Рішення
від 04.06.2020 по справі 240/2020/20
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 червня 2020 року м. Житомир справа № 240/2020/20

категорія 109020100

Житомирський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Нагірняк М.Ф.,

секретар судового засідання Добровольська Н.А.

за участю: позивача - ОСОБА_1 ,

представника позивача Горопашин С.С.,

представника відповідача - Гичко О.Р.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання протиправним та скасування наказу, зобов`язання вчинити дії,

встановив:

ОСОБА_1 звернувся з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області про визнання протиправним та скасування наказу від 17.02.2020року № 6-1561/14-20-СГ про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства площею 13,4759 за межами населених пунктів Мовчанівської сільської ради Ружинського району Житомирської області, та зобов`язання затвердити даний проект землеустрою.

Ухвалою суду від 02.03.2020року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито спрощене позовне провадження з викликом сторін.

Ухвалою суду від 05.03.2020року відмовлено в забезпеченні даного позову шляхом заборони проводити земельні торги (аукціон) з продажу права оренди спірної земельної ділянки.

Судові засідання у справі, призначені на 26.03.2020року, 27.04.2020року та на 19.05.2020року, не відбулися по причині неявки представників сторін та подання відповідних клопотань.

В судовому засіданні Позивач та його представник позовні вимоги підтримали в повному обсязі і пояснили, що наказами Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області від 15.08.2013року та від 12.05.2014року Позивач отримав дозволи на виготовлення проектів землеустрою відповідно на земельні ділянки площею 7,0га та 6,470га, які розташовані за межами населених пунктів Мовчанівської сільської ради Ружинського району Житомирської області, для передачі їх в оренду. На підставі цих наказів був виготовлений проект землеустрою про надання в оренду для ведення фермерського господарства земельну ділянку одним масивом площею 13,47га.

Вказаний проект землеустрою був поданий на затвердження до Відповідача. Оскаржуваним рішенням Відповідач відмовив в затвердженні проекту землеустрою по причині включення вказаної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, право оренди на які підлягають продажу на земельних торгах.

Таке рішення Відповідача Позивач та його представник вважають протиправним і таким, що не відповідає вимогам земельного законодавства та правовій позиції Верховного Суду.

Представник Відповідача, Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області, в судовому засіданні проти позову заперечила і пояснила, що звернення Позивача про затвердження проекту землеустрою було розглянуто у повній відповідності до вимог чинного законодавства. Підставою для відмови у затвердженні поданого Позивачем проекту землеустрою стало включення вказаної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, право оренди на які підлягають продажу на земельних торгах відповідно до вимог ч.3 ст.136 Земельного кодексу України.

Заслухавши доводи сторін, розглянувши подані сторонами документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення на них, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку, що позов підлягає задоволенню за таких підстав.

Спірні правовідносини між сторонами по даній справі щодо підстав та порядку передачі в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, врегульовані правовими нормами Земельного кодексу України, що були чинні на день виникнення таких спірних відносин.

Судом встановлено та визнається сторонами, що 21.01.2020року Позивач звернувся до Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області із клопотанням про затвердження проекту землеустрою на земельну ділянку загальною площею 13,47га., яка розташована за межами населених пунктів Мовчанівської сільської ради Ружинського району Житомирської області.

Судом встановлено та визнається сторонами, що вказаний проект землеустрою був розроблений на підставі наказів Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області від 15.08.2013року та від 12.05.2014року щодо надання дозволів на розробку такого проекту землеустрою (а.с.10-11).

За результатами розгляду такого звернення Відповідачем було прийнято оскаржуваний наказ №6-1561/14-20-СГ від 17.02.2020року про відмову в затвердженні такого проекту землеустрою.

Відповідно до оскаржуваного наказу №6-1561/14-20-СГ від 17.02.2020року підставою для такої відмови слугувала включення вказаної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, право оренди на які підлягають продажу на земельних торгах (а.с.21).

Таке оскаржуване рішення Відповідача не ґрунтується на вимогах чинного законодавства і підлягає скасуванню з огляду на таке.

Безспірно, за приписами ч. 6 ст. 123 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.

Рішенням про надання земельної ділянки у користування за проектом землеустрою щодо її відведення здійснюються: затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки; вилучення земельних ділянок у землекористувачів із затвердженням умов вилучення земельних ділянок (у разі необхідності); надання земельної ділянки особі у користування з визначенням умов її використання і затвердженням умов надання, у тому числі (у разі необхідності) вимог щодо відшкодування втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Підставою відмови у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише його невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів.

Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у наданні земельної ділянки у користування або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду (ч. 10, 13, 14 ст. 123 ЗК України).

Такий правовий висновок наведено у постанові Великої Палати Верховного Суду від 03.10.2018 р. у справі N 820/4149/17 (провадження N 11-759апп18).

Відповідно до положень ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Всупереч вимогам ст. 123 ЗК України Відповідач в оскаржуваному рішенні не зазначив яким вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів не відповідає поданий на затвердження Позивачем проект землеустрою.

Відповідач помилково зробив висновок, що включення вказаної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, право оренди на які підлягають продажу на земельних торгах є підставою для відмови в затвердженні поданого Позивачем проекту землеустрою.

Безспірно, за приписами ч.3ст.136 Земельного кодексу України земельні ділянки, включені до переліку земельних ділянок державної чи комунальної власності або прав на них, які виставлені на земельні торги, не можуть відчужуватися, передаватися в заставу, надаватися у користування до завершення торгів.

Судом встановлено і визнається сторонами, що відповідно до наказу Головного управління Держгеокадастру в Житомирській області від 13.08.2018року спірна земельна ділянка включена до переліку земельних ділянок, право оренди на які підлягають продажу на земельних торгах (а.с.127).

Разом з тим, Відповідач не врахував, що відповідно до вимог п.2 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Земельного кодексу України щодо проведення земельних торгів" від 18 лютого 2016 року N1012-VIII (надалі - Закон N1012-VIII) фізичні та юридичні особи, які до дня набрання чинності цим Законом одержали в установленому порядку дозвіл на розробку проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок або технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) для передачі у власність або користування земельних ділянок державної та комунальної власності, мають право на отримання таких земельних ділянок без проведення земельних торгів у випадках, визначених положеннями частини другої статті 134 Земельного кодексу України, що виключаються цим Законом.

Вказаний Закон N1012-VIII набрав чинність з 03.04.2016року ( офіційне опублікування: Голос України, 2016, 04, 02.04.2016 N 60), а дозвіл на розробку даного проекту землеустрою Позивач отримав ще в 2013 та 2014роках.

Отже, законодавцем передбачено можливість реалізації особами, які отримали дозвіл на розроблення проекту землеустрою до 03.04.2016року, право на отримання таких земельних ділянок (затвердження відповідних проектів землеустрою) без проведення земельних торгів.

Такий правовий висновок наведено у постанові Верховного Суду від 16.05.2019 р. у справі N 817/252/18 (провадження N К/9901/235/19).

Відповідно до положень ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Більш того, суд зазначає, що включення спірної земельної ділянки до переліку земельних ділянок, право оренди на які підлягають продажу на земельних торгах, не перешкоджало Відповідачу наказом від 27.02.2020року затвердити інший проект землеустрою на цю саму земельну ділянку загальною площею 13,47га., яка розташована за межами населених пунктів Мовчанівської сільської ради Ружинського району Житомирської області для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (а.с.128).

Таку алогічність в діях Відповідача його представник в судовому засіданні не змогла пояснити.

Такі дії Відповідача є наслідком певної упередженості при розгляді поданого Позивачем проекту землеустрою.

Зазначене свідчить, що оскаржуваний наказ Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 17.02.2020року № 6-1561/14-20-СГ про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства площею 13,4759 за межами населених пунктів Мовчанівської сільської ради Ружинського району Житомирської області є упередженим, не ґрунтується на вимогах чинного законодавства, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

В судовому засіданні встановлено та визнається представником Відповідача, що відсутні інші підстави, ніж наведені в оскаржуваному наказі, для відмови в затвердженні поданого Позивачем проекту землеустрою.

Таким чином, порушене право Позивача підлягає судовому захисту та поновленню шляхом зобов`язання Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства площею 13,4759 за межами населених пунктів Мовчанівської сільської ради Ружинського району Житомирської області.

Відповідно до вимог ст.ст.139-143 КАС України судові витрати ОСОБА_1 у вигляді судового збору в сумі 840,00грн. підлягають відшкодуванню шляхом стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області.

Керуючись статтями 2, 77, 90, 139-143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

Позов задовольнити, визнати протиправним та скасувати наказ Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області від 17.02.2020року № 6-1561/14-20-СГ про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду для ведення фермерського господарства площею 13,4759 за межами населених пунктів Мовчанівської сільської ради Ружинського району Житомирської області.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Житомирській області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки в оренду ОСОБА_1 для ведення фермерського господарства площею 13,4759 за межами населених пунктів Мовчанівської сільської ради Ружинського району Житомирської області.

Судові витрати ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) у вигляді судового збору в сумі 840,00грн. підлягають відшкодуванню шляхом стягнення за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Житомирській області (вул. Довженка, 45 м. Житомир, 10002, код ЄДРПОУ 39765513).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів пп. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя М.Ф. Нагірняк

Повне судове рішення складене 11 червня 2020 року

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2020
Оприлюднено12.06.2020
Номер документу89748591
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —240/2020/20

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желєзний І.В.

Постанова від 15.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 09.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 01.09.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Ухвала від 28.07.2020

Адміністративне

Сьомий апеляційний адміністративний суд

Капустинський М.М.

Рішення від 04.06.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Нагірняк Микола Федорович

Ухвала від 05.03.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Нагірняк Микола Федорович

Ухвала від 02.03.2020

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Нагірняк Микола Федорович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні