ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
01 червня 2020 року (11 год. 45 хв.)Справа № 280/1654/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Калашник Ю.В., розглянув у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою Товариства з обмеженою відповідальністю Науково - виробниче об`єднання Етна (69067, м. Запоріжжя, вул. Запоріжбудівська, буд. 8, код ЄДРПОУ 24511828) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд.166, код ЄДРПОУ 43143945) про визнання протиправним та скасування рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску,
ВСТАНОВИВ:
11.03.2020 до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовні заява Товариства з обмеженою відповідальністю Науково - виробниче об`єднання Етна (далі-позивач або ТОВ НВО Етна ) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (далі - відповідач), в якому позивач просить суд: визнати протиправним та скасувати рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 16.12.2019 № 0168705005.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що позивачем щомісячно своєчасно (до 20 числа місяця наступного за звітним) і в повному обсязі здійснювалось відрахування на сплату єдиного соціального внеску до Державного бюджету України, що підтверджується відповідними платіжними дорученнями, відтак немає правових підстав для винесення рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені. Отримавши оскаржуване рішення №0168705005 від 16.12.2019, позивачем самостійно перевірено стан розрахунків з бюджетом у Електронному кабінеті. Так, в результаті співставлення платежів позивачем виявлено, що у період з 04.07.2019 по 16.08.2019 сплата єдиного внеску за платіжним дорученням №2411 на суму 6336,06 грн. та платіжним дорученням №1119 на суму 1418,55 грн. не обліковується, хоча відповідно до наданих виписок операції зі сплати єдиного внеску банком проведені в повному обсязі. У зв`язку із цим, оскаржуване рішення є протиправним (незаконним) та таким, що підлягає скасуванню.
Ухвалою суду від 16.03.2020 відкрито загальне позовне провадження та призначено підготовче засідання на 13.04.2020.
07.04.2020 від представника відповідача до суду надійшов відзив на позовну заяву (вх. №16428), в якому відповідач заперечує проти задоволення позову та зазначає, що позивачем належним чином не виконувались норми ч.8 ст.9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , а саме єдиний внесок за період з 22.11.2019 по 28.11.2019 сплачено з порушенням законодавчо встановленого строку. За результатами камеральної перевірки за порушення термінів сплати єдиного внеску винесено рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 16.12.2019 за №0168705005 за період за період з 22.10.2019 до 28.11.2019 на загальну суму 1062,76 грн., згідно вимог чинного законодавства. Враховуючи вищевикладене, ГУ ДПС у Запорізькій області вважає, що рішення №0168705005 від 16.12.2019 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперахування) або несвоєчасну сплату ЄСВ на суму 1062,76 грн., є таким, що винесене відповідно до норм діючого законодавства та у межах наданих органам ДПС прав, а тому просить у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.
Ухвалою суду від 13.04.2020 розгляд справи відкладено до 12.05.2020.
Протокольною ухвалою суду від 12.05.2020 закрито підготовче провадження та призначено судовий розгляд справи по суті на 25.05.2020.
25.05.2020 до суду від представника позивача надійшло клопотання про розгляд справи у порядку письмового провадження.
Представник відповідача до суду не прибув, клопотань від нього не надходило. Про дату, час та місце розгляд справи повідомлений належним чином.
Відповідно до ч.9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Згідно з частиною четвертою статті 229 КАС України, при розгляді справи в порядку письмового провадження фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Згідно з ч. 4 с. 243 КАС України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.
Відповідно до ч. 2 ст. 193 КАС України, суд розглядає справу по суті протягом тридцяти днів з дня початку розгляду справи по суті.
Суд, оцінивши повідомлені обставини та наявні у справі докази у їх сукупності, встановив наявність достатніх підстав для прийняття законного та обґрунтованого рішення у справі.
Розглянувши матеріали справи, судом встановлені наступні обставини.
Позивачем до ГУ ДПС у Запорізькій області подавалися звіти про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування до фіскальних органів, в тому числі таблиця 1. Нарахування єдиного внеску , а саме:
- 17.10.2019 подано звіт за вересень 2019 р., де в таблиці 1 рядку 3 вказано загальну суму єдиного внеску, яка підлягає сплаті - 18 427,13 грн.;
- 18.11.2019 подано звіт за жовтень 2019 р., де в таблиці 1 рядку 3 вказано загальну суму єдиного внеску, яка підлягає сплаті - 17 721,84 грн.
Судом встановлено, що позивачем щомісячно та своєчасно (до 20 числа місяця наступного за звітним) і в повному обсязі здійснювалося відрахування на сплату єдиного соціального внеску на рахунок отримувача - ГУ ДПС у Запорізькій області на єдиний казначейський рахунок, що підтверджується відповідними платіжними дорученнями з відмітками банку.
Так, позивачем сплачено платіжними дорученнями від 19.07.2019 єдиного внеску на загальну суму 7754 грн. 61 коп. (платіжне доручення №2411 від 19.07.2019 на суму 6336 грн. 06 коп.; платіжне доручення №1119 від 19.07.2019 на суму 1418 грн. 55 коп.) При цьому, 19.07.2019 банком проведено платежі на суму 7754 грн. 61 коп., які станом на день подання позову у кабінеті платника контролюючим органом не обліковувались.
Також, позивачем сплачено платіжними дорученнями від 20.09.2019, 03.10.2019 та 04.10.2019 єдиного внеску на загальну суму 18 427 грн. 30 коп. (платіжне доручення №1221 від 20.09.2019 на суму 1412 грн. 40 коп.; платіжне доручення №2437 від 20.09.2019 на суму 8669 грн. 00 коп.; платіжне доручення №1234 від 03.10.2019 на суму 1614 грн. 90 коп.; платіжне доручення №2444 від 04.10.2019 на суму 6731 грн. 00 коп.).
При цьому, 20.09.2019 банком проведено платежі на суму 10081 грн. 40 коп.; 03.10.2019 банком проведено платіж на суму 1614 грн. 90 коп.; 04.10.2019 банком проведено платіж на суму 6731грн. 00 коп.
Крім того, позивачем сплачено платіжними дорученнями від 17.10.2019, 23.10.2019, 04.11.2019 єдиного внеску на загальну суму 17723 грн. 75 коп. (платіжне доручення №1253 від 17.10.2019 на суму 1348 грн. 21 коп.; платіжне доручення №2449 від 23.10.2019 на суму 6435 грн. 01 коп.; платіжне доручення №2455 від 04.11.2019 на суму 8259 грн. 55 коп.; платіжне доручення №1277 від 04.11.2019 на суму 1680 грн. 98 коп.).
При цьому, 17.10.2019 банком проведено платіж на суму 1348 грн. 21 коп.; 23.10.2019 банком проведено платіж на суму 6435 грн. 01 коп.; 04.11.2019 банком проведено платіж на суму 9940 грн. 53 коп.
16.12.2019 відповідачем прийнято рішення №0168705005 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, яким до позивача застосовано штраф у сумі 539,46 грн. (20% з 01.01.2015) за період з 22.10.2019 до 23.10.2019, 497,99 грн. (20% з 01.01.2015) за період з 21.11.2019 до 28.11.2019, та нараховано пеню у розмірі 5,39 грн. та 19,92 грн (0,1% від суми недоїмки) (а.с.5).
На вказане рішення позивачем подано до ДПС України скаргу від 27.01.2020 №б/н.
Рішенням ДПС України про результати розгляду скарги від 25.02.2020 за №7164/6/99-00-08006-01-06 (яке надійшло до позивача 28.02.2020) залишено без змін рішення відповідача про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0168705005 від 16.12.2019, а скаргу позивача від 27.01.2020 за №б/н без задоволення (а.с.15-16).
Не погоджуючись з рішенням №0168705005 від 16.12.2019, позивач звернувся до суду з позовом про його скасування.
Розглянувши матеріали справи, встановивши фактичні обставини в справі, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення проти позову, дослідивши та оцінивши надані докази в сукупності, проаналізувавши законодавство, яке регулює спірні правовідносини, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню з наступних підстав.
Правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку визначає Закон України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 08.07.2010 № 2464-VІ (далі - Закон №2464-VІ, в редакції на час виникнення спірних правовідносин).
Згідно з п.2 ч.11 ст.25 Закону №2464-VІ, орган доходів і зборів застосовує до платника єдиного внеску такі штрафні санкції: за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.
Відповідно до ч.10 ст.25 Закону №2464-VІ, на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.
За результатом системного аналізу Преамбули та положень пункту 2 частини першої статті 1, пункту 1 частини першої статті 4, пункту 1 частини другої статті 6, частин п`ятої, сьомої, восьмої статті 9 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загально-обов`язкове державне соціальне страхування №2464-VІ, за яким виходячи із буквального тлумачення наведених норм висновується, що сплата єдиного внеску здійснюється у національній ва-люті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів для його зарахування. Єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку. Нарахований за календарний місяць єдиний внесок сплачується не пізніше 20 числа наступного місяця.
Платники, зазначені у пункті 1 частини першої статті 4 цього Закону, під час кожної виплати заробітної плати (доходу, грошового забезпечення), на суми якої (якого) нараховується єдиний внесок, одночасно з видачою зазначених сум зобов`язані сплачувати нарахований на ці виплати єдиний внесок у розмірі, встановленому для таких платників (авансові платежі). Винятком є випадки, якщо внесок, нарахований на ці виплати, вже сплачений у строки, встановлені абзацом першим цієї частини, або за результатами звірення платника з органом доходів і зборів за платником визнана переплата єдиного внеску, сума якої перевищує суму внеску, що підлягає сплаті, або дорівнює їй. Кошти перераховуються одночасно з отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення), у тому числі в безготівковій чи натуральній формі. При цьому фактичним отриманням (перерахуванням) коштів на оплату праці (виплату доходу, грошового забезпечення) вважається отримання відповідних сум готівкою, за-рахування на рахунок одержувача, перерахування за дорученням одержувача на будь-які цілі, отримання товарів (послуг) або будь-яких інших матеріальних цінностей у рахунок зазначених виплат, фактичне здійснення з таких виплат відрахувань згідно із законодавством або виконавчими документами чи будь-яких інших відрахувань.
За змістом пункту 1 частини десятої статті 9 вищезазначеного Закону, днем сплати єдиного внеску, у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів, вважається день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів. У разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом.
Юридична відповідальність за вчинення вказаного порушення вимог законодавства встановлена пунктом 2 частини 11 статті 25 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування , яка полягає у застосуванні органом доходів і зборів до платника єдиного внеску за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску штрафу у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплаче-них сум.
Відповідно до частин десятої та тринадцятої статті 25 Закону №2464-VІ, на суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу. Нарахування пені, передбаченої цим Законом, починається з першого календарного дня, що настає за днем закінчення строку внесення відповідного платежу, до дня його фактичної сплати (перерахування) включно.
При виконанні державного бюджету і місцевих бюджетів, так і при сплаті єдиного внеску застосовується казначейське обслуговування бюджетних коштів та коштів соціального страхування. Казначейство України забезпечує казначейське обслуговування бюджетних коштів на основі ведення єдиного казначейського рахунку, відкритого у Національному банку України (частина перша статті 43 Бюджетного кодексу України).
Згідно із частиною п`ятою статті 45 Бюджетного кодексу України, податки і збори (обов`язкові платежі) та інші доходи державного бюджету визнаються зарахованими до держав-но-го бюджету з дня зарахування на єдиний казначейський рахунок.
Крім цього, пунктом 22.4 статті 22 Закону України від 5 квітня 2001 року № 2346-III Про платіжні системи та переказ коштів в Україні визначено, що під час використання розрахункового документа ініціювання переказу є завершеним для платника - з дати надходження розрахункового документа на виконання до банку платника, для банку платника - з дати списання коштів з рахунка платника та зарахування на рахунок отримувача в разі їх обслуговування в одному банку або з дати списання коштів з рахунка платника та з кореспондентського рахунка банку платника в разі обслуговування отримувача в іншому банку. Банки мають забезпечувати фіксування дати прийняття розрахункового документа на виконання.
Вказана позиція узгоджується із позицією Верховного Суду, яка викладена в постанові від 20.11.2018, справа №813/1909/16, а також у постанові від 21 листопада 2019 року, справа № 824/493/16-а.
Таким чином, з аналізу вищезазначених норм права випливає, що для визначення правильності нарахування штрафу та пені, обов`язково слід встановити факт невиконання платником єдиного внеску обов`язку по сплаті сум внеску, а також розмір недоїмки, на який нараховано штраф та пеню.
Отже, законодавцем виключно визначені правопорушення, за вчинення яких до правопорушника застосовуються штрафні санкції та пені. Зокрема, таким порушенням є несплата (неперерахування) або несвоєчасна сплата (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску.
Позивачем в обґрунтування позовних вимог надано до суду: звітність позивача по єдиному внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за вересень-жовтень 2019 року; платіжні доручення про сплату єдиного внеску за липень, вересень-листопад 2019 року; інформація з електронного кабінету позивача про стан нарахування та сплати позивачем єдиного внеску за липень-серпень 2019 року, серпень-грудень 2019 року.
Відповідачем жодного документу в обґрунтування правомірності винесення оскаржуваного рішення до суду не надано.
За результатами вивчення наданих позивачем звітів про нарахування єдиного внеску від 17.10.2019 та від 18.11.2019 за 9, 10 місяць 2019 року відповідно, виписок з рахунків позивача та копій платіжних доручень про сплату єдиного внеску, суд погоджується з позицією позивача та вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Відтак, суд визнає, що платник єдиного внеску - ТОВ НВО Етна , вчинив дії, спрямовані на перерахування суми зобов`язання, який зарахований на єдиний казначейський рахунок, крім того, як встановлено судом позивачем своєчасно сплачений єдиний внесок за період з 22.10.2019 по 28.11.2019.
Таким чином, на думку суду, рішення №0168705005 від 16.12.2019 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску є протиправним та підлягає скасуванню.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Частиною другою статті 2 КАС України встановлено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частинами першою та другою статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. Суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Відповідно до частин першої, другої статті 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Суд, відповідно до статті 90 КАС України, оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Отже, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та матеріалів справи, суд дійшов висновку, що відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів, які спростовували б доводи позивача, а відтак, не довів правомірності оскаржуваного рішення, а тому заявлені позивачем вимоги є такими, що підлягають задоволенню.
Відповідно до приписів частини першої статті 139 КАС України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Враховуючи викладене, судові витрати, понесені позивачем на оплату судового збору у розмірі 2102,00грн., мають бути присуджені на його користь за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області.
Керуючись ст.ст.9, 139, 243-246 КАС України, суд,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю Науково - виробниче об`єднання Етна (69067, м. Запоріжжя, вул. Запоріжбудівська, буд. 8, код ЄДРПОУ 24511828) до Головного управління ДПС у Запорізькій області (69107, м. Запоріжжя, пр. Соборний, буд.166, код ЄДРПОУ 43143945) про визнання протиправним та скасування рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, - задовольнити повністю.
Визнати протиправним та скасувати рішення №0168705005 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 16.12.2019, яке прийнято Головним управлінням ДПС у Запорізькій області.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю Науково - виробниче об`єднання Етна судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві грн. 00 коп.). за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Запорізькій області.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строк, визначений ст.295 КАС України, а також інші процесуальні строки щодо апеляційного оскарження, продовжуються на строк дії такого карантину.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.
Рішення у повному обсязі складено та підписано 01.06.2020.
Суддя Ю.В. Калашник
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 01.06.2020 |
Оприлюднено | 12.06.2020 |
Номер документу | 89716153 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Калашник Юлія Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні