Справа № 931/188/20
Провадження № 2/931/140/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 травня 2020 року смт. Локачі
Локачинський районний суд Волинської області
у складі: головуючого - судді Кідиби Т.О.,
за участю: секретаря - Гупалик А.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в селищі Локачах цивільну справу за позовом заступника керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації, Локачинської районної державної адміністрації, Війницької сільської ради Локачинського району до ОСОБА_1 про розірвання договорів оренди водного об`єкту, оренди земельної ділянки водного фонду, стягнення заборгованості з орендної плати та повернення земельної ділянки,
в с т а н о в и в :
16.03.2020 року заступник керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури звернувся до суду в інтересах держави в особі Волинської обласної державної адміністрації, Локачинської районної державної адміністрації, Війницької сільської ради Локачинського району з позовом до ОСОБА_1 про розірвання договорів оренди водного об`єкту, оренди земельної ділянки водного фонду, стягнення заборгованості з орендної плати та повернення земельної ділянки.
У позовній заяві прокурор зазначає, що орендарем ОСОБА_1 порушуються істотні умови договору оренди водного об`єкту від 20.08.2010, укладеного між Локачинською районною державною адміністрацією (далі - Орендодавець) та відповідачем (далі - Договір №1).
Крім цього, ОСОБА_1 також порушуються істотні умови договору оренди земельної ділянки водного фонду від 20.08.2010, укладеного між Локачинською районною державною адміністрацією та Відповідачем, який зареєстрований у Локачинському районному відділі Волинської регіональної філії ДП Центр Державного земельного кадастру , про що у Державному реєстрі земель 29.07.2011 вчинено запис за № 072240004000564 (далі - Договір №2).
Факт оренди відповідної земельної ділянки підтверджується інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку.
Згідно з п. 41 Договору №2 за невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.
Пунктами 38, 39 Договору №2 передбачено, що дія договору припиняється шляхом його розірвання за:взаємною згодою сторін;рішенням суду на вимогу однієї сторони внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
Як вбачається з інформації, наданої Регіональним офісом водних ресурсів у Волинській області (листи від 28.11.2019 №1413/06/05-19 та від 05.02.2020 №169/06/05-20) ОСОБА_1 не виконуються умови Договору № 1 щодо своєчасності та повноти внесення орендної плати за використання водного об`єкта, у зв`язку з чим заборгованість за користування ставком становить 1 341, 30 грн (48 платежів, а саме за 2015 рік - 259, 67 грн, за 2016 рік - 346, 23 грн, за 2018 рік - 367, 70 грн та за 2019 рік - 367,70 грн)
Крім цього, відповідно до листа Війницької сільської ради Локачинського району від 06.02.2020 №50/2-20 відповідачем також не виконуються умови Договору № 1 щодо своєчасності та повноти внесення орендної плати за використання земельної ділянки водного фонду, у зв`язку з чим заборгованість по орендній сплаті за землю станом на 01.02.2020 становить 7 202, 95 грн (36 платежів, за 2017 рік - 2500,20 грн, за 2018 рік - 2500,20 грн, за 2019 рік - 2500,20 грн). Крім того відповідно до п. 14 Договору №2 та статей 258, 625 Цивільного кодексу України Війницькою сільською радою Локачинського району нараховано пеню в сумі 6 957,82 грн, інфляційні - 30,66 грн та три проценти річних в сумі 46, 88 грн.
Таким чином, на даний час ОСОБА_1 допущена заборгованість з орендної плати за земельну ділянку водного фонду та водний об`єкт за 2015-2019 роки на загальну суму 15 579,61 грн (1341, 30 грн+ 7202, 95 грн + 6957,82 грн + 30,66 грн + 46, 88 грн), оскільки ОСОБА_1 послідовно не здійснено 84 проплати за оренду відповідної земельної ділянки та водного об`єкту, що свідчить про систематичність невиконання умов договорів щодо своєчасності та повноти сплати орендної плати.
Поряд з цим, відповідна земельна ділянка водного фонду знаходиться в занедбаному стані, прибережна захисна смуга заросла бур`яном, а ставок зарослий очеретом. Подальше користування даним ставком Відповідачем призведе до його замулення та в подальшому пересихання.
Крім цього, у випадку розірвання договорів та повернення державі земельної ділянки та ставка новий орендар зобов`язаний буде провести нормативно-грошову оцінку відповідної земельної ділянки, згідно якої буде встановлено вищий за наявний на теперішній час розмір орендної плати, що в свою чергу призведе до збільшення надходження коштів до відповідних бюджетів.
Відповідно до інформації, наданої Регіональним офісом водних ресурсів у Волинській області (листи від 28.11.2019 №1413/06/05-19 та від 05.02.2020 №169/06/05-20) та Війницькою сільською радою Локачинського району (листи від 06.02.2020 №50/2-20 та від 14.02.2020 №59/2-20) заборгованість по орендній платі з ОСОБА_1 не стягувалась, а відповідач добровільно її не погасив.
Просить стягнути із ОСОБА_1 на користь Війницької сільської ради Локачинського району заборгованість в сумі 15579, 61 грн, з яких: 1 341,30 грн зі сплати орендної плати за водний об`єкт площею водного дзеркала - 6,46 га (об`ємом води при НПГ- 969 тис. м3), що розташований на території Війницької сільської ради Локачинського району на рахунок UA398999980334129815000003545, отримувач - УК у Локачинському районі/с. Війниця/2212000, код отримувача - 04332064, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) - 899998;
14 238,31 грн, в тому числі: 7202,95 грн заборгованість по орендній платі, пеня в сумі 6957,82 грн, інфляційні - 30,66 грн та 3 % річних - 46,88 грн, за земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі водного фонду, яка знаходиться на території Війницької сільської ради Локачинського району на рахунок UA 398999980334129815000003546, отримувач - УК у Локачинському районі/с. Війниця/18010900, код отримувача - 04332064, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) - 899998.
Розірвати договір оренди водного об`єкту від 20.08.2010, укладений між Локачинською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 та повернути державі в особі Волинської обласної державної адміністрації водний об`єкт, площею водного дзеркала - 6,46 га (об`ємом води при НПГ- 969 тис. м3), що розташований за межами населених пунктів на території Війницької сільської ради Локачинського району.
Розірвати договір оренди земельної ділянки водного фонду від 20.08.2010, укладений між Локачинською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 , що зареєстрований у Локачинському районному відділі Волинської регіональної філії ДП Центр Державного земельного кадастру , про що у Державному реєстрі земель 29.07.2011 вчинено запис за № 072240004000564 та повернути державі в особі Волинської обласної державної адміністрації земельну ділянку, загальною площею 12,44 га, у тому числі 6,46 га - під водою, 5,98 га - прибережна захисна смуга (болото), що розташована за межами населених пунктів на території Війницької сільської ради Локачинського району.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Волинської обласної прокуратури сплачений судовий збір.
В судове засідання прокурор не з`явився, подав заяву про розгляд справи без його участі, позовні вимоги підтримує, просить їх задовольнити в повному обсязі.
Представник Війницької сільської ради у судове засідання не з`явився також, подав заяву про розгляд справи без його участі. Позов підтримує.
Від Локачинської районної державної адміністрації також надійшла заява про розгляд справи за відсутності її представника. Позовні вимоги підтримує повністю.
Представник Волинської обласної державної адміністрації у судове засідання не з`явився, хоча був належним чином повідомлений про дату, час та місце розгляду справи, що стверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення. Про причини неявки суд не повідомив, будь-яких клопотань, заяв від нього не надійшло.
Відповідач також не з`явився у судове засідання. Від нього надійшла заява про розгляд справи за його відсутності. Позовні вимоги визнає повністю.
Дослідивши та оцінивши представлені у справі докази в їх сукупності, суд дійшов наступного висновку.
Відповідно до ч. 1 ст. 81 ЦПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, а згідно з ч. 1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до ЦПК України, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі.
Судом встановлено, що між Локачинською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 20.08.2010 року укладено договір оренди водного обєкту № б/н (Договору №1) та договір № б/н оренди земельної ділянки водного фонду (Договору №2)(а.с. 25-29).
Згідно з пунктами 1.1. - 1.3. Договору №1, Орендодавець надав, а Орендар прийняв у користування на умовах оренди для рибогосподарських потреб водний об`єкт площею водного дзеркала - 6,46 га (об`ємом води при НПГ- 969 тис.м?), який розташований на території Війницької сільської ради Локачинського району терміном на 20 років. Орендар сплачує орендну плату у грошовій формі за користування водним об`єктом в розмірі 226 грн. на рік до державного бюджету по коду 22120000 Плата за надані в оренду водні об`єкти загальнодержавного значення у терміни згідно з чинним законодавством. Розмір орендної плати щорічно уточнюється з врахуванням індексів інфляції.
Відповідно до п. 2.2.5. Орендар зобов`язується своєчасно сплачувати орендну плату, визначену у Договорі, податки та збори до відповідних бюджетів щомісячно в розмірі 1/12 визначеної суми.
Згідно з пунктами 4.2.1. та 4.2.2. Договору №1, Орендар відшкодовує орендодавцю матеріальну шкоду, завдану внаслідок невиконання зобов`язань, передбачених в пп. 2.2.2., 2.2.5., 2.2.6., 2.2.7., 2.2.8., 2.2.12., 2.2.14., 2.2.16., 2.2.17. цього Договору, в установленому законом порядку.
Відповідно до пп. 5.2., 5.3., цей договір може бути розірваний з ініціативи будь-якої з сторін при наявності умов і в порядку, передбаченому чинним законодавством. Спори, що виникають між сторонами при виконанні цього Договору, вирішуються за згодою сторін, а в разі недосягнення згоди - в судовому порядку.
Разом з тим, відповідно до п.п. 1,2 Договору №2, Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі водного фонду, що знаходиться на території Війницької сільської ради Локачинського району. В оренду надається земельна ділянка загальною площею 12,44 га, у тому числі: 6,46 га - під водою, 5,98 га - прибережна захисна смуга (болото).
Згідно з п. 8 Договору №2, договір укладено на 20 років. Після закінчення строку договору орендар має переважне право поновлення його на новий строк. У цьому разі орендар повинен не пізніше ніж за 30 днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово орендодавця про намір продовжити його дію.
Відповідно до п.п. 9, 11, 13, 14 Договору №2 орендна плата вноситься Орендарем в розмірі 2500,20 грн до бюджету Війницької сільської ради Локачинського району в грошовій формі з розрахунку 350 грн за 1 га під водою та 40 грн за 1 га під прибережною смугою.
Орендна плата вноситься щомісячно у розмірі 1/12 частини річної орендної плати не пізніше 30 числа наступного за звітним місяця.
Розмір орендної плати переглядається один раз на рік у разі:зміни умов господарювання, передбачених договором;зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів у тому числі внаслідок інфляції;погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документами;в інших випадках, передбачених договором.
Згідно з п. 14 Договору №2 у разі невнесення орендної плати у строки, визначені цим договором, справляється пеня у розмірі 0,3 % несплаченої суми за кожен день прострочення.
Відповідно до п. 31 Договору №2 обов`язками Орендаря є: прийняти в тимчасове користування на умовах оренди земельну ділянку водного фонду та водний об`єкт з гідротехнічними спорудами; використовувати надану йому земельну ділянку за цільовим призначенням та відповідно до умов її надання; своєчасно сплачувати орендну плату, визначену в договорі, податки і збори до бюджетів; при користуванні земельною ділянкою дотримуватись вимог чинного природоохоронного та водного законодавства та техніки безпеки на воді; після закінчення терміну Договору оренди повернути Орендодавцеві орендовану земельну ділянку в стані не гіршому в порівнянні з тим, у якому він одержав її в оренду.
Згідно з п. 41 Договору №2 за невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.
Пунктами 38, 39 Договору №2 передбачено, що дія договору припиняється шляхом його розірвання за:взаємною згодою сторін;рішенням суду на вимогу однієї сторони внаслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.
Як вбачається з інформації, наданої Регіональним офісом водних ресурсів у Волинській області (листи від 28.11.2019 №1413/06/05-19 та від 05.02.2020 №169/06/05-20) ОСОБА_1 не виконуються умови Договору № 1 щодо своєчасності та повноти внесення орендної плати за використання водного об`єкта, у зв`язку з чим заборгованість за користування ставком становить 1 341, 30 грн (48 платежів, а саме: за 2015 рік - 259, 67 грн, за 2016 рік - 346, 23 грн, за 2018 рік - 367, 70 грн та за 2019 рік - 367,70 грн) (а.с. 8, 9).
Крім цього, відповідно до листа Війницької сільської ради Локачинського району від 06.02.2020 №50/2-20 відповідачем також не виконуються умови Договору № 2 щодо своєчасності та повноти внесення орендної плати за використання земельної ділянки водного фонду, у зв`язку з чим заборгованість по орендній сплаті за землю станом на 06.02.2020 становить 7 202, 95 грн (36 платежів, за 2017 рік - 2500,20 грн, за 2018 рік - 2500,20 грн, за 2019 рік - 2500,20 грн). Крім того, відповідно до п. 14 Договору №2 та статей 258, 625 Цивільного кодексу України Війницькою сільською радою Локачинського району нараховано пеню в сумі 6 957,82 грн, інфляційні - 30,66 грн та три проценти річних в сумі 46, 88 грн (а.с. 11-17).
Заборгованість по орендній платі з ОСОБА_1 не стягувалась, а добровільно він її не погасив.
Згідно зі ст. 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Статтею 14 Конституції України, ст. 1 Земельного кодексу України встановлено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.
Згідно зі ст. 206 Земельного кодексу України використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
Як передбачено ч.1, ч.2 ст. 21 Закону України Про оренду землі орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі. Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).
Користування водними об`єктами на умовах оренди врегульовано Водним кодексом та іншими актами законодавства України.
Згідно зі ст. 51 Водного кодексу України умови використання водних об`єктів, розмір орендної плати та строк дії договору визначаються у договорі оренди. Сплата орендної плати за водний об`єкт не звільняє від сплати орендної плати за земельну ділянку під цим об`єктом. Користування водними об`єктами, наданими в оренду, здійснюється відповідно до вимог цього Кодексу та інших законодавчих актів України.
Відповідно до ст. 93 Земельного кодексу України, ст. 1 Закону України "Про оренду землі" орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.
Статтею 96 Земельного кодексу України передбачені обов`язки орендаря щодо забезпечення використання землі за цільовим призначенням, своєчасної сплати орендної плати.
Згідно ст. 15 Закону України Про оренду землі орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату є однією з істотних умов договору оренди землі.
Відповідно до ст.ст. 24, 25 Закону України "Про оренду землі" орендар земельної ділянки має право самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі, а орендодавець має право вимагати від орендаря безпосереднього використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди землі та своєчасного внесення орендної плати.
Відповідно до вимог ст. 629 ЦК України договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Згідно зі ст.526 Цивільного кодексу України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Відповідно до ст.610 ЦК України порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно ст. 32, 35 Закону України Про оренду землі на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України. Спори, пов`язані з орендою землі, вирішуються у судовому порядку.
Нормами ст. 141 Земельного кодексу України передбачено, що підставою припинення права користування земельною ділянкою є, зокрема, систематична несплата орендної плати.
Відповідно до ст. 651 Цивільного кодексу України зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Як передбачено ч. 1 ст. 34 Закону України Про оренду землі , у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар зобов`язаний повернути орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором. Орендар не має права утримувати земельну ділянку для задоволення своїх вимог до орендодавця.
Положеннями ч. 1 ст. 32 Закону України Про оренду землі , ст. 141 Земельного кодексу України та ч. 1 ст. 782 ЦК України передбачена систематична (два і більше випадки) несплата орендної плати, передбаченої договором, як підстава для розірвання договору оренди. Разове порушення умов договору оренди у цій частині не вважається систематичним і не може бути підставою для його розірвання, але ж повторне порушення вже може свідчити про систематичність.
Згідно з ч. 2 ст. 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених законом або договором. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.
Отже, систематична сплата орендної плати не у повному обсязі, визначеної договорами, тобто як невиконання, так і неналежне виконання умов договорів, є підставою для розірвання таких договорів, оскільки згідно зі статтею 526 ЦК України зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Дана позиція висвітлена у постанові Верховного суду від 20.06.2019 у справі № 383/708/16-ц.
Таким чином, ОСОБА_1 порушено умови договорів в частині сплати орендної плати за використання водного об`єкту та земельної ділянки водного фонду, що полягає у систематичному протягом 2015-2019 років невнесенні передбачених договорами платежів на загальну суму 15579,61 грн.
Відповідно до ч. 5 ст. 122 Земельного кодексу України обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
Відповідно до ч. 4 ст. 51 Водного кодексу України водні об`єкти надаються у користування на умовах оренди органами, що здійснюють розпорядження земельними ділянками під водою (водним простором) згідно з повноваженнями, визначеними Земельним кодексом України, відповідно до договору оренди, погодженого з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері водного господарства.
Основною метою ст. 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод є попередження свавільного захоплення власності, конфіскації, експропріації та інших порушень безперешкодного користування своїм майном. При цьому, в своїх рішеннях Європейський суд з прав людини постійно вказує на необхідність дотримання справедливої рівноваги між інтересами суспільства та необхідністю дотримання фундаментальних прав окремої людини. Необхідність забезпечення такої рівноваги відображено у статті 1, зокрема вказано на необхідність дотримання обґрунтованої пропорційності між застосованими заходами та переслідуваною метою, якої намагаються досягти шляхом позбавлення особи її власності.
При цьому, Європейський суд з прав людини у своїй практиці зауважує, що при визначенні суспільних інтересів завдяки безпосередньому знанню суспільства та його потреб національні органи мають певну свободу розсуду, оскільки вони першими виявляють проблеми, які можуть виправдовувати позбавлення власності в інтересах суспільства, та знаходять засоби для їх вирішення.
Отже, створена Конвенцією система захисту покладає саме на національні органи влади обов`язок визначальної оцінки шодо існування проблеми суспільного значення, яка виправдовує як заходи позбавлення права власності, так і необхідність запровадження заходів з усунення несправедливості.
Положеннями Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод і практики Європейського суду з прав людини забезпечено врахування принципу справедливої рівноваги між суспільними інтересами та необхідністю дотримання прав власників.
Відповідно до листа Відділу у Локачинському районі Міжрайонного управління у Горохівському та Локачинському районах Головного управління Держгеокадастру у Волинській області №10-3-0.192-34/105-20 від 13.02.2020 вищезазначена земельна ділянка водного фонду (кадастровий номер 0422481200:08:000:0114) знаходиться за межами населених пунктів і відноситься до земель державної власності (а.с. 18-21).
На даний час, відповідно до статті 122 Земельного кодексу України орендодавцем земельних ділянок у комплексі з водними об`єктами на території Волинської області, розташованими за межами населених пунктів, є Волинська обласна державна адміністрація, в інтересах якої пред`являється даний позов.
Локачинській районній державній адміністрації, відповідно до ст. 122 Земельного кодексу України в редакції чинній на момент укладення Договору №1 та Договору №2 (20.08.2010) належало право розпорядження землею, що перебуває в оренді ОСОБА_1 , в томі числі питання щодо розірвання договорів оренди.
Відповідно до ст. 16 Закону України Про місцеве самоврядування матеріальною і фінансовою основою місцевого бюджету є рухоме і нерухоме майно, доходи місцевих бюджетів тощо.
Орендна плата за землю та водний об`єкт є одним з джерел наповнення місцевого бюджету.
Однак, Волинською обласною державною адміністрацією та Локачинською районною державною адміністрацієюне вжито жодних заходів щодо розірвання згаданих Договорів оренди водного об`єкту та земельної ділянки водного фонду, а Війницькою сільською радою не вжито заходів щодо стягнення на користь місцевого бюджету заборгованості за її використання.
Згідно із п.3 ч.1 ст.131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом. Розширене тлумачення випадків (підстав) для представництва прокурором інтересів держави в суді не відповідає принципу змагальності, який є однією з засад правосуддя (п. 3 ч. 2 ст. 129 Конституції України).
Повноваження з представництва прокуратурою в суді інтересів держави визначені ст. 23 Закону України Про прокуратуру , ст. 56 Цивільного процесуального кодексу України.
Даний спір зачіпає інтереси держави, яка згідно з п. 3 ч. 1 ст. 131-1 Конституції України покладає на прокуратуру повноваження з представництва її інтересів в суді.
З огляду на викладене, суд вважає виправданим та законним звернення заступника керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури до суду в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Волинської обласної державної адміністрації, Локачинської районної державної адміністрації та Війницької сільської ради Локачинського району,оскільки відповідно до ч. 3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Утворена заборгованість завдає шкоди інтересам держави у сфері акумулювання бюджетних коштів, в тому числі на соціальні потреби населення, що призводить до затримки у виплаті заробітної плати, інших бюджетних асигнувань, розвитку медицини, виконання програм соціально-економічноіо розвитку регіону, тощо, тому позовні вимоги заступника керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури в інтересах держави до ОСОБА_1 про розірвання договорів оренди водного об`єкту, оренди земельної ділянки водного фонду, стягнення заборгованості з орендної плати та повернення земельної ділянки підлягають задоволенню в повному обсязі.
Згідно зі ст. 82 ЦПК України обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обгрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання. Обставини, які визнаються учасниками справи, зазначаються в заявах по суті справи, поясненнях учасників справи, іхніх преставників.
Відповідач позовні вимоги визнав повністю, що стверджується його письмовою заявою, поданою до суду 29 травня 2020 року (а.с. 50).
Відповідно до ч. 3 ст. 200 ЦПК України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення у випадку визнання позову відповідачем.
Враховуючи зазначене, а також те, що визнання відповідачем позову не суперечить закону та не порушує права, свободи чи інтереси інших осіб, суд приходить до висновку, що його необхідно прийняти та ухвалити рішення про задоволення позову повністю у підготовчому судовому засіданні.
Чатиною 1 ст. 142 ЦПК України передбачено, що разі укладення мирової угоди до прийняття рішення у справі судом першої інстанції, відмови позивача від позову, визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті суд у відповідній ухвалі чи рішенні у порядку, встановленому законом, вирішує питання про повернення позивачу з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову.
Враховуючи вимоги ч.1 ст. 142 ЦПК України, з огляду на визнання позову відповідачем до початку розгляду справи по суті, необхідно повернути прокуратурі Волинської області з державного бюджету 50 відсотків судового збору, сплаченого при поданні позову до суду, а інші 50 відсотків судового збору, підлягають стягненню з відповідача.
Керуючись ст. 13, 14, 131-1 Конституції України, ст.ст. 525, 526, 530, 610, 629, 651 ЦК України, ст.ст. 12, 13, 56, 82, 141, 142, 200, 206, 258, 263-265, 354 ЦПК України, ст.ст. 3, 51 Водного Кодексу України, ст.ст. 93, 96, 122, 141, 206 Земельного кодексу України, ст.ст. 1, 15, 24, 25, 32, 34, 35 Закону України Про оренду землі , ст. 23 Закону України "Про прокуратуру", суд
у х в а л и в:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути із ОСОБА_1 на користь Війницької сільської ради Локачинського району заборгованість в сумі 15579, 61 грн, з яких: 1 341,30 грн зі сплати орендної плати за водний об`єкт площею водного дзеркала - 6,46 га (об`ємом води при НПГ- 969 тис. м3), що розташований на території Війницької сільської ради Локачинського району на рахунок UA398999980334129815000003545, отримувач - УК у Локачинському районі/с. Війниця/2212000, код отримувача - 04332064, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) - 899998;
14 238,31 грн, в тому числі: 7202,95 грн заборгованість по орендній платі, пеня в сумі 6957,82 грн, інфляційні - 30,66 грн та 3 % річних - 46,88 грн, за земельну ділянку несільськогосподарського призначення - землі водного фонду, яка знаходиться на території Війницької сільської ради Локачинського району на рахунок UA 398999980334129815000003546, отримувач - УК у Локачинському районі/с. Війниця/18010900, код отримувача - 04332064, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), код банку отримувача (МФО) - 899998.
Розірвати договір оренди водного об`єкту від 20.08.2010, укладений між Локачинською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 та повернути державі в особі Волинської обласної державної адміністрації водний об`єкт, площею водного дзеркала - 6,46 га (об`ємом води при НПГ- 969 тис. м3), що розташований за межами населених пунктів на території Війницької сільської ради Локачинського району.
Розірвати договір оренди земельної ділянки водного фонду від 20.08.2010, укладений між Локачинською районною державною адміністрацією та ОСОБА_1 , що зареєстрований у Локачинському районному відділі Волинської регіональної філії ДП Центр Державного земельного кадастру , про що у Державному реєстрі земель 29.07.2011 вчинено запис за № 072240004000564 та повернути державі в особі Волинської обласної державної адміністрації земельну ділянку, загальною площею 12,44 га, у тому числі 6,46 га - під водою, 5,98 га - прибережна захисна смуга (болото), що розташована за межами населених пунктів на території Війницької сільської ради Локачинського району.
Зобов`язати повернути прокуратурі Волинської області (43000, м. Луцьк, вул. Винниченка, 15, код ЄРДПОУ 02909915, розрахунковий рахунок НОМЕР_1 в ДКСУ м. Київ) з Державного бюджету України в особі Управління Державної казначейської служби України у Локачинському районі Волинської області судовий збір в сумі 3153 грн., сплачений відповідно до платіжного доручення № 432 від 11.03.2020 року у Держказначейській службі України, м.Київ за такими реквізитами: отримувач коштів - УК у Локачин.рн/Локачинськ.рн/22030101, код отримувача (код за ЄДРПОУ) - 37986430, банк отримувача - Казначейство України (ЕАП), рахунок отримувача - UA238999980313121206000003187, код класифікації доходів бюджету - 22030101.
Стягнути з ОСОБА_1 в користь прокуратури Волинської області (43000, м. Луцьк, вул. Винниченка, 15, код ЄРДПОУ 02909915, розрахунковий рахунок НОМЕР_1 в ДКСУ м. Київ) 50 відсотків сплаченого судового збору в сумі 3153 грн.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку до Волинського апеляційного суду через Локачинський районний суд шляхом подачі апеляційної скарги в 30 - денний строк з дня складення повного судового рішення.
Учасник справи, якому рішення суду не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому відповідного рішення суду.
Відповідно до п. 3 розділу ХІІ "Прикінцеві положення" ЦПК України, на час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк апеляційного оскарження рішення суду продовжується на строк дії такого карантину.
Учасники справи:
- Заступник керівника Володимир-Волинської місцевої прокуратури, адреса: смт. Локачі, вул. Івана Франка, 3, Волинської області.
Позивачі:
- Волинська обласна державна адміністрація, адреса: м. Луцьк, вул. Київський Майдан, 9 Волинської області, код ЄДРПОУ 13366926.
- Локачинська районна державна адміністрація, смт Локачі, вул. Миру, 37 Локачинського району Волинської області, код ЄДРПОУ 04051419.
- Війницька сільська рада Локачинського району, адреса: с. Війниця, вул. Миру, 1 Локачинського району Волинської області, код ЄДРПОУ 04332064.
Відповідач: ОСОБА_1 , зареєстроване місце проживання: АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків - НОМЕР_2 .
Суддя Локачинського районного суду Т.О. Кідиба
Суд | Локачинський районний суд Волинської області |
Дата ухвалення рішення | 29.05.2020 |
Оприлюднено | 10.06.2020 |
Номер документу | 89684873 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Локачинський районний суд Волинської області
Кідиба Т. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні