Постанова
від 28.05.2020 по справі 160/5866/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

28 травня 2020 року м. Дніпросправа № 160/5866/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Ясенової Т.І. (доповідач),

суддів: Головко О.В., Суховарова А.В.,

розглянувши в письмовому провадженні адміністративну справу за апеляційною скаргою Комунального закладу "Варварівський сільський будинок культури" Варварівської сільської ради Юріївського району Дніпропетровської області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.11.2019 року (суддя у 1 інстанції Верба І.О.) в адміністративній справі №160/5866/19 за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області до Комунального закладу "Варварівський сільський будинок культури" Варварівської сільської ради Юріївського району Дніпропетровської області про застосування заходів реагування,-

ВСТАНОВИВ:

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області звернулося до суду з позовом до Комунального закладу "Варварівський сільський будинок культури" Варварівської сільської ради Юріївського району Дніпропетровської області, в якому просило:

- застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, а саме: приміщень за адресою: Дніпропетровська область, Юріївський район, село Варварівка, вул. Центральна, буд. 2А Комунального закладу Варварівський сільський будинок культури Варварівської сільської ради Юріївського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 39724990), до повного усунення порушень, визначених в акті від 08.10.2019р. № 41;

- встановити у судовому рішення спосіб та порядок його виконання шляхом зобов`язання зупинити експлуатацію об`єкта, а саме: приміщень за адресою: Дніпропетровська область, Юр`ївський район, село Варварівка, вул. Центральна, буд. 2А Комунального закладу Варварівський сільський будинок культури Варварівської сільської ради Юр`ївського району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 39724990), до повного усунення порушень.

В обґрунтування позовних вимог зазначалося, що подальша експлуатація об`єкта Комунального закладу Варварівський сільський будинок культури Варварівської сільської ради Юр`ївського району Дніпропетровської області із порушеннями пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту, які були виявлені під час проведення перевірки, створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, у зв`язку з чим є підстави для застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.11.2019 року адміністративний позов задоволено. Застосовано заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкта, а саме: приміщень за адресою: Дніпропетровська область, Юр`ївський район, село Варварівка, вул. Центральна, буд. 2А Комунального закладу Варварівський сільський будинок культури Варварівської сільської ради Юр`ївського

району Дніпропетровської області (код ЄДРПОУ 39724990), до повного усунення порушень, визначених в акті від 08.10.2019р. № 41.

В апеляційній скарзі відповідач, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, неповне з`ясування обставин справи, що мають значення для справи, просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нове рішення про відмову у задоволені позовних вимог.

В обґрунтування апеляційної скарги зазначено, що позивач в позовній заяві посилався на нормативні - правові акти, прийняти у 2002 - 2004 року, не обґрунтовуючи підстави їх розповсюдження на будівлі, забудовані більш ніж 60 років тому за відсутності їх реконструкцій та капітального ремонту після 2002 року. Крім того, суб`єктом владних повноважень не доведена наявність реальної загрози життю і здоров`ю людей, а судом першої не враховано той факт, що на час винесення рішення, виявлені відповідачем порушення перебували в процесі усунення. Також скаржник зазначив, що судом першої інстанції не досліджено питання щодо протипожежного водопостачання, в той час як відповідач має всі необхідні обладнання з приводу вказаного питання.

Відповідно до вимог статті 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження.

Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції, в межах доводів апеляційної скарги та заявлених вимог, дослідивши матеріали справи, колегія суддів дійшла таких висновків.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що у період з 06.06.2019р. по 14.06.2019р. на підставі наказу від 27.05.2019р. № 3, виданого Юр`ївським районним сектором Головного управління ДСНС України у Дніпропетровській області, посвідчення на перевірку від 06.06.2019р. №17 головним інспектором Юр`ївського районого сектору ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області лейтенантом служби цивільного захисту Звіздай Денисом Олександровичем проведено планову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Комунального закладу Варварівський сільський будинок культури Варварівської сільської ради Юр`ївського району Дніпропетровської області, а саме перевірено: приміщення Комунального закладу Варварівський сільський будинок культури Варварівської сільської ради Юр`ївського району Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, Юр`ївський район, село Варварівка, вул. Центральна, буд. 2А.

За результатами перевірки складено акт від 14.06.2019р. № 16, яким встановлено порушення Кодексу цивільного захисту України № 5403-VІ (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014р. № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015р. за № 252/26697 (далі - ППБУ), Державних будівельних норм України Водопостачання. Зовнішні мережі та споруди. Основні положення проектування , затверджено наказом Мінрегіонбуду України від 08.04.2013р. № 133 (ділі - ДБН В.2.5-74:2013), Правила експлуатації та типові норми належності вогнегасників, затверджених наказом МВС України від 15.01.2018 № 25, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 23.02.2018 № 225/31677 (далі - Наказ МВС № 25), Правила улаштування електростановок , Правил будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - ПУЕ, ДНАОП 0.00-1.32-01, НПАОП 40.1-1.32-01), Національного стандарту України Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд , затвердженого наказом Мінрегіонбуду України від 27.06.2008р. № 269 (далі - ДСТУ Б В.2.5-38:2008), Правил техногенної безпеки, затверджених наказом МВС України від 05.11.2018 № 897, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 27.11.2018р. № 1346/32798 (далі - ПТБ), Постанови Кабінету Міністрів України від 19.08.2002р. № 1200 Про затвердження Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю (далі - Порядок забезпечення), Постанови Кабінету Міністрів України від 26.06.2013 № 444 Порядок здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях (далі - Порядок здійснення навчання населення), а саме:

1) абзац перший пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

2) пункт 1.8. глави 1 розділу ІV ППБУ - допущено експлуатацію тимчасових електромереж в кабінеті директора;

3) пункт 1.20 глави 1 розділу ІV ППБУ - не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання;

4) пункт 1.2 глави 1 розділу V ППБУ - не виконано захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ;

5) пункт 2.29 глави 2 розділу VІ ППБУ, пункт 8 в редакції Постанови КМУ № 1200 - відсутні засоби індивідуального захисту органів дихання та шафи для зберігання засобів індивідуального захисту органів дихання для саморятування людей під час пожежі;

6) пункт 2.3 глави 2 розділу VІ ППБУ - не оброблено горючі декорації, сценічне оформлення, драпірування в залах для глядачів вогнезахисними засобами;

7) пункт 16 розділу ІІ ППБУ посадові особи відповідальні за пожежну безпеку не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому Постановою Кабінету Міністрів України від 26.06.2013р. № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;

8) пункт 2.22 глава 2 розділу ІV ППБУ - будинки та інші об`єкти не забезпечені адресними вказівками (назва вулиці, номер будинку), встановленими на фасадах будівель або інших видних місцях і освітлюваними у темний час доби;

9) пункт 3.17 глави 3 розділу V ППБУ, Глава 12 розділ ІІІ Наказ МВС № 25 - не здійснюється технічне обслуговування наявних вогнегасників;

10) пункт 2.3 глава 2 розділ ІІІ ППБУ, пункт 4.3.3 НАПБ В.01.057-2006/200, пункт 6.31, пункт 6.4 ДБН В.1.1-7:2016 - допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах, а саме: не встановлені сертифіковані протипожежні двері з нормованою межею вогнестійкості в приміщенні котельні;

11) глава 3 розділ ІІІ Наказ МВС № 25 - відсутній журнал обліку вогнегасників;

12) пункт 2.1 глава 2 розділу V ППБУ, пункт 6.2.3 ДБН.2.5.-74-2013 - об`єкт не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням для цілей пожежогасіння.

Так, відповідачем було зазначено, що ним були усунені наступні порушення, визначені в акті перевірки від 14.06.2019р. № 16:

- вид порушення: дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, виконання порушень: планується обробити лати під час проведення реконструкції БК, дах БК односкладний (відсутнє горище, відсутні кровлі);

- вид порушення: допущено експлуатацію тимчасових електромереж в кабінеті директора (пункт 2 акту), виконання порушень: в кабінеті у директора прокладена наружна електропроводка в коробі, яка дозволена пунктом 2.10 та пунктом 2.1.5 Правил устройства елктроустановок. Отже, відповідає нормам пункту 1.8 глави 1 розділу ІV ППБУ та Правил прокладки внутрішніх електричних мереж;

- вид порушення: не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (пункт 3 акту), виконання порушень: 08.08.2019 технічний звіт з профілактичних випробувань електромереж, електрообладнання та заземлюючих пристроїв;

- вид порушення: не виконано захист будівлі від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 пункт 1.5 (пункт 4 акту), виконання порушень: 08.08.2019 технічний звіт з профілактичних випробувань електромереж, електрообладнання та заземлюючих пристроїв;

- вид порушення: відсутні засоби індивідуального захисту органів дихання та шафи для зберігання засобів індивідуального захисту органів дихання (пункт 5), виконання порушень: встановлені шафи з вогнегасниками;

- вид порушення: не оброблено горючі декорації, сценічне оформлення, драпірування в залах для глядачів вогнезахисними засобами (пункт 6), усунення порушень: сцена в БК не оснащена декораціями, драпірування в залах відсутнє;

- вид порушення: посадові особи відповідальні за пожежну безпеку не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (пункт 7 акту), усунення порушень: укладено договір з КЗ Навчально курсовий комбінат про навчання ОСОБА_1 ;

- вид порушення: будинки та інші об`єкти не забезпечені адресними вказівками (пункт 8 акту), виконання порушень: встановлені адресні вказівки;

- вид порушення: не здійснюється технічне обслуговування наявних вогнегасників (пункт 9 акту), виконання порушень: вогнегасники перезаряджені;

- вид порушення: не встановлені сертифіковані протипожежні двері з нормованою межею вогнестійкості в приміщенні котельні (пункт 10 акту), усунення порушень: двері в топку металеві в приміщення БК оброблені металевим матеріалам, який є вогнестійким;

- вид порушення: не ведеться журнал обліку вогнегасників (пункт 11 акту), виконання порушень: журнал обліку вогнегасників датований 10.05.2017 прошитий та пронумерований на 5 аркушах;

- вид порушення: об`єкт не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням для цілей пожежогасіння (пункт 12 акту), виконання порушень: норми ДБН.2.5-74-2013 на які посилається позивач застосовуються лише до проектування нових систем і схем водопостачання, реконструкції та переоснащення існуючих споруд. На стадії усунення.

На підтвердження усунення зазначених недоліків надано:

- фото на підтвердження усунення порушені пунктів 1, 2, 5, 6, 8, 9. 10 (а.с. 112, 119-121, 124-126);

- технічний звіт з профілактичних випробувань електромереж, електрообладнання та заземлюючих пристроїв, затверджений директором Виміювальної електролабораторії ТОВ Ноябрь 08.08.2019р. (а.с.113-118);

- договір про надання послуг з навчання, підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації (у тому числі на курсах цільового призначення) від 12.08.2019р. № 528 між Комунальним підприємством Навчально-курсовий комбінат Дніпропетровської обласної ради (Виконавець) та Відділом освіти, соціального захисту, культури, сім`ї, молоді та спорту Варварівської сільської ради Юр`ївського району Дніпропетровської області (Замовник). Предмет договору: Виконавець бере на себе зобов`язання за рахунок коштів Замовника здійснити навчання посадових осіб і спеціалістів з питань пожежної безпеки (а.с.122);

- акт від 12.08.2019р. виконання послуг з навчання по договору № 528 (а.с.123);

- журнал обліку вогнегасників КЗ Варварівський сільський будинок культури , який розпочато 10.05.2017р. (а.с.48-50, 90-92. 127-129).

У період з 07.10.2019р. по 08.10.2019р. на підставі наказу від 04.10.2019р. № 10, посвідчення (направлення) від 07.10.2019р. № 46 головним інспектором Юр`ївського районого сектору ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області лейтенантом служби цивільного захисту Звіздай Денисом Олександровичем проведено позапланову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки Комунального закладу Варварівський сільський будинок культури Варварівської сільської ради Юр`ївського району Дніпропетровської області, а саме перевірено: приміщення Комунального закладу Варварівський сільський будинок культури Варварівської сільської ради Юр`ївського району Дніпропетровської області за адресою: Дніпропетровська область, Юр`ївський район, село Варварівка, вул. Центральна, буд. 2А.

За результатами перевірки складено акт від 08.10.2019р. № 41, яким встановлено порушення, а саме:

1) абзацу перший пункту 2.5 глави 2 розділу ІІІ ППБУ - дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності;

2) пункту 2.3 глави 2 розділу VІ ППБУ - не оброблено горючі декорації, сценічне оформлення, драпірування в залах для глядачів вогнезахисними засобами;

3) пункту 2.3 глава 2 розділ ІІІ ППБУ, пункт 4.3.3 НАПБ В.01.057-2006/200, пункт 6.31, пункт 6.4 ДБН В.1.1-7:2016 - допускається зниження класу вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах, а саме: не встановлені сертифіковані протипожежні двері з нормованою межею вогнестійкості в приміщенні котельні;

4) пункту 2.1 глава 2 розділу V ППБУ, пункт 6.2.3 ДБН.2.5.-74-2013 - об`єкт не забезпечено зовнішнім протипожежним водопостачанням для цілей пожежогасіння.

11.10.2019р. між Товариством з обмеженою відповідальністю ПОЖСОЮЗ (далі - Постачальник) та Відділом освіти, соціального захисту, культури, сім`ї, молоді та спорту Варварівської сільської ради Юр`ївського району Дніпропетровської області (далі - Покупець) укладено договір поставки товару № 6225.

Відповідно до умов цього договору Постачальник зобов`язується проводити поставку (продаж) Покупцю у власність обладнання (далі- Товар) окремими партіями відповідно до замовлення Покупця, а Покупець зобов`язується прийняти цей Товар та своєчасно здійснювати його оплату на умовах цього договору (пункт 1.1 договору).

Строк цього договору починає свій перебіг у момент, визначений у пункті 10.1 цього договору та закінчується 31.12.2019р., але до повного виконання зобов`язань Сторонами відповідно до цього договору (пункт 10.2 договору).

Відповідно до специфікації до договору № 6225 від 11.10.2019р. Відділом освіти, соціального захисту, культури, сім`ї, молоді та спорту Варварівської сільської ради Юр`ївського району Дніпропетровської області придбано двері протипожежні металеві глухі ДМП ЕІ60-1-2100х1000 лів., ЄвроСтандарт у кількості 1 шт., ціна з ПДВ 8 780 грн.

Разом з тим, оскільки відповідачем не було усунути всіх виявлених порушень, які створють загрозу життю і здоров`ю людей, судом першої інстанції було задоволені порзовні вимоги.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, колегія суддів виходить з наступного.

Відповідно до підпункту 39 пункту 4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій , затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. № 1052 на ДСНС України покладено завдання організовувати і здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням вимог законів та інших нормативно - правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, місцевими держадміністраціями, іншими державними органами та органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання.

Згідно підпунктів 27, 35 пункту 4 Положення про Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Дніпропетровській області , затвердженого наказом ДСНС України № 3 від 04.02.2013р. (у редакції наказу ДСНС України від 12.11.2018р. № 661) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання; складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.

Відповідно до частини першої статті 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Згідно з підпункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до частини другої статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежо-небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Згідно з підпунктів 1, 4, 6 частини першої статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема:

- недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;

- нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;

- невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність.

Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007р. № 877-V (далі - Закон № 877-V).

Відповідно до статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Згідно частини першої та шостої статті 7 Закону № 877-V для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт.

Відповідно до частини сьомої статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до частини третьої статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.

Відповідно до статті 20 Кодексу цивільного захисту України на суб`єкта господарювання покладаються обов`язки щодо забезпечення виконання заходів у сфері цивільного захисту на об`єктах суб`єкта господарювання; організація та здійснення під час виникнення надзвичайних ситуацій евакуаційних заходів щодо працівників та майна суб`єкта господарювання; здійснення за власні кошти заходів цивільного захисту, що зменшують рівень ризику виникнення надзвичайних ситуацій; розроблення заходів щодо забезпечення пожежної безпеки, впровадження досягнень науки і техніки, позитивного досвіду із зазначеного питання; забезпечення виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а також виконання вимог приписів, постанов та розпоряджень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки; утримання у справному стані засобів цивільного та протипожежного захисту, недопущення їх використання не за призначенням; здійснення заходів щодо впровадження автоматичних засобів виявлення та гасіння пожеж і використання для цієї мети виробничої автоматики.

Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 № 1417 затверджено Правила пожежної безпеки в Україні (далі - Правила), які є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.

Пунктами 4, 5 розділу І Правил встановлено, що пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж.

Особи, відповідальні за забезпечення пожежної безпеки на підприємствах та об`єктах, їх права та обов`язки визначаються відповідно до законодавства.

Діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів (пункт 1 розділу ІІ Правил).

Згідно з пунктів 2.3, 2.5 глави 2 розділу ІІІ Правил під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах.

Протипожежні двері, ворота, вікна, люки, клапани, завіси (екрани) у протипожежних перешкодах повинні утримуватися у справному стані. Не допускається встановлювати будь-які пристрої, предмети тощо, що перешкоджають їх зачиненню.

У будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків.

Відповідно до пункту 2.1 глави 2 розділу V зовнішній протипожежний водопровід повинен відповідати таким вимогам:

1) відповідальними за технічний стан пожежних гідрантів, установлених на мережі водопроводу населених пунктів, є відповідні служби (організації, установи), які утримують ці мережі водопроводу, а на території підприємств - їх власники або орендарі;

2) пожежні гідранти та пожежні резервуари повинні бути справними і утримуватися таким чином, щоб забезпечити безперешкодний забір води пожежними автомобілями;

3) у разі відключення ділянок водопровідної мережі та гідрантів або зменшення тиску мережі нижче за потрібний необхідно сповіщати про це пожежно-рятувальні підрозділи;

4) для контролю працездатності мережі систем зовнішнього протипожежного водопроводу власнику мережі водопостачання або іншій відповідальній особі, визначеній у відповідному договорі згідно з вимогами чинного законодавства необхідно 1 раз на рік проводити випробування на тиск та витрату води з оформленням акта. Випробування водопроводу повинно проводитися також після кожного ремонту, реконструкції або підключення нових споживачів до мережі водопроводу;

5) пожежні гідранти і водойми повинні мати під`їзди з твердим покриттям. У разі наявності на території об`єкта або поблизу нього (у радіусі до 200 м) природних або штучних вододжерел до них повинні бути влаштовані під`їзди з майданчиками (пірсами) розміром не менше 12 x 12 м для встановлення пожежних автомобілів і забирання води будь-якої пори року;

6) витрачений під час гасіння пожежі протипожежний запас води з резервуарів має бути відновлений у строк не більше ніж: 24 год. - у населених пунктах і на промислових підприємствах з будівлями за вибухопожежною та пожежною небезпекою категорій А, Б та В; 36 год. - на промислових підприємствах з будівлями за пожежною небезпекою категорій Г та Д; 72 год. - у сільських населених пунктах і на сільськогосподарських підприємствах. Для промислових підприємств із витратами води на зовнішнє пожежогасіння до 20 л/с включно допускається збільшувати час відновлення пожежного об`єму води: до 48 год. - для будівель категорій Г та Д; до 36 год. - для будівель категорії В;

7) пожежні резервуари (водойми) та їх обладнання повинні бути захищені від замерзання води. Узимку для забирання води з відкритих вододжерел слід встановлювати утеплені ополонки розміром не менше 0,6 x 0,6 м, які мають утримуватись у зручному для використання стані;

8) підтримання у постійній готовності штучних водойм, водозабірних пристроїв, під`їздів до вододжерел покладається: на підприємстві - на його власника (орендаря); у населених пунктах - на органи місцевого самоврядування;

9) біля місць розташування пожежних гідрантів і водойм повинні бути встановлені (відповідальні за встановлення - згідно з підпунктом 8 цього пункту) покажчики (об`ємні зі світильником або плоскі із застосуванням світловідбивних покриттів) з нанесеними на них:

для пожежного гідранта - літерним індексом ПГ, цифровими значеннями відстані в метрах від покажчика до гідранта, внутрішнього діаметра трубопроводу в міліметрах, зазначенням виду водопровідної мережі (тупикова чи кільцева);

для пожежної водойми - літерним індексом ПВ, цифровими значеннями запасу води в кубічних метрах та кількості пожежних автомобілів, котрі можуть одночасно встановлюватися на майданчику біля водойми;

10) водонапірні башти повинні бути забезпечені під`їздом з твердим покриттям і пристосовані для відбору води пожежно-рятувальною технікою будь-якої пори року. На корпус водонапірної башти слід наносити позначення, яке вказує на місце розташування пристрою для забирання води пожежно-рятувальною технікою;

11) не допускається використовувати для побутових, виробничих та інших господарських потреб протипожежний запас води, що зберігається в резервуарах, водонапірних баштах, водоймах та інших ємнісних спорудах.

Усі горючі декорації, сценічне оформлення, драпірування в залах для глядачів та експозиційних залах, фойє мають бути важкозаймистими або обробленими вогнезахисними засобами. Дерев`яні конструкції сценічної коробки повинні бути оброблені вогнезахисними засобами, що забезпечують І групу вогнезахисної ефективності.

Організація, яка проводить обробку, зобов`язана надати власникові установи акт із зазначенням дати проведення робіт та строку придатності вогнезахисних покривів (просочень).

Власник повинен організувати щоквартальну перевірку якості вогнезахисної обробки декорацій, сценічного оформлення і щороку - дерев`яних конструкцій. У разі необхідності вогнезахисна обробка повинна поновлюватися (підпункту 2.3 пункту 2 розділу VІ).

Сфера застосування ДБН В.2.5.-74-2013:

- ці будівельні норми встановлюють основні вимоги до проектування нових систем і схем водопостачання населених пунктів, реконструкції та технічного переоснащення існуючих споруд, мереж і окремих елементів зовнішнього водопостачання населених пунктів, груп підприємств, окремих підприємств, будинків, інших об`єктів;

- ці будівельні норми поширюються на проектування централізованих і нецентралізованих зовнішніх систем, мереж та споруд водопостачання населених пунктів, а також виробничих підприємств, для яких не встановлені особливі вимоги з проектування;

- ці будівельні норми не поширюються на протипожежні вимоги до водопроводів підприємств, що виробляють, застосовують або зберігають вибухові речовини, та до водопроводів складів лісових матеріалів місткістю більше ніж 10000 куб. м., об`єктів нафтогазодобувної та нафтопереробної промисловості;

- ці норми є обов`язковими для органів державного управління, контролю, експертизи, місцевого і регіонального самоврядування, підприємств, організацій і установ, юридичних та фізичних осіб - суб`єктів господарської діяльності незалежно від форм власності та відомчої належності.

Згідно з пунктом 6.2.3 ДБН В.2.5.-74-2013 витрату води на зовнішнє пожежогасіння (на одну пожежу) житлових і громадських будинків для розрахунку з`єднувальних та розподільних ліній водопровідної мережі, а також водопровідної мережі всередині мікрорайону або кварталу слід приймати для будівлі, що потребує найбільшої витрати води, згідно з таблицею 4.

У випадку, якщо зазначена в таблиці 4 потужність зовнішніх водопровідних мереж недостатня для подачі розрахункових витрат води на пожежогасіння або при приєднанні до тупикових мереж, допускається передбачати підземні резервуари, ємкість яких повинна забезпечувати витрати води на зовнішнє пожежогасіння протягом трьох годин. Згідно з технічними умовами та завданням на проектування допускається використання наземних резервуарів (водонапірних башт). При цьому їх розрахунковий об`єм необхідно збільшувати на об`єм льоду, що може в них утворюватися в осінньо-зимовий період року.

При цьому, слід зазначити, що за змістом статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.

Забезпечення техногенної та пожежної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.

Пожежна безпека характеризується відсутністю неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж, а також пов`язаної з ними можливості завдання шкоди людям.

Техногенна безпека характеризує стан захисту населення від надзвичайних ситуацій техногенного характеру.

Забезпечення техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на його керівника (частина друга статті 51 Кодексу цивільного захисту України), забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання (частина третя статті 55 Кодексу цивільного захисту України).

Захід реагування у вигляді повного зупинення роботи підприємства до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо виявлені допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.

Так, на час розгляду справи відповідачем не усунуто всі виявлені перевіркою порушення техногенної та пожежної безпеки, зазначені в акті від 08.10.2019 року, які є реальною загрозою для життя та здоров`я людей, зокрема, не усуненим залишилось порушення, що стосуються правил пожежної безпеки.

Відсутність або не відповідність вогнезахисної обробки конструкторських елементів будівлі або невідповідність стану вогнезахосної обробки, під впливом небезпечних факторів пожежі, призводить до її руйнування, поширення пожежі зі збільшенням продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур та їх розповсюдження до шляхів евакуації, що унеможливить евакуацію людей з будівлі (пункти 1, 2 акту № 41).

При відсутності протипожежних дверей (люків, клапанів, вікон) з нормативною межею вогнестійкості або їх не відповідності можливі втрата цілісності та втрата теплоізолювальної спроможності дано перешкоди, що підвищує вплив небезпечних факторів пожежі (продуктів горіння, чадного газу та підвищених температур), унеможливлює евакуацію людей з будівлі та послідуючим отруєнням чадним газом та продуктами горіння та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей (пункт 3 акту № 41).

Відсутність протипожежного водопостачання або невідповідність протипожежного водопостачання вимогам чинних будівельних норм призводить до унеможливлення гасіння пожежі, допускає розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, та збільшення продуктів горіння, чадного газу та впливу підвищених температур, що в свою чергу створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей унеможливлюючи евакуацію людей з будівлі (пункт 4 акту 41).

З огляду на наведені обставини, колегія суддів погоджує висновок суду першої інстанції, що наявні порушення, у сфері техногенної та пожежної безпеки встановлені пунктами 1-4 акту позапланової перевірки від 08.10.2019 № 41, який підтвердив наявність порушень, виявлених актом № 16 від 14.06.2019р., у сукупності створюють реальну загрозу життю та/або здоров`ю людей, що є підставою для задоволення позову.

Щодо посилань відповідача в апеляційній скарзі про те, що позивач не обґрунтував необхідність виконання нормативно - правових актів, прийнятих у 2002 - 2004 року, на будівлі, забудовані більш ніж 60 років тому за відсутності їх реконструкцій та капітального ремонту після 2002 року, колегія суддів зазначає, що норми чинного законодавства не ставлять у залежність дату забудови будівлі з дотримання правил техногенної та пожежної безпеки, які чинні на час проведення перевірки. Навпаки, з метою захисту життя людей чинне законодавство розширює норми безпеки, які повинні бути враховані під час забудови нових споруд, а вже існуючи будівлі повинні бути приведені у відповідність чинним нормам безпеки.

Посилання відповідача на не доведеність наявності реальної загрози життю і здоров`ю людей є безпідставними, оскільки як зазначено раніше, встановлені порушення створюють реальну загрозу для життя і здоров`я людей.

Щодо не врахування судом першої інстанції того факту, що на час винесення рішення, виявлені відповідачем порушення перебували в процесі усунення, колегія суддів зазначає, що метою застосування заходів реагування є запобігання саме спричиненню загрози життю і здоров`ю людей, а тому суд повинен враховувати лише ті обставини які свідчать про усунення порушень, а не ті які в майбутньому будуть усунуті. При цьому, у разі усунення виявлених порушень відповідач може звернутися до суб`єкта владних повноважень який здійснить відповідну перевірку та у разі підтвердження виконання виявлених порушень відпадуть обставини які стали підставою для застосування заходів реагування.

Також колегія суддів вважає хибними посилання скаржника щодо не врахування судом першої інстанції питання протипожежного водопостачання, оскільки суд першої інстанції зазначив, що саме в сукупності виявлені порушення створюють загрозу життю і здоров`ю людей, в той час як відповідачем не надано доказів усунення всіх виявлених порушень.

Так, наявність реальної загрози безпосередньо життю та здоров`ю людей є обов`язковою умовою для застосування заходів реагування.

На підставі викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи та надано їм належну юридичну оцінку, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому відсутні підстави для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення.

Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Комунального закладу "Варварівський сільський будинок культури" Варварівської сільської ради Юріївського району Дніпропетровської області - залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 05.11.2019 року - залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена у касаційному порядку протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення безпосередньо до Верховного Суду.

Головуючий - суддя Т.І. Ясенова

суддя О.В. Головко

суддя А.В. Суховаров

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення28.05.2020
Оприлюднено28.05.2020
Номер документу89487796
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/5866/19

Постанова від 28.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 28.04.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Ухвала від 27.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Ясенова Т.І.

Рішення від 05.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Рішення від 05.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 10.10.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 10.10.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 30.07.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

Ухвала від 01.07.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Верба Ірина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні