Постанова
від 26.05.2020 по справі 260/1382/19
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 травня 2020 рокуЛьвівСправа № 260/1382/19 пров. № А/857/2707/20

Колегія суддів Восьмого апеляційного адміністративного суду в складі:

головуючого судді: Улицького В.З.

суддів: Кузьмича С.М., Шавеля Р.М.

при секретарі судового засідання: Галаз Ю.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Львові апеляційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 05.02.2020 року (рішення ухвалене о 11:00 хв. у м. Ужгород судом у складі головуючого судді Ващиліна Р.О., повне судове рішення складено 10.02.2020р.) у справі за позовом ОСОБА_1 до Берегівської міської ради Закарпатської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача, ОСОБА_2 про визнання недійсними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИЛА:

У вересні 2019 року позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Берегівської міської ради Закарпатської області про визнання недійсним та скасування рішення Берегівської міської ради Закарпатської області 30 сесії VII скликання №1036 від 09.02.2018 р. "Про відмову в затвердженні проекту землеустрою та передачу ОСОБА_1 безоплатно у власність земельну ділянку по АДРЕСА_1 ; визнання недійсним та скасування рішення Берегівської міської ради Закарпатської області 37 сесії VII скликання №1131 від 23.11.2018 р. "Про надання дозволу ОСОБА_2 на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 ; визнання недійсним та скасування рішення Берегівської міської ради Закарпатської області 41 сесії VII скликання №1556 від 30.05.2019 р. "Про затвердження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення ОСОБА_2 по АДРЕСА_1 ; зобов`язання Берегівську міську раду Закарпатської області прийняти рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки по АДРЕСА_1 (кадастровий номер 2110200000:01:031:0049) та надання у її власність ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ).

Позивач позовні вимоги мотивував тим, що рішенням Берегівської міської ради №1911 від 29.08.2014 р. їй було надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 для індивідуального садівництва. На підставі такого рішення вона звернулася до ТОВ Центр проектів , яким було розроблено відповідний проект землеустрою. В 2015 році пl6;годжений проект подано до Берегівської міської ради для затвердження. Однак, незважаючи на норми ч. 9 ст. 118 Земельного кодексу України, протягом декількох років відповідачем не було надано жодної відповіді щодо затвердження або відмови у затвердженні такого проекту. Тільки в 2019 році позивачу стало відомо, що рішенням Берегівської міської ради ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою з мотивів невідповідності такого цільовому призначенню земельної ділянки згідно з містобудівною документацією на місцевому рівні. Також їй стало відомо, що громадянину ОСОБА_2 Берегівською міською радою надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо спірної земельної ділянки та затверджено такий із зміною цільового призначення. Просила позов задоволити.

Рішенням Закарпатського окружного адміністративного суду від 05.02.2020 року у задоволені адміністративного позову відмовлено.

Рішення суду першої інстанції оскаржила ОСОБА_1 . Вважає, що оскаржуване рішення прийняте з помилковим застосуванням норм матеріального та процесуального права та підлягає скасуванню з підстав викладених у апеляційній скарзі. Просить скасувати рішення суду першої інстанції та прийняти нову постанову, якою адміністративний позов задоволити.

Згідно ч.4 ст.229 КАС України, фіксування процесу не здійснювалося оскільки всі учасники справи в судове засідання не з`явилися.

Заслухавши доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційну скаргу апелянта слід залишити без задоволення з наступних підстав.

Згідно ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи. Судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, визначеному цим Кодексом. При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду. Якщо одна із сторін визнала пред`явлену до неї позовну вимогу під час судового розгляду повністю або частково, рішення щодо цієї сторони ухвалюється судом згідно з таким визнанням, якщо це не суперечить вимогам статті 189 цього Кодексу.

Згідно ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Судом першої інстанції встановлено, що рішенням 34 сесії VI скликання Берегівської міської ради Закарпатської області №1911 від 29.08.2014 р. за результатами розгляду заяви громадянки ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 0,044 га, для ведення індивідуального садівництва.

29 серпня 2014 року ОСОБА_1 звернулася до ТОВ "Центр проектів" із заявою щодо виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 0,044 га, яка розташована за адресою: АДРЕСА_1 .

На підставі поданої ОСОБА_1 заяви, укладеного договору на виконання робіт, технічного завдання на виконання робіт та рішення 34 сесії VI скликання Берегівської міської ради ТОВ "Центр проектів" розроблено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 , що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , для індивідуального садівництва.

Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність із земель сільськогосподарського призначення (для індивідуального садівництва) ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_1 , погоджено Управлінням Держземагенства у Берегівському районі Закарпатської області та Відділом містобудування та архітектури Берегівської міської ради.

28 січня 2015 року ОСОБА_1 звернулася до міського голови м. Берегова із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності у приватну власність за адресою: АДРЕСА_1 , загальною площею 0,044 га, для ведення індивідуального садівництва.

20 лютого 2015 року листом Берегівської міської ради №Г-73 ОСОБА_1 повідомлено про те, що Управлінням комунального майна та земельних відносин Берегівської міської ради підготовлено проект рішення "Про затвердження проекту землеустрою та передачу ОСОБА_1 безоплатно у власність земельної ділянки по АДРЕСА_2 , який буде розглядатися на черговому засіданні постійно діючої депутатської комісії з земельних питань, містобудування та архітектури та засіданні сесії міської ради, про що буде додатково повідомлено заявника.

На виконання вимог Закону України "Про державний земельний кадастр" державним кадастровим реєстратором 30 березня 2015 року зазначену земельну ділянку зареєстровано в Державному земельному кадастрі з присвоєнням кадастрового номера 2110200000:01:031:0049, про що зроблено відповідну відмітку на проекті землеустрою.

22 травня 2015 року листом Берегівської міської ради №Г-73 від ОСОБА_1 повідомлено про те, що на засіданні постійної комісії з земельних питань, містобудування та архітектури, яке відбулося 19.05.2015 р. розглянуто проект рішення "Про затвердження проекту землеустрою та передачу ОСОБА_1 безоплатно у власність земельної ділянки по АДРЕСА_2 та вирішено відкласти його розгляд. Окрім того, повідомлено, що проект землеустрою підлягає обов`язковій державній експертизі.

10 липня 2015 р. листом №Г-73 Берегівська міська рада повідомила ОСОБА_1 про результати розгляду на засіданні постійної комісії з земельних питань, містобудування та архітектури проекту рішення №10-22, відповідно до яких прийнято рішення про необхідність їх додаткового вивчення.

27 липня 2015 року ОСОБА_1 повторно звернулася до Берегівської міської ради з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, площею 0,044 га (кадастровий номер 2110200000:01:031:0049) для індивідуального садівництва, та її передачі у власність.

Проте про результати розгляду поданого клопотання ОСОБА_1 , а також проект рішення "Про затвердження проекту землеустрою та передачу ОСОБА_1 безоплатно у власність земельної ділянки по АДРЕСА_2 повідомлено не було.

На засіданні постійної комісії з земельних питань, управління майном та містобудування Берегівської міської ради 06 лютого 2018 року розглянуто проект рішення "Про відмову в затвердженні проекту землеустрою та передачу ОСОБА_1 безоплатно у власність земельної ділянки по АДРЕСА_3 , який підтримано його членами в цілому.

Згідно пояснювальної записки до такого проекту рішення, його прийняття зумовлено тим, що рішенням 14 сесії VII скликання Берегівської міської ради "Про затвердження містобудівної документації "Детальне планування кварталу з розміщення готельно-розважально-оздоровчо-рекреаційного комплексу та аквапарку в м. Берегове" від 21.10.2016 р. №371, рішенням 9 сесії VII скликання Берегівської міської ради "Про затвердження містобудівної документації "План зонування території міста Берегове Закарпатської області" від 24.04.2016 р. №160 затверджено детальний план території та план зонування, за якими зазначена земельна ділянка відноситься до земель житлово-громадської забудови, а не до земель сільськогосподарського призначення (арк. спр. 83).

Рішенням Берегівської міської ради №1036 від 09.02.2018 р. ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 загальною площею 0,044 га (кадастровий номер 2110200000:01:031:0049) за цільовим призначенням "для індивідуального садівництва" та у передачі такої безоплатно у приватну власність.

Про прийняте рішення ОСОБА_1 повідомлено не було. Копію рішення Берегівської міської ради №1036 від 09.02.2018 р. надано ОСОБА_1 листом №33/03-31 від 02.09.2019 р. на надісланий запит на отримання публічної інформації від 27.08.2019 року.

Підставою прийняття рішення Берегівської міської ради №1036 від 09.02.2018 р. щодо відмови у затвердженні ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність стала зміна в 2016 році цільового призначення такої з "індивідуального садівництва" на "для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд".

30 травня 2018 року громадянин ОСОБА_2 звернувся до Берегівського міського голови із заявою в порядку ст. 118 Земельного кодексу України, в якій просив надати дозвіл на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у приватну власність у межах норм безоплатної приватизації земельної ділянки на території Берегівської міської ради, орієнтовною площею 0,045 га, для будівництва та обслуговування житлового будинку згідно ситуаційного плану, долученого до такої.

Зазначена в ситуаційному платі земельна ділянка є тією ж, на яку просила затвердити проект землеустрою ОСОБА_1 .

Рішенням 37 сесії VIІ скликання Берегівської міської ради №1331 від 23.11.2018 р. за результатами розгляду поданої громадянином ОСОБА_2 заяви надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 , орієнтовною площею 0,045 га, для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка).

На підставі рішення 37 сесії VIІ скликання Берегівської міської ради №1331 від 23.11.2018 р. ОСОБА_2 21 січня 2019 року звернувся до ФОП ОСОБА_3 з клопотанням про виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, цільове призначення якої змінюється із земель сільськогосподарського призначення на землі житлової забудови: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), розташованої на території АДРЕСА_1 , кадастровий номер: 2110200000:01:031:0049, площею 0,044 га.

На підставі рішення 37 сесії VIІ скликання Берегівської міської ради №1331 від 23.11.2018 р. та договору №210119 від 21.01.2019 р. ФОП ОСОБА_3 виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_2 , цільове призначення якої змінюється із земель сільськогосподарського призначення на землі житлової забудови: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), розташованої на території АДРЕСА_1 , кадастровий номер: 2110200000:01:031:0049.

Розроблений проект землеустрою погоджений Відділом містобудування та архітектури Берегівської міської ради, про що ОСОБА_2 повідомлено листом №17 від 06.03.2019 р., та експертом державної експертизи.

01 квітня 2019 року ОСОБА_2 подав Берегівському міському голові заяву, в якій просив затвердити проект землеустрою щодо відведення у приватну власність у межах норм безоплатної приватизації земельної ділянки ОСОБА_2 , площею 0,044 га за цільовим призначенням: землі житлової забудови: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), за адресою: АДРЕСА_1 ) та передати таку у власність.

Розроблений проект рішення Берегівської міської ради "Про затвердження проекту землеустрою щодо зміни цільового призначення земельної ділянки ОСОБА_2 по АДРЕСА_1 розглянутий на засіданні постійної комісії із земельних питань, управління майном та містобудування Берегівської міської ради та підтримано його членами в цілому.

Рішенням Берегівської міської ради №1556 від 30.05.2018 р. ОСОБА_2 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки із зміни її цільового призначення з "для індивідуального садівництва" на "для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)" площею 0,044 га (кадастровий номер: 2110200000:01:031:0049), розташованої АДРЕСА_1 . Окрім того, зазначеним рішенням змінено цільове призначення земельної ділянки по АДРЕСА_1 ) АДРЕСА_1 , площею 0,044 га (кадастровий номер: 2110200000:01:031:0049) з "для індивідуального садівництва" на "для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка)".

Частиною 1 ст. 116 ЗК України передбачено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

Частиною 1 ст. 117 ЗК України врегульовано, що передача земельних ділянок державної власності у комунальну власність чи навпаки здійснюється за рішеннями відповідних органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування, які здійснюють розпорядження землями державної чи комунальної власності відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Відповідно до ч. 6 ст. 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Згідно ч. 1 ст. 122 ЗК України повноваження щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб надано сільській, селищній, міській раді.

Частиною 7 ст. 118 ЗК України визначено, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.

Згідно положень ч. 8 ст. 118 ЗК України, проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 1861 цього Кодексу.

Нормами ч. 1 ст. 1861 ЗК України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин.

Апеляційним судом встановлено, що звернувшись 27 липня 2015 року до Берегівської міської ради з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення у її власність спірної земельної ділянки ОСОБА_1 подала такий проект в порядку, встановленому нормами ЗК України з відповідними погодженнями уповноважених органів. Цільове призначення такої земельної ділянки (на момент звернення) відповідало містобудівній документації на місцевому рівні.

Проте, з формальних причин питання затвердження поданого проекту землеустрою Берегівською міською радою та її структурними підрозділами по суті не розглядалося.

ОСОБА_1 з позовом про оскарження бездіяльності органу місцевого самоврядування щодо не прийняття рішення з приводу затвердження проекту землеустрою до суду не зверталася. Вказане питання не є також предметом розгляду даної адміністративної справи.

Судова колегія апеляційного суду звертає увагу, що на момент звернення позивача з даним адміністративним позовом до суду Берегівська міська рада рішенням №1036 від 09.02.2018 р. відмовила ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 загальною площею 0,044 га (кадастровий номер 2110200000:01:031:0049) за цільовим призначенням "для індивідуального садівництва" та у передачі такої безоплатно у приватну власність.

Відтак, враховуючи заявлені позовні вимоги, предметом розгляду даної справи є питання правомірності саме рішення Берегівської міської ради №1036 від 09.02.2018 р.

Порядок погодження і затвердження документації із землеустрою регулюється нормами ст. 186 ЗК України.

Частиною 6 ст. 186 ЗК України передбачено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 1861 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Підставою для відмови ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою є невідповідність цільового призначення земельної ділянки генеральному плану м. Берегове, плану зонування та детальному плану території, затверджених рішеннями 14 сесії 7 скликання "Про затвердження містобудівної документації "Детальне планування кварталу з розміщення готельно-розважально-оздоровчо-рекреаційного комплексу та аквапарку в м. Берегове" від 21.10.2016 р. №371, 9 сесії VII скликання "Про затвердження містобудівної документації "План зонування території міста Берегове Закарпатської області" від 24.04.2016 р. №160.

Згідно вказаних рішень, органом місцевого самоврядування віднесено земельну ділянку, розташовану по АДРЕСА_1 , до категорії земель житлової забудови.

Згідно з поданим ОСОБА_1 на затвердження проектом землеустрою цільове призначення земельної ділянки - "для індивідуального садівництва".

Норми ЗК України передбачають класифікацію земель України, залежно від їх основного цільового призначення за такими категоріями: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.

Для забезпечення обліку земельних ділянок за видами цільового призначення у державному земельному кадастрі наказом Державного комітету України із земельних ресурсів від 23.07.2010 р. №548 було затверджено Класифікацію видів цільового призначення земель. Згідно з такою землі для індивідуального садівництва віднесено до категорії земель сільськогосподарського призначення.

Відповідно до Закону України "Про регулювання містобудівної документації" №3038-VI від 17.02.2011 р. (далі - Закон) діяльність органу місцевого самоврядування із планування території відповідного населеного пункту, внесення змін до генерального плану є виконанням встановлених законом владних управлінських функцій, та спрямована на забезпечення інтересів громади. Зазначене узгоджується з положеннями земельного законодавства.

Частиною 1 ст. 16 Закону передбачено, що планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Пунктом 9 ч. 1 ст. 1, ч. 1 ст. 18 Закону визначено, що планом зонування території в розумінні норм Закону є містобудівна документація, що визначає умови та обмеження використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон. Такий розробляється на основі генерального плану населеного пункту (у його складі або як окремий документ) з метою визначення умов та обмежень використання території для містобудівних потреб у межах визначених зон.

Відповідно до ч. 2 ст. 18 Закону план зонування території встановлює функціональне призначення, вимоги до забудови окремих територій (функціональних зон) населеного пункту, їх ландшафтної організації.

Детальний план території згідно положень п. 3 ч. 1 ст. 1 Закону - це містобудівна документація, що визначає планувальну організацію та розвиток території.

Відтак, план зонування та детальний план, що затверджені рішеннями Берегівської міської ради від 24.04.2016 р. №160 та від 21.10.2016 р. №371 є містобудівною документацією в розумінні норм Закону, що встановляє, в тому числі. функціональне призначення земель відповідної території. Чинність таких рішень позивачем не оскаржується та не є предметом розгляду даної адміністративної справи.

Таким чином, приймаючи рішення з питань земельних відносин щодо земельних ділянок, яких стосується вказана містобудівна документація, орган місцевого самоврядування повинен обов`язково враховувати положення такої.

Законом не заборонено вносити зміни до генерального плану населеного пункту у разі надання дозволу на розробку проектів землеустрою на земельні ділянки, що розташовані у межах території, якої торкаються зміни.

Згідно ч.ч. 2, 3, 4 ст. 24 Закону забудова земельної ділянки здійснюється в межах її цільового призначення, встановленого відповідно до законодавства. У разі відсутності плану зонування або детального плану території, затвердженого відповідно до вимог цього Закону, передача (надання) земельних ділянок із земель державної або комунальної власності у власність чи користування фізичним та юридичним особам для містобудівних потреб забороняється. Зміна цільового призначення земельної ділянки, яка не відповідає плану зонування території та/або детальному плану території забороняється.

Законодавчими нормами передбачено, що рішення про затвердження чи зміну генерального плану міста не створює, не змінює і не припиняє цивільних прав та обов`язків окремих осіб.

Згідно ч. 2 ст. 24 Закону, зміна функціонального призначення територій не тягне за собою припинення права власності або права користування земельними ділянками, які були передані (надані) у власність чи користування до встановлення нового функціонального призначення територій.

У постанові від 30.05.2018 у справі №826/5737/16 Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що надання дозволу вповноваженим органом місцевого самоврядування на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки із земель комунальної власності не означає позитивного рішення про передачу її в користування, а направлене на ідентифікацію земельної ділянки, яка в подальшому може стати предметом передачі.

За таких обставин, надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не покладає на раду обов`язку (не є підставою для виникнення зобов`язання перед особою, яка розробила проект землеустрою) щодо надання цієї земельної ділянки у власність. Рада може відмовити у затвердженні проекту та наданні земельної ділянки у власність з підстав, визначених законом, зокрема у разі невідповідності місця розташування ділянки вимогам генеральних планів населених пунктів.

Аналогічна правова позиція відображена у постанові Верховного Суду від 03 квітня 2019 року у справі №509/4722/16-а.

Таким чином, станом на день прийняття оскарженого рішення (09 лютого 2018 року) спірна земельна ділянка згідно з містобудівною документацією м. Берегове дійсно відносилася до категорії земель житлової забудови, що не відповідало цільовому призначенню, передбаченому в поданому на затвердження проекту землеустрою.

З проектом землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність зі зміною цільового призначення земельної ділянки (на землі житлової забудови) ОСОБА_1 до Берегівської міської ради не зверталася.

Відтак, приймаючи оскаржене рішення про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою з підстав невідповідності цільового призначення земельної ділянки містобудівній документації, Берегівська міська рада діяла в порядку, встановленому законом, а тому таке скасуванню не підлягає.

Рішенням Берегівської міської ради 37 сесії VII скликання №1131 від 23.11.2018 р. ОСОБА_2 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність по АДРЕСА_1 .

Згідно положень ч. 7 ст. 118 ЗК України, виключною підставою для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

За таких обставин, судова колегія апеляційного суду погоджується з висновком суду першої інстанції, що у Берегівської міської ради не було підстав для відмови у наданні ОСОБА_2 дозволу на розроблення проекту землеустрою. Жодних інших обґрунтувань протиправності зазначеного рішення органу місцевого самоврядування позивачем зазначено не було, а судом під час розгляду даної адміністративної справи не виявлено, а тому рішення №1131 від 23.11.2018 р. скасуванню не підлягає.

Відповідно до ч. 1 ст. 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень. Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.

Згідно ч. 2 ст. 20 ЗК України повноваження на зміну цільового призначення земельних ділянок державної або комунальної власності надано Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які приймають рішення про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачу цих ділянок у власність або надання у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

Частиною 3 ст. 20 ЗК України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється в порядку, встановленому законом. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 1861 цього Кодексу. Рада міністрів Автономної Республіки Крим, орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у місячний строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, погодженого в порядку, встановленому статтею 1861 цього Кодексу, приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та зміну її цільового призначення.

Після виготовлення та погодження в уповноважених органах проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, цільове призначення якої змінюється із земель сільськогосподарського призначення на землі житлової забудови: для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд ОСОБА_2 звернувся до Берегівської міської ради з клопотанням про затвердження такого.

Таким чином, на думку апеляційного суду поданий на затвердження проект землеустрою відповідає чинній на момент подання містобудівній документації, містить необхідні погодження уповноважених органів, а тому правових підстав для відмови у його затвердженні у Берегівської міської ради не було.

Узагальнюючи наведене, суд апеляційної інстанції переконаний, що судом першої інстанції надано належну оцінку наявним у справі доказам, а їх достатня кількість та взаємний зв`язок у сукупності дали змогу суду першої інстанції зробити вірний висновок про наявність підстав для відмови у задоволені адміністративного позову.

Враховуючи викладене, колегія суддів не вбачає підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

З наведеного вбачається, що доводи апеляційної скарги являються безпідставними та необґрунтованими та не спростовують висновків суду першої інстанції, правова оцінка доказів дана вірно, а відтак у задоволенні апеляційної скарги слід відмовити.

Керуючись ст. ст. 243 ч. 3, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 329 КАС України, колегія суддів,-

ПОСТАНОВИЛА:

Апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а рішення Закарпатського окружного адміністративного суду від 05.02.2020 року у справі №260/1382/19 - без змін.

Постанова набирає законної сили з моменту прийняття.

На Постанову протягом тридцяти днів з моменту набрання нею законної сили може бути подана касаційна скарга безпосередньо до суду касаційної інстанції.

Головуючий суддя В. З. Улицький судді С. М. Кузьмич Р. М. Шавель Повне судове рішення складено 29.05.2020р.

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.05.2020
Оприлюднено01.06.2020
Номер документу89516181
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/1382/19

Ухвала від 07.07.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Рибачук А.І.

Постанова від 26.05.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 06.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Ухвала від 06.03.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Улицький Василь Зіновійович

Рішення від 05.02.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р.О.

Ухвала від 09.01.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р.О.

Ухвала від 07.10.2019

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Ващилін Р. О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні