ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
справа №380/1925/20
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 червня 2020 року
зал судових засідань № 12
Львівський окружний адміністративний суд в складі:
головуючого судді Кузана Р.І.,
секретар судового засідання Козак О.М.,
за участю:
представника позивача Герасемчук Ю.Ю.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в м.Львові в порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області до Навчально-виховного комплексу Бориславська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №6 - дошкільний навчальний заклад Бориславської міської ради Львівської області про зупинення роботи приміщення, -
в с т а н о в и в :
Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (місцезнаходження: 79008, м.Львів, вул.Підвальна, 6, код ЄДРПОУ 38627339) (далі - позивач, ГУ ДСНС України у Львівській області) звернулось до суду з позовом до Навчально-виховного комплексу Бориславська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №6 - дошкільний навчальний заклад Бориславської міської ради Львівської області (місцезнаходження: 82300, Львівська область, м.Борислав, вул.С.Бандери, буд.102, код ЄДРПОУ 22401805) (далі - відповідач, НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області), в якому просить зупинити роботу приміщення (яке використовується як котельня) НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги, вказує на те, що під час проведення позапланового заходу на об`єкті НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки виявлено ряд порушень, які викладені в акті перевірки від 26.12.2019 №164. Зазначає, що продовження роботи приміщення НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області без усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки становить загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатиме її гасінню і евакуації людей з будівлі Навчально-виховного комплексу Бориславська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №6 - дошкільний навчальний заклад Бориславської міської ради Львівської області.
Таким чином, вважає, що наявні підстави для зупинення роботи приміщення (яке використовується як котельня) НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області до усунення виявлених порушень.
Ухвалою від 11.03.2020 суддя прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі; справу вирішено розглядати за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін.
Відповідач 07.04.2020 подав до суду відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позову. Відзив обґрунтований тим, що із зазначених позивачем у позовній заяві порушень, лише одне порушення В приміщенні котельні допускається використання тимчасових ділянок електромереж , знайшло своє відображення у акті від 26.12.2019 №164, складеному за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктами господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Відповідач вважає, що дане порушення не можна вважати таким, що створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Крім цього, представник відповідача зазначає, що фактичним користувачем будівлі НВК ЗОШ І-ІІ ст. №6 ДНЗ є КП Бориславтеплоенерго , а тому саме він є відповідальним за дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у даному приміщенні котельні. З огляду на наведене вважає, що позовні вимоги позивача є безпідставними та необґрунтованими, а тому у задоволенні таких необхідно відмовити.
Представник позивача в судовому засіданні позовні вимоги підтримав з підстав, викладених в позовній заяві. Просив суд позов задовольнити повністю.
Відповідач участі повноважного представника в судовому засіданні не забезпечив, хоча належним чином повідомлявся про дату, час і місце його проведення. Клопотань про розгляд справи без участі представника відповідача до суду не надходило.
Дослідивши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.
Відповідач - НВК Бориславська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №6 - дошкільний навчальний заклад Бориславської міської ради Львівської області зареєстроване як юридична особа код ЄДРПОУ 22401805. Місцезнаходження: 82300, Львівська область, м.Борислав, вул.С.Бандери, буд.102.
Згідно з наказом №337 від 11.12.2019 Про проведення позапланової перевірки у вересні 2019 року відповідача включено до графіку проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) ГУ ДСНС України у Львівській області у сфері техногенної та пожежної безпеки закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей - дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів, гуртожитків, установ охорони здоров`я та соціального захисту, державних об`єктів критичної і транспортної інфраструктури, торгівельно-розважальних закладів, віднесених до СС-2 та СС-3 класів наслідків (відповідальності) будівель або споруд. Термін перевірки з 13.12.2019-26.12.2019.
11.12.2019 посадовим особам позивача видано посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) №175 на проведення позапланової перевірки Бориславського НВК І-ІІ ступенів №6 розташованого за адресою: 82300, м.Борислав, вул. Степана Бандери, 102, яке вручено директору НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області 19.12.2019.
Посадовими особами ГУ ДСНС України у Львівській області у період з 13.12.2019 по 26.12.2019 проведено позапланову перевірку щодо дотримання суб`єктом господарювання НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки за адресою: 82300, м.Борислав, вул.Степана Бандери, 102. Перевірка проводилася у присутності директора НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області ОСОБА_1
За результатами перевірки складено акт від 26.12.2019 №164.
Як слідує з акта перевірки, плановою перевіркою встановлено ряд порушень, зокрема:
- в корпусі №1 навчальні класи, службові кабінети та приміщення НВК, коридори загального користування, бібліотеку, спортивний зал, приміщення садкової групи, приміщення корпусу №2 не обладнані системами протипожежного захисту (установками автоматичної пожежної сигналізації та системами оповіщення про пожежу та управління евакуацією людей) відповідно до ДБН В.2.5-56:2010 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи пожежного захисту ;
- не здійснено технічне обслуговування окремих первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) розміщених в коридорах загального користування та приміщеннях корпусу №1 та приміщеннях корпусу №2;
- не проведено заміри опору ізоляції і перевірку справності приладів захисту електричних мереж та електроустановок будівель НВК від короткого замикання;
- не проведено перевірку систем блискавко захисту будівлі НВК;
- евакуаційні виходи НВК в головному корпусі (сходові клітки, коридори) не забезпечено евакуаційним (аварійним) освітленням;
- загальний електрощит, групові електрощитки в коридорах 2, 3 поверхів не оснащені схемами підключення споживачів з пояснювальними написами і вказаним значенням номінального струму апарата захисту (плавкої вставки);
- внутрішній протипожежний водогін корпусу №1 не приведено у справний стан;
- не проведено вогнезахисну обробку дерев`яних конструкцій горищних приміщень корпусу №1 та корпусу №2;
- на фасаді будівель корпусу №1, №2 відсутній адресний вказівник, що підсвічується в нічний час доби;
- з`єднувальна електрокоробка в їдальні не закрита кришкою з негорючого матеріалу;
- відсутній наказ (інструкція) про встановлення протипожежного режиму та порядку оповіщення людей (дітей) про пожежу;
- в будівлі школи (підвал, горище, коридор переходу в спортивний зал) допускається складування горючих речовин та матеріалів (старі віконні рами, парти);
- на вікнах їдальні встановлено глухі стаціонарні грати;
- в приміщенні котельні допускається використання тимчасових ділянок електромереж.
03.01.2020 головним інспектором Бориславського МВ ГУ ДСНС України у Львівській області щодо директора НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області ОСОБА_1 складено протокол про адміністративне правопорушення відповідно до ст. 188-8 КУпАП серія ЛВ №012570. Директор НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області ОСОБА_1 примірник протоколу отримала 03.01.2020, що підтверджується її власноручним підписом на такому.
03.01.2020 головним інспектором Бориславського МВ ГУ ДСНС України у Львівській області винесена постанова серія ЛВ № 012573 про накладення на директора НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області ОСОБА_1 адміністративного стягнення у сумі 102,00 грн., який сплачений нею у добровільному порядку, згідно з квитанцією №2 АТ Ощадбанк у розмірі 102,00 грн.
Порушення законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки були виявлені у всіх будівлях відповідача, які перевірялися Бориславським МВ ГУ ДСНС України у Львівській області, в тому числі в частині приміщення корпусу НВК (яке використовується як котельня).
Оскільки, при роботі приміщень НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області, були виявлені факти недотримання вимог пожежної та техногенної безпеки, позивач звернувся з даним позовом до суду та просить зупинити роботу приміщення (яке використовується як котельня) НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
При вирішенні спору суд керувався таким.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади, їх посадові особи повинні діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно з ст.3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Указом Президента №20/2013 від 16.01.2013 затверджено Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій (далі - Положення).
Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС України) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України (далі - Міністр).
ДСНС України входить до системи органів виконавчої влади і забезпечує реалізацію державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, профілактики травматизму невиробничого характеру, а також гідрометеорологічної діяльності.
ДСНС України здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
ДСНС України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема, організовує та проводить перевірки додержання вимог законодавства у сферах цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки, організації виконання заходів щодо захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного та природного характеру на підприємствах, в установах, організаціях, що входять до складу залізничного, автомобільного, авіаційного, морського та річкового транспорту, на базах, складах, арсеналах зберігання та у місцях виробництва, утилізації ракетно-артилерійського озброєння, компонентів рідкого ракетного палива (підпункт 57 пункту 4).
Згідно з підп. 48 п.4 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 №1052 (далі - Положення №1052), ДСНС відповідно до покладених на неї завдань складає акти перевірок, видає приписи, постанови, розпорядження про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, а в разі встановлення порушень, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, звертається безпосередньо та через територіальні органи до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, окремих приміщень, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту.
Відповідно до підп. 27 п. 4 Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Львівській області (далі - Головне управління), затвердженого наказом ДСНС України №3 від 04.02.2013 (в редакції, що діяла на час проведення перевірки) Головне управління відповідно до покладених на нього завдань на відповідній території організовує і здійснює безпосередньо та через підпорядковані підрозділи державний нагляд (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування та суб`єктами господарювання.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон № 877-V).
Відповідно до ст.1 Закону №877-V визначення, державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту регулює Кодекс цивільного захисту України.
Згідно з підп. 12 ч.1 ст. 67 Кодексу цивільного захисту України від 02.10.2012 (далі -КЦЗ України) до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ч.1 ст.68 КЦЗ України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
Згідно з ч.2 ст.68 КЦЗ України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Відповідно до ст. 70 КЦЗ України підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є:
1) недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами;
2) порушення вимог пожежної безпеки, передбачених стандартами, нормами і правилами, під час будівництва приміщень, будівель та споруд виробничого призначення;
3) випуск і реалізація вибухопожежонебезпечної продукції та продукції протипожежного призначення з відхиленням від стандартів чи технічних умов або без даних щодо відповідності такої продукції вимогам пожежної безпеки;
4) нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій;
5) відсутність на виробництвах, на яких застосовуються небезпечні речовини, паспортів (формулярів) на обладнання та апаратуру або систем із забезпечення їх безперебійної (безаварійної) роботи;
6) невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність;
7) порушення правил поводження з небезпечними речовинами;
8) відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій;
9) відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту;
10) неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання;
11) проведення робіт з будівництва будинків та споруд, розміщення інших небезпечних об`єктів, інженерних і транспортних комунікацій, які порушують встановлений законодавством з питань техногенної безпеки порядок їх проведення або проведення яких створює загрозу безпеці населення, суб`єктам господарювання, обладнанню та майну, що в них перебувають.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Згідно з ч.5 ст.4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.
Відповідно до ч.7 ст.7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Аналізуючи наведені норми законодавства та фактичні обставини справи, суд зазначає наступне.
Наявність порушень у НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014 №1417, Кодексу цивільного захисту України, які створюють загрозу виникнення пожежі та в подальшому перешкоджатимуть її гасінню і евакуації людей з будівлях НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області, підтверджуються актом перевірки від 26.12.2019 №164.
Відповідач у відзиві на позовну заяву зазначає, що будівля котельні НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області хоча і перебуває на балансі відповідача однак ним не експлуатується, оскільки на підставі рішення виконавчого комітету Бориславської міської ради від 20.05.2010 №118 усе обладнання даної котельні було передано КП Бориславтеплоенерго .
Таким чином, відповідач вважає, що в даному випадку саме КП Бориславтеплоенерго відповідальне за дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у даному приміщенні котельні.
Суд щодо таких тверджень відповідача зазначає таке.
Згідно пунктів 1, 2, 3 розділу ІІ Правил пожежної безпеки в Україні, діяльність із забезпечення пожежної безпеки є складовою виробничої та іншої діяльності посадових осіб і працівників підприємств та об`єктів.
Керівник підприємства повинен визначити обов`язки посадових осіб щодо забезпечення пожежної безпеки, призначити відповідальних за пожежну безпеку окремих будівель, споруд, приміщень, дільниць, технологічного та інженерного устаткування, а також за утримання й експлуатацію засобів протипожежного захисту.
Обов`язки щодо забезпечення пожежної безпеки, утримання та експлуатації засобів протипожежного захисту передбачаються у посадових інструкціях, обов`язках, положеннях про підрозділ.
На кожному об`єкті відповідним документом (наказом, інструкцією тощо) повинен бути встановлений протипожежний режим.
З аналізу зазначених правових норм слідує, що забезпечення пожежної безпеки підприємств, установ, організацій покладається на їх керівників та уповноважених керівниками осіб, а також орендарів, обов`язки яких щодо дотримання правил пожежної безпеки повинні бути узгоджені умовами договору.
Суд встановив, що між відділом освіти Бориславської міської ради та комунального підприємства Бориславтеплоенерго 13.01.2020 укладено договір про безкоштовне користування нерухомим майном НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області, що знаходиться за адресою Львівська область м.Борислав, вул.С.Бандери, 102 на підставі рішення Бориславської міської ради від 20.05.2010 №118 Про безоплатну передачу на баланс КП Бориславтеплоенерго будівель відділу освіти міської ради.
Відповідно до п.п.1.1. цього договору, ним регулюються правовідносини, пов`язані з передачею Позичкодавцем у строкове безоплатне користування Користувачу, частини нежитлового приміщення - загальною площею 63,6 кв.м., що знаходиться за адресою: м.Борислав, вул. С.Бандери, 102.
Умовами договору від 13.01.2020 не передбачено, що забезпечення пожежної безпеки покладається на КП Бориславтеплоенерго .
Крім цього, такий договір укладений 13.01.2020 тобто вже після проведення посадовими особами позивача позапланового заходу державного нагляду (контрою) щодо дотримання суб`єктом господарювання НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки за адресою: 82300, м.Борислав, вул.Степана Бандери, 102.
Враховуючи наведене суд вважає необґрунтованими покликання відповідача на те, що КП Бориславтеплоенерго відповідальне за дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки у приміщенні котельні НВК Бориславська ЗОШ І-ІІ ступенів №6 - ДНЗ Бориславської міської ради Львівської області, оскільки відповідач в даному випадку є самостійним суб`єктом господарювання, а тому дотримання правил пожежної та техногенної безпеки безпосередньо на місцях є обов`язком керівника чи уповноваженої особи та передбачене вимогами законодавства.
Суд не бере до уваги доводи відповідача з приводу того, що описані в акті перевірки порушення не стосуються безпосередньо приміщення котельні, експлуатацію якого позивач просить зупинити, оскільки такі порушення виявлено у всіх приміщеннях відповідача, в тому числі і в котельні.
Таким чином, суд приходить до висновку, що без усунення порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, продовження експлуатації вказаного приміщення (яке використовується як котельня) Навчально-виховного комплексу Бориславська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №6 - дошкільний навчальний заклад Бориславської міської ради Львівської області становить загрозу для життя і здоров`я працівників та інших людей, що можуть там перебувати.
При цьому, слід звернути увагу, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації приміщень, є тимчасовим заходом, який направлений на попередження настання негативних наслідків, викликаних наявністю на об`єкті порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Таким чином, судом встановлено, що недотримання відповідачем вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки і цивільного захисту та небезпечність зазначених в акті перевірки порушень, свідчать про високий ризик виникнення надзвичайних ситуацій у приміщенні (яке використовується як котельня) Навчально-виховного комплексу Бориславська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №6 - дошкільний навчальний заклад Бориславської міської ради Львівської області та створює загрозу життю та здоров`ю людей.
Щодо здійснення заходів реагування шляхом опломбування (опечатування та відімкнення від джерел живлення) та покликань відповідача на неправомірність таких заходів, суд зазначає, що забезпечення державою конституційних прав громадян на захист життя, здоров`я та власності від невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій має пріоритетне значення.
Суд також зазначає, що у частині третій статті 3 Конвенції ООН про права дитини від 20.11.1989, ратифікованої постановою Верховної Ради Української РСР від 27.02.1991 №789-XII, визначено, що держави-учасниці забезпечують, щоб установи, служби і органи, відповідальні за піклування про дітей або їх захист, відповідали нормам, встановленим компетентними органами, зокрема, в галузі безпеки й охорони здоров`я.
Як вже зазначалося судом, статтею 3 Конституції України регламентовано, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю. Права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави. Держава відповідає перед людиною за свою діяльність. Утвердження і забезпечення прав і свобод людини є головним обов`язком держави.
Статтею 4 Закону України Про охорону дитинства встановлено, що система заходів щодо охорони дитинства в Україні включає, зокрема, забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей.
В контексті наведених норм, суд зазначає, що об`єктом перевірки є навчальний заклад, в якому, у відповідності до його цільового призначення, перебувають діти, що, виходячи з наведених норм Конвенції ООН, а також національного законодавства, зумовлює більш прискіпливе ставлення до дотримання вимог безпеки приміщень, в яких вони перебувають.
При цьому, суд наголошує на тому, що на Україну, як державу-учасницю вказаної Конвенції ООН, покладається безумовний обов`язок забезпечити відповідність навчальних закладів нормативним вимогам у галузі безпеки й охорони здоров`я.
З огляду наведене суд вважає, що в даному випадку необхідно зупинити роботу приміщення (яке використовується як котельня) Навчально-виховного комплексу Бориславська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №6 - дошкільний навчальний заклад Бориславської міської ради Львівської області до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Аналогічна правова позиція в аналогічних правовідносинах викладена у постанові Верховного Суду від 04.06.2019 у справі № 809/443/16.
Відповідно до ч.ч.1, 2 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Виходячи із заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку, що позов ГУ ДСНС України у Львівській області необхідно задовольнити повністю.
Відповідно до ч.2 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись ст.ст.2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 241-246, 250 підп.15.5 п.15 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
в и р і ш и в:
позов задовольнити повністю.
Зупинити роботу приміщення (яке використовується як котельня) Навчально-виховного комплексу Бориславська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів №6 - дошкільний навчальний заклад Бориславської міської ради Львівської області до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, шляхом опечатування (опломбування) та відімкнення від джерел живлення.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.
Повне рішення суду складене та підписане 09.06.2020
Суддя Р.І. Кузан
Суд | Львівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.06.2020 |
Оприлюднено | 11.06.2020 |
Номер документу | 89717464 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Адміністративне
Львівський окружний адміністративний суд
Кузан Ростислав Ігорович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні