Рішення
від 04.06.2020 по справі 460/1747/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

04 червня 2020 року м. Рівне №460/1747/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Друзенко Н.В. за участю секретаря судового засідання Головатчик А.А. та сторін і інших осіб, які беруть участь у справі: позивача: представник Ярмольчук В.С., відповідача: представник не прибув,

розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доУправління соціального захисту населення Здолбунівської районної державної адміністрації про визнання дій протиправними, визнання протиправним та скасування рішення,

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Управління соціального захисту населення Здолбунівської районної державної адміністрації про визнання протиправними дій Управління соціального захисту населення Здолбунівської районної державної адміністрації щодо припинення надання житлової субсидії та повернення коштів житлової субсидії за період з жовтня 2018 року по січень 2020 року в розмірі 43348,26 грн.; визнання протиправним та скасування рішення Управління соціального захисту населення Здолбунівської районної державної адміністрації про повернення позивачем коштів житлової субсидії за період з жовтня 2018 року по січень 2020 року в розмірі 43348,26 грн., припинення надання житлової субсидії, оформлені повідомленням від 12.02.2020 №778/03-23/20 та протоколом комісії з питань призначення житлових субсидій та допомог малозабезпеченим сім`ям від 13.02.2020, в частині припинення виплати субсидії ОСОБА_1 .

В обґрунтування позову зазначає, що з травня 2018 року відповідач самостійно зобов`язаний був перевіряти всю інформацію для призначення або відмови у призначені субсидії. В цей період проводилося обстеження матеріально-побутових умов сім`ї. Так 11.12.2018 складено відповідний акт, де вказано, зокрема, наявні транспортні засоби. Призначення житлової субсидії в січні 2019 року вирішувалося на засіданні комісії, де було прийнято рішення призначити житлову субсидію. Виплата житлової субсидії припинена, виставлена переплата згідно протоколу №3 від 13.02.2020. Позивач зазначає, що жодних обставин для припинення виплати житлової субсидії, не має. Зазначає, що надав всі достовірні дані, відповідач їх перевіряв, виносив питання про призначення житлової субсидії на засідання комісії. Окрім того у формулярі декларації (Розділ IV) вказано Автомобіль марки . Тут не йде мова про причіп. В декларації позивач вказував про наявність автомобіля марки ВАЗ-2121, 1986 року випуску. Про нього зазначено і в акті обстеження житлових умов сім`ї від 11.12.2018. Наявність або відсутність причіпу не могла вплинути на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії. Субсидія призначалася в меншому розмірі. Позивач вказує, що даний причіп був проданий ним для гр. ОСОБА_2 . Продаж вчинений ще в жовтні 2016 року. При продажу позивач передав для гр. ОСОБА_2 всі документи на причіп і вона мала перереєструвати його своє ім`я. Позивач вважає, що жодних правових та фактичних підстав у відповідача для висновку про надмірну виплату позивачу коштів житлової субсидії за період з 01.10.2018 по 31.01.2020 та скерування на його адресу вимоги (листа) про повернення за вказаний період коштів житлової субсидії в розмірі 43348,26 грн., припинення надання житлової субсидії не було.

Відповідач подав до суду відзив на позовну заяву, яким позовні вимоги не визнав та вказав, що у жовтні 2018 року позивач звернуся із заявою про призначення житлової субсидії, однак йому було відмовлено. В подальшому 11.12.2018 позивач звернувся до комісії з питань призначення житлових субсидій та соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям із заявою, в якій просив призначити субсидію з врахуванням фактичних доходів та перебування на обліку в РЦЗ як безробітній. Рішенням комісії від 08.01.2019 позивачу було призначено субсидію. З 1 травня 2018 року Урядом змінено умови призначення житлової субсидії. В ході перевірки головним державним соціальним інспектором повноти та достовірності поданої громадянами інформації про придбання товарів або послуг, вартістю понад 50 тис. грн., транспортних засобів з дати випуску яких минуло менше п`яти років (крім мопеда) було виявлено те, що позивач не подав інформацію про наявність транспортного засобу, а саме у поданій та завіреній власним підписом декларації про доходи і витрати осіб які звернулися за призначенням житлової субсидії від 01.10.2018 у розділі IV не вказав наявність причіпу марки "АМС 500 Староконь" 2016 року випуску, що перебуває у власності або володінні осіб, які входять до складу домогосподарства. Дана інформація могла вплинути на рішення комісії щодо права на призначення житлової субсидії. У відповідності до пункту 119 "Положення про порядок призначення житлових субсидій", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.10.1995 №848 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 14.08.2019 № 807) рішенням комісії від 13.02.2020 надання раніше призначеної житлової субсидії припинено з жовтня 2018. Згідно пункту 125 вказаного Положення позивачеві виставлено переплату житлової субсидії за період з жовтня 2018 року по січень 2020 року, яка підлягає поверненню, та надіслано лист від 12.02.2020 №778/03-23/20 щодо повідомлення про припинення надання житлової субсидії. За період з жовтня 2018 по січень 2020 року нараховано та виплачено 43348,26 грн. Поверненню підлягає 43348,26 грн. Відповідний лист №778/03-23/20 від 12.02.2020 з повідомленням про повернення суми надміру нарахованої субсидії із зазначенням реквізитів для повернення надісланий позивачеві. Враховуючи вище викладене, відповідач вважає, що позовні вимоги не підлягають до задоволення як безпідставні та необґрунтовані.

Ухвалою суду від 10.03.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі №460/1825/20. Розгляд справи вирішено провести за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Призначено відкрите судове засідання на 31.03.2020.

Ухвалою суду від 31.03.2020 судове засідання відкладено на 30.04.2020.

Ухвалою суду від 30.04.2020 в судовому засіданні оголосити перерву до 04.06.2020.

Представник позивача в судовому засіданні адміністративний позов підтримав з підстав наведених у ньому та просив позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Представник відповідача в судове засідання не прибув, подав заяву про розгляд справи без його участі. Судом не визнавалась обов`язкова участь відповідача у судовому засіданні. Таким чином, суд розглядає справу без участі представника відповідача на підставі наявних доказів.

Заслухавши представника позивача та показання свідка, розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив наступне.

11.12.2018 ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення Здолбунівської районної державної адміністрації із заявою про призначення житлової субсидії на домогосподарство за адресою: АДРЕСА_1 . (а.с.13, 14).

Відповідно до акта обстеження матеріально-побутових умов сім`ї №837 від 11.12.2018 сім`я ОСОБА_1 складається з: ОСОБА_3 (дружина), ОСОБА_4 (син), ОСОБА_5 (дочка), ОСОБА_6 (син), ОСОБА_7 (батько) та ОСОБА_8 (мати).

У пункті три вказаного акту "Транспортні засоби" зазначено, що позивач є власником автомобіля ВАЗ 21-21, 1986 року випуску (а.с.15-16, 24).

08.01.2019 позивачу призначено житлову субсидію (а.с.17).

В ході перевірки головним державним соціальним інспектором повноти та достовірності поданої громадянами інформації про придбання товарів або послуг, вартістю понад 50 тис. гри., транспортних засобів з дати випуску яких минуло менше п`яти років (крім мопеда) було виявлено те, що позивач у поданій та завіреній власним підписом декларації про доходи і витрати осіб які звернулися за призначенням житлової субсидії від 01.10.2018 у розділі IV не вказав наявність причіпу марки "АМС 500 Староконь" 2016 року випуску (а.с.18).

12.02.2020 відповідач листом №778/03-2320 повідомив позивача, що Управлінням соціального захисту населення Здолбунівської райдержадміністрації виявлено, що позивач вчасно не подав інформацію, яка впливає на право та розмір у призначенні субсидії, а саме інформацію про володіння транспортним засобом, що підлягає державній реєстрації із дати випуску якого минуло менше п`яти років. Внаслідок цього позивачу надмірно нараховані кошти в сумі 43348,26 грн. за період з жовтня 2018 року по січень 2020 року (а.с.9).

Позивач не погодився з діями відповідача та звернувся до суду з даним адміністративним позовом.

Вирішуючи даний спір та надаючи правову оцінку встановленим обставинам, суд виходить з такого.

Правові засади формування та застосування державних соціальних стандартів і нормативів, спрямованих на реалізацію закріплених Конституцією України та законами України основних соціальних гарантій визначає Закон України "Про державні соціальні стандарти та державні соціальні гарантії" від 05.10.2000 № 2017-III (далі - Закон № 2017-III).

Статтею 5 Закону № 2017-III визначено, що державні соціальні стандарти і нормативи формуються, встановлюються та затверджуються у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України за участю та погодженням з іншими сторонами соціального партнерства, якщо інше не передбачено Конституцією України та законами України.

Відповідно до статті 9 Закону № 2017-III державні соціальні нормативи у сфері житлово-комунального обслуговування встановлюються з метою визначення державних соціальних гарантій щодо надання житлово-комунальних послуг та розмірів витрат на найм житла, управління житлом і оплату комунальних послуг, які забезпечують реалізацію конституційного права громадянина на житло.

До державних соціальних нормативів належать: гранична норма витрат на управління житлом, оплату комунальних послуг, передбачених Законом України "Про житлово-комунальні послуги", залежно від отримуваного доходу; соціальна норма житла та соціальні нормативи користування комунальними послугами, з оплати яких держава надає пільги та встановлює субсидії громадянам; показники якості управління багатоквартирним будинком і надання комунальних послуг.

Умови призначення та порядок надання житлових субсидій визначено Положенням про порядок призначення житлових субсидій, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України 21.10.1995 №848 (в редакцій, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Положення №848).

Пунктом 2 Положення №848 зазначено, що право на отримання житлової субсидії мають громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України (далі - громадяни), що проживають у житлових приміщеннях (будинках).

Житлова субсидія на придбання твердого та рідкого пічного побутового палива призначається у разі, коли домогосподарство не отримує комунальну послугу з постачання теплової енергії для централізованого опалення (теплопостачання) та не використовує природний газ або електричну енергію для індивідуального опалення.

Зазначені розрахунки здійснюються на підставі акта обстеження матеріально-побутових умов домогосподарства та акта обстеження стану зовнішньо- і внутрішньобудинкових електромереж щодо їх відповідності вимогам нормативно-правових актів, що проведені організаціями, які здійснюють обслуговування таких мереж.

Призначення субсидій та контроль за їх цільовим використанням здійснюється структурними підрозділами з питань соціального захисту населення районних, районних у містах Києві і Севастополі держадміністрацій, виконавчих органів міських, районних у містах (у разі їх створення) рад (далі - структурні підрозділи з питань соціального захисту населення) (пункт 3 Положення №848).

Підпунктом 2 пункту 6 Положення №848 (в редакції чинній на момент виявлення порушення пункт 14), житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у своєму володінні транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда).

При цьому не враховуються транспортні засоби, одержані безоплатно чи придбані на пільгових умовах через структурні підрозділи з питань соціального захисту населення, у тому числі за рахунок грошової допомоги на придбання автомобіля.

Наявність (відсутність) у власності або володінні зазначених осіб транспортних засобів зазначається у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії. Якщо право власності або володіння на транспортний засіб набуто під час отримання житлової субсидії, громадянин, якому призначено житлову субсидію, протягом 30 календарних днів зобов`язаний повідомити про це структурному підрозділу з питань соціального захисту населення незалежно від розміру вартості транспортного засобу.

Відповідно до пункту 13 Положення №848, для призначення житлової субсидії громадянин, особа якого посвідчується паспортом або іншим документом, подає структурному підрозділу з питань соціального захисту населення за зареєстрованим місцем проживання (орендарі, внутрішньо переміщені особи - за фактичним місцем проживання):

- заяву про призначення житлової субсидії за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - заява);

- декларацію про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, за формою, встановленою Мінсоцполітики (далі - декларація);

- довідки про доходи - у разі зазначення в декларації доходів, інформація про які відсутня у ДФС, Пенсійному фонді України, фондах соціального страхування тощо і відповідно до законодавства не може бути отримана за запитом структурного підрозділу з питань соціального захисту населення у порядку, встановленому цим Положенням. У разі неможливості підтвердити такі доходи довідкою до декларації додається письмове пояснення із зазначенням їх розміру;

- договір найму (оренди) житла (у разі наявності).

Громадянин несе відповідальність за подані відомості про доходи, майно, що вплинули або могли вплинути на встановлення права на призначення житлової субсидії та на визначення її розміру.

У ході розгляду справи судом встановлено, що з жовтня 2018 року ОСОБА_7 призначена субсидія.

Як встановлено судом, розділ IV поданої позивачем декларації відомостей, щодо наявності зареєстрованого транспортного засобу - причеп, 2016 року випуску, не містить, що станом на час подання декларації суперечить положенням підпункту 2 пункту 6 Положення №848.

У зв`язку з не відображенням у декларації зареєстрованого транспортного засобу до позивача було застосовано заходи відповідальності передбачені пунктом 119 Положення №848 (в редакції чинній на момент виявлення порушення), зокрема, за рішенням комісії надання раніше призначеної житлової субсидії припиняється за поданням структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, управителів, об`єднання, виконавців комунальних послуг у разі, коли у заяві та/або декларації громадянин зазначив недостовірні дані, що вплинуло на встановлення права на житлову субсидію або визначення її розміру на суму, яка перевищує 10 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян на день призначення житлової субсидії.

Крім того, до позивача застосовано заходи відповідальності передбачені пунктом 125 Положення №848 (в редакції чинній на момент виявлення порушення), зокрема, у випадках, зазначених в абзацах четвертому - сьомому пункту 119 цього Положення, на вимогу структурного підрозділу з питань соціального захисту населення, який призначив житлову субсидію, сума надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії повертається громадянином, а сума житлової субсидії, яка надавалася не у грошовій формі, повертається управителем, об`єднанням, виконавцем комунальних послуг шляхом зняття відповідних сум з особових рахунків отримувачів субсидії. У разі призначення житлової субсидії громадянину на наступний період структурний підрозділ з питань соціального захисту населення може утримувати суму надміру виплаченої житлової субсидії під час виплати щомісячних сум субсидій шляхом їх зменшення не більш як 20 відсотків.

Зокрема, позивача зобов`язано повернути грошові кошти в сумі 43348,26 грн, а також припинено призначення житлової субсидії.

20.10.2019 постановою Кабміну України №878 "Про внесення змін до постанов Кабінету Міністрів України від 21 жовтня 1995 року № 848 і від 27 липня 1998 року № 1156" (набрала чинності 22.10.2019) внесено зміни до Постанови № 848, а саме: абз. 1 п.п. 2 п. 14 після слів "крім мопеда" доповнено словами "і причепа".

Таким чином, з 22.10.2019 підпункт 2 пункту 14 Положення №848 викладено в такий редакції, житлова субсидія не призначається (у тому числі на наступний період), якщо будь-хто із складу домогосподарства або член сім`ї особи із складу домогосподарства має у власності транспортний засіб, що підлягає державній реєстрації і з дати випуску якого минуло менше п`яти років (крім мопеда і причепа).

Отже, з часу набрання чинності постановою КМУ №878 від 20.10.2019 передбачено можливість призначення житлової субсидії особам, які мають у власності транспортний засіб - причеп, що в свою чергу, виключає можливість застосування до вказаних осіб заходів відповідальності у вигляді припинення надання призначеної житлової субсидії та повернення суми надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії.

Відповідно до частини першої статті 58 Конституції України Закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

Як вказав Конституційний Суд України в резолютивній частині рішення від 09.02.1999 року № 1-7/99, положення частини першої статті 58 Конституції України про те, що закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи, треба розуміти так, що воно стосується людини і громадянина (фізичної особи).

У даному випадку з часу набрання чинності постановою КМУ № 878 від 20.10.2019, редакція Постанови №848 виключає можливість застосування до особи заходів відповідальності у зв`язку з не відображенням у декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії, відомостей про транспортний засіб - причеп, що не було враховано відповідачем при прийнятті рішення про припинення надання призначеної житлової субсидії та повернення суми надміру перерахованої (виплаченої) житлової субсидії.

Враховуючи вищевикладене, відповідачем протиправно припинено надання житлової субсидії ОСОБА_7 з жовтня 2018 року.

Також суд зазначає, пунктом 121 Положення № 848 передбачено, що надання житлової субсидії у випадках, зазначених у пунктах 119 і 120 цього Положення, припиняється з місяця, що настає за місяцем, в якому їх виявлено.

У той же час, позивачу було припинено надання субсидії на підставі пункту 119 Положення №848 з жовтня 2018 року, незважаючи на те, що факт наявності причепу було виявлено відповідачем в лютому 2020 року.

Таким чином, діюча на момент прийняття рішення про припинення житлової субсидії редакція Положення №848 взагалі не передбачала можливості припинення надання житлової субсидії за минулі періоди, а отже, оскаржуване рішення відповідача було прийняте за відсутності правових підстав для його прийняття, не у спосіб, встановлений законодавством та із неналежним використанням відповідачем своїх повноважень.

Крім того, допитана в судовому засіданні в якості свідка ОСОБА_2 зазначила, що у жовтні 2016 придбала у ОСОБА_7 причіп марки "АМС 500 Староконь" 2016 року. ОСОБА_7 надав їй всі документи для перереєстрації вказаного причіпу, однак перереєстрація нею здійснена лише у 2020 році.

Зважаючи на викладене, суд дійшов висновку про те, що будь-яких доказів, які б свідчили про свідоме неповідомлення позивачем інформації про наявні в його власності транспортні засоби не надано і судом не встановлено. Натомість, у даному спорі, відповідач фактично переклав свою відповідальність за неналежне виконання своїх повноважень при призначенні субсидії на позивача.

Оскільки судом встановлено, що позивачем недостовірні відомості не подавались, то у відповідача відсутні підстави для повернення суми субсидії.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до частини 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідно до частин першої та другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду достатніх та беззаперечних доказів в обґрунтування обставин, на яких ґрунтується його відзив і не довів правомірності вчинених дій та прийнятих ним рішень.

Зважаючи на вище викладене в його сукупності, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог позивача в повному обсязі.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, то підстави для застосування статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 287, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд,-

В И Р І Ш И В :

Позов ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , АДРЕСА_1 ) до Управління соціального захисту населення Здолбунівської районної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 03195458, вулиця В. Жука, 1, місто Здолбунів, Рівненська область, 35705) задовольнити повністю.

Визнати протиправними дій Управління соціального захисту населення Здолбунівської районної державної адміністрації щодо припинення надання житлової субсидії ОСОБА_1 та повернення коштів житлової субсидії за період з жовтня 2018 року по січень 2020 року в розмірі 43348,26 грн.

Визнати протиправним та скасувати рішення Управління соціального захисту населення Здолбунівської районної державної адміністрації про повернення ОСОБА_1 коштів житлової субсидії за період з жовтня 2018 року по січень 2020 року в розмірі 43348,26 грн., припинення надання житлової субсидії, оформлені повідомленням від 12.02.2020 №778/03-23/20 та протоколом комісії з питань призначення житлових субсидій та допомог малозабезпеченим сім`ям від 13.02.2020, в частині припинення виплати субсидії ОСОБА_1 .

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом десяти днів з дня складення повного судового рішення з урахуванням пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Повний текст рішення складений 09 червня 2020 року.

Суддя Друзенко Н.В.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення04.06.2020
Оприлюднено12.06.2020
Номер документу89749311
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/1747/20

Рішення від 04.06.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Рішення від 04.06.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 30.04.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 31.03.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

Ухвала від 16.03.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Друзенко Н.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні