Постанова
від 04.06.2020 по справі 916/523/19
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04 червня 2020 року м. ОдесаСправа № 916/523/19 Південно-західний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів головуючого судді Лавриненко Л.В.

суддів Таран С.В., Будішевської Л.О.

секретар судового засідання - Діхтяренко О.Б.

розглянувши матеріали апеляційної скарги Акціонерного товариства "Одесаобленерго" м. Одеса

на рішення Господарського суду Одеської області від 13.11.2019 р.

у справі № 916/523/19

за позовом Акціонерного товариства "Одесаобленерго" м. Одеса

до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕМ" с.м.т. Затока

про визнання договору укладеним

та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕМ" с.м.т. Затока

до відповідача Акціонерного товариства "Одесаобленерго" м. Одеса

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача за зустрічним позовом:

1) Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (НКРЕКП);

2) Товариства з обмеженою відповідальністю "Одесатурист;

3) Товариство з обмеженою відповідальністю "ВІО-ЛЕ"

про визнання договору укладеним та стягнення,

за участю представників сторін:

від Акціонерного товариства "Одесаобленерго": Оляш К.І.

від Товариства з обмеженою відповідальністю "ЗЕМ": Компанієць М.М.

ВСТАНОВИВ:

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 21.02.2020 р. апеляційну скаргу Акціонерного товариства "Одесаобленерго" на рішення Господарського суду Одеської області від 13.11.2019 р. по справі № 916/523/19 прийнято до провадження колегією суддів у складі: головуючого судді Лавриненко Л.В., суддів Будішевської Л.О., Таран С.В.

Відповідно до ст. 269 ГПК України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї.

Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.

У суді апеляційної інстанції не приймаються і не розглядаються позовні вимоги та підстави позову, що не були предметом розгляду в суді першої інстанції.

Апеляційна скарга Акціонерного товариства "Одесаобленерго" розглянута в межах процесуального строку, встановленого ч. 1 ст. 273 ГПК України.

В березні 2019 р. Акціонерне товариство Одесаобленерго м. Одеса звернулось до Господарського суду Одеської області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока про визнання укладеним з 01.01.2019 р. договору про спільне використання електричних мереж в редакції типового договору, викладеного в Додатку № 1 до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 р. № 312.

В квітні 2019 р. позивач змінив предмет позову і просив визнати укладеним з 01.01.2019 р. в його редакції договір про спільне використання технологічних електричних мереж з додатками: № 1 Однолінійна схема електропостачання , № 2 Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін , № 3 Акт прийому - здачі наданих послуг Основного споживача з утримання технологічних електричних мереж спільного використання (зразок), № 4 Довідка про обсяги переданої електроенергії (зразок), № 5 Порядок обрахування плати за спільне використання технологічних електричних мереж .

05.04.2019 р. Товариство з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока звернулось до Господарського суду Одеської області з зустрічним позовом до Акціонерного товариства Одесаобленерго м. Одеса, в якому просило визнати укладеним договір про спільне використання технологічних електричних мереж з додатками в редакції товариства. Крім вимоги немайнового характеру, зустрічна позовна заява містила вимогу про стягнення з Акціонерного товариства Одесаобленерго м. Одеса плати за спільне використання технологічних електричних мереж за січень - квітень 2019 р. в сумі 307 200,96 грн.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 13.11.2019 р. у справі № 916/523/19 договір про спільне використання технологічних електричних мереж визнано укладеним з 01.01.2019 р. в редакції Акціонерного товариства Одесаобленерго м. Одеса, оскільки запропонований ним примірник договору за змістом відповідає типовій формі договору, наведеній в додатку № 1 до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14.03.2018 р. № 312.

За цих же підстав місцевий господарський суд визнав укладеними в редакції Акціонерного товариства Одесаобленерго м. Одеса додатки до договору: № 3 Акт прийому - здачі наданих послуг Основного споживача з утримання технологічних електричних мереж спільного використання , № 4 Довідка про обсяги переданої електроенергії , та № 5 Порядок обрахування плати за спільне використання технологічних електричних мереж .

Додатки № 1 Однолінійна схема електропостачання та № 2 Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін місцевий господарський суд визнав укладеними в редакції Товариства з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока, пославшись на наявність у товариства права власності на трансформаторні підстанції та кабельні лінії, які відображені у відповідних додатках.

Запропоновані Товариством з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока додатки № 6 Перелік споживачів АТ Одесаобленерго , які отримують електроенергію через мережі організації ТОВ ЗЕМ , № 7 Перелік місць встановлення розрахункових приладів обліку електроенергії, фіксуючих обсяги переданої електроенергії в мережі , № 8 Акт про обсяги електроенергії, переданої в мережі електропередавальної організації ТОВ ЗЕМ , № 9 Фактичний баланс електроенергії щомісяця місцевий господарський суд не прийняв з огляду на те, що такі додатки не передбачені типовою формою договору та Правилами роздрібного ринку електричної енергії.

Відмовляючи Товариству з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока у задоволенні зустрічного позову в частині стягнення з Акціонерного товариства Одесаобленерго м. Одеса плати за спільне використання технологічних електричних мереж в сумі 307 200,96 грн., місцевий господарський суд виходив з того, що товариством не надано належних та допустимих доказів на підтвердження факту наявності у нього на балансі 306.67359 умовних одиниць технологічних мереж, що унеможливило перевірку наявного у справі розрахунку витрат.

Не погодившись з рішенням Господарського суду Одеської області від 13.11.2019 р. у справі № 916/523/19 в частині правових підстав відмови у задоволенні зустрічного позову Товариства з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока про стягнення плати за спільне використання технологічних електричних мереж в сумі 307 200,96 грн., а також з визнаною місцевим господарським судом редакцією додатків № 1 Однолінійна схема електропостачання та № 2 Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін , Акціонерне товариство Одесаобленерго м. Одеса оскаржило його до Південно - західного апеляційного господарського суду.

В апеляційні скарзі акціонерне товариство стверджує, що правовою підставою виникнення у нього обов`язку здійснювати плату за спільне використання технологічних електричних мереж є узгоджений із структурним підрозділом НКРЕКП на території кошторис витрат на утримання технологічних електричних мереж спільного використання з обґрунтуванням кожної статті витрат та розрахунок плати за спільне використання технологічних електричних мереж.

В силу приписів п. 2.5.6. Правил роздрібного ринку електричної енергії до надання основним споживачем погодженого в установленому порядку кошторису витрат на утримання технологічних електричних мереж, які використовуються для розподілу та/або транспортування електричної енергії, ці витрати покладаються на основного споживача.

З огляду на те, що Товариство з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока кошторису витрат на утримання технологічних електричних мереж спільного використання у відповідному структурному підрозділі НКРЕКП не погодило і Акціонерному товариству Одесаобленерго м. Одеса не подало, позивач наполягає на тому, що правовою підставою для відмови у задоволенні позову товариства в частині стягнення плати за спільне використання технологічних електричних мереж в сумі 307 200,96 грн. має бути відсутність порушеного права.

Акціонерне товариство Одесаобленерго м. Одеса заперечує також проти визнання укладеними додатків № 1 та № 2 до договору про спільне використання технологічних електричних мереж в редакції Товариства з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока, оскільки під час розгляду цієї справи між сторонами виник спір з приводу прав власності на електричні мережі та обладнання, а також щодо визначення межі балансової належності та експлуатаційної відповідальності сторін.

Позивач (за первісним позовом) наполягає на тому, що він є власником двох кабельних ліній: КЛ1-10 кВ ТП-1246 - ТП-1251 та КЛ2-10 кВ ТП-1246 - ТП-1251 на підставі укладеного з Товариством з обмеженою відповідальністю ВІО-Ле м. Полтава договору про безоплатну передачу у власність майна від 19.07.2013 р. № 02/19/07/2013, а також двох кабельних ліній: КЛ1-10 кВ ТП-1257 - ТП-1246 та КЛ2-10 кВ ТП-1257 - ТП-1246 на підставі укладеного з Товариством з обмеженою відповідальністю Медик договору від 01.11.2013 р. № 03/01/11/2013.

Крім того, відповідно до договору купівлі - продажу від 03.06.2013 р. № 05/03/06/2013, укладеного з Медичним реабілітаційним центром Затока МВС України, акціонерне товариство набуло право власності на обладнання ТП-1246:

- трансформатор силовий ТМЗ-400-10/0,4, заводський номер № 3264;

- трансформатор силовий ТМЗ-630-10/0,4, заводський номер № 8636;

- РУ 10кВ: комірки КСО з ВН та запобіжниками; комірки КСО з ВН (ввідні); комірки КСО з ВН (розподільчі); секційні роз`єднувачі;

- РУ 0,4кВ: панелі ЩО 70 (ввідні); панелі ЩО (розподільні).

В свою чергу дві кабельні лінії: КЛ1-10кВ ПС 110/10кВ Кароліно - ТП-1257 та КЛ2-10кВ ПС 110/10 кВ Кароліно ТП-1257 були передані до статутного капіталу Акціонерного товариства Одесаобленерго м. Одеса згідно з Переліком нерухомого майна, яке увійшло до статутного фонду АТ Одесаобленерго під час корпоратизації станом на 01.07.1995 р., затвердженого наказом Мінпаливенерго України від 04.11.2003 р. № 635.

Відповідно до цього наказу до статутного капіталу акціонерного товариства було передане також обладнання, яке знаходиться в ТП-1257, 4 комірки 10кВ в РУ-10кВ.

Позивач наполягає на тому, що наявність у Товариства з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока права власності на будівлі ТП-1257 та ТП 1246 не дає підстав для відображення цього майна в договорі, оскільки в Акті розмежування та Однолінійній схемі має бути відображене саме обладнання та електричні мережі.

З огляду на викладені обставини, Акціонерне товариство Одесаобленерго м. Одеса просить змінити мотивувальну частину рішення Господарського суду Одеської області від 13.11.2019 р. у справі № 916/523/19 щодо підстав відмови Товариству з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока у задоволенні зустрічного позову про стягнення 307 200,96 грн. та резолютивну частину цього рішення, виклавши додатки № 1 Однолінійна схема електропостачання та № 2 Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін до договору про спільне використання технологічних електричних мереж в редакції Акціонерного товариства Одесаобленерго м. Одеса.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши доводи та заперечення учасників справи, суд апеляційної інстанції встановив наступні обставини.

11.06.2017 р. набрав чинності Закон України Про ринок електричної енергії від 13.04.2017 р. № 2019-VIII.

Абзацами 15 та 16 п. 13 Прикінцевих та перехідних положень цього Закону передбачено, що ліцензії на провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та постачання електричної енергії за регульованим тарифом підлягають анулюванню з 1 січня 2019 року. До анулювання зазначених ліцензій діяльність з розподілу та постачання електричної енергії провадиться на підставі чинних ліцензій, що були видані до дня набрання чинності цим Законом.

Діяльність з розподілу електричної енергії з 1 січня 2019 року здійснюється на підставі нових ліцензій на провадження діяльності з розподілу електричної енергії.

Пунктом 1 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг Щодо анулювання ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами та/або з постачання електричної енергії за регульованим тарифом, виданих ДПМОУ 102 ПЕМ , АТ ДТЕК КРИМЕНЕРГО , ПАТ ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ СЕВАСТОПОЛЬЕНЕРГО , ПРАТ СКЕК , КП МЕМ та ТОВ ЗЕМ від 07.12.2018 р. № 1671 Товариству з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока анульовано ліцензію на право провадження господарської діяльності з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, видану відповідно до постанови Національної комісії з питань регулювання електроенергетики України від 02.09.1998 р. № 1115.

Відповідно до п. 3 постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 07.12.2018 р. № 1671 на Товариство з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока покладено обов`язок в строк до 01 січня 2019 року:

1) забезпечити завершення організаційних заходів, пов`язаних з анулюванням ліцензій з передачі електричної енергії місцевими (локальними) електричними мережами, зокрема, але не виключно: надавати послуги з розподілу електричної енергії за тарифами, встановленими постановою НКРЕКП від 24 січня 2018 року N 92 (із змінами і доповненнями), із дотриманням визначених напрямків та обсягів використання коштів за статтями витрат структур тарифів;

2) укласти з Акціонерним товариством Одесаобленерго м. Одеса договір про спільне використання електричних мереж на основі типового договору, наведеного в додатку 1 до Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 312, із відкладальною умовою набрання ним чинності з 01 січня 2019 року або врегулювати питання іншим шляхом відповідно до чинного законодавства з метою забезпечення безперебійного постачання електричної енергії споживачам.

Звернення Акціонерного товариства Одесаобленерго м. Одеса з позовом про визнання договору про спільне використання технологічних електричних мереж укладеним обумовлено тим, що Товариство з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока з пропозицією про укладення цього договору в порушення п. 3 постанови НКРЕКП від 07.12.2018 р. № 1671 не зверталось.

В свою чергу Товариство з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока, звернувшись до суду з зустрічним позовом, стверджує, що відповідно до п. 2.5.2. Правил роздрібного ринку електричної енергії пропозицію укласти відповідний договір власнику електричних мереж повинен направити саме оператор системи розподілу.

Відповідно до ч. 1 - ч. 4 ст. 179 ГК України майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і негосподарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями.

Кабінет Міністрів України, уповноважені ним або законом органи виконавчої влади можуть рекомендувати суб`єктам господарювання орієнтовні умови господарських договорів (примірні договори), а у визначених законом випадках - затверджувати типові договори.

Укладення господарського договору є обов`язковим для сторін, якщо він заснований на державному замовленні, виконання якого є обов`язком для суб`єкта господарювання у випадках, передбачених законом, або існує пряма вказівка закону щодо обов`язковості укладення договору для певних категорій суб`єктів господарювання чи органів державної влади або органів місцевого самоврядування.

При укладенні господарських договорів сторони можуть визначати зміст договору на основі:

вільного волевиявлення, коли сторони мають право погоджувати на свій розсуд будь-які умови договору, що не суперечать законодавству;

примірного договору, рекомендованого органом управління суб`єктам господарювання для використання при укладенні ними договорів, коли сторони мають право за взаємною згодою змінювати окремі умови, передбачені примірним договором, або доповнювати його зміст;

типового договору , затвердженого Кабінетом Міністрів України, чи у випадках, передбачених законом, іншим органом державної влади, коли сторони не можуть відступати від змісту типового договору, але мають право конкретизувати його умови ;

договору приєднання, запропонованого однією стороною для інших можливих суб`єктів, коли ці суб`єкти у разі вступу в договір не мають права наполягати на зміні його змісту.

За приписами ч. 4 ст. 49 Закону України Про ринок електричної енергії основний споживач зобов`язаний укласти з оператором системи розподілу, на території здійснення ліцензованої діяльності з розподілу якого розташовані його мережі, договір про спільне використання електричних мереж за типовою формою, затвердженою Регулятором.

Основним споживачем у розумінні ч. 1 цієї норми є споживач та/або власник електричних мереж, який не є оператором системи розподілу, електричні мережі якого використовуються для розподілу електричної енергії іншим споживачам, а також для транспортування електричної енергії в мережі оператора системи розподілу.

Відповідно до ч. 2 ст. 49 Закону відносини між основним споживачем та користувачами, що живляться від його мереж, та оператором системи розподілу та/або оператором системи передачі регулюються кодексом систем розподілу, кодексом системи передачі, правилами роздрібного ринку та договорами, укладеними на їх основі.

Відповідно до абз. 15 п. п. 1.1.2. Правил роздрібного ринку електричної енергії, затверджених постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14.03.2018 р. № 312, договір про спільне використання технологічних електричних мереж - це домовленість двох сторін, що встановлює зміст та регулює правовідносини між оператором системи розподілу та основним споживачем, мережі якого розташовані на території ліцензованої діяльності оператора системи розподілу, під час транспортування електричної енергії технологічними електричними мережами основного споживача, що укладається за типовою формою, затвердженою Регулятором, та згідно з яким передбачається оплата вартості послуг з використання технологічних електричних мереж основного споживача, визначеної за затвердженою Регулятором методикою.

Пунктом 2.5.1. Правил передбачено, що для забезпечення розподілу електричної енергії іншим споживачам, а також для транспортування електричної енергії в мережі оператора системи розподілу електричними мережами, що не належать оператору системи розподілу, між оператором системи розподілу та споживачем та/або власником цих мереж, який не є оператором системи розподілу, укладається договір про спільне використання технологічних електричних мереж, що укладається між ними на основі Типового договору про спільне використання технологічних електричних мереж (додаток 1 до цих Правил).

Як вбачається з матеріалів справи, місцевий господарський суд, проаналізувавши запропонований Акціонерним товариством Одесаобленерго м. Одеса примірник договору про спільне використання технологічних електричних мереж, дійшов висновку, що його зміст відповідає змісту типового договору, наведеного в додатку № 1 до Правил роздрібного ринку електричної енергії, і тому визнав цей договір укладеним в редакції, запропонованій позивачем.

Пунктами 1.1. та 1.2. типового договору про спільне використання технологічних електричних мереж передбачено, що основний споживач зобов`язується забезпечити технічну можливість доставки електричної енергії необхідного обсягу та рівня потужності (із забезпеченням якості, надійності та безперервності) власними технологічними електричними мережами в точки приєднання електроустановок Користувача або інших суб`єктів господарювання, розподіл (передачу) електричної енергії яким забезпечує Користувач, а Користувач - своєчасно сплачувати вартість послуг Основного споживача з утримання технологічних електричних мереж спільного використання та інші послуги відповідно до умов цього Договору.

Доставка електричної енергії забезпечується відповідно до Однолінійної схеми, який є додатком 1 до цього Договору, наданого Основним споживачем, з обов`язковим зазначенням місць встановлення, типів, марки обладнання, довжини ліній, які задіяні в передачі електричної енергії.

Основний споживач забезпечує доставку електричної енергії до межі балансової належності належних йому електричних мереж, визначених Актом розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін, який є додатком 2 до цього Договору.

Як вбачається зі змісту апеляційної скарги Акціонерного товариства Одесаобленерго м. Одеса, під час розгляду цієї справи між сторонами виник спір з приводу права власності на електричні мережі та обладнання:

- КЛ1-10 кВ ТП-1246 - ТП-1251;

- КЛ2-10 кВ ТП-1246 - ТП-1251;

- КЛ1-10 кВ ТП-1257 - ТП-1246;

- КЛ2-10 кВ ТП-1257 - ТП-1246 (кабельні лінії);

- обладнання ТП-1246: трансформатор силовий ТМЗ-400-10/0,4, заводський номер № 3264; трансформатор силовий ТМЗ-630-10/0,4, заводський номер № 8636; РУ 10кВ: комірки КСО з ВН та запобіжниками; комірки КСО з ВН (ввідні); комірки КСО з ВН (розподільчі); секційні роз`єднувачі; РУ 0,4кВ: панелі ЩО 70 (ввідні); панелі ЩО (розподільні).

- КЛ1-10кВ ПС 110/10кВ Кароліно - ТП-1257;

- КЛ2-10кВ ПС 110/10 кВ Кароліно ТП-1257 (кабельні лінії);

- обладнання, яке знаходиться в ТП-1257, 4 комірки 10кВ в РУ-10кВ.

З цього приводу суд апеляційної інстанції зазначає, що за приписами ч. 1 ст. 316 ЦК України правом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно до закону за своєю волею, незалежно від волі інших осіб.

В силу приписів ч. 1 ст. 321 ЦК України право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.

Як вбачається з наявної в матеріалах справи Інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо суб`єкта, сформованої 18.10.2019 р., за Товариством з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока зареєстроване право власності на об`єкт нерухомого майна - ТП № 1246. Складовими частинами об`єкта нерухомого майна (ТП № 1246) є: РУ-10кВ, РУ-0,4, трансформатор-1, трансформатор-2, електрокабеля ААБ-10 (додаткові відомості: загальною довжиною 1670 м, які проходять від ТП № 1246, розташованої на межі Б/В Озон , Б/В Воронежець до ТП № 2151, розташованої на території Б/В Залив ), кабельні лінії АСБ-10 (додаткові відомості: 1640 м від ТП № 1257 до ТП № 1246).

Відповідно до Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності від 17.09.2018 р. Акціонерне товариство Одесаобленерго м. Одеса є власником об`єкта нерухомого майна - комплексу будівель, інженерних споруд та мереж ПС 110/10 кВ Кароліно , розташованого за адресою: Одеська область, Овідіопольський район, с. Кароліно - Бугаз, вул. Одеська, 8. Складовими частинами цього майна, окрім об`єктів нерухомості, є: кабельні лінії 10 кВ, VIII (додаткові відомості: ПС 110/10кВ Кароліно - ЗТП 1257 (Кемпінг-1), 0,9 км ; ПС 110/10 кВ Кароліно - ЗТП 501, 0,7 км; ПС 110/10 кВ Кароліно - РП Промбаза к. 1, 0,79 км; ПС 110/10 кВ Кароліно до опори № 1 ПЛ - 10 кВ Курортний, 0,2 км; ПС 110/10 кВ Кароліно - РП Лиманський 1, 2,34 км; ПС 110/10 кВ Кароліно - ПЛ-10 кВ Сонячний, 0,7 км; ПС 110/10 кВ Кароліно - ЗТП 105, 04 км; ПС 110/10 кВ Кароліно - РП Промбаза к. 2, 0,75 км; ПС 110/10 кВ Кароліно - РП Лиманський 2, 2,34 км; ПС 110/10 кВ, Кароліно - ЗТП 1257 (Кемпінг-2), 0,9 км ; ПС 110/10 кВ Кароліно-КТП 110 (Аквапарк), 0,6 км; ПС 110/10 кВ Кароліно - до опори № 1 ПЛ-10 кВ Залізна дорога, 0,155 км).

За приписами п. 1 ст. 1 Закону України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень від 01.07.2004 р. № 1952-IV (зі змінами та дооповненнями) державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень - це офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Отже, наявні в матеріалах справи докази свідчать про те, що Товариство з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока є власником об`єкту нерухомого майна - ТП-1246, складовими частинами якого є обладнання, щодо якого існує спір, а Акціонерне товариство Одесаобленерго м. Одеса є власником комплексу будівель, інженерних споруд та мереж ПС 110/10 кВ Кароліно , складовими частинами якого є кабельні лінії 10 кВ, VIII, ПС 110/10кВ Кароліно - ЗТП 1257 (Кемпінг-1), 0,9 км та ПС 110/10 кВ, Кароліно - ЗТП 1257 (Кемпінг-2), 0,9 км.

Суд апеляційної інстанції в межах цієї справи не надає оцінки правомірності набуття сторонами права власності на відповідні об`єкти, а виходить виключно з тих фактів, які вже визнані державою і відображені у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

З огляду на викладені обставини, п. 1.1. та п. 1.2. розділу 1 додатку № 2 Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін належить викласти у наступній редакції:

1. Балансова належність електромереж та установок:

1.1. ОСРАТ Одесаобленерго :

- ПС 110/10 кВ Кароліно ;

- ПС 35/10 кВ Затока ;

- ТП № 101 з трансформаторами 1Т 630 кВ (2Т 250 кВ абонентський);

- ПЛ 10 кВ приєднання фідер Ж. Дорога ;

- Кабельні лінії 10 кВ: ПС 110/10 кВ Кароліно - ЗТП 1257 (Кемпінг-1), 0,9 км; ПС 110/10 кВ Кароліно - ЗТП 1257 (Кемпінг-2), 0,9 км.

1.2. Основний споживач ТОВ ЗЕМ :

- ТП № 1247 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1252 з трансформаторами 630 кВ + 400 кВ;

- ТП № 1253 з трансформаторами 2 х 630 кВ;

- ТП № 1259 з трансформаторами 2 х 400 кВ,

- ТП № 1248 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1203 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1266 з трансформаторами 2 х 630 кВ;

- ТП № 1204 з трансформаторами 2 х 630 кВ;

- ТП № 1206 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1207 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1258 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1708 з трансформаторами 2 х 250 кВ;

- ТП № 1529 з трансформаторами 1 х 250 кВ;

- ТП № 1246 з трансформаторами 400 кВ + 630 кВ;

- ТП № 1290 з трансформаторами 2 х 250 кВ;

- ТП № 1249 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1257 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1246 з трансформаторами 630 кВ + 400 кВ;

- ТП №1735 з трансформатором 400 кВ.

З огляду на те, що Акціонерне товариство Одесаобленерго м. Одеса є власником комплексу будівель, інженерних споруд та мереж ПС 110/10 кВ Кароліно , складовими частинами якого є кабельні лінії 10 кВ, VIII, ПС 110/10кВ Кароліно - ЗТП 1257 (Кемпінг-1), 0,9 км та ПС 110/10 кВ, Кароліно - ЗТП 1257 (Кемпінг-2), 0,9 км, межу балансової відповідальності за стан та обслуговування електромереж та експлуатаційної відповідальності слід встановити на болтовому з`єднанні наконечників кабельного вводу 10 кВ в ТП 1257 (Кемпінг - 1) та на болтовому з`єднанні наконечників кабельного вводу 10 кВ в ТП 1257 (Кемпінг - 2).

Щодо викладеної в апеляційній скарзі незгоди Акціонерного товариства Одесаобленерго м. Одеса з визначеними місцевим господарським судом правовими підставами відмови у задоволенні зустрічного позову Товариства з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока про стягнення плати за спільне використання технологічних електричних мереж в сумі 307 200,96 грн., суд апеляційної інстанції вважає зауважити на наступному.

Відповідно до п. 2.5.3. Правил роздрібного ринку електричної енергії оператори системи розподілу, які використовують технологічні електричні мережі основних споживачів для розподілу електричної енергії іншим споживачам, а також для транспортування електричної енергії у свої мережі, сплачують основним споживачам плату за спільне використання технологічних електричних мереж, яка визначається відповідно до методики, затвердженої Регулятором.

Методологія обрахування вартості обґрунтованих витрат на утримання технологічних електричних мереж спільного використання, у тому числі порядок складення кошторису витрат основних споживачів на утримання їх технологічних електричних мереж визначена Методикою обрахування плати за спільне використання технологічних електричних мереж, затвердженою постановою Національної комісії регулювання електроенергетики України від 12.06.2008 р. № 691.

Пунктами 1.8. та 2.5. Методики передбачено, що для підтвердження величини обґрунтованих витрат на утримання технологічних електричних мереж спільного використання за розрахунковий період (базовий період) основний споживач складає кошторис витрат (без податку на додану вартість) на підставі бухгалтерських документів про фактичні витрати, що безпосередньо стосуються цього виду діяльності за попередній базовий період.

Кошторис витрат на утримання технологічних електричних мереж спільного використання з обґрунтуванням щодо кожної статті витрат та розрахунок плати за спільне використання технологічних електричних мереж подаються основним споживачем щороку на погодження до відповідного структурного підрозділу НКРЕКП на території.

Кошторис витрат на утримання технологічних електричних мереж спільного використання та/або зміни до нього розглядаються відповідним структурним підрозділом НКРЕКП на території не більше 30 календарних днів.

Узгоджений зі структурним підрозділом НКРЕКП на території кошторис витрат на утримання технологічних електричних мереж спільного використання (та/або зміни до нього), який є невід`ємним додатком до договору про спільне використання технологічних електричних мереж, подається оператору системи основним споживачем (його уповноваженою особою) протягом 30 календарних днів від дати погодження безпосередньо або поштовим зв`язком (рекомендованим листом з повідомленням про вручення).

Отже, з огляду на приписи вказаних норм, визначення у договорі про спільне використання технологічних електричних мереж плати за спільне використання електричних мереж можливе лише після погодження відповідним структурним підрозділом НКРЕКП на території кошторису витрат на утримання таких мереж.

Матеріали справи не містять доказів звернення Товариства з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока до структурного підрозділу НКРЕКП на території за погодженням кошторису витрат на утримання технологічних електричних мереж спільного використання, надання погодженого кошторису Акціонерному товариству Одесаобленерго м. Одеса та ухилення останнього від визначення плати за спільне використання електричних мереж на підставі погодженого кошторису, а тому суд апеляційної інстанції погоджується з доводами Акціонерного товариства Одесаобленерго м. Одеса про те, що правовою підставою відмови Товариству з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока у задоволенні позову про стягнення плати за спільне використання технологічних електричних мереж в сумі 307 200,96 грн. повинна бути передчасність цих вимог, оскільки права Товариства з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока в цій частині не порушені.

Відповідно до ч. 1 - ч. 3 та ч. 5 ст. 236 ГПК України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим.

Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права.

Судове рішення має відповідати завданню господарського судочинства, визначеному цим Кодексом.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

В силу приписів п. 3 ч. 1 ст. 277 ГПК України невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи є однією з підстав для зміни судового рішення.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 129 ГПК України у спорах, що виникають при укладанні, зміні та розірванні договорів, судовий збір покладається на сторону, яка безпідставно ухиляється від прийняття пропозицій іншої сторони, або на обидві сторони, якщо судом відхилено частину пропозицій кожної із сторін.

Враховуючи ту обставину, що суд апеляційної інстанції частково погодився з доводами Акціонерного товариства Одесаобленерго м. Одеса, судовий збір, сплачений позивачем за подання апеляційної скарги на рішення Господарського суду Одеської області від 13.11.2019 р. у цій справі, покладається на сторін порівну.

З огляду на викладене, керуючись ст. ст. 270, 273, 275, 277 ГПК України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Акціонерного товариства Одесаобленерго м. Одеса задовольнити частково.

Рішення Господарського суду Одеської області від 13.11.2019 р. у справі № 916/523/19 змінити, виклавши п. 1.1., п. 1.2. розділу 1 та абз. 2 та 3 п. 2 додатку № 2 Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін в наступній редакції:

1. Балансова належність електромереж та установок:

1.1. ОСРАТ Одесаобленерго :

- ПС 110/10 кВ Кароліно ;

- ПС 35/10 кВ Затока ;

- ТП № 101 з трансформаторами 1Т 630 кВ (2Т 250 кВ абонентський);

- ПЛ 10 кВ приєднання фідер Ж. Дорога ;

- Кабельні лінії 10 кВ: ПС 110/10 кВ Кароліно - ЗТП 1257 (Кемпінг-1), 0,9 км; ПС 110/10 кВ Кароліно - ЗТП 1257 (Кемпінг-2), 0,9 км.

1.2. Основний споживач ТОВ ЗЕМ :

- ТП № 1247 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1252 з трансформаторами 630 кВ + 400 кВ;

- ТП № 1253 з трансформаторами 2 х 630 кВ;

- ТП № 1259 з трансформаторами 2 х 400 кВ,

- ТП № 1248 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1203 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1266 з трансформаторами 2 х 630 кВ;

- ТП № 1204 з трансформаторами 2 х 630 кВ;

- ТП № 1206 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1207 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1258 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1708 з трансформаторами 2 х 250 кВ;

- ТП № 1529 з трансформаторами 1 х 250 кВ;

- ТП № 1246 з трансформаторами 400 кВ + 630 кВ;

- ТП № 1290 з трансформаторами 2 х 250 кВ;

- ТП № 1249 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1257 з трансформаторами 2 х 400 кВ;

- ТП № 1246 з трансформаторами 630 кВ + 400 кВ;

- ТП №1735 з трансформатором 400 кВ.

2. Межа відповідальності за стан та обслуговування електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін між ОСРАТ Одесаобленерго м. Одеса та Основним споживачем - ТОВ ЗЕМ с.м.т. Затока встановлюється на:

- болтовому з`єднанні наконечників кабельного вводу 10 кВ в ТП 1257 (Кемпінг - 1);

- болтовому з`єднанні наконечників кабельного вводу 10 кВ в ТП 1257 (Кемпінг - 2).

Викладену в резолютивній частині рішення Господарського суду Одеської області від 13.11.2019 р. у справі № 916/523/19 Однолінійну схему , яка є додатком № 1 до договору про спільне використання технологічних електричних мереж, змінити, враховуючи зміни, внесені до п. 1.1., п. 1.2. розділу 1, абз. 2 та абз. 3 п. 2 додатку № 2 Акт розмежування балансової належності електромереж та експлуатаційної відповідальності сторін .

Мотивувальну частину рішення Господарського суду Одеської області від 13.11.2019 р. у справі № 916/523/19 в частині підстав відмови у задоволенні вимог Товариства з обмеженою відповідальністю ЗЕМ с.м.т. Затока за зустрічним позовом про стягнення 307 200,96 грн. викласти в редакції цієї постанови.

В решті рішення Господарського суду Одеської області від 13.11.2019 р. у справі № 916/523/19 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття і може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду, в порядку та на умовах, передбачених ГПК України.

Повний текст постанови складено та підписано 12.06.2020 р.

Головуючий суддя Л.В. Лавриненко

Судді: С.В. Таран

Л.О. Будішевська

Дата ухвалення рішення04.06.2020
Оприлюднено15.06.2020
Номер документу89766379
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —916/523/19

Постанова від 30.07.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 22.06.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Постанова від 04.06.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 07.05.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 23.03.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 11.03.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 21.02.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Лавриненко Л.В.

Ухвала від 04.02.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 13.01.2020

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

Ухвала від 24.12.2019

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Поліщук Л.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні