Рішення
від 12.05.2020 по справі 240/10026/19
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 травня 2020 року м. Житомир справа № 240/10026/19

категорія 109020100

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

судді Романченка Є.Ю.,

розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" до Брусилівської селищної ради Житомирської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Брусилівська районна державна адміністрація Житомирської області про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

Обслуговуючий кооператив "Садово-дачне товариство "Високе" звернувся до суду з вказаним позовом, у якому просить:

- визнати протиправним рішення Брусилівської селищної ради № 992 від 22.05.2019 в частині включення земельних ділянок кадастровий номер 1820980300:07:000:8102 - площею 68,4580 га та кадастровий номер 1820980300:07:000:8105 - площею 36,9101 га до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами;

- визнати протиправним рішення Брусилівської селищної ради № 1011 від 22.05.2019 в частині відмови Обслуговуючому кооперативу Садово - дачне товариство Високе в наданні дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельних ділянок кадастровий номер 1820980300:07:000:8102 - площею 68,4580 га та кадастровий номер 1820980300:07:000:8105 - площею 36,9101 га;

- зобов`язати Брусилівську селищну раду на найближчому пленарному засіданні сесії розглянути повторно заяву Обслуговуючого кооперативу Садово-дачне товариство Високе щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельних ділянок для індивідуального садівництва та індивідуальної дачної забудови кадастровий номер 1820980300:07:000:8102 - площею 68,4580 га та кадастровий номер 1820980300:07:000:8105 - площею 36,9101 га та прийняти рішення відповідно до норм Земельного кодексу України, Закону України Про землеустрій , Закону України Про регулювання містобудівної діяльності та з урахуванням висновків суду.

Позивач стверджує, що відповідачем протиправно включено рішенням Брусилівської селищної ради № 992 від 22.05.2019 вищевказані земельні ділянки до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами, оскільки на час прийняття рішення дані земельні ділянки відносились до земель індивідуального садівництва та індивідуального дачної забудови Брусилівського району Житомирської області на підставі розпорядження голови Брусилівської районної державної адміністрації Житомирської області. У зв`язку з цим рішення Брусилівської селищної ради № 1011 від 22.05.2019 в частині відмови Обслуговуючому кооперативу "Садово - дачне товариство "Високе" в наданні дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельних ділянок кадастровий номер 1820980300:07:000:8102 - площею 68,4580 га та кадастровий номер 1820980300:07:000:8105 - площею 36,9101 га є протиправним. Також позивачем указано, що підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2019 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Вирішено розгляд справи здійснювати за правилами загального позовного провадження з призначенням підготовчого засідання у справі на 21 жовтня 2019 року об 11:40 із повідомленням учасників справи.

Вказаною ухвалою судом задоволено заяву Обслуговуючого кооперативу "Садово - дачне товариство "Високе" та залучено до участі в справі третю особу, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Брусилівську районну державну адміністрацію Житомирської області.

Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду від 20 вересня 2019 року Обслуговуючому кооперативу "Садово - дачне товариство "Високе" відмовлено у задоволенні заяви про забезпечення позову.

Брусилівською селищною радою Брусилівського району Житомирської області подано до суду відзив на позовну заяву з проханням відмовити Обслуговуючому кооперативу "Садово - дачне товариство "Високе" в задоволенні позовних вимог в повному обсязі. Заперечуючи проти позовних вимог відповідач указував, що відповідно до ст.ст. 12, 122 Земельного кодексу України, ст.ст. 6, 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та п. 1.2 Положення про порядок передачі у власність, надання в користування земельних ділянок на території Брусилівської селищної ради, Брусилівська селищна рада передає у власність або у користування для всіх потреб земельні ділянки, розпорядженням яких наділена відповідно до вимог чинного законодавства. Вказано, що земельна ділянка кадастровий номер 1820980300:07:000:8102 - площею 68,4580 га та кадастровий номер 1820980300:07:000:8105 - площею 36,9101 га у визначеному законом порядку передана в комунальну власність Брусилівської селищної ради. Брусилівською селищною радою у встановленому законом порядку зареєстровано право комунальної власності на ці земельні ділянки. Заяву Обслуговуючого кооперативу Садово-дачне товариство Високе винесено на розгляд 32 сесії селищної ради сьомого скликання, за результатами розгляду сесією селищної ради у встановленому законом порядку було прийнято рішення № 1011 від 22.05.2019. Як правомірний набувач та власник вказаних земельних ділянок, Брусилівська селищна рада має право самостійно визначати порядок їх використання, а також, порядок передачі їх у власність чи користування третім особам. Позивачем не надано документів, які підтверджують той факт, що земельна ділянка, на яку виготовлено детальний план території відповідно до розпорядження голови Брусилівської районної державної адміністрації № 239 від 17.12.2014 відповідає земельній ділянці з кадастровим номером 1820980300:07:000:8102 - площею 68,4580 га та земельній ділянці з кадастровим номером 1820980300:07:000:8105 - площею 36,9101 га.

Брусилівською районною державною адміністрацією Житомирської області подано до суду письмові пояснення, в яких Брусилівська районна державна адміністрація заперечує проти заявленого позову в повному обсязі, вважає позовні вимоги Обслуговуючого кооперативу Садово-дачне товариство Високе необґрунтованими та безпідставними. При цьому вказано, що згідно із розпорядженням Брусилівської районної державної адміністрації Житомирської області від 26.06.2014 № 174 за рахунок коштів Обслуговуючого кооперативу Садово-дачне товариство Високе здійснювалося фінансування робіт з розробки детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту с. Водотиї на території Водотиївської сільської ради Брусилівського району Житомирської області для ведення індивідуального садівництва та індивідуальної дачної забудови та в подальшому детальний план був поданий підприємством на погодження, як це було передбачено у розпорядженні. При цьому замовником на виконання детального плану території зазначених земельних ділянок для індивідуальної дачної забудови визначено Брусилівську районну державну адміністрацію. Тому, будь-яких прав на зазначену земельну ділянку у Обслуговуючого кооперативу Садово-дачне товариство Високе не виникло. Зобов`язання розпорядженням Брусилівської районної державної адміністрації від 26.06.2014 № 174 позивача провести фінансування розроблення детального планування території індивідуальної дачної забудови за межами с. Водотиї Брусилівського району та в подальшому його затвердження, на переконання третьої особи, не покладає на Брусилівську селищну раду обов`язку приймати рішення про поділ земельних ділянок та надавати дозвіл позивачу на розроблення технічної документації про поділ цих земельних ділянок. Тобто, це не є підставою для виникнення у Брусилівської селищної ради зобов`язання перед позивачем, який провів фінансування розробки детального плану території, оскільки фінансування позивачем робіт з розробки детального плану території земельних ділянок не створює, не змінює і не припиняє прав та обов`язків Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство Високе на спірну земельну ділянку. Третя особа вважає, що Брусилівська селищна рада має право на власний розсуд розпоряджатися майном комунальної власності, тому її рішення від 22.05.2019 № 992 прийнято відповідно до вимог чинного законодавства.

Брусилівською селищною радою також подано до суду письмові пояснення, в яких вказано, що рішенням 32 сесії селищної ради 7 скликання від 22.05.2019 № 992 було затверджено Перелік земельних ділянок, комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами та покладено контроль за виконанням даного рішення на постійну комісію з питань агропромислової комплексу, земельних відносин, використання природних ресурсів та розвитку населених пунктів Брусилівської територіальної громади, планування та забудови території, та заступника селищного голови з питань комунальної власності, земельних відносин та економічного розвитку ОСОБА_1. На переконання відповідача, рішення 32 сесії селищної ради 7 скликання від 22.05.2019 № 992 не містить ознак нормативно-правового акта. Натомість, воно є актом, згідно із яким Брусилівська селищна рада здійснила виключно повноваження щодо розпорядження землями комунальної власності. Спірні земельні ділянки перебувають в комунальній власності Брусилівської селищної ради, жодним рішенням Брусилівської РДА, ГУ Держгеокадастру в Житомирській області чи Брусилівської селищної ради права власності чи користування на них не передавались позивачу. До селищної ради надійшло лише звернення про розподіл земельних ділянок, що за своєю суттю є розпорядженням землями комунальної власності. Звернення в порядку ст. 118 чи ст. 123 Земельного кодексу України до селищної ради не надходили. Враховуючи, що позивач не отримував дозволу на розробку проекту землеустрою щодо вказаних земельних ділянок в порядку ст. 118 чи ст. 123 ЗК України, а також те, що бажані позивачем земельні ділянки у визначеному законом порядку, їх власником (Брусилівською селищною радою) віднесено до переліку ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) при цьому, земельні торги не завершено, відповідач правомірно та у відповідності до вимог ч. 3 ст. 136 ЗК України відмовив позивачу у прийнятті рішення про розподіл земельної ділянки кадастровий номер 1820980300:07:000:8102 - площею 68,4580 га та земельної ділянки кадастровий номер 1820980300:07:000:8105 - площею 36,9101 га, які розташовані за межами населеного пункту с. Водотиї Брусилівського району Житомирської області.

21.10.2019 підготовче засідання не відбулося, у зв`язку з неявкою представника відповідача. Призначено підготовче засідання на 06.11.2019.

06.11.2019 в підготовчому засіданні оголошено перерву до 25.11.2019 у зв`язку з наданням додаткових доказів та пояснень по справі.

25.11.2019 у підготовчому засіданні продовжено перерву в справі до 19.12.2019 та зобов`язано відповідача подати нові докази.

19.12.2019 підготовче засідання не відбулося, підготовче засідання перенесено на 24.12.2019.

24.12.2019 підготовче засідання не відбулося, у зв`язку з поданою заявою представника позивача про відкладення розгляду справи. Підготовче засідання в справі призначено на 16.01.2020 та відкладено на 29.01.2020.

29.01.2020, за результатами підготовчого засідання, судом, без виходу до нарадчої кімнати, постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи до судового розгляду по суті, яку занесено секретарем судового засідання до протоколу судового засідання. Судовий розгляд, за згодою представників сторін, розпочато 29.01.2020.

В судовому засіданні представник позивача позовні вимоги підтримав і просив позов задовольнити, з підстав викладених у позовній заяві.

Представник відповідача в судовому засіданні позов не визнала, просила відмови в задоволенні позовних вимог, посилаючись на доводи наведені у відзиві та письмових поясненнях.

Представник третьої особи до суду не прибув, надійшло клопотання про розгляд справи за відсутності уповноваженого представника. Також у клопотанні представник Брусилівської районної державної адміністрації Житомирської області заперечив проти задоволення позовної заяви, з обставин викладених у письмових поясненнях.

Зважаючи на відсутність перешкоди для розгляду справи у судовому засіданні та приймаючи до уваги відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, судом постановлено протокольну ухвалу про подальший розгляд справи в письмовому провадженні.

Перевіривши матеріали справи, усебічно й повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов і відзив, об`єктивно оцінивши докази, що мають значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, суд дійшов наступних висновків.

Установлено, що 08.04.2019 Головою Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство Високе подано Голові Брусилівської селищної ради заяву з проханням розглянути на сесії селищної ради та прийняти рішення про розподіл земельних ділянок (кадастровий номер 18209803000:05:000:8102 - площею 68,4580 га; кадастровий номер 1820980300:05:000:8105 - площею 36,9101 га), які знаходяться за межами с. Водотиї Брусилівського району, відповідно до детального плану території індивідуальної дачної забудови, який затверджений розпорядженням голови Брусилівської районної адміністрації № 329 від 17.12.2014.

До заяви додано: розпорядження голови Брусилівської районної адміністрації № 329 від 17.12.2014; викопіювання з детального плану території земельних ділянок (кадастровий номер 18209803000:05:000:8102 - площею 68,4580 га; кадастровий номер 1820980300:05:000:8105 - площею 36,9101 га), які знаходяться за межами с. Водотиї Брусилівського району, витяг про реєстрацію обслуговуючого кооперативу "Садово - дачне товариство "Високе".

Листом Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області від 19.04.2019 № 04-11/708 Голову Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство Високе повідомлено про те, що за результатами розгляду заяви про розподіл земельних ділянок (кадастровий номер 18209803000:05:000:8102 - площею 68,4580 га; кадастровий номер 1820980300:05:000:8105 - площею 36,9101 га), які знаходяться за межами с. Водотиї Брусилівського району Житомирської області, за дорученням постійної комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин, використання природних ресурсів та розвитку населених пунктів Брусилівської територіальної громади, планування та забудови території, відділом містобудування, архітектури та земельних відносин запропоновано до розгляду на черговій сесії Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області.

22 травня 2019 року на тридцять другій сесії сього скликання Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області прийнято рішення № 1011, яким відмовлено голові Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство Високе ОСОБА_2 в прийнятті рішення про розподіл земельної ділянки площею 68,4580 га кадастровий номер 1820980300:05:000:8102 та земельної ділянки площею 36,9101 га кадастровий номер 1820980300:05:000:8105, у зв`язку з тим, що вказані земельні ділянки включено до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами.

Рішення № 992 "Про затвердження переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами", яким затверджено Перелік земельних ділянок, комунальної власності, право оренди, яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами, до якого, зокрема, включено земельні ділянки за межами населеного пункту с. Водотиї Брусилівського району Житомирської області з кадастровими номерами 1820980300:05:000:8102 (площа 68,4580 га) та 1820980300:05:000:8105 (площа 36,9101 га), прийнято 22 травня 2019 року на тридцять другій сесії сього скликання Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області.

Обслуговуючий кооператив "Садово-дачне товариство Високе , не погоджуючись із вказаними рішеннями, звернувся до суду з даним позовом.

З`ясовуючи при вирішенні даної справи характер спірних правовідносин (предмет та підставу позову), характер порушеного права позивача та можливість його захисту в обраний ним спосіб, суд ураховує наступне.

У відповідності до частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Згідно із ч. 1 ст. 2 Земельного кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Земельний кодекс України), земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади (ч. 2 ст. 2 Земельного кодексу України).

Відповідно до положень п.п. б, в ч. 1 ст. 80 Земельного кодексу України, суб`єктами права власності на землю є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування, - на землі комунальної власності; держава, яка реалізує це право через відповідні органи державної влади, - на землі державної власності.

Згідно із ч. 1 ст. 78 Земельного кодексу України, право власності на землю - це право володіти, користуватися і розпоряджатися земельними ділянками.

У статті 126 Земельного кодексу України визначено, що право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень".

Відповідно до частини першої статті 19 Земельного кодексу України, землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії:

а) землі сільськогосподарського призначення;

б) землі житлової та громадської забудови;

в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення;

г) землі оздоровчого призначення;

ґ) землі рекреаційного призначення;

д) землі історико-культурного призначення;

е) землі лісогосподарського призначення;

є) землі водного фонду;

ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Земельні ділянки кожної категорії земель, які не надані у власність або користування громадян чи юридичних осіб, можуть перебувати у запасі (ч. 2 ст. 19 Земельного кодексу України).

Судом встановлено, що наказом Головного управління Держгеокадстру у Житомирській області від 22.12.2018 № 6-5020/14-18-СГ, відповідно до ст.15-1, 117, 122 Земельного кодексу України, розпорядження Кабінету Міністрів України від 31.01.2018 № 60-р Питання передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності у комунальну власність об`єднаних територіальних громад , передано Брусилівській селищній раді Брусилівського району Житомирської області у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності загальною площею 7006,0455 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Брусилівської селищної об`єднаної територіальної громади Брусилівського району Житомирської області (п.1).

Пунктом 2 вказаного наказу визначено, що право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цього права та оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

На виконання вказаного наказу та відповідно до акту приймання - передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 22.11.2018 Головне управління Держгеокадстру у Житомирській області передало із державної власності, а Брусилівська селищна рада Брусилівського району Житомирської області прийняла у комунальну власність Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області земельні ділянки на території Брусилівської селищної об`єднаної територіальної громади згідно з додатком, у тому числі земельні ділянки розташовані на території Водотиївської сільської ради з цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 1820980300:05:000:8102 - площею 68,4580 га та кадастровим номером 1820980300:05:000:8105 - площею 36,9101 га.

22 травня 2019 року на тридцять другій сесії сьомого скликання Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області, згідно п. 34 ч. 1 ст. 26, ст. 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст.ст. 12, 117, 121, 122 Земельного кодексу України, наказу Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області від 22.12.2018 № 65020/14-18-СГ Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність та акту приймання - передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 22.12.2018, враховуючи рекомендації постійної комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин, використання природних ресурсів та розвитку населених пунктів Брусилівської територіальної громади, планування та забудови території від 15.05.2019, Брусилівська селищна рада Брусилівського району Житомирської області прийняла рішення № 990. Вказаним рішенням вирішено, зокрема:

- затвердити акт приймання - передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність, що є невід`ємною частиною наказу Головного управління від 22.12.2018 № 6-1203/14-19-СГ Про передачу земельної ділянки державної власності у комунальну власність (п. 1);

- прийняти у комунальну власність земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності (відповідно до додатку № 1 до даного рішення), загальною площею 6942,2753 га, які розташовані за межами населених пунктів на території Брусилівської селищної об`єднаної територіальної громади Брусилівського району Житомирської області.

Зі змісту додатку до рішення 32 сесії 7 скликання Брусилівської селищної ради від 22.05.2019 № 990 слідує, що в комунальну власність відповідача були прийняті земельні ділянки розташовані на території Водотиївської сільської ради з цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 1820980300:05:000:8102 - площею 68,4580 га та кадастровим номером 1820980300:05:000:8105 - площею 36,9101 га.

Відповідно до відомостей з державного реєстру речових прав на нерухоме майно, які наявні у матеріалах справи, право комунальної власності на земельну ділянку за кадастровим номером 18209803000:05:000:8102 площею 68,458 з цільовим призначенням - землі запасу та земельну ділянку за кадастровими номерами 18209803000:05:000:8105 площею 36,9101 га зареєстровано за Брусилівською селищною радою 15.03.2019.

Рішенням Брусилівської селищної ради Брусилівського району Житомирської області від 22.05.2019 № 992 земельні ділянки за межами населеного пункту с. Водотиї Брусилівського району Житомирської області з кадастровими номерами 1820980300:05:000:8102 (площа 68,4580 га) та 1820980300:05:000:8105 (площа 36,9101 га) включено до Переліку земельних ділянок, комунальної власності, право оренди, яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами.

Як видно зі змісту позовної заяви, позивач оскаржуючи вказане рішення у відповідній частині вказує, що відповідачем протиправно включено земельні ділянки до вказаного вище переліку, оскільки на час прийняття рішення дані земельні ділянки відносились до земель індивідуального садівництва та індивідуальної дачної забудови Брусилівського району Житомирської області на підставі розпорядження голови Брусилівської районної державної адміністрації Житомирської області № 329 від 17.12.2014.

Надаючи оцінку таким доводам, суд зважає на таке.

Повноваження сільських, селищних, міських рад та їх виконавчих органів у галузі земельних відносин визначено у статті 12 Земельного кодексу України.

Так, за змістом приписів цієї статті Земельного кодексу України до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить, зокрема: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Згідно із п. 34 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" від 21.05.1997 № 280/97-ВР (у редакції, чинній на момент винесення спірного рішення, далі - Закон № 280/97-ВР) виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.

У відповідності до пп. 9, 10 пункту "б" частини першої статті 33 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать делеговані повноваження: організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; здійснення контролю за впровадженням заходів, передбачених документацією із землеустрою.

Частиною п`ятою статті 46 Закону № 280/97-ВР передбачено, що сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.

Згідно із ч. 1 ст. 60 Закону № 280/97-ВР, територіальним громадам сіл, селищ, міст, районів у містах належить право комунальної власності на рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів, інші кошти, землю, природні ресурси, підприємства, установи та організації, в тому числі банки, страхові товариства, а також пенсійні фонди, частку в майні підприємств, житловий фонд, нежитлові приміщення, заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права, рухомі та нерухомі об`єкти, визначені відповідно до закону як об`єкти права комунальної власності, а також кошти, отримані від їх відчуження. Спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини.

Частиною 2 статті 60 Закону № 280/97-ВР установлено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Аналіз наведених норм дає підстави для висновку про те, що в силу приписів Закону № 280/97-ВР та Земельного кодексу України саме відповідач наділений виключною компетенцією щодо передачі земельних ділянок територіальних громад у власність чи користування громадян та юридичних осіб. Вирішення питань про передачу земель територіальної громади у власність чи користування є виключним правом селищної ради як суб`єкта права власності на землю. Відтак, саме відповідач, відповідно до покладених на нього завдань, розпоряджається землями комунальної власності в порядку, визначеному чинним законодавством.

У частині першій статті 124 Земельного кодексу України визначено, що передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу, чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки (у разі продажу права оренди) шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 2 вказаної статті Земельного кодексу України, передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється за результатами проведення земельних торгів, крім випадків, встановлених частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу.

Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, громадянам, юридичним особам, визначеним частинами другою, третьою статті 134 цього Кодексу, здійснюється в порядку, встановленому статтею 123 цього Кодексу (ч. 3 ст. 124 Земельного кодексу України).

Абзацом першим частини першої статті 128 Земельного кодексу України передбачено, що продаж громадянам і юридичним особам земельних ділянок державної (крім земельних ділянок, на яких розташовані об`єкти, які підлягають приватизації) та комунальної власності для потреб, визначених цим Кодексом, провадиться місцевими державними адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим або органами місцевого самоврядування в межах їх повноважень.

Згідно із ч. 1 ст. 134 Земельного кодексу України, земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них (оренда, суперфіцій, емфітевзис), у тому числі з розташованими на них об`єктами нерухомого майна державної або комунальної власності, підлягають продажу окремими лотами на конкурентних засадах (земельних торгах), крім випадків, встановлених частиною другою цієї статті.

Відповідно до положень частини 2 статті 135 Земельного кодексу України продаж земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них (оренди, суперфіцію, емфітевзису) здійснюється виключно на земельних торгах, крім випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 цього Кодексу.

У частині 2 статті 134 Земельного кодексу України визначено, що не підлягають продажу на конкурентних засадах (земельних торгах) земельні ділянки державної чи комунальної власності або права на них у разі:

розташування на земельних ділянках об`єктів нерухомого майна (будівель, споруд), що перебувають у власності фізичних або юридичних осіб;

використання земельних ділянок для потреб, пов`язаних з користуванням надрами, та спеціального водокористування відповідно до отриманих дозволів;

використання релігійними організаціями, які легалізовані в Україні, земельних ділянок під культовими будівлями;

будівництва об`єктів, що в повному обсязі здійснюється за кошти державного та місцевих бюджетів;

надання земельних ділянок підприємствам, установам і громадським організаціям у сфері культури і мистецтв (у тому числі національним творчим спілкам та їх членам) під творчі майстерні;

надання земельних ділянок в оренду для реконструкції кварталів застарілої забудови, для будівництва соціального та доступного житла, якщо конкурс на його будівництво вже проведено;

розміщення іноземних дипломатичних представництв та консульських установ, представництв міжнародних організацій згідно з міжнародними договорами України;

надання земельної ділянки, викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності для забезпечення таких потреб;

надання земельних ділянок державної або комунальної власності для потреб приватного партнера в рамках державно-приватного партнерства відповідно до закону;

надання земельної ділянки замість викупленої для суспільних потреб чи примусово відчуженої з мотивів суспільної необхідності та повернення такої земельної ділянки колишньому власнику чи його спадкоємцю (правонаступнику), у разі якщо така потреба відпала;

будівництва, обслуговування та ремонту об`єктів інженерної, транспортної, енергетичної інфраструктури, об`єктів зв`язку та дорожнього господарства (крім об`єктів дорожнього сервісу);

будівництва об`єктів забезпечення життєдіяльності населених пунктів (сміттєпереробних об`єктів, очисних споруд, котелень, кладовищ, протиерозійних, протизсувних і протиселевих споруд);

передачі громадянам земельних ділянок для сінокосіння і випасання худоби, для городництва;

надання земельних ділянок суб`єктам господарювання, що реалізують відповідно до Закону України "Про особливості провадження інвестиційної діяльності на території Автономної Республіки Крим" зареєстровані в установленому порядку інвестиційні проекти. Надання такої земельної ділянки у власність здійснюється згідно із законодавством після завершення строку реалізації інвестиційного проекту за умови виконання суб`єктом господарювання договору про умови реалізації цього інвестиційного проекту на території Автономної Республіки Крим;

поновлення договорів оренди землі;

передачі в оренду, концесію майнових комплексів або нерухомого майна, розташованого на земельних ділянках державної, комунальної власності;

надання в оренду земельних ділянок індустріальних парків керуючим компаніям цих індустріальних парків;

надання земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи;

надання в оренду земельних ділянок під польовими дорогами, розташованих у масиві земель сільськогосподарського призначення (крім доріг, що обмежують масив), відповідно до статті 37-1 цього Кодексу;

надання в оренду земельних ділянок під полезахисними лісовими смугами, що обслуговують масив земель сільськогосподарського призначення.

Згідно із ч. 3 ст. 134 Земельного кодексу України, земельні торги не проводяться при наданні (передачі) земельних ділянок громадянам у випадках, передбачених статтями 34, 36 та 121 цього Кодексу, а також передачі земель загального користування садівницькому товариству та дачному кооперативу. Земельні торги не проводяться при безоплатній передачі земельних ділянок особам, статус учасника бойових дій яким надано відповідно до пунктів 19 і 20 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту".

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності та підготовка лотів для продажу на земельних торгах врегульовано статтею 136 Земельного кодексу України.

Відповідно до частини першої статті 136 Земельного кодексу України, організатор земельних торгів визначає перелік земельних ділянок державної чи комунальної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги окремими лотами. Забороняється вносити до зазначеного переліку призначені під забудову земельні ділянки без урахування у випадках, передбачених законом, результатів громадського обговорення. У переліку зазначаються місце розташування (адреса) земельної ділянки, її цільове призначення (функціональне використання), площа, кадастровий номер, умови продажу.

Добір земельних ділянок державної чи комунальної власності, у тому числі разом з розташованими на них об`єктами нерухомого майна (будівлями, спорудами) державної чи комунальної власності, які або права на які виставляються на земельні торги, здійснюється з урахуванням затверджених містобудівної документації та документації із землеустрою, а також маркетингових досліджень, інвестиційної привабливості, звернень громадян та юридичних осіб щодо намірів забудови (ч. 2 ст. 136 Земельного кодексу України).

В розумінні абзацу першого частини 3 статті 135 Земельного кодексу України організатором земельних торгів є фізична або юридична особа - власник земельної ділянки, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади, орган місцевого самоврядування, що здійснює реалізацію права державної чи комунальної власності на земельні ділянки, які уклали з виконавцем земельних торгів договір про проведення земельних торгів.

Проаналізувавши викладене, суд приходить до висновку, що Брусилівська селищна рада Брусилівського району Житомирської області як власник земельних ділянок розташованих на території Водотиївської сільської ради з цільовим призначенням - землі сільськогосподарського призначення за кадастровим номером 1820980300:05:000:8102 (площа 68,4580 га) та кадастровим номером 1820980300:05:000:8105 (площа 36,9101 га) є організатором земельних торгів та, відповідно, до вимог чинного законодавства наділена повноваженнями визначати перелік земельних ділянок державної власності та/або прав на них, які виставляються на земельні торги.

Слід вказати, що матеріали справи доказів наявності обмежень та заборон, установлених частинами 2 та 3 статті 134 Земельного кодексу України, щодо вищевказаних земельних ділянок не містять.

Посилання позивача на те, що на час прийняття оскаржуваного рішення дані земельні ділянки відносились до земель індивідуального садівництва та індивідуальної дачної забудови Брусилівського району Житомирської області на підставі розпорядження голови Брусилівської районної державної адміністрації Житомирської області № 329 від 17.12.2014, а тому не могли бути включені до переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами, суд оцінює критично, зважаючи на таке.

Встановлено, що 26 червня 2014 року головою Брусилівської районної державної адміністрації було прийнято розпорядження № 174 Про розроблення детального плану території , яким, відповідно до статті 17 Закону України Про основи містобудування , статей 10, 19, 29 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 № 555 Порядок проведення громадських слухань щодо врахувань громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні , ДБН Б. 1.1-14:2012 Склад та зміст детального плану території , наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 16.11.2011 № 290, за результатами розгляду заяви голови обслуговуючого кооперативу Садово-дачне товариство Високе від 10.06.2014 та керуючись Законом України Про місцеві державні адміністрації , вирішено, зокрема:

- розробити детальний план території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту с. Водотиї на території Водотиївської сільської ради Брусилівського району Житомирської області для будівництва та обслуговування масивів для індивідуального садівництва та індивідуальної дачної забудови, відповідно до договору з організацією, яка має в своєму складі особу з відповідним кваліфікаційним сертифікатом на виконання робіт з розроблення містобудівної документації (п. 1);

- замовником на виконання детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту с. Водотиї на території Водотиївської сільської ради Брусилівського району Житомирської області для будівництва та обслуговування масивів для індивідуального садівництва та індивідуальної дачної забудови, визначити Брусилівську районну державну адміністрацію (п. 2);

- фінансування робіт з розробки детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту с. Водотиї на території Водотиївської сільської ради Брусилівського району Житомирської області для будівництва та обслуговування масивів для індивідуального садівництва та індивідуальної дачної забудови, здійснити за рахунок коштів обслуговуючого кооперативу Садово-дачне товариство Високе (п.3)

- рекомендувати голові обслуговуючого кооперативу Садово-дачне товариство Високе погоджений проект детального плану території відповідно до чинного законодавства подати на затвердження райдержадміністрації з відповідними погодженнями, визначеними чинним законодавством України.

На замовлення Брусилівської районної державної адміністрації та за кошти Обслуговуючого кооперативу Садово-дачне товариство Високе ПП Брусилів - сервіс розроблено проект детального планування території - масив індивідуальної садової та дачної забудови на території Водотиївської сільської ради за межами населеного пункту с. Водотиї Брусилівського району Житомирської області.

За змістом проектної документації, зокрема пояснюючої записки, слідує, що ділянки для індивідуальної садової та дачної забудови розташовані на території Водотиївської сільської ради за межами населеного пункту с. Водотиї Брусилівського району Житомирської області на землях запасу.

Розпорядженням голови Брусилівської районної державної адміністрації Житомирської області від 17.12.2014 № 329, відповідно до ст.ст. 6, 20, 39 Закону України Про місцеві державні адміністрації , ст. ст. 10, 16, 19, 21, 26 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності , постанови Кабінету Міністрів України від 25.05.2011 № 555 Порядок проведення громадських слухань щодо врахувань громадських інтересів під час розроблення проектів містобудівної документації на місцевому рівні , враховуючи довідку Водотиївської сільської ради від 09.12.2014 № 413 щодо проведення громадських слухань по детальному плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту с. Водотиї на території Водотиївської сільської ради Брусилівського району Житомирської області для ведення індивідуального садівництва та індивідуальної дачної забудови, та розглянувши заяву голови обслуговуючого кооперативу Садово-дачне товариство Високе , вирішено, зокрема: затвердити детальний план території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту с. Водотиї на території Водотиївської сільської ради Брусилівського району Житомирської області для ведення індивідуального садівництва та індивідуальної дачної забудови (п. 1).

Разом з цим, суд наголошує, що фінансування позивачем робіт з розробки детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту с. Водотиї на території Водотиївської сільської ради Брусилівського району Житомирської області для будівництва та обслуговування масивів для індивідуального садівництва та індивідуальної дачної забудови не свідчить про передачу таких земельних ділянок Обслуговуючому кооперативу Садово-дачне товариство Високе .

Так, у розумінні приписів статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) детальний план території - містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території, а містобудівна документація - затверджені текстові та графічні матеріали з питань регулювання планування, забудови та іншого використання територій.

За змістом положень статті 2 згаданого Закону планування і забудова територій - діяльність державних органів, органів місцевого самоврядування, юридичних та фізичних осіб, яка передбачає, зокрема: прогнозування розвитку територій; обґрунтування розподілу земель за цільовим призначенням; взаємоузгодження державних, громадських та приватних інтересів під час планування і забудови територій; визначення і раціональне взаємне розташування зон житлової та громадської забудови, виробничих, рекреаційних, природоохоронних, оздоровчих, історико-культурних та інших зон і об`єктів.

Відповідно до частини першої статті 16 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" від 17.02.2011 № 3038-VI (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них. Містобудівна документація на місцевому рівні розробляється з урахуванням даних державного земельного кадастру на актуалізованій картографічній основі в цифровій формі як просторово орієнтована інформація в державній системі координат на паперових і електронних носіях. Порядок обміну інформацією між містобудівним та державним земельним кадастрами встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Положеннями статті 19 вказаного Закону визначено, що детальний план у межах населеного пункту уточнює положення генерального плану населеного пункту та визначає планувальну організацію і розвиток частини території. На підставі та з урахуванням положень затвердженого детального плану території може розроблятися проект землеустрою щодо впорядкування цієї території для містобудівних потреб, який після його затвердження стає невід`ємною частиною детального плану території.

Згідно із статтею першою Закону України "Про землеустрій" від 22.05.2003 № 858-IV (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, далі - Закон № 858-IV), документація із землеустрою (землевпорядна документація) - затверджені в установленому порядку текстові та графічні матеріали, якими регулюється використання та охорона земель державної, комунальної та приватної власності, а також матеріали обстеження і розвідування земель, авторського нагляду за виконанням проектів тощо; проект землеустрою - сукупність економічних, проектних і технічних документів щодо обґрунтування заходів з використання та охорони земель, які передбачається здійснити за таким проектом.

У відповідності до ст. 29 Закону № 858-IV, документація із землеустрою включає в себе текстові та графічні матеріали і містить обов`язкові положення, встановлені завданням на розробку відповідного виду документації. Документація із землеустрою розробляється на основі завдання на розробку відповідного виду документації, затвердженого замовником. Склад, зміст і правила оформлення кожного виду документації із землеустрою регламентуються відповідною нормативно-технічною документацією з питань здійснення землеустрою.

Статтею 30 вказаного Закону встановлено, що погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.

Отже, містобудівна документація та документація із землеустрою - це різні види документації. Нормативно-правовими актами, що регламентують порядок розроблення і затвердження містобудівної документації, визначено, що така документація визначає функціональне призначення територій, а не порядок використання земельних ділянок. Розроблення детального плану території є уточненням містобудівної документації та не є підставою для виникнення у особи будь-яких прав на земельну ділянку. Положення затвердженого детального плану території можуть бути враховані під час розробки проекту землеустрою щодо впорядкування певної території для містобудівних потреб, однак лише після надання упровадженим органом дозволу на розробку проекту землеустрої певної земельної ділянки в межах такого плану.

Таким чином, внаслідок затвердження розпорядженням голови Брусилівської районної державної адміністрації № 329 від 17.12.2014 детального плану території земельних ділянок, розташованих за межами населеного пункту с. Водотиї на території Водотиївської сільської ради Брусилівського району Житомирської області для ведення індивідуального садівництва та індивідуальної дачної забудови, розробленого на замовлення - Брусилівської районної державної адміністрації за кошти платника - Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе", у останнього жодних прав на спірну земельну ділянку не виникло.

За наведених обставин, суд приходить до висновку про відсутність на момент прийняття відповідачем рішення від 22.05.2019 № 992 випадків, встановлених частинами другою і третьою статті 134 Земельного кодексу України, які б перешкоджали включенню земельних ділянок за кадастровими номерами 1820980300:05:000:8102 (площа 68,4580 га) та 1820980300:05:000:8105 (площа 36,9101 га) до переліку земельних ділянок, комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами.

Виходячи з вищевикладеного, суд приходить до висновку, що затверджуючи рішенням № 992 від 22.05.2019 Перелік земельних ділянок, комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами в частині включення до такого Переліку земельних ділянок з кадастровими номерами 1820980300:05:000:8102 (площа 68,4580 га) та 1820980300:05:000:8105 (площа 36,9101 га) відповідач діяв правомірно.

Стосовно рішення Брусилівської селищної ради № 1011 від 22.05.2019 в частині відмови Обслуговуючому кооперативу "Садово - дачне товариство "Високе" у прийнятті рішення про розподіл земельної ділянки площею 68,4580 га кадастровий номер 1820980300:05:000:8102 та земельної ділянки площею 36,9101 га кадастровий номер 1820980300:05:000:8105, у зв`язку з тим, що вказані земельні ділянки включено до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами.

Відповідно до ч.1 ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.

Формування земельних ділянок здійснюється, зокрема: шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок (ч.2 ст. 79-1 Земельного кодексу України).

Відповідно до ч.6 ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельних ділянок шляхом поділу та об`єднання раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення здійснюються за технічною документацією із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Таким чином, об`єктом земельних відносин, щодо якого можливо здійснювати формування земельних ділянок шляхом поділу, можуть бути лише земельні ділянки, які перебувають у власності або у користуванні. У свою чергу підставою для формування земельних ділянок шляхом поділу раніше сформованих земельних ділянок, які перебувають у власності або користуванні, без зміни їх цільового призначення, є технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Статтею 22 Закону № 858 встановлено, що землеустрій здійснюється на підставі, в тому числі, рішень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування щодо проведення робіт із землеустрою.

Згідно із ч. 1 ст. 25 вказаного Закону, документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації.

В силу приписів частини 2 статті 25 Закону № 858 одним із видів документації із землеустрою є технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок.

Склад технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок визначений статтею 56 Закону.

Відповідно до вимог пункту є ст. 56 Закону № 858 технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок включає згоду власника земельної ділянки, для земель державної власності - органу, уповноваженого здійснювати розпорядження земельною ділянкою, на поділ чи об`єднання земельних ділянок користувачем (крім випадків поділу земельної ділянки у зв`язку з набуттям права власності на житловий будинок, розташований на ній).

Статтею 30 Закону № 858 передбачено, що погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.

Відповідно до ч.12 ст. 186 Земельного кодексу України, технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок погоджується: у разі якщо поділ, об`єднання земельних ділянок здійснюється її користувачем - власником земельних ділянок, а щодо земельних ділянок державної або комунальної власності - органом виконавчої влади, Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органом місцевого самоврядування, уповноваженими розпоряджатися земельними ділянками відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу; у разі поділу, об`єднання земельної ділянки, що перебуває у заставі, - заставодержателем; у разі поділу, об`єднання власником земельної ділянки, що перебуває у користуванні, - землекористувачем. Технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок затверджується замовником.

В контексті наведеного суд відмічає, що підставою для формування земельних ділянок шляхом поділу раніше сформованих земельних ділянок, що перебувають у користуванні, без зміни їх цільового призначення є технічна документація із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок користувачем, погоджена власником/розпорядником земельної ділянки. При цьому право на звернення за погодженням на поділ земельної ділянки має користувач, заставодержатель і власник земельної ділянки.

Так, звертаючись до відповідача із заявою, позивач просив прийняти рішення про розподіл земельних ділянок (кадастрові номерами 1820980300:05:000:8102 - площа 68,4580 га; 1820980300:05:000:8105 - площа 36,9101 га), які знаходяться за межами с. Водотиї Брусилівського району, відповідно до детального плану території індивідуальної дачної забудови, який затверджений розпорядженням голови Брусилівської районної адміністрації № 329 від 17.12.2014.

Однак, як було встановлено судом вище, на підставі розпорядження голови Брусилівської районної адміністрації № 329 від 17.12.2014 у позивача не виникло будь - яких прав на вказані земельні ділянки. Також вказане розпорядження не містить положень про те, що після затвердження детального плану території, розробку якого проведено за кошти позивача, виникає обов`язок у розпорядника земельних ділянок прийняти рішення про поділ земельних ділянок та надавати дозвіл позивачу на розроблення технічної документації про їх поділ. Тобто, розпорядження голови райдержадміністрації, на яке в заяві та позові посилається позивач, не є підставою для виникнення у розпорядника земельної ділянки зобов`язання перед позивачем, який провів фінансування розробки детального плану території.

Жодних доказів того, що позивач є власником чи користувачем земельних ділянок, відносно яких відповідачем прийнято спірне рішення, матеріали справи не містять.

Натомість, суд наголошує, що на момент розгляду заяви позивача, земельні ділянки за кадастровим номером 1820980300:05:000:8102 (площа 68,4580 га) та кадастровим номером 1820980300:05:000:8105 (площа 36,9101 га) були комунальною власністю відповідача та, в подальшому, відібрані для включення до переліку земельних ділянок, комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами.

Згідно із ч. 3 ст. 136 Земельного кодексу України, земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Аналіз приписів статті 136 Земельного кодексу України свідчить про те, що в разі віднесення земельної ділянки до переліку земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності для продажу прав на них на земельних торгах, це є підставою для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення такої земельної ділянки.

Аналогічна правова позиція неодноразово висловлена у постановах Верховного Суду від 02.10.2018 у справі №806/3708/15, від 03.04.2018 та від 02.10.2018 у справах №№815/3059/17, 806/3708/15 відповідно, від 17.10.2019 у справі №823/1120/16.

Підсумовуючи викладене, суд приходить до висновку, що відповідачем правомірно відмовлено позивачу у наданні дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельної ділянки.

Суд зауважує, що в силу положень ч.ч. 1, 2 ст. 59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

За змістом витягів із протоколів засідання постійної комісії з питань агропромислового комплексу, земельних відносин, використання природних ресурсів та розвитку населених пунктів Брусилівської територіальної громади, планування та забудови території від 11.04.2019 № 4, від 15.05.2019 № 5 слідує, що розгляд заяви голови Обслуговуючого кооперативу "Садово - дачне товариство "Високе" та проекти рішень "Про затвердження переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами", "Про розгляд заяв" виносився на обговорення вказаної постійної комісії, за результатами якого комісія погодила проект рішення "Про затвердження переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами" та "Про розгляд заяв". Щодо змісту останнього, то комісія вирішила у ньому, зокрема, відмовити голові обслуговуючого кооперативу "Садово - дачне товариство "Високе" в прийняття рішення про розподіл земельної ділянки площею 68,4580 га (кадастровий номер 1820980300:05:000:8102) та земельної ділянки площею 36,9101 га (кадастровий номер 1820980300:05:000:8105), які знаходяться за межами с. Видотиї, у зв`язку з тим, що вказані земельні ділянки включено до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами.

Витягом із протоколу засідання тридцять другої сесії сьомого скликання Брусилівської селищної ради Житомирської області від 22.05.2019 слідує, що до порядку денного сесії були внесені проекти рішень, зокрема: "Про затвердження переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами" та "Про розгляд заяв".

При цьому суд констатує, що під час судового розгляду справи позивачем питання щодо порушення відповідачем порядку прийняття спірних рішень не ставилося.

З огляду на викладене суд приходить до висновку, що Брусилівська селищна рада приймаючи рішення №№ 992, 1011 від 22.05.2019 в оскаржуваних у даній справі частинах діяла на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, з використанням наданих повноважень, а тому підстави для визнання протиправними та скасування таких рішень суд не вбачає.

Згідно із ч.ч. 1, 2 ст. 9 Кодексу адміністративного судочинства України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до положень ч.ч. 1, 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

Доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи (ч. 1 ст. 72 вказаного Кодексу).

За змістом статті 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Суд також ураховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану, зокрема у справах Салов проти України (заява № 65518/01; від 6 вересня 2005 року; пункт 89), Проніна проти України (заява № 63566/00; 18 липня 2006 року; пункт 23) та Серявін та інші проти України (заява № 4909/04; від 10 лютого 2010 року; пункт 58): принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії (Ruiz Torija v.) серія A. 303-A; 09 грудня 1994 року, пункт 29).

Беручи до уваги приписи зазначених норм, оцінюючи наявні в матеріалах справи докази в їх сукупності, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог Обслуговуючого кооперативу "Садово - дачне товариство "Високе" про визнання протиправними і скасування рішень Брусилівської селищної ради від 22.05.2019, а саме № 992 в частині включення земельних ділянок кадастровий номер 1820980300:05:000:8102 (площа 68,4580 га) та кадастровий номер 1820980300:05:000:8105 (площа 36,9101 га) до Переліку земельних ділянок комунальної власності, право оренди яких пропонується для продажу на земельних торгах (у формі аукціону) окремими лотами; № 1011 в частині відмови в наданні дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельних ділянок за кадастровими номерами 1820980300:05:000:8102 (площа 68,4580 га) та 1820980300:05:000:8105 (площа 36,9101 га).

Відмова суду в задоволенні позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень відповідача від 22.05.2019 є також підставою для відмови в задоволенні похідних від них позовних вимог позивача про зобов`язання Брусилівської селищної ради на найближчому пленарному засіданні сесії розглянути повторно заяву Обслуговуючого кооперативу "Садово - дачне товариство "Високе" щодо надання дозволу на виготовлення технічної документації із землеустрою щодо поділу земельних ділянок для індивідуального садівництва та індивідуальної дачної забудови кадастровий номер 1820980300:07:000:8102 - площею 68,4580 га та кадастровий номер 1820980300:07:000:8105 - площею 36,9101 га та прийняти рішення відповідно до норм Земельного кодексу України, Закону України Про землеустрій , Закону України Про регулювання містобудівної діяльності .

Таким чином, суд вважає, що позов належить залишити без задоволення.

З огляду на висновок суду про відмову в задоволенні позову в повному обсязі, судові витрати понесені позивачем у відповідності до положення ст. 139 КАС України стягненню не підлягають.

Керуючись статтями 72-77, 90, 241-246, 250, 255, 257, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

У задоволенні позову Обслуговуючого кооперативу "Садово-дачне товариство "Високе" (вул. Більшовицька, 231, с.Високе, Брусилівський район, Житомирська область, 12611, код ЄДРПОУ: 38395293) до Брусилівської селищної ради Житомирської області (вул. Митрополита Іларіона, 50, смт Брусилів, Житомирська область, 12601, код ЄДРПОУ: 04348504), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні позивача: Брусилівська районна державна адміністрація Житомирської області (вул. Небесної Сотні, 2, смт Брусилів, Житомирська обл., 12601, код ЄДРПОУ 13559306) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів п. 3 розд. VI, пп. 15.5 п. 15 Розділу VII Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Є.Ю. Романченко

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.05.2020
Оприлюднено01.06.2020
Номер документу89512429
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/10026/19

Рішення від 12.05.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Романченко Євген Юрійович

Ухвала від 20.09.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Романченко Євген Юрійович

Ухвала від 20.09.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Романченко Євген Юрійович

Ухвала від 19.08.2019

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Романченко Євген Юрійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні