Справа № 420/2452/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
05 червня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Марина П.П.
розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Петродолинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю)
ВСТАНОВИВ:
До Одеського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Петродолинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, в якому позивач просить застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Петродолинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, ЄДПРОУ: 34312213, юридична адреса: 67813, Одеська область, Овідіопольський район, село Петродолинське, вулиця Садова, 58,
- у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Петродолинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, за адресою: 67810, Одеська область, Овідіопольський район, село Петродолинське, вулиця Садова, 58;
- у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Петродолинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті перевірки №144 від 19.12.2019 року, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки №144 від 19.12.2019 року за номерами: 1,3-8,10,11,13-17.
В обґрунтування позовних вимог представник позивача зазначив, що у період з 18-19 грудня 2019 року, відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області № 420 від 11.12.2018 року Про проведення позапланової перевірки на підставі Посвідчення на проведення перевірки № 258 від 16.12.2019 року головним фахівцем Овідіопольського РС ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Лопушняном М.П. здійснено позапланову перевірку Петродолинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, яка розташована за адресою: 67810, Одеська область, Овідіопольський район, село Петродолинське, вулиця Садова, 58 під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, за результатами якої складено Акт №144 від 19.12.2019 року. Актом №144 встановлені порушення приписів Кодексу цивільного захисту України №5403- VI (далі - КЦЗУ), Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України №1417 від 30.12.2014 року, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 року за №252/26697 (далі - ППБУ) та інших чинних нормативно-правових актів, стандартів, нормам і правил у сфері пожежної, техногенної безпеки. На переконання позивача порушення за номерами 1,3-8,10,11,13-17, є такими, що впливають на ризик виникненні надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, а також неможливістю її ефективної ліквідації та рятуванню людей. Будь-яких скарг під час проведення позапланового заходу, чи заперечень на Акт №144, який 19.12.2019 року було вручено директору Петродолинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області ОСОБА_1 Л.І., не надходило. На переконання позивача подальша експлуатація Петродолинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, яка розташована за адресою: 67810, Одеська область, Овідіопольський район, село Петродолинське, вулиця Садова, будинок 58, з виявленими порушеннями створює реальну та невідворотну загрозу життю та здоров`ю людей. Не усунення виявлених перевіркою порушень прямою дією впливає на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, та спричинить загрозу життю та здоров`ю людей. При такому стані цілковитого недотримання вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки на об`єкті Державного навчального закладу Петродолинська ЗОШ І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області гостро постає питання вірогідного виникнення пожежі чи надзвичайної ситуації, а у випадку їх фактичного настання - неминучі заподіяння шкоди здоров`ю або життю людей.
Представником відповідача надано відзив на позов (а.с.39-42), в якому представник зазначив, що не погоджується з адміністративним позов та вважає його таким, що не підлягає задоволенню.
Відповідач зазначає, що на теперішній час відповідачем здійснюються всі можливі заходи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а тому посилання на обставини, які вплинуть на дію роботи відповідача в майбутньому, є необґрунтованими. Представник відповідача зазначає, що керівництво Петродолинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області ніколи халатно не відносилось до техногенної та пожежної безпеки як то стверджує позивач. Дійсно внаслідок недофінансування деякий час не оновлювались засоби протипожежної сигналізації та сповіщення, обробка дерев`яних поверхонь будівель, але керівництвом відповідача робиться все можливе для того щоб усунути виявлені під час перевірки недоліки.
Крім того, представник відповідача вказує, що захід реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки вважаємо крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу житло та/або здоров`ю людей, а не лише можливості виникнення пожежі. При цьому, представник відповідача вважає, що позивачем не надано доказів того, що перелічені в акті перевірки порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, а усунення цих порушень вимагає вжиття заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації будівель з метою проведення будь-якої діяльності.
Від позивача 30.04.2020 року надійшла відповідь на відзив, в якій зазначив, що враховуючи висновки Верховного суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду по справі №805/4256/17-а, викладені в постанові від 08.02.2019 року та висновки Верховного суду, викладені в постанові від 28.11.2019 року по справі №820/4971/16, виявлені позивачем порушення вимог пожежної безпеки за об`єктивним критерієм є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм. Головне управління враховує, що застосований захід реагування має тимчасовий характер, період дії якого залежить безпосередньо від факту усунення відповідачем виявлених порушень. Застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення суб`єктом господарювання виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки на об`єкті. Відповідач у разі усунення недоліків в повному обсязі, виявлених Головним управлінням, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не позбавлений можливостей звернутись до суду першої інстанції з заявою про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), застосованих судом за результатом розгляду адміністративної справи.
Відповідач не скористався своїм правом подати заперечення на відзив на адміністративний позов.
Ухвалою суду від 03.04.2020 року відкрито провадження по даній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Судом встановлено, що відповідно до вимог Кодексу цивільного захисту України, наказу ГУ ДСНС України в Одеській області №420 від 11.12.2018 року Про проведення позапланової перевірки на підставі Посвідчення на проведення перевірки №258 від 16.12.2019 року головним фахівцем Овідіопольського РС ГУ ДСНС України в Одеській області капітаном служби цивільного захисту Лопушняном М.П. здійснено позапланову перевірку Петродолинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, яка розташована за адресою: 67810, Одеська область, Овідіопольський район, село Петродолинське, вулиця Садова, 58 під час якої перевірено: будівлі, споруди, приміщення, територію з метою перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с.9-10).
За результатами зазначеної перевірки головним інспектором 19.12.2019 року складено акт №144 (а.с.11-19).
На аркуші 2 Акту №144 від 19.12.2019 року зазначено, що від суб`єкта господарювання у проведенні перевірки брали участь директор Петродолинської ЗОШ І-ІІІ ст. ОСОБА_2 (з/б а.с.11).
Як вбачається із зазначеного акту, інспектором встановлено ряд порушень, а саме:
1. Пожежний резервуар для цілей зовнішнього пожежогасіння не відремонтовано та утримується у непрацездатному стані, а також не забезпечено безперешкодний забір води пожежними автомобілями. (порушено п.2, п.п. 2.1, розділу V, ППБУ);
2. Керівником не вживаються заходи щодо попередження пожежної небезпеки і усунення недоліків, що можуть її спричинити (порушено п.4, розділу II, ППБУ для навчальних закладів та установ системи освіти Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 08.09.2016р. за № 1229/29359 (далі ППБУ в закладах освіти);
3. Сходові клітки, внутрішні сходи, коридори та проходи не обладнано евакуаційним освітленням із світловими покажчиками ВИХІД (порушено п. 2.31, п.2.32, розділу III ППБУ);
4. У приміщенні котельні допускаються до роботи особи, які не пройшли навчання з пожежно-технічного мінімуму та не отримали відповідних кваліфікаційних посвідчень. (порушено п. 10, розділу IV, ППБУ в закладах освіти);
5. Посадові особи та працівники не пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки у порядку, встановленому постановою Кабінету Міністрів України від 26 червня 2013 року № 444 Про затвердження Порядку здійснення навчання населення діям у надзвичайних ситуаціях (порушено п. 16 розділу 11 ППБУ);
6. Допускається експлуатація тимчасових електромереж у приміщеннях (порушено п. 4, розділу V, ППБУ в закладах освіти, Пункт 1.8 глави 1 розділу IV ППБУ);
7. Приміщення котельні не відділені протипожежними перешкодами з нормованими межами вогнестійкості у відповідності з вимогами. (порушено п.2 п.п. 2.3 глави 2 розділу 111, п. 1.24. р. IV. ППБУ);
8. Дерев`яні елементи горищних покриттів (крокви, лати) не оброблено засобами вогнезахисту, які забезпечують І групу вогнезахисної ефективності. (порушено п.2 п.п. 2.5 глави 2 розділу НІ, п. 1.24. р. IV. ППБУ).
9. Для приміщення котельні, не визначено категорію щодо вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В. 1.1-36:2016 Визначення категорій, приміщень, будинків та зовнішніх установок за вибухопожежною та пожежною небезпекою , а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок. Електрообладнання спеціальних установок (далі - НПАОП 40.1-1.32-01), які необхідно позначати на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні. (порушено пункт 2.9 глави 2 розділу III ППБУ)
10. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в приміщеннях не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. (порушено пункт 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ)
11. Допускається відкрите прокладання електропроводів (кабелів) по горючим основам. (порушено п. 1.12 глави 1 розділу IV ППБУ)
12. Групові електрощітки не оснащенні схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки). (порушено п. 1.16 глави 1 розділу IV ППБУ)
13. Допускається:
підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи;
- використання світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків); (порушено п. 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ);
14. Перед початком опалювального сезону не проводиться перевірка теплових мереж, які розташовані у приміщеннях, котельні, результати перевірок які фіксуються у спеціальному журналі із зазначенням дати, особи, яка здійснювала перевірку, та її підпису. (порушено пункт 2, підпункт 2.1. глави 2 розділу IV ППБУ).
15. Будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту . (порушено п. П.1, п.п.1.2, розділу V ППБУ)
16. Приміщення котельні не обладнано автономними системами пожежогасіння (порушено п.1, п.п.1.2, розділу V ППБУ)
17. Пожежні щити (стенди) не доукомплектовано засобами пожежогасіння а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт. (порушено п. 3.11 глави 3 розділу V ППБУ)
18. Не проведено ідентифікацію на визначення об`єкта підвищеної небезпеки. (порушено ст. 9 ЗУ № 2245-111).
З метою усунення виявлених під час перевірки порушень, головним фахівцем Овідіопольського РС ГУ ДСНС України в Одеській області прийнято припис №133 від 19.12.2019 року, яким зобов`язано відповідача у строк до 20.01.2020 року усунути виявлені під час перевірки порушення.
В матеріалах справи наявний лист Петродолинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів від 15.04.2020 року на адресу заступника начальника Головного управління із запобігання надзвичайних ситуацій ГУ ДСНС України в Одеській області, в якому Петродолинська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів повідомила, що часткове усунення недоліків, вказаних в акті перевірки від 19.12.2019 року №144 та просить розглянути можливість щодо укладання угоди про примирення сторін. (а.с. 100).
У зв`язку з виявленими порушеннями, визначеними в акті перевірки, які є такими, що впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей позивач звернувся до суду з даним позовом.
Відповідно до ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) передбачені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності .
В ст.1 вказаного Закону наведені терміни, зокрема: державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом (ч.1 ст.4. Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності ).
Відповідно до ч.5 ст.4 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Згідно ч.7 та ч.8 ст.7 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначенням повноважень органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулюються Кодексом цивільного захисту України (далі КЦЗ України).
Статтею 20 КЦЗ України визначено завдання і обов`язки суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту.
Відповідно до ч.3 ст.55 КЦЗ України забезпечення пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст.64 КЦЗ України центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб. Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення. До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: 1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; 2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; 3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Згідно п.12 ч.1 ст.67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ч.1 та ч.2 ст.68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом. У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Згідно з положеннями ст.70 КЦЗ України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд (далі - об`єкт) встановлюються Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерства внутрішніх справ України від 30.12.2014 року №1417. Ці Правила є обов`язковими для виконання суб`єктами господарювання, органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, які перебувають в Україні на законних підставах.
Відключення багатоквартирного житлового будинку від електромережі повинно здійснюватися з дотриманням вимог спеціального законодавства, зокрема Закон України Про ринок електричної енергії та Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №312 від 14.03.2018 року (надалі Правила №312), розділом VII яких встановлені Умови та порядок припинення та відновлення постачання електричної енергії споживачу.
Так, відповідно до ч.3 ст.60 Закону України Про ринок електричної енергії відключення споживачів здійснюється виключно у порядку, визначеному цим Законом та правилами роздрібного ринку.
Захист прав споживачів електричної енергії, а також механізм захисту цих прав регулюються цим Законом, законами України Про захист прав споживачів , ;Про захист економічної конкуренції , іншими нормативно-правовими актами.
Розділом VII Правил №312 встановлені наступні умови припинення постачання електричної енергії споживачу:
- електрична енергія споживачу, який не допускає порушень своїх договірних зобов`язань перед оператором системи передачі та/або оператором системи розподілу та електропостачальником, постачається безперервно, крім випадків, передбачених умовами договорів, укладених споживачами з електропостачальником та оператором системи, та нормативно-правовими актами, у тому числі цими Правилами (п.7.1);
- у разі незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню і сільськогосподарським тваринам, у разі невиконання вимог щодо усунення недоліків в електроустановках уповноважений представник органу виконавчої влади, на якого покладено відповідні обов`язки згідно із законодавством України, зобов`язаний видати споживачу припис щодо негайного (протягом години) припинення споживання електричної енергії та направити відповідний припис оператору системи; невиконання споживачем або оператором системи припису тягне за собою відповідальність, установлену законодавством України (п.7.2);
- обмеження у споживанні електричної енергії має проводитися за умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності та якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (п.7.3);
- у разі відсутності технічної можливості виконання умови одночасного забезпечення збереження необхідних рівнів надійності і якості електропостачання інших споживачів та субспоживачів (унаслідок застосування відповідної схеми електропостачання) споживач, електропостачання якого має бути обмежене або припинене, зобов`язаний надати доступ до власних електроустановок уповноваженим представникам оператора системи для вибіркового відключення струмоприймачів з наступним пломбуванням пристроїв їх підключення. У разі ненадання доступу для вибіркового відключення оператор системи має перед відключенням основного споживача забезпечити живлення об`єктів субспоживачів за іншою схемою. (п.7.4);
Крім того у п.7.5 Правил №312 передбачені випадки, при яких можливе повне або часткове припинення постачання електричної енергії споживачу:
- відсутності персоналу для обслуговування електроустановок споживача або договору на обслуговування електроустановок (на виконання припису представника відповідного органу виконавчої влади);
- недопущення уповноважених представників оператора системи до електроустановок споживача, пристроїв релейного захисту, автоматики і зв`язку, які забезпечують регулювання навантаження в енергосистемі, та/або розрахункових засобів комерційного обліку електричної енергії, що розташовані на території споживача;
- заборгованості за надані послуги з розподілу (передачі) електричної енергії відповідно до умов договору з оператором системи;
- несплати вартості необлікованої електричної енергії внаслідок порушення споживачем цих Правил, визначеної відповідно до законодавства (за умови прийняття судом рішення щодо споживання споживачем необлікованої електричної енергії на користь оператора системи);
- невиконання припису представника відповідного органу виконавчої влади;
- закінчення терміну дії, розірвання або неукладення договору між споживачем та оператором системи;
- закінчення терміну дії договору між споживачем та постачальником "останньої надії" (за умови неукладення споживачем договору з іншим електропостачальником);
- порушення споживачем під час виконання робіт або провадження іншої діяльності поблизу електричних мереж Правил охорони електричних мереж, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 04.03.1997 року №209 (далі - Правила охорони електричних мереж).
З наведених положень Порядку №312 вбачається, що невиконання припису представника відповідного органу виконавчої влади, до якого відносяться і припис ГУ ДСНС, може бути підставою для повного або часткового припинення постачання електричної енергії, але лише з урахуванням п.7.2 цих правил, тобто при наявності незадовільного технічного стану електроустановок споживачів, який загрожує аварією, пожежею і створює загрозу життю обслуговуючого персоналу, населенню, і лише в разі невиконання вимог щодо усунення таких недоліків в електроустановках.
В Акті перевірки №144 серед виявлених порушень позивач, зокрема, вказує наступні:
6. Допускається експлуатація тимчасових електромереж у приміщеннях (порушено п. 4, розділу V, ППБУ в закладах освіти, Пункт 1.8 глави 1 розділу IV ППБУ);
10. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів в приміщеннях не здійснюються за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів. (порушено пункт 1.6 глави 1 розділу IV ППБУ)
11. Допускається відкрите прокладання електропроводів (кабелів) по горючим основам. (порушено п. 1.12 глави 1 розділу IV ППБУ)
12. Групові електрощітки не оснащенні схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки). (порушено п. 1.16 глави 1 розділу IV ППБУ)
13. Допускається:
підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи;
- використання світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків); (порушено п. 1.18 глави 1 розділу IV ППБУ);
15. Будинки, приміщення та споруди не обладнано системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту . (порушено п. П.1, п.п.1.2, розділу V ППБУ)
16. Приміщення котельні не обладнано автономними системами пожежогасіння (порушено п.1, п.п.1.2, розділу V ППБУ)
18. Не проведено ідентифікацію на визначення об`єкта підвищеної небезпеки. (порушено ст. 9 ЗУ № 2245-111).
Отже, вказаними порушеннями підтверджується незадовільний технічний стан електричних мереж та/або електричного обладнання зазначеного гуртожитку.
Разом з тим, відповідачем у відзиві на адміністративний позов зазначено, що проведено наступні заходи щодо усунення виявлених порушень (по пунктам відповідно до Припису):
1. Вирішується питання щодо ремонту пожежного резервуару (направлено відповідне клопотання до управління освіти, культури та спорту Овідіопольської РДА про виділення коштів на проведення вказаних робіт) або установки пожежного гідранту (направлено клопотання до Сільської селищної ради села Петродолинське). (а.с. 44-46).
2. Вживаються заходи щодо попередження небезпеки і усунення недоліків, що можуть її спричинити (розроблено та затверджено інструкції про заходи пожежної безпеки).
3. Вирішується питання щодо обладнання сходових кліток, внутрішніх сходів, коридорів та проходів евакуаційним освітленням (розроблено та проведено експертизу проектної документації), вирішується питання щодо виділення коштів на проведення вказаних робіт, шляхи евакуації обладнані світловими покажчиками Вихід ) (а.с. 64-65, 67-68, 74-75, 77
4. У приміщені котельні допуск до роботи мають особи, які пройшли навчання з пожежно-технічного мінімуму та отримали відповідне кваліфікаційне посвідчення.
5. Посадові особи та працівники пройшли навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки (а.с. 79-85).
6. Заборонено в приміщеннях закладу експлуатацію тимчасових електромереж (наказ від 03.01.2020 року № 3 Про організацію роботи з пожежної безпеки в освітньому закладі та призначення відповідальних за пожежну безпеку у 2020 році ; наказ від 05.02.2020 року № 34 Про заборону експлуатації тимчасових електромереж та відкрите прокладання електропроводів на горючій основі у навчальному закладі , (а.с. 88, 90).
7. Вирішується питання щодо відділення приміщення котельні протипожежними перешкодами з нормованими межами вогнестійкості (направлено відповідне клопотання до відділу освіти, культури, молоді та спорту Овідіопольської РДА про виділення коштів на проведення вказаних робіт). (а.с. 43).
8. Вирішується питання щодо проведення вогнезахисного обробляння дерев`яних елементів горищних покриттів (направлено відповідне клопотання до управління освіти, культури та спорту Овідіопольської РДА про виділення коштів на проведення вказаних робіт). (а.с. 45, 46)
9. Вирішується питання щодо визначення категорії вибухопожежної та пожежної небезпеки відповідно до вимог ДСТУ Б В. 1.1 - 36:2016, а також клас зони згідно з Правилами будови електроустановок які необхідно позначити на вхідних дверях до приміщення, а також у межах зон усередині приміщень та ззовні (направлено відповідне клопотання до відділу освіти, культури, молоді та спорту Овідіопольської РДА про виділення коштів на проведення вказаних робіт) (а.с. 43).
10. Здійснено з`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів за допомогою паяння (а.с. 72-73).
11. Заборонено відкрите прокладання електропроводів (кабелів) на горючій основі (наказ від 05.02.2020 року № 34 Про заборону експлуатації тимчасових електромереж та відкрите прокладання електропроводів на горючій основі у навчальному закладі , та наказ від 03.01.2020 року № 3 Про організацію роботи з пожежної безпеки в освітньому закладі та призначення відповідальних за пожежну безпеку у 2020 році ) (а.с. 86-98).
12. Електрощити оснащені схемою підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (а.с. 69).
13. Заборонено підвішування світильників безпосередньо на струмопровідні проводи, використання світильників з лампами розжарювання без захисного суцільного скла (ковпаків) (копія наказу від 05.02.2020 року № 34 Про заборону експлуатації тимчасових електромереж та відкрите прокладання електропроводів на горючій основі у навчальному закладі , та наказ від 03.01.2020 року № 3 Про організацію роботи з пожежної безпеки в освітньому закладі та призначення відповідальних за пожежну безпеку у 2020 році , а.с. 73, 78, 88, 90).
14. Забезпечується проведення перевірок теплових мереж перед початком опалювального сезону (копія агрегатного журналу котельні) (а.с.70).
15. Вирішується питання щодо обладнання приміщень системою протипожежного захисту (розроблено та проведено експертизу проектної документації, вирішується питання щодо виділення коштів на проведення вказаних робіт) (а.с. 43,45, 46, 64).
16. Вирішується питання щодо обладнання приміщення котельні автономними системами пожежогасіння (направлено відповідне клопотання до відділу освіти, культури, молоді та спорту Овідіопольської РДА про виділення коштів на проведення вказаних робіт, копія додається).
17. Пожежні щити доукомплектовані засобами пожежогасіння (а.с. 66, 76).
18. Вирішується питання щодо проведення ідентифікації на визначення потенційно небезпечного об`єкту з урахуванням усіх чинників небезпеки (направлено відповідне клопотання до управління освіти, культури та спорту Овідіопольської РДА про виділення коштів на проведення вказаних робіт).
Отже, відповідачем не спростовані встановлені під час проведення перевірки порушення, а навпаки надані докази, що відповідач вчиняє активні дії для усунення встановлених порушень викладених в акті перевірки від 19.12.2019 року №144.
Однак, надані до суду докази не свідчать про виконання припису в повному обсязі, в тому числі що стосується безпечної експлуатації електромереж.
Суд наголошує, що за встановлених позивачем під час перевірки порушень вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, подальша робота Петродолинської ЗОШ І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області за адресою: 67810, Одеська область, Овідіопольський район, село Петродолинське, вулиця Садова, 58 може призвести до виникнення пожежі як неконтрольованого процесу знищування або пошкодження вогнем майна, створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі. Не усунення виявлених перевіркою порушень підвищує ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі, що спричинить загрозу життю та здоров`ю людей, оскільки впливає на забезпечення безпеки роботи закладу, безпеки його пацієнтів, працівників та відвідувачів, на своєчасність виявлення надзвичайної ситуації, пожежі; на ліквідацію пожежі, надзвичайної ситуації та ліквідації її наслідків.
Відповідно до ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
У зв`язку із зазначеним, суд приходить до висновку, що позовні вимоги Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Петродолинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) підлягають задоволенню.
Решта доводів та заперечень учасників справи висновків суду по суті позовних вимог не спростовують. Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі Серявін та інші проти України від 10 лютого 2010 року, заява 4909/04, відповідно до п.58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі Руїс Торіха проти Іспанії від 9 грудня 1994 року, серія A, N 303-A, п.29).
Згідно з ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст.90 КАС України, суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Відповідно до ч.ч.1-3 ст.242 КАСУ, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.
Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.
Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Судові витрати розподілити відповідно до ст.139 КАС України.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. 72-73, 77, 90, 242-246, 250-251, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Одеській області до Петродолинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) - задовольнити.
Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) до Петродолинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, ЄДПРОУ: 34312213, юридична адреса: 67813, Одеська область, Овідіопольський район, село Петродолинське, вулиця Садова, 58,
- у спосіб: у вигляді повного зупинення експлуатації будівель Петродолинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області, за адресою: 67810, Одеська область, Овідіопольський район, село Петродолинське, вулиця Садова, 58;
- у порядок: шляхом відключення за допомогою фахівців енергопостачальних організацій вищевказаних будівель Петродолинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області від джерел електропостачання (або інших електромереж, електроприладів, пристроїв, обладнання, установок), обмеження до них доступу, за винятком проведення робіт з усунення недоліків зазначених в акті перевірки № 144 від 19.12.2019, до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які впливають на ризик виникнення надзвичайної ситуації, аварії чи пожежі та можуть спричинити загрозу життю та здоров`ю людей, зазначених в акті перевірки № 144 від 19.12.2019 за номерами: 1,3-8,10,11,13-17.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, визначеному ст. 255 КАС України.
Відповідно до ст. 295 КАС України, апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляд справи проводився в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Відповідно до п.15.5 ч.І Перехідних положень КАС України апеляційна скарга подається до або через відповідні суди, а матеріали справи витребуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Позивач: Головне управління ДСНС України в Одеській області (адреса: 65091, Одеська область, м.Одеса, вул. Прохорівська, 6, код ЄДРПОУ 38643633)
Відповідач: Петродолинської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів Овідіопольського району Одеської області (код ЄДРПОУ 34312213, юридична адреса: 67813, Одеська область, Овідіопольський район, село Петродолинське, вулиця Садова, 58).
Суддя П.П. Марин
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.06.2020 |
Оприлюднено | 09.06.2020 |
Номер документу | 89671352 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Марин П.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні