ПОСТАНОВА
Іменем України
11 червня 2020 року
Київ
справа №824/764/18-а
адміністративне провадження №К/9901/22731/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Губської О. А.,
суддів: Білак М. В., Калашнікової О. В.,
розглянув в порядку письмового провадження в касаційній інстанції справу №824/764/18-а
за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 до Ломачинецької сільської виборчої комісії про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито
за касаційною скаргою Ломачинецької сільської виборчої комісії на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 січня 2019 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2019 року, прийняту у складі колегії суддів: Совриги Д.І., (головуючий), Курка О.П., Матохнюка Д.Б.,
І. Суть спору
1. ОСОБА_1 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 (надалі також ОСОБА_1 , ОСОБА_8 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , позивачі) звернулись до суду з позовом до Ломачинецької сільської виборчої комісії (надалі також Ломачинецька СВК, відповідач), в якому просили визнати протиправними дії відповідача та скасувати постанови Ломачинецької СВК від 02 серпня 2018 року №1, №2, №3, №4, №5, №6, №7 Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_5 ; Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_6 ; Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_4 ; Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_3 ; Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_7 ; Про народну ініціативу із відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_2 ; Про народну ініціативу із відкликання Ломачинецького сільського голови ОСОБА_1 .
2. В обґрунтування позову позивачі зазначали, що оскільки оскаржувані постанови Ломачинецької СВК прийняті з порушенням вимог Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , Закону України Про статус депутатів місцевих рад , вони є протиправними та такими, що підлягають скасуванню.
3 . Відповідач позов не визнав. У запереченнях проти позову наполягав на безпідставності позовних вимог та просив відмовити в їх задоволенні.
ІІ. Установлені судами фактичні обставини справи
4. 11 липня 2018 року було проведено збори виборців села Ломачинці Сокирянського району Чернівецької області щодо розгляду пропозиції про відкликання Ломачинецького сільського голови ОСОБА_1 .
5. Рішенням зборів виборців, оформленого протоколом від 11 липня 2018 року, вирішено: внести пропозицію про відкликання Ломачинецького сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою; утворити ініціативну групу для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання Ломачинецького сільського голови в кількості 10 (десяти) осіб та затверджено її персональний склад ( ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , ОСОБА_11 , ОСОБА_12 , ОСОБА_13 , ОСОБА_14 , ОСОБА_15 , ОСОБА_16 , ОСОБА_17 , ОСОБА_18 ); визначено офіційним представником для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання Ломачинецького сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою ОСОБА_16
6. В подальшому, 13 липня 2018 року від офіційного представника ініціативної групи ОСОБА_16 до Ломачинецької СВК надійшло повідомлення про внесення пропозиції щодо відкликання Ломачинецького сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою, до якого додано витяг із протоколу зборів виборців єдиного одномандатного виборчого округу Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області щодо пропозиції про відкликання Ломачинецького сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою від 11 липня 2018 року.
7. Також, відповідно 14 липня 2018 року, 15 липня 2018 року, 16 липня 2018 року, 17 липня 2018 року були проведені збори виборців одномандатних виборчих округах №3, №10, №7, №14, №12, №6 по виборах депутатів Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області щодо розгляду пропозицій про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради: ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_3 , ОСОБА_19 , ОСОБА_7 , обраних у відповідних одномандатних виборчих округах №3, №10, №7, №14, №12, №6 за народною ініціативою.
8. Зазначеними рішеннями зборів виборців, які оформлені відповідними протоколами вирішено: внести пропозицію про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради (відповідно): ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_3 , ОСОБА_20 , ОСОБА_7 , обраних в одномандатних виборчих округах №3, №10, №7, №14, №12, №6 за народною ініціативою; утворити ініціативні групи для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання зазначених депутатів Ломачинецької сільської ради за народною ініціативою в кількості 10 (десяти) осіб та затверджено їх персональний склад; визначено офіційних представників для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради за народною ініціативою.
9. В подальшому, від офіційних представників ініціативних груп до Ломачинецької СВК надійшли відповідні повідомлення про проведення зборів виборців округів №3, №10, №7, №14, №12, №6 у зв`язку із внесенням пропозицій щодо відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_3 , ОСОБА_19 , ОСОБА_7 , додано протоколи зазначених зборів виборців даних округів, переліки учасників зборів виборців одномандатних виборчих округів по виборах депутатів Ломачинецької сільської ради, зразки підписаних листів, підписні листи із підписами виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради ОСОБА_2 , ОСОБА_6 , ОСОБА_5 , ОСОБА_3 , ОСОБА_19 , ОСОБА_7 , обраних в одномандатних виборчих округах за народною ініціативою, які скріплені підписами офіційних представників та трьома членами ініціативних груп.
10. 02 серпня 2018 року в приміщенні загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів села Ломачинці відбулось засідання Ломачинецької СВК за участі дев`яти її членів, що оформлено протоколом №2 та на якому були присутні: ОСОБА_9 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 , ОСОБА_27 (без права голосу у зв`язку з відмовою прийняття присяги); відсутні члени комісії: ОСОБА_28 .
11. На засідання даної комісії запрошені ОСОБА_29 , голова ініціативної групи, ОСОБА_30 , начальник відділу Державного реєстру виборців державного реєстру виборців Сокирянської РДА, представник Сокирянського відділу поліції.
12. Порядком денним засідання комісії було питання про узагальнення результатів зборів підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутатів Ломачинецької сільської ради ОСОБА_5 (округ №7), ОСОБА_6 (округ №10), ОСОБА_4 (округ №12), ОСОБА_3 (округ №14), ОСОБА_7 (округ №6), ОСОБА_2 (округ №3) та Ломачинецького сільського голови ОСОБА_1 .
13. На підтвердження перевірки підписів виборців, які підтримали пропозиції відкликання депутатів сільської ради, надано Акт перевірки підписів виборців, які підтримали пропозиції відкликання депутатів по округах №3, №6, №7, №10, №12, №14 та сільського голови ОСОБА_1 за народною ініціативою від 02 серпня 2018 року із зазначенням кількості опитаних громадян, що складає не менше 10% від загальної кількості підписантів.
14. Вказаний Акт підписали члени Ломачинецької СВК, а саме: ОСОБА_9 , ОСОБА_21 , ОСОБА_22 , ОСОБА_23 , ОСОБА_24 , ОСОБА_25 , ОСОБА_26 та ОСОБА_31 .
15. Ломачинецькою СВК 02 серпня 2018 року на своєму засіданні за наслідками перевірки дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад та підписних листів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів по вказаним округам та голови Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 було узагальнено підсумки збору підписів щодо їх відкликання та складено протокол №2 від 02 серпня 2018 року.
16. За результатами розгляду питань порядку денного про узагальнення результатів зборів підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутатів сільської ради та Ломачинецького сільського голови відповідачем вирішено:
- відповідно до вимог Закону України Про місцеві вибори визнати відомості про осіб, зазначених у підписних листах та підписи виборців, достовірними;
- відповідно до частини 5 статті 41 (прикінцеві та перехідні положення) Закону України Про місцеві вибори вважати відкликаними за народною ініціативою депутатів Ломачинецької сільської ради ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_4 , ОСОБА_3 , ОСОБА_7 , ОСОБА_2 ;
- відповідно до вимог Закону України Про місцеві вибори направити рішення Ломачинецької сільської виборчої комісії до Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області для негайного розгляду на сесії Ломачинецької сільської ради та прийняття рішення про відкликання Ломачинецького сільського голови ОСОБА_1 .
17. Кожне питання порядку денного про узагальнення результатів зборів підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою розглядалось окремо по кожному з депутатів та Ломачинецькому сільському голові.
18. За наслідками розгляду питань порядку денного Ломачинецькою СВК 02 серпня 2018 року прийнято оскаржувані постанови, якими затверджено протокол про узагальнення результатів збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів Ломачинецької сільської ради за народною ініціативою та наслідки перевірки відомостей про громадян, що містяться в підписних листах і перевірку їх підписів.
18. Вважаючи вказані постанови Ломачинецької СВК протиправними, позивачі звернулися до суду з даним адміністративним позовом.
ІІІ. Рішення судів першої й апеляційної інстанцій і мотиви їх ухвалення
19. Рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 січня 2019 року , залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2019 року, позов задоволено в повному обсязі.
19.1. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновком якого погодився і суд апеляційної інстанції, дійшов висновку, що оскаржувані постанови Ломачинецької СВК не відповідають критеріям, встановленим частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі також КАС України), оскільки прийняті не на підставі вимог Конституції України, законів України, без дотримання порядку та умов процедури внесення пропозиції про відкликання позивачів як депутатів Ломачинецької сільської ради та голови сільської ради за народною ініціативою під час прийняття рішень від 02 серпня 2018 року і складення протоколу щодо узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради, є необґрунтованими та такими, що прийняті без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.
19.2. Судами попередніх інстанцій зазначено, що умовою, з якою Закон України Про статус депутатів місцевих рад пов`язує можливість прийняття рішення про відкликання депутата за народною ініціативою, є суворе дотримання її учасниками процедури ініціювання відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою вимог зазначеного Закону, а відповідач не довів, що під час вчинення дій та прийняття рішень, з приводу яких подано позов, він діяв на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України.
19.3. Також, судами вказано на те, що Ломачинецькою СВК під час прийняття 02 серпня 2018 року оскаржуваних постанов не було повно та об`єктивно дотримано вимог Закон України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою та встановленими обставинами справи підтверджено, що положення чинного законодавства відповідачем додержані не були.
IV. Провадження в суді касаційної інстанції
20. Не погоджуючись з рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, відповідач звернувся з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанції норм матеріального та порушення норм процесуального права, просив скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити в повному обсязі.
20.1. В обґрунтування поданої касаційної скарги відповідач посилається на те, що суди попередніх інстанцій не дослідили матеріали справи в повному обсязі, не надали належну оцінку доводам скаржника, які були підтверджені належними доказами.
20.2. Зокрема, скаржник зазначає, що відсутність в переліку учасників зборів виборців певних відомостей щодо окремого учасника та недотримання і змісту форми переліку учасників зборів виборців не є порушенням процедури відкликання депутатів за народною ініціативою, а є дефектом в здійсненні процедури.
20.3. Скаржник також наголошує, що в ході розгляду даної справи питання про повідомлення в регіональні та/або місцеві засоби масової інформації про дату, час та місце проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, ні позивачами, ні судом не ставилося та виконання вимог частини 3 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад належить в першу чергу не відповідачу, а виборцям або ініціативній групі.
20.4. Також, відповідачем у касаційній скарзі звернуто увагу на те, що орган ведення Державного реєстру виборців в межах своїх повноважень виконав на засіданні виборчої комісії свою роботу, правоохоронні органи за відсутності законодавчого врегулювання щодо залучення останніх на такі заходи, приймали участь виключно в межах повноважень щодо охорони громадського порядку.
20.5. Скаржником зауважено, що в частині встановлення факту щодо недотримання гарантій прав депутатів місцевої ради та голови Ломачинецької сільської ради під час розгляду питання про їх відкликання, що передбачено частинами 1 та 2 статті 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад (право депутатів бути присутніми на засіданні комісії), суди вийшли за межі доводів позовної заяви, не витребував дані докази та такий факт не був предметом дослідження при розгляду справи.
21. Ухвалою Верховного Суду від 14 серпня 2019 року відкрито касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою та установлено десятиденний строк з моменту отримання вказаної ухвали для подачі відзиву на касаційну скаргу.
22. Позивачі не скористалися своїм правом подати заперечення (відзив) на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду справи по суті.
V. Джерела права й акти їх застосування (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)
23. Приписами частини 2 статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
24 . Частиною третьої статті 2 КАС України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
25. Відповідно до частини 3 статті 42 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні повноваження сільського, селищного, міського голови можуть бути припинені достроково у випадках, передбачених статтею 79 цього Закону, що має наслідком звільнення його з посади.
26. Приписами пункту 4 частини 1 статті 79 вказаного Закону встановлено, що повноваження сільського, селищного, міського голови вважаються достроково припиненими у разі відкликання з посади за народною ініціативою.
27. Згідно частини 5 статті 79 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільський, селищний, міський голова може бути відкликаний з посади за народною ініціативою в порядку, визначеному Законом України Про статус депутатів місцевих рад з особливостями, передбаченими частинами шостою - десятою цієї статті, не раніше як через рік з моменту набуття ним повноважень.
28. Відповідно до частини 6 статті 79 зазначеного Закону рішення про внесення пропозицій щодо відкликання сільського, селищного, міського голови за народною ініціативою приймається на зборах виборців у кількості не менше 20 осіб для відкликання сільського голови. Кількість членів ініціативної групи становить у разі відкликання сільського, селищного голови не менше 10 осіб.
29. Згідно частини 1 сттатті 5 Закону України Про статус депутатів місцевих рад повноваження депутата місцевої ради припиняються достроково за наявності перелічених підстав, засвідчених офіційними документами, без прийняття рішення відповідної ради у разі: 1) його відкликання виборцями у встановленому цим Законом порядку; 2) пункт 2 частини першої статті 5 виключено; 3) припинення його громадянства України або виїзду на постійне проживання за межі України; 4) обрання або призначення його на посаду, зайняття якої згідно з Конституцією України і законом не сумісне з виконанням депутатських повноважень; 5) обрання його депутатом іншої місцевої ради; 6) визнання його судом недієздатним або безвісно відсутнім; 7) набрання законної сили обвинувальним вироком суду, за яким його засуджено до позбавлення волі, або набрання законної сили рішенням суду, яким його притягнуто до відповідальності за вчинення корупційного правопорушення або правопорушення, пов`язаного з корупцією, та застосовано покарання або накладено стягнення у виді позбавлення права займати посади або займатися діяльністю, що пов`язані з виконанням функцій держави або місцевого самоврядування; 8) його смерті.
30. Відповідно до частини 2 статті 10 Закону України Про статус депутатів місцевих рад депутат місцевої ради, який не виправдав довір`я виборців, може бути в будь-який час відкликаний ними у встановленому цим Законом порядку.
31. Статтею 37 Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено, що підставами для відкликання виборцями обраного ними депутата місцевої ради можуть бути: 1) порушення депутатом місцевої ради положень Конституції, законів України, що встановлено судом; 2) пропуск депутатом місцевої ради протягом року більше половини пленарних засідань ради або засідань постійної комісії, невиконання ним без поважних причин, передбачених статтею 10 цього Закону, обов`язків депутата місцевої ради у виборчому окрузі; 3) невідповідність практичної діяльності депутата місцевої ради основним принципам і положенням його передвиборної програми, невиконання депутатом місцевої ради передбачених статтею 16 цього Закону зобов`язань звітувати перед виборцями та проводити зустрічі з ними.
32. Згідно частини 3 статті 38 вказаного Закону не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, про дату, місце та час їх проведення повідомляються регіональні та/або місцеві засоби масової інформації. Представникам засобів масової інформації гарантується безперешкодний доступ на збори виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
VI. Висновок Верховного Суду
33. Суд касаційної інстанції наголошує на тому, що перевірка законності судових рішень судів першої та апеляційної інстанції, згідно зі статтею 341 КАС України, здійснюється виключно у частині застосування норм матеріального та процесуального права.
34. Згідно з частиною другою статті 341 КАС України суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
35. Судами встановлено, що суть спору в даній справі полягає в оцінці спірних постанов Ломачинецької СВК від 02 серпня 2018 року про народну ініціативу із відкликання депутатів місцевої ради та голови селищної ради на відповідність їх критеріям правомірності, визначеним статтею другою статті 2 КАС України, вимогам частини 2 статті 19 Конституції України, положенням Законів України Про статус депутатів місцевих рад та Про місцеве самоврядування в Україні .
36. При цьому, слід зазначити, що положеннями Закону України Про статус депутатів місцевих рад визначено вичерпний перелік підстав для прийняття територіальною виборчою комісією рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради та в даному випадку Ломачинецька СВК є тим органом, який зобов`язаний перевірити лише дотримання процедури відкликання депутата.
37. Колегія суддів звертає увагу на те, що в даному випадку перевірці підлягало дотримання процедури внесення пропозиції про відкликання депутатів сільської ради та голови сільської ради за народною ініціативою, повідомлення комісії про створення ініціативної групи, дотримання процедури збирання підписів на підтримку такої пропозиції, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, достовірність відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.
38. При цьому, за результатами вказаної перевірки відповідачем узагальнено: результати збору підписів на підтримку пропозицій про відкликання депутатів сільської ради та голови ради; наслідки перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах; перевірки їх підписів, про що складено відповідний протокол та ухвалено оскаржувані постанови .
39. Вирішуючи спір по суті позовних вимог, судами попередніх інстанцій встановлено певні порушення процедури відкликання депутатів місцевої ради та Ломачинецького сільського голови за народною ініціативою, а саме:
а)в переліку учасників зборів виборців одномандатного виборчого округу №7 по виборах депутатів Ломачинецької сільської ради Сокирянського району Чернівецької області від 16 липня 2018 року відсутні відомості про засоби зв`язку учасника та відомості про номер паспорта громадянина України ОСОБА_32 ;
б)список жителів села Ломачинці, які висловили недовіру до голови Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , не містить зазначення їх повного ім`я та по батькові, числа, місяця і року народження, відомостей про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України, адресу місця проживання та засобів зв`язку (контактний телефон);
в)встановлено не дотримання особами, що вносили пропозицію про відкликання депутатів сільської ради та голови ради за народною ініціативою, вимог частини 3 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , якою передбачено, що не пізніш як за два дні до дня проведення зборів виборців, на яких буде розглядатися питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, регіональні та/або місцеві засоби масової інформації повідомляються про дату, місце та час їх проведення;
г)не надано доказів дати передання підписних листів з протоколом зборів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутатів сільської ради та голови сільської ради ОСОБА_1 до Ломачинецької СВК, який, у відповідності до частини 4 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , має бути підписаний головуючим на зборах та секретарем зборів.
д)підписний лист №1 з протоколом зборів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата Ломачинецької сільської ради ОСОБА_5 не містив відомостей про члена ініціативної групи, який збирав підписи;
е)позивачі не запрошувалась на засідання Ломачинецької СВК 02 серпня 2018 року, доказів зворотного відповідачем не надано;
ж)перевірка підписів виборців в підписних листах при ініціюванні відкликання депутатів та голови Ломачинецької сільської ради за народною ініціативою здійснено без участі представників правоохоронних органів.
40. Перевіряючи судові рішення на предмет законності та обґрунтованості, колегія суддів зазначає, що відповідно до положень Закону України Про статус депутатів місцевих рад метою засідання територіальної виборчої комісії, яке в даному випадку відбулося 02 серпня 2018 року, є перевірка дотримання відповідачем вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою та голови сільської ради, правильність оформлення підписних листів, кількість підписів, що встановлена частиною першою статті 40 цього Закону, залучення органів ведення Державного реєстру виборців та правоохоронних органів при проведенні перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах.
41. Тобто, в даній ситуації відповідачу слід було перевірити, зокрема, чи дійсно особа, яка зазначена у підписних листах є виборцем, чи дійсно вона проживає в межах відповідного територіального виборчого округу і має право відкликати депутата тощо.
42. Колегія суддів звертає увагу на те, що у разі встановлення відповідних порушень при перевірці дотримання відповідачем вимог статей 38-40 цього Закону при ініціюванні відкликання депутатів місцевої ради за народною ініціативою та голови сільської ради слід враховувати обставини кожної справи й перевіряти чи відповідає рішення суб`єкта владних повноважень критеріям, закріпленим у статті 2 КАС України, в кожному випадку окремо.
43. Частиною 3 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад встановлено, що у протоколі зборів виборців, на яких розглядається питання про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою, зазначається зміст звернення виборців про відкликання депутата місцевої ради, зміст обговорення, прийняте рішення про внесення пропозиції щодо відкликання депутата місцевої ради, персональний склад ініціативної групи, відомості про особу, визначену бути офіційним представником ініціативної групи, а також про встановлену форму підписного листа для збирання підписів на підтримку ініціативи про відкликання депутата місцевої ради (далі - підписний лист), зразок якого є додатком до протоколу зборів виборців. Протокол підписується головуючим на зборах та секретарем зборів. Додатком до протоколу зборів також є перелік їх учасників, у якому зазначаються прізвище, власне ім`я (усі власні імена) та по батькові (за наявності), число, місяць і рік народження, відомості про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України (тимчасового посвідчення громадянина України для осіб, недавно прийнятих до громадянства України), адресу місця проживання, засоби зв`язку (контактний телефон), що засвідчуються підписом кожного учасника зборів.
44. Аналізуючи положення зазначеної правової норми, колегія суддів зауважує, що саме з метою персоналізації виборців передбачено наявність в додатку до протоколу зборів перелік їх учасників, в якому законодавчо передбачено зазначення відомостей виборців для підтвердження їх волевиявлення щодо відкликання депутата за народною ініціативою.
45. Отже, враховуючи вимоги вказаної норми Закону, колегія суддів констатує, що відсутність в списку жителів села Ломачинці, які висловили недовіру до голови Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , зазначення їх повного ім`я та по-батькові, числа, місяця і року народження, відомостей про громадянство, серію та номер паспорта громадянина України, адресу місця проживання та засобів зв`язку є не дефектом в здійсненні процедури, як зазначає відповідач в касаційній скарзі, а конкретним порушенням процедури відкликання депутатів місцевої ради та голови сільської ради за народною ініціативою з огляду на те, що зборами виборців затверджено певну форму та наявність обов`язкових відомостей виборців в підписному листі (з підтвердженням відповідними протоколами зборів).
46. Тобто, дотримання вимог частини 4 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад є один із пунктів перевірки результатів збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутата (зокрема, голови сільської ради) на предмет достовірності відомостей про громадян, що містяться в переліку учасників зборів виборців.
47 .Таким чином, список жителів села Ломачинці, які висловили недовіру до голови Ломачинецької сільської ради ОСОБА_1 , подані до виборчої комісії, не містить достатньо відомостей щодо виборців, які б дозволили ідентифікувати конкретну особу (прізвище, ім`я та по-батькові, дата народження, місце проживання, паспортні дані) та що було б достатньо для прийняття відповідачем правомірного відповідного рішення.
48. Також, враховуючи положення Закону України Про статус депутатів місцевих рад , якщо при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою не дотримано вимоги статей 38-40 цього Закону та/або оформлення підписних листів або кількість підписів виборців, які підтримують пропозицію про відкликання депутата місцевої ради, не відповідає вимогам цього Закону та/або ініціативна група у встановлені цим Законом строки не подала до територіальної виборчої комісії підписні листи та протокол зборів виборців або подала їх після спливу встановлених строків, відповідна територіальна виборча комісія приймає рішення про припинення ініціативи щодо відкликання депутата місцевої ради (частина 6 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад ).
49. Колегія суддів наголошує, що статтею 41 вказаного Закону передбачено алгоритм вчинення територіальною виборчою комісією дій щодо дотримання вимог статей 38-41 даного Закону при ініціюванні відкликання депутата місцевої ради за народною ініціативою.
50. Зокрема, після завершення збирання підписів, але не пізніше дня закінчення строку збору підписів, передбаченого частиною другої статті 40 цього Закону, заповнені підписні листи збираються офіційним представником ініціативної групи, прошиваються та скріплюються підписами офіційного представника та не менше трьох членів ініціативної групи із зазначенням кількості зібраних підписів та не пізніш як на другий день разом з протоколом зборів виборців, що утворили відповідну ініціативну групу, передаються до відповідної територіальної виборчої комісії.
51. Матеріалами справи підтверджено відсутність доказів щодо дати передання відповідачу підписних листів з протоколами зборів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутатів сільської ради, які, у відповідності до частини 4 статті 38 Закону України Про статус депутатів місцевих рад , мають бути підписані головуючим на відповідних зборах та секретарем цих зборів.
52. Крім того, судами попередніх інстанцій встановлено та підтверджено матеріалами справи, що підписний лист для збирання підписів виборців на підтримку пропозиції про відкликання депутата ОСОБА_33 за народною ініціативою, не містить відомостей про особу, яка збирала підписи виборців.
53. При цьому, слід зазначити, що відповідно до пункту 2 частини 4 статті 41 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при встановленні на підставі підписних листів кількості виборців, які підтримали відкликання депутата місцевої ради, не враховуються підписні листи, у яких відсутні відомості або які містять недостовірні відомості про особу, яка збирала підписи виборців.
54. Крім цього, приписами частини 4 статті 40 цього Закону України Про статус депутатів місцевих рад член ініціативної групи, який збирає підписи виборців, до початку їх збирання повинен власноручно внести до підписного листа відомості про себе, передбачені абзацом першим частини третьої цієї статті.
55. Таким чином, враховуючи вимоги даних правових норм, які не містять будь-яких застережень або винятків, колегія суддів погоджується з висновком судів про те, що членом ініціативної групи, який збирав підписи виборців на відкликання депутата місцевої ради ОСОБА_5 , не зазначено обов`язкових відомостей про себе, що свідчить про недотримання приписів статті 40 цього закону, є порушенням процедури узагальнення результатів збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів сільської ради.
56. За таких обставин, висновок судів першої та апеляційної інстанції щодо порушення процедури перевірки відповідачем дотримання вимог статей 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад при ініціюванні відкликання сільського голови та депутатів місцевої ради за народною ініціативою є вірним та обґрунтованим з огляду на відсутність підтвердження дати отримання відповідачем підписних листів з протоколами зборів виборців, які підписані головуючим та секретарем зборів.
57 . Також, колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій щодо недотримання вимог частини 3 статті 38 зазначеного Закону стосовно повідомлення регіональні та/або місцеві засоби масової інформації, оскільки вказані особи не зазначені у відповідних протоколах зборах виборців, таких докази відповідачем не надано, і як наслідок, даний факт не був предметом перевірки Ломачинецькою СВК під час прийняття спірних постанов.
58. Щодо встановленого судами попередніх інстанцій порушення в частині того, що позивачі не запрошувалась на засідання Ломачинецької СВК 02 серпня 2018 року, то з цього приводу колегія суддів зазначає, що, враховуючи вимоги статті 27 Закону України Про місцеві вибори та положення Порядку організації роботи та ведення діловодства у виборчих комісіях з місцевих виборів, затверджений Центральною виборчою комісією від 05 вересня 2015 року №228, якими передбачено право депутата бути присутнім на засіданні територіальної виборчої комісії під час розгляду його питання щодо його відкликання за народною ініціативою, відповідач не переконався в тому, чи обізнані позивачі про дату та час відповідного засідання комісії та в порушення статті 48 Закону України Про статус депутатів місцевих рад прийняв відповідні постанови без дотримання гарантованих законодавством прав депутатів місцевої ради при розгляді питання про його відкликання.
59. Отже, враховуючи вищевикладене, колегія суддів зазначає, що суди попередніх інстанцій дійшли вірного висновку, що Ломачинецькою СВК не дотримано порядку, умов процедури внесення пропозиції про відкликання депутатів відповідної сільської ради та голови сільської ради за народною ініціативою, складення протоколу щодо узагальнення підсумків збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання депутатів місцевої ради та голови відповідної ради, що порушує право позивачів як депутатів місцевої ради на представлення інтересів територіальної громади і прийняття від її імені рішень, порушує права виборців від виборчих округів №№1,2, 3, 6,7, 10, 12, 14, що у свою чергу порушує право жителів територіальної громади села Ломачинці на участь у місцевому самоврядуванні, що є основою сталого розвитку України як держави.
60. Колегія суддів також зазначає, що встановлені під час розгляду справи судами попередніх інстанцій чисельні порушення процедури внесення пропозиції про відкликання депутатів відповідної сільської ради та голови сільської ради за народною ініціативою, що стало підставою для задоволення позовних вимог, не свідчить про надмірний формалізм, оскільки порушення процедури, визначеної статями 38-40 Закону України Про статус депутатів місцевих рад унеможливили достовірне встановлення результатів волевиявлення громадян.
61. Таким чином, колегія суддів зазначає, що оскільки процедурні питання стосовно узагальнення результатів збору підписів на підтримку пропозиції про відкликання за народною ініціативою депутатів селищної ради та голови ради чітко регламентовані положеннями Закону України Про статус депутатів місцевих рад , їх порушення може слугувати підставою для визнання незаконними рішень виборчої комісії за результатами процедури відкликання депутата.
62. Посилання відповідача на практику Верховного Суду у справі №803/1159/17 а є безпідставними, оскільки обставини вказаної справи не є аналогічними обставинам розглядуваної справи.
63. Водночас, заслуговують на увагу доводи скаржника про відсутність законодавчого регулювання правоохоронних органів на заходах стосовно перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах на відкликання депутатів сільської ради та голови ради з огляду на наступне.
64. Приписами Закону України Про статус депутатів місцевих рад передбачено обов`язок щодо проведення перевірки достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, а також їхніх підписів із залученням органів ведення Державного реєстру виборців і правоохоронних органів, проте не визначено такого механізму.
65. При цьому, колегія суддів зауважує, що відсутність відповідного механізму є прогалиною в законодавчому регулюванні і не може бути перешкодою до реалізації права громадян на відкликання депутатів місцевих рад за народною ініціативою. Без усунення відповідних прогалин в правозастосуванні реалізація вказаного права була б фактично неможливою.
66. Даний висновок узгоджується із правовою позицією, яка викладена у постановах Верховного Суду від 25 квітня 2018 року в справі № 803/1159/17 і від 13 березня 2019 року в справі № 804/176/18.
67. Разом з цим, колегія суддів зазначає, що відповідач вчинив усі необхідні та залежні від нього дії для того, щоб залучити правоохоронні органи для перевірки достовірності відомостей про громадян та їхні підписи, що підтверджується матеріалами справи.
68. Зокрема, судами попередніх інстанцій встановлено, що голова Ломачинецької сільської виборчої комісії листом від 01 серпня 2018 року звертався до начальника Сокирянського відділення поліції Кельменецького відділу поліції Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області, в якому просив направити представників поліції та забезпечити перевірку достовірності підписів громадян.
69. Водночас, колегія суддів зазначає, що відповідачем хоча і здійснено перевірку достовірності відомостей про громадян, що містяться в підписних листах, без залучення правоохоронних органів, проте судами попередніх інстанцій встановлено також інші порушення норм чинного законодавства при проведенні процедури про відкликання депутатів та голови місцевої ради за народною ініціативою та прийнятті відповідачем відповідних рішень, а тому доводи скаржника не можуть бути підставою для скасування оскаржуваних судових рішень.
70. За такого правового регулювання та обставин справи суд касаційної інстанції погоджується з висновками судів першої та апеляційної інстанцій про наявність підстав для задоволення позову.
71. Враховуючи наведене, Верховний Суд не встановив неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні оскаржуваних судових рішень.
72. Відповідно до статті 350 КАС України суд касаційної інстанції залишає касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін, якщо визнає, що суди першої та апеляційної інстанцій не допустили неправильного застосування норм матеріального права або порушень норм процесуального права при ухваленні судових рішень чи вчиненні процесуальних дій.
73. З урахуванням викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судами першої та апеляційної інстанцій винесені законні і обґрунтовані рішення, постановлені з дотриманням норм матеріального та процесуального права, підстави для скасування чи зміни оскаржуваних судових рішень відсутні.
VI. Судові витрати
74. З огляду на результат касаційного розгляду даної справи, колегія суддів не вирішує питання щодо розподілу судових витрат.
Керуючись статтями 341, 345, 349, 350, 356, 359 Кодексу адміністративного судочинства України, Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду
ПОСТАНОВИВ:
1. Касаційну скаргу Ломачинецької сільської виборчої комісії залишити без задоволення.
2. Рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 січня 2019 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2019 року залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття, є остаточною та оскарженню не підлягає.
Суддя-доповідач О. А. Губська Судді М. В. Білак О. В. Калашнікова
Суд | Касаційний адміністративний суд Верховного Суду |
Дата ухвалення рішення | 11.06.2020 |
Оприлюднено | 12.06.2020 |
Номер документу | 89757520 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Касаційний адміністративний суд Верховного Суду
Губська О.А.
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Григораш Віталій Олександрович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні