Рішення
від 04.06.2020 по справі 360/1630/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

04 червня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/1630/20

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Секірська А.Г., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до управління соціального захисту населення Кремінської районної державної адміністрації Луганської області про визнання бездіяльності незаконною, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

17 квітня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивачка) до управління соціального захисту населення Кремінської районної державної адміністрації Луганської області (далі - відповідач, УСЗН Кремінської РДА), у якому позивачка просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення УСЗН Кремінської РДА, оформлене повідомленням припинення надання житлової субсидії від 07.04.2020 щодо ОСОБА_1 , яка проживає за адресою: АДРЕСА_1 .

Позовну заяву обґрунтовано тим, що позивачці на підставі поданих документів відповідачем призначалася житлова субсидія протягом періоду з жовтня 2018 року до березня 2020 року. У квітні 2020 року на адресу позивачки від відповідача Повідомлення про припинення надання житлової субсидії від 07.04.2020, з якого вбачається, що на підставі висновків проведеної відділом контролю та соціальних інспекторів УСЗН Кремінської РДА перевірки інформації, наданої для призначення житлової субсидії виявлено, що позивачка нібито надала недостовірну інформацію про наявність у власності чоловіка транспортного засобу, що підлягає державній реєстрації, і з дати випуску якого минуло менше п`яти років. У зв`язку з цим відповідно до пунктів 14,119 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою КМУ від 21.10.1995 № 848, позивачці припинено надання житлової субсидії. Нарахована загальна сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії, яка складає 19 868, 04 грн за період отримання з жовтня 2018 року по лютий 2020 року.

На думку позивачки, зазначене рішення відповідача є протиправним та підлягає скасуванню з огляду на таке.

З посиланням на підпункти 2, 4 пункту 6 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 № 848 (далі - Положення № 848) позивачка зазначила, що згідно довідки від 07.02.2020 № 31/12/4442-Р-165, виданої територіальним сервісним центром МВС № 4442, згідно акта прийому - передачі серії ТОВ № 535694 від 11.11.2017, виданого ТОВ Завод Причепів Лев , вартість причепу склала 1 грн, тобто на день набуття права власності на транспортний засіб - причіп, його вартість не перевищила 50 тис. грн.

Позивачка вважає безпідставними посилання відповідача на підпункт 2 пункту 6 Положення № 848, оскільки пунктом 6 (пунктом 14 Положення № 848 в новій редакції) врегульовано не питання припинення нарахування та виплати вже призначеної житлової субсидії, а питання, за яких житлова субсидія не призначається. Безпосередньо на відповідача покладено обов`язок для нарахування субсидій направляти відповідним органам запити на отримання відомостей про наявність в осіб транспортних засобів - уповноваженим органам МВС у порядку, встановленому Міністерством соціальної політики України та Міністерства внутрішніх справ України.

ОСОБА_1 зазначила, що не отримувала від відповідача жодних повідомлень ні про виправлення помилки у декларації, ні про подання оновлених даних необхідної інформації, на її адресу надходили лише повідомлення про призначення житлової субсидії. Відповідач під час вирішення питання про призначення житлової субсидії не висловлював будь-яких зауважень щодо достовірності вказаних у декларації відомостей.

На думку позивачки, оскаржуване рішення, оформлене повідомленням про припинення надання житлової субсидії від 07.04.2020, не відповідає критеріям обґрунтованості та добросовісності, в ньому не зазначено, в чому саме полягає помилка розрахунку, чи допущена вказана помилка внаслідок тільки дій позивачки, чи є наслідком дій посадових осіб відповідача. Відсутнє посилання на будь-який документ, який став підставою для висновків про неправильне нарахування субсидії. Лише в листі від 07.04.2020 № 1361 відповідач повідомив про припинення надання житлової субсидії, яка підлягає поверненню, а саме - виявлення факту про обов`язок позивача повернути кошти на рахунок. Проте будь-якого належного доказу зазначеним обставинам (акта обстеження матеріально - побутових умов домогосподарства тощо) не надано.

Аналізуючи приписи Положення № 848, можна дійти висновку, що якщо у власності чи володінні у будь-кого з членів домогосподарства або членів сім`ї особи із складу домогосподарства є автомобільний причіп, з дати випуску якого минуло менше п`яти років, субсидія все ж може бути призначена, однак лише за рішенням відповідної районної комісії з питань призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, житлових субсидій та надання пільг та призначення тимчасової допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, та на підставі акта обстеження матеріально - побутових умов домогосподарства.

Твердження відповідача про те, що позивачка отримувала субсидію, не маючи права на її отримання, в силу підпункту 2 пункту 6 Положення № 848, є необґрунтованими.

З посиланням на норми Конституції України, рішення ЄСПЛ у справі Рисовський проти України та застосований в останньому принцип належного урядування , позивачка зазначила, що не може ставитися в залежність від помилки відповідача її майнове право, оскільки, звертаючись до відповідача, вона мала певні законні очікування щодо правомірності та правильності дій відповідача щодо надання житлової субсидії, тому виправлення помилки відповідача шляхом відшкодування сум зайво нарахованої житлової субсидії, на думку позивачки, не ґрунтується на законі та принципах, сформульованих ЄСПЛ.

Ухвалою суду від 21.04.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін (арк. спр. 33-34).

06.05.2020 за вх. № 17839/2020 через відділ діловодства та обліку звернень громадян надійшов відзив на позовну заяву (арк. спр. 39-44), в якому відповідач заперечував проти позовних вимог з огляду на наступне.

Позивачка перебуває на обліку в управлінні як отримувач житлової субсидії з липня 2018 року. 27.07.2018 вона звернулася з заявою про призначення житлової субсидії, проте управлінням було прийнято рішення про відмову у призначенні житлової субсидії у зв`язку з несплатою єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому ніж мінімальний, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії особами у складі домогосподарства, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії на підставі абзацу 4 підпункту 3 пункту 6 Положення (у редакції на час звернення з заявою).

З 20.10.2018 внесено зміни до Положення, зокрема, абзац 4 підпункту 3 пункту 6 Положення викладено в іншій редакції ( Житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо у складі домогосподарства або у складі сім`ї члена домогосподарства є особи, що досягли 18-річного віку станом на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії, і в цьому періоді ними або за них не сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі, не меншому від мінімального, сумарно протягом трьох місяців у періоді, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії (крім випадків, коли наявна заборгованість роботодавця із виплати заробітної плати та сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за цих осіб), і позивачка набула право на призначення житлової субсидії.

01.11.2018 ОСОБА_1 повторно звернулася із заявою про призначення житлової субсидії та управлінням призначено житлову субсидію на опалювальний сезон з 16.10.2018 по 15.04.2019. На неопалювальний сезон з 01.05 по 30.09.2019 перерахунок розміру субсидії був проведений автоматично та житлову субсидію не було призначено через те, що вартість послуг у межах норм споживання не перевищує визначеного обов`язкового платежу сім`ї.

Також автоматично позивачці був розрахований розмір житлової субсидії на наступний опалювальний сезон з 16.10.2019 по 15.04.2020.

У січні 2020 року управління від Міністерства соціальної політики України отримало рекомендації Міністерства фінансів України за результатами верифікації державних виплат. Згідно наданої інформації по особовій справі позивачки було виявлено невідповідність, яка може вплинути на правомірність отримання субсидії в поточному або майбутньому періоді дії субсидії. Відповідачем було здійснено додаткову перевірку достовірності наданої позивачкою інформації щодо відсутності у власності чи володінні осіб, які входять до складу допомогосподарства, транспортних засобів, зареєстрованих в установленому порядку, і з дати випуску яких минуло менше ніж 5 років (крім мопеда). За результатами такої перевірки встановлено, що за громадянином ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який є особою зі складу сім`ї домогосподарства позивачки, згідно Єдиного державного реєстру транспортних засобів зареєстрований причіп марки ЛЕВ 183131 , 2017 року випуску.

17.02.2020 головним спеціалістом - соціальним інспектором органу соціального захисту був складений акт про проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлових субсидій та соціальної допомоги, яким зафіксоване порушення отримувачем вимог чинного законодавства при отриманні житлової субсидії.

24.03.2020 комісією з питань призначення соціальних допомог та пільг Кремінської районної державної адміністрації Луганської області було прийнято рішення про припинення надання житлової субсидії на підставі пункту 119 Положення (у редакції на час виявлення порушення).

Наказом Міністерства соціальної політики України від 02.05.2018 № 604 затверджено нову форму заяви про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Розділ 4 Декларації передбачає внесення заявником відомостей про транспортні засоби, які зареєстровані в установленому порядку, і з дати випуску яких минуло менше ніж 5 років (крім мопеда), що перебувають у власності або володінні осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім`ї осіб із складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактично місця проживання). Проте позивачкою власноручно було зазначено у даному розділі, що таких транспортних засобів у власності чи володінні осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання) немає.

Наприкінці заяви зазначено: Я усвідомлюю, що в разі подання мною неповних або недостовірних відомостей про осіб, які входять до складу домогосподарства, та членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання), їхні доходи, майновий стан і витрати, мені може бути відмовлено у призначенні житлової субсидії або припинено її надання. У такому разі зобов`язуюсь повернути наміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії .

В кінці заяви наявний власний підпис позивачки, що свідчить про те, що вона ознайомлена зі змістом заяви та необхідністю зазначення певної інформації, а також попереджена про наслідки подання недостовірних або неповних відомостей.

Відповідно до підпункту 2 пункту 6 Положення № 848 (у редакції, що діяла на час подання заяви про призначення житлової субсидії) житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда). При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля. Наявність (відсутність) у власності або володінні зазначених осіб транспортних засобів зазначається у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Якщо право власності або володіння на транспортний засіб набуто під час отримання житлової субсидії, громадянин, якому призначено житлову субсидію, протягом 30 календарних днів зобов`язаний повідомити про це структурний підрозділ з питань соціального захисту населення незалежно від розміру вартості транспортного засобу.

Проте у матеріалах справи відсутні будь-які відомості про придбання особою зі складу домогосподарства позивача - ОСОБА_2 причепу на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля.

Отже, оскільки чинне законодавство відносить причепи до транспортних засобів, а абзацом 16 пункту 13 Положення (у редакції, чинній на час звернення позивачки за житловою субсидією) визначено, що громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру, позивачка надала управлінню недостовірні відомості, приховавши інформацію про наявність в її чоловіка транспортного засобу, 2017 року випуску.

Також відповідач зазначив, що всі дані, необхідні для призначення субсидії, були вказані позивачкою (всі розділи заповнені), тому у управління були відсутні підстави повідомити позивачку про допущення помилки при заповненні декларації у відповідності до абзаців 8-13 пункту 13 Положення № 848.

Оскільки всі перевірки грунтуються саме на поданій заявником інформації та саме громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи і майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру, відповідач вважає припинення нарахованої раніше субсидії позивачці правомірним та таким, що відповідає нормам чинного законодавства у сфері призначення субсидій.

На підставі вищевикладеного, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 72-77,90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов наступного.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_2 , зареєстроване місце проживання АДРЕСА_1 (арк.спр. 16, 17), 01.11.2018 звернулася до УСЗН Кремінської РДА з заявою № 1087/4 про призначення житлової субсидії за адресою: АДРЕСА_1 (арк.спр. 75), надавши, зокрема, довідку про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб станом на 31.10.2018, в якій зазначено заявника (уповноваженого власника) ОСОБА_1 , чоловіка - ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , мати заявника - ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , сина - ОСОБА_6 , ІНФОРМАЦІЯ_4 (арк.спр. 78).

ОСОБА_1 призначено субсидію на опалювальний сезон з 16.10.2018 по 15.04.2019; на неопалювальний сезон з 01.05.2019 по 30.09.2019 перерахунок розміру субсидії був проведений автоматично та житлову субсидію не було призначено через те, що вартість послуг у межах норм споживання не перевищує визначеного обов`язкового платежу сім`ї; в подальшому автоматично розраховано розмір житлової субсидії на наступний опалювальний сезон з 16.10.2019 по 15.04.2020, що підтверджується рішеннями відповідача про призначення житлової субсидії, наявними в матеріалах особової справи позивачки (арк.спр. 53-74).

Відповідно до довідки територіального сервісного центру МВС № 4442 від 07.02.2020 № 31/12/4442-Р-165, яка надійшла до відповідача 10.02.2020 за вх. № 630, згідно Єдиного державного реєстру транспортних засобів станом на 07.02.2020 причіп марки ЛЕВ 183131, 2017 р.в., номерний знак НОМЕР_3 , шасі № НОМЕР_4 , з 17.11.2017 зареєстрований за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 (арк.спр. 50).

Вказана обставина підтверджується також копією свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_5 (арк.спр. 51-52).

17.02.2020 начальником УСЗН Кремінської РДА та головним спеціалістом - соціальним інспектором О. Лосєвою складено Акт про проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлових субсидій та соціальної допомоги, згідно із яким УСЗН Кремінської РДА проведена перевірка правильності та повноти інформації, наданої на призначення житлових субсидій ОСОБА_1 , зареєстрованою за адресою: АДРЕСА_1 , і на підставі висновків проведеної перевірки встановлено, що особи, зареєстровані на зазначеній житловій площі, надали неповну/невірну інформацію про наявність транспортного засобу, що підлягає державній реєстрації, з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда), внаслідок чого були надмірно виплачені кошти в сумі 19868,04 грн протягом періоду з жовтня 2018 року по лютий 2020 року. Переплачену суму в розмірі 19868,04 грн необхідно стягнути з заявника (арк.спр. 49).

Згідно із витягом з протоколу засідання комісії з питань призначення соціальних допомог та пільг від 24.03.2002 № 3 вирішено не призначати субсидію ОСОБА_1 відповідно до п.119 Положення про порядок призначення та надання субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, з 01.03.2020 (арк.спр. 48).

Відповідно до рішення УСЗН Кремінської РДА від 24.03.2020 житлова субсидія ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_1, площа , на яку призначається субсидія: 59,20 кв.м, субсидія, призначені з 01.02.2020 по 30.04.2020, відмінена з березня 2020 року (арк.спр. 47).

Позивачці направлено повідомлення УСЗН Кремінської РДА про припинення надання житлової субсидії від 07.04.2020, у якому зазначено, що на підставі висновків проведеної відділом контролю та соціальних інспекторів УСЗН Кремінської РДА перевірки інформації, наданої для призначення житлової субсидії, виявлено, що ОСОБА_1 надала недостовірну інформацію про наявність у власності чоловіка транспортного засобу, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років. У зв`язку з цим відповідно до пунктів 14, 119 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою КМУ від 21.10.1995 № 848 Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (в редакції постанови КМУ від 14.08.2019 № 807), ОСОБА_1 припинено надання житлової субсидії; загальна сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії складає 19868,04 грн за період отримання субсидії з жовтня 2018 року по лютий 2020 року, з них:

- суму 6274,63 грн, яка надавалась не у грошовій формі, буде повернуто до Державного бюджету шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків (газопостачання 6125,25 грн, електропостачання 149,38 грн), а суму 13593,41 грн зобов`язані до 25.09.2020 повернути на два нижче вказаних рахунки:

- суму 6540,32 грн на рахунок UA 928201720343130006000078737, банк отримувача ДКСУ, отримувач Мінсоцполітика України, код ЄДРПОУ 37567866;

- суму 7053,09 грн на рахунок UA7682017203431900060000017631, код ЄДРПОУ 03196937, КПКВ 2501230, МФО 820172 УСЗН Кремінської РДА.

Також у повідомленні зазначено, що у разі неповернення коштів у зазначені терміни вони будуть стягнути у судовому порядку (арк.спр. 45-46).

14.04.2020 відповідачем отримано заяву ОСОБА_1 про скасування неправомірного повідомлення про припинення надання житлової субсидії від 07.04.2020 (арк.спр. 27-30).

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини першої статті 7 КАС України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 1 Закону України від 09.11.2017 № 2189-VIII "Про житлово-комунальні послуги" житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

Положеннями пункту 5 частини другої статті 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначено, що індивідуальний споживач зобов`язаний оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.

Тобто, обов`язок щодо оплати наданих житлово - комунальних послуг у відповідності з Законом України Про житлово - комунальні послуги виникає саме у індивідуального споживача.

Питання щодо надання субсидій врегульовано Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (далі Положення № 848) у редакції постанови, чинній на дату виникнення спірних правовідносин, а саме - звернення позивачки з заявою про призначення житлової субсидії від 01.11.2018 та припинення відповідачем надання субсидії (березень 2020 року).

Це Положення визначає умови призначення та порядок надання громадянам таких житлових субсидій: щомісячної житлової субсидії на оплату внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, а також житлово-комунальних послуг.

Призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

У територіальних громадах (в тому числі об`єднаних), у виконавчих органах яких відсутні структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, прийняття заяв громадян з необхідними документами для призначення житлових субсидій та передачу їх відповідним структурним підрозділам з питань соціального захисту населення безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг чи їх фронт-офіси здійснюють уповноважені особи, які визначаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.

Інформація про призначені житлові субсидії вноситься структурним підрозділом з питань соціального захисту населення до Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій, держателем якого є Мінсоцполітики (пункт 3 Положення № 848).

Пунктом 13 Положення № 848 визначено, що для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання):

заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - заява);

декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація);

довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;

договір найму (оренди) житла (у разі наявності).

Згідно із підпунктом 2 пункту 6 Положення № 848 (в редакцій на дату призначення субсидії) житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда).

При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля.

Наявність (відсутність) у власності або володінні зазначених осіб транспортних засобів зазначається у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Якщо право власності або володіння на транспортний засіб набуто під час отримання житлової субсидії, громадянин, якому призначено житлову субсидію, протягом 30 календарних днів зобов`язаний повідомити про це структурному підрозділу з питань соціального захисту населення незалежно від розміру вартості транспортного засобу.

Матеріалами особової справи ОСОБА_1 підтверджується, що разом з заявою про призначення житлової субсидії нею подано декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії від 01.11.2018 (арк.спр. 83-84).

Наказом Міністерства соціальної політики України від 02.05.2018 № 604, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.05.2018 за № 548/32000, затверджено форми Заяви про призначення житлової субсидії та Декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.

Так, розділ IV Декларації передбачає внесення заявником відомостей про транспортні засоби, які зареєстровані в установленому порядку і з дати випуску яких минуло менше ніж 5 років (крім мопеда), що перебувають у власності або володінні осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання).

В Декларації ОСОБА_1 зазначено осіб, які входять до складу домогосподарства, зокрема, чоловік заявника ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , в розділі IV Відомості про транспортні засоби, які зареєстровані в установленому порядку і з дати випуску яких минуло менше ніж 5 років (крім мопеда), що перебувають у власності або володінні осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання) зазначено немає (арк.спр. 100).

Також Декларація, подана ОСОБА_1 , містить останній абзац, з зазначенням, що заявник усвідомлює, що в разі подання неповних або достовірних відомостей про осіб, які входять до складу домогосподарства, та членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання), їхні доходи, майновий стан і витрати, заявникові може бути відмовлено у призначенні житлової субсидії або припинено її надання. В такому разі заявник зобов`язується повернути надміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії.

Зазначення таких відомостей у Декларації відповідає формі Декларації, затвердженій наказом Міністерства соціальної політики України від 02.05.2018 № 604, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.05.2018 за № 548/32000.

Декларація від 01.11.2018 містить підпис ОСОБА_1 , що не є спірним питанням у даній справі.

Згідно із частинами третьою та четвертою статті 34 Закону України Про дорожній рух державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення. Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.

Довідкою ТСЦ МВС № 4442 від 17.02.2020 № 31/12/4442-Р-16 підтверджується, що згідно Єдиного державного реєстру транспортних засобів станом на 07.02.2020 причіп марки ЛЕВ 183131, 2017 р.в., номерний знак НОМЕР_3 , шасі № НОМЕР_4 , з 17.11.2017 зареєстрований за ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1 (арк.спр. 50). Вказана обставина підтверджується також копією свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_5 (арк.спр. 51-52).

Тобто, станом на дату звернення позивачки з заявою про призначення житлової субсидії від 01.11.2018 за її чоловіком ОСОБА_2 , який зазначений у заяві та Декларації як особа, яка входить до складу домогосподарства, з 17.11.2017 був зареєстрований причіп марки ЛЕВ 183131 , 2017 р.в., номерний знак НОМЕР_3 , шасі № НОМЕР_4 .

Про наявність такого транспортного засобу у особи, яка входить до складу домогосподарства, позивачкою у Декларації зазначено не було, внесено відомості про відсутність таких засобів та усвідомлення того, що подання недостовірних відомостей про осіб, які входять до складу домогосподарства, та їх майновий стан може мати наслідком припинення надання житлової субсидії та обов`язок повернути надміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії.

Стосовно доводів позивачки про те, що позивачка не отримувала від відповідача жодних повідомлень про виправлення помилки у декларації, про подання оновлених даних, що відповідач під час вирішення питання про призначення житлової субсидії не висловлював зауважень щодо достовірності вказаних в декларації відомостей, суд зазначає таке.

Абзацом 13 пункту 13 Положення № 848 передбачено, що у разі виявлення помилки у зазначених даних структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє громадянину про необхідність протягом 30 календарних днів виправлення помилки. Якщо протягом визначеного строку громадянин не виправив помилки у заяві та/або декларації, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення відмовляє у призначенні житлової субсидії. Зазначений строк може бути продовжено на час хвороби заявника, що підтверджується документально.

Разом з тим зазначення заявником у розділі ІV Декларації відомостей про відсутність транспортних засобів у неї та осіб, які входять до складу домогосподарства, не може бути розцінено як помилка, яка підлягає виправленню, оскільки фактично такі дії є зазначенням недостовірних відомостей, і не можуть бути виправлені.

Крім того, згідно із абзацом 14 пункту 13 Положення № 848 під час прийому документів для призначення житлової субсидії забороняється вимагати від громадян документи, подання яких не передбачено цим Положенням.

Громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру (абзац 16 пункту 13 Положення № 848).

Суд звертає увагу, що в переліку документів, які подаються для призначення житлової субсидії, відсутня як довідка територіальних сервісних центрів про наявність зареєстрованих за заявником та особами, які входять до складу домогосподарства, транспортних засобів, з дати випуску яких минуло менше 5 років, так і свідоцтво про реєстрацію транспортних засобів, тобто у відповідача існує заборона вимагання таких документів, встановлена абзацом 14 пункту 13 Положення № 848.

Стосовно доводів позивачки про те, що за обставин перебування у власності чи володінні у будь-якого з членів домогосподарства або членів сім`ї особи із складу домогосподарства є причіп, з дати якого минуло менше 5 років, субсидія все ж може бути призначена, однак лише за рішенням відповідної районної комісії на підставі акта обстеження матеріально - побутових умов домогосподарства, суд зазначає наступне.

Положеннями пункту 14 Положення № 848 (у редакції станом на дату звернення з заявою) передбачено, що структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може прийняти рішення про подання документів щодо призначення житлової субсидії на розгляд комісії у разі наявності підстав, визначених цим Положенням.

Заявник має право оскаржити до комісії або до суду рішення структурного підрозділу з питань соціального захисту населення щодо розміру призначеної субсидії або про відмову в призначенні житлової субсидії, а також рішення щодо подання документів на розгляд комісії.

Для забезпечення об`єктивного, неупередженого і всебічного розгляду комісією справи по суті структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може запропонувати заявнику подати додаткові документи, які не передбачені цим Положенням, але необхідні для прийняття рішення. Заявник має право самостійно подати додаткові документи навіть у разі, коли структурний підрозділ з питань соціального захисту населення не пропонував подати такі документи для розгляду комісією.

Також абзацом 15 пункту 13 Положення № 848 визначено, що для розгляду питань, що належать до компетенції комісії, у випадках, передбачених цим Положенням, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може запропонувати громадянину подати додаткові документи, які не передбачені цим Положенням, але необхідні для розгляду комісією питань.

Відповідно до пункту 7 Положення № 848 житлова субсидія за рішенням комісії може бути призначена у випадках, не передбачених цим Положенням. Фінансування таких субсидій здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Разом з тим, суд звертає увагу, що формулювання може бути призначена зумовлює наявність права, а не обов`язку комісії, прийняти у випадках, встановлених Положення № 848, рішення про призначення житлової субсидії. Крім того, розгляд питання щодо призначення житлової субсидії саме комісію передбачає окрему процедуру, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення (в даному випадку - відповідач) міг прийняти рішення про подання документів щодо призначення житлової субсидії на розгляд комісії лише у разі зазначення ОСОБА_1 в розділі IV Декларації відомостей про наявність в чоловіка зареєстрованого транспортного засобу, з дати випуску якого минуло менше 5 років.

Вимогами пункту 14 Положення № 848 передбачено, що для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості, зокрема, про наявність в осіб транспортних засобів - уповноваженими органами МВС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та МВС. Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від інших підприємств, установ і організацій інформацію, необхідну для призначення житлових субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за їх призначенням.

Проте позивачка зазначила в Декларації про відсутність транспортних засобів, і, з урахуванням того, що відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії несе громадянин, рішення про призначення субсидії приймалося структурним підрозділом на підставі наданих ОСОБА_1 відомостей.

Надаючи оцінку наявності підстав для припинення виплати житлової субсидії, а також посиланням позивачки на принцип належного урядування , сформульований ЄСПЛ у рішенні Рисовський проти України , та неможливість ставити її в залежність від помилки відповідача, оскільки заявниця мала певні законні очікування щодо правильності дій відповідача з надання субсидії, тому виправлення помилки відповідача шляхом відшкодування сум зайво нарахованої житлової субсидії не ґрунтується на законі та принципах ЄСПЛ, суд виходить з такого.

Відповідно до абзацу четвертого пункту 119 Положення № 848 (в редакції, чинній на день припинення надання житлової субсидії) за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії.

Надання житлової субсидії у випадках, зазначених у пунктах 119 і 120 цього Положення, припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому їх виявлено (якщо інше не передбачено заявою) (пункт 121 Положення № 848).

Зазначення позивачкою недостовірних даних в Декларації виявлено у лютому 2020 року, надання житлової субсидії припинено з березня 2020 року, що відповідає вимогам пункту 121 Положення № 848.

Пунктами 125 та 127 Положення № 848 визначено, що у випадках, зазначених в абзацах четвертому - сьомому пункту 119 цього Положення, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином, а сума житлової субсидії, яка надавалася не у грошовій формі, повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії. У разі призначення житлової субсидії громадянину на наступний період структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може утримувати суму надміру виплаченої житлової субсидії під час виплати щомісячних сум субсидій шляхом їх зменшення не більш як 20 відсотків.

У разі відмови громадянина добровільно повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії питання про її примусове стягнення вирішується органом, який призначив житлову субсидію, у судовому порядку.

Таким чином, обов`язок комісії за поданням відповідача припинити надання житлової субсидії у разі виявлення факту, що у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію, а також обов`язок заявника повернути суми надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії прямо передбачені вимогами Положення № 848. При цьому призначення субсидії відбулося внаслідок зазначення заявницею в Декларації недостовірних відомостей щодо відсутності в чоловіка зареєстрованого транспортного засобу, з року випуску якого минуло менше 5 років, а не внаслідок помилки суб`єкта владних повноважень, тому посилання на принцип належного урядування є безпідставним.

Щодо доводів ОСОБА_1 про те, що вартість причіпу склала 1 гривню, тобто на день набуття права власності на транспортний засіб його вартість не перевищила 50 тис. грн, суд зазначає, що підпунктом 4 пункту 6 Положення № 848 передбачено, що житлова субсидія не призначається у разі, якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив купівлю або іншим законним способом набув право власності на земельну ділянку, квартиру (будинок), транспортний засіб (механізм), будівельні матеріали, інші товари довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла (в тому числі понаднормової площі житла у випадку, зазначеному у пункті 5 цього Положення) та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування) на суму, яка на дату купівлі, оплати, набуття права власності в інший законний спосіб перевищує 50 тис. гривень.

Відповідна інформація вноситься у розділ V Декларації, в той час як в межах спірних правовідносин відповідачем встановлено недостовірність відомостей, внесених заявницею до розділу ІV Декларації.

Суд відхиляє доводи позивачки про невідповідність повідомлення від 07.04.2020 критеріям обґрунтованості та добросовісності, оскільки у повідомленні чітко визначено підставу припинення надання житлової субсидії з посиланням на відповідні пункти Положення № 848.

Також суд звертає увагу, що рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні КАС України, яке тягне правові наслідки до особи є рішення комісії, прийняте у відповідності до вимог пункту 119 Положення № 848, а саме - протокольне рішення комісії з питань призначення соціальних допомог та пільг від 24.03.2020 № 3 (арк.спр. 48).

Повідомлення відповідача, яке є предметом оскарження у даній справі, не тягне правових наслідків для особи, носить виключно інформаційний характер про підстави припинення раніше призначеної житлової субсидії та про суми коштів, які підлягають поверненню у добровільному порядку.

Зазначений висновок узгоджується з правовим висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 24.04.2019 у справі № 227/2015/17.

З огляду на наведене, у задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Судові витрати покладаються на позивача.

У відповідності до приписів пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення КАС України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 цього Кодексу, а також інші процесуальні строки, зокрема, щодо розгляду адміністративної справи продовжуються на строк дії такого карантину.

Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_2 , АДРЕСА_1 ) до управління соціального захисту населення Кремінської районної державної адміністрації Луганської області (код ЄДРПОУ 03196937, 92900, Луганська область, м. Кремінна, вул. Побєди, 1а) про визнання бездіяльності незаконною, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України строк оскарження судового рішення продовжується на строк дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Суддя А.Г. Секірська

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2020
Оприлюднено04.06.2020
Номер документу89624923
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/1630/20

Постанова від 25.08.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 09.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Ухвала від 09.07.2020

Адміністративне

Перший апеляційний адміністративний суд

Гайдар Андрій Володимирович

Рішення від 04.06.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 21.04.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні