Рішення
від 29.05.2020 по справі 340/1330/20
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 травня 2020 року м. Кропивницький Справа № 340/1330/20

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі судді Казанчук Г.П., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом першого заступника керівника Знам`янської місцевої прокуратури Кіровоградської області до сектору освіти Світловодської районної державної адміністрації Кіровоградської області, комунального закладу «Глинського навчально-виховного об`єднання «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільного навчального закладу» Світловодської районної ради Кіровоградської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, -

В И К Л А Д О Б С Т А В И Н:

Перший заступник керівника Знам`янської місцевої прокуратури Кіровоградської області звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність КЗ «Глинське НВО» Світловодської районної ради Кіровоградської області» та Сектора освіти Світловодської районної державної адміністрації Кіровоградської області щодо не вчинення дій з приводу завершення оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під будівлею та спорудами КЗ «Глинське НВО» та його відокремлених підрозділів - Іванівська загальноосвітня школа КЗ «Глинське НВО» та Федірківським НВК КЗ «Глинське НВО» в частині проведення державної реєстрації;

- зобов`язати КЗ «Глинське НВО» Світловодської районної ради Кіровоградської області» та Сектор освіти Світловодської районної державної адміністрації Кіровоградської області вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під КЗ «Глинське НВО» , які розташована на території: села Глинське Світловодського району Кіровоградської області, загальною площею 3,2584 га в частині проведення державної реєстрації, на території села Іванівка Світловодського району Кіровоградської області, загальною площею 0,60 га в частині проведення державної реєстрації, на території села Федірки Світловодського району Кіровоградської області, загальною площею 1,1620 га в частині проведення державної реєстрації.

В обґрунтування позовних вимог перший заступник керівника Знам`янської місцевої прокуратури зазначив, що під час вивчення стану додержання земельного законодавства у сфері освіти Світловодським відділом Знам`янської місцевої прокуратури встановлено порушення у діяльності Сектору освіти Світловодської районної державної адміністрації Кіровоградської області, якою не оформлено правовстановлюючі документи на земельні ділянки, на яких розташований КЗ «Глинське НВО» Світловодської районної ради Кіровоградської області» та його відокремлених підрозділів - Іванівська загальноосвітня школа КЗ «Глинське НВО» та Федірківським НВК КЗ «Глинське НВО» . Внаслідок цього земельні ділянки комунального закладу освіти використовуються без оформлення та реєстрації права власності чи користування. Це порушення створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеним майном, ризики для нормального функціонування навчального закладу та навчально-виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей та інтересів держави у сфері охорони дитинства.

Ухвалою судді від 04.05.2020 року відкрито спрощене позовне провадження у даній справі (а.с.85), та встановлено порядок і строки для виконання процесуальних дій.

Дану ухвалу направлено на адресу відповідачів зазначену в позовній заяві, Сектором освіти Світловодської РДА Кіровоградської області ухвалу отримано 07.05.2020 (а.с.95). Проте, правом подати до суду відзив на позовну заяву відповідачі не скористались, та будь-яких заперечень проти позову не подали.

Розглянувши справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, дослідивши письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, надані докази, суд

В С Т А Н О В И В:

На території Глинської сільської ради у селі Глинськ Світловодського району Кіровоградської області розміщений та діє комунальний заклад освіти - Глинське навчально-виховне об`єднання Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад (далі - КЗ Глинське НВО ). Вказаний освітній заклад є комунальною установою, а його засновником відповідно до Статуту, затвердженого 28.04.2017 року, є Світловодська районна рада (а.с.46-70).

Відповідно до п.1.12 розділу І Статуту визначено, що за рішенням засновника у складі КЗ Глинське НВО можуть створюватись відокремленні структурні підрозділи початкової, базової, профільної загальної середньої освіти, а також дошкільної та позашкільної освіти.

Відокремленими підрозділами КЗ Глинське НВО являються Федірківський НВК Загальноосвітня школа І-ІІ ступенів КЗ Глинське НВО , яка розташована за адресою: с. Федірки, вул. Миру, 1, Світловодський р-н та Іванівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів КЗ Глинське НВО , яка розташована за адресою: с. Іванівка, вул. Центральна, 118, Світловодський р-н, які є складовою КЗ Глинське НВО (а.с.42).

Згідно з п.п.4.1.1, 4.1.2 п.4.1 розділу IV Статуту до виключної компетенції засновника відноситься прийняття рішень щодо відчуження відповідно до закону комунального майна КЗ Глинське НВО ; прийняття рішень про ліквідацію, реорганізацію та перепрофілювання КЗ Глинське НВО .

Відповідно до п.п.4.2.4 п.4.2 Статуту до компетенції відповідного органу управління освітою Світловодської РДА належить здійснення інших повноважень щодо управління КЗ Глинське НВО відбувається відповідно до чинного законодавства України та рішень Засновника.

Між тим, земельні ділянки площею 3,2584 га, 0,60 га та 1,1620 га, на яких розташовані будівлі та споруди вказаного комунального закладу, використовуються без оформлення та реєстрації прав на них (а.с.24)

Виявивши вказане порушення, перший заступник керівника Знам`янської місцевої прокуратури Кіровоградської області, використовуючи повноваження, надані статтями 23, 24 Закону України "Про прокуратуру", звернувся до суду з цим позовом.

Вирішуючи спір, суд виходив з того, що відповідно до статті 143 Конституції України територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.

Право комунальної власності передбачене статтею 60 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".

Відповідно до частин 1, 2, 5, 8 цієї статті територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження.

Підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Органи місцевого самоврядування від імені та в інтересах територіальних громад відповідно до закону здійснюють правомочні дії щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності, в тому числі виконують усі майнові операції, можуть передавати об`єкти права комунальної власності у постійне або тимчасове користування юридичним та фізичним особам, здавати їх в оренду, продавати і купувати, використовувати як заставу, вирішувати питання їхнього відчуження, визначати в угодах та договорах умови використання та фінансування об`єктів, що приватизуються та передаються у користування і оренду.

Право комунальної власності територіальної громади захищається законом на рівних умовах з правами власності інших суб`єктів. Об`єкти права комунальної власності не можуть бути вилучені у територіальних громад і передані іншим суб`єктам права власності без згоди безпосередньо територіальної громади або відповідного рішення ради чи уповноваженого нею органу, за винятком випадків, передбачених законом.

Згідно з пунктом 31 частини 1 статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільських, селищних, міських рад належить прийняття рішень про передачу іншим органам окремих повноважень щодо управління майном, яке належить до комунальної власності відповідної територіальної громади, визначення меж цих повноважень та умов їх здійснення.

До відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад щодо управління комунальною власністю належать повноваження щодо управління в межах, визначених радою, майном, що належить до комунальної власності відповідних територіальних громад; у сфері освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту до їх відання належать такі власні (самоврядні) повноваження: 1) управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення; 2) забезпечення здобуття повної загальної середньої, професійно-технічної освіти у державних і комунальних загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладах, вищої освіти у комунальних вищих навчальних закладах, створення необхідних умов для виховання дітей, молоді, розвитку їх здібностей, трудового навчання, професійної орієнтації, продуктивної праці учнів, сприяння діяльності дошкільних та позашкільних навчально-виховних закладів, дитячих, молодіжних та науково-просвітницьких організацій (статті 29, 32 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні").

Частиною 5 статті 11 Закону України "Про освіту" передбачено, що органи місцевого самоврядування створюють умови для здобуття дошкільної освіти шляхом формування і розвитку мережі закладів освіти.

3гідно з частиною 3 статті 22, частиною 6 статті 25 Закону України "Про освіту" заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Засновник закладу освіти зобов`язаний зокрема забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.

Відповідно до частини 1 статті 16 Закону України "Про дошкільну освіту" засновником закладу дошкільної освіти може бути орган державної влади від імені держави, відповідна рада від імені територіальної громади (громад), фізична та/або юридична особа (зокрема релігійна організація, статут (положення) якої зареєстровано у встановленому законодавством порядку), рішенням та за рахунок майна яких засновано заклад дошкільної освіти або які в інший спосіб відповідно до законодавства набули прав і обов`язків засновника.

Частиною 2 статті 37, частиною 1 статті 38 Закону України "Про дошкільну освіту" передбачено, що утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладів дошкільної освіти фінансуються за рахунок коштів засновника (засновників) цих закладів.

Матеріально-технічна база закладу дошкільної освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно закладу дошкільної освіти належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Відповідно до частин 1, 2 статті 80 Закону України "Про освіту" до майна закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належать: нерухоме та рухоме майно, включаючи будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, обладнання, транспортні засоби, службове житло тощо. Майно закладів освіти та установ, організацій, підприємств системи освіти належить їм на правах, визначених законодавством.

Порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Так, згідно з пунктом "ґ" частини 2 статті 92 Земельного кодексу України (в редакції Закону України "Про освіту" від 05.09.2017 року №2145-VIII) заклади освіти незалежно від форми власності набувають права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності.

Право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку (частина 1 статті 92 Земельного кодексу України).

Відповідно до частин 1, 2 статті 83 Земельного кодексу України землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю.

У комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування.

Як передбачено частинами 9, 10 статті 79-1 Земельного кодексу України, земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Відповідно до статей 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

За визначенням, наведеним у пункті 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до статті 4 цього Закону державній реєстрації прав підлягають: 1) право власності; 2) речові права, похідні від права власності: зокрема право користування (сервітут); право користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис); право забудови земельної ділянки (суперфіцій); право господарського відання; право оперативного управління; право постійного користування та право оренди (суборенди) земельної ділянки; право користування (найму, оренди) будівлею або іншою капітальною спорудою (їх окремою частиною), що виникає на підставі договору найму (оренди) будівлі або іншої капітальної споруди (їх окремої частини), укладеного на строк не менш як три роки; інші речові права відповідно до закону.

Згідно з частиною 1 статті 5 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: підприємства як єдині майнові комплекси, житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення.

Частиною 2 статті 3 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" передбачено, що речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до частин 1, 2 статті 28 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" рішення органів державної влади або органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у власність або користування (постійне користування, оренду, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) можуть прийматися за відсутності державної реєстрації права власності держави чи територіальної громади на таку земельну ділянку в Державному реєстрі прав.

Під час проведення державної реєстрації права користування (постійне користування, оренда, користування земельною ділянкою для сільськогосподарських потреб (емфітевзис), користування чужою земельною ділянкою для забудови (суперфіцій), сервітут) земельними ділянками державної чи комунальної власності, право власності на які не зареєстровано в Державному реєстрі прав, державний реєстратор одночасно з проведенням такої реєстрації проводить також державну реєстрацію права власності на такі земельні ділянки без подання відповідної заяви органами, які згідно із статтею 122 Земельного кодексу України передають земельні ділянки у власність або у користування.

Судом встановлено, що комунальний заклад Глинське навчально-виховне об`єднання Загально-освітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільний навчальний заклад перебуває у спільній власності територіальних громад сіл Світловодського району Кіровоградської області, а повноваження щодо управління його майном від імені територіальної громади здійснює Світловодська районна рада Кіровоградської області. Джерелом для здійснення фінансово-господарської діяльності цього закладу дошкільної освіти є місцевий бюджет Світловодської районної ради.

Земельні ділянки комунальної власності, на яких розташовані будівлі та споруди КЗ Глинське НВО , як об`єкти цивільних прав не сформовані, у постійне користування для експлуатації та обслуговування будівель і споруд закладу освіти в установленому порядку не передані, а державна реєстрація права на них не проведена. Видатки на ці потреби у місцевому бюджеті не передбачені.

Відтак суд прийшов до висновку, що відповідач - сектор освіти Світловодської районної державної адміністрації Кіровоградської області, як орган місцевого самоврядування та засновник комунального закладу освіти, всупереч покладених на нього Законами України "Про місцеве самоврядування в Україні", "Про освіту", "Про дошкільну освіту" обов`язків, не вжив своєчасних та достатніх заходів щодо передачі земельних ділянок у постійне користування КЗ Глинське НВО та оформлення речових прав на них, допустивши таким чином протиправну бездіяльність.

За правовою позицією, висловленою Великою Палатою Верховного Суду у постанові від 09.04.2018 року у справі №П/9901/137/18 (800/426/17), під протиправною бездіяльністю суб`єкта владних повноважень слід розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу, що полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Згідно з пунктом 4 частини 2 статі 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії.

Отже, з метою забезпечення необхідних умов функціонування і розвитку системи дошкільної освіти позов прокурора слід задовольнити та зобов`язати відповідача вчинити дії щодо передачі у постійне користування КЗ Глинське НВО земельні ділянки, на яких розташовані його будівлі та споруди, та оформлення речових прав на ці земельні ділянки.

Щодо судових витрат суд зазначає наступне.

Відповідно до п.7, 8 ч.1 ст.4 КАС України визначено що, суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

Позивач - особа, на захист прав, свобод та інтересів якої подано позов до адміністративного суду, а також суб`єкт владних повноважень, на виконання повноважень якого подано позов до адміністративного суду.

Частиною 3 статті 53 КАС України встановлено, що у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, вступає за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Отже прокурор, звертаючись до суду з позовом, діяв як посадова особа органу державної влади, виступаючи в інтересах Держави Україна, а відтак є суб`єктом владних повноважень.

Згідно частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України під час задоволення позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Прокурор у даній справі є суб`єктом владних повноважень та виконує функції з представництва інтересів держави у суді, тому суд дійшов висновку, що оскільки позивачем не надано доказів понесених витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, то судові витрати не підлягають стягненню на користь позивача.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов першого заступника керівника Знам`янської місцевої прокуратури Кіровоградської області (вул. Братів Лисенків, 5, м. Знам`янка, Кіровоградська область, 27502) до сектору освіти Світловодської районної державної адміністрації Кіровоградської області (вул. Коцюбинського, 19, м. Світловодськ, Кіровоградська обл., 27500; код ЄДРПОУ 02144174), комунального закладу «Глинського навчально-виховного об`єднання «Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів - дошкільного навчального закладу» Світловодської районної ради Кіровоградської області (вул. Шкільна, 2, с. Глинськ, Світловодський район, Кіровоградська область, 27530; код ЄДРПОУ 41582211) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити в повному обсязі.

Визнати протиправною бездіяльність КЗ «Глинське НВО» Світловодської районної ради Кіровоградської області» та Сектора освіти Світловодської районної державної адміністрації Кіровоградської області щодо не вчинення дій з приводу завершення оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під будівлею та спорудами КЗ «Глинське НВО» та його відокремлених підрозділів - Іванівська загальноосвітня школа КЗ «Глинське НВО» та Федірківським НВК КЗ «Глинське НВО» в частині проведення державної реєстрації.

Зобов`язати КЗ «Глинське НВО» Світловодської районної ради Кіровоградської області» та Сектор освіти Світловодської районної державної адміністрації Кіровоградської області вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки під КЗ «Глинське НВО» , які розташована на території: села Глинське Світловодського району Кіровоградської області, загальною площею 3,2584 га в частині проведення державної реєстрації, на території села Іванівка Світловодського району Кіровоградської області, загальною площею 0,60 га в частині проведення державної реєстрації, на території села Федірки Світловодського району Кіровоградської області, загальною площею 1,1620 га в частині проведення державної реєстрації.

Копію рішення суду направити учасникам справи.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржене до Третього апеляційного адміністративного суду, шляхом подачі апеляційної скарги через Кіровоградський окружний адміністративний суд, у 30-денний строк, установлений статтею 295 КАС України.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.П. Казанчук

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2020
Оприлюднено01.06.2020
Номер документу89512045
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/1330/20

Рішення від 29.05.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Казанчук

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.П. Казанчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні