Рішення
від 27.05.2020 по справі 702/180/20
МОНАСТИРИЩЕНСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЧЕРКАСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 702/180/20

Провадження № 2/702/159/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

27 травня 2020 року м. Монастирище

Монастирищенський районний суд Черкаської області

під головуванням судді: Мазай Н. В.

за участю секретаря судового засідання: Шевчук О.А.

прокурора Монастирищенського відділу Уманської місцевої прокуратури: Семерунь О.І. представник Управління соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації, відповідач ОСОБА_1 : не з`явилися

розглянув у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Монастирище в порядку спрощеного позовного провадження цивільну справу за позовом заступника керівника Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі: Управління соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів,

в с т а н о в и в :

Заступник керівника Уманської місцевої прокуратури, в інтересах держави в особі Управління соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації звернувся до суду з позовом до відповідача про стягнення надмірно виплачених коштів.

Підставою своїх вимог вважає, те що Уманською місцевою прокуратурою вивчено стан дотримання вимог чинного законодавства при використання коштів Державного бюджету України на виплату державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Встановлено, що 11.01.2019 ОСОБА_1 звернулася з заявою до Управління соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації (далі - Управління) про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

На підставі поданої заяви Управлінням 05.02.2019 призначена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям та в період з 01.01.2019 по 30.06.2019 ОСОБА_1 отримала грошові кошти вказаної допомоги в сумі 20949,18 грн.

При цьому встановлено, що при зверненні за державною соціальною допомогою малозабезпеченим сім`ям, ОСОБА_1 подано декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулися за призначенням усіх видів соціальної допомоги, у розділі II якої не зазначено, що останньою отримано у IV кварталі 2018 року дохід від ТОВ Гайсинський молокозавод за продаж продукції тваринництва у розмірі 12 565,00 грн. Разом з тим, при проведенні звірки доходів одержувачів соціальних виплат з державною фіскальною службою, встановлено невідповідність розміру отриманих доходів та поданих до розрахунку для призначення соціальних виплат.

При призначенні державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, ОСОБА_1 була повідомлена про відмову в призначенні або припинені виплат призначеної допомоги та про повернення надміру нарахованих коштів у разі подання недостовірних відомостей про доходи та майновий стан сім`ї. В заяві про призначення соціальної допомоги ОСОБА_1 власноручно ставила свій підпис під зазначеним попередженням, тобто усвідомлюючи, що надання неточних чи неповних відомостей тягне відповідальність згідно із чинним законодавством, та одночасно дала згоду на збір інформації про сім`ю та доходи, що необхідні для призначення допомоги.

Внаслідок того, що державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям ОСОБА_1 була виплачена з порушенням встановленого порядку по їх виплаті, державі нанесено збиток тим, що бюджетні кошти були використані не за призначенням і підлягають стягненню.

В даному випадку органом, який уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах є Управління соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації.

З метою повернення коштів Управління 08.07.2019 звернулось до ОСОБА_1 з вимогою повернення надміру нарахованих коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у розмірі 20 949,18 грн.

Проте, ОСОБА_1 не повернуто кошти в розмірі 16 349,18 грн. переплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям.

Відповідно до ст. 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. Організація та порядок діяльності прокуратури визначаються Законом України Про прокуратуру .

Положеннями ст. 23 Закону України Про прокуратуру передбачено, що прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Статтею 4 Закону України Про державну соціальну допомогу сім`ям з дітьми визначено, що покриття витрат на виплату державної допомоги сім`ям з дітьми здійснюється за рахунок коштів Державного бюджету України у вигляді субвенцій до місцевих бюджетів.

Ненадходження коштів негативно впливає на дохідну частину Державного бюджету України, в тому числі стосовно формування соціальних виплат.

З урахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

За змістом ст. 23 Закону України Про прокуратуру , підставою для звернення прокурора до суду за захистом інтересів держави є складний юридичний факт, що складається з наступних обставин: 1) наявність порушення або загрози порушення інтересів держави; 2) нездійснення або здійснення неналежним чином захисту інтересів держави органом державної влади, органом місцевого самоврядування чи іншим суб`єктом владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження або нездійснення відповідного захисту через відсутність такого органу.

Щодо нездійснення захисту інтересів держави відповідним суб`єктом варто зазначити, що Управлінням соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації належні заходи до повернення коштів зазначеної допомоги не вживались.

Таким чином, за даних обставин наявні підстави для звернення прокурора до суду за захистом інтересів держави у інтересах держави в особі Управління соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації у зв`язку з наявністю порушення інтересів держави та нездійснення захисту інтересів держави органом державної влади, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

Відтак, не втручання прокурора у спірні правовідносини шляхом не звернення до суду із даним позовом призведе до того, що порушені державні інтереси залишаться незахищеними.

Усі викладені вище обставини в сукупності з урахуванням вимог ст. 23 Закону України Про прокуратуру є підставою для вжиття прокурором заходів представницького характеру та пред`явлення відповідного позову з метою захисту інтересів держави.

Просять стягнути з відповідача на користь Управління соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації кошти в сумі 16349,18 грн.

Ухвалою суду від 06.05.2020 відкрито провадження в даній справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

Відповідач відзив до суду не надіслала.

В судовому засіданні прокурор в інтересах держави позов підтримав повністю, просить його задоволити.

В судове засідання представник позивача Управління соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації не з`явився. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлений у встановленому законом порядку. На адресу суду надав заяву відповідно до якої просить справу розглядати у відсутності їх представника, просять позов Уманської місцевої прокуратури до ОСОБА_1 у справі №702/180/20 задовольнити повністю.

В судове засідання відповідач ОСОБА_1 не з`явилась. Про дату, час та місце розгляду справи повідомлена у встановленому законом порядку. На адресу суду надала заяву відповідно до якої позов визнала повністю, не заперечує проти його задоволення. Просить розглянути справу у її відсутність.

Заслухавши прокурора, дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов підлягає до задоволення з наступних підстав.

Згідно ст.206 ЦПК України у разі визнання відповідачем позову, суд ухвалює рішення про його задоволення за наявності до того законних підстав.

Згідно ч.1 ст.81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.

Відповідно до п.3 ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру від 14 жовтня 2014 року

№ 1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до ч.3 ст.56 ЦПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами.

Згідно ч.4 ст.56 ЦПК України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах. Невиконання цих вимог має наслідком застосування положень, передбачених статтею 185 цього Кодексу.

Рішенням Конституційного Суду України № 3-рп/99 від 08.04.1999 встановлено, що поняття інтереси держави є оціночним і в кожному конкретному випадку прокурор чи його заступник самостійно визначає з посиланням на законодавство підстави подання позову, вказує, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону України, гарантування її державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.

Так, у справі "Менчинська проти Російської Федерації" (рішення від 15.01.2009, заява № 42454/02, пункт 35) ЄСПЛ висловив таку позицію: "Сторонами цивільного провадження виступають позивач і відповідач, яким надаються рівні права, в тому числі право на юридичну допомогу. Підтримка, що надається прокуратурою одній зі сторін, може бути виправдана за певних обставин, наприклад, при захисті інтересів незахищених категорій громадян (дітей, осіб з обмеженими можливостями та інших категорій), які, ймовірно, не в змозі самостійно захищати свої інтереси, або в тих випадках, коли відповідним правопорушенням зачіпаються інтереси великого числа громадян, або у випадках, коли потрібно захистити інтереси держави".

Відповідно до відповіді на запит №205-01, наданої 13.03.2020 Управлінням соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації Черкаської області, Управління соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації Черкаської області повідомляє, що позов до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, у зв`язку із відсутністю коштів для сплати судового збору та юриста не пред`являвся. Управління соціального захисту населення не заперечує про пред`явлення даного позову прокуратурою в інтересах управління та наявність підстав для представництва оскаржуватись не буде (а. с. 25).

Закон України Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям від 1 червня 2000 року № 1768-III спрямований на реалізацію конституційних гарантій права громадян на соціальний захист - забезпечення рівня життя не нижчого від прожиткового мінімуму шляхом надання грошової допомоги найменш соціально захищеним сім`ям (далі - Закон № 1768-III).

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 1 Закону № 1768-III державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - державна соціальна допомога) - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.

Згідно ст. 3 Закону № 1768-III право на державну соціальну допомогу мають малозабезпечені сім`ї, які постійно проживають на території України.

Відповідно до ч. 1 ст. 4 Закону № 1768-III заява про надання державної соціальної допомоги подається уповноваженим представником сім`ї до місцевої державної адміністрації або до виконавчого комітету сільської, селищної ради. Виконавчий комітет сільської, селищної ради передає заяву про надання державної соціальної допомоги до місцевої державної адміністрації.

Згідно ч. 3 ст. 4 Закону № 1768-III до заяви про надання державної соціальної допомоги додаються: документ, що посвідчує особу; довідка про склад сім`ї. До складу сім`ї включаються чоловік, дружина; рідні, усиновлені та діти цих осіб віком до вісімнадцяти років, а також діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої і вищої освіти до досягнення двадцяти трьох років і які не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, які визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II груп або особами з інвалідністю I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи і здійснює догляд за нею; жінка та чоловік, які проживають однією сім`єю, не перебувають у шлюбі, але мають спільних дітей. При цьому до складу сім`ї включаються незалежно від місця проживання (перебування) або реєстрації діти, які навчаються за денною формою навчання у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої і вищої освіти до досягнення двадцяти трьох років і не мають власних сімей. До складу сім`ї не включаються особи, які перебувають на повному державному утриманні; декларація про доходи та майно осіб, які входять до складу сім`ї (в декларацію не включаються державна соціальна допомога, призначена відповідно до цього Закону; нарахована субсидія за спожиті житлово-комунальні послуги; сплачені членами сім`ї аліменти; грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу, які беруть безпосередню участь в антитерористичній операції, на час її проведення, безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях, на час здійснення зазначених заходів); довідка про наявність та розмір земельної частки (паю); довідка встановленої форми про безпосередню участь особи в антитерористичній операції, про безпосередню участь у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях.

Відповідно до ч. 10 ст. 4 Закону № 1768-III порядок призначення та виплати державної соціальної допомоги встановлюється Кабінетом Міністрів України.

Порядок призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затверджений постановою Кабінету Міністрів України Про затвердження Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям від 24.02.2003 №250 визначає умови призначення і виплати малозабезпеченим сім`ям державної соціальної допомоги, передбаченої Законом України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям" (далі - Порядок).

Відповідно до п. 2 Порядку державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям (далі - соціальна допомога) призначається і виплачується у грошовій формі малозабезпеченим сім`ям, які постійно проживають на території України, мають середньомісячний сукупний дохід, нижчий від прожиткового мінімуму для сім`ї.

ОСОБА_1 11.01.2019 звернулась до Управління соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації із заявою про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, що підтверджується заявою про призначення усіх видів соціальної допомоги, компенсацій та пільг від 11.01.2019 (а.с. 11).

Відповідно до Декларації про доходи та майновий стан осіб які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги від 11 січня 2019 ОСОБА_1 у розділі ІІ. Доходи членів сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, членів сім`ї, що проживають окремо (дружини, чоловіка, неповнолітніх дітей) за період з 1 липня 2018 до 31 грудня 2018 зазначила: ОСОБА_1 допомога, ОСОБА_3 : зарплата 20 095,92 грн, допомога 1309,18 грн (а.с.13-14).

Згідно довідки про склад сім`ї №3, виданої 02.01.2018 виконкомом Дібрівської сільської ради Монастирищенського району Черкаської області ОСОБА_1 , адреса с. Дібрівка Монастирищенського району Черкаської області до складу сім`ї (зареєстрованих) входять: ОСОБА_1 , уповноважений власник (співвласник), ОСОБА_3 , чоловік, ОСОБА_4 , дочка, ОСОБА_5 , дочка, ОСОБА_6 , син, ОСОБА_7 , син (а.с.15).

Відповідно до ч. 7 ст. 4 Закону № 1768-III рішення про призначення державної соціальної допомоги чи про відмову в її наданні приймається місцевою державною адміністрацією протягом десяти календарних днів і наступного після його прийняття дня надсилається уповноваженому представнику малозабезпеченої сім`ї.

Згідно рішення Управління соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації про призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, реєстраційний номер 222 від 05.02.2019, ОСОБА_1 призначено соціальну допомогу з 01.01.2019 по 30.06.2019, розмір соціальної допомоги з 01.01.2019 по 30.06.2019 - 3 491,53 грн (а.с. 16).

Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону № 1768-III розмір державної соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, який обчислюється за методикою, встановленою центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту, але цей розмір не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї.

Згідно п.п. 1 п. 14 Порядку розмір соціальної допомоги визначається як різниця між прожитковим мінімумом для сім`ї та її середньомісячним сукупним доходом, але не може бути більшим ніж 75 відсотків прожиткового мінімуму для сім`ї.

Відповідно до п. п. 2 п. 14 Порядку середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається згідно з Методикою обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, що затверджується Мінсоцполітики, Мінекономіки, Мінфіном, Держстатом, МОНмолодьспортом.

Відповідно до п.9.1), 9.2) Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерством праці та соціальної політики України, Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерством фінансів України, Державним комітетом статистики України, Державним комітетом молодіжної політики, спорту і туризму України від 15.11.2001 №486/202/524/455/3370 Про затвердження Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги загальна сума сукупного доходу одержувачів допомоги включає в себе суму всіх доходів кожної особи, яка враховується при наданні допомоги, визначених на підставі наданих документів за останні шість календарних місяців або два квартали, що передують місяцю звернення за призначенням соціальної допомоги, якщо інше не передбачене законодавством; сукупний дохід включає в себе як поточні щомісячні доходи в грошовій та натуральній формі осіб, які враховуються при наданні допомоги, так і доходи, які мають нерегулярний характер.

Тобто, всі доходи заявника та членів його сім`ї, мають враховуватися при визначенні розміру сукупного доходу одержувачів допомоги.

Згідно п. 5.18) п. 5 Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги, затвердженої наказом Міністерством праці та соціальної політики України, Міністерством економіки та з питань європейської інтеграції України, Міністерством фінансів України, Державним комітетом статистики України, Державним комітетом молодіжної політики, спорту і туризму України від 15.11.2001 №486/202/524/455/3370 Про затвердження Методики обчислення сукупного доходу сім`ї для всіх видів соціальної допомоги до сукупного доходу сімей (одержувачів) входять, зокрема, доходи від продажу власної продукції тваринного походження.

Відповідно до відомостей з Державного реєстру фізичних осіб - платників податків ДФС України про суми виплачених доходів №15602 від 26.06.2019 ОСОБА_1 в період із 01.07.2018 по 31.12.2018 отримувала доходи, в тому числі, в сумі 12 565 грн за продаж продуктів тваринництва (а.с.17).

Відповідно до п. 27 Порядку контроль за правильністю призначення і виплати соціальної допомоги здійснює орган соціального захисту населення безпосередньо та через соціальних інспекторів.

Згідно акту про проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлових субсидій та соціальної допомоги від 08.07.2019 Управлінням соціального захисту населення виявлення, що ОСОБА_1 , жителька АДРЕСА_1 надала неповну інформацію про доходи. Внаслідок цього були надмірно виплачені кошти в сумі 20 949 18 грн протягом періоду з 01.01.2019 по 30.06.2019. Переплачену суму в розмірі 20 949,18 грн слід стягнути із заявника (а.с.18).

Відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону № 1768-III якщо сім`єю навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на державну соціальну допомогу та на визначення її розміру, виплата призначеної державної соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк державна соціальна допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Також, відповідно до п. 12 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого Постановою КМУ № 250 від 24.02.2003, у разі коли особами, які входять до складу сім`ї, навмисно подано недостовірні відомості чи приховано відомості, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, виплата соціальної допомоги припиняється з місяця, в якому виявлено порушення. На наступний строк допомога може бути призначена не раніше ніж через шість місяців починаючи з першого числа місяця виявлення порушення.

Згідно п.п.1 п. 25 Порядку виплата раніше призначеної соціальної допомоги

припиняється якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, - з місяця, в якому виявлено порушення.

Відповідно до рішення Управління соціального захисту населення про відмову в надані державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї, реєстраційний номер 2220 від 08.07.2019 ОСОБА_1 соціальну допомогу не призначено, оскільки середньомісячний сукупний дохід перевищує або дорівнює рівню прожиткового мінімуму для сім`ї. Згідно розрахунку середньомісячного сукупного доходу сім`ї для призначення державної соціальної допомоги від 08.07.2019 середньомісячний дохід сім`ї ОСОБА_1 становить 9 262,70 грн (а.с.19).

Відповідно до п. 28 Порядку якщо сім`єю приховано або навмисно подано недостовірні дані про її доходи та майновий стан, що вплинуло на встановлення права на призначення соціальної допомоги та визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти, органи соціального захисту населення: визначають обсяг надміру виплачених коштів та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють уповноваженого представника малозабезпеченої сім`ї про обсяг надміру виплачених коштів та строки їх повернення; у разі врахування надміру виплачених коштів при виплаті соціальної допомоги у наступні періоди провадять щомісячні відрахування на підставі своїх рішень у розмірі не більш як 20 відсотків суми, що підлягає виплаті; у разі неповернення надміру виплачених коштів добровільно в установлені строки вирішують питання про їх стягнення у судовому порядку.

Відповідно до повідомлення про відшкодування коштів по переплаченим/недоплаченим допомогам від 08.07.2019 ОСОБА_9 зобов`язано повернути переплачену суму на рахунок управління в сумі 20 949,18 грн за період із 01.01.2019 по 30.06.2019, у зв`язку із незадекларованим доходом від продажу власної продукції тваринного походження (а.с.20).

Згідно довідки №204-01, виданої 13.03.2020 Управлінням соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації Черкаської області, сума переплаченої державної соціальної допомоги малозабезпеченій сім`ї за період з 01.01.2019 по 30.06.2019, яка залишається неповернутою ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , проживаючої за адресою АДРЕСА_1 ) становить 16 349,18 грн (а.с.22).

Відповідно до ч. 1 ст. 1166 ЦК України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Згідно ч. 1 ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала.

Судом встановлено, що Управлінням соціального захисту населення ОСОБА_1 було призначено державну соціальну допомогу малозабезпеченій сім`ї в період з 01.01.2019 по 30.06.2019 у розмірі 3 491,53 грн. Разом з тим, при поданні заяви про надання державної соціальної допомоги ОСОБА_1 було зазначено неповну інформацію про доходи, що вплинули на встановлення права на соціальну допомогу та визначення її розміру, а саме: не зазначено дохід за продаж продукції тваринництва, у зв`язку з чим середньомісячний дохід сім`ї ОСОБА_1 на момент подачі заяви становив 9 262,70 грн, що є більшим за середньомісячний дохід в сумі 5 523,47 грн, який був розрахований на підставі відомостей, вказаних відповідачем при поданні заяви. Отже, ОСОБА_1 в період з 01.01.2019 по 30.06.2019 не мала права на отримання державної соціальної допомоги малозабезпееним сім`ям, у зв`язку з чим виникла надмірна їх виплата, яка складає 16 349,18 грн бюджетних коштів, сплачених відповідачеві в період з 01.01.2019 по 30.06.2019.

Виходячи з вищезазначеного, оскільки ОСОБА_1 в період з 01.01.2019 по 30.06.2019 не мала права на отримання державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, у зв`язку з чим виникла надмірна їх виплата, яка складає 16 349,18 грн бюджетних коштів, які на даний час залишаються невідшкодованими, що спричиняє порушення державних інтересів, у зв`язку з чим позовні вимоги підлягають задоволенню.

Судові витрати на підставі ст. 141 ЦПК України підлягають стягненню із відповідача.

На підставі вище викладеного та керуючись ст. 2-7, 9-13, 141, 223, 247, 258, 259, 263-265, 273, 351, 352, 354, 355, 430 ЦПК України, суд

у х в а л и в :

Позов заступника керівника Уманської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі: Управління соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації до ОСОБА_1 про стягнення надмірно виплачених коштів, задоволити повністю.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Управління соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації кошти в сумі 16349 (шістнадцять тисяч триста сорок дев`ять) гривень 18 коп, зарахувавши кошти на рахунок: отримувач УК у Монастирищенському районі / 24060300, ЄДРПОУ 37938738, банк отримувача Казначейство України, рахунок НОМЕР_2 .

Стягнути з ОСОБА_1 на користь прокуратури Черкаської області (розрахунковий рахунок НОМЕР_3 в ДКСУ в м. Київ, код класифікації видатків бюджету - 2800) судовий збір в сумі 2 102 (дві тисячі сто дві) гривні.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Черкаського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду. Строк на апеляційне оскарження може бути також поновлений в разі пропуску з інших поважних причин, крім випадків, зазначених у частині другій статті 358 ЦПК України.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню короновірусної хвороби (COVID-19), строки, встановлені судом продовжуються на строк дії такого карантину.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Уманська місцева прокуратура Черкаської області, місцезнаходження: вул Гайдамацька,16, м Умань Черкаської області, 20300, е-mail:pguman@ukr.net,

Позивач: Управління соціального захисту населення Монастирищенської районної державної адміністрації, місцезнаходження: вул М.Грушевського, 4 м Монастирище Черкаської області, е-mail: 7117_@ukr.net.

Відповідач: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 , зареєстрована: АДРЕСА_1 .

Повний текст рішення складено 01 червня 2020 року.

Суддя Н. В. Мазай

СудМонастирищенський районний суд Черкаської області
Дата ухвалення рішення27.05.2020
Оприлюднено03.06.2020
Номер документу89560846
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —702/180/20

Рішення від 27.05.2020

Цивільне

Монастирищенський районний суд Черкаської області

Мазай Н. В.

Рішення від 27.05.2020

Цивільне

Монастирищенський районний суд Черкаської області

Мазай Н. В.

Ухвала від 06.05.2020

Цивільне

Монастирищенський районний суд Черкаської області

Мазай Н. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні