Справа № 452/1264/17
Р І Ш Е Н Н Я
Іменем України
"05" березня 2018 р. м.Самбір
Самбірський міськрайонний суд Львівської області у складі: головуючого - судді Кравціва В.І.,
з участю секретаря Добрянського І.І.,
представника позивача ОСОБА_1 ,
представника відповідача ОСОБА_2 ,
представника третьої особи Вагурака ОСОБА_3 ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду у порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_4 до Самбірської районної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Самбірської районної державної адміністрації і державного акта на право власності на земельну ділянку та визнання права власності на земельну ділянку,
встановив:
ОСОБА_4 19 травня 2017 року пред`явила позов до Самбірської районної державної адміністрації про визнання незаконним та скасування розпорядження голови Самбірської РДА від 26 серпня 2010 року № 439 Про внесення змін до розпорядження голови Самбірської районної державної адміністрації від 03.11.2008 року № 769 і визнання незаконним та скасування державного акта на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯЛ № 574151, виданого 22 вересня 2010 року ОСОБА_4 на підставі розпорядження голови Самбірської районної державної адміністрації від 03.11.2008 року № 769.
У обґрунтування своїх позовних вимог ОСОБА_4 посилалася на те, що нею, позивачем, після смерті чоловіка ОСОБА_5 успадковано право власності на земельну частку (пай), що знаходилася у власності сільськогосподарському кооперативі Ралівський у с. Ралівка Самбірського району Львівської області, і за її зверненням Самбірською РДА винесено розпорядження від 03.11.2008 № 769 Про затвердження проекту розподілу передачі земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) на території Ралівської сільської ради , відповідно до їй, ОСОБА_6 , передано у власність земельну ділянку площею 0,9018 га (рілля) на території Ралівської сільської ради та на підставі зазначеного розпорядження 29.01.2009 було видано Державний акт на право приватної власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 924071, кадастровий номер земельної ділянки: 4624287200:11:000:0212, а також їй було надано документ, де було вказано місце розташування такої земельної ділянки та показано її місцезнаходження.
У жовтні 2010 року їй у Ралівській сільській раді видано інший Державний акт на право власності на земельну ділянку (серії НОМЕР_1 №574151) на вказану земельну ділянку кадастровий номер:4624287200:11:000:0212, однак згідно даного документу змінився розмір даної земельної ділянки, який становить 1,0018 га, а також межі, що вбачається з розділу Опис меж .
У 2015 році, маючи намір надати цю земельну ділянку в оренду і вийшовши на місце нею було з`ясовано, що така земельна ділянка вже використовується іншою особою.
У Ралівській сільській раді на її звернення усно роз`яснено, що належна їй земельна ділянка знаходиться в іншому місці згідно Державного акту на право власності на земельну ділянку (серії НОМЕР_1 №574151), тобто з незрозумілих для неї причин і невідомо ким було змінено межі і місцезнаходження належної земельної ділянки, яку пересунуто на площу, яка поросла чагарником та деревами і яку відмовляються обробляти сільськогосподарські фірми.
Підставою для видачі нового Державного акта стало розпорядження голови Самбірської РДА № 439 від 26.08.2010 Про внесення змін до розпорядження голови Самбірської районної державної адміністрації від 03.11.2008 року № 769 відповідно до якого внесено зміни розпорядження голови Самбірської РДА № 439 від 26.08.2010, а саме викладено п. 2 такого розпорядження у новій редакції: Передати безоплатно у власність ОСОБА_4 земельну ділянку площею 1,0018 га (рілля) згідно одержаного сертифіката на території Ралівської сільської ради та проекту розподілу передачі земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) з врахуванням раніше переданих ділянок і якості ґрунтів .
Вказане розпорядження вважає незаконним та таким, що підлягає скасуванню, оскільки вказане розпорядження є ненормативним правовим актам одноразового застосування, який вичерпав свою дію фактом його виконання, а тому не може бути в подальшому скасоване чи змінено державною адміністрацією чи її головою ще й з тих самих підстав з яких було попередньо винесене.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Оскаржуване розпорядження винесено також всупереч вимог ст. 317, 319, 321 ЦК України, де передбачено, що власникові належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Крім того, перелік підстав припинення права власності на земельну ділянку, визначений ст.140 ЗК України є вичерпним.
Вона, позивач, у 2010 році не зверталася до Самбірської РДА ні з приводу надання у власність земельної частки (паю) взамін сертифіката на земельну частку (пай), ні з будь-якої іншої причини та обставини, визначеної в мотивувальній його частині.
ОСОБА_4 під час судового розгляду справи збільшила розмір позовних вимог та просила визнати незаконним і скасувати розпорядження голови Самбірської РДА № 439 від 26.08.2010р. Про внесення змін до розпорядження голови Самбірської районної державної адміністрації від 03.11.2008 року №769 ; визнати незаконним та скасувати Державний акт на право власності на земельну ділянку (серії ЯЛ № 574151), виданого ОСОБА_4 22.09.2010 на підставі розпорядження голови Самбірської районної державної адміністрації від 03.11.2008 року №769 та визнати за ОСОБА_4 право власності на земельну ділянку площею 0,9018га, яка призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 4624287200:11:000:0212 (в межах: від А до ОСОБА_7 землі ОСОБА_8 ; від Б до В землі с/р; від ОСОБА_9 до ОСОБА_10 землі ОСОБА_11 ; від ОСОБА_10 до А землі загального користування, дорога), яка належала ОСОБА_4 на підставі Державного акту на право власності на земельну ділянку серії ЯЖ № 924071.
Під час судового розгляду позивач ОСОБА_4 позовні вимоги підтримала.
Представник відповідача - Самбірської районної державної адміністрації Львівської області позов визнав з підстав, наведених позивачем.
Представник третьої особи - Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області не заперечував проти задоволення заяви.
Суд дійшов висновку про задоволення позову з таких підстав.
Відповідно до частин 1, 2 та 4 статті 206 ЦПК України відповідач може визнати позов на будь-якій стадії провадження у справі, зазначивши про це в заяві по суті справи або в окремій письмовій заяві.
До ухвалення судового рішення у зв`язку з визнанням позову відповідачем суд роз`яснює сторонам наслідки відповідних процесуальних дій, перевіряє, чи не обмежений представник відповідної сторони у повноваженнях на їх вчинення.
У разі визнання відповідачем позову суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову. Якщо визнання відповідачем позову суперечить закону або порушує права, свободи чи інтереси інших осіб, суд постановляє ухвалу про відмову у прийнятті визнання відповідачем позову і продовжує судовий розгляд.
Із свідоцтва про право на спадщину за законом вбачається, що ОСОБА_4 після смерті чоловіка ОСОБА_5 успадкувала земельну частку (пай), яка знаходиться у сільськогосподарському кооперативі Ралівський у с. Ралівка Самбірського району Львівської області (а. с. 3).
Із розпорядження голови Самбірської районної державної адміністрації Про затвердження проекту розподілу передачі земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) на території Ралівської сільської ради та видачу державного акта на право власності на землю ОСОБА_4 від 3 листопада 2008 року № 769 вбачається, що затверджено розроблений проект розподілу передачі земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) жительці с. Задністря ОСОБА_4 на території Ралівської сільської ради для ведення товарного сільськогосподарського виробництва; передано у власність земельну ділянку площею 0,9018га (рілля), яка бажає отримати земельну частку (пай) в натурі згідно одержаного сертифіката на території Ралівської сільської ради та проекту розподілу передачі земельної ділянки у власність у розмірі земельної частки (паю) з врахуванням раніше переданих земельних ділянок і якості ґрунтів та передано у фонд земель загального користування Ралівської сільської ради 0,0370 га для формування польових доріг за рахунок земельної частки (паю) ( а. с. 4).
На підставі вказаного розпорядження Самбірською районною державною адміністрацією ОСОБА_4 виданий Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 0,918 га у межах згідно з планом, яка розташована на території Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області та призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ( а. с. 5).
Із розпорядження голови Самбірської РДА Про внесення змін до розпорядження голови Самбірської районної державної адміністрації від 03.11.2008 року №769 від 26.08.2010 року № 439 вбачається, що внесено зміни розпорядження голови Самбірської РДА № 439 від 26.08.2010, а саме п. 2 такого розпорядження викладено у новій редакції, а саме: Передати безоплатно у власність ОСОБА_4 земельну ділянку площею 1,0018 га (рілля) згідно одержаного сертифіката, на території Ралівської сільської ради та проекту розподілу передачі земельної ділянки у власність в розмірі земельної частки (паю) з врахуванням раніше переданих ділянок і якості ґрунтів ( а. с. 6).
На підставі вказаного розпорядження ОСОБА_4 видано Державний акт на право власності на земельну ділянку площею 1,0018 га у межах згідно з планом, яка розташована на території Ралівської сільської ради (за межами населеного пункту) Самбірського району Львівської області та призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва ( а. с. 7)
Відповідно до ст. 1 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" від 09.04.1999 № 586-XIV виконавчу владу в областях, районах, районах Автономної Республіки Крим, у містах Києві та Севастополі здійснюють обласні, районні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації.
Місцева державна адміністрація є місцевим органом виконавчої влади і входить до системи органів виконавчої влади.
Місцева державна адміністрація в межах своїх повноважень здійснює виконавчу владу на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці, а також реалізує повноваження, делеговані їй відповідною радою.
Відповідно до п. 2) ч. 1 ст. 2 вказаного Закону місцеві державні адміністрації в межах відповідної адміністративно-територіальної одиниці забезпечують, зокрема, законність і правопорядок, додержання прав і свобод громадян.
Згідно п. 2) ч. 1 ст. 21 зазначеного Закону до повноважень місцевих державних адміністрацій в галузі використання та охорони земель, природних ресурсів і охорони довкілля відносяться зокрема, розпорядження землями державної власності відповідно до закону та статтею 39 цього Закону визначено повноваження голів місцевих державних адміністрацій.
У відповідності до ст. 41 Закону України "Про місцеві державні адміністрації" голови місцевих державних адміністрацій видають розпорядження одноособово і несуть за них відповідальність згідно із законодавством.
Згідно ч. 3 ст. 43 вказаного Закону розпорядження голови державної адміністрації, що суперечать Конституції України, законам України, рішенням Конституційного Суду України, іншим актам законодавства або є недоцільними, неекономними, неефективними за очікуваними чи фактичними результатами, скасовуються Президентом України, Кабінетом Міністрів України, головою місцевої державної адміністрації вищого рівня або в судовому порядку.
Відповідно до ст. 6 даного Закону розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, прийняті в межах їх компетенції, є обов`язковими для виконання на відповідній території всіма органами, підприємствами, установами та організаціями, посадовими особами та громадянами.
Крім цього, в Рішенні Конституційного Суду України від 16 квітня 2009 року № 7-рп/2009 (у справі за конституційним поданням Харківської міської ради щодо офіційного тлумачення положень частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частини чотирнадцятої статті 46, частин першої, десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні (справа про скасування актів органів місцевого самоврядування) вказано, що органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є "гарантією стабільності суспільних відносин" між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення. Тому, на думку Конституційного Суду України, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Ненормативні правові акти місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вони вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, а тому не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
Тобто, розпорядження є ненормативним правовим актам одноразового застосування, який вичерпав свою дію фактом його виконання, а тому не може бути в подальшому скасоване чи змінено державною адміністрацією чи її головою, що узгоджується з визначеним в постанові ВСУ від 05.03.2012р. у справі № 21-423а11.
Відповідно до ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно ст. 50 Закону України Про місцеві державні адміністрації , розпорядження голів місцевих державних адміністрацій, акти інших посадових осіб, які призначаються ними, можуть бути оскаржені в судовому порядку відповідно до закону.
Крім цього, оскаржуване розпорядження винесено всупереч вимогам ст. ст.. 317, 319, 321 ЦК України, якими передбачено, що власнику належать права володіння, користування та розпоряджання своїм майном.
Власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд.
Держава не втручається у здійснення власником права власності. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправне позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні, що узгоджується з ст. 41 Конституції України.
Частиною 1 ст. 378 Цивільного кодексу України передбачено, що право власності особи на земельну ділянку може бути припинене за рішенням суду у випадках встановлених законом.
Перелік підстав припинення права власності на земельну ділянку визначений ст.140 ЗК України є вичерпним.
Сторонам роз`яснено наслідки визнання позову, представник відповідача, який висловив намір вчинити ці дії, не обмежений у повноваженнях на їх вчинення.
Отже, визнання представником відповідача позову не суперечить закону та не порушує права, свободи чи інтереси інших осіб.
Ураховуючи наведене, розпорядження голови Самбірської РДА від 26 серпня 2010 року № 439 Про внесення змін … є незаконним , тому його слід скасувати.
Керуючись ст. ст. 258, 259, 263-265 ЦПК України, суд
ухвалив:
Позов ОСОБА_4 задовольнити повністю.
Визнати незаконним та скасувати розпорядження голови Самбірської районної державної адміністрації від 26 серпня 2010 року № 439 Про внесення змін до розпорядження голови Самбірської районної державної адміністрації від З листопада 2008 року № 769 .
Визнати незаконним та скасувати Державний акт на право власності на земельну ділянку, виданий ОСОБА_4 22 вересня 2010 року на підставі розпоряджень голови Самбірської районної державної адміністрації від 3 листопада 2008 року № 769 та від 26 серпня 2010 року № 439.
Визнати за ОСОБА_4 право власності на земельну ділянку площею 0,9018 га, яка розташована на території Ралівської сільської ради Самбірського району Львівської області та призначена для ведення товарного сільськогосподарського виробництва, кадастровий номер 4624287200:11:000:0212. яка належить ОСОБА_4 на підставі Державного акта на право власності на земельну ділянку, виданого 28 січня 2009 року на підставі розпорядження голови Самбірської райдержадміністрації від 3 листопада 2008 року № 769.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не буде подано, і може бути оскаржено в апеляційному порядку шляхом подання апеляційної скарги до апеляційного суду Львівської області протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Текст повного рішення буде складено 16 березня 2018 року.
Позивач: ОСОБА_12 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , котра проживає у АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_2 .
Відповідач: Самбірська районна державна адміністрація Львівської області, адреса: 81400, Львівська область, м. Самбір, вул. Мазепи, 8, Код ЄДРПОУ: 04056322.
Третя особа: Ралівська сільська рада Самбірського району Львівської області, адреса: Львівська область, Самбірський район, с. Ралівка, вул. Івана Франка, 28, код ЄДРПОУ: 04370254.
Суддя
Суд | Самбірський міськрайонний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 05.03.2018 |
Оприлюднено | 09.06.2020 |
Номер документу | 89659916 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Самбірський міськрайонний суд Львівської області
Кравців В. І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні