Рішення
від 05.06.2020 по справі 360/1776/20
ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

Іменем України

05 червня 2020 рокуСєвєродонецькСправа № 360/1776/20

Суддя Луганського окружного адміністративного суду Секірська А.Г., розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до управління соціального захисту населення Кремінської районної державної адміністрації Луганської області про визнання бездіяльності незаконною, зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

29 квітня 2020 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов ОСОБА_1 (далі - позивач) до управління соціального захисту населення Кремінської районної державної адміністрації Луганської області (далі - відповідач, УСЗН Кремінської РДА), у якому позивач просить суд:

- визнати протиправним та скасувати рішення УСЗН Кремінської РДА (у формі повідомлення про припинення надання житлової субсидії) від 07.04.2020 громадянину ОСОБА_1 , який зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 .

Позовну заяву обґрунтовано тим, що позивач неодноразово звертався до відповідача з заявами про призначення субсидії, яку йому призначали. 10.04.2020 отримав повідомлення про припинення надання житлової субсидії від 07.04.2020, в якому зазначено, що на підставі висновків проведеної відділом контролю та соціальних інспекторів УСЗН Кремінської РДА перевірки інформації, наданої для призначення житлової субсидії, виявлено, що заявником надано недостовірну інформацію про наявність у власності транспортного засобу, що підлягає державній реєстрації і здати випуску якого минуло менше п`яти років, у зв`язку з чим відповідно до пунктів 14, 119 Положення № 848 припинено надання житлової субсидії, загальна сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії складає 12931,06 грн за період отримання субсидії з жовтня 2018 року по лютий 2020 року, яку потрібно повернути.

15.04.2020 позивач звернувся з поясненнями до начальника управління, в яких зазначив, що дійсно 21.11.2017 придбав транспортний засіб - легковий причіп 2017 року випуску, та не задекларував його у деклараціях при зверненні за наданням житлової субсидії, оскільки вважав, що останній коштує менше 50 тис. грн та не підлягає зазначенню у деклараціях.

Відповідач в обґрунтування власної позиції щодо правомірності прийняття спірного рішення посилався саме на пункти 14, 119 Положення № 848, та вказував на те, що позивач протягом 30 календарних днів не повідомив про транспортний засіб, із дати випуску якого минуло менше 5 років.

Позивач вважає безпідставними посилання відповідача на пункт 14 Положення № 848, оскільки цим пунктом врегульовано не питання припинення нарахування та виплати вже призначеної житлової субсидії, а питання, за яких житлова субсидія не призначається.

Безпосередньо на відповідача покладено обов`язок для нарахування субсидій направляти відповідним органам запити на отримання відомостей про наявність в осіб транспортних засобів - уповноваженим органам МВС в порядку, встановленому Мінсоцполітики та МВС.

Відповідач не направляв відповідного запиту до уповноваженого органу МВС з метою отримання відомостей про наявність чи відсутність у позивача зареєстрованих транспортних засобів. Під час вирішення питання про призначення житлової субсидії управління не висловлювало будь-яких зауважень щодо достовірності вказаних у деклараціях відомостей, в тому числі щодо наявності у його власності транспортних засобів.

Крім цього, обов`язковою умовою, яка тягне припинення субсидії, є незазначення особою, якій призначається субсидія, таких даних, що мають впливати на встановлення у такої особи права на субсидію.

Виходячи зі змісту пункту 22 Положення № 848, зазначення заявником недостовірних даних, що вплинули на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру, є підставою для припинення надання житлової субсидії та повернення надміру виплаченої субсидії.

Підпунктом 2 пункту 6 Положення № 848 в якості підстави для непризначення житлової субсидії визначено наявність у володінні будь-кого зі складу домогосподарства або члена сім`ї особи зі складу домогосподарства транспортного засобу, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда).

Разом з тим, згідно із пунктом 7 Положення № 848, за наявності умов, зазначених у пункті 6 Положення, житлову субсидію може бути призначено за рішенням комісії, виходячи з конкретних обставин, що склалися, крім випадків, зазначених у підпунктах 1 (за винятком житлових приміщень (будинків), на які оформлено два і більше окремі особові рахунки, за умови, що опалювальна площа частини житлового приміщення кожного домогосподарства, на яку призначається субсидія, не перевищує 120 кв.м для квартири, 200 кв.м для індивідуального будинку і 7 пункту 6 цього Положення.

Рішення про призначення (відмову в призначенні) житлової субсидії в таких випадках приймається комісією на підставі акта обстеження матеріально - побутових умов домогосподарства.

Аналізуючи приписи вказаних норм, позивач зазначив, що якщо у власності чи володінні у будь-кого з членів домогосподарства або членів сім`ї особи зі складу домогосподарства є автомобільний причіп, з дати випуску якого минуло менше п`яти років, субсидія все ж може бути призначена, однак лише за рішенням відповідної районної комісії з питань призначення державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, житлових субсидій та надання пільг та призначення тимчасової допомоги непрацюючій особі, яка досягла загального пенсійного віку, але не набула права на пенсійну виплату, та на підставі акта обстеження матеріально - побутових умов домогосподарства.

Таким чином, вказане свідчить про те, що наявність у власності ОСОБА_1 транспортного засобу - причепу 2017 року випуску на момент призначення субсидії за період жовтень 2018 року - лютий 2020 року по суті не впливає на встановлення у позивача права на отримання такої субсидії. Тому твердження управління про те, що позивач отримував житлову субсидію, не маючи права на її отримання, в силу Положення № 848, спростовується.

Ухвалою суду від 04.05.2020 позовну заяву прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі, справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, відстрочено сплату судового збору (арк. спр. 26-27).

18.05.2020 за вх. № 19190/2020 через відділ діловодства та обліку звернень громадян надійшов відзив на позовну заяву (арк. спр. 34-39), в якому відповідач заперечував проти позовних вимог з огляду на наступне.

Позивач перебуває на обліку в управлінні як отримувач житлової субсидії з вересня 2017 року.

05.08.2018 позивач звернувся з заявою про призначення субсидії, яку відповідачем було призначено на опалювальний сезон з 16.10.2018 по 15.04.2019. На неопалювальний сезон з 01.07 по 30.09.2019 позивачеві було призначено субсидію на підставі його заяви від 11.07.2019 відповідно до рішення комісії з питань призначення соціальних допомог та пільг Кремінської РДА від 16.08.2019 (у зв`язку з тим, що позивачеві нарахований середньомісячний сукупний дохід, що є менший ніж розмір мінімальної заробітної плати, встановленої на початок періоду, за який враховуються доходи для призначення житлової субсидії).

У жовтні 2019 року управлінням позивачу було самостійно розраховано розмір субсидії на наступний опалювальний сезон з 16.10.2019 по 15.04.2020 згідно раніше прийнятого рішення комісії на підставі пункту 69 Положення.

У січні 2020 року управління від Міністерства соціальної політики України отримало рекомендації Міністерства фінансів України за результатами верифікації державних виплат. Згідно наданої інформації по особовій справі позивачки було виявлено невідповідність, яка може вплинути на правомірність отримання субсидії в поточному або майбутньому періоді дії субсидії. Відповідачем було здійснено додаткову перевірку достовірності наданої позивачем інформації щодо відсутності у власності чи володінні осіб, які входять до складу допомогосподарства, транспортних засобів, зареєстрованих в установленому порядку, і з дати випуску яких минуло менше ніж 5 років (крім мопеда). За результатами такої перевірки встановлено, що за громадянином ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , зареєстрований причіп, 2017 року випуску (відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу).

17.02.2020 головним спеціалістом - соціальним інспектором органу соціального захисту був складений акт про проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлових субсидій та соціальної допомоги, яким зафіксоване порушення отримувачем вимог чинного законодавства при отриманні житлової субсидії.

24.03.2020 комісією з питань призначення соціальних допомог та пільг Кремінської районної державної адміністрації Луганської області було прийнято рішення про припинення надання житлової субсидії на підставі пункту 119 Положення (у редакції на час виявлення порушення).

Наказом Міністерства соціальної політики України від 02.05.2018 № 604 затверджено нову форму заяви про призначення та надання житлової субсидії у грошовій формі та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Розділ 4 Декларації передбачає внесення заявником відомостей про транспортні засоби, які зареєстровані в установленому порядку, і з дати випуску яких минуло менше ніж 5 років (крім мопеда), що перебувають у власності або володінні осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім`ї осіб із складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактично місця проживання). Проте позивачем власноручно було зазначено у даному розділі, що таких транспортних засобів у власності чи володінні осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання) немає.

Наприкінці заяви зазначено: ОСОБА_2 усвідомлюю, що в разі подання мною неповних або недостовірних відомостей про осіб, які входять до складу домогосподарства, та членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання), їхні доходи, майновий стан і витрати, мені може бути відмовлено у призначенні житлової субсидії або припинено її надання. У такому разі зобов`язуюсь повернути наміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії .

Позивачем тричі подавалася заява про призначення житлової субсидії та декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, затвердженою наказом Міністерства соціальної політики України від 02.05.2018 № 604, проте жодного разу не була зазначена інформація про наявність у нього причепу, 2017 року випуску.

В кінці декларацій наявний власний підпис позивача, що свідчить про те, що він ознайомлений зі змістом заяви та необхідністю зазначення певної інформації, а також попереджений про наслідки подання недостовірних або неповних відомостей.

Відповідно до підпункту 2 пункту 6 Положення № 848 (у редакції, що діяла на час подання заяви про призначення житлової субсидії) житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда). При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля. Наявність (відсутність) у власності або володінні зазначених осіб транспортних засобів зазначається у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Якщо право власності або володіння на транспортний засіб набуто під час отримання житлової субсидії, громадянин, якому призначено житлову субсидію, протягом 30 календарних днів зобов`язаний повідомити про це структурний підрозділ з питань соціального захисту населення незалежно від розміру вартості транспортного засобу.

Проте у матеріалах справи відсутні будь-які відомості про придбання позивачем причепу на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля.

Отже, оскільки чинне законодавство відносить причепи до транспортних засобів, а абзацом 16 пункту 13 Положення (у редакції, чинній на час звернення позивачки за житловою субсидією) визначено, що громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру, позивач неодноразово надав управлінню недостовірні відомості, приховавши інформацію про наявність в у нього причепу, 2017 року випуску.

Також відповідач зазначив, що всі дані, необхідні для призначення субсидії, були вказані позивачем (всі розділи заповнені), тому у управління були відсутні підстави повідомити позивача про допущення помилки при заповненні декларації у відповідності до абзаців 8-13 пункту 13 Положення № 848.

Оскільки всі перевірки ґрунтуються саме на поданій заявником інформації та саме громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи і майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру, відповідач вважає припинення нарахованої раніше субсидії позивачеві правомірним та таким, що відповідає нормам чинного законодавства у сфері призначення субсидій.

На підставі вищевикладеного, відповідач просив відмовити у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог ст. 72-77,90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов наступного.

ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , зареєстроване місце проживання АДРЕСА_1 (арк.спр. 11), 05.10.2018 звернувся до УСЗН Кремінської РДА з заявою № 972/6 про призначення житлової субсидії за адресою: АДРЕСА_1 (арк.спр. 82-83), надавши, зокрема, довідку про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб станом на 20.09.2018 № 5909, в якій зазначено заявника (уповноваженого власника) ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 (арк.спр. 85).

Також позивачем було надано декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії від 05.10.2018, в розділі IV якої Відомості про транспортні засоби, які зареєстровані в установленому порядку і з дати випуску яких минуло менше ніж 5 років (крім мопеда), що перебувають у власності або володінні осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання зазначено Немає (арк.спр. 87-88).

Рішеннями відповідача ОСОБА_1 було призначено субсидію на опалювальний сезон з жовтня 2018 року по квітень 2019 року (арк.спрю.77-81).

11.07.2019 позивач звернувся до відповідача з заявою № 600/3 про призначення житлової субсидії (арк.спр. 69-70), надавши декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, в розділі IV якої зазначено Немає (арк.спр. 73-74).

Рішенням комісії з питань призначення соціальних допомог та пільг Кремінської РДА від 16.08.2019 позивачеві було призначено субсидію не неопалювальний сезон з 01 липня по 30 вересня 2019 року (арк.спр. 64).

У жовтні 2019 року відповідачем самостійно розраховано розмір субсидії на наступний опалювальний сезон з 16.10.2019 по 15.04.2020 згідно раніше прийнятого рішення комісії на підставі пункту 69 Положення № 848 (арк.спр. 53-58).

Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 за ОСОБА_1 з 21.11.2017 зареєстровано загальний причіп ПР-легковий марки ПАЛИЧ модель Z02012, номер шасі НОМЕР_3 , реєстраційний номер НОМЕР_4 , 2017 року випуску (арк.спр. 51).

17.02.2020 начальником УСЗН Кремінської РДА Ю. Коротич та головним спеціалістом - соціальним інспектором О. Лосєвою складено Акт про проведення перевірки правильності та повноти інформації, що надається заявниками для призначення житлових субсидій та соціальної допомоги, згідно із яким УСЗН Кремінської РДА проведена перевірка правильності та повноти інформації, наданої на призначення житлових субсидій ОСОБА_1 , зареєстрованим за адресою: АДРЕСА_1 , і на підставі висновків проведеної перевірки встановлено, що особи, зареєстровані на зазначеній житловій площі, надали неповну/невірну інформацію про наявність транспортного засобу, що підлягає державній реєстрації, з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда), внаслідок чого були надмірно виплачені кошти в сумі 12931,06 грн протягом періоду з жовтня 2018 року по лютий 2020 року. Переплачену суму в розмірі 12931,06 грн необхідно стягнути з заявника (арк.спр. 50).

Згідно із витягом з протоколу засідання комісії з питань призначення соціальних допомог та пільг від 24.03.2002 № 3 вирішено не призначати субсидію ОСОБА_1 відповідно до п.119 Положення про порядок призначення та надання субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, з 01.03.2020 (арк.спр. 49).

Позивачеві направлено повідомлення УСЗН Кремінської РДА про припинення надання житлової субсидії від 07.04.2020 за вих. № 1365, у якому зазначено, що на підставі висновків проведеної відділом контролю та соціальних інспекторів УСЗН Кремінської РДА перевірки інформації, наданої для призначення житлової субсидії, виявлено, що ОСОБА_1 надав недостовірну інформацію про наявність у власності транспортного засобу, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років. У зв`язку з цим відповідно до пунктів 14, 119 Положення про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого постановою КМУ від 21.10.1995 № 848 Про спрощення порядку надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово - комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива (в редакції постанови КМУ від 14.08.2019 № 807), ОСОБА_1 припинено надання житлової субсидії; загальна сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії складає 12931,06 грн за період отримання субсидії з жовтня 2018 року по лютий 2020 року, з них:

- суму 4684,49 грн, яка надавалась не у грошовій формі, буде повернуто до Державного бюджету шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків (газопостачання 4621,36 грн, електропостачання 63,13 грн), а суму 8246,57 грн зобов`язані до 25.09.2020 повернути на два нижче вказаних рахунки:

- суму 3639,80 грн на рахунок UA 928201720343130006000078737, банк отримувача ДКСУ, отримувач Мінсоцполітика України, код ЄДРПОУ 37567866;

- суму 4606,77 грн на рахунок UA7682017203431900060000017631, код ЄДРПОУ 03196937, КПКВ 2501230, МФО 820172 УСЗН Кремінської РДА.

Також у повідомленні зазначено, що у разі неповернення коштів у зазначені терміни вони будуть стягнути у судовому порядку (арк.спр. 45).

15.04.2020 за вх. № 1342 відповідачем отримано заяву позивача про надання рішення про припинення надання житлової субсидії (арк.спр. 27).

22.04.2020 за № 1469 відповідачем надано у відповідь на звернення позивача повідомлення про відміну житлової субсидії з березня 2020 року за результатами верифікації від 24.03.2020 (арк.спр. 21).

Вирішуючи спір по суті, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) визначено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частини першої статті 7 КАС України суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України.

Відповідно до пункту 5 частини першої статті 1 Закону України від 09.11.2017 № 2189-VIII "Про житлово-комунальні послуги" житлово-комунальні послуги - результат господарської діяльності, спрямованої на забезпечення умов проживання та/або перебування осіб у житлових і нежитлових приміщеннях, будинках і спорудах, комплексах будинків і споруд відповідно до нормативів, норм, стандартів, порядків і правил, що здійснюється на підставі відповідних договорів про надання житлово-комунальних послуг.

Положеннями пункту 5 частини другої статті 7 Закону України "Про житлово-комунальні послуги" визначено, що індивідуальний споживач зобов`язаний оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.

Питання щодо надання субсидій врегульовано Положенням про порядок призначення та надання населенню субсидій для відшкодування витрат на оплату житлово-комунальних послуг, придбання скрапленого газу, твердого та рідкого пічного побутового палива, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 (далі Положення № 848) у редакції постанови, чинній на дату виникнення спірних правовідносин, а саме - звернення позивача з заявою від 05.10.2019, та припинення відповідачем надання субсидії (березень 2020 року).

Це Положення визначає умови призначення та порядок надання громадянам таких житлових субсидій: щомісячної житлової субсидії на оплату внесків за встановлення, обслуговування та заміну вузлів комерційного обліку, за абонентське обслуговування для споживачів комунальних послуг, що надаються у багатоквартирних будинках за індивідуальними договорами, а також житлово-комунальних послуг.

Призначення житлових субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у мм. Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення).

У територіальних громадах (в тому числі об`єднаних), у виконавчих органах яких відсутні структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, прийняття заяв громадян з необхідними документами для призначення житлових субсидій та передачу їх відповідним структурним підрозділам з питань соціального захисту населення безпосередньо або через центри надання адміністративних послуг чи їх фронт-офіси здійснюють уповноважені особи, які визначаються виконавчими органами сільських, селищних, міських рад.

Інформація про призначені житлові субсидії вноситься структурним підрозділом з питань соціального захисту населення до Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій, держателем якого є Мінсоцполітики (пункт 3 Положення № 848).

Пунктом 13 Положення № 848 визначено, що для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання):

заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - заява);

декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація);

довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;

договір найму (оренди) житла (у разі наявності).

Згідно із підпунктом 2 пункту 6 Положення № 848 (в редакцій на дату призначення субсидії) житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда).

При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля.

Наявність (відсутність) у власності або володінні зазначених осіб транспортних засобів зазначається у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Якщо право власності або володіння на транспортний засіб набуто під час отримання житлової субсидії, громадянин, якому призначено житлову субсидію, протягом 30 календарних днів зобов`язаний повідомити про це структурному підрозділу з питань соціального захисту населення незалежно від розміру вартості транспортного засобу.

Матеріалами особової справи ОСОБА_1 підтверджується, що разом з заявами від 05.10.2018 та від 11.07.2019 про призначення житлової субсидії ним подано декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.

Наказом Міністерства соціальної політики України від 02.05.2018 № 604, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.05.2018 за № 548/32000, затверджено форми Заяви про призначення житлової субсидії та Декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії.

Так, розділ IV Декларації передбачає внесення заявником відомостей про транспортні засоби, які зареєстровані в установленому порядку і з дати випуску яких минуло менше ніж 5 років (крім мопеда), що перебувають у власності або володінні осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання).

В Деклараціях від 05.10.2018 та від 11.07.2019 ОСОБА_1 в розділі IV Відомості про транспортні засоби, які зареєстровані в установленому порядку і з дати випуску яких минуло менше ніж 5 років (крім мопеда), що перебувають у власності або володінні осіб, які входять до складу домогосподарства, а також членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання) зазначено немає (арк.спр. 87-88, 73-74).

Також Декларації, подані позивачем, містять останній абзац, з зазначенням, що заявник усвідомлює, що в разі подання неповних або достовірних відомостей про осіб, які входять до складу домогосподарства, та членів сім`ї осіб зі складу домогосподарства незалежно від реєстрації їхнього місця проживання (фактичного місця проживання), їхні доходи, майновий стан і витрати, заявникові може бути відмовлено у призначенні житлової субсидії або припинено її надання. В такому разі заявник зобов`язується повернути надміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії.

Зазначення таких відомостей у Декларації відповідає формі Декларації, затвердженій наказом Міністерства соціальної політики України від 02.05.2018 № 604, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 03.05.2018 за № 548/32000.

Подані позивачем декларації містять його підпис, що не є спірним питанням у даній справі.

Згідно із частинами третьою та четвертою статті 34 Закону України Про дорожній рух державній реєстрації та обліку підлягають призначені для експлуатації на вулично-дорожній мережі загального користування транспортні засоби усіх типів: автомобілі, автобуси, мотоцикли всіх типів, марок і моделей, самохідні машини, причепи та напівпричепи до них, мотоколяски, інші прирівняні до них транспортні засоби та мопеди, що використовуються на автомобільних дорогах державного значення. Державна реєстрація та облік автомобілів, автобусів, мотоциклів та мопедів усіх типів, марок і моделей, самохідних машин, причепів та напівпричепів до них, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів здійснюються територіальними органами Міністерства внутрішніх справ України.

Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 за ОСОБА_1 з 21.11.2017 зареєстровано загальний причіп ПР-легковий марки ПАЛИЧ модель Z02012, номер шасі НОМЕР_3 , реєстраційний номер НОМЕР_4 , 2017 року випуску (арк.спр. 51).

З огляду на наведене, станом на дату звернення позивача з заявами про призначення житлової субсидії від 05.10.2018 та від 11.07.2019, за ним з листопада 2017 року був зареєстрований причіп марки ЛЕВ НОМЕР_5 , 2017 р.в., номерний знак НОМЕР_6 , шасі № НОМЕР_7 .

Про наявність такого транспортного засобу позивачем у Деклараціях зазначено не було, внесено відомості про відсутність таких засобів та усвідомлення того, що подання недостовірних відомостей про себе та осіб, які входять до складу домогосподарства, та їх майновий стан може мати наслідком припинення надання житлової субсидії та обов`язок повернути надміру перераховану (виплачену) суму житлової субсидії.

Стосовно доводів позивача про те, що відповідач при призначенні субсидії не направляв до уповноваженого органу МВС запит з метою отримання відомостей про наявність чи відсутність зареєстрованих в установленому законодавством порядку транспортних засобів, не висловлював позивачеві будь-яких зауважень щодо достовірності вказаних у декларації відомостей, суд зазначає таке.

Абзацом 13 пункту 13 Положення № 848 передбачено, що у разі виявлення помилки у зазначених даних структурний підрозділ з питань соціального захисту населення повідомляє громадянину про необхідність протягом 30 календарних днів виправлення помилки. Якщо протягом визначеного строку громадянин не виправив помилки у заяві та/або декларації, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення відмовляє у призначенні житлової субсидії. Зазначений строк може бути продовжено на час хвороби заявника, що підтверджується документально.

Разом з тим зазначення заявником у розділі ІV Декларації відомостей про відсутність у нього транспортних засобів, не може бути розцінено як помилка, яка підлягає виправленню, оскільки фактично такі дії є зазначенням недостовірних відомостей, і не можуть бути виправлені.

Крім того, згідно із абзацом 14 пункту 13 Положення № 848 під час прийому документів для призначення житлової субсидії забороняється вимагати від громадян документи, подання яких не передбачено цим Положенням.

Громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру (абзац 16 пункту 13 Положення № 848).

Суд звертає увагу, що в переліку документів, які подаються для призначення житлової субсидії, відсутня як довідка територіальних сервісних центрів про наявність зареєстрованих за заявником та особами, які входять до складу домогосподарства, транспортних засобів, з дати випуску яких минуло менше 5 років, так і свідоцтво про реєстрацію транспортних засобів, тобто у відповідача існує заборона вимагання таких документів, встановлена абзацом 14 пункту 13 Положення № 848.

Вимогами пункту 14 Положення № 848 передбачено, що для призначення житлових субсидій на запит структурних підрозділів з питань соціального захисту населення у п`ятиденний строк з дня його отримання подаються відомості, зокрема, про наявність в осіб транспортних засобів - уповноваженими органами МВС у порядку, встановленому Мінсоцполітики та МВС. Структурні підрозділи з питань соціального захисту населення мають право робити запити та безоплатно отримувати у строк до 10 календарних днів від інших підприємств, установ і організацій інформацію, необхідну для призначення житлових субсидій та проведення перевірок достовірності даних, отриманих від осіб, які звертаються за їх призначенням.

Проте позивач зазначив в Деклараціях про відсутність транспортних засобів, і, з урахуванням того, що відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії несе громадянин, рішення про призначення субсидії приймалося структурним підрозділом на підставі наданих ОСОБА_1 відомостей.

Стосовно доводів позивача про те, що за обставин перебування у власності чи володінні у члена домогосподарства транспортного засобу, з дати якого минуло менше 5 років, субсидія все ж може бути призначена, однак лише за рішенням відповідної районної комісії на підставі акта обстеження матеріально - побутових умов домогосподарства, суд зазначає наступне.

Положеннями пункту 14 Положення № 848 (у редакції станом на дату звернення з заявою) передбачено, що структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може прийняти рішення про подання документів щодо призначення житлової субсидії на розгляд комісії у разі наявності підстав, визначених цим Положенням.

Заявник має право оскаржити до комісії або до суду рішення структурного підрозділу з питань соціального захисту населення щодо розміру призначеної субсидії або про відмову в призначенні житлової субсидії, а також рішення щодо подання документів на розгляд комісії.

Для забезпечення об`єктивного, неупередженого і всебічного розгляду комісією справи по суті структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може запропонувати заявнику подати додаткові документи, які не передбачені цим Положенням, але необхідні для прийняття рішення. Заявник має право самостійно подати додаткові документи навіть у разі, коли структурний підрозділ з питань соціального захисту населення не пропонував подати такі документи для розгляду комісією.

Також абзацом 15 пункту 13 Положення № 848 визначено, що для розгляду питань, що належать до компетенції комісії, у випадках, передбачених цим Положенням, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може запропонувати громадянину подати додаткові документи, які не передбачені цим Положенням, але необхідні для розгляду комісією питань.

Відповідно до пункту 7 Положення № 848 житлова субсидія за рішенням комісії може бути призначена у випадках, не передбачених цим Положенням. Фінансування таких субсидій здійснюється за рахунок коштів місцевих бюджетів.

Разом з тим, суд звертає увагу, що формулювання може бути призначена зумовлює наявність права, а не обов`язку комісії, прийняти у випадках, встановлених Положення № 848, рішення про призначення житлової субсидії. Крім того, розгляд питання щодо призначення житлової субсидії саме комісію передбачає окрему процедуру, структурний підрозділ з питань соціального захисту населення (в даному випадку - відповідач) міг прийняти рішення про подання документів щодо призначення житлової субсидії на розгляд комісії лише у разі зазначення ОСОБА_1 в розділі IV Декларацій відомостей про наявність в нього зареєстрованого транспортного засобу, з дати випуску якого минуло менше 5 років.

Надаючи оцінку наявності підстав для припинення виплати житлової субсидії, суд виходить з такого.

Відповідно до абзацу четвертого пункту 119 Положення № 848 (в редакції, чинній на день припинення надання житлової субсидії) за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії.

Надання житлової субсидії у випадках, зазначених у пунктах 119 і 120 цього Положення, припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому їх виявлено (якщо інше не передбачено заявою) (пункт 121 Положення № 848).

Зазначення позивачем недостовірних даних в Деклараціях виявлено у лютому 2020 року, надання житлової субсидії припинено з березня 2020 року, що відповідає вимогам пункту 121 Положення № 848.

Пунктами 125 та 127 Положення № 848 визначено, що у випадках, зазначених в абзацах четвертому - сьомому пункту 119 цього Положення, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином, а сума житлової субсидії, яка надавалася не у грошовій формі, повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії. У разі призначення житлової субсидії громадянину на наступний період структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може утримувати суму надміру виплаченої житлової субсидії під час виплати щомісячних сум субсидій шляхом їх зменшення не більш як 20 відсотків.

У разі відмови громадянина добровільно повернути суму надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії питання про її примусове стягнення вирішується органом, який призначив житлову субсидію, у судовому порядку.

Таким чином, обов`язок комісії за поданням відповідача припинити надання житлової субсидії у разі виявлення факту, що у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію, а також обов`язок заявника повернути суми надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії прямо передбачені вимогами Положення № 848. При цьому призначення субсидії відбулося внаслідок зазначення заявником в Деклараціях недостовірних відомостей щодо відсутності в нього зареєстрованого транспортного засобу, з року випуску якого минуло менше 5 років, а не внаслідок помилки суб`єкта владних повноважень.

Щодо доводів ОСОБА_1 про те, що вартість причіпу склала 9000 гривень, тобто на день набуття права власності на транспортний засіб його вартість не перевищила 50 тис. грн, суд зазначає, що підпунктом 4 пункту 6 Положення № 848 передбачено, що житлова субсидія не призначається у разі, якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства протягом 12 місяців перед зверненням за призначенням житлової субсидії, призначенням житлової субсидії без звернення здійснив купівлю або іншим законним способом набув право власності на земельну ділянку, квартиру (будинок), транспортний засіб (механізм), будівельні матеріали, інші товари довгострокового вжитку або оплатив (одноразово) будь-які послуги (крім медичних, освітніх та житлово-комунальних послуг згідно із соціальною нормою житла (в тому числі понаднормової площі житла у випадку, зазначеному у пункті 5 цього Положення) та соціальними нормативами житлово-комунального обслуговування) на суму, яка на дату купівлі, оплати, набуття права власності в інший законний спосіб перевищує 50 тис. гривень.

Відповідна інформація вноситься у розділ V Декларації, в той час як в межах спірних правовідносин відповідачем встановлено недостовірність відомостей, внесених заявником до розділу ІV Декларацій.

Також суд звертає увагу, що рішенням суб`єкта владних повноважень в розумінні КАС України, яке тягне правові наслідки до особи є рішення комісії, прийняте у відповідності до вимог пункту 119 Положення № 848, а саме - протокольне рішення комісії з питань призначення соціальних допомог та пільг від 24.03.2020 № 3 (арк.спр. 49).

Повідомлення відповідача, яке є предметом оскарження у даній справі, не тягне правових наслідків для особи, носить виключно інформаційний характер про підстави припинення раніше призначеної житлової субсидії та про суми коштів, які підлягають поверненню у добровільному порядку.

Зазначений висновок узгоджується з правовим висновком Верховного Суду, викладеним у постанові від 24.04.2019 у справі № 227/2015/17.

З огляду на наведене, у задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд зазначає, що ухвалою суду від 04.05.2020 за клопотанням позивача відстрочено сплату судового збору у сумі 840,80 грн до ухвалення судового рішення у справі.

Відповідно до статті 133 КАС України суд, враховуючи майновий стан сторони, може своєю ухвалою зменшити розмір належних до оплати судових витрат чи звільнити від їх оплати повністю або частково, чи відстрочити або розстрочити сплату судових витрат на визначений строк.

Якщо у строк, встановлений судом, судові витрати не будуть оплачені, позовна заява залишається без розгляду або витрати розподіляються між сторонами відповідно до судового рішення у справі, якщо сплату судових витрат розстрочено або відстрочено до ухвалення судового рішення у справі.

Оскільки у задоволенні позовних вимог відмовлено, судові витрати належить стягнути з позивача на користь Державного бюджету України.

Керуючись статтями 72-77, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_2 ) до управління соціального захисту населення Кремінської районної державної адміністрації Луганської області (код ЄДРПОУ 03196937, 92900, Луганська область, м. Кремінна, вул. Побєди, 1а) про визнання бездіяльності незаконною, зобов`язання вчинити певні дії - відмовити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Державного бюджету України судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 840,80 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду через Луганський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Відповідно до пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України строк оскарження судового рішення продовжується на строк дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Суддя А.Г. Секірська

СудЛуганський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.06.2020
Оприлюднено09.06.2020
Номер документу89671031
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —360/1776/20

Рішення від 05.06.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

Ухвала від 04.05.2020

Адміністративне

Луганський окружний адміністративний суд

А.Г. Секірська

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні