Рішення
від 29.05.2020 по справі 340/2570/19
КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 травня 2020 року м. Кропивницький Справа №340/2570/19

Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу

за позовом: ОСОБА_1

до відповідача : Приютівської селищної ради Олександрійського району

про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Приютівської селищної ради Олександрійського району про:

- визнання протиправною бездіяльності Приютівської селищної ради Олександрійського району щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність під особисте селянське господарство, площею 2,0000 га на території Протопопівської селищної ради Олександрійського району суміжною із земельною ділянкою з кадастровим номером 3520386200:02:004:9013;

- зобов`язання Приютівської селищної ради Олександрійського району не пізніше 30 днів з дня набрання рішенням суду законної сили повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність під особисте селянське господарство, площею 2,0000 га на території Протопопівської селищної ради Олександрійського району суміжною із земельною ділянкою з кадастровим номером 3520386200:02:004:9013.

В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що 22.08.2019 р. ОСОБА_1 звернувся до Приютівської сільської ради Олександрійського району із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність під особисте селянське господарство, площею 2,0000 га на території Протопопівської сільської ради Олександрійського району суміжно із земельною ділянкою з кадастровим номером 3520386200:02:004:9013, до якої додано графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування земельної ділянки. Представник позивача зауважує, що з метою уникнення непорозумінь щодо розпорядника даною земельною ділянкою, позивач звернувся з аналогічною заявою до ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області, однак листом від 04.09.2019 р. №П-8020/0-3767/0/17-19 ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області проінформувало позивача, що земельна ділянка на яку він претендує передана у колективну власність, а тому ГУ Держгеокадастру у Кіровоградській області не має правових підстав для задоволення заяви. Представник позивача вказує, що 16.09.2019 р. листом №1810 Приютівський сільський голова проінформував позивача про відмову у задоволенні клопотання, оскільки ведуться роботи над проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на землі колективної власності. Представник позивача наголошує на тому, що на момент звернення до Приютівської селищної ради Олександрійського району із заявою про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, земельна ділянка на яку претендував позивач не була сформована та не перебувала в користуванні інших осіб, однак під час розгляду звернення позивача відбулося формування земельної ділянки загальною площею 5,6641 га, кадастровий номер 3520386200:02:004:9016, у тому числі за рахунок земельної ділянки на яку претендує позивач. Представник позивача стверджує про порушення процедури прийняття рішення щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою, оскільки дане питання не було винесено на розгляд пленарного засідання селищної ради.

Представником відповідача подано відзив на позовну заяву у якому заперечено щодо задоволення позову (а.с.40-45). Представник відповідача вказує, що позивач звернувся із заявою 27.08.2019 р. до посадової особи органу місцевого самоврядування - голови Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області, однак ні Земельний кодекс України, ні Закон України Про місцеве самоврядування в Україні , ні інший законодавчий акт не наділяє повноваженнями посадову особу - селищного голову надавати дозволи на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства. Представник відповідача наголошує на тому, що відповідним органом місцевого самоврядування, який передає земельну ділянку є Приютівська селищна рада Олександрійського району Кіровоградської області, а не посадова особа органу місцевого самоврядування. Представник відповідача вказує, що заява позивача була розглянута в порядку звернення громадян до посадової особи. Також представник відповідача зазначає, що земельна ділянка щодо якої звернувся позивач розташована на земельній ділянці земель колективних сільськогосподарських підприємств, яка була надана Користівській асоціації селянських господарств, що підтверджується державним актом на право колективної власності на землю серії КР004 від 05.11.1996 р., який є діючий. При цьому на час звернення позивача у Приютівській селищній раді відсутні відомості про припинення Користівської асоціації селянських господарств, але відповідач здійснює дії щодо встановлення реального стану юридичної особи. Представник відповідача вказує, що земельна ділянка, яка надана Користівській асоціації селянських господарств на підставі державного акта на право колективної власності на землю серія КР 004 від 05.11.1996 р. має бути розподілена між власниками земельних часток (паїв) та їх спадкоємцями земель, що залишилися у колективній власності після розподілу земельних ділянок до 1 січня 2025 року. Представник відповідача стверджує, що земельна ділянка щодо якої звернувся позивач не є вільною і може використовуватися лише у спосіб встановлений законодавством України. Окрім того, представник відповідача зауважує, що відповідачем прийнято рішення щодо інвентаризації земель та замовлено проведення проектно-вишукувальних робіт з розробкою науково-технічної документації.

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 21.10.2019 р. позовну заяву залишено без руху (а.с.26).

Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 30.10.2019 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін (а.с.1-2).

29.11.2019 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.57).

Заяв, клопотань від учасників процесу до суду не надходило. Інші процесуальні дії у справі не вчинялися.

Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,

ВСТАНОВИВ:

20.08.2019 р. ОСОБА_1 подано на ім`я голови Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області заяву про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,00 га, яка розташована на території Протопопівської сільської ради Олександрійського району суміжно із земельною ділянкою з кадастровим номером 3520386200:02:004:9013 (а.с.7). До заяви додано копії паспорта та реєстраційного номеру облікової картки платника податків, посвідчення серії НОМЕР_1 , довіреності, а також графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (а.с.6, 8-10).

Листом від 16.09.2019 р. №1810 селищний голова Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області від імені виконавчого комітету Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області повідомив ОСОБА_1. , що на даний час не завершені роботи над проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на землі колективної власності по території Приютівської селищної ради (ОТГ) загалом, і по Протопопівському старостинському округу, зокрема, а тому Приютівська селищна рада вимушена відмовити у задоволенні клопотання (а.с.14).

Згідно з ч.2 ст.14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.

Відповідно до п. б ч.1 ст.81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.

З огляду на ч.2 ст.116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

При цьому, відповідно до змісту пп. в ч.3 ст.116 Земельного кодексу України, безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.

На підставі п. б ч.1 ст.121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

Відповідно до ч.ч.6, 7 ст.118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.

Отже, ч.7 ст.118 Земельного кодексу України визначає вичерпний перелік підстав для відмови у надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.

Пунктами а , б ч.1 ст.12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.

Згідно з ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Таким чином, розпорядження земельними ділянками комунальної власності Приютівської об`єднаної територіальної громади відноситься до повноважень Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області.

Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 р. №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.

Згідно з ч.1 ст.46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.

Частиною 1 ст.47 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.

На підставі ч.4 ст.47 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.

Відповідно до ч.1-3 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.

Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.

Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням.

З системного аналізу зазначених норм судом встановлено, що за результатами розгляду заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, орган місцевого самоврядування приймає одне із рішень визначених ч.7 ст.118 Земельного кодексу України. При цьому, зважаючи на норми Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , таке рішення приймається на пленарних засіданнях.

В порушення вимог Закону України Про місцеве самоврядування в Україні заява позивача на пленарному засіданні Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області не розглядалася, рішення за результатами її розгляду не приймалося.

При цьому посилання представника відповідача на те, що заява ОСОБА_1 розглядалася в порядку звернення громадян, а також на те, що така заява подана не до компетентного суб`єкта суд вважає необґрунтованим з огляду на наступне.

Нормами Земельного кодексу України та Закону України Про місцеве самоврядування в Україні встановлено порядок розгляду заяв громадян про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою. Такі норми є спеціальними при розгляді відповідних заяв, а тому у відповідача не було правових підстав для розгляду заяви позивача у порядку встановленому Законом України Про звернення громадян .

Більш того, у випадку розгляду заяви позивача в порядку передбаченому Законом України Про звернення громадян та дійшовши висновку, що не є повноважним суб`єктом щодо розгляду такої заяви, селищний голова повинен був керуватися приписами ч.3 ст.7 Закону України Про звернення громадян від 02.10.1996 р. №393/96-ВР, відповідно до якої, якщо питання, порушені в одержаному органом державної влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності, об`єднаннями громадян або посадовими особами зверненні, не входять до їх повноважень, воно в термін не більше п`яти днів пересилається ними за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється громадянину, який подав звернення.

Однак, частиною 1 статті 12 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що сільський, селищний, міський голова є головною посадовою особою територіальної громади відповідно села (добровільного об`єднання в одну територіальну громаду жителів кількох сіл), селища, міста.

Відповідно до п.8 ч.4 ст.42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільський, селищний, міський голова: скликає сесії ради, вносить пропозиції та формує порядок денний сесій ради і головує на пленарних засіданнях ради.

Таким чином, за результатом розгляду заяви позивача голова Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області був зобов`язаний скликати сесію селищної ради щодо розгляду такої заяви по суті.

Також суд зауважує, що лист селищного голови Приютівської селищної ради містить відмову у задоволенні заяви позивача, висловлену від імені Приютівської селищної ради.

Окрім того, суд враховує, що звернення ОСОБА_1 до неналежного суб`єкта не було підставою для відмови у задоволенні його заяви. Так само не було підставою для відмови у задоволенні заяви позивача, розташування бажаної земельної ділянки на земельній ділянці земель колективних сільськогосподарських підприємств, яка була надана Користівській асоціації селянських господарств.

Натомість, у листі селищного голови Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області від 16.09.2019 р. №1810 вказано єдину підставу відмови у задоволенні заяви ОСОБА_1 - не завершення робіт над проектом землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв) на землі колективної власності по території Приютівської селищної ради (ОТГ) загалом, і по Протопопівському старостинському округу, однак така підстава не відповідає вимогам ч.7 ст.118 Земельного кодексу України.

Зважаючи на викладене та беручи до уваги, що відповідачем за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 на пленарній сесії Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області не прийнято рішення, суд дійшов висновку, що Приютівською селищною радою Олександрійського району Кіровоградської області допущено протиправну бездіяльність, а тому позовна заява підлягає задоволенню у повному обсязі.

При цьому суд зауважує, що строк розгляду заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою визначений ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, якою відповідач зобов`язаний керуватися під час розгляду заяви ОСОБА_1 від 20.08.2019 р., а тому відсутні підстави для обумовлення такого строку рішенням суду.

У позовній заяві позивач просить стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір у розмірі 768,40 грн. та витрати, пов`язані з розглядом справи, а саме витрати на професійну правничу допомогу (а.с.5, зі зворотного боку).

30.10.2020 р. представником позивача подано заяву в порядку визначеному ч.7 ст.139 КАС України про надання доказів понесених витрат на правничу допомогу протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду (а.с.34).

Таким чином, розподілу на даній стадії підлягають понесені позивачем судові витрати на оплату судового збору.

Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, підлягають стягненню на користь ОСОБА_1 понесені ним судові витрати зі сплати судового збору збір у розмірі 768,40 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області.

Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.

2. Визнати протиправною бездіяльність Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 20 серпня 2019 року про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,00 га, яка розташована на території Протопопівської сільської ради Олександрійського району суміжно із земельною ділянкою з кадастровим номером 3520386200:02:004:9013.

3. Зобов`язати Приютівську селищну раду Олександрійського району Кіровоградської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 20 серпня 2019 року про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2,00 га, яка розташована на території Протопопівської сільської ради Олександрійського району суміжно із земельною ділянкою з кадастровим номером 3520386200:02:004:9013 та прийняти відповідне рішення.

Стягнути на користь ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) понесені ним судові витрати (судовий збір) у розмірі 768,40 грн. (сімсот шістдесят вісім грн. 40 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Приютівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області (код ЄДРПОУ 05378803, смт. Приютівка, Олександрійський район, Кіровоградська область, вул. Шкільна, 4).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня його проголошення.

Дата складання повного рішення суду - 29 травня 2020 року.

Суддя Кіровоградського

окружного адміністративного суду Г.М. Момонт

СудКіровоградський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.05.2020
Оприлюднено03.06.2020
Номер документу89569439
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —340/2570/19

Рішення від 18.06.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 10.06.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Рішення від 29.05.2020

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 30.10.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

Ухвала від 21.10.2019

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

Г.М. Момонт

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні