ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 червня 2020 року ЛуцькСправа № 140/4667/20
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого- судді Димарчук Т.М.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Оваднівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернулася в суд з позовом до Оваднівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області (далі - Оваднівська сільська рада, відповідач) про визнання протиправною бездіяльності щодо не прийняття рішення про передачу безоплатно у власність земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 0720584400:00:001:0582 та зобов`язання затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 площею 2 га для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 0720584400:00:001:0582.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що рішенням Оваднівської сільської ради сьомого скликання №41-19/22 від 25.06.2019 ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Оваднівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області, а до Державного земельного кадастру внесено земельну ділянку площею 2 га, якій було присвоєно кадастровий номер: 0720584400:00:001:0582.
24.01.2020 на адресу Оваднівської сільської ради позивачем подано розроблений проект землеустрою на вказану земельну ділянку та письмову заяву щодо його затвердження сесією Оваднівської сільської ради, яка відбулася в лютому 2020 року.
Листом від 07.02.2020 №193/01-14 за підписом сільського голови С. Панасевича позивача було повідомлено про те, що заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з земель сільськогосподарського призначення комунальної власності площею 2 га для ведення особистого селянського господарства із присвоєним кадастровим номером 0720584400:00:001:0582 та передачу вказаної земельної ділянки у власність було розглянуто та прийнято рішення від 07.02.2020 №47-25/17-1. Зважаючи, що більшість депутатів проголосувала проти, рішення про задоволення її заяви не прийнято у зв`язку з відсутністю голосів за .
Позивач вважає бездіяльність відповідача щодо не прийняття рішення протиправною та такою, що порушує її права, оскільки суперечить вимогам Земельного кодексу України.
Зазначає, що законом передбачено певний алгоритм безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян. Після отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні) та після розроблення проекту землеустрою останній погоджується з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Погоджений проект землеустрою подається громадянином до відповідного органу виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.
Земельним кодексом України передбачено механізм безоплатної передачі земель сільськогосподарського призначення у власність і вичерпні підстави для відмови в цьому. Орган, який передає земельні ділянки у власність, може відмовити у затвердженні проекту землеустрою лише у випадку відсутності його погодження, не проведення обов`язкової державної експертизи або відсутності дозволу на його виготовлення, а тому відповідач не мав права відмовляти в затверджені проекту землеустрою для відведення земельної ділянки у власність підстав, не передбачених Земельним кодексом України.
Підставою для не затвердження проекту землеустрою стало те, що рішення не набрало потрібної кількості голосів. Таким чином, відповідачем з непередбачених чинним законодавством підстав не було прийнято рішення про затвердження поданого ОСОБА_1 проекту землеустрою.
Таким чином, відповідач допустив протиправну бездіяльність при затвердженні проекту землеустрою щодо відведення ОСОБА_1 земельної ділянки з земель сільськогосподарського призначення комунальної власності площею 2 га для ведення особистого селянського господарства.
На підставі вищенаведеного позивач просить позов задовольнити.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 31.03.2020 прийнято дану позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі за цим позовом, ухвалено судовий розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін на підставі частини п`ятої статті 262 КАС України.
Відповідач - Оваднівська сільська рада Володимир-Волинського району Волинської області не скористалася правом на подання відзиву на позовну заяву та пояснень щодо позову. На виконання ухвали суду відповідачем за вих.№452/01-14 від 13.04.2020 частково надано документи, що витребовувались судом.
Відповідно до ч. 3 ст. 175 КАС України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.
Суд, перевіривши доводи позивача, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.
Рішенням Оваднівської сільської ради сьомого скликання №41-19/22 від 25.06.2019 «Про надання дозволу на розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у власність, в оренду» ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 2 га для ведення особистого селянського господарства на території Оваднівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області (а.с. 13, 17).
Пунктами 2, 3, 4 вищевказаного рішення рекомендовано у місячний термін замовити виготовлення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок у суб`єктів господарювання, які згідно закону можуть виступати розробниками документацій із землеустрою та здійснити державну реєстрацію земельних ділянок в порядку, визначеному чинним законодавством України. Після здійснення державної реєстрації земельних ділянок подати розроблену документацію на розгляд сільської ради для затвердження та прийняття відповідного рішення щодо надання (передачі) земельних ділянок.
На підставі виготовленого ОСОБА_1 проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки до Державного земельного кадастру внесено земельну ділянку площею 2 га, якій присвоєно кадастровий номер: 0720584400:00:001:0582.
24.01.2020 ОСОБА_1 звернулася до Оваднівської сільської ради із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання у власність земельної ділянки, площею 2,000 га з кадастровим номером 0720584400:00:001:0582 для ведення особистого селянського господарства з земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованої на території Оваднівської сільської ради Володимир-Волинського району (а.с.25).
У відповідь на заяву ОСОБА_1 . Оваднівська сільська рада листом від 07.02.2020 №193/01-14 повідомила позивача, що заява від 24.01.2020 зареєстрована та винесена на розгляд сесії Оваднівської сільської ради. 07.02.2020 в Оваднівській сільській раді відбулося засідання сесії на якій було розглянуто заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, площею 2 га, для ведення особистого селянського господарства на території Оваднівської сільської ради із присвоєним кадастровим номером 0720584400:00:001:0582 та передачу вказаної земельної ділянки їй у власність. Однак, більшість депутатів проголосували проти і рішення про задоволення питання ОСОБА_1 не прийнято у зв`язку відсутністю голосів за (проект рішення № 47-25/17-1 від 07.02.2020 року) (а.с.14,26-27).
Позивач вважаючи бездіяльність відповідача щодо не прийняття рішення протиправною та такою, що порушує її права звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує частину другу статті 19 Конституції України, відповідно до якої органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Дії (бездіяльність) відповідача як суб`єкта владних повноважень, що є предметом даного позову, підлягають оцінці судом на відповідність критеріям правомірності, визначеним частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України).
За змістом статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини в Україні регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Згідно з частиною другою статті 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
Положеннями частини третьої статті 22 ЗК України передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування: а) громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства; б) сільськогосподарським підприємствам - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; в) сільськогосподарським науково-дослідним установам та навчальним закладам, сільським професійно-технічним училищам та загальноосвітнім школам - для дослідних і навчальних цілей, пропаганди передового досвіду ведення сільського господарства; г) несільськогосподарським підприємствам, установам та організаціям, релігійним організаціям і об`єднанням громадян - для ведення підсобного сільського господарства; ґ) оптовим ринкам сільськогосподарської продукції - для розміщення власної інфраструктури.
Згідно з частиною першою статті 33 ЗК України громадяни України можуть мати на праві власності та орендувати земельні ділянки для ведення особистого селянського господарства.
Відповідно до частини першої статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
За змістом частин першої - третьої та п`ятої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі, зокрема, одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Частиною шостою статті 118 ЗК України передбачено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з частиною сьомою статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні. Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки розробляється за замовленням громадян суб`єктами господарювання, що є виконавцями робіт із землеустрою згідно із законом, у строки, що обумовлюються угодою сторін.
Частинами восьмою-дев`ятою статті 118 ЗК України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу. Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Відповідно до статті 25 Закону України від 22 травня 2003 року №858-IV «Про землеустрій» (далі - Закон №858-IV) документація із землеустрою розробляється у вигляді схеми, проекту, робочого проекту або технічної документації, в тому числі у вигляді проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Статтею 30 Закону №858-IV передбачено, що погодження і затвердження документації із землеустрою проводиться в порядку, встановленому Земельним кодексом України, цим Законом.
Відповідно до частини шостої статті 186 ЗК України проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.
Згідно з частиною першою статті 186-1 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок усіх категорій та форм власності (крім земельних ділянок зони відчуження та зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи) підлягає обов`язковому погодженню з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.
Відповідно до частини четвертої статті 186-1 ЗК України розробник подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а до органів, зазначених у частинах другій і третій цієї статті, - завірені ним копії проекту, а щодо земельної ділянки зони відчуження або зони безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, розробник подає оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки на погодження до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, а до органів, зазначених у частині третій цієї статті, - завірені ним копії проекту.
Частиною п`ятою статті 186-1 ЗК України передбачено, що органи, зазначені в частинах першій - третій цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
Згідно з частиною шостою статті 186-1 ЗК України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.
Частиною восьмою статті 186-1 ЗК України передбачено, що у висновку про відмову погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути продовжений).
Органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, може бути відмовлено у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки лише у разі, якщо не усунено недоліки, на яких було наголошено у попередньому висновку. Не можна відмовити у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з інших причин чи вказати інші недоліки.
Повторна відмова не позбавляє права розробника проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки усунути недоліки проекту та подати його на погодження.
Системний аналіз наведених норм права дає можливість дійти висновку, що законом передбачено певний алгоритм та поетапність процесу безоплатної передачі земельних ділянок державної та комунальної власності у власність громадян, зокрема, для ведення особистого селянського господарства, а саме:
1) подання громадянином клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування щодо отримання земельної ділянки у власність;
2) отримання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (або мотивовану відмову у його наданні);
3) після розроблення проекту землеустрою такий проект погоджується, зокрема з територіальним органом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин у відповідності до приписів статті 186-1 ЗК України;
4) здійснення державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі;
5) подання громадянином погодженого проекту землеустрою до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність, про що, в свою чергу, такий орган у двотижневий строк, зобов`язаний прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або рішення про відмову передання земельної ділянки у власність чи залишення клопотання без розгляду.
Таким чином, процедура погодження проекту землеустрою передбачає перевірку цього проекту на відповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації та прямо встановлює обов`язок компетентного органу здійснити одночасну перевірку дотримання всіх указаних вимог розробником проекту, і саме на цій стадії відповідний орган має повноваження відмовити в погодженні проекту землеустрою з наданням часу його розробнику на усунення визначеного вичерпного переліку недоліків проекту.
При цьому з вищенаведених норм ЗК України вбачається, що єдиною підставою для відмови у затвердженні проекту землеустрою може бути лише те, що проект землеустрою не погоджено в порядку, встановленому статтею 186-1 Земельного кодексу України, а також відсутність обов`язкової державної експертизи у визначених законом випадках та відомостей щодо державної реєстрації сформованої земельної ділянки у Державному земельному кадастрі. Жодних інших правових підстав для відмови у затвердженні проекту землеустрою після його погодження в порядку статті 186-1 Земельного кодексу України, норми статті 118 Земельного кодексу України не містять. Перевірка на відповідність проекту землеустрою вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів має здійснюватись саме на етапі погодження такого проекту, а не його затвердження.
Зазначена правова позиція узгоджується з висновками Верховного Суду в постановах від 05 березня 2019 року у справі №818/1817/17, від 06 березня 2019 року у справі №1640/2594/18.
Відповідно до пункту 107 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 жовтня 2012 року №1051, державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.
Разом з тим, за результатами розгляду заяви позивача від 24.01.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 2,000 га з кадастровим номером 0720584400:00:001:0582 для ведення особистого селянського господарства з земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованої на території Оваднівської сільської ради Володимир-Волинського району, на сесії Оваднівської сільської ради не було прийнято жодного рішення у зв`язку з відсутністю голосів за .
З наведеного слідує, що Оваднівською сільською радою, як відповідним органом місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, в порушення вимог частини дев`ятої статті 118 ЗК України у двотижневий термін з дня отримання заяви ОСОБА_1 та погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки не було прийнято рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність або про відмову у затвердженні такого проекту землеустрою.
Матеріалами справи підтверджено, що позивач звернулася до відповідача із заявою про затвердження проекту землеустрою, за наслідками розгляду якої суб`єкт владних повноважень мав би прийняти відповідне рішення, тоді як Оваднівською сільською радою листом повідомлено позивача, що таке рішення на сесії сільської ради взагалі не приймалось у зв`язку з відсутністю голосів за . Натомість, чинне законодавство передбачає прийняття рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або прийняття рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою.
Згідно з частинами першою, другою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У даному випадку відповідач не довів суду правомірності своєї бездіяльності щодо неприйняття рішення за заявою позивача про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 площею 2 га на території Оваднівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 0720584400:00:001:0582 або про відмову у затвердженні проекту землеустрою.
У свою чергу, позивач, надавши відповідачу погоджений проект землеустрою та Витяг з Державного земельного кадастру про земельну ділянку, виконав всі необхідні умови для прийняття відповідачем відповідного рішення, а тому бездіяльність Оваднівської сільської ради щодо неприйняття відповідного рішення за результатами розгляду звернення ОСОБА_1 є протиправною.
За таких обставин позовна вимога про визнання протиправною бездіяльності щодо неприйняття рішення за заявою позивача про передачу безоплатно у власність земельної ділянки ОСОБА_1 для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 0720584400:00:001:0582 є обґрунтованою та підлягає задоволенню.
Стосовно позовної вимоги про зобов`язання відповідача затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 площею 2 га на території Оваднівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області для ведення особистого селянського господарства з кадастровим номером 0720584400:00:001:0582 суд зазначає таке.
Зобов`язання затвердити проект щодо відведення вказаної земельної ділянки є адміністративним актом, прийняттю якого повинна передувати визначена законом адміністративна процедура. Затвердження такого проекту без необхідних дій суб`єкта владних повноважень в межах адміністративної процедури не гарантує забезпечення прав позивача у передбачений законом спосіб.
Частиною четвертою статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
У випадку, якщо прийняття рішення на користь позивача передбачає право суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд, суд зобов`язує суб`єкта владних повноважень вирішити питання, щодо якого звернувся позивач, з урахуванням його правової оцінки, наданої судом у рішенні.
Оскільки відповідачем протиправно не розглянуто заяву позивача та не прийнято жодного з тих рішень, які передбачені статтями 118, 186-1 ЗК України, належним способом захисту прав позивача є зобов`язання Оваднівської сільської ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 24.01.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 2,000 га з кадастровим номером 0720584400:00:001:0582 для ведення особистого селянського господарства з земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованої на території Оваднівської сільської ради Володимир-Волинського району та прийняти відповідне рішення.
Отже, позов належить задовольнити частково.
Згідно з частинами першою, третьою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
Таким чином, на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Оваднівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області слід стягнути судовий збір у розмірі 420,40 грн, сплачений відповідно до квитанції від 23.03.2020 №32 (а.с.9).
Керуючись статтями 139, 243-246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Оваднівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області щодо неприйняття рішення за заявою ОСОБА_1 від 24.01.2020 про передачу безоплатно у власність ОСОБА_1 земельної ділянки площею 2,000 га з кадастровим номером 0720584400:00:001:0582 на території Оваднівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області для ведення особистого селянського господарства.
Зобов`язати Оваднівську сільську раду Володимир-Волинського району Волинської області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 24.01.2020 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання у власність для ведення особистого селянського господарства, площею 2,000 га з кадастровим номером 0720584400:00:001:0582 для ведення особистого селянського господарства з земель сільськогосподарського призначення комунальної власності, розташованої на території Оваднівської сільської ради Володимир-Волинського району та прийняти відповідне рішення.
В задоволенні решти позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Оваднівської сільської ради Володимир-Волинського району Волинської області судовий збір у розмірі 420,40 грн (чотириста двадцять гривень 40 копійок).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його складення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ).
Відповідач: Оваднівська сільська рада Володимир-Волинського району Волинської області (44720, Волинська область, Володимир-Волинський район, село Овадне, вулиця Перемоги, 20, код ЄДРПОУ 04334873).
Суддя Т.М. Димарчук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2020 |
Оприлюднено | 03.06.2020 |
Номер документу | 89595781 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Димарчук Тетяна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні