ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 червня 2020 року м. Житомир справа № 240/2989/20
категорія 112030400
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
судді Капинос О.В.,
розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Керівника Коростишівської місцевої прокуратури в інтересах держави до Селянщинської сільської ради про визнання незаконною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
Керівник Коростишівської місцевої прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави, в якому происть:
визнати незаконною бездіяльність Селянщинської сільської ради Черняхівського району Житомирської області щодо не забезпечення безкоштовним харчуванням дітей із сімей, які отримують допомогу згідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", батьків або осіб, які їх заміняють у сім`ях яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму) та зменшення на 50 відсотків розміру плати за харчування для батьків, у сім`ях яких є троє і більше дітей, які виховуються у дошкільному навчальному закладі с.Селянщина;
зобов`язати Селянщинську сільську раду Черняхівського району Житомирської області винести на чергове засідання сесії сільської ради питання про звільнення від плати за харчування дітей із сімей, які отримують допомогу згідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", батьків або осіб, які їх заміняють, у сім`ях яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму) та зменшення на 50 відсотків розміру плати за харчування для батьків, у сім`ях яких є троє і більше дітей, які виховуються у дошкільному навчальному закладі с.Селянщина.
В обґрунтування позову зазначає, що на підставі рішення Селянщинської сільської ради Черняхівського району Житомирської області від 20.12.2019 "Про організацію харчування закладів дошкільної освіти Селянщинської сільської ради у 2020 році", яке не відповідає чинному законодавству, незаконно стягується з громадян які отримують допомогу згідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", батьків або осіб, які їх заміняють у сім`ях яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму) плата за харчування дітей у закладах дошкільної освіти на території Селянщинської сільської ради Черняхівського району Житомирської області. Також, не зменшено на 50 відсотків розмір плати за харчування для батьків, у сім`ях яких є троє і більше дітей .
Ухвалою від 11.03.2020 відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення учасників справи у відповідності до ст.262 Кодексу адміністративного судочинства України.
Копію ухвали про відкриття провадження у справі відповідач отримав 16.03.2020, проте у встановлений 15-дениий строк відзиву на позов не надіслав.
Розгляд справи здійснюється у порядку письмового провадження.
Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Рішенням 35 сесії Селянщинської сільської ради від 20.12.2019 "Про організацію харчування закладів дошкільної освіти Селянщинської сільської ради у 2020 році" вирішено, зокрема,:
2. Встановити вартість харчування дітей (дітодень) 25 грн. з 01.01.2020
3. Забезпечити організацію харчування вихованців закладів дошкільної освіти Селянщинської сільської ради за рахунок коштів місцевого бюджету:
- встановити батьківську плату у розмірі 10 грн. від вартості харчування за 1 день, для дітей, які зареєстровані на території сільської ради;
- встановити батьківську плату у розмірі 25 грн. вартості харчування за 1 день, для дітей, які не зареєстровані на території сільської ради.
Вважаючи, що відповідач при прийнятті вищевказаного рішення протиправно не передбачив пільгових умов оплати харчування дітей із сімей, які отримують допомогу згідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", батьків або осіб, які їх заміняють у сім`ях яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму) та зменшення на 50 відсотків розміру плати за харчування для батьків, у сім`ях яких є троє і більше дітей, які виховуються у дошкільному навчальному закладі с.Селянщина, прокурор звернувся до суду зі вказаним позовом.
Відповідно до ст. 131-1 Конституції України на прокуратуру України покладається представництво інтересів держави в суді.
Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене ст.2, 23 Закону України "Про прокуратуру" та статтею 53 Кодексу адміністративного судочинства України.
Відповідно до вимог ст.23 Закону України "Про прокуратуру", представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави.
Обираючи форму представництва, прокурор визначає, у чому полягає порушення або загроза порушення інтересів держави, обґрунтовує необхідність їх захисту.
Згідно із ч. 4 ст. 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
В даному випадку, охоронюваний законом інтерес полягає в реалізації гарантованого державою права на здобуття дошкільної освіти усіма громадянами та доступність дошкільної освіти. Відповідно, у даному випадку порушено інтереси держави у соціальній та освітній галузі, а тому є підстави для відповідного звернення до суду прокурора в інтересах держави.
Відповідно до ч. ч. 1, 5 ст. 3 Закону України "Про освіту" кожен має право на якісну та доступну освіту. Право на освіту включає право здобувати освіту впродовж усього життя, право на доступність освіти, право на безоплатну освіту у випадках і порядку, визначених Конституцією та законами України. Держава здійснює соціальний захист здобувачів освіти у випадках, визначених законодавством, а також забезпечує рівний доступ до освіти особам із соціально вразливих верств населення.
Частиною 3 ст. 56 Закону України "Про освіту" визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, у підпорядкуванні яких перебувають державні і комунальні заклади освіти, забезпечують безоплатним гарячим харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з особливими освітніми потребами, які навчаються у спеціальних та інклюзивних класах (групах), дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", які навчаються в закладах дошкільної, загальної середньої, професійної (професійно-технічної) чи фахової передвищої освіти.
Відповідно до ч. 2 ст. 35 Закону України "Про дошкільну освіту", організація та відповідальність за харчування дітей у державних і комунальних закладах дошкільної освіти покладаються на Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київську та Севастопольську міські державні адміністрації, районні державні адміністрації, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері освіти, інші центральні органи виконавчої влади, яким підпорядковані заклади дошкільної освіти, органи місцевого самоврядування, а також на керівників закладів дошкільної освіти.
Згідно вимог ч. 5 ст. 35 Закону України "Про дошкільну освіту", батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному закладі дошкільної освіти у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.
Пільгові умови оплати харчування дітей у закладах дошкільної освіти для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.
Від плати за харчування дитини звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім`ях, у яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку встановлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних закладах дошкільної освіти. За харчування дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, плата не справляється.
Органи місцевого самоврядування та місцеві органи виконавчої влади забезпечують безкоштовним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, які отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", які навчаються у державних і комунальних закладах дошкільної освіти.
Відповідно до п. 2.4. "Порядку встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах", затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України № 667 від 21.11.2002 та п. 1 Постанови Кабінету Міністрів України "Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів" № 1243 від 26.08.2002, від плати за харчування дітей відповідно до Закону України "Про дошкільну освіту" звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім`ях, у яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет України для визначення права на звільнення від плати за харчування дитини у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах, а також батьки дітей та особи, які їх замінюють, із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям".
Таким чином, саме на органи місцевого самоврядування держава покладає обов`язок по забезпеченню безоплатним харчуванням дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей з інвалідністю, дітей із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", звільняються батьки або особи, які їх замінюють, у сім`ях, у яких сукупний дохід на кожного члена за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму), який щороку установлюється законом про Державний бюджет Українив комунальних дошкільних навчальних закладах.
З матеріалів справи вбачається, що згідно інформації Управління праці та соціального захисту населення Черняхівської районної державної адміністрації Житомирської області № 254/02 від 17.01.2020, на території Селянщинської сільської ради Черняхівського району на обліку перебуває 3 дітей, із сімей, які отримують державну соціальну допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям". (а.с.16)
Відповідно до листа Селянщинської сільської ради №36 від 21.01.2020 дошкільний навчальний заклад в с.Селянщина Черняхівського району відвідує 3 дітей, із сімей, які отримують державну соціальну допомогу згідно Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям". (а.с.18)
Крім того, у листі Селянщинської сільської ради № 73 від 07.02.2020 Коростишівську місцеву прокуратуру повідомлено, що дошкільний навчальний заклад в с.Селянщина Черняхівського району відвідують діти, із 5 сімей, у яких троє і більше дітей. (а.с.20)
Разом з тим, суд відмічає, що у рішенні Селянщинської сільської ради, яким встановлено вартість харчування на одну дитину в день в дошкільних навчальних закладах освіти Селянщинської сільської ради, взагалі не вирішено питання про звільнення від плати за харчування дітей із сімей, що отримують допомогу відповідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям та дітей із сімей, у яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму).
Також, у рішенні від 20.12.2019 не передбачено зменшення батьківської плати на 50 відсотків для сімей, у яких є троє і більше дітей, що свідчить про протиправну бездіяльність.
Згідно з положеннями ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Відповідно до ст. 46 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" селищна рада проводить свою роботу сесійно.
Отже, належним способом захисту освітніх прав у даному випадку є зобов`язання Селянщинську сільську раду Черняхівського району Житомирської області винести на чергове засідання сесії сільської ради питання про звільнення від плати за харчування дітей із сімей, які отримують допомогу згідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", батьків або осіб, які їх заміняють, у сім`ях яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму) та зменшення на 50 відсотків розміру плати за харчування для батьків, у сім`ях яких є троє і більше дітей, які виховуються у дошкільному навчальному закладі с.Селянщина.
Відповідно до ч.1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
За приписами частини першої та другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідач не виконав процесуального обов`язку доказування та не підтвердив правомірності своєї поведінки у спірних правовідносинах. Натомість позовні вимоги відповідають обставинам справи, ґрунтуються на вимогах закону та підтверджені належними й допустимими доказами.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що позовні вимоги слід задовольнити у повному обсязі.
Відповідно до ч.2 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України у разі задоволення позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. Оскільки позивачем не надано доказів понесених витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, то судові витрати до стягнення з відповідача не належать.
Керуючись статтями 242-246,295 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Позов керівника Коростишівської місцевої прокуратури (вул.Шевченка,5, м.Коростишів, Житомирська область, 12501, код ЄДРПОУ 02909950) в інтересах держави задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Селянщинської сільської ради Черняхівського району Житомирської області (вул.Творогова, 41, с.Селянщина, Черняхівський район, Житомирська область, 12331, код ЄДРПОУ 04344340) щодо не забезпечення безкоштовним харчуванням дітей із сімей, які отримують допомогу згідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", батьків або осіб, які їх заміняють у сім`ях яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму) та зменшення на 50 відсотків розміру плати за харчування для батьків, у сім`ях яких є троє і більше дітей, які виховуються у дошкільному навчальному закладі с.Селянщина.
Зобов`язати Селянщинську сільську раду Черняхівського району Житомирської області (вул.Творогова, 41, с.Селянщина, Черняхівський район, Житомирська область, 12331, код ЄДРПОУ 04344340) винести на чергове засідання сесії сільської ради питання про звільнення від плати за харчування дітей із сімей, які отримують допомогу згідно до Закону України "Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям", батьків або осіб, які їх заміняють, у сім`ях яких сукупний дохід на кожного члена сім`ї за попередній квартал не перевищував рівня забезпечення прожиткового мінімуму (гарантованого мінімуму) та зменшення на 50 відсотків розміру плати за харчування для батьків, у сім`ях яких є троє і більше дітей, які виховуються у дошкільному навчальному закладі с.Селянщина.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Житомирський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя О.В. Капинос
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.06.2020 |
Оприлюднено | 10.06.2020 |
Номер документу | 89680426 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні