Справа № 761/15406/20
Провадження № 1-кс/761/9729/2020
У Х В А Л А
Іменем України
29 травня 2020 року
слідчий суддя Шевченківського районного суду м. Києва ОСОБА_1 , при секретарі ОСОБА_2 , за участю прокурора ОСОБА_3 , розглянувши в судовому засіданні клопотання прокурора відділу організації представництва прокуратури Київської області ОСОБА_3 , про арешт майна у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42019110000000184 від 04.06.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 Кримінального кодексу України,-
ВСТАНОВИВ:
В провадження слідчого судді Шевченківського районного суду м. Києва 28.05.2020 року надійшло вищевказане клопотання.
Клопотання обґрунтовано тим, що розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації від 30.10.2008 № 6663 затверджено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства, загальною площею 5,5 га на території Щасливської сільської ради Бориспільського району громадянам: ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 .
На підставі вищезазначеного розпорядження:
- ОСОБА_4 виготовлено та зареєстровано державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_1 , виданий 17.06.2009 Управлінням земельних ресурсів у Бориспільському районі на земельну ділянку площею 0,5 га з кадастровим номером 3220888000:03:004:0054, розташовану на території Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області;
- ОСОБА_6 виготовлено та зареєстровано державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_2 , виданий 17.06.2009 Управлінням земельних ресурсів у Бориспільському районі на земельну ділянку площею 0,5 га з кадастровим номером 3220888000:03:004:0055, розташовану на території Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області:
- ОСОБА_8 виготовлено та зареєстровано державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_3 , виданий 17.06.2009 Управлінням земельних ресурсів у Бориспільському районі на земельну ділянку площею 0,5 га з кадастровим номером 3220888000:03:004:0053, розташовану на території Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області;
- ОСОБА_5 виготовлено та зареєстровано державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_4 , виданий 17.06.2009 Управлінням земельних ресурсів у Бориспільському районі на земельну ділянку площею 0,5 га з кадастровим номером 3220888000:03:004:0052, розташовану на території Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області;
- ОСОБА_7 виготовлено та зареєстровано державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_5 , виданий 17.06.2009 Управлінням земельних ресурсів у Бориспільському районі на земельну ділянку площею 0,5 га з кадастровим номером 3220888000:03:004:0051, розташовану на території Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області;
- ОСОБА_14 виготовлено та зареєстровано державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_6 , виданий 17.06.2009 Управлінням земельних ресурсів у Бориспільському районі на земельну ділянку площею 0,5 га з кадастровим номером 3220888000:03:004:0061, що знаходиться території Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області;
- ОСОБА_13 виготовлено та зареєстровано державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_7 , виданий 17.06.2009 Управлінням земельних ресурсів у Бориспільському районі на земельну ділянку площею 0,5 га з кадастровим номером 3220888000:03:004:0060, розташовану на території Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області;
- ОСОБА_11 виготовлено та зареєстровано державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_8 , виданий 17.06.2009 Управлінням земельних ресурсів у Бориспільському районі на земельну ділянку площею 0,5 га з кадастровим номером 3220888000:03:004:0059, розташовану на території Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області;
- ОСОБА_12 виготовлено та зареєстровано державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_9 , виданий 17.06.2009 Управлінням земельних ресурсів у Бориспільському районі на земельну ділянку, площею 0,5 га з кадастровим номером 3220888000:03:004:0058, розташовану на території Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області;
- ОСОБА_10 виготовлено та зареєстровано державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_10 , виданий 17.06.2009 Управлінням земельних ресурсів у Бориспільському районі на земельну ділянку площею 0,5 га з кадастровим номером 3220888000:03:004:0057, розташовану території Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області;
- ОСОБА_9 виготовлено та зареєстровано державний акт на право власності на земельну ділянку серії НОМЕР_11 , виданий 17.06.2009 Управлінням земельних ресурсів у Бориспільському районі на земельну ділянку площею 0,5 га з кадастровим номером 3220888000:03:004:0056, розташовану на території Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області;
В подальшому, ОСОБА_14 , ОСОБА_13 , ОСОБА_12 ,
ОСОБА_10 , ОСОБА_9 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , ОСОБА_8 , ОСОБА_5 , ОСОБА_7 , ОСОБА_11 на підставі договорів купівлі-продажу земельних ділянок від 14.08.2009 за № № 943, 947, 951, 955, 959, 967, 971, 979, 983 та від 17.08.2009 за № № 996 і 1000 відчужили земельні ділянки з кадастровими номерами 3220888000:03:004:0054, 3220888000:03:004:0055, 3220888000:03:004:0053, 3220888000:03:004:0052, 3220888000:03:004:0051, 3220888000:03:004:0061, 3220888000:03:004:0060, 3220888000:03:004:0059, 3220888000:03:004:0058, 3220888000:03:004:0057, 3220888000:03:004:0056 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Промислово-торгівельна група «Самшит» (код ЄДРПОУ: 33999032).
На підставі вищезазначених договорів купівлі-продажу земельних ділянок ТОВ «Промислово-торгівельна група «Самшит» виготовлено та зареєстровано державний акт на право власності на земельну ділянку площею 5,5 га з кадастровим номером 3220888000:06:001:0055 серії ЯД № 322672, виданий 14.08.2009 Управлінням земельних ресурсів у Бориспільському районі на земельну ділянку, розташовану на території Щасливської сільської ради Бориспільського району Київської області.
В подальшому ТОВ «Промислово-торгівельна група «Самшит» відчужило вказану земельну ділянку площею 5,5 га на підставі договору купівлі-продажу від 05.12.2009 № 3451 на користь ТОВ «Бізнес-Парк 3000» (код ЄДРПОУ: 36108425).
Після цього, ТОВ «Бізнес-Парк 3000» на підставі акту приймання-передачі нерухомого майна від 27.08.2019 (без номеру) передано земельну ділянку площею 5,5 га з кадастровим номером 3220888000:06:001:0055 у власність ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381).
Водночас, ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» на підставі заяви від 13.09.2019 № 3129 здійснено поділ земельної ділянки з кадастровим номером 3220888000:06:001:0055 на наступні земельні ділянки:
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0109 площею 0,2303 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0110 площею 0,009 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0111 площею 0,2369 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0112 площею 0,4103 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0114 площею 0,0152 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0115 площею 0,3506 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0116 площею 0,2314 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0117 площею 0,0439 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0118 площею 2,0653 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0119 площею 0,4535 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0120 площею 0,1578 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0121 площею 0,1975 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0122 площею 0,2354 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0123 площею 0,2683 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0124 площею 0,3255 га,
-з кадастровим номером 3220888000:06:001:0125 площею 0,2691 га.
Водночас установлено, що вищевказане розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації від 30.10.2008 та № 6663 прийнято поза межами компетенції, у зв`язку з чим набуття права власності на вищевказані земельні ділянки відбулось із порушенням вимог земельного та лісового законодавства, що призвело до протиправного вибуття із державної власності земель.
В силу положень ст. ст. 19, 55, 57, 84 Земельного кодексу України та ст. 5 Лісового кодексу України (в редакції станом на 2007 рік) земельні ділянки з кадастровими номерами 3220888000:03:004:0054, 3220888000:03:004:0055, 3220888000:03:004:0053, 3220888000:03:004:0052, 3220888000:03:004:0051, 3220888000:03:004:0061, 3220888000:03:004:0060, 3220888000:03:004:0059, 3220888000:03:004:0058, 3220888000:03:004:0057, 3220888000:03:004:0056 відносилися до земель державної власності лісогосподарського призначення та використовувалися для ведення лісового господарства в порядку, визначеному Лісовим кодексом України.
Так, статтею 55 Земельного кодексу України визначено, що до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.
Відповідно до ст. 84 Земельного кодексу України у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою в особі Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних органів приватизації відповідно до закону.
До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать землілісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом.
Відповідно до ч. ч. 2 та 3 ст. 56 Земельного кодексу України громадянам та юридичним особам за рішенням органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади можуть безоплатно або за плату передаватись у власність замкнені земельні ділянки лісогосподарського призначення загальною площею до 5 гектарів у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств. Громадяни і юридичні особи в установленому порядку можуть набувати у власність земельні ділянки деградованих і малопродуктивних угідь для заліснення.
Інших випадків, які б передбачали надання у приватну власність земель лісогосподарського призначення, законодавство не містить.
Згідно ст.57Земельного кодексуУкраїни земельніділянки лісогосподарськогопризначення зарішенням органіввиконавчої владиабо органівмісцевого самоврядуваннянадаються впостійне користуванняспеціалізованим державнимабо комунальнимлісогосподарським підприємствам,іншим державнимі комунальнимпідприємствам,установам таорганізаціям,у якихстворено спеціалізованіпідрозділи,для веденнялісового господарства. Порядок використання земель лісогосподарського призначення визначається законом.
Статтею 7 Лісового кодексу України визначено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Ліси та землі лісового фонду України є об`єктами підвищеного захисту зі спеціальним режимом використання та спеціальною процедурою надання.
Земельні відносини, що виникають при використанні, зокрема, лісів регулюються Земельним кодексом України, а також нормативно-правовими актами про ліси, якщо вони не суперечать цьому кодексу (ч. 2 ст. 3 Земельного кодексу України).
За основним цільовим призначенням Земельного кодексу України передбачає виділення в окрему категорію земель лісогосподарського призначення (п. «е» ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України).
Ведення лісового господарства полягає у здійсненні комплексу заходів з охорони, захисту, раціонального використання та розширеного відтворення лісів (ст. 63 Земельного кодексу України).
До земель лісогосподарського призначення належать лісові землі, на яких розташовані лісові ділянки, та нелісові землі, зайняті сільськогосподарськими угіддями, водами й болотами, спорудами, комунікаціями, малопродуктивними землями тощо, які надані в установленому порядку та використовуються для потреб лісового господарства (ст. 5 Лісового кодексу України).
Використанню лісогосподарських земель за їх цільовим призначенням законодавство надає пріоритет: складовою охорони земель є захист лісових земель та чагарників від необґрунтованого їх вилучення для інших потреб (пункт «б» частини першої статті 164 ЗК України).
Оскільки земельна ділянка та права на неї на землях лісогосподарського призначення є об`єктом земельних правовідносин, то суб`єктний склад і зміст таких правовідносин має визначатися згідно з нормами земельного законодавства та лісового законодавства у частині використання й охорони лісового фонду.
За статтями 45, 47, 48, 54 Лісового кодексу України облік лісів включає збір та узагальнення відомостей, які характеризують кожну лісову ділянку за площею, кількісними та якісними показниками. Основою ведення обліку лісів є матеріали лісовпорядкування.
Лісовпорядкування включає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення ефективної організації та науково обґрунтованого ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання, підвищення екологічного та ресурсного потенціалу лісів, культури ведення лісового господарства, отримання достовірної і всебічної інформації про лісовий фонд України.
Лісовпорядкування є обов`язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади з питань лісового господарства.
У матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об`єкта лісовпорядкування.
Проект організації та розвитку лісового господарства передбачає екологічно обґрунтоване ведення лісового господарства і розробляється відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють організацію лісовпорядкування.
Матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань лісового господарства за погодженням відповідно з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центрального органу виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища.
Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов`язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.
Відповідно до п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України до одержання в установленому порядку державними лісогосподарськими підприємствами державних актів на право постійного користування земельними лісовими ділянками, документами, що підтверджують це право на раніше надані землі, є планово-картографічні матеріали лісовпорядкування.
Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерного дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу. Перелік планово-картографічнихлісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами. Зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Держлісгоспом СРСР 11.12.1986, планшети лісовпорядкування відносяться до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, а частина друга зазначеної Інструкції присвячена процедурі їх виготовлення.
Отже, при вирішенні питання щодо перебування зазначених у даному клопотанні земельних лісових ділянок в користуванні державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення п. 5 розділу VIII «Прикінцеві положення» Лісового кодексу України.
За інформацією ВО «Укрдержліспроект» (лист від 15.04.2019 № 187) відповідно до матеріалів лісовпорядкування 2003 та 2014 років земельна ділянка з кадастровим номером 3220888000:06:001:0055 (яка була утворена за рахунок об`єднання ділянок з кадастровими номерами 3220888000:03:004:0054, 3220888000:03:004:0055, 3220888000:03:004:0053, 3220888000:03:004:0052, 3220888000:03:004:0051, 3220888000:03:004:0061, 3220888000:03:004:0060, 3220888000:03:004:0059, 3220888000:03:004:0058, 3220888000:03:004:0057, 3220888000:03:004:0056) розташована в межах 16 кварталу Вишеньківського лісництва ДП «Бориспільське лісове господарство».
Крім цього, за інформацією ДП «Бориспільське лісове господарство» (лист від 19.04.2019 № 208) земельна ділянка з кадастровим номером 3220888000:06:001:0055 розташована на землях лісогосподарського призначення кварталу 16 Вишеньківського лісництва згідно планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування 2003 та 2014 років. Погодження на вилучення вказаної лісової ділянки підприємство не надавало.
Таким чином, факт віднесення спірної земельної ділянки до земель лісогосподарського призначення підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування 2003 та 2014 років, інформацією
ДП «Бориспільське лісове господарство» та ВО «Укрдержліспроект».
Отже,вказаними матеріаламилісовпорядкування підтверджуєтьсяправо користуванняДП «Бориспільськелісове господарство»земельною ділянкоюлісогосподарського призначенняз кадастровиминомерами 3220888000:06:001:0055 відповідно до п. 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України.
Тобто, розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації від 30.10.2008 № 6663 про передачу у власність громадян земель лісогосподарського призначення для ведення особистого селянського господарства прийнято, а також державні акти видані, усупереч вимог ст. 19 Конституції України та всупереч вимогам ч. 2 ст. 56, п. ґ) ч. 4 ст. 84 Земельного кодексу України.
Також, ч. 5 ст. 116 Земельного кодексу України визначено, що земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Порядок вилучення земельних ділянок врегульовано ст. 149 Земельного кодексу України, відповідно до якої земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади та органів місцевого самоврядування.
Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.
Однак, за інформаціями ДП «Бориспільське лісове господарство» (лист від 19.04.2019 № 208) та Київського обласного та по місту Києву управління лісового та мисливського господарства (лист від 11.05.2019 № 04-48/996) встановлено, що останні згоди на вилучення чи припинення права постійного користування вказаною земельною ділянкою не надавали.
Таким чином, розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації від 30.10.2008 № 6663 передано у приватну власність земельні ділянки лісогосподарського призначення без вилучення з постійного користування та за відсутності згоди землекористувача, всупереч вимогам ч. 5 ст. 116, ст. 149 Земельного кодексу України.
Відповідно до ч. 2 ст. 3 Земельного кодексу України земельні відносини, що виникають при використанні лісів, регулюються цим Кодексом, нормативно-правовими актами про ліси, якщо вони не суперечать цьому Кодексу.
Таким чином, Земельним кодексом України встановлено пріоритетність норм цього кодексу для застосування до земельних відносин, що виникають при використанні лісів.
Відповідно до ч. ч. 5, 6 ст. 149 Земельного кодексу України районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для : сільськогосподарського використання; ведення водногогосподарства,крім випадків,визначених частиноюдев`ятоюцієї статті; будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі тощо), крім випадків, визначених частиною дев`ятою цієї статті.
Обласні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами п`ятою, дев`ятою цієї статті.
Згідно з ч. 9 ст. 149 Земельного кодексу України Кабінет Міністрів України вилучає земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, - ріллю, багаторічні насадження для несільськогосподарських потреб, ліси площею понад 1 гектар для нелісогосподарських потреб, а також земельні ділянки природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного призначення, крім випадків, визначених частинами п`ятою - восьмою цієї статті, та у випадках, визначених статтею 150 цього Кодексу.
Отже, рішення про вилучення спірних земельних ділянок має право приймати відповідний орган державної виконавчої влади, який в силу вимог ст. ст. 6, 19 Конституції України зобов`язаний діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Повноваження Кабінету Міністрів України у сфері лісових відносин визначені статтею 27 Лісового кодексу України, до яких, зокрема, належить передача у власність, у постійне користування для нелісогосподарських потреб земельних лісових ділянок площею більш як 1 гектар, що перебувають у державній власності.
Таким чином, районна державна адміністрація не мала повноважень на вилучення і розпорядження земельними ділянками державної власності лісогосподарського призначення загальною площею 5,5 га за межами населеного пункту, які перебувають у постійному користуванні державного підприємства.
Вказане свідчить про те, що розпорядження Бориспільської районної державної адміністрації від 30.10.2008 № 6663 спрямоване на розпорядження землями лісового фонду у вигляді окремого масиву, який площею перевищує
1 га, так як на момент відведення земельні ділянки знаходились в одному виділі та кварталі Вишеньківського лісництва, являлись суміжними та межували між собою, що свідчить про перевищення районною державною адміністрацією передбачених законом повноважень.
Разом з тим, розпорядженням Бориспільської районної державної адміністрації від 30.10.2008 № 6663 без вилучення з держлісфонду уповноваженим органом держави в порядку передбаченому ст. ст. 142, 149 Земельного кодексу України відведено у власність громадянам земельні ділянки загальною площею 5,5 га, що навіть до їх об`єднання в земельну ділянку з кадастровим номером 3220888000:06:001:0055 становили собою єдиний лісовий масив та знаходились в одному кварталі лісництва, являлись суміжними та межували між собою, а також використовувались для ведення лісового господарства.
Також, під час відведення спірних земельних ділянок порушено порядок зміни цільового призначення земель.
Так, відповідно до ч. ч. 1, 2, 7 ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Так, відповідно до ч. ч. 1, 4 ст. 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земель, зайнятих лісами, провадиться з урахуванням висновків органів виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища та лісового господарства.
Разом зтим,відповідно дост.57Лісового кодексуУкраїни зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов`язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Зміна цільового призначення земельних лісових ділянок здійснюється за погодженням з органами виконавчої влади з питань лісового господарства та з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, територіальними органами центральних органів виконавчої влади з питань лісового господарства та охорони навколишнього природного середовища.
При цьому, в даному випадку відповідних погоджень на зміну цільового призначення земельних лісових ділянок від Київського обласного та по місту Києву управління лісового та мисливського господарства отримано не було, що підтверджується листом від 11.05.2019 № 04-48/996.
Навіть за умови, якби землі лісогосподарського призначення було б дозволено чинним законодавством передавати у власність, при прийнятті спірного рішення, порушені вимоги ст. 57 Лісового кодексу України, яка передбачає, що зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов`язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України та переважно за рахунок площ, зайнятих чагарниками та іншими малоцінними насадженнями.
В порушення вимог ст. 20 Земельного кодексу України рішення органів державної влади в межах компетенції про зміну цільового призначення лісогосподарських земель не приймалось, відповідні проекти не затверджувались.
Враховуючи викладене, у даному випадку земельні ділянки з кадастровими номерами 3220888000:03:004:0054, 3220888000:03:004:0055, 3220888000:03:004:0053, 3220888000:03:004:0052, 3220888000:03:004:0051, 3220888000:03:004:0061, 3220888000:03:004:0060, 3220888000:03:004:0059, 3220888000:03:004:0058, 3220888000:03:004:0057, 3220888000:03:004:0056 набуто громадянами у приватну власність всупереч порядку зміни цільового призначення земельних ділянок, визначеному ст. 20 Земельного кодексу України, ст. 57 Лісового кодексу України без погодження відповідним органом державної влади з питань лісового господарства.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 10.04.2008 № 610-р «Деякі питання розпорядження земельними лісовими ділянками» з метою недопущення фактів порушення інтересів держави і суспільства під час відчуження та зміни цільового призначення земельних лісових ділянок (далі ділянки) Мінприроди, Мінагрополітики, Міноборони, Держкомлісгоспу та Держкомзему до законодавчого врегулювання питань запобігання зловживанням у цій сфері зупинено прийняття рішень про надання згоди на вилучення ділянок, їх передачу у власність та оренду із зміною цільового призначення.
Отже,розпорядження Бориспільськоїрайонної державноїадміністрації від30.10.2008№ 6663 прийнято з порушенням вищевказаного розпорядження Кабінету Міністрів України.
Згідно ст. 98 Кримінального процесуального кодексу України речовими доказами є матеріальні об`єкти, які були знаряддям вчинення кримінального правопорушення, зберегли на собі його сліди або містять інші відомості, які можуть бути використані як доказ факту чи обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі предмети, що були об`єктом кримінально протиправних дій, гроші, цінності та інші речі, набуті кримінально протиправним шляхом або отримані юридичною особою внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
В даному випадку, земельні ділянки з кадастровими номерами 3220888000:06:001:0109, 3220888000:06:001:0110, 3220888000:06:001:0111, 3220888000:06:001:0112, 3220888000:06:001:0114, 3220888000:06:001:0115, 3220888000:06:001:0116, 3220888000:06:001:0117, 3220888000:06:001:0118, 3220888000:06:001:0119, 3220888000:06:001:0120, 3220888000:06:001:0121, 3220888000:06:001:0122, 3220888000:06:001:0123, 3220888000:06:001:0124, 3220888000:06:001:0125 (утворені за рахунок земельних ділянок з кадастровими номерами 3220888000:03:004:0054, 3220888000:03:004:0055, 3220888000:03:004:0053, 3220888000:03:004:0052, 3220888000:03:004:0051, 3220888000:03:004:0061, 3220888000:03:004:0060, 3220888000:03:004:0059, 3220888000:03:004:0058, 3220888000:03:004:0057, 3220888000:03:004:0056 і 3220888000:06:001:0055) є об`єктами кримінально протиправних дій, набуті кримінально протиправним шляхом та відповідно отримані внаслідок вчинення кримінального правопорушення юридичною особою - ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381).
Тобто, земельні ділянки з кадастровими номерами 3220888000:06:001:0109, 3220888000:06:001:0110, 3220888000:06:001:0111, 3220888000:06:001:0112, 3220888000:06:001:0114, 3220888000:06:001:0115, 3220888000:06:001:0116, 3220888000:06:001:0117, 3220888000:06:001:0118, 3220888000:06:001:0119, 3220888000:06:001:0120, 3220888000:06:001:0121, 3220888000:06:001:0122, 3220888000:06:001:0123, 3220888000:06:001:0124, 3220888000:06:001:0125 повністю відповідають критеріям ст. 98 Кримінального процесуального кодексу України та є матеріальними об`єктами, які можуть бути використані як доказ факту та обставин, що встановлюються під час кримінального провадження, в тому числі є предметами, що були об`єктом кримінально протиправних дій, набуті кримінально протиправним шляхом та отримані внаслідок вчинення кримінального правопорушення.
Постановою процесуального керівника у кримінальному провадженні від 26.05.2020 земельні ділянки з кадастровими номерами 3220888000:06:001:0109, 3220888000:06:001:0110, 3220888000:06:001:0111, 3220888000:06:001:0112, 3220888000:06:001:0114, 3220888000:06:001:0115, 3220888000:06:001:0116, 3220888000:06:001:0117, 3220888000:06:001:0118, 3220888000:06:001:0119, 3220888000:06:001:0120, 3220888000:06:001:0121, 3220888000:06:001:0122, 3220888000:06:001:0123, 3220888000:06:001:0124, 3220888000:06:001:0125 визнано речовими доказами у кримінальному провадженні.
В судовому засіданні прокурор клопотання підтримав, просив його задовольнити.
Вивчивши клопотання про арешт майна та додані до нього копії матеріалів кримінального провадження, вислухавши пояснення прокурора, вважаю, що воно підлягає задоволенню з наступних підстав.
Згідно з ч. 1 ст. 170 КПК України арештом майна є тимчасове, до скасування у встановленому цим Кодексом порядку, позбавлення за ухвалою слідчого судді або суду права на відчуження, розпорядження та/або користування майном, щодо якого існує сукупність підстав чи розумних підозр вважати, що воно є доказом злочину, підлягає спеціальній конфіскації у підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, третіх осіб, конфіскації у юридичної особи, для забезпечення цивільного позову, стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди, можливої конфіскації майна. Арешт майна скасовується у встановленому цим Кодексом порядку. Завданням арешту майна є запобігання можливості його приховування, пошкодження, псування, зникнення, втрати, знищення, використання, перетворення, пересування, передачі, відчуження.
Положеннями ч. 2, ч. 6 ст. 170 КПК України визначено, арешт майна допускається з метою забезпечення: збереження речових доказів; спеціальної конфіскації; конфіскації майна як виду покарання або заходу кримінально-правового характеру щодо юридичної особи; відшкодування шкоди, завданої внаслідок кримінального правопорушення (цивільний позов), чи стягнення з юридичної особи отриманої неправомірної вигоди.
У випадку, передбаченому п. 4 ч. 2 ст. 170 КПК України, арешт накладається на майно підозрюваного, обвинуваченого, засудженого, фізичної чи юридичної особи, яка в силу закону несе цивільну відповідальність за шкоду, завдану діями (бездіяльністю) підозрюваного, обвинуваченого, засудженого або неосудної особи, яка вчинила суспільно небезпечне діяння, а також юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, за наявності обґрунтованого розміру цивільного позову у кримінальному провадженні, а так само обґрунтованого розміру неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою, щодо якої здійснюється провадження.
Відповідно до ч. 8 ст. 170 КПК вартість майна, яке належить арештувати з метою забезпечення цивільного позову або стягнення отриманої неправомірної вигоди, повинна бути співмірною розміру шкоди, завданої кримінальним правопорушенням або зазначеної у цивільному позові, розміру неправомірної вигоди, яка отримана юридичною особою.
Згідно з ч. 10 ст. 170 КПК арешт може бути накладений у встановленому цим Кодексом порядку на рухоме чи нерухоме майно, гроші у будь-якій валюті готівкою або у безготівковій формі, в тому числі кошти та цінності, що знаходяться на банківських рахунках чи на зберіганні у банках або інших фінансових установах, видаткові операції, цінні папери, майнові, корпоративні права, щодо яких ухвалою чи рішенням слідчого судді, суду визначено необхідність арешту майна. Не може бути арештовано майно, якщо воно перебуває у власності добросовісного набувача, крім арешту майна з метою забезпечення збереження речових доказів.
Згідно з ч. 2 ст. 172 КПК України клопотання слідчого, прокурора, цивільного позивача про арешт майна, яке не було тимчасово вилучене, може розглядатися без повідомлення підозрюваного, обвинуваченого, іншого власника майна, їх захисника, представника чи законного представника, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, якщо це є необхідним з метою забезпечення арешту майна.
Приймаючи до уваги вищевикладене та враховуючи правову кваліфікацію кримінального правопорушення, за фактом вчинення якого розслідується кримінальне провадження та в межах якого подано дане клопотання, з метою збереження речових доказів, слідчий суддя приходить до висновку, що наявні достатні підстави для арешту зазначеного в клопотанні прокурора майна.
Керуючись вимогами ст. ст. 131, 132, 170-173, 309, 395 КПК України, слідчий суддя,-
УХВАЛИВ:
Клопотання прокурора відділу організації представництва прокуратури Київської області ОСОБА_3 , про арешт майна у кримінальному провадженні, внесеному до Єдиного реєстру досудових розслідувань за № 42019110000000184 від 04.06.2019 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 364 Кримінального кодексу України - задовольнити.
Накласти арешт на земельні ділянки:
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0109, площею 0,2303 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928258332208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0110, площею 0,009 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928377332208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0111, площею 0,2369 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928388732208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0112, площею 0,4103 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928400332208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0114, площею 0,0152 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928424132208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0115, площею 0,3506 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928438532208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0116, площею 0,2314 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928455332208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0117, площею 0,0439 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928487732208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0118, площею 2,0653 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928500332208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0119, площею 0,4535 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928521532208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0120, площею 0,1578 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928573332208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0121, площею 0,1975 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928600332208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0122, площею 0,2354 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928639032208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0123, площею 0,2683 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928662432208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0124, площею 0,3255 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928412332208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381);
- з кадастровим номером 3220888000:06:001:0125, площею 0,2691 га, (реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 1928678932208), що перебуває у власності ТОВ «-БІЗНЕС-ПАРК 3000» (код ЄДРПОУ: 43186381).
Ухвала підлягає негайному виконанню.
На ухвалу слідчого судді безпосередньо до Київського апеляційного суду протягом п`яти днів з дня її оголошення може бути подана апеляційна скарга. Якщо ухвалу суду постановлено без виклику особи, яка її оскаржує, то строк апеляційного оскарження для такої особи обчислюється з дня отримання нею копії судового рішення.
Крім того, відповідно до ст. 174 КПК України арешт може бути скасований повністю чи частково за заявленим клопотанням підозрюваного, обвинуваченого, їх захисників, законних представників, іншого власника або володільця майна, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, які не були присутніми при розгляді питання про арешт майна. Таке клопотання під час досудового розслідування розглядається слідчим суддею, а під час судового провадження судом. Арешт майна також може бути скасовано повністю чи частково ухвалою слідчого судді під час досудового розслідування чи суду під час судового провадження за клопотанням підозрюваного, обвинуваченого, їх захисника чи законного представника, іншого власника або володільця майна, представника юридичної особи, щодо якої здійснюється провадження, якщо вони доведуть, що в подальшому застосуванні цього заходу відпала потреба або арешт накладено необґрунтовано.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Шевченківський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2020 |
Оприлюднено | 07.06.2024 |
Номер документу | 89572137 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про арешт майна |
Кримінальне
Шевченківський районний суд міста Києва
Бугіль В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні