КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 червня 2020 року м. Кропивницький Справа №340/155/20
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого - судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу
за позовом : ОСОБА_1
до відповідача : Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області
про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії.
ОСОБА_1 звернувся з позовом до Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області про:
- визнання протиправною бездіяльності Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність під особисте селянське господарство, площею 2,0000 га на території Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області суміжною із земельною ділянкою з кадастровим номером 3520383700:02:000:9004;
- зобов`язання Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області не пізніше 30 днів з дня набрання цим рішенням суду законної сили повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки у власність під особисте селянське господарство, площею 2,0000 га на території Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області суміжною із земельною ділянкою з кадастровим номером 3520383700:02:000:9004.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що ОСОБА_1 звернувся до Новоселівської сільської ради Олександрійського району із заявою від 14.12.2019 р. про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність під особисте селянське господарство, площею 2,0000 га на території Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області суміжно із земельною ділянкою з кадастровим номером 3520383700:02:000:9004, до якої додано графічні матеріали із зазначенням бажаного місця розташування земельної ділянки. Представник позивача вказує, що листом №454 від 24.12.2019 р. Новоселівський сільський голова відмовив позивачу у задоволенні клопотання, оскільки на бажане місце розташування земельної ділянки на яку претендує позивач рішенням сесії сільської ради надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства мешканцям с. Веселе у 2019 році. Представник позивача наголошує на тому, що законодавцем передбачено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність. Представник позивача стверджує про порушення процедури прийняття рішення щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою, оскільки дане питання не було винесено на розгляд пленарного засідання селищної ради.
Відповідачем подано відзив на позовну заяву у якому заперечено щодо задоволення позову (а.с.33). Відповідач вказує, що з 14.12.2019 р. у Новоселівській сільській раді сесій не було і заява позивача на сесію не виносилася. Відповідач зазначає, що відповідь на звернення від 14.12.2019 р. надано від Новоселівської сільської ради листом №454 від 24.12.2019 р. не як відмову позивачу у задоволенні клопотання, а як пояснення, що бажане місце розташування земельної ділянки рішенням тридцять сьомої сесії сьомого скликання від 09.10.2019 р. та тридцять четвертої сесії від 21.11.2019 р. Про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність вже надано жителям села Веселе, якими укладено договори з проектною організацією Гео-кадастровий центр , яка виготовляє проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства.
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27.01.2020 р. позовну заяву ОСОБА_1 до Новоселівської селищної ради Олександрійського району Кіровоградської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії - залишено без руху (а.с.18).
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 11.02.2020 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомленням сторін (а.с.24-25).
12.03.2020 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.29).
Заяв, клопотань від учасників процесу до суду не надходило. Інші процесуальні дії у справі не вчинялися.
Дослідивши подані позивачем та відповідачем документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,
ВСТАНОВИВ:
Бредіс А.В. як представник ОСОБА_1 звернувся до Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2 га, яка розташована на території Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області суміжно із земельною ділянкою з кадастровим номером 3520383700:02:000:9004 (а.с.7). До заяви додано копії паспорта та реєстраційного номера облікової картки платника податків, довіреності та графічних матеріалів, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки (а.с.4-5, 8, 10).
Листом від 24.12.2019 р. №454 сільський голова Новоселівської ради Олександрійського району Кіровоградської області повідомив ОСОБА_1 , що бажане місце розташування земельної ділянки, рішенням сесії сільської ради було надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства (огороди), мешканцям с. Веселе у 2019 році (а.с.9).
Згідно з ч.2 ст.14 Конституції України право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до п. б ч.1 ст.81 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Частиною 1 статті 116 Земельного кодексу України визначено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
З огляду на ч.2 ст.116 Земельного кодексу України набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
При цьому, відповідно до змісту пп. в ч.3 ст.116 Земельного кодексу України, безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
На підставі п. б ч.1 ст.121 Земельного кодексу України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Відповідно до ч.ч.6, 7 ст.118 Земельного кодексу України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Отже, ч.7 ст.118 Земельного кодексу України визначає вичерпний перелік підстав для відмови у надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Пунктами а , б ч.1 ст.12 Земельного кодексу України визначено, що до повноважень сільських, селищних, міських рад у галузі земельних відносин на території сіл, селищ, міст належить: розпорядження землями територіальних громад; передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб відповідно до цього Кодексу.
Згідно з ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Таким чином, розпорядження земельними ділянками комунальної власності Новоселівської територіальної громади відноситься до повноважень Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області.
Відповідно до п.34 ч.1 ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21.05.1997 р. №280/97-ВР виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Згідно з ч.1 ст.46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Частиною 1 ст.47 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що постійні комісії ради є органами ради, що обираються з числа її депутатів, для вивчення, попереднього розгляду і підготовки питань, які належать до її відання, здійснення контролю за виконанням рішень ради, її виконавчого комітету.
На підставі ч.4 ст.47 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні постійні комісії за дорученням ради або за власною ініціативою попередньо розглядають проекти програм соціально-економічного і культурного розвитку, місцевого бюджету, звіти про виконання програм і бюджету, вивчають і готують питання про стан та розвиток відповідних галузей господарського і соціально-культурного будівництва, інші питання, які вносяться на розгляд ради, розробляють проекти рішень ради та готують висновки з цих питань, виступають на сесіях ради з доповідями і співдоповідями.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Рішення ради приймаються відкритим поіменним голосуванням, окрім випадків, передбачених пунктами 4 і 16 статті 26, пунктами 1, 29 і 31 статті 43 та статтями 55, 56 цього Закону, в яких рішення приймаються таємним голосуванням.
З системного аналізу зазначених норм судом встановлено, що за результатами розгляду заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою, орган місцевого самоврядування приймає одне із рішень визначених ч.7 ст.118 Земельного кодексу України. При цьому, зважаючи на норми Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , таке рішення приймається на пленарних засіданнях.
В порушення вимог Закону України Про місцеве самоврядування в Україні заява позивача на пленарному засіданні Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області не розглядалася, рішення за результатами її розгляду не приймалося.
При цьому посилання відповідача на те, що з 14.12.2019 р. сесія сільської ради не проводилася суд вважає необґрунтованим, оскільки з огляду на ч.5 ст.46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сесія ради скликається в міру необхідності, але не менше одного разу на квартал, а з питань відведення земельних ділянок та надання документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності - не рідше ніж один раз на місяць.
З огляду на правову позицією Великої Палати Верховного Суду, наведену у постанові від 28.11.2018 р. у справі №826/5735/16 (провадження №11-986апп18) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не означає позитивного вирішення про надання її у власність, а тому не створює правових наслідків, крім тих, що пов`язані з неправомірністю прийняття рішення органом місцевого самоврядування.
Таким чином, надання іншій особі дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо земельної ділянки на яку претендує позивач, не унеможливлює прийняття рішення за заявою позивача.
Суд наголошує на тому, що у даній справі повноваження щодо надання дозволу на розроблення проекту землеустрою чи мотивованої відмови, регламентовано ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, у тому числі визначено підстави для відмови у наданні дозволу. Однак, якщо такі підстави відсутні, орган зобов`язаний надати особі відповідний дозвіл.
Зважаючи на викладене та беручи до уваги, що відповідачем за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 на пленарній сесії Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області не прийнято рішення, суд дійшов висновку, що Новоселівською сільською радою Олександрійського району Кіровоградської області допущено протиправну бездіяльність, а тому позовна заява підлягає задоволенню у повному обсязі.
Водночас, суд зауважує, що строк розгляду заяви про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою визначений ч.7 ст.118 Земельного кодексу України, якою відповідач зобов`язаний керуватися під час розгляду заяви ОСОБА_1 від 14.12.2019 р., а тому відсутні підстави для обумовлення такого строку рішенням суду.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Відповідно до п.13 ч.1 ст.5 Закону України Про судовий збір від 08.07.2011 р. №3674-VI позивач звільнений від сплати судового збору як учасник бойових дій (а.с.6).
До позовної заяви представником позивача подано заяву в порядку визначеному ч.7 ст.139 КАС України про надання доказів понесених витрат на правничу допомогу протягом п`яти днів після ухвалення рішення суду (а.с.15).
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити у повному обсязі.
2. Визнати протиправною бездіяльність Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області щодо неприйняття рішення за заявою за заявою ОСОБА_1 від 14 грудня 2019 року, поданою від його імені представником Бредісом Артуром Володимировичем , про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2 га, яка розташована на території Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області суміжно із земельною ділянкою з кадастровим номером 3520383700:02:000:9004.
3. Зобов`язати Новоселівську сільску раду Олександрійського району Кіровоградської області розглянути заяву ОСОБА_1 від 14 грудня 2019 року, поданою від його імені представником Бредісом Артуром Володимировичем , про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 2 га, яка розташована на території Новоселівської сільської ради Олександрійського району Кіровоградської області суміжно із земельною ділянкою з кадастровим номером 3520383700:02:000:9004 та прийняти відповідне рішення.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду через Кіровоградський окружний адміністративний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня його проголошення.
Дата складання повного рішення суду - 01 червня 2020 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.М. Момонт
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2020 |
Оприлюднено | 03.06.2020 |
Номер документу | 89569466 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.М. Момонт
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні