Рішення
від 11.06.2020 по справі 260/1137/20
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

11 червня 2020 року м. Ужгород№ 260/1137/20 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Гебеш С.А.

розглянувши у відкритому судовому засіданні розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Першого заступника керівника Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області Фістер О.М. до Виконавчого комітету Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області, третя особа - Дулівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів імені Степана Вайди Тячівського району про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

В С Т А Н О В И В:

Перший заступник керівника Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області Фістер О.М. звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Виконавчого комітету Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області, третя особа - Дулівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів імені Степана Вайди Тячівського району, згідно якого просив суд:1) Визнати бездіяльність виконавчого комітету Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області щодо тривалого неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Дулівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів імені С.Вайди Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області, протиправною.2) Зобов`язати виконавчий комітет Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0.9000 га, на якій знаходиться Дулівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів імені С.Вайди Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області.

Свої позовні вимоги позивач мотивує тим, що під час вивчення Тячівською місцевою прокуратурою стану додержання земельного законодавства встановлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під Дулівською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів імені Степана Вайди Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області відсутні. Вказаний факт підтверджується листом № 17 від 23.03.2020 Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області, наданим на запит прокурора. Таким чином, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під шкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування ЗОШ та здійснення виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

У частині 3 ст. 22 Закону України Про освіту передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

З урахуванням викладеного, земельна ділянка, якою користується Дулівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів імені С.Вайди Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської область має перебувати у нього на праві постійного користування.

Згідно ст.ст. 124, 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав. Однак, в порушення вимог земельного законодавства та положень Закону України Про освіту , правовстановлюючі документи на земельну ділянку, яку використовує Дулівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів імені Степана Вайди Тячівського району не оформлено, державну реєстрацію права постійного користування не проведено, у зв`язку з чим, позивач звернувся до суду за захистом порушених прав.

Позивач будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце судового розгляду в судове засідання не з`явився, однак скористався наданим йому правом та надіслав письмову заяву в порядку ст. 194 КАС України про розгляд справи за відсутності позивача по справі.

Представник відповідача в будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце судового розгляду в судове засідання не з`явився, однак скористався наданим йому правом та надіслав письмову заяву в порядку ст. 194 КАС України про розгляд справи за відсутності представник відповідача по справі. Крім цього, в заяві про розгляд справи за відсутності представника відповідача, такий позовні вимоги визнав та проти задоволення даного адміністративного позову не заперечував. Відповідно до вимог ч.4 ст. 189 КАС України встановлено, що у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

Представник третьої особи будучи належним чином повідомленим про дату, час та місце судового розгляду в судове засідання не з`явився, однак скористався наданим йому правом та надіслав письмову заяву в порядку ст. 194 КАС України про розгляд справи за відсутності представник відповідача по справі. Крім цього, в заяві про розгляд справи за відсутності представника відповідача, такий позовні вимоги визнав та проти задоволення даного адміністративного позову не заперечував.

Відповідно до вимог ч.9 ст.205 КАС України встановлено, що якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Відповідно до вимог ч.4 ст. 229 КАС України передбачено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Розглянувши подані документи і матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.

Як встановлено судом в ході судового розгляду даної справи та вбачається із матеріалів такої, під час вивчення Тячівською місцевою прокуратурою стану додержання земельного законодавства встановлено, що правовстановлюючі документи на земельну ділянку під Дулівською загальноосвітньою школою І-ІІ ступенів імені Степана Вайди Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області, юридична адреса: 90513, Закарпатська область, Тячівський район, с. Дулово, вул. Вайди, 77, відсутні.

Вказаний факт підтверджується листом № 17 від 23.03.2020 Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області, наданим на запит прокурора(а.с.36-37).

Таким чином, відсутність правовстановлюючих документів на земельну ділянку під шкільним навчальним закладом створює передумови для зловживань щодо розпорядження зазначеною земельною ділянкою, ризики для нормального функціонування ЗОШ та здійснення виховного процесу, що може призвести до негативних наслідків та порушення прав дітей.

Відповідно до ст. 38 Закону України Про загальну середню освіту матеріально-технічна база закладів загальної середньої освіти включає будівлі, споруди, земельні ділянки, комунікації, інвентар, обладнання, транспортні засоби, службове житло та інше. Майно дошкільного навчального закладу належить йому на правах, визначених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

У частині 3 ст. 22 Закону України Про освіту передбачено, що заклад освіти залежно від засновника може діяти як державний, комунальний, приватний чи корпоративний.

Відповідно до ч.2 ст. 80 Закону України Про освіту порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Відповідно до ч.1 ст. 92 Земельного кодексу України право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

Відповідно до п. ґ ч. 2 ст. 92 Земельного кодексу України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності.

Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 116 Земельного кодексу України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.

Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Відповідно до ч. 1 ст. 122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Відповідно до ст. ст. 125, 126 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень .

Відповідно до ч. 1,3 ст. З Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень державна реєстрація прав є обов`язковою. Інформація про права на нерухоме майно та їх обтяження підлягає внесенню до Державного реєстру прав.

Права на нерухоме майно та їх обтяження, які підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Відповідно до статуту Дулівської загальноосвітньої школи I-ІІ ступенів імені с.Вайди Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області, затвердженого рішенням сьомої сесії Дулівської сільської ради 7 скликання №71 від 29.11.2016, загальноосвітній шкільний навчальний заклад є юридичною особою, має печатку і штамп встановленого зразка, бланки з власними реквізитами, розрахунковий рахунок в органах державного казначейства.

29.11.1996 здійснено державну реєстрацію Дулівської загальноосвітньої школи І- ІІ ступенів імені С.Вайди як юридичної особи у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб за № 13191070005000238, про що свідчить відповідне Свідоцтво про державну реєстрацію юридичної особи(а.с.16-17).

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Дулівська загальноосвітня школа 1-Х І ступенів імені С. Вайди є комунальною організацією (установою, закладом), видом діяльності якої є загальна середня освіта.

Згідно п.п. 1.1-1.3, 1.5 Статуту Дулівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів імені С.Вайди (надалі Статут), засновником середнього навчального закладу (надалі Засновник) є Дулівська сільська рада, яка здійснює фінансування дошкільного навчального закладу, його матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування.

Відповідно до п.п. 5.1-5.3 Статуту шкільний заклад користується приміщеннями, обладнанням, відведеною земельною ділянкою, розпоряджається ними в у межах, передбачених чинним законодавством, Положенням про шкільний навчальний заклад та Статутом.

Майно закладу належить до комунальної власності територіальної громади села Дулово.

Так, згідно свідоцтва про право власності від 13.09.2012, приміщення загального середнього шкільного закладу, які розташовані в с. Дулово по вул. Вайди, 77 та в цілому складається з майнового комплексу належить Дулівській територіальній громаді на праві комунальної власності.

Таким чином, відповідно до вимог чинного законодавства України земельна ділянка Дулівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів імені С.Вайди, повинна бути оформлена на праві постійного користування з обов`язковою державною реєстрацією цього права.

За цим позовом прокурор набуває статусу позивача, оскільки, орган, уповноважений здійснювати функції щодо зобов`язання оформити належним чином право користування земельною ділянкою Дулівської загальноосвітньої школи I-II ступенів імені С.Вайди, відсутній.

Відповідно до ч.3 ст. 66 Закону України Про освіту , сільські, селищні ради відповідають за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечують діяльність та розвиток закладів освіти, здійснюють інші повноваження у сфері освіти, передбачені законом.

Положеннями ч. З ст. 37 Закону України Про загальну середню освіту передбачено, що органи місцевого самоврядування в галузі загальної середньої освіти в межах їх компетенції: забезпечують реалізацію державної політики у сфері загальної середньої освіти на відповідній території, у тому числі розвиток мережі закладів загальної середньої освіти всіх форм власності відповідно до потреб населення, .поліпшення матеріально-технічної бази та господарське обслуговування комунальних закладів загальної середньої освіти, здійснюють інші повноваження відповідно до Конституції України, законів України Про місцеве самоврядування в Україні , Про освіту , цього Закону та положень про них.

Згідно відомостей Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань у структурі Дулівської сільської ради створено виконавчий комітет (ідентифікаційний код юридичної особи 37260383).

Дулівська сільська рада відповідно до Закону України Про місцеве самоврядування в Україні є представницьким органом місцевого самоврядування, виключна компетенція якої закріплена ст.26 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні . Сільська рада проводить свою роботу сесійно (ст.46 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні .

Статтею 60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні визначено, що територіальним громадам сіл, селищ належить право комунальної власності на заклади культури, освіти, спорту, охорони здоров`я, науки, соціального обслуговування та інше майно і майнові права. Від імені та в інтересах територіальних громад правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності здійснюють органи місцевого самоврядування.

Такими, зокрема, відповідно до ст.ст. 11,51 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , є виконавчі органи рад, до яких віднесено й виконавчі комітети сільських, селищних, міських рад, які згідно ст. 18.1 вказаного закону можуть бути відповідачем у судах.

Як визначено, ст.52 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні виконавчий комітет сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради може розглядати і вирішувати питання, віднесені цим Законом до відання виконавчих органів ради.

Саме до відання виконавчих органів міських рад належить, зокрема, підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад (ст.ЗЗ Закону України Про місцеве самоврядування в Україні ),

Таким чином, виконавчий комітет Дулівської сільської ради являючись суб`єктом, який відповідає за матеріально-технічне забезпечення ЗОШ, здійснює контроль за додержанням земельного законодавства та законодавства в галузі освіти, не виконав покладені на нього вищезазначеними нормами повноваження, не вжив необхідних дій для оформлення права користування на земельну ділянку, на якій знаходиться ЗОШ, допускаючи протиправну бездіяльність.

Згідно рішення 30 сесії V скликання Дулівської сільської ради №200 від 21.05.2010 Про надання дозволу на розробку проекту відведення земельної ділянки у постійне користування Дулівській ЗОШ І- 11 ст. ім.С.Вайди надано дозвіл на розробку проекту відведення земельної ділянки Дулівській ЗОШ І-ІІ ст. ім.С.Вайди, площею 0.9000 га в с. Дулово вул. Вайди,77 Тячівського району для обслуговування школи(а.с.10).

Разом з тим, достатніх заходів щодо визнання права користування на земельну ділянку на якій розміщена Дулівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів імені С.Вайди не вжито, а це є виключними повноваженнями засновника -Дулівської сільської ради.

Така бездіяльність виконавчого комітету Дулівської сільської ради у вигляді невиконання вимог Земельного кодексу України, Законів України може призвести до нецільового використання земельної ділянки закладу освіти.

У зв`язку із цим, діяльність навчального закладу підлягає приведенню у відповідність до законодавства.

Оскільки, виконавчим комітетом Дулівської сільської ради упродовж тривалого часу (більше 10 років із часу створення Дулівської загальноосвітньої школи І-ІІ ступенів імені с.Вайди) не здійснено належних та достатніх дій і заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться ЗОШ, вказане питання підлягає вирішенню судом.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Згідно ч. 1 ст. 72 КАС України, доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Тячівською місцевою прокуратурою Закарпатської області доведено правомірність звернення до суду з позовом та наявність підстав для зобов`язання виконавчого комітету Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0.9000 га, на якій знаходиться Дулівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів імені С.Вайди Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області, за наведених обставин, позовні вимоги підтверджені дослідженими судом належними і допустимими доказами, а також враховуючи визнання позову відповідачем в силу вимог ч.4 ст. 189 КАС України, позов підлягає до задоволення повністю.

Згідно вимог ч.2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, а оскільки такі судові витрати у відповідача відсутні, судові витрати не стягуються та за рахунок бюджету та не компенсуються.

Враховуючи вищевикладене та керуючись ст. ст. 5, 19, 47, 77, 78, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Першого заступника керівника Тячівської місцевої прокуратури Закарпатської області Фістер О.М. (вул. Незалежності, буд. 27,м. Тячів,Закарпатська область,90500) до Виконавчого комітету Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області (вул. Вайди, буд. 112,с. Дулово,Тячівський район, Закарпатська область,90513, код ЄДРПОУ - 04525768), третя особа - Дулівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів імені Степана Вайди Тячівського району ( вул. Вайди, буд. 77,с. Дулово,Тячівський район, Закарпатська область,90513, код ЄДРПОУ - 26394568) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії - задовольнити повністю .

Визнати протиправною бездіяльність виконавчого комітету Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області (вул. Вайди, буд. 112,с. Дулово,Тячівський район, Закарпатська область,90513, код ЄДРПОУ - 04525768) щодо тривалого неоформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку, на якій знаходиться Дулівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів імені С.Вайди Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області ( вул. Вайди, буд. 77,с. Дулово,Тячівський район, Закарпатська область,90513, код ЄДРПОУ - 26394568).

Зобов`язати виконавчий комітет Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області (вул. Вайди, буд. 112,с. Дулово,Тячівський район, Закарпатська область,90513, код ЄДРПОУ - 04525768) вжити заходів щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельну ділянку площею 0.9000 га, на якій знаходиться Дулівська загальноосвітня школа І-ІІ ступенів імені С.Вайди Дулівської сільської ради Тячівського району Закарпатської області ( вул. Вайди, буд. 77,с. Дулово,Тячівський район, Закарпатська область,90513, код ЄДРПОУ - 26394568).

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Закарпатський окружний адміністративний суд.

СуддяС.А. Гебеш

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.06.2020
Оприлюднено12.06.2020
Номер документу89748664
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/1137/20

Рішення від 11.06.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Гебеш С.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні