Рішення
від 05.06.2020 по справі 160/2269/20
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

05 червня 2020 року Справа № 160/2269/20 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Серьогіної О.В. розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОСТОРІ" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ :

25.02.2020 року Товариство з обмеженою відповідальністю "АГРОСТОРІ" звернулось до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України в якому просило:

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448798/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №20 від 11.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448799/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №21 від 12.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448797/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №22 від 16.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448800/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №23 від 17.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448552/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №26 від 18.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448795/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №27 від 19.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448796/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №32 від 28.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 31.01.2020 року №1442209/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №29 від 23.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 31.01.2020 року №1442210/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №31 від 24.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 31.02.2020 року №1442213/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №19 від 10.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 31.02.2020 року №1442212/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №25 від 17.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 31.02.2020 року №1442211/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №24 від 17.10.2019 року.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №20 від 11.10.2019 року, №21 від 12.10.2019 року, №22 від 16.10.2019 року, №23 від 17.10.2019 року, №26 від 18.10.2019 року, №27 від 19.10.2019 року, №32 від 28.10.2019 року, №29 від 23.10.2019 року, №31від 24.10.2019 року, №19 від 10.10.2019 року, №25 від 17.10.2019 року, №24 від 17.10.2019 року, складені ТОВ АГРОСТОРІ , датою її фактичного отримання.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 10.03.2020 року було відкрито провадження та призначено справу до розгляду в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін з 09 квітня 2020 року. 20.03.2020 року від представника Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОСТОРІ" Войтенко К.В. на адресу суду надійшла заява про збільшення позовних вимог, в якій вона просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.02.2020 року №6110 про відповідність ТОВ АГРОСТОРІ критеріям ризиковості платника податку;

- зобов`язати Головне управління ДПС у Дніпропетровській області виключити ТОВ АГРОСТОРІ з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, та прийняти рішення про невідповідність ТОВ АГРОСТОРІ критеріям ризиковості платника податку;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448798/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №20 від 11.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448799/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №21 від 12.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448797/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №22 від 16.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448800/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №23 від 17.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448552/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №26 від 18.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448795/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №27 від 19.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448796/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №32 від 28.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 31.01.2020 року №1442209/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №29 від 23.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 31.01.2020 року №1442210/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №31 від 24.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 31.02.2020 року №1442213/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №19 від 10.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 31.02.2020 року №1442212/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №25 від 17.10.2019 року;

- визнати протиправним та скасувати Рішення від 31.02.2020 року №1442211/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №24 від 17.10.2019 року.

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №20 від 11.10.2019 року, №21 від 12.10.2019 року, №22 від 16.10.2019 року, №23 від 17.10.2019 року, №26 від 18.10.2019 року, №27 від 19.10.2019 року, №32 від 28.10.2019 року, №29 від 23.10.2019 року, №31від 24.10.2019 року, №19 від 10.10.2019 року, №25 від 17.10.2019 року, №24 від 17.10.2019 року, складені ТОВ АГРОСТОРІ , датою її фактичного отримання.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 25.03.2020 року заява про збільшення позовних вимог прийнята судом до розгляду.

В обґрунтування позову позивач посилається на протиправність оскаржуваних рішень з огляду на наступне. Позивач був позбавлений можливості надати документи, які б були б достатні для прийняття рішення щодо реєстрації податкових накладних, оскільки під час зупинення реєстрації податкових накладних контролюючим органом були порушені норми чинного законодавства, а саме не зазначено в квитанції конкретного та чіткого переліку документів, які на думку контролюючого органу необхідно надати платнику податків, проте позивачем були надані пояснення з вичерпними доводами протиправності зупинення реєстрації податкових накладних. Що стосується вимог про скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 04.02.2020 року №6110 про відповідність ТОВ АГРОСТОРІ критеріям ризиковості платника податку, позивач зазначає наступне. Податковим органом взагалі не зазначена обов`язкова підстава відповідно до якої встановлено відповідність платника податку п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Контролюючий орган посилався лише на наявність податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, проте не конкретизує її. Оскаржуване рішення про відповідність позивача критеріям ризиковості не містить будь-яких посилань на дослідження відомостей та даних, зібраних саме органом ДПС. Відтак, контролюючим органом під час прийняття рішення порушено принцип обґрунтованості рішення суб`єкта владних повноважень, у зв`язку з чим позивач вважає, що позовні вимоги підлягають повному задоволенню, а оскаржувані рішення скасуванню.

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується доказами, що містяться в матеріалах справи.

30.03.2020 від представника Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на адресу суду надійшов відзив на позовну заяву в якому останній просив відмовити позивачу у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування відзиву податковий орган зазначив, що включення позивача до переліку ризикових здійснено на підставі доведеної ДПС України податкової інформації, яка свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій зазначеним платником. Дії контролюючого органу по включенню позивача до критеріїв ризикованості жодним чином не порушують права позивача. Підставою для прийняття комісією рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

30.03.2020 року представником ДПС України було подано письмовий відзив на позов, в якому представник просив відмовити у задоволенні адміністративного позову в повному обсязі, посилаючись на те, що позовні вимоги позивача про зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є необґрунтованими, оскільки без надання правової оцінки рішенню комісії регіонального рішення, зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні є передчасними. Також, зобов`язання зареєструвати податкову накладну, є похідною вимогою до ДПС України від вимог Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, оскільки скасування рішення відповідної комісії контролюючого органу є самосійною підставою для реєстрації відповідної податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 28 Порядку.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази у сукупності з нормами чинного законодавства України, суд дійшов висновку про наявність підстав для часткового задоволення позову, виходячи з наступного.

Судом встановлено, що ТОВ АГРОСТОРІ 11.07.2008 року зареєстровано як юридична особа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, є платником податку на додану вартість з 01.09.2018 року.

Основним видом економічної діяльності ТОВ АГРОСТОРІ за КВЕД є 46.21 - оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин.

Як вбачається, із матеріалів справи, 04.02.2020 року Головою комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Обертович М.Г. прийнято рішення № 6110 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника, а саме п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку - зустрічний транзит.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, регулюються Податковим кодексом України (далі - ПК України), який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Згідно із п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 року № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 1165).

Відповідно до п.5 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Критерії ризиковості платника податку на додану вартість визначені в додатку 1 до Порядку № 1165.

Так, платник податку відповідає критеріям ризиковості, якщо:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам п.п.16.1.3 п.16.1 ст.16 та абзацу першого п.49.2 і п.49.18 ст.49 ПК України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам п.п.16.1.3 п.16.1 ст.16 та п.46.2 ст.46 ПК України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до п. 5 та 6 Порядку № 1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2). Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3). У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно п. 7, 8, 9 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.

Додатком 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних визначено Критерії ризиковості платника податку на додану вартість, якими є:

1. Відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

2. Відсутність (анулювання, зупинення) ліцензій, виданих органами ліцензування, які засвідчують право платника податку на виробництво, експорт, імпорт і оптову торгівлю підакцизними товарами (продукцією), визначеними підпунктами 215.3.1 і 215.3.2 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу України (далі - Кодекс), стосовно товарів, зазначених платником податку в податковій накладній/розрахунку коригування, поданих для реєстрації в Реєстрі на дату їх складення.

3. Відсутність на дату складення податкової накладної/розрахунку коригування відомостей (актуального запису) в Реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального щодо суб`єкта господарювання, який подав для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, у яких зазначено товар (пальне) за кодами згідно з УКТЗЕД відповідно до підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Кодексу.

4. Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається).

5. Перевищення суми компенсації вартості товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування на зменшення суми податкових зобов`язань, поданому отримувачем такого товару/послуги для реєстрації в Реєстрі, величини залишку, що визначається як різниця обсягу придбання на митній території України з 1 січня 2017 р., зазначеного постачальником у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування, складених на отримувача такого/такої товару/послуги, та обсягу постачання з 1 січня 2017 р., зазначеного отримувачем у зареєстрованих у Реєстрі податкових накладних/розрахунках коригування на постачання такого/такої товару/послуги.

6. Складення розрахунку коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкової накладної, складеної та зареєстрованої постачальником товарів/послуг на неплатника податку на додану вартість, та подання для реєстрації в Реєстрі у строк, що перевищує 14 календарних днів з дня складення податкової накладної, зареєстрованої в Реєстрі без порушення граничних строків реєстрації, встановлених Кодексом.

Системний аналіз наведених вище норм свідчить, що метою здійснення контролюючим органом моніторингу податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах Державної податкової служби є виявлення ризиків порушення норм податкового законодавства. Здійснюючи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням Податкового кодексу та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку.

За висновком суду, дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання, є службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання своїх професійних обов`язків в порядку передбаченому ПК України та нормативно-правовими актами, прийнятих на виконання вимог ПК України. Одним із способів здійснення таких дій є інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів. Інформація, зібрана відповідно до норм ПК України, може зберігатися та опрацьовуватися в інформаційних базах контролюючих органів або безпосередньо посадовими (службовими) особами контролюючих органів.

Частиною 1 статті 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно приписів пункту 19 частини 1 статті 4 КАС України, індивідуальний акт - акт (рішення) суб`єкта владних повноважень, виданий (прийняте) на виконання владних управлінських функцій або в порядку надання адміністративних послуг, який стосується прав або інтересів визначеної в акті особи або осіб, та дія якого вичерпується його виконанням або має визначений строк.

Відповідно до частини 1 статті 5 КАС України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист шляхом, зокрема, визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Отже, обов`язковою ознакою дій/бездіяльності/рішень суб`єкта владних повноважень, які може бути оскаржено до суду, є те, що вони безпосередньо породжують певні правові наслідки для суб`єктів відповідних правовідносин і мають обов`язковий характер.

Верховним Судом у постанові від 20.11.2019 у справі №480/4006/18 викладено правову позицію, згідно якої дії контролюючого органу щодо внесення до Інтегрованої системи результатів засідання Комісії (за результатами, якої не приймалось рішення про відмову у реєстрації податкової накладної) рівно як і протокол Комісії не породжують правових наслідків для платників податків та не порушують їхні права, оскільки розміщена в цій системі інформація є службовою та використовується податковими органами для обробки зібраної інформації в автоматичному режимі (використовуються для виконання покладених на контролюючі органи, функцій та завдань) з метою здійснення відповідних прав та обов`язків.

Віднесення Комісією контролюючого органу позивача до переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, є передумовою зупинення податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. В подальшому відповідність критеріям ризиковості має бути спростовано платником податків шляхом подання на вимогу податкового органу переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, і лише ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування або ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 Порядку або надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства є підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Таким чином законодавством визначено певний порядок виконання податковими органами своїх функцій щодо податкового контролю, який у спірних відносинах визначено у формі перевірки наданих платником податків пояснень та документів щодо проведених ним операцій. Відтак, саме рішення контролюючого органу про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних призведе до певних негативних правових наслідків для платника податків, та, вважаючи рішення контролюючого органу неправомірним, платник податків може звернутись до суду за захистом своїх прав та інтересів від порушень з боку суб`єкта владних повноважень, і в межах цього спору підставами позову, серед іншого, можуть бути доводи щодо неправомірності дій контролюючого органу по віднесенню платника податків до переліку таких платників податків які відповідають критеріям ризиковості.

Аналогічна за змістом правова позиція викладена Верховним Судом у постанові від 03.03.2020 року у справі №240/3665/19.

Згідно з ч. 5 ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Як вбачається, із матеріалів справи позивач оскаржує Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийняті Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області 21.01.2020 року та 03.02.2020 року, тобто до моменту прийняття Рішення №6110 від 04.02.2020 року про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості.

Враховуючи вищезазначене, суд дійшов висновку, що використання контролюючим органом податкової інформації, наявної в інформаційних системах Державної податкової служби або внесення інформації в такі бази за результатами її опрацювання у певних спосіб здійснення податкового контролю, зокрема, віднесення позивача до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на відповідача функцій та завдань. Втім, безпосередньо рішення Комісії по віднесенню платника податків до переліку таких платників, які відповідають критеріям ризиковості без прийняття у подальшому рішення про відмову у реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань не порушує прав та інтересів позивача.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу, а за змістом ст. 90 цього Кодексу суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Оцінюючи усі докази, які були досліджені судом у їх сукупності, суд дійшов висновку про необґрунтованість позовних вимог в цій частині та відсутність підстав для їх задоволення.

Що стосується позовних вимог в частині визнання протиправними та скасування рішень, якими відмовлено у реєстрації податкових накладних на зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні складені ТОВ АГРОСТОРІ , датою її фактичного отримання, суд зазначає наступне.

Судом встановлено, що 16.09.2019 року між ТОВ АГРОСТОРІ та ТОВ КОНСТАНТА-КОМБІКОРМ укладено договір поставки №19/26, відповідно до умов якого ТОВ АГРОСТОРІ зобов`язується передати товар макуха соняшникова, шрот соняшниковий та соєвий, олія соєва та соняшникова, соя повножирова у власність ТОВ КОНСТАНТА-КОМБІКОРМ , а останній прийняти товар і оплатити його на умовах, визначених у договорі, відповідно до специфікації.

Відповідно до договору поставки №19/26, ТОВ АГРОСТОРІ та ТОВ КОНСТАНТА-КОМБІКОРМ уклали специфікації №7 від 09.10.2019, №8 від 12.10.2019, №9 від 17.10.2019, №10 від 18.10.2019, №12 від 28.10.2019 року на поставку товару. Відповідно до вищезазначених специфікацій покупець здійснює оплату товару протягом 14 (чотирнадцяти) банківських дію після отримання товару, але після реєстрації податкових накладних.

На виконання вищезазначеного договору та специфікацій ТОВ АГРОСТОРІ було поставлено товар, визначений у специфікаціях на адресу ТОВ КОНСТАНТА- КОМБІКОРМ . Реалізація товарів підтверджується належним чином складеними видатковими накладними: №19 від 11.10.2019 року; №20 від 12.10.2019 року; №21 від 16.10.2019 року; №22 від 17.10.2019 року; №25 від 18.10.2019 року; №26 від 19.10.2019 року; №31 від 28.10.2019 року.

Транспортування вищевказаного товару підтверджено товарно-транспортними накладними №000019 від 11.10.2019, №000020 від 12.10.2019 року, №000021 від 16.10.2019 року, №000022 від 17.10.2019 року, №000026 від 19.10.2019 року, №000029 від 24.10.2019, №000025 від 18.10.2019 року, №000031 від 28.10.2019 року.

Реалізовану продукцію ТОВ АГРОСТОРІ придбало у наступних суб`єктів господарювання; ПП Віктор і К на підставі договору поставки №16101901 від 16.10.2019 року; ТОВ ОЛІВІН ГРУПП на підставі договору поставки №46/19 від 04.10.2019 року; ТОВ Компанія Грівел на підставі договору поставки №3 від 09.09.2019 року; ТОВ КОМПАНІЯ ОБІ ВАН на підставі видаткової накладної №54 від 16.10.2019 року.

Придбання реалізованої продукції у вищезазначених контрагентів підтверджена належним чином складеними видатковими накладними, товарно-транспортними накладними, посвідченнями якості придбаної продукції (макухи, шроту).

Також, 16.09.2019 року між ТОВ АГРОСТОРІ та ТОВ КОНСТАНТА ФІД було укладено договір поставки №19/16, відповідно до умов якого ТОВ АГРОСТОРІ зобов`язується передати товар макуха соняшникова, шрот соняшниковий та соєвий, олія соєва та соняшникова, соя повножирова у власність ТОВ КОНСТАНТА ФІД , а останній прийняти товар і оплатити його на умовах, визначених у Договорі, відповідно до Специфікації.

Відповідно до договору поставки №19/16, ТОВ АГРОСТОРІ та ТОВ КОНСТАНТА-ФІД уклали специфікації №7 від 10.10.2019 року, 7/1 від 16.10.2019 року, №8 від 22.10.2019 року, №9 від 22.10.2019 року на поставку товару. Відповідно до вищезазначених специфікацій покупець здійснює оплату Товару протягом 14 банківських дію після отримання товару, але після реєстрації податкових накладних.

На виконання вищезазначеного договору та специфікацій ТОВ АГРОСТОРІ було поставлено товар, визначений у специфікаціях на адресу ТОВ КОНСТАНТА ФІД . Реалізація товарів підтверджується належним чином складеними видатковими накладними: №18 від 10.10.2019 року; №23 від 17.10.2019 року; №24 від 17.10.2019 року; №28 від 23.10.2019 року; №30 від 24.10.2019 року.

Транспортування вищевказаного товару підтверджено товарно-транспортними накладними №000018 від 10.10.2019 року, №000023 від 17.10.2019 року, №000024 від 17.10.2019 року, №000028 від 23.10.2019 року, №000030 від 24.10.2019 року.

Реалізовану продукцію ТОВ АГРОСТОРІ придбало у ТОВ ОЛІВІН ГРУПІ на підставі договору поставки №46/19 від 0.10.2019 року. Придбання реалізованої продукції підтверджено належним чином складеними видатковими накладними, товарно- транспортними накладними, посвідченнями якості придбаної продукції (макухи, шроту).

На виконання вимог статей 187, 201 Податкового кодексу України позивачем було складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних податкові накладні №20 від 11.10.2019 року - 31.10.2019 року, №21 від 12.10.2019 року - 31.10.2019 року, №22 від 16.10.2019 року - 15.11.2019 року, №23 від 17.10.2019 року - 15.11.2019 року, №26 від 18.10.2019 року - 15.11.2019 року, №27 від 19.10.2019 року - 15.11.2019 року, №32 від 28.10.2019 року - 15.11.2019 року, №29 від 23.10.2019 року - 15.11.2019 року, №31від 24.10.2019 року - 15.11 2019 року, №19 від 10.10.2019 року - 31.10.2019 року, №25 від 17.10.2019 року - 15.11.2019 року, №24 від 17.10.2019 року - 15.11.2019 року.

Проте, згідно з отриманими квитанціями №1 реєстрація вищевказаних податкових накладних була зупинена із зазначенням: Документ доставлено до ДПС України. Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України, реєстрація ПН/РК від в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 "Критеріїв ризиковості платника податку". Пропонуємо надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідачем не заперечується факт надання пояснень та копій документів позивачем щодо податкових накладних.

Проте, Комісією ГУ ДПС у Дніпропетровській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН прийняті рішення 03.02.2020 року №1448798/42304521, №1448799/42304521, №1448797/42304521, №1448800/42304521, №1448552/42304521, №1448795/42304521, №1448796/42304521 та 21.01.2020 року №1442209/42304521, №1442210/42304521, №1442213/42304521, №1442212/42304521, №1442211/42304521 про відмову у реєстрації податкових накладних підприємства у зв`язку з наданням платником податку копії документів, складених із порушенням законодавства - не прослідковується ланцюг постачання товарів до виробника або імпортера.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів регулює Податковий кодекс України, який, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.

Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.

Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України. Покупець має право звіряти дані отриманої податкової накладної на відповідність із даними Єдиного реєстру податкових накладних.

Відповідно до пункту 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29.12.2010 (Порядок №1246) податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Пунктом 12 Порядку №1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки:

- відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту);

- чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201Кодексу;

- наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1статті 201 Кодексу;

- наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.);

- наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується;

- факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами;

- наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.

- дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис , ;Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пунктів13-15 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Згідно з пунктом 17 Порядку №1246 у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Положеннями пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (у редакції Закону № 2245-VIII від 07.12.2017).

12 лютого 2018 року Кабінетом Міністрів України прийнято постанову №117 Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (яка була чинна на момент направлення позивачем на реєстрацію податкових накладних), якою затверджений Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок роботи комісій, які приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації (далі - Порядок № 117).

Згідно з пп.12, 13 Порядку № 117 у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складання податкової накладної / розрахунку коригування;

2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД / послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена;

3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

У відповідності до п. п. 15 - 21 Порядку № 117 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складені на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображені однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з УКТЗЕД або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг).

ДФС розміщує та постійно оновлює на своєму офіційному веб-сайті відомості щодо засобів електронного зв`язку ДФС, якими можуть подаватися письмові пояснення та копії документів.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів.

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м. Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС).

Зазначені комісії приймають рішення про:

- реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі;

- відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є:

- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено;

- ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку;

- надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Згідно з п.27 Порядку №117 рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Тобто, первинним об`єктом судового дослідження в даній справі є обставини, за яких відповідач вчинив дії про зупинення реєстрації податкових накладних. Підставою для таких дій мають бути: чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідних господарських операцій; конкретний перелік документів, перелік яких встановлений податковим законодавством.

Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Верховний Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення фіскальним органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків. Вживання податковим органом загального посилання на пункт шостий Критеріїв оцінки, без наведення відповідного підпункту, є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути повідомленим про необхідність надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не будь-яких на власний розсуд.

Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

Аналогічні позиції викладені у постановах Верховного суду від 22.04.2019р. у справі №2040/5445/18, від 16.04.2019р. у справі №826/10649/17.

З матеріалів справи вбачається, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної № 20 від 11.10.2019 року у рішенні від 03.02.2020 року № 1448798/42304521, № 21 від 12.10.2019 року у рішенні від 03.02.2020 року № 14487998/42304521, № 22 від 16.10.2019 року у рішенні від 03.02.2020 року № 1448797/42304521, № 23 від 17.10.2019 року у рішенні від 03.02.2020 року № 1448800/42304521, № 27 від 19.10.2019 року у рішенні від 03.02.2020 року № 1448795/42304521, № 32 від 28.10.2019 року у рішенні від 03.02.2020 року № 1448796/42304521 є надання платником податків копій документів, складених з порушенням законодавства - не прослідковується ланцюг постачання товарів до виробника або імпортера. Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної № 26 від 18.10.2019 року у рішенні від 03.02.2020 року № 1448552/42304521, № 19 від 10.10.2019 року у рішенні від 21.01.2020 року № 1442213/42304521, № 24 від 17.10.2019 року у рішенні від 21.01.2020 року № 1442211/42304521, № 25 від 17.10.2019 року у рішенні від 21.01.2020 року № 1442212/42304521, № 29 від 23.10.2019 року у рішенні від 21.01.2020 року № 1442209/42304521, № 31 від 24.10.2019 року у рішенні від 21.01.2020 року № 1442210/42304521 є надання платником податків копій документів, складених з порушенням законодавства (додаткова інформація відсутня)

В оскаржуваних рішеннях не конкретизовано, які саме документи складені з порушенням, не зазначено яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних або які саме документи відсутні, оскільки до пояснень були надані документи стосовно постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси.

В свою чергу, з матеріалів справи вбачається, що позивачем були надані документи, необхідні для реєстрації податкової накладної, на вимогу відповідача. В наявних в матеріалах справи документів, які були надані позивачем на вимогу відповідача, порушень у їх складанні судом не встановлено.

Отже, в оскаржуваних рішеннях не наведено обґрунтованих причин відмови в реєстрації податкових накладних не вказано чіткі критерії оцінки ступеня ризиків відповідної господарської операції та не конкретизовано, які саме первинні документи, надані платником, складені з порушенням законодавства, та які, власне, порушення допущені.

Таким чином, суд вважає, що рішення № 1448552/42304521 від 03.02.2020 року, №1448798/42304521 від 03.02.2020 року, №1448799/42304521 від 03.02.2020 року, №1448797/42304521 від 03.02.2020 року, №1448800/42304521 від 03.02.2020 року, №1448795/42304521 від 03.02.2020 року, №1448796/42304521 від 03.02.2020 року та рішення № 1442213/42304521 від 21.01.2020 року, № 1442211/42304521, від 21.01.2020 року № 1442212/42304521 від 21.01.2020 року № 1442209/42304521 від 21.01.2020 року № 1442210/42304521 від 21.01.2020 року про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування не відповідають вимогам п.п. 1, 3 ч. 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки винесені контролюючим органом не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Стосовно позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, суд зазначає наступне.

Відповідно до п.28 Порядку №117 податкова накладна/розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийнято та набрало чинності рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі.

Відповідні до положення містить і Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246 (далі - Порядок № 1246).

Так, відповідно до п. 19, п. 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:

- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;

- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).

- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується.

При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.

За таких обставин, враховуючи той факт, що оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних визнані судом протиправними та скасовані, з урахуванням положень пункту 28 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджених постановою Кабінету Міністрів України №117 від 21.02.2018 р., пунктів 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 р. № 1246, суд вважає доцільним зобов`язати ДФС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №20 від 11.10.2019 року, №21 від 12.10.2019 року, №22 від 16.10.2019, №23 від 17.10.2019 року, №26 від 18.10.2019 року, №27 від 19.10.2019 року, №32 від 28.10.2019 року, №29 від 23.10.2019 року, №31від 24.10.2019 року, №19 від 10.10.2019 року, №25 від 17.10.2019 року, №24 від 17.10.2019 року.

Враховуючи викладене, позовні вимоги позивача в цій частині є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Отже, з урахуванням вищевикладеного, суд дійшов висновку про часткове задоволення позову.

Відповідно до ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Частина 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України визначає, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дій чи бездіяльності покладається на відповідача.

В той же час, і ч. 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України покладено обов`язок на позивача довести ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги та заперечення.

Вирішуючи питання про розподіл судових витрат відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Таким чином, судові витрати, підлягають розподілу між сторонами пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.

Позивачем при зверненні до суду понесені судові витрати, пов`язані зі сплатою судового збору за подання позову до суду в розмірі 27326,00 грн., що документально підтверджується платіжним дорученням № 41 від 24.02.2020 року на суму 25224,00 грн та платіжним дорученням № 51 від 12.03.2020 року на суму 2102,00 грн.

Відтак, оскільки позовну заяву задоволено частково, сплачений судовий збір за подачу позову до суду в сумі 25224,00 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань відповідачів пропорційно.

Відповідно до ч. 4 ст. 243 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення, постановлене у письмовому провадженні, повинно бути складено у повному обсязі не пізніше закінчення встановлених цим Кодексом строків розгляду відповідної справи, заяви або клопотання.

Згідно із ч. 5 ст. 250 Кодексу адміністративного судочинства України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Керуючись ст.ст. 94, 122, 132, 139, 193, 241-246, 250, 251, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОСТОРІ" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними, скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.

Визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448798/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №20 від 11.10.2019 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448799/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №21 від 12.10.2019 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448797/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №22 від 16.10.2019 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448800/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №23 від 17.10.2019 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448552/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №26 від 18.10.2019 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448795/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №27 від 19.10.2019 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення від 03.02.2020 року №1448796/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №32 від 28.10.2019 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення від 21.01.2020 року №1442209/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №29 від 23.10.2019 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення від 21.01.2020 року №1442210/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №31 від 24.10.2019 року;

Визнати протиправним та скасувати Рішення від 21.01.2020 року №1442213/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №19 від 10.10.2019 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення від 21.01.2020 року №1442212/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №25 від 17.10.2019 року.

Визнати протиправним та скасувати Рішення від 21.01.2020 року №1442211/42304521, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної №24 від 17.10.2019 року.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №20 від 11.10.2019 року, №21 від 12.10.2019 року, №22 від 16.10.2019 року, №23 від 17.10.2019 року, №26 від 18.10.2019 року, №27 від 19.10.2019 року, №32 від 28.10.2019 року, №29 від 23.10.2019 року, №31від 24.10.2019 року, №19 від 10.10.2019 року, №25 від 17.10.2019 року, №24 від 17.10.2019 року, складені ТОВ АГРОСТОРІ , датою її фактичного отримання.

В задоволені решти вимог відмовити.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОСТОРІ" (49051, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Калинова, буд. 12, кв. 10, код ЄДРПОУ 42304521) понесені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 12612,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у Дніпропетровській області (49600, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-А, код ЄДРПОУ 43145015).

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "АГРОСТОРІ" (49051, Дніпропетровська область, м. Дніпро, вул. Калинова, буд. 12, кв. 10, код ЄДРПОУ 42304521) понесені судові витрати зі сплати судового збору у розмірі 12612,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд. 8, код ЄДРПОУ 43005393).

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи рішення суду оскаржується до Третього апеляційного адміністративного суду через Дніпропетровський окружний адміністративний суд відповідно до підпункту 15.5 пункту 15 Розділу VII Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя О.В. Серьогіна

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.06.2020
Оприлюднено11.06.2020
Номер документу89737904
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —160/2269/20

Ухвала від 10.09.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 02.09.2021

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 29.01.2021

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 26.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Серьогіна Олена Василівна

Ухвала від 26.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Серьогіна Олена Василівна

Ухвала від 16.10.2020

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Серьогіна Олена Василівна

Ухвала від 07.09.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Прокопчук Т.С.

Ухвала від 11.08.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

Ухвала від 15.07.2020

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Щербак А.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні