ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 червня 2020 року ЛуцькСправа № 140/5362/20
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого-судді Смокович В.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області до Товариства з обмеженою відповідальністю Автопроект про застосування заходів реагування,
ВСТАНОВИВ:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області звернулось із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю Автопроект (далі - ТзОВ Автопроект , товариство) про застосування заходів реагування у виді повного зупинення експлуатації адміністративно-виробничої будівлі за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Дубнівська, 16, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що за результатами планового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання ТзОВ Автопроект вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єкті господарювання: адміністративно-виробнича будівля за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Дубнівська, 16 (далі - об`єкт перевірки), було установлено, що експлуатація даного об`єкта здійснюється із порушенням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей (працівникам закладу, відвідувачам, працівникам ДСНС), про що складено відповідний акт № 42 від 24 січня 2020 року. Встановлені порушення свідчать про порушення відповідачем вимог Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року №1417. Зауваження (заперечення) до проведеного позапланового заходу та складеного акта перевірки від суб`єкта господарювання не надходили.
Оскільки за результатами перевірки було виявлено, що при експлуатації об`єкта грубо порушуються вимоги пожежної та техногенної безпеки, що може призвести до виникнення пожежі, травмування та загибелі людей, майнових втрат і негативних екологічних наслідків, також тяжкої ліквідації пожежі та складного проведення евакуаційних заходів у зв`язку з відсутністю відповідних умов, що в свою чергу створює загрозу життю та здоров`ю людей, позивач просив застосувати заходи реагування щодо державного нагляду (контролю) у виді повного зупинення експлуатації адміністративно-виробничої будівлі товариства за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Дубнівська, 16, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 09 квітня 2020 року прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику сторін; установлено відповідачу строк для подання відзиву на позов (арк.спр. 21).
Копію вказаної ухвали 09 квітня 2020 року суд направив за місцезнаходженням юридичної особи (відомості про що містяться у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань) - 43010, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Дубнівська, 16 (арк. спр. 19). Вказане поштове відправлення повернулось до суду без вручення адресату із довідкою відділення поштового зв`язку від 14 травня 2020 року за терміном зберігання (арк. спр. 24).
Таким чином, суд використав усі можливі способи повідомлення відповідача про перебування на розгляді спору, стороною у якому є ТзОВ «Автопроект» , а повістка не вручена адресату з незалежних від суду причин.
Як визначено частиною одинадцятою статті 126 КАС України розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
Станом на 02 червня 2020 року відповідач правом подачі відзиву на заявлені позовні вимоги не скористався, причин неподання відзиву не повідомив.
Частиною шостою статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Керуючись наведеним, суд дійшов висновку про можливість розгляду даної справи за наявними у ній матеріалами.
Суд, перевіривши доводи позивача у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази на предмет належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємозв`язку доказів у їхній сукупності, встановив такі обставини.
Відповідно до Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16 грудня 2015 року № 1052, наказу ДСНС України Про затвердження плану перевірок № 687 від 27 листопада 2019 року, наказу Державної регуляторної служби України Про затвердження Плану здійснення комплексних заходів державного нагляду (контролю) на 2020 рік № 196 від 15 листопада 2019 року; наказу Луцького міськрайонного відділу Управління ДСНС у Волинській області; посвідчення № 35 від 20 січня 2020 року проведено планову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Так, за результатами перевірки складено акт № 42 від 24 січня 2020 року, яким установлено такі порушення вимог законодавства із описом фактичних обставин та ризиків настання негативних наслідків від провадження господарської діяльності (арк. спр. 10-15):
1. Пункту 16 розділу II Правила пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України № 1417 від 30 грудня 2014 року (далі - ППБ) - посадові особи не пройшли навчання з питань пожежної безпеки, ризики настання негативних наслідків - пожежа;
2. Пункту 16 розділу IІ ППБ - не проводиться інструктаж з питань пожежної безпеки, ризики настання негативних наслідків - пожежа;
3. Пункту 2.5 Глави 2 розділу IІІ ППБ - не проведена обробка дерев`яних конструкцій засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності, ризики настання негативних наслідків - пожежа;
4. Пункту 2.3 Глави 2 розділу IІІ ППБ - під час експлуатації об`єкта знижено клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах, а саме не влаштовано протипожежні двері, які відокремлюють ремонтну майстерню від складського приміщення, та горище від коридору, ризики настання негативних наслідків - пожежа;
5. Пункту 2.9 Глави 2 розділу IІІ ППБ - для всіх виробничих приміщень не визначенні клас зони та категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В. 1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , ризики настання негативних наслідків - пожежа;
6. Пункту 1.21 Глави 1 розділу IV ППБ - не проведено ремонт системи блискавко захисту, ризики настання негативних наслідків - пожежа;
7. Пункту 2.23 Глави 2 розділу IІІ ППБ - зменшено кількість евакуаційних виходів з будинку, а саме не влаштовано другий евакуаційний вихід з 2 поверху, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація;
8. Пункту 2.23 Глави 2 розділу IІІ ППБ - змінено інженерне рішення, а саме на підлозі на шляхах евакуації перепад висот не відповідає нормативним вимогам, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація;
9. Пункту 2.27 Глави 2 розділу IІІ ППБ - не забезпечено відкриття дверей евакуаційних виходів у напрямку виходу людей з будинку, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація;
10. Пункту 2.37 Глави 2 розділу IІІ ППБ - знято з дверей, які виходять безпосередньо на сходову клітку, пристрій для самозачинення (перший поверх), ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація;
11. Пункту 1.20 Глави 1 розділу IV ППБ - не проведене вимірювання електромережі на опір ізоляції та перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання, ризики настання негативних наслідків - пожежа;
12. Пункту 1.2 Глави 1 розділу V ППБ - не усі приміщення обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту , ризики настання негативних наслідків - пожежа;
13. Пункту 1.4 Глави 1 розділу V ППБ - відсутній договір на обслуговування установки пожежної сигналізації з організацією, яка має ліцензію на право виконання цих робіт, ризики настання негативних наслідків - пожежа;
14. Підпункту 9 пункту 2.2 Глави 2 розділу V ППБ - протягом року не проводилось технічне обслуговуванню і перевірка на працездатність шляхом пуску води пожежних кранів з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування, ризики настання негативних наслідків - пожежа;
15. Пункту 3.6 Глави 3 розділу V ППБ - приміщення недозабезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ризики настання негативних наслідків - пожежа;
16. Пункту 3.17 Глави 3 розділу V ППБ - не проведено технічне обслуговування усіх наявних вогнегасників, ризики настання негативних наслідків - пожежа;
17. Пункт 8 частини першої статті 20 Кодексу цивільного захисту України - посадовими особами не пройдені функціональні навчання з питань цивільного захисту, ризики настання негативних наслідків - надзвичайна ситуація.
Перевірку проведено у присутності директора ОСОБА_1 , що він засвідчив власним підписом на останній сторінці акта (арк. спр. 15). Один примірник вказаного акта перевірки вручено йому ж.
Постановою від 27 січня 2020 року за порушення вимог пожежної безпеки, що є адміністративним правопорушеннями, передбаченим статтею 175 Кодексу України про адміністративні правопорушення, ОСОБА_1 притягнуто до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу (арк. спр. 16). Доказів оскарження вказаної постанови відповідач суду не надав.
У зв`язку із виявленими порушеннями вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області на підставі Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» звернулось із даним адміністративним позовом про застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) у вигляді повного зупинення експлуатації адміністративно-виробничої будівлі за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Дубнівська, 16, до усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає таке.
Згідно із частиною першою статті 47 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року № 5403-VI державний нагляд (контроль) з питань цивільного захисту здійснюється за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій природного і техногенного характеру, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, а також у сфері промислової безпеки та гірничого нагляду, поводження з радіоактивними відходами відповідно до Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , цього Кодексу та інших законодавчих актів.
Як встановлено статтею 1 Закону «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V), державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом; спосіб здійснення державного нагляду (контролю) - процедура здійснення державного нагляду (контролю), визначена законом.
Згідно зі статтею 64 Кодексу цивільного захисту України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Відповідно до Указу Президента України від 16 січня 2013 року № 20/2013 «Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій» (далі - Указ № 20/2013) Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
Як визначено підпунктом 57 пункту 4 Указу №20/2013, ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива.
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення) - пункт 6 Указу № 20/2013.
Відповідно до підпункту 12 частини першої статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема, звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Згідно з частиною другою статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до статті 70 Кодексу цивільного захисту України підставою для звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Також частиною сьомою статті 7 Закону №№ 877-V визначено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Таким чином, Управління ДСНС України у Волинській області є територіальним органом центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому воно наділене повноваженнями здійснювати державний нагляд (контроль) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і звертатись до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.
Як визначено пунктами 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України, пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю.
Правила пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30 грудня 2014 року № 1417, є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування (далі - підприємства), громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Пожежна безпека повинна забезпечуватися шляхом проведення організаційних заходів та технічних засобів, спрямованих на запобігання пожежам, забезпечення безпеки людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення, створення умов для успішного гасіння пожеж (пункт 4 Розділ І Правил пожежної безпеки в Україні).
Згідно із визначенням ДСТУ 2272-06 Пожежна безпека. Терміни та визначення основних понять небезпечним чинником пожежі є прояв пожежі, що призводить чи може призвести до опечення, отруєння леткими продуктами згоряння або піролізу, травмування чи загибелі людей та (або) заподіяння матеріальних, соціальних, екологічних збитків. До небезпечних факторів пожежі належать: підвищена температура, задимлення, погіршення складу газового середовища.
Визначення небезпечного чинника дане у пункті 26 Кодексу цивільного захисту України та означає складову частину небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Отже, чинне законодавство пов`язує наявність чи відсутність загрози для життя і здоров`я людей від тих чи інших порушень законодавства у сфері пожежної безпеки не тільки із їхньою можливістю спричинити саму пожежу, але й сприяти її швидкому розвитку.
Вказаний правовий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 20 червня 2018 року у справі № 826/4267/16.
На переконання суду поняття порушення, яке створює загрозу життю та/або здоров`ю людей є оціночним. Водночас, встановлені у цій справі порушення (зафіксовані у акті від 20 вересня 2019 року), безперечно, створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм.
Фіксування в акті перевірки порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і є їх встановленням в розумінні частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України, що є підставою для застосування заходів реагування.
Судом установлено, що пояснень, зауважень або заперечень на акт перевірки від 24 січня 2020 року від ТзОВ Автопроект не надходило.
Також не установлено обставин щодо звернення товариства до позивача про проведення повторного заходу державного нагляду (контролю) у зв`язку із усуненням виявлених порушень.
У даному випадку, із урахуванням того, що основним видом діяльності товариства є виробництво кузовів для автотранспортних засобів , причепів і напівпричепів, що зумовлює постійне перебування людей у приміщенні, порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей та які продовжують існувати на об`єкті відповідача (як працівникам, так і відвідувачам, а також особам, які здійснюватимуть гасіння виниклої пожежі).
Суд звертає увагу, що Правилами пожежної безпеки в Україні, затвердженими наказом МВС України № 1417 від 30 грудня 2014 року, визначено обов`язки суб`єкта господарювання, зокрема:
- посадові особи та працівники проходять навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях ;
- усі працівники при прийнятті на роботу на робочому місці повинні проходити інструктажі з питань пожежної безпеки (далі - протипожежні інструктажі);
- у будинках, крім будинків V ступеня вогнестійкості, дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) повинні оброблятися засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. Необхідність обробляння засобами вогнезахисту дерев`яних елементів інших конструкцій будинків визначається відповідними нормативними документами за видами будинків;
- під час експлуатації об`єкта не допускається знижувати клас вогнестійкості елементів заповнення прорізів у протипожежних перешкодах;
- для всіх будівель і приміщень виробничого, складського призначення повинні бути визначені категорія щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В.1.1-36:2016 Визначення категорій приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), у тому числі для зовнішніх виробничих і складських дільниць, які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні;
- захист будівель, споруд та зовнішніх установок від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, а також їх перевірку необхідно виконувати відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд ;
- забороняється зменшувати кількість та розміри евакуаційних виходів з будівель і приміщень, класи вогнестійкості несучих та огороджувальних конструкцій, застосовувати будівельні матеріали з вищими показниками пожежної небезпеки, змінювати інженерні та планувальні рішення й умови освітлення згідно з нормованою вимогою;
- двері на шляхах евакуації повинні відчинятися в напрямку виходу з будівель (приміщень);
- не допускається: улаштовувати на шляхах евакуації пороги, виступи, турнікети, двері розсувні, підйомні, такі, що обертаються, та інші пристрої, які перешкоджають вільній евакуації людей;
- замір опору ізоляції і перевірка спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання мають проводитись 1 раз на 2 роки, якщо інші терміни не обумовлені ПТЕ.
- будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
- підтримання експлуатаційної придатності СПЗ повинно проводитися відповідно до вимог ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту ;
- пожежні кран-комплекти не рідше одного разу на рік підлягають технічному обслуговуванню і перевірці на працездатність шляхом пуску води з реєстрацією результатів перевірки у спеціальному журналі обліку технічного обслуговування. Пожежні кран-комплекти повинні постійно бути справними і доступними для використання;
- територія підприємств, будинки, споруди, приміщення, технологічні установки повинні бути забезпечені первинними засобами пожежогасіння: вогнегасниками, ящиками з піском, бочками з водою, покривалами з негорючого теплоізоляційного матеріалу, пожежними відрами, совковими лопатами, пожежним інструментом, які використовуються для локалізації і ліквідації пожеж у їх початковій стадії розвитку.
- технічне обслуговування вогнегасників повинно здійснюватися відповідно до Правил експлуатації вогнегасників, затверджених наказом Міністерства України з питань надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи від 02 квітня 2004 року № 152, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 29 квітня 2004 року за № 555/9154, а також ДСТУ 4297-2004 Технічне обслуговування вогнегасників. Загальні технічні вимоги ;
- до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить, зокрема, здійснення навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі правилам техногенної та пожежної безпеки.
За результатами позапланової перевірки додержання (виконання) вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки адміністративно-виробничої будівлі Товариства з обмеженою відповідальністю Автопроект (Волинська область, місто Луцьк, вулиця Дубнівська, 16) було виявлено порушення усіх вищенаведених приписів чинного законодавства (що зафіксовано в акті № 42 від 24 січня 2020 року), виконання яких є обов`язком суб`єкта господарювання.
Таким чином, судом установлено, що експлуатація даного об`єкта здійснюється із порушенням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей (працівникам магазину, відвідувачам, працівникам ДСНС).
Суд звертає увагу, що відповідач не вчинив жодних дій щодо усунення виявлених порушень ані до звернення Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області із даним позовом до суду, ані станом на день розгляду справи (02 червня 2020 року).
Відповідно до частини 1 статті 71 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 72 цього Кодексу.
Таким чином, зважаючи на встановлені обставини, суд дійшов висновку, що такі порушення становить реальну суспільну небезпеку, загрозу життю та здоров`ю людей, а з урахуванням положень статті 11 Закону № 877-V виконання вимог органу державного нагляду (контролю) щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства є обов`язком суб`єкта господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).
Відповідно до частини першої статті 3 Закону №877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за принципом пріоритетності безпеки у питаннях життя і здоров`я людини, функціонування і розвитку суспільства, середовища проживання і життєдіяльності перед будь-якими іншими інтересами і цілями.
За таких обставин застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації приміщень за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Лесі Українки, 9, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки є пропорційним та повним заходом реагування на виявлені порушення та спрямоване на збереження безпеки та здоров`я людей, зниження можливих майнових втрат і зменшення негативних екологічних наслідків у разі їх виникнення.
Відтак, позов належить задовольнити.
При цьому суд зауважує, що відповідно до частини п`ятої статті 4 Закону №877-V відновлення повної експлуатації відповідачем споруди можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював зупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх порушень.
Відповідно до вимог статті 244 КАС України суд під час ухвалення рішення вирішує як розподілити між сторонами судові витрати. Згідно з частиною другою статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертизи. Відтак, судовий збір у сумі 2 102 грн, сплачений позивачем при поданні адміністративного позову, йому не відшкодовується (з відповідача не стягується).
Керуючись статтями 72-77, 139, 244, 246, 255, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, на підставі Кодексу цивільного захисту, суд
ВИРІШИВ:
Позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Волинській області (43020, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Електроапаратна, 6, ідентифікаційний код юридичної особи 38592652) до Товариства з обмеженою відповідальністю Автопроект (43010, Волинська область, місто Луцьк, вулиця Дубнівська, 16, ідентифікаційний код юридичної особи 20147403) про застосування заходів реагування у виді повного зупинення експлуатації адміністративно-виробничої будівлі (за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Дубнівська, 16) до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки задовольнити.
Зобов`язати Товариство з обмеженою відповідальністю Автопроект зупинити експлуатацію адміністративно-виробничої будівлі за адресою: Волинська область, місто Луцьк, вулиця Дубнівська, 16 до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга подається учасниками справи до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Волинський окружний адміністративний суд.
Суддя В.І. Смокович
Повне судове рішення складене 03 червня 2020 року
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2020 |
Оприлюднено | 09.06.2020 |
Номер документу | 89669261 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Смокович Віра Іванівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні