Рішення
від 01.06.2020 по справі 620/1348/20
ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

01 червня 2020 року Чернігів Справа № 620/1348/20

Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Житняк Л.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Підприємства об`єднання громадян Чернігівське учбово-виробниче підприємство №1 українського товариства сліпих про застосування заходів реагування,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з адміністративним позовом до Підприємства об`єднання громадян Чернігівське учбово-виробниче підприємство №1 українського товариства сліпих , в якому просить застосувати заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівлі гуртожитку Підприємства об`єднання громадян Чернігівське учбово-виробниче підприємство №1 українського товариства сліпих за адресою: вул. Менделєєва, 4, м. Чернігів, Чернігівська область.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що виявлені під час проведення позапланової перевірки порушення, створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

Ухвалою від 21.04.2020 суд відкрив скорочене провадження у даній справі, надавши відповідачу строк для подання відзиву на позов або заяви про визнання позову та роз`яснив наслідки такого неподання.

Як вбачається з матеріалів справи, відповідачем подано відзив на позовну заяву, в якому останній просить відмовити у задоволенні позову, з огляду на те, що відповідач має намір усунуті всі порушення, проте у зв`язку з браком коштів не має такої можливості на даний момент.

Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.

23.01.2020 головним інспектором Чернігівського MB Управління ДСНС України у Чернігівській області Мальком А.Ю. за результатами позапланового заходу складено акт щодо дотримання Підприємством об`єднання громадян Чернігівське учбово-виробниче підприємство №1 українського товариства сліпих вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єкті за адресою: вул. Менделєєва, 4, м. Чернігів, Чернігівська область.

Як вбачається з вказано Акту, в ході перевірки були виявлені наступні порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які на думку суду, створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, а саме:

в будівлі гуртожитку не проведено замір опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, чим порушено п.1.20. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Не проведення замірів опору ізоляції електричних мереж і перевірки спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання електромереж створює загрозу виникнення пожежі, внаслідок якої продукти горіння і чадний газ унеможливлюють своєчасну та безпечну евакуацію людей з будівлі та призведуть до отруєння людей, що перебувають у ній;

дерев`яні елементи горищного покриття будівлі гуртожитку не оброблені засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, чим порушено п.2.5. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам, відсутність їх вогнезахисної обробки створює перешкоди під час гасіння пожежі, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню полум`я, оскільки вони не мають нормативно встановлених меж вогнестійкості та меж поширення вогню по ним. Все це сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі (полум`я та токсичні продукти горіння), що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей;

в будівлі гуртожитку на шляхах евакуації по коридору другого поверху покриття підлоги виконано з матеріалів з невизначеними показниками щодо горючості, займистості, димоутворювальної здатності та токсичності продуктів горіння, чим порушено п.22. розділу II, п.2.23. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні. Вимушеною евакуацією називають рух, який людина змушена здійснити аби покинути приміщення чи будівлю через виниклу небезпеку (пожежа, аварія тощо). Одним з етапів евакуації людей є рух людей з найбільш віддалених точок будівлі (приміщення) до евакуаційного виходу з нього. Найбільш небезпечним є рух по шляхах евакуації з приміщень з масовим перебуванням людей, оскільки в даному випадку вони знаходяться в безпосередній близькості до джерела небезпеки (полум`я, дим, продукти горіння). Вимушена евакуація призводить до збільшення щільності масових потоків та встановлення визначеного ритму руху по шляхах евакуації. Шляхами евакуації служать холи, проходи, коридори, площадки, сходи, які ведуть до евакуаційного виходу та забезпечують безпечний і досить швидкий рух людей. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам створює перешкоди під час евакуації людей, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню продуктів горіння. Все це створює загрозу життю та здоров`ю людей;

в будівлі гуртожитку на шляхах евакуації по коридорам першого та другого поверхів опорядження (облицювання) стін викопано з матеріалів з невизначеними показниками щодо горючості, займистості, димоутворювальної здатності та токсичності продуктів горіння, чим порушено п.22. розділу II, п.2.23. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні. Найбільш небезпечним є рух по шляхах евакуації з приміщень з масовим перебуванням людей, оскільки в даному випадку вони знаходяться в безпосередній близькості до джерела небезпеки (полум`я, дим, продукти горіння). Шляхами евакуації служать холи, проходи, коридори, площадки, сходи, які ведуть до евакуаційного виходу та забезпечують безпечний і досить швидкий рух людей. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам створюй перешкоди під час евакуації людей, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню продуктів горіння. Все це створює загрозу життю та здоров`ю людей;

в будівлі гуртожитку в приміщенні клубу опорядження (облицювання) стін виконано з матеріалів з невизначеними показниками щодо горючості, займистості, димоутворювальної здатності та токсичності продуктів горіння, чим порушено п.22. розділу II, п.2.17. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні. Найбільш небезпечним є рух по шляхах евакуації з приміщень з масовим перебуванням людей, оскільки в даному випадку вони знаходяться в безпосередній близькості до джерела небезпеки (полум`я, дим, продукти горіння). Шляхами евакуації служать холи, проходи, коридори, площадки, сходи, які ведуть до евакуаційного виходу та забезпечують безпечний і досить швидкий рух людей. Невідповідність конструктивних . елементів протипожежним вимогам створює перешкоди під час евакуації людей, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню продуктів горіння. Все це створює загрозу життю та здоров`ю людей;

в будівлі гуртожитку сходи, що ведуть па другий поверх виконані з не нормованим класом вогнестійкості (дерев`яні), чим порушено п. 2.23. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні, п. 5.3 таблиця 1 ДБН В.1.1-7:2016 "Пожежна безпека об`єктів будівництва". Шляхами евакуації служать холи, проходи, коридори, площадки, сходи, які ведуть до евакуаційного виходу та забезпечують безпечний і досить швидкий рух людей. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам створює перешкоди під час евакуації людей, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню продуктів горіння. Все це створює загрозу життю та здоров`ю людей;

грати на вікнах будівлі гуртожитку виконані такими, що не розкриваються, не розсуваються та не знімаються, чим порушено п.2.16. глави 2 розділу III Правил пожежної безпеки в Україні. Як евакуаційні виходи можуть використовуватись дверні отвори, якщо вони ведуть з приміщень безпосередньо назовні, па сходовий майданчик з виходом назовні безпосередньо або через вестибюль, у прохід або коридор з безпосереднім виходом назовні або на сходову майданчик. У разі потреби при вимушеній евакуації можуть використовуватися виходи, якими не користуються при звичайному русі, так звані запасні виходи (віконні прорізи). Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам створює перешкоди під час евакуації людей. Все це створює загрозу життю та здоров`ю людей;

будівлю гуртожитку не обладнано системою протипожежного захисту (системою пожежної сигналізації), чим порушено п. 1.2. глави 1 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, п.2.1 табл. Л.1. додатку Л ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту . Відсутність системи пожежної сигналізації не дає змоги виявити пожежу па ранній стадії її розвитку. Це може призвести до швидкого розповсюдження вогню, продуктів горіння та руйнації будівельних конструкцій будівлі. Все це створює загрозу життю та здоров`ю людей;

будівлю гуртожитку не обладнано системою протипожежного захисту (системою керування свакуюванням людей в частині системи оповіщення про пожежу та покажчиків напрямку руху), чим порушено п.1.2. глави І розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, її. 15 табл. Б.1. додатку Б ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту . Відсутність системи керування евакуюванням людей не дає змоги виявити пожежу па ранній стадії її розвитку. Це може призвести до швидкого розповсюдження вогню, продуктів горіння та руйнації будівельних конструкцій будівлі. Все це створює загрозу життю та здоров`ю людей;

в будівлі гуртожитку з`єднання жил проводів в розподільчій коробці в коридорі першого поверху будівлі гуртожитку викопано не за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів, чим порушено н. 1.6. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. З`єднання жил проводів за допомогою скруток може призвести до короткого замикання електромережі. Короткі замикання здатні виникнути не тільки в проводах, айв інших частинах електроустановок. У точці короткого замикання утворюється іскріння, яке в залежності від електричних параметрів даної мережі може досягати значних розмірів і викликати пожежу і руйнування електроустановок та інших споруд. Пожежну небезпеку представляють всілякі нещільні контакти, наприклад, в місцях приєднання проводів між собою. Нещільні контакти окислюються і створюють великий опір. Вони надмірно нагріваються і нерідко викликають запалення ізоляції проводів. Нещільні з`єднання можуть приводити ще і до іскріння, що також є можливою причиною виникнення пожеж. Швидке розповсюдження вогню, продуктів горіння та руйнація будівельних конструкцій будівлі створює загрозу життю та здоров`ю людей;

в будівлі гуртожитку біля сходової клітки па першому поверсі та в приміщенні клубу відгалужувальні коробки не закриті кришками з негорючого або важкогорючого матеріалу, чим порушено п.1.7. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Відсутність кришок з негорючого або важкогорючого матеріалу у відгалужу вальних коробках може призвести до виникнення пожежі та безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей;

в будівлі гуртожитку шляхи евакуації не забезпечені евакуаційним освітленням, чим порушено п.2.31. глави 2 розділу 111 Правил пожежної безпеки в Україні. Евакуаційне освітлення - це освітлення, призначене для евакуації людей з приміщень при аварійному відключенні робочого освітлення. Розташовують евакуаційне освітлення у місцях, що небезпечні для проходу людей (коридори, сходові клітини, проходи). Його мета вказати па найближчі місця виходу з приміщення. Відсутність евакуаційного освітлення створює перешкоди під час евакуації людей, а тому створює загрозу життю та здоров`ю людей;

будівля гуртожитку не захищена від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, чим порушено п 1.21. глави 1 розділу IV Правил пожежної безпеки в Україні. Блискавкозахист - сукупність заходів і технічних засобів для охорони будівель, споруд, обладнання та електричних пристроїв від дії блискавки. Прямий удар блискавки зумовлює миттєве нагрівання струмопровідних конструкцій до температури плавлення або навіть випару, вибуху чи розщеплення непровідних конструкцій, вибуху будинків і будівель. Відсутність пристроїв блискавкозахисту загрожує пожежній безпеці об`єкта. Пряме попадання блискавки по будівлі або вторинні її прояви загрожують виникненню пожежі внаслідок миттєвого нагрівання матеріалів та конструкцій, створюючи загрозу життю та/або здоров`ю людей;

в будівлі гуртожитку не проведено технічне обслуговування вогнегасників, чим порушено п.3.17. глави 3 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні. Не проведення технічного обслуговування первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум`я па ранній стадії виникнення пожежі, сприяє беззахисності людини перед небезпечними факторами пожежі та призводить до безперешкодного розповсюдження пожежі по будівельним конструкціям, їх руйнації. Викладене вище створює загрозу життю та здоров`ю людей;

в будівлі гуртожитку виходи на горище з другого поверху та з приміщення клубу виконані не через протипожежні люки 2-го тину розмірами не менше ніж 0,6 х 0,8 метри, чим порушено п.2.3. глави 2 розділу ПІ Правил пожежної безпеки в Україні, п.гі. 6.2, 6.4, 8.6 табл. З ДБН В. 1.1-7:2016 Пожежна безпека об`єктів будівництва . Протипожежні люки призначені для заповнення прорізів у протипожежних перешкодах з мстою запобігання розвитку пожежі до прилеглого приміщення протягом унормованого проміжку часу. Невідповідність конструктивних елементів протипожежним вимогам створює перешкоди під час евакуації людей, а також сприяє інтенсивному розповсюдженню полум`я, оскільки вони не мають нормативно встановлених меж вогнестійкості та меж поширення вогню по ним. Все це створює загрозу життю та здоров`ю людей.

Так, Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, визначено, що ДСНС України є центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності. Одним з основних завдань ДСНС України є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області, затвердженого наказом ДСНС України від 04.02.2013 №3 (в редакції наказу ДСНС України від 12.11.2018 № 661), Управління ДСНС України у Чернігівській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.

Відповідно до ст.64 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

Частиною 2 ст.68 Кодексу цивільного захисту України визначено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Позивач вважає, з чим погоджується суд, що викладені вище порушення, встановлені під час проведення позапланової перевірки, створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

При цьому, суд не приймає до уваги посилання відповідача на бажання усунути всі виявлені порушення та брак коштів на цю мету, оскільки відповідачем не надано належних доказів щодо усунення виявлених порушень, зазначених в Акті перевірки №103. Такими доказами, зокрема, є повторна перевірка будівлі гуртожитку. Враховуючи п.1 ч.1 ст.70 Кодексу цивільного захисту України, якою передбачено, що недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами є підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог та застосування заходів реагування у сфері державного нагляду.

Керуючись ст.ст.12, 72, 241-243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В:

Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області до Підприємства об`єднання громадян Чернігівське учбово-виробниче підприємство №1 українського товариства сліпих про застосування заходів реагування- задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у вигляді зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, експлуатації будівлі гуртожитку Підприємства об`єднання громадян Чернігівське учбово-виробниче підприємство №1 українського товариства сліпих за адресою: вул. Менделєєва, 4, м.Чернігів, Чернігівська область.

Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та з урахуванням п. 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга, з урахуванням положень підпункту 15.5 пункту 15 Розділу"Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України, подається до адміністративного суду апеляційної інстанції через суд першої інстанції, який ухвалив оскаржуване судове рішення..

Позивач - Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернігівській області (проспект Миру, 190-А, м.Чернігів, 14037, код ЄДРПОУ 38590042)

Відповідач - Підприємство об`єднання громадян Чернігівське учбово-виробниче підприємство №1 українського товариства сліпих ( вул. Менделєєва, 5, м.Чернігів, Чернігівська область, код 39936219)

Повне рішення суду складено 01 червня 2020 року.

Суддя Л.О. Житняк

СудЧернігівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення01.06.2020
Оприлюднено02.06.2020
Номер документу89542287
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —620/1348/20

Рішення від 01.06.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

Ухвала від 21.04.2020

Адміністративне

Чернігівський окружний адміністративний суд

Житняк Л.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні