ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа№380/2315/20
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
09 червня 2020 року
Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брильовського Р.М. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_2 про зобов`язання вчинити дії,-
ВСТАНОВИВ:
На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - ОСОБА_2 , у якій просить суд:
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 період роботи в ДП "Львівавтотранссервіс" з 01 січня 2005 по 30 квітня 2009 року;
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області внести зміни до Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування шляхом внесення всіх індивідуальних відомостей, що стосуються періоду роботи в ДП "Львівавтотрансервіс" з 01 січня 2005 року по 30 квітня 2009 року (включно) зазначених в обліковій картці застрахованої особи ОСОБА_2 за номером 1171428733 до індивідуальних відомостей в облікову картку застрахованої особи ОСОБА_1 за номером 1171440435 .
В обґрунтування позовних вимог зазначив, що позивач отримав у Пенсійному фонді України витяг форми ОК-5, з якого було встановлено, що у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні дані за періоди його роботи з 01.01.2005 по 30.04.2009. У подальшому позивач з`ясував, що відповідний період помилково було внесено в Реєстр за номером облікової картки застрахованої особи 1171428733 , зокрема щодо брата ОСОБА_2 . Відповідні обставини зумовили звернення позивача до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області з вимогою зарахувати вищевказаний період роботи до страхового стажу при призначенні пенсії. Однак, позивач отримав відповідь у якій відповідач повідомив, що дані до Реєстру, зміни та уточнення до них вносяться на підставі звітності, що подається страхувальниками до органів фіскальної служби, а у разі припинення або зняття з обліку страхувальника, без визначення правонаступника, зміни та уточнення до відомостей реєстру вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили. 12.11.2019 позивачу призначено пенсію за віком, проте період роботи в ДП "Львівавтотранссервіс" з 01.01.2005 по 30.04.2009 року до стажу не враховано. У зв`язку з наведеними обставинами позивач звернувся до суду з цим позовом, оскільки відсутність у реєстрі відповідної інформації призвела до порушення його прав на отримання виплат за загальнообов`язковим державним пенсійним страхуванням в належному розмірі. Просив позов задовольнити.
Відповідач у встановлений судом строк подав відзив на позов, у якому просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог. Свої заперечення обґрунтовує тим, що до відповідача надійшла заява від позивача про зарахування до страхового стажу при призначенні пенсії інформації за 2005-2009 роки по страхувальнику ДП "Львівавтотранссервіс" та внесення зазначеного періоду до індивідуальних відомостей. За результатами розгляду відповідно заяви відповідач відмовив позивачу у зарахуванні до страхового стажу при призначенні пенсії інформації за 2005-2009 роки по страхувальнику ДП "Львівавтотранссервіс", оскільки ДП "Львівавтотранссервіс" знято з обліку 09.08.2013 без правонаступника. Зазначив, що у Реєстрі є інформація по ДП "Львівавтотранссервіс" на ОСОБА_1 за період з 1998-2002, проте періоди роботи з 2005-2009 внесені під неправильним реєстраційним номером облікової картки платника податків НОМЕР_3 . З огляду на те, що страхувальника - ДП "Львівавтотранссервіс" знято з обліку 09.08.2013 без правонаступника, а зміни та уточнення до відомостей Реєстру вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили. 12.11.2019 позивачу призначено пенсію за віком, однак період роботи в ДП "Львівавтотранссервіс" з 01.01.2005 по 30.04.2009 не враховано до страхового стажу та заробітної плати, оскільки в індивідуальних відомостях про застраховану особу відсутні дані за цей період. Відповідач просив суд ухвалити судове рішення відповідно до норм матеріального та процесуального права, щодо зарахування позивачу до страхового стажу періоди роботи з 2005-2009 роки по страхувальнику ДП "Львівавтотранссервіс."
Третя особа у встановлений судом строк пояснень суду не надала та жодних клопотань від третьої особи на адресу суду не надходило.
Разом з тим, позивачем до позовної заяви долучено заяву ОСОБА_2 , у якій останній повідомив, що жодного дня не працював у ДП "Львівавтотранссервіс", відтак період роботи в ДП "Львівавтотранссервіс" з 01 січня 2005 по 30 квітня 2009 року було внесено в Реєстр за номером його облікової картки застрахованої особи 1171428733 помилково. Відповідні індивідуальні відомості про вказаний період роботи у ДП "Львівавтотранссервіс", які зазначені в його обліковій картці стосуються його брата - ОСОБА_1 , номер облікової картки застрахованої особи 1171440435 . У цій заяві третя особа зазначила, що не заперечує щодо внесення змін до Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування шляхом внесення всіх індивідуальних відомостей, що стосуються періоду роботи у ДП "Львівавтотрансервіс" з 01 січня 2005 по 30 квітня 2009 року (включно) зазначених у його обліковій картці застрахованої особи за номером 1171428733 до індивідуальних відомостей в облікову картку застрахованої особи ОСОБА_1 за номером 1171440435 . Третя особа просила суд задовольнити позовну заяву в повному обсязі.
Ухвалою судді від 24.03.2020 прийнято до розгляду позовну заяву та відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження, підтвердженням чого є наявні в матеріалах справи повідомлення про вручення поштового відправлення.
Відповідно до частини 5 статті 262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Враховуючи наведене, суд розглядає справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідно до частини 4 статті 229 КАС України, у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Суд всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті встановив наступне.
Суд встановив, що ОСОБА_1 отримав у Пенсійному фонді України витяг форми ОК-5, зокрема індивідуальні відомості про застраховану особу з Реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Як стверджує ОСОБА_1 , що у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування відсутні відомості про період його роботи у ДП "Львівавтотранссервіс" з 01.01.2005 по 30.04.2009.
12.11.2019 ОСОБА_1 призначено пенсію за віком, розмір якої обчислено з врахуванням страхового стажу 38 років 06 місяців 23 дні (по 30.11.2019), коефіцієнт якого становить 0,38500. Середньомісячний заробіток 9292,99 грн. визначено за даними персоніфікованого обліку за період з 01.07.2000 по 31.12.2004 та з 01.05.2009 по 30.11.2019 із застосуванням середньої заробітної плати (доходу) в Україні за 2017 - 2019 роки (6188,89 грн.). Індивідуальний коефіцієнт заробітної плати - 1,50156.
Як зазначило Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області у відзиві на позов період роботи в ДП "Львівавтотранссервіс" з 01.01.2005 по 30.04.2009 позивачу не враховано до страхового стажу та заробітної плати, оскільки в індивідуальних відомостях про застраховану особу відсутні дані за цей період.
У зв`язку з вищенаведеним ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду у Львівській області із заявою про зарахування до страхового стажу при призначенні пенсії інформації за 2005-2009 роки по страхувальнику ДП "Львівавтотранссервіс" та внесення зазначеного періоду до індивідуальних відомостей.
09.01.2020 Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області листом № 69/Г-20/11.03-06, повідомило, що у Реєстрі наявна інформація по ДП "Львівавтотранссервіс" на ОСОБА_1 за 1998-2002, 2005-2009 звітні роки під неправильним реєстраційним номером облікової картки платника податків НОМЕР_3 . ДП "Львівавтотранссервіс" знято з обліку 09.08.2013 року (без правонаступника). Роз`яснило позивачу, що у разі припинення або зняття з обліку страхувальника, без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.
У подальшому ОСОБА_1 знову звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області із заявою про зарахування до страхового стажу при призначенні пенсії інформації за 2005-2009 роки по страхувальнику ДП "Львівавтотранссервіс" та внесення зазначеного періоду до індивідуальних відомостей.
У відповідь на відповідну заяву 12.02.2020 Головне управління Пенсійного фонду у Львівській області скерувало ОСОБА_1 лист № 283-243/Г-06/8-1300/20, у якому повідомило, що період роботи в ДП "Львівавтотранссервіс" з 01.01.2005 по 30.04.2009 не враховано до страхового стажу та заробітної плати, оскільки в індивідуальних відомостях про застраховану особу відсутні дані за цей період. Зазначило, що зміни та уточнення до реєстру застрахованих осіб по ліквідованому страхувальнику ДП "Львівавтотранссервіс" вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили.
Позивач звернувся до суд з цим позовом, оскільки відсутність у Державному реєстрі загальнообов`язкового державного соціального страхування відомостей щодо періоду роботи позивача у ДП "Львівавтотранссервіс" з 01.01.2005 по 30.04.2009 призвело до порушення його прав на отримання пенсійних виплат у належному розмірі.
Даючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керувався такими нормами законодавства.
Положенням про Пенсійний фонд України, затвердженим Указом Президента України від 06.04.2011 року № 384/2011, Пенсійний фонд України (його територіальні органи) входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики з питань пенсійного забезпечення та ведення персоніфікованого обліку надходжень від сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - єдиний внесок).
Одними з основних завдань Пенсійного фонду України є реалізація державної політики з питань пенсійного забезпечення та ведення персоніфікованого обліку надходжень від сплати єдиного внеску; керівництво та управління солідарною системою загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; призначення (перерахунок) пенсій, забезпечення своєчасного і в повному обсязі фінансування та виплати пенсій, допомоги на поховання, інших виплат, які згідно із законодавством здійснюються за рахунок коштів Пенсійного фонду України та інших джерел, визначених законодавством.
Відповідно до покладених завдань і функцій, саме Пенсійний фонд України є суб`єктом владних повноважень у сфері правовідносин щодо призначення (перерахунку) і виплати пенсій, а спори, що виникають між учасниками цих відносин, є публічно-правовими, тому згідно з вимогами частини 2 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України їх вирішення належить до юрисдикції адміністративних судів.
В силу положень частини 2 статті 19 Конституції України, органи державної влади, їх посадові особи (а тому і органи та посадові особи пенсійного фонду України, як органи виконавчої влади, до яких відноситься і Відповідач) зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
Статтею 8 Закону України Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування передбачено право громадян України на отримання пенсійних виплат та соціальних послуг.
Громадяни України мають право на державне пенсійне забезпечення за віком, по інвалідності, у зв`язку з втратою годувальника та в інших випадках, передбачених Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування . Іноземці та особи без громадянства, які проживають в Україні, мають право на пенсію на рівні з громадянами України на умовах, передбачених законодавством або міжнародними угодами. Право на отримання пенсій та соціальних послуг із солідарної системи мають: громадяни України, які застраховані згідно із Законом України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та досягли встановленого цим законом пенсійного віку чи визнані інвалідами в установленому законодавством порядку і мають необхідний для призначення відповідного виду пенсії страховий стаж.
Відповідно до статті 1 Закону № 1058-IV:
застрахована особа - фізична особа, яка відповідно до цього Закону підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню і сплачує (сплачувала) та/або за яку сплачуються чи сплачувалися у встановленому законом порядку страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування та до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування (абзац п`ятий);
персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - персоніфікований облік) - організація та ведення обліку відомостей про застраховану особу, що здійснюється відповідно до законодавства і використовується в системі загальнообов`язкового державного соціального страхування в установленому законодавством порядку (абзац двадцять п`ятий).
Згідно з частиною першою статті 21 Закону № 1058-IV, персоніфікований облік у системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування здійснюється з метою обліку застрахованих осіб, учасників накопичувальної системи пенсійного страхування та їх ідентифікації, а також накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про облік застрахованих осіб і реалізацію ними права на страхові виплати у солідарній системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування та накопичувальній системі пенсійного страхування. Для формування інформаційної бази системи персоніфікованого обліку використовуються відомості, що надходять від: державних реєстраторів юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців; роботодавців; застрахованих осіб; фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування; центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, виконавчих органів сільських, селищних, міських (крім міст обласного значення) рад та уповноважених суб`єктів для обліку даних Єдиного державного демографічного реєстру; органів доходів і зборів, територіальних органів Пенсійного фонду за результатами перевірок платників єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та/або в порядку міжвідомчого обміну інформацією; державної служби зайнятості; інших підприємств, установ, організацій та військових частин; компаній з управління активами; зберігачів; інших джерел, передбачених законодавством.
На кожну застраховану особу відкривається персональна електронна облікова картка, якій присвоюється унікальний номер електронної облікової картки. Унікальний номер електронної облікової картки формується автоматично шляхом додавання одиниці до останнього наявного унікального номера електронної облікової картки. Порядок та строки впровадження унікальних номерів електронних облікових карток застрахованих осіб, порядок ведення персональних електронних облікових карток визначаються Пенсійним фондом (частина друга статті 21 Закону № 1058-IV).
Частиною третьою статті 21 Закону № 1058-IV закріплено, що персональна електронна облікова картка застрахованої особи повинна містити такі відомості:
1) умовно-постійна частина персональної електронної облікової картки: унікальний номер електронної облікової картки; серія, номер і найменування документа, що посвідчує особу; прізвище, ім`я та по батькові на момент створення електронної облікової картки; прізвище, ім`я та по батькові на поточний момент; прізвище при народженні; дата народження; місце народження; стать; адреса місця проживання; адреса, за якою здійснено реєстрацію місця проживання; реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки та офіційно повідомили про це відповідний орган доходів і зборів і мають відмітку в паспорті); унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі; громадянство; номер телефону (за згодою); відмітка про смерть;
2) частина персональної електронної облікової картки, яка відображає страховий стаж, заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплачених страхових внесків та інші відомості, необхідні для обчислення та призначення страхових виплат: код згідно з ЄДРПОУ або реєстраційний номер облікової картки платника податків, або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які через свої релігійні переконання відмовляються від прийняття реєстраційного номера облікової картки та офіційно повідомили про це відповідний орган доходів і зборів і мають відмітку в паспорті) страхувальника (платника); рік, за який внесено відомості; розмір страхового внеску за відповідний місяць; сума сплачених страхових внесків за відповідний місяць; страховий стаж; кількість відпрацьованих застрахованою особою календарних днів (годин) за відповідний місяць; ознака особливих умов праці, що дають право на пільги в системі пенсійного забезпечення; сума заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), з якої сплачено страхові внески за відповідний місяць;
3) частина персональної електронної облікової картки, яка відображає виплату за рахунок коштів Пенсійного фонду пенсії застрахованій особі за місяцями: номер електронної пенсійної справи; номер архівної електронної пенсійної справи в електронному архіві пенсійних справ; дата, з якої призначено пенсію; поточний місяць нарахування (перерахунку, індексації) пенсії; сума періодів страхового стажу; коефіцієнт страхового стажу; коефіцієнт заробітної плати (доходу, грошового забезпечення); заробітна плата (дохід, грошове забезпечення) для обчислення, перерахунку, індексації пенсії на поточний момент; поточний розмір пенсії для виплати; відомості про членів сім`ї, які перебувають на утриманні застрахованої особи, та її дітей; інформація про уповноважену особу, яка одержала звернення про призначення (перерахунок) пенсії;
4) частина персональної електронної облікової картки, яка відображає участь застрахованої особи в накопичувальній системі пенсійного страхування, стан накопичувального пенсійного рахунку застрахованої особи або здійснення виплат її спадкоємцям за рахунок коштів, що обліковуються на такому рахунку, а також відомості про стан індивідуального пенсійного рахунку застрахованої особи в недержавному пенсійному фонді - суб`єкті другого рівня системи пенсійного забезпечення та здійснення їй пенсійних виплат: сума заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) учасника накопичувальної пенсійної системи, з якої сплачено страхові внески за відповідний місяць; сума страхових внесків, сплачена до накопичувальної системи пенсійного страхування за останній звітний рік; дата перерахування страхових внесків до накопичувальної системи пенсійного страхування; кількість одиниць пенсійних активів застрахованої особи в накопичувальній системі пенсійного страхування; загальна сума коштів застрахованої особи в накопичувальній системі пенсійного страхування; реквізити обраного застрахованою особою недержавного пенсійного фонду - суб`єкта другого рівня системи пенсійного забезпечення, з яким укладено пенсійний контракт, реквізити адміністратора і зберігача такого фонду; сума коштів, що обліковується на індивідуальному пенсійному рахунку застрахованої особи в недержавному пенсійному фонді - суб`єкті другого рівня системи пенсійного забезпечення; сума одноразової виплати, сплаченої відповідно до статті 56 цього Закону застрахованій особі в накопичувальній системі пенсійного страхування або її спадкоємцю, дата такої виплати; реквізити страхової організації, з якою укладено договір страхування довічної пенсії (у разі укладення); дата укладення договору страхування довічної пенсії та розмір страхової виплати за цим договором (у разі укладення); сума коштів, перерахована з накопичувальної системи пенсійного страхування страховій організації, обраній застрахованою особою, для оплати договору страхування довічної пенсії, дата її перерахування; сума штрафної санкції та пені, сплачена агентом-страхувальником за несвоєчасне перерахування сум страхових внесків на користь учасника накопичувальної системи пенсійного страхування, дата її сплати; відмітка про дату смерті застрахованої особи;
5) частина персональної електронної облікової картки, яка відображає звернення застрахованої особи, надання інформації про застраховану особу та інші відомості щодо реалізації прав застрахованої особи у системі пенсійного забезпечення.
Відповідно до частини четвертої статті 21 Закону № 1058-IV, персоніфіковані відомості, внесені до персональної електронної облікової картки застрахованої особи, зберігаються в Пенсійному фонді протягом усього життя цієї особи, а після її смерті - протягом 75 років на паперових носіях та/або в електронній формі за наявності засобів, що гарантують ідентичність паперової та електронної форм документа.
Згідно з пунктом 1 частини другої статті 22 Закону № 1058-IV, відомості, що містяться в системі персоніфікованого обліку, використовуються виконавчими органами Пенсійного фонду серед іншого для: підтвердження участі застрахованої особи в системі загальнообов`язкового державного пенсійного страхування; обчислення страхових внесків; визначення права застрахованої особи або членів її сім`ї на отримання пенсійних виплат згідно з цим Законом; визначення розміру, перерахунку та індексації пенсійних виплат, передбачених цим Законом; надання застрахованій особі на її вимогу або у випадках, передбачених цим Законом та Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування .
Частиною першою статті 1 Закону України від 08 липня 2010 року № 2464-VI Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування (далі - Закон № 2464-VI) визначено:
Державний реєстр загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Державний реєстр) - організаційно-технічна система, призначена для накопичення, зберігання та використання інформації про збір та ведення обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, його платників та застрахованих осіб, що складається з реєстру страхувальників та реєстру застрахованих осіб (пункт 1);
Пенсійний фонд України (далі - Пенсійний фонд) - орган, уповноважений відповідно до цього Закону вести реєстр застрахованих осіб Державного реєстру та виконувати інші функції, передбачені законом (пункт 7).
Згідно з частиною першою статті 16 Закону № 2464-VI, Державний реєстр створюється для забезпечення: ведення обліку платників і застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікації; накопичення, зберігання та автоматизованої обробки інформації про сплату платниками єдиного внеску та про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та обліку виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Відповідно до частини другої статті 16 Закону № 2464-VI, Державний реєстр складається з реєстру страхувальників і реєстру застрахованих осіб.
Ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру здійснюється на підставі положення, що затверджується Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування (абзац другий частини третьої статті 16 Закону № 2464-VI).
Частиною першою статті 20 Закону № 2464-VI визначено, що Реєстр застрахованих осіб - автоматизований банк відомостей, створений для ведення єдиного обліку фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до закону. Реєстр застрахованих осіб складається з електронних облікових карток застрахованих осіб, до яких включаються відомості про застрахованих осіб, інформація про набуття прав на одержання страхових виплат за всіма видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та інформація про виплати за всіма видами загальнообов`язкового державного соціального страхування. Реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд, користувачами цього реєстру є органи доходів і зборів та фонди загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Згідно з частиною третьою статті 20 Закону № 2464-VI, на кожну застраховану особу заводиться персональна електронна облікова картка, до якої включаються такі відомості:
1) умовно-постійна частина картки: унікальний номер електронної облікової картки; номер посвідчення застрахованої особи; прізвище, ім`я та по батькові на момент створення електронної облікової картки; прізвище, ім`я та по батькові на поточний момент; дата народження; стать; унікальний номер запису в Єдиному державному демографічному реєстрі та серія, номер і назва документа, з якого взяті відомості до персональної облікової картки; громадянство; номер телефону (за згодою); відмітка про смерть;
2) частина картки, що відображає загальний страховий стаж, заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплаченого єдиного внеску та інші дані, необхідні для обчислення та призначення страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування: ідентифікаційний номер платника (крім осіб, які через релігійні або інші переконання відмовилися від ідентифікаційного номера); рік, за який внесено відомості; розмір єдиного внеску за відповідний місяць; сума сплаченого єдиного внеску за відповідний місяць; професійна назва роботи; посада; дані про особливі умови праці, що дають право на пільги із загальнообов`язкового державного соціального страхування; сума виплат (доходу), з якої сплачено страхові внески за відповідний місяць; сума призначеної пенсії; кількість відпрацьованих застрахованою особою календарних днів (годин) за відповідний місяць; інша інформація, необхідна для обчислення та призначення страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; інформація про страхові випадки: дата страхового випадку; вид страхового випадку;
3) частина картки, що відображає здійснення виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування: вид страхової виплати; вид соціальної пільги; вид соціальної виплати; дата, з якої призначено виплату; дата початку та закінчення виплати (пільги); сума виплати (помісячні суми виплати); індексація страхової виплати.
Персоніфіковані відомості, включені до персональної електронної облікової картки застрахованої особи, зберігаються в Пенсійному фонді протягом усього життя особи, а після її смерті - протягом 75 років на паперових та/або електронних носіях за наявності засобів, що гарантують ідентичність паперового та електронного документів (абзац дев`ятий пункту 3 частини третьої статті 20 Закону № 2464-VI).
Зміни та уточнення вносяться до відомостей реєстру застрахованих осіб у порядку, встановленому Пенсійним фондом за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення (частина п`ята статті 20 Закону № 2464-VI).
Згідно з частиною шостою статті 20 Закону № 2464-VI, відомості про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення), розмір сплаченого єдиного внеску та інші дані, що містяться в реєстрі застрахованих осіб, використовуються для обчислення та призначення страхових виплат за загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням.
Порядок організації ведення реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування (далі - Реєстр застрахованих осіб) та порядок надання інформації з Реєстру застрахованих осіб визначає Положення про реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, затверджене постановою правління Пенсійного фонду України від 18 червня 2014 року № 10-1 (у редакції постанови правління Пенсійного фонду України від 27 березня 2018 року № 8-1) та зареєстроване в Міністерстві юстиції України 8 липня 2014 року за № 785/25562 (далі - Положення № 8-1).
Пунктом 4 розділу І Загальні положення Положення № 8-1 визначено, що Реєстр застрахованих осіб формує та веде Пенсійний фонд України, який є володільцем даних Реєстру застрахованих осіб.
Реєстр застрахованих осіб забезпечує: облік застрахованих осіб у системі загальнообов`язкового державного соціального страхування та їх ідентифікацію; накопичення, зберігання та автоматизовану обробку інформації про страховий стаж та заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомогу, компенсацію), про набуття застрахованими особами права на отримання страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування; нарахування та облік виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування (пункт 5 розділу І Загальні положення Положення № 8-1).
Згідно з пунктом 1 розділу IV Дані облікової картки Реєстру застрахованих осіб, зміни та уточнення до них Положення № 8-1 Реєстр застрахованих осіб складається з облікових карток, які включають дані, визначені частиною третьою статті 20 Закону та частиною третьою статті 21 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування .
Відповідно до пункту 2 розділу IV Дані облікової картки Реєстру застрахованих осіб, зміни та уточнення до них Положення № 8-1 до облікових карток Реєстру застрахованих осіб вносяться відомості про фізичних осіб, які підлягають загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню відповідно до законодавства, та інша інформація, необхідна для обчислення, призначення та здійснення страхових виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, а саме:
персоніфіковані відомості про застрахованих осіб та інформація про нарахування страхових внесків, про трудовий та страховий стаж, особливі умови праці, які дають право на пільги в пенсійному забезпеченні та із загальнообов`язкового державного соціального страхування, період, який відповідно до законодавства зараховується до страхового стажу без сплати страхових внесків, кількість календарних днів перебування у трудових та цивільно-правових відносинах, проходження служби за відповідний місяць, що подаються страхувальниками у складі звітності;
відомості про заробітну плату (дохід, грошове забезпечення, допомога та компенсація, на які нараховано і з яких сплачено страхові внески), що подаються роботодавцями, - підприємствами, установами, організаціями, військовими частинами та органами, які виплачують грошове забезпечення, допомогу та компенсацію відповідно до законодавства;
відомості про облік стажу окремих категорій осіб відповідно до законодавства;
відомості про фізичних осіб - підприємців та осіб, які провадять незалежну професійну діяльність;
відомості про нарахування страхових внесків та єдиного внеску фізичними особами - підприємцями та особами, які провадять незалежну професійну діяльність;
відомості про суми добровільних внесків, передбачених договором про добровільну участь, які підлягають сплаті, та одноразової сплати особою єдиного внеску за попередні періоди, в яких особа не підлягала загальнообов`язковому державному соціальному страхуванню;
відомості про суми доплати до мінімального страхового внеску відповідно до частини третьої статті 24 Закону України Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування ;
відомості електронних пенсійних справ, включаючи інформацію про паспортні дані пенсіонера та його місце проживання; копії документів, на підставі яких призначено пенсію (щомісячне довічне грошове утримання, допомогу на поховання тощо) та проводиться її виплата; інша інформація, з урахуванням якої визначаються розмір призначеної пенсії та розмір пенсії до виплати з часу її призначення до закриття пенсійної справи; інформація про членів сім`ї застрахованої особи, які знаходяться на її утриманні, та її дітей;
періоди страхового стажу на основі сплати страхових внесків та єдиного внеску системи обліку сплати страхових внесків;
інформація щодо виплат за видами загальнообов`язкового державного соціального страхування, включаючи дані про підставу (дата та вид страхового випадку), дати початку та закінчення здійснення виплат за окремими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування виплат, їх вид, суми виплат;
інформація про звернення громадян до органів Пенсійного фонду України, включаючи дані про надання особам електронних послуг відповідно до Положення про організацію прийому та обслуговування осіб, які звертаються до органів Пенсійного фонду України, затвердженого постановою правління Пенсійного фонду України від 30 липня 2015 року№ 13-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 18 серпня 2015 року за № 991/27436 (відомості веб-порталу електронних послуг Пенсійного фонду України);
інформація про фізичних осіб, які сплачують / за яких сплачують страхові внески до накопичувальної системи загальнообов`язкового державного пенсійного страхування;
відомості про надання третім особам інформації з Реєстру застрахованих осіб, що стосується такої застрахованої особи.
Пунктом 3 розділу IV Дані облікової картки Реєстру застрахованих осіб, зміни та уточнення до них Положення № 8-1 визначено, що відомості до Реєстру застрахованих осіб, зміни, уточнення до них вносяться в електронній формі в автоматичному режимі на підставі: звітності, що подається страхувальниками до Пенсійного фонду України, відомостей центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сферах трудових відносин, соціального захисту населення, фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з адміністрування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.
У разі припинення страхувальника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться на підставі відомостей, поданих правонаступником (абзац перший пункту 4 розділу IV Дані облікової картки Реєстру застрахованих осіб, зміни та уточнення до них Положення № 8-1).
Згідно з абзацами другим, третім пункту 4 розділу IV Дані облікової картки Реєстру застрахованих осіб, зміни та уточнення до них Положення № 8-1 у разі припинення або зняття з обліку у фіскальних органах страхувальника без визначення правонаступника зміни та уточнення до відомостей Реєстру застрахованих осіб вносяться відповідно до рішення суду, що набрало законної сили. Внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб відповідно до рішення суду, що набрало законної сили, здійснюється територіальними органами Пенсійного фонду України на підставі наказу керівника відповідного органу у десятиденний строк після надходження (надання особою) рішення суду.
Як встановив суд із наявної в матеріалах справи копії трудової книжки серії БТІ № 6511130, ОСОБА_1 працював у ДП "Львівавтотранссервіс" з 01.01.2005 по 30.04.2009.
09.08.2013 до Єдиного держаного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань внесено запис № 14151120009010726 про державну реєстрацію припинення юридичної особа - ДП "Львівавтотранссервіс" (код ЄДРПОУ 30337674) за рішенням засновників, знято з обліку. У графі відомості про юридичних осіб правонаступників відсутні.
Суд встановив та не заперечується сторонами, що відомості про стаж роботи ОСОБА_1 у ДП "Львівавтотранссервіс" з 01.01.2005 по 30.04.2009 внесені до системи персоніфікованого обліку з помилками, допущеними роботодавцем (страхувальником), якого припинено без правонаступництва.
Зокрема, до системи персоніфікованого обліку період роботи ОСОБА_1 у ДП "Львівавтотранссервіс" з 01.01.2005 по 30.04.2009 внесено під невірним реєстраційним номером облікової картки платника податків НОМЕР_3 , який належить ОСОБА_2 , брату позивача.
У заяві від 18.03.2020 ОСОБА_2 підтвердив факт того, що жодного дня не працював у ДП "Львівавтотранссервіс" (код ЄДРПОУ 25422073), відтак період роботи в ДП "Львівавтотранссервіс" з 01 січня 2005 по 30 квітня 2009 року було внесено у Реєстр за номером його облікової картки застрахованої особи 1171428733 помилково. Відповідні індивідуальні відомості про вказаний період роботи у ДП "Львівавтотранссервіс", які зазначені у його обліковій картці стосуються його брата - ОСОБА_1 , номер облікової картки застрахованої особи 1171440435 .
Відповідні обставини, зокрема щодо періоду роботи позивача у ДП "Львівавтотранссервіс" підтверджується записами у трудовій книжці.
Зважаючи на те, що в силу наведених вище вимог Положення № 8-1 підставою для внесення змін до відомостей про застраховану особу в Реєстрі застрахованих осіб у разі ліквідації страхувальника є рішення суду, та з огляду на встановлені у справі фактичні обставини, суд дійшов висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача внести зміни до відомостей реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування шляхом внесення всіх індивідуальних відомостей, що стосуються періоду роботи у ДП "Львівавтотрансервіс" з 01 січня 2005 року по 30 квітня 2009 року (включно) зазначених в обліковій картці застрахованої особи ОСОБА_2 за номером 1171428733 до індивідуальних відомостей в облікову картку застрахованої особи ОСОБА_1 за номером 1171440435 .
Щодо вимоги позивача зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 період роботи у ДП "Львівавтотранссервіс" з 01 січня 2005 по 30 квітня 2009 року, суд зазначає наступне.
Відповідно до частини першої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно із частинами першою, другою статті 5 КАС України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом: 1) визнання протиправним та нечинним нормативно-правового акта чи окремих його положень; 2) визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; 3) визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; 4) визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; 5) встановлення наявності чи відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень; 6) прийняття судом одного з рішень, зазначених у пунктах 1 - 4 цієї частини та стягнення з відповідача - суб`єкта владних повноважень коштів на відшкодування шкоди, заподіяної його протиправними рішеннями, дією або бездіяльністю. Захист порушених прав, свобод чи інтересів особи, яка звернулася до суду, може здійснюватися судом також в інший спосіб, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Як передбачено пунктом 4 частини четвертої статті 246 КАС України, у мотивувальній частині рішення зазначаються: чи були і ким порушені, не визнані або оспорені права чи інтереси, за захистом яких мало місце звернення до суду, та мотиви такого висновку.
Відповідно до частини сьомої статті 246 КАС України висновок суду про задоволення позову чи про відмову в позові повністю або частково щодо кожної із заявлених вимог не може залежати від настання або ненастання певних обставин (умовне рішення).
Системний аналіз зазначених норм КАС України дає підстави дійти висновку про те, що в порядку адміністративного судочинства здійснюється захист уже порушених прав особи (при цьому, між сторонами уже виникли правовідносини, з яких у свою чергу виник публічно-правовий спір), а не захист від можливих порушень прав у майбутньому.
Суд наголошує, що резолютивна частина рішення не повинна містити приписів, що прогнозують можливі порушення з боку відповідача та зобов`язання його до вчинення чи утримання від вчинення дій на майбутнє.
Порушення прав, свобод чи інтересів особи - це фактичний наслідок протиправного рішення, дії чи бездіяльності конкретної особи (або осіб) щодо неї. Моментом порушення є момент прийняття рішення, вчинення дій чи бездіяльності, які породжують або можуть породити в майбутньому негативні правові наслідки для особи у вигляді виникнення, зміни чи припинення певних правовідносин за їх участю. Іншими словами, таке рішення (дії чи бездіяльність) є юридичним фактом, котрий має існувати на момент звернення до суду, передувати йому та підтверджуватися належними доказами.
Враховуючи те, що підставою для внесення змін до відомостей про застраховану особу у Реєстрі застрахованих осіб у разі ліквідації страхувальника є рішення суду, то у відповідача були відсутні підстави для зарахування до страхового стажу ОСОБА_1 періоду роботи у ДП "Львівавтотранссервіс" з 01 січня 2005 по 30 квітня 2009 року.
Відповідні обставини свідчать про те, що на момент звернення позивача із заявою про зарахування до страхового стажу при призначенні пенсії інформації за 2005-2009 роки по страхувальнику ДП "Львівавтотранссервіс" та внесення зазначеного періоду до індивідуальних відомостей, відповідач, відмовивши у її задоволенні діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
При цьому, суд зазначає, що обов`язковою умовою надання правового захисту судом є наявність відповідного порушення суб`єктом владних повноважень прав, свобод або інтересів особи на момент її звернення до суду.
Проте, у даному випадку зобов`язання відповідача зарахувати відповідний період роботи позивач до його страхового стажу є передчасним, оскільки ні позивачу, ні суду не відомо чи після внесення відповідних змін до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування щодо позивача, відповідачем буде відмовлено позивачу у зарахуванні відповідного періоду роботи до страхового стажу.
Суд наголошує, що лише після внесення відповідних змін у відповідача виникне обов`язок щодо включення цього періоду роботи до страхового стажу позивача, тому на думку суду, у даному випадку позовна вимога позивача спрямована на майбутній захист його прав, свобод та інтересів, які на час розгляду судом даної справи не були порушені, а тому, відповідно, така вимога заявлена передчасно.
Суд роз`яснює позивачу, що після виконання відповідачем рішення у даній справі, останній вправі звернутись до відповідача у встановленому законом порядку із заявою про зарахування до страхового стажу періодів роботи у ДП "Львівавтотранссервіс" з 01.01.2005 по 30.04.2009.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Беручи до уваги вищенаведене у сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи та надані позивачем та відповідачем докази, суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Згідно з частиною 3 статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.
Керуючись ст.ст. 19-21, 72-77, 242-246, 255, 293, 295, підп.15.5 п.15 Перехідних положень КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити частково.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області внести зміни до відомостей реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування шляхом внесення всіх індивідуальних відомостей, що стосуються періоду роботи у ДП "Львівавтотрансервіс" з 01 січня 2005 року по 30 квітня 2009 року (включно) зазначених в обліковій картці застрахованої особи ОСОБА_2 - № 1171428733 до індивідуальних відомостей в облікову картку застрахованої особи ОСОБА_1 - № 1171440435 .
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (79016, м. Львів, вул. Митрополита Андрея, 10, код ЄДРПОУ 13814885) за рахунок його бюджетних асигнувань 840 (вісімсот сорок) грн 80 копійок сплаченого судового збору на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя Р.М. Брильовський
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.06.2020 |
Оприлюднено | 09.06.2020 |
Номер документу | 89681133 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Брильовський Роман Михайлович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні