Постанова
від 27.05.2020 по справі 160/9759/19
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

27 травня 2020 року м. Дніпросправа № 160/9759/19

Третій апеляційний адміністративний суд

у складі колегії суддів: головуючого - судді Щербака А.А. (доповідач),

суддів: Баранник Н.П., Малиш Н.І.,

за участю секретаря судового засідання Яковенко О.М.

розглянувши в м. Дніпро у відкритому судовому засіданні апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року (суддя Дєєв М.В.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Афон 2010 до Державної служби геології та надр України про визнання протиправною. Бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

ТОВ Афон 2010 звернулось з позовом до Державної служби геології та надр України про визнання протиправною. Бездіяльності та зобов`язання вчинити дії.

Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року позов задоволено частково.

Суд вирішив визнати протиправною бездіяльність Державної служби геології та надр України щодо не видачі Товариству з обмеженою відповідальністю Афон 2010 спеціального дозволу на користування надрами №3821 від 14.06.2010 року (Івано-Франківська область, Наддвірнянський район) з продовженим терміном дії.

Зобов`язати Державну службу геології та надр України внести зміни до спеціального дозволу на користування надрами № 3821 від 14.06.2010 року, в частині строку дії спеціального дозволу на користування надрами зазначивши продовження терміну його дії на 5 (п`ять) років - до 12.03.2024 року.

В іншій частині позовних вимог відмовити.

Відповідачем була подана апеляційна скарга, просить ріння суду першої інстанції скасувати у зв`язку з порушенням судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права та тим, що висновки суду першої інстанції обставинам справи не відповідають.

Зазначено, що судом першої інстанції не було враховано те, що згідно наказу Держгеонадр від 23.04.2019 №129 були внесені зміни до спеціального дозволу на користування надрами від 14.06.2010 №3821, про що було надано відповідний лист повідомлення, який представником ТОВ Афон 2010 10.07.2019.

Сторони в судове засідання не з`явились.

Представник відповідача направив заяву про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалось.

Колегія суддів доходить висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Як свідчать матеріали справи, ТОВ Афон 2010 було отримано спеціальний дозвіл № 3821 від 14.06.2010 на користування надрами з метою геологічного вивчення Південно-Тереснянської нафтогазової ділянки надр.

20.09.2016 ТОВ Афон 2010 було подано до Держгеонадр заяву вх. № 15225/02/12 та повний пакет документів на продовження строку дії спеціального дозволу від 14.06.2010 № 3821.

09.12.2016 вказану заяву було розглянуто на засіданні Комісії з питань надрокористування та відповідно до протоколу №6/2016 від 09.12.2016 року вирішено рекомендувати Держгеонадрам продовжити строк дії спеціального дозволу № 3821 від 14.06.2010 року на користування надрами з метою геологічного вивчення у тому числі дослідно- промислової розробки, газу природного, нафти Північно-Тереснянської площі у Івано-Франківській області.

15.12.2016 Держгеонадра України винесено наказ № 475 відповідно до якого вирішено продовжити ТОВ Афон 2010 строк дії спеціального дозволу на користування надрами № 3821 від 14.06.2010 року з метою геологічного вивчення, у тому числі дослідно-промислової розробки газу природного, нафти Південно-Тереснянської площі у Івано-Франківській області.

27.04.2017 позивач звернувся до відповідача з листом № 11-04/17 щодо термінів отримання ТОВ Афон 2010 продовженого спеціального дозволу №3821 від 14.06.2010 року на користування надрами з метою геологічного вивчення з ДПР Південно-Тереснянської нафтогазової ділянки надр для можливості продовження проведення геологорозвідувальних робіт на ділянці надр.

30.05.2017 відповідач надав відповідь позивачу, яка оформлена листом №12346/03/12-17 відповідно до якого вказано, що Генеральною прокуратурою України в рамках кримінального провадження 42016000000004105 було вилучено пакет документів ТОВ Афон 2010 , поданий до Держгеонадр на продовження дії дозволу. Відсутність у Держгеонадрах пакету документів унеможливлює фізично отримати продовжений спеціальний дозвіл №3821 від 14.06.2010 року на користування надрами з метою геологічного вивчення з ДПР Південно-Тереснянської нафтогазової ділянки надр.

06.06.2017 ТОВ Афон 2010 звернулося з листом №04-06/17 до Генеральної прокуратури України з проханням повернути пакет документів до Державної служби геології та надр України по Південно-Тереснянської нафтогазової ділянки надр.

16.06.2017 листом №30/1- 35713-17 Генеральна прокуратура України повідомила Державну службу геології та надр України про безпідставність затримання видачі документів надрокористувачам через вилучення документів ГПУ в рамках кримінального провадження 42016000000004105.

16.08.2018 листом № 14-08/18, ТОВ Афон 2010 звернулось до Держгеонадр України про терміни отримання ТОВ Афон 2010 продовженого спеціального дозволу №3821 від 14.06.2010 на користування надрами з метою геологічного вивчення з ДПР Південно-Тереснянської нафтогазової ділянки надр для можливості продовження проведення геологорозвідувальних робіт на ділянці надр. Відповідь відповідачем надана не була.

23.01.2019 листом № 11-02/19, ТОВ Афон 2010 звернулось до Держгеонадр України про терміни отримання ТОВ Афон 2010 продовженого спеціального дозволу №3821 від 14.06.2010 на користування надрами з метою геологічного вивчення з ДПР Південно-Тереснянської нафтогазової ділянки надр для можливості продовження проведення геологорозвідувальних робіт на ділянці надр. Відповідь відповідачем надана не була

11.02.2019 Генеральна прокуратура України листом № 17/7/1-35713-17, повернула до Держгеонадр України матеріали ТОВ Афон 2010 на продовження строку дії спеціального дозволу від 14.06.2010 № 3821, що були вилучені в ході обшуку.

13.03.2019 відповідач видав позивачу бланк продовженого спеціального дозволу, угоду про користування надрами та програму робіт.

18.03.2019 ТОВ Афон 2010 звернулось до відповідача із заявою №11-03/19 про несення змін до спеціального дозволу через виявлені помилки.

02.04.2019 ТОВ Афон 2010 вдруге звернулось до відповідача із заявою №1-04/19 про несення змін до спеціального дозволу через виявлені помилки.

26.04.2019 листом №7888/03/12-19 відповідач повідомив позивача, що наказом №129 від 23.04.2019 прийнято рішення внести зміни до спеціального дозволу №3821 від 14.06.2010, наданого ТОВ Афон 2010 .

15.05.2019 листом № 14-05/19, ТОВ Афон 2010 звернулось до відповідача про отримання ТОВ Афон 2010 зміненого продовженого спеціального дозволу №3821 від 14.06.2010 на користування надрами з метою геологічного вивчення з ДПР Південно-Тереснянської нафтогазової ділянки надр для можливості продовження проведення геологорозвідувальних робіт на ділянці надр.

10.07.2019 ТОВ Афон 2010 отримало виправлений бланк продовженого на 5 років спеціального дозволу з терміном дії до 04.06.2020.

Позивач звернувся до суду з даним позовом, вважаючи бездіяльність відповідача щодо протягом тривалого часу не видання продовженого спеціального дозволу на користування надрами протиправною.

Частково задовольняючи позов, суд першої інстанції зазначив, що враховуючи, що під час розгляду питання щодо видачі позивачу бланку спеціального дозволу з продовженим строком дії відповідач діяв не в порядку та не у спосіб, що передбачений чинним законодавством, що призвело до тривалої бездіяльності відповідача та порушило права позивача користування надрами відповідних ділянок, суд вважає, що належним способом відновлення порушених прав та інтересів позивача буде зобов`язання відповідача внести зміни до спеціального дозволу на користування надрами № 3821 від 14.06.2010, в частині строку дії спеціального дозволу на користування надрами зазначивши продовження терміну його дії на 5 (п`ять) років - до 12.03.2024, тобто з моменту видачі бланку продовженого спеціального дозволу.

Колегія суддів з такими висновками суду першої інстанції погоджується.

Згідно із частинами 1, 3 статті 15 Кодексу України про надра, надра надаються у постійне або тимчасове користування. Тимчасове користування надрами може бути короткостроковим (до 5 років) і довгостроковим (до 50 років). У разі необхідності строки тимчасового користування надрами може бути продовжено.

Відповідно до статті 16 Кодексу України про надра переоформлення спеціальних дозволів на користування надрами, внесення до них змін, видача дублікатів, продовження терміну дії спеціальних дозволів на користування надрами, зупинення їх дії або анулювання, поновлення їх дії у разі зупинення здійснюються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр у встановленому законодавством порядку.

Статтею 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр.

Права та обов`язки користувачів надр визначені статтею 24 Кодексу України про надра.

Користувачі надр мають право: 1) здійснювати на наданій їм ділянці надр геологічне вивчення, комплексну розробку родовищ корисних копалин та інші роботи згідно з умовами спеціального дозволу або угоди про розподіл продукції; 2) розпоряджатися видобутими корисними копалинами, якщо інше не передбачено законодавством або умовами спеціального дозволу; 3) здійснювати на умовах спеціального дозволу консервацію наданого в користування родовища корисних копалин або його частини; 4) на першочергове продовження строку тимчасового користування надрами; 5) користуватися додатковими правами, передбаченими угодою про розподіл продукції.

Користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами.

Статтею 26 зазначеного Кодексу встановлено, що право користування надрами припиняється, з поміж іншого, у разі закінчення встановленого строку користування надрами.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 р. № 1174 центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр є Державна служба геології та надр України (Держгеонадра).

Держгеонадра у своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України та постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції та законів України, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства (пункт 2 Положення №1174).

Згідно із пунктом 4 Положення №1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань, з поміж інших, видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами, зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення, продовжує строк дії спеціальних дозволів на користування надрами.

Пунктом 7 Положення №1174 встановлено, що Держгеонадра здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також визначає процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 р. № 615 (в редакції чинній на дату подання позивачем документів для продовження строку дії дозволу. .

Пунктом 2 Порядку №615 встановлено, що дозволи надаються Держгеонадрами переможцям аукціонів з їх продажу та без проведення аукціонів у випадках, передбачених пунктом 8 цього Порядку, Держгеонадрами, крім корисних копалин місцевого значення на території Автономної Республіки Крим, дозволи на видобування яких надаються Радою міністрів Автономної Республіки Крим згідно із цим Порядком.

Згідно абзацу 1 пункту 3 Порядку №615 на кожний вид користування надрами в межах конкретної ділянки надається окремий дозвіл.

Відповідно до пункту 7 Порядку №615 дозвіл надається на строк, визначений заявником, але не більш як п`ять років - на геологічне вивчення родовищ корисних копалин і геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку родовищ корисних копалин загальнодержавного значення.

Згідно із абзацом 2 пункту 14 Порядку №615 встановлено, що продовження строку дії дозволу на геологічне вивчення може здійснюватися не більше двох разів, крім дозволів на геологічне вивчення, згідно з якими роботи виконуються виключно за кошти державного бюджету.

Відповідно до абзацу 5 пункту 14 Порядку №615 встановлено, що для продовження строку дії дозволу на видобування корисних копалин надрокористувач подає органу з питань надання дозволу заяву на видобування корисних копалин не пізніше ніж за шість місяців, на геологічне вивчення надр та геологічне вивчення, в тому числі дослідно-промислову розробку, - за три місяці до закінчення строку його дії. У заяві зазначається причина продовження строку дії дозволу. Надрокористувач, що не подав заяву в установлений строк, втрачає право на продовження строку дії дозволу. Для продовження строку дії дозволу надрокористувач подає ті ж документи, що і для отримання дозволу без проведення аукціону.

Згідно абзацу 14 пункту 14 Порядку № 615 рішення про продовження строку дії дозволу приймається органом з питань надання дозволу протягом 45 днів після надходження документів у повному обсязі.

Відповідно до пункту 15 Порядку № 615 Надрокористувачеві відмовляється у продовженні строку дії дозволу у разі: - невиконання ним умов користування надрами, передбачених дозволом або відповідною угодою; - прийняття органом місцевого самоврядування, іншими уповноваженими органами рішення про обмеження користування надрами відповідно до законодавства; - подання заявником документів не в повному обсязі; - виявлення у поданих документах недостовірних даних; - невідповідності документів, поданих заявником, вимогам пункту 14 цього Порядку; - наявності інформації від правоохоронних органів та суб`єктів фінансового моніторингу, що заявник здійснює фінансування тероризму в Україні; - наявності у заявника боргу із сплати загальнодержавних податків та зборів станом на останній звітний період; - відмови Мінприроди у погодженні продовження строку дії дозволу; - невиконання програми робіт на ділянках надр, на користування якими заявнику вже надано дозвіл, виявлення порушень правил користування надрами на таких ділянках, що зафіксовано в актах перевірок, приписах або розпорядженнях відповідних органів у сфері надрокористування до моменту їх усунення, крім випадків визнання таких приписів або розпоряджень недійсними або дію яких зупинено згідно з рішенням суду.

Відповідно до пункту 25 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення, поновлення, переоформлення, видачу дубліката, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження.

Судом першої інстанції було встановлено, та не заперечено відповідачем, що позивач подав заяву на продовження строку дії спеціального дозволу та копії необхідних документів в повному обсязі.

Сплачено збор за продовження строку дії дозволу.

Дозвіл не було видано у зв`язку із вилученням Генеральною прокуратурою України заяву позивача щодо продовження терміну строку дії спеціального дозволу з доданими документами.

Проте, судом першої інстанції вірно було взято до уваги лист №30/1-35713-17 від 16.06.2017, яким Генеральна прокуратура України повідомила відповідача про те, що відповідне рішення Держгеонадрами прийнято і вилучення оригіналів документів, що стали підставою для його прийняття, не є перешкодою для видачі спеціального дозволу. Також, у листі запропоновано для опрацювання відповідних документів отримати у слідчого завірені копії вилучених документів, а при необхідності використати можливість оглянути необхідні оригінали, у присутності представника досудового слідства.

Незважаючи на вказане, спеціальний дозвіл було видано позивачу лише 13.03.2019, після повернення Генеральною прокуратурою України матеріалів ТОВ Афон 2010 зі строком дії до 14.06.2020.

Таким чином, судом першої інстанції вірно було встановлено встановлено, відсутність перешкод для видачі позивачу спеціального дозволу на користування надрами із продовженням строку його дії.

Вірно судом першої інстанції було зазначено, що відповідач діяв не в порядку та не у спосіб, що передбачений чинним законодавством та зобов`язаний був згідно наказу № 475 від 15.12.2016 надати позивачу спеціальний дозвіл на користування надрами на новому бланку з продовженим строком дії.

Враховуючи те, що зазначене порушило права позивача користування надрами відповідних ділянок, суд першої ігнстанції дійшов вірного висновку, що належним способом відновлення порушених прав та інтересів позивача буде зобов`язання відповідача внести зміни до спеціального дозволу на користування надрами № 3821 від 14.06.2010, в частині строку дії спеціального дозволу на користування надрами зазначивши продовження терміну його дії на 5 (п`ять) років - до 12.03.2024, тобто з моменту видачі бланку продовженого спеціального дозволу.

Доводи апеляційної скарги зазначеного не спростовують, підстави для скасування рішення суду першої інстанції відсутні.

Керуючись ст. ст. 315, 316, 321, 322 КАС України, суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної служби геології та надр України залишити без задоволення.

Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 12 грудня 2019 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю Афон 2010 до Державної служби геології та надр України про визнання протиправною. Бездіяльності та зобов`язання вчинити дії залишити без змін.

Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає.

Постанова у повному обсязі складена 28 травня 2020 року.

Головуючий - суддя А.А. Щербак

суддя Н.П. Баранник

суддя Н.І. Малиш

Дата ухвалення рішення27.05.2020
Оприлюднено29.05.2020
Номер документу89487828
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/9759/19

Постанова від 27.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Постанова від 27.05.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 18.03.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 28.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 26.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 26.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 05.02.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Рішення від 12.12.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 27.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

Ухвала від 05.11.2019

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Дєєв Микола Владиславович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні