П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 травня 2020 р.м.ОдесаСправа № 420/6503/19 Головуючий в 1 інстанції: Андрухів В.В.
П'ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
головуючого судді -Кравченка К.В., судді -Джабурія О.В., судді -Вербицької Н.В.
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2019 року у справі за позовом товариства з обмеженою відповідальністю БУДМАРИН до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради, третя особа акціонерне товариство Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал , про скасування наказів,-
В С Т А Н О В И В:
В листопаді 2019 року ТОВ БУДМАРИН (надалі - позивач) звернулось до суду з позовом до Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради (надалі - відповідач, Управління ДАБК), в якому просило:
- скасувати наказ №01-13/223ДАБК від 16.05.2019 року про скасування права на виконання будівельних робіт, набутого на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI) №ОД 061190561846;
- скасувати наказ №01-13/240ДАБК від 07.06.2019 року про скасування реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації №ОД 141190982388 від 08.04.2019 року.
В обґрунтування позовних вимог було зазначено, що відповідачем не були дотриманні законодавчі гарантії дотримання прав суб`єктів господарювання під час контролю за дотриманням вимог містобудівного законодавства. АТ Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал не було повідомлено про дату, час та місце проведення позапланових перевірок, які мали місце 14.05.2019 року та 06.06.2019 року. Також позивач вважає, що були порушені права суб`єкта господарювання щодо участі під час здійснення державного архітектурно-будівельного контролю. Висновки відповідача в актах перевірок є лише припущенням, оскільки доступ до об`єкта будівництва перевіряючим забезпечено не було. Відповідач навіть не оглянув об`єкт будівництва. Будь-які належні і допустимі докази ризику руйнування будівлі відповідачем не надані.
Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 28.12.2019 року позов задоволено повністю.
Не погоджуючись з вказаним рішенням, Управління ДАБК подало апеляційну скаргу, в якій, вказуючи на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати, прийняти нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
З матеріалів справи вбачається, що згідно з Виписки з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, TOB БУДМАРИН зареєстроване 01.07.2005 року за №1 556 102 0000 009263.
Основним видом діяльності TOB БУДМАРИН є: Будівництво житлових і нежитлових будівель (код КВЕД 41.20).
25.02.2019 року Управлінням ДАБК зареєстровано Повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) за №ОД 061190561846 щодо реконструкції квартири №74а без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані, за адресою: Одеська область, м. Одеса, Приморський район, вул. Морська, буд.8-А, кв.74а. Замовник - AT Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал .
08.04.2019 року Управлінням ДАБК зареєстрована Декларація за №ОД 141190982388 про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) щодо реконструкції квартири №74а без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані, за адресою: Одеська область, м. Одеса, Приморський район, вул. Морська, буд.8-А, кв.74а. Замовник - AT Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал .
12.04.2019 року за AT Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал зареєстровано право власності на квартиру 74а по вул. Морська, 8-А в м. Одесі.
Згідно з довідкою TOB ПРОМ-СТРОЙ ЛТД від 11.05.2019 року за №18332, виданої власнику вищезазначеної квартири AT Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал , відповідно до проведеної технічної інвентаризації квартири були виявлені технічні помилки, які не були враховані при попередній інвентаризації, а саме: не були враховані підсобні приміщення, а також площа змінена у зв`язку з уточненням лінійних розмірів та площ приміщень, що не належить до самочинного будівництва та не являється реконструкцією згідно п.3.2 Інструкції про порядок проведення технічної інвентаризації об`єктів нерухомого майна. Також згідно з п.1 переліку будівельних робіт, які не потребують документів, що дають право на їх виконання, та після закінчення яких об`єкт не підлягає прийняттю в експлуатацію, затвердженого постановою №406 від 07.06.2017 року. Загальна площа квартири складає 194,5 кв.м та житлова площа - 50,9 кв.м. Також, у зв`язку з проведенням інвентаризаційних робіт була встановлена правильна нумерація квартир. Правильною слід вважати адресу: м. Одеса, вул. Морська, буд. 8-А, кв.82.
14.05.2019 року на підставі вищезазначеної довідки та технічного паспорта була здійснена перереєстрація квартири №74а по вул. Морська, буд. 8-А в м. Одесі, власник - AT Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал .
20.08.2019 року між AT Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал та TOB БУДМАРИН укладений нотаріально посвідчений договір купівлі-продажу квартири №82 по вул. Морська 8-А в м. Одесі.
20.08.2019 року право власності на квартиру №82 по вул. Морська 8-А в м. Одесі зареєстровано за TOB БУДМАРИН , що підтверджується Витягом з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 20.08.2019 року №178174622.
02.05.2019 року в.о. начальника Управління ДАБК, відповідно до ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , п.7 Порядку здійснення архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №553, відповідно до Положення про Управління ДАБК, затвердженого рішенням Одеської міської ради №3043-VII від 21.03.2018 року, необхідності проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання будівельних робіт №ОД 061190561846 від 25.02.2019 року (доповідна записка №01-16/257и/в від 02.05.2019 року), видано наказ №01-13/196ДАБК Про проведення позапланової перевірки , яким наказано провести позапланову перевірку на об`єкті будівництва з реконструкції квартири №74а без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані, розташованої за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Морська, буд. 8-А, замовник - AT Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал .
02.05.2019 року заступником начальника Управління ДАБК видано направлення №000843 для здійснення позапланової перевірки на об`єкті будівництва, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Морська, буд. 8-А, кв.74а, щодо дотримання суб`єктом містобудування - AT Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на підставі наказу Управління ДАБК №01-13/196ДАБК від 02.05.2019 року та необхідності проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання будівельних робіт №ОД 061190561846 від 25.02.2019 року.
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності відповідачем складено Акт від 14.05.2019 року №000843.
В Акті зазначено, що під час комісійного виїзду 14.05.2019 року на місце за адресою: м.Одеса, вул.Морська, буд. 8-А, кв.74а з метою проведення позапланової перевірки встановлено, що замовник або уповноважена особа були відсутні, доступ до об`єкта будівництва не забезпечено.
Згідно з даними Єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, які засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради зареєстровано повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) з реконструкції квартири №74а без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Морська, буд. 8-А, за №ОД 061190561846 від 25.02.2019 року, подане замовником будівництва - АТ Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал .
У даному повідомленні присутня відмітка, що керівнику АТ Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал Кулініч О.М. відомо, що за подання не в повному обсязі та недостовірних даних, зазначених у повідомленні про початок виконання будівельних робіт, встановлена відповідальність відповідно до закону, що підтверджується підписом Кулініч О.М..
Під час перевірки встановлено, що у повідомленні замовником будівництва вказано про те, що експертиза проектної документації проведена філією Державного підприємства УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА в Одеській області, код ЄДРПОУ 35850107, експерт Лисенко Г.І., сертифікат АЕ №004401, позитивний експертний звіт №16-0047-19 від 19.02.2019 року.
Натомість згідно з листом Державного підприємства УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА в Одеській області №93/04 від 13.05.2019 року експертиза проектної документації Реконструкція квартири №74а без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Морська, буд. 8-А не виконувалась. Експертний звіт №16-0047-19 від 19.02.2019 року стосується зовсім іншого об`єкту будівництва та замовника.
За результатами проведеної перевірки встановлено, що замовником будівництва АТ Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал у повідомленні про початок виконання будівельних робіт №ОД 061190561846 від 25.02.2019 року з реконструкції квартири №74а без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані за адресою: м. Одеса, вул. Морська, буд. 8-А наведені недостовірні дані в частині розроблення та затвердження проектної документації.
Спірним Наказом Управління ДАБК №01-13/223ДАБК від 16.05.2019 року скасовано право на початок виконання будівельних робіт, набуте на підставі поданого повідомлення про початок виконання будівельних робіт щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (CCI) №ОД 061190561846 від 25.02.2019 року Реконструкція квартири №74а без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані за адресою: м. Одеса, вул. Морська, буд. 8-А, замовник - AT Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал .
02.05.2019 року в.о. начальника Управління ДАБК, відповідно до ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , п.7 Порядку здійснення архітектурно-будівельного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №553, відповідно до Положення про Управління ДАБК Одеської міської ради, затвердженого рішенням Одеської міської ради №3043-VII від 21.03.2018 року, необхідності проведення перевірки достовірності даних, наведених у декларації про готовність до експлуатації об`єкта №ОД 141190982388 від 08.04.2019 року (доповідна записка №01-16/257и/в від 02.05.2019 року), видано наказ №01-13/195ДАБК Про проведення позапланової перевірки , яким наказано провести позапланову перевірку на об`єкті будівництва з реконструкції квартири №74а без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані, розташованої за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Морська, буд. 8-А, замовник - AT Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал .
02.05.2019 року заступником начальника Управління ДАБК видано направлення №000842 для здійснення позапланової перевірки на об`єкті будівництва, розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Морська, буд. 8-А, кв.74а, щодо дотримання суб`єктом містобудування - AT Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил на підставі наказу Управління ДАБК №01-13/195ДАБК від 02.05.2019 року та необхідності проведення перевірки достовірності даних, наведених у декларації про готовність до експлуатації об`єкта №ОД 141190982388 від 08.04.2019 року.
За результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності відповідачем складено Акт від 07.06.2019 року №001082.
В акті зазначено, що під час виїзду 06.06.2019 року на місце за адресою: м. Одеса, вул. Морська, буд. 8-А, кв.74а з метою проведення позапланової перевірки встановлено, що замовник або уповноважена особа були відсутні, доступ до об`єкта будівництва не забезпечено.
Згідно з даними єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт, які засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів, Управлінням державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації об`єкта щодо об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) з реконструкції квартири №74а без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Морська, буд. 8-А, за №ОД 141190982388 від 08.04.2019 року, подане замовником будівництва - АТ Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал .
У даній декларації присутня відмітка, що керівнику АТ Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал Кулініч О.М. відомо, що за подання не в повному обсязі та недостовірних даних, зазначених у декларації про готовність до експлуатації об`єкта, встановлена відповідальність відповідно до закону, що підтверджується підписом Кулініч О.М..
Під час перевірки встановлено, що у декларації замовником будівництва вказано про те, що експертиза проектної документації проведена філією Державного підприємства УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА в Одеській області, код ЄДРПОУ 35850107, експерт Лисенко Г.Л., сертифікат АЕ №004401, позитивний експертний звіт №16-0047-19 від 19.02.2019 року.
Натомість, згідно з листом Державного підприємства УКРДЕРЖБУДЕКСПЕРТИЗА в Одеській області №93/04 від 13.05.2019 року експертиза проектної документації Реконструкція квартири №74а без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані за адресою: м. Одеса, Приморський район, вул. Морська, буд. 8-А не виконувалась. Експертний звіт №16-0047-19 від 19.02.2019 року, стосується зовсім іншого об`єкту будівництва та замовника.
Таким чином, за результатами проведеної перевірки встановлено, що замовником будівництва АТ Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал у декларації про готовність до експлуатації об`єкта №ОД 141190982388 від 08.04.2019 року з реконструкції квартири №74а без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані за адресою: м. Одеса, вул. Морська, буд. 8-А наведені недостовірні дані в частині розроблення та затвердження проектної документації.
Спірним Наказом Управління ДАБК №01-13/240ДАБК від 07.06.2019 року скасовано реєстрацію декларації про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (ССІ) №ОД 141190982388 від 08.04.2019 року Реконструкція квартири №74а без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані за адресою: м. Одеса, вул. Морська, буд. 8-А, кв.74а, замовник - AT Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал .
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що оскаржувані накази Управління ДАБК суперечать принципу правової визначеності, оскільки рішення суб`єкта владних повноважень про самостійне скасування власного рішення може відповідати ознакам свавільного рішення, яке ставить особу (суб`єкта приватного права) в нерівне становище та створює ситуацію незахищеності.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції, виходячи з наступного.
Згідно ч.ч.3, 4 ст.31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , не підлягають обов`язковій експертизі проекти будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з незначними наслідками (СС1), крім випадків, передбачених частиною четвертою цієї статті.
Обов`язковій експертизі підлягають проекти будівництва об`єктів, які: 1) за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів з середніми (СС2) та значними (СС3) наслідками, - щодо додержання нормативів з питань санітарного та епідеміологічного благополуччя населення, екології, охорони праці, енергозбереження, пожежної, техногенної, ядерної та радіаційної безпеки, міцності, надійності, довговічності будинків і споруд, їх експлуатаційної безпеки та інженерного забезпечення, у тому числі щодо додержання нормативів з питань створення безперешкодного життєвого середовища для осіб з обмеженими фізичними можливостями та інших маломобільних груп населення; 2) споруджуються на територіях із складними інженерно-геологічними та техногенними умовами, - в частині міцності, надійності та довговічності будинків і споруд; 3) споруджуються із залученням бюджетних коштів, коштів державних і комунальних підприємств, установ та організацій, а також кредитів, наданих під державні гарантії, якщо їх кошторисна вартість перевищує 300 тисяч гривень, - щодо кошторисної частини проектної документації; 4) підлягають оцінці впливу на довкілля згідно із Законом України Про оцінку впливу на довкілля в частині врахування результатів оцінки впливу на довкілля.
За рішенням замовника може проводитися також експертиза проектів будівництва інших об`єктів, ніж передбачені у цій частині, або окремих розділів проектної документації.
Відповідно до абзацу 6 ч.1 ст.41 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Підставами для проведення позапланової перевірки є:
1) подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням;
2) необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів;
3) виявлення факту самочинного будівництва об`єкта;
4) перевірка виконання суб`єктом містобудування вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю;
5) вимога головного інспектора будівельного нагляду центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, про проведення перевірки за наявності підстав, передбачених законом;
6) звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;
7) вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
Пунктом 7 Порядку здійснення архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 року №553 (надалі - Порядок №553) встановлено, що підставами для проведення позапланової перевірки є:
подання суб`єктом містобудування письмової заяви про проведення перевірки об`єкта будівництва або будівельної продукції за його бажанням;
необхідність проведення перевірки достовірності даних, наведених у повідомленні про початок виконання підготовчих робіт, повідомленні про початок виконання будівельних робіт, декларації про готовність об`єкта до експлуатації, протягом трьох місяців з дня подання зазначених документів;
виявлення факту самочинного будівництва об`єкта;
перевірка виконання суб`єктом містобудівної діяльності вимог приписів органів державного архітектурно-будівельного контролю;
вимога головного інспектора будівельного нагляду Держархбудінспекції щодо проведення перевірки за наявності підстав, встановлених законом;
звернення фізичних чи юридичних осіб про порушення суб`єктом містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності;
вимога правоохоронних органів про проведення перевірки.
За правилами пунктів 16, 17 Порядку №553 за результатами державного архітектурно-будівельного контролю посадовою особою органу державного архітектурно-будівельного контролю складається акт перевірки відповідно до вимог, установлених цим Порядком.
У разі виявлення порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, крім акта перевірки, складається протокол разом з приписом усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил або приписом про зупинення підготовчих та будівельних робіт, які виконуються без повідомлення, реєстрації декларації про початок їх виконання або дозволу на виконання будівельних робіт.
Відповідно до абзацу 4 п.14 Порядку №553 суб'єкт містобудування, щодо якого здійснюється державний архітектурно-будівельний контроль, зобов'язаний виконувати вимоги органу державного архітектурно-будівельного контролю щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності.
З наведених норм вбачається, що для усунення можливості зловживання правом на перевірки, сукупність заходів, які здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю за додержанням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил можуть здійснюватися лише під час виконання відповідними суб`єктами підготовчих та будівельних робіт.
Виключенням є виявлення факту самочинного будівництва, у зв`язку з чим такі перевірки можуть стосуватися й вже збудованого об`єкту.
Разом з тим, після реєстрації права власності на збудований об`єкт нерухомості на підставі зареєстрованої декларації про готовність об`єкту до експлуатації, остання вичерпує свою дію фактом виконання.
Аналогічна правова позиція міститься, зокрема, у постановах Верховного Суду від 19.09.2018 року у справі №804/1510/16 та від 02.10.2018 року у справі №465/1461/16-а.
Таким чином, враховуючи, що Декларація за №ОД 141190982388 про готовність до експлуатації об`єкта, що за класом наслідків (відповідальності) належить до об`єктів з незначними наслідками (CCI) щодо реконструкції квартири №74а без зміни геометричних розмірів фундаментів у плані, за адресою: м. Одеса, вул. Морська, буд. 8-А, була 08.04.2019 року зареєстрована Управлінням ДАБК, а 12.04.2019 року право власності на вказану квартиру було зареєстровано за AT Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал , зареєстрована 08.04.2019 року декларація вичерпала свою дію 12.04.2019 року.
14.05.2019 року, після проведення інвентаризаційних робіт, була здійснена перереєстрація квартири 74а по вул. Морська, буд. 8-А в м. Одесі на квартиру №82 по вул. Морська, буд. 8-А в м. Одесі, власник - AT Закритий Недиверсифікований Венчурний Корпоративний Інвестиційний Фонд Еко Капітал .
Відповідно до частин 1 та 2 ст.36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності право на виконання підготовчих робіт (якщо вони не були виконані раніше згідно з повідомленням або зареєстрованою декларацією про початок виконання підготовчих робіт) і будівельних робіт на об`єктах, що належать до I-III категорій складності, підключення об`єкта будівництва до інженерних мереж та споруд надається замовнику та генеральному підряднику чи підряднику (у разі якщо будівельні роботи виконуються без залучення субпідрядників) після реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт.
Реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт проводить орган державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі протягом п`яти робочих днів з дня надходження декларації.
Частиною 7 цієї ж статті передбачено підстави скасування декларації про початок виконання будівельних робіт, до яких, зокрема, віднесено: встановлення під час перевірки порушень вимог містобудівної документації, містобудівних умов та обмежень, невідповідності об`єкта будівництва проектній документації на будівництво такого об`єкта та вимогам будівельних норм, державних стандартів і правил, порушень містобудівного законодавства у разі невиконання вимог приписів посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю.
Отже, реєстрація декларації про початок будівництва є обов`язковою умовою для початку виконання будівельних робіт. Відповідальність за повноту та достовірність інформації, наведеної в декларації, несе замовник будівництва (особа, яка подає декларацію).
Крім цього, Державна архітектурно-будівельна інспекція може скористатися наданим їй правом відмови у реєстрації декларації або повернення поданої декларації з підстав, визначених ст.36 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , у тому числі, у зв`язку з поданням недостовірної інформації у такій декларації.
Даний висновок узгоджується з правовою позицією, що міститься у постановах Верховного Суду від 05.06.2019 року у справі №815/3172/18, від 23.07.2019 року у справі №826/5607/17.
Відповідно до ч.1 ст.39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, що належать до I - III категорій складності, та об`єктів, будівництво яких здійснювалося на підставі будівельного паспорта, здійснюється шляхом реєстрації органом державного архітектурно-будівельного контролю на безоплатній основі поданої замовником декларації про готовність об`єкта до експлуатації.
Датою прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта є дата реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації або видачі сертифіката (ч.5 ст.39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ).
Згідно з ч.9 ст.39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності зареєстрована декларація про готовність об`єкта до експлуатації або сертифікат є підставою для укладення договорів про постачання на прийнятий в експлуатацію об`єкт необхідних для його функціонування ресурсів - води, газу, тепла, електроенергії, включення даних про такий об`єкт до державної статистичної звітності та оформлення права власності на нього.
Замовник відповідно до закону несе відповідальність за повноту та достовірність даних, зазначених у поданій ним декларації про готовність об`єкта до експлуатації, та за експлуатацію об`єкта без зареєстрованої декларації або сертифіката (ч.10 ст.39 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності ).
Відповідно до ч.2 ст.39-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності у разі виявлення інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю факту подання недостовірних даних, наведених у надісланому повідомленні чи зареєстрованій декларації, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, зокрема якщо він збудований або будується на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи, чи належно затвердженого проекту або будівельного паспорта, реєстрація такого повідомлення або декларації підлягає скасуванню інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Згідно з ч.1 ст.376 ЦК України, житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил.
За правилами ст.26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності завершальним етапом будівництва об`єкта містобудування є реєстрація права власності на такий об`єкт.
Отже, реєстрація декларації про початок виконання будівельних робіт є дією, яка потягнула за собою настання певних правових наслідків, в даному випадку вчинення позивачем дій щодо реалізації наданого йому цією декларацією права на проведення будівельних робіт.
Таким чином, з моменту реєстрації декларації про готовність об`єкта до експлуатації (08.04.2019 року), з якою пов`язується закінчення будівництва об`єкта містобудування, повідомлення про початок виконання будівельних робіт від 25.02.2019 року вичерпало свою дію.
Згідно п.19 ч.1 ст.4 КАС України встановлено, що індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийнятий) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.
Конституційний Суд України в своєму рішенні від 13.05.1997 року №1-зп дійшов висновку, що суб`єкти владних повноважень не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між суб`єктом владних повноважень і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення.
Ненормативні правові акти суб`єкта владних повноважень, враховуючи також і наявність делегованих повноважень, є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені таким суб`єктом після їх виконання.
Також колегія суддів зазначає, що доводи відповідача про те, що наведені замовником у повідомленні та декларації недостовірні дані експертизи є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом є помилковими, оскільки, як вже було зазначено вище, відповідно до приписів ч.ч.3, 4 ст.31 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності проект будівництва спірного об`єкта (об`єкт з класом наслідків (відповідальності) ССІ (з незначними наслідками)) не підлягає обов`язковій експертизі. Отже, за відсутності експертизи проекту будівництва, виходячи з визначень ст.31-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та ст.376 ЦК України, спірний об`єкт не можна вважати самочинним будівництвом.
За таких обставин, колегія суддів вважає, що адміністративний позов ТОВ БУДМАРИН є обґрунтованим та підлягає задоволенню, а спірні Накази №01-13/223ДАБК від 16.05.2019 року та №01-13/240ДАБК від 07.06.2019 року підлягають скасування, як протиправні.
Таким чином, суд першої інстанції правильно встановив обставини справи, порушень матеріального та процесуального права при вирішенні справи не допустив, а наведені в скарзі доводи правильність висновків суду не спростовують.
За таких обставин апеляційна скарга задоволенню не підлягає.
Керуючись ст.311, ст.315, ст.316, ст.321, ст.322, ст.325, ст.328 КАС України, апеляційний суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Управління державного архітектурно-будівельного контролю Одеської міської ради - залишити без задоволення, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 28 грудня 2019 року - без змін.
Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення з підстав, передбачених ст.328 КАС України.
Головуючий суддя Кравченко К.В. Судді Джабурія О.В. Вербицька Н. В.
Суд | П'ятий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.05.2020 |
Оприлюднено | 28.05.2020 |
Номер документу | 89487940 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
П'ятий апеляційний адміністративний суд
Кравченко К.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні