно абз. 8 пп. а п. 2 Положення № 1253 до об`єктів житлового фонду, зокрема, віднесено зовнішні мережі електро-, тепло-, газо-, водопостачання та водовідведення, а також інженерні будівлі та споруди, призначені для обслуговування об`єктів соціальної сфери, житлового фонду (бойлерні, котельні, каналізаційні та водопровідні споруди, обладнання тощо).
Відповідно до абзацу 6 частини першої статті 2 Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності об`єктами житлового фонду згідно з цим Законом є, зокрема: обпекти житлового фонду (у тому числі гуртожитки як об`єкти нерухомого майна, житлові комплекси та/або їх частини) та інші об`єкти соціальної інфраструктури (навчальні заклади, заклади культури (крім кінотеатрів), фізичної культури та спорту, охорони здоров`я (крім санаторіїв, профілакторіїв, будинків відпочинку та аптек), соціального забезпечення, дитячі оздоровчі табори), які перебувають у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, установ, організацій (далі - підприємств) або не увійшли до статутного капіталу господарських товариств, створених у процесі приватизації (корпоратизації), у тому числі не завершені будівництвом.
Статтею 3 Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності встановлено, що ініціатива щодо передачі об`єктів права державної та комунальної власності може виходити відповідно від органів, уповноважених управляти державним майном, Національної академії наук, інших аналогічних самоврядних організацій, яким передано в користування державне майно (далі - самоврядні організації), місцевих органів виконавчої влади, відповідних органів місцевого самоврядування.
Згідно з приписами частини другої статті 4 Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності передача об`єктів з державної у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах здійснюється за наявності згоди відповідних сільських, селищних, міських, районних рад, якщо інше не передбачено законом.
Статтею 6 Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності визначено, що передача об`єктів здійснюється комісією з питань передачі об`єктів, до складу якої входять представники виконавчих органів відповідних рад, місцевих органів виконавчої влади, органів, уповноважених управляти державним майном, самоврядних організацій, фінансових органів, підприємств, трудових колективів підприємств, майно яких підлягає передачі. У разі передачі об`єктів у комунальну власність територіальних громад сіл, селищ, міст, районів у містах комісію з питань передачі об`єктів утворює та призначає її голову виконавчий орган відповідної сільської, селищної, міської, районної у місті ради.
Згідно з п. 7 ч. 1 ст. 7 Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності з державної у комунальну власність передаються безоплатно такі об`єкти, зокрема, об`єкти інженерної інфраструктури водопровідно-каналізаційного та газового господарства (включаючи мережі, споруди, устаткування), пов`язані з постачанням споживачам води, газу, відведенням і очищенням стічних вод, а також об`єкти благоустрою населених пунктів.
Відповідно до п. 51 ч. 1 ст. 26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: надання згоди на передачу об`єктів з державної у комунальну власність та прийняття рішень про передачу об`єктів з комунальної у державну власність, а також щодо придбання об`єктів державної власності.
Частиною 5 статті 7 Закону України Про передачу об`єктів права державної та комунальної власності закріплено, що передача оформляється актом приймання-передачі, який підписується головою і членами комісії. Форма акта приймання-передачі затверджується Кабінетом Міністрів України.
Як вбачається з матеріалів справи, Вільнянською міською радою Запорізької області надано згоду та прийнято відповідне рішення про прийняття будинку - по вул. Металістів 2-а у м. Вільнянськ до комунальної власності.
Також, відповідачем прийнято рішення, про створення комісії з передачі будинку а саме - розпорядження Вільнянської міської ради від 10.02.2010 №10. Дана комісія саме зазначена у всіх актах приймання-передачі будинку та відповідних мереж, які підписані усіма членами комісії, де визначено про необхідність передачі будинку до комунальної власності.
Відповідно до актів приймання-передачі від 21.10.2010 будинок разом з усіма технічними мережами переданий від Софіївської виправної колонії (№55) до комунальної власності Вільнянської міської ради та останньою на баланс КП Вільнянський міськкомунгосп Запорізької області .
Отже, житловий будинок по вул. Металістів 2-а у м. Вільнянськ прийнятий Вільнянською міською радою Запорізької області до комунальної власності.
Доказів зворотнього відповідачем не надано.
В ході судового розгляду справи, відповідач зазначив, що житловий будинок по вул. Металістів 2-а у м. Вільнянськ в комунальну власність не передано, а реєстрація права власності на спірний житловий будинок не була проведена з невідомих відповідачу причин.
Згідно зі ст. 182 ЦК України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обмеження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Державна реєстрація прав на нерухомість і правочинів щодо нерухомості є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом. Відмова у державній реєстрації права на нерухомість або правочинів щодо нерухомості, ухилення від реєстрації, відмова від надання інформації про реєстрацію можуть бути оскаржені до суду. Порядок проведення державної реєстрації прав на нерухомість та підстави відмови в ній встановлюються законом.
Варто зауважити, що державна реєстрація права власності виступає лише засобом підтвердження факту набуття, зміни чи припинення права власності на нерухоме майно або інших речових прав, оскільки відсутність державної реєстрації права власності не зумовлює позбавлення особи прав користування та володіння належним її на праві власності майном.
Державна реєстрація прав на нерухомість є публічною, здійснюється відповідним органом, який зобов`язаний надавати інформацію про реєстрацію та зареєстровані права в порядку, встановленому законом.
Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, і спрямований на забезпечення визнання та захист державою таких прав, регулює Закон України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".
Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державна реєстрація речових прав на нерухоме майно (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державний реєстр речових прав на нерухоме майно (далі - Державний реєстр прав) - єдина державна інформаційна система, що забезпечує обробку, збереження та надання відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, про об`єкти та суб`єктів таких прав.
Відповідно до п. 9 ч. 1 ст. 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" реєстраційна дія - державна реєстрація прав, внесення змін до записів Державного реєстру прав, скасування державної реєстрації прав, а також інші дії, що здійснюються в Державному реєстрі прав, крім надання інформації з Державного реєстру прав.
Згідно з ч. 4 ст. 18 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" державній реєстрації підлягають виключно заявлені речові права на нерухоме майно та їх обтяження, за умови їх відповідності законодавству і поданим/отриманим документам.
Враховуючи вищенаведене, здійснення дій по державній реєстрації свого права власності є виключно правом певної особи, вказана дія засвідчує визнане державою вже набуте особою право власності.
Проаналізувавши фактичні обставини справи, оцінивши представлені докази, суд вважає, що позовні вимоги не підлягають задоволенню виходячи з наступного.
З матеріалів справи встановлено, рішенням установчих зборів від 03.022012 створено Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «НАДІЯ-55» .
20.05.2016 Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «НАДІЯ-55» у встановленому порядку зареєстровано (номер запису 1083102 0000 014779) та присвоєно ідентифікаційний код юридичної особи: 38103041, місцезнаходження: 70002, Запорізька АДРЕСА_3 , АДРЕСА_11 район, м. Вільнянськ, вул. Металістів, буд. 2 А.
Відповідно до норм ч.ч. 1, 2 ст. 369 ЦК України спільна власність двох або більше осіб без визначення часток кожного з них у праві власності є спільною сумісною власністю. Суб`єктами права спільної сумісної власності можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а також держава, територіальні громади, якщо інше не встановлено законом.
Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку визначаються Законом України Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку .
Згідно ст. 1 названого Закону об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - це юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Статтею 4 Закону визначено, що Об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами.
Об`єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об`єднання визначається цим Законом та іншими законами України.
Відповідно до ст. 10 Закону до виключної компетенції загальних зборів співвласників, зокрема, відноситься обрання членів правління об`єднання; питання про використання спільного майна.
У відповідності до ст. 12 Закону управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління.
Частинами 18, 19 статті 6 Закону визначено, що колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.
Згідно з ч. 1 ст. 15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у р його порушення, невизнання або оспорювання.
Статтею 16 ЦК України визначені способи захисту цивільних прав та інтересів, а саме: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зм і на правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади АРК або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Відповідно до ст. 20 ГК України кожний суб`єкт господарювання та споживач має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначених суб`єктів захищаються шляхом: визнання наявності або відсутності прав; визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом; відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб`єктів господарювання; припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення: присудження до виконання обов`язку в натурі; відшкодування збитків; застосування штрафних санкцій; застосування оперативно-господарських санкцій; застосування адміністративно-господарських санкцій; установлення, зміни і припинення господарських правовідносин; іншими способами, передбаченими законом.
Вказані норми права регулюють саме порядок захисту особами свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Відповідно до ст.20 ЦК України право на захист особа здійснює на свій розсуд.
Захист цивільних прав - це передбачені законом способи охорони цивільних прав у разі їх порушення чи реальної небезпеки такого порушення. Під способами захисту суб`єктивних цивільних прав розуміються закріплені законом матеріально-правові заходи примусового характеру, за допомогою яких проводиться поновлення (визнання) порушених (оспорюваних) прав та вплив на правопорушника.
Отже, об`єктом захисту є порушене, невизнане або оспорюване право чи цивільний інтерес, саме вони є підставою для звернення особи за захистом свого права із застосовуванням відповідного способу захисту.
Ст. 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть, якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
При цьому, під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було і ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави.
Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
Підставою для звернення до суду є наявність порушеного права, а таке звернення здійснюється особою, котрій це право належить, і саме з метою його захисту. Відсутність обставин, які підтверджували б наявність порушення права особи, за захистом якого вона звернулася, є підставою для відмови у задоволенні такого позову.
Така правова позиція викладена в Постанові Великої палати Верховного суду по справі № 905/1926/16 від 11.09.2018.
Предметом позову може бути матеріально-правова чи немайнова вимога позивача та відповідача, відносно якої суд повинен прийняти рішення.
Позивач звернувся до суду з вимогами про зобов`язання Вільнянської міської ради Запорізької області прийняти будинок у комунальну власність територіальної громади та здійснити реєстрацію права власності на цей будинок, вказуючи на те, що Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку «НАДІЯ-55» не було передано технічної та іншої передбаченої законодавством документації на спірний будинок, а також документації, на підставі якої багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж.
Захист майнового або немайнового права чи законного інтересу відбувається шляхом прийняття судом рішення про примусове виконання відповідачем певних дій або зобов`язання утриматися від їх вчинення.
Заявлені позивачем у даній справі вимоги про зобов`язання відповідача вчинити вищезазначені дії не призводять до поновлення порушеного права позивача.
Суд не вбачає підстав для задоволення вимог позивача щодо захисту порушеного права, про яке заявляє позивач, у визначений позивачем спосіб (тобто з заявленого предмету та підстав).
Відповідно до ч., ч. 1-4 ст.13 ГПК України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Учасники справи мають рівні права щодо здійснення всіх процесуальних прав та обов`язків, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом. Кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.
Статтею 73 ГПК України встановлено, що доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Згідно з ст. 74 ГПК України обов`язок доказування і подання доказів віднесено на сторони. Кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог і заперечень.
Відповідно до ст. 86 ГПК України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів.
Оцінивши усі обставини справи у їх сукупності та дослідивши надані сторонами по справі докази, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для задоволення заявлених позовних вимог, внаслідок чого в їх задоволенні відмовляється.
З урахуванням встановлених у справі обставин заява відповідача про застосування наслідків спливу позовної давності судом не розглядається.
Згідно зі ст. 129 ГПК України, приймаючи до уваги висновок суду про відсутність підстав для задоволення позовних вимог, судовий збір та витрати на професійну правничу допомогу покладаються на позивача.
Керуючись ст. ст. 129, 233, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ
В задоволенні позову Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «НАДІЯ-55» до Вільнянської міської ради Запорізької області про зобов`язання прийняти будинок у комунальну власність територіальної громади та здійснити реєстрацію права власності відмовити повністю.
Повне рішення оформлено і підписано у відповідності до вимог ст. ст. 240, 241 ГПК України « 28» травня 2020 р.
Суддя Н.Г.Зінченко
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Центрального апеляційного господарського суду через господарський суд Запорізької області, а у разі проголошення вступної та резолютивної частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 19.05.2020 |
Оприлюднено | 28.05.2020 |
Номер документу | 89483619 |
Судочинство | Господарське |
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні