Рішення
від 09.06.2020 по справі 280/535/20
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

09 червня 2020 року Справа № 280/535/20 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді: Семененко М.О., за участю секретаря судового засідання: Стовбур А.Ю., розглянувши за правилами загального позовного провадження в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом

Головного управління Держпраці у Запорізькій області (69032, м.Запоріжжя, вул.Північне шосе, 25; код ЄДРПОУ 39833546)

до Комунального підприємства Долинське Долинської сільської ради (70420, Запорізька область, Запорізький район, с.Долинське, вулиця Центральна, буд.36; код ЄДРПОУ 40127187)

про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління Держпраці у Запорізькій області (далі - позивач, ГУ Держпраці у Запорізькій області) до Комунального підприємства Долинське Долинської сільської ради (далі - відповідач, КП Долинське ), у якій позивач просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до відповідача, а саме: заборонити виконання робіт вантажниками ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , та водієм ОСОБА_3 без проведення спеціального навчання і перевірки знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці; виконання робіт вантажниками ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , без забезпечення спецодягом, спецвзуттям; виконання робіт по завантаженню сміттєвоза твердими побутовими відходами з контейнерів без опускання опор домкратів; заборонити експлуатацію електроустановок без проведення опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів; заборонити використання в роботі кабелів- подовжувачів (кабінет бухгалтерії, 2 од.), яким не проведено періодичну не рідше 1 разу на 6 місяців перевірку; заборонити допуск до роботи водіїв без проведення передрейсового та післярейсового медичного оглядів - до усунення порушення.

В обґрунтування заявлених вимог позивач зазначає, що з 29.10.2019 по 31.10.2019 відповідно до наказу ГУ Держпраці у Запорізькій області від 22.10.2019 №1894 посадовими особами позивача проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки суб`єкта господарювання КП Долинське . Під час проведення перевірки виявлено порушення нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров`ю працюючих. З огляду на таке вказує, що є підстави для застосування до відповідача заходів реагування у сфері державного нагляду та просить позовні вимоги задовольнити.

Ухвалою суду від 27.01.2020 позовну заяву залишено без руху, позивачу надано строк для усунення недоліків позовної заяви.

Ухвалою суду від 11.02.2020 відкрито загальне позовне провадження у справі, призначено підготовче засідання на 26.02.2020.

26.02.2020 відповідачем подано до суду відзив на позовну заяву (вх.№9119), в якому зазначено, що викладені в позовній заяві порушення законодавства про охорону праці усунені у повному обсязі. На підставі зазначеного, вважає, що позовні вимоги є безпідставними та необґрунтованими. Просить у задоволенні позову відмовити у повному обсязі.

Ухвалою суду від 26.02.2020 відкладено підготовче засідання на 30.03.2020.

Ухвалою суду від 30.03.2020 продовжено підготовче провадження у справі на 30 днів, відкладено підготовче засідання на 12.05.2020.

Ухвалою суду від 12.05.2020 закрито підготовче провадження у справі та за відповідними заявами сторін вирішено подальший розгляд справи здійснювати в порядку письмового провадження.

Розглянувши матеріали справи, суд встановив такі обставини.

На підставі наказу ГУ Держпраці у Запорізькій області від 22.10.2019 №1894 в період з 29.10.2019 по 31.10.2019 було проведено планову перевірку дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки суб`єкта господарювання КП Долинське за результатами якої складено акт перевірки суб`єкта господарювання (виробничого об`єкта) №286 від 31.10.2019 (далі - Акт №286)

Перевіркою встановлено ряд порушень Закону України Про охорону праці від 14.10.1992 №2694-XII (далі - Закон №2694-XII), детальний опис яких зазначено в розділі V Порушення вимог законодавства, які було виявлено під час перевірки Акту №286.

Так, зокрема, виявлено порушення:

- статті 18 - на підприємстві вантажники ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , та водій ОСОБА_3 допущені до роботи без проведення спеціального навчання і перевірки знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці, що є порушенням вимог п.3.16, п.3.1., п.1.4. НПАОП 0.00-4.12-05 (рядок 16);

- статті 8 - працівників підприємства, а саме: вантажники ОСОБА_5 , ОСОБА_2 , допущено до роботи без забезпечення спецодягом, спецвзуттям, чим порушено вимоги п.1 р.ІІ НПАОП 0.00-7.17-18 (рядок 24);

- статті 13 - під час завантаження сміттєвоза, твердими побутовими відходами з контейнера, (с.Бабурка) водій ОСОБА_3 допустив виконання робіт без опускання опор домкратів до зіткнення з поверхнею площадки відповідно до вимог п.2.9.2 інструкції з експлуатації заводу-виробника, чим порушено вимоги п.2.4 р.2 НПАОП 90.00-1.05-00. Правила охорони праці при зборі, вивезенні і знешкодженні побутових відходів , затверджені наказом Мінпраці України 06.10.2000 №268 (рядок 25);

- статті 27 - на підприємстві при експлуатації електроустановок не проведено опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів з оформленням відповідного акту, що є порушенням вимог п.8.1, п.8.2 НПАОП 40.1-1.21-98 (рядок 27);

- статті 13 - допущено використання в роботі кабелів-подовжувачів (кабінет бухгалтерії, 2 од.), яким не проведено періодичну не рідше 1 разу на 6 місяців перевірку, чим порушено вимоги п.6.7.24 НПАОП 40.1-1.21-98 (рядок 34);

- статті 13, 14 - на підприємстві не проводиться перед рейсовий та після рейсовий медичний огляд водіїв, не проводиться тестування на алкоголь з реєстрацією результатів в журналі відповідно до вимог п.4.6 Положення про медичний огляд кандидатів у водії та водіїв транспортних засобів, що є порушенням вимог п 1.4. розділу 1 НПАОП 0.00-1.62-12 Правил охорони праці на автомобільному транспорті , затверджених Міністерством надзвичайних ситуацій наказом №964 від 09.07.2012, зареєстрованих в Міністерстві юстиції України 01.08.2012 за №1299/21611 (далі - НПАОП 0.00- 1.62-12) (рядок 36).

У зв`язку з виявленням порушень вимог законодавства, зазначених у рядках №16, 24, 25, 27, 34, 36, таблиці, відповідача попереджено про необхідність негайного зупинення робіт (виробництва):

- виконання робіт вантажниками ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , та водієм ОСОБА_3 без проведення спеціального навчання і перевірки знань відповідних нормативно-правових актів з охорони праці;

- виконання робіт вантажниками ОСОБА_4 , ОСОБА_2 , без забезпечення спецодягом, спецвзуттям;

- виконання робіт по завантаженню сміттєвоза твердими побутовими відходами з контейнерів без опускання опор домкратів;

- експлуатацію електроустановок без проведення опосвідчення стану безпеки електроустановок споживачів;

- використання в роботі кабелів-подовжувачів (кабінет бухгалтерії, 2 од.), яким не проведено періодичну не рідше 1 разу на 6 місяців перевірку;

- допуск до роботи водіїв без проведення передрейсового та післярейсового медичного оглядів.

У зв`язку із виявленням з боку відповідача порушень вимог нормативно правових актів з питань охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, зафіксованих в Акті №286, позивач звернувся до суду з даним позовом, у якому просить застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до статті 4 Закону №2694-XII визначено, що державна політика в галузі охорони праці базується, у тому числі на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Згідно з вимог статті 38 Закону №2694-XII, державний нагляд за додержанням законів та інших нормативно-правових актів про охорону праці здійснюють, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Як зазначено у пункті 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 №96, Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

За приписами пункту 7 даного Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи. На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

Наказом Державної служби України з питань праці від 03.08.2018 №84 затверджено Положення про Головне управління Держпраці у Запорізькій області, згідно з пунктом 1 якого ГУ Держпраці у Запорізькій області (далі - Управління Держпраці) є територіальним органом Державної служби України з питань праці, що їй підпорядковується.

Згідно з підпунктом 16 пункту 4 Положення про ГУ Держпраці у Запорізькій області, Управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці в частині безпечного ведення робіт, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань:

- забезпечення працівників спеціальним одягом, спеціальним взуттям та іншими засобами індивідуального та колективного захисту;

- монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки;

- безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами, проведення робіт з утилізації звичайних видів боєприпасів, ракетного палива та вибухових матеріалів військового призначення;

- виробництва, зберігання, використання отруйних речовин у виробничих процесах, у тому числі продуктів біотехнологій та інших біологічних агентів;

- організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності №877-V від 05.04.2007 (далі - Закон №877-V).

Відповідно до статті 1 Закону №877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Як зазначено у частині 4 статті 4 Закону №877-V виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.

Згідно з частиною 1 статті 39 Закону №2694-XII посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право, серед іншого: забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих.

Відповідно до частини 7 статті 7 Закону №877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до частини 5 статті 4 Закону №877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути призупинені виключно за рішенням суду.

Аналіз наведених положень нормативно-правових актів дає підстави стверджувати, що застосування заходів реагування у вигляді зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг може здійснюватися виключно на підставі рішення адміністративного суду за позовом органів Держпраці у разі коли виявлені порушення законодавства про охорону праці та промислової безпеки спричиняють загрозу життю та здоров`ю людей.

При цьому, право на звернення до суду виникає у органу державного нагляду на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, та за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг.

Суд зауважує, що в адміністративних справах щодо застосування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю) суд має встановити наявність підстав для застосування таких заходів на момент постановлення судового рішення, зокрема, наявність не усунутих суб`єктом господарювання порушень вимог законодавства, які дійсно створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Крім того, застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) полягає в убезпеченні працівників підприємства та його відвідувачів від можливої небезпеки. Разом з тим, форма такого захисту повинна бути розумною, не порушувати прав відповідача і не повинна перешкоджати власнику (користувачу) вживати заходів до усунення виявлених порушень. До того ж, захід реагування у вигляді повного зупинення виконання робіт (виробництва) є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущенні порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

З матеріалів справи вбачається, що підставою для звернення позивача до суду з даним позовом стали виявленні у пунктах №16, 24, 25, 27, 34,36 розділу V Акту №286 порушення.

Судом встановлено, що станом на час розгляду справи по суті, вищевказані порушення вимог законодавчих та нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки відповідачем усунено, що підтверджується актом перевірки суб`єкта господарювання №77/3 від 02.03.2020.

Отже, судом встановлено, що відповідачем самостійно у повному обсязі усунено виявлені під час перевірки порушення, які були підставою для звернення до суду із вказаним позовом, а тому на даному етапі відсутня загроза життю та здоров`ю людей, у зв`язку з чим підстави для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду до КП Долинське відсутні.

Суд звертає увагу, що позивач не скористався своїм правом на відмову від позову внаслідок задоволення його відповідачем після подання позовної заяви, у зв`язку з чим суд вирішує справу по суті заявлених позовних вимог.

Частиною першою статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

З огляду на викладене, зважаючи на той факт, що відповідачем усунені всі порушення вимог законодавства з охорони праці, які становили загрожу життю та здоров`ю людей, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення позову.

Відповідно до приписів статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз, тому судові витрати у даному випадку з відповідача стягненню не підлягають.

Враховуючи відсутність доказів понесення позивачем витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, розподіл судових витрат не здійснюється.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст.2, 5, 9, 77, 132, 139, 143, 243-246, 255, 295, пункту 3 розділу VI Прикінцеві положення Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

У задоволенні адміністративного позову Головного управління Держпраці у Запорізькій області до Комунального підприємства Долинське Долинської сільської ради про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду - відмовити.

Розподіл судових витрат не здійснюється.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

З урахуванням пункту 3 розділу VI "Прикінцеві положення" Кодексу адміністративного судочинства України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), процесуальні строки, зокрема, строки апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.

До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга може бути подана до Третього апеляційного адміністративного суду через Запорізький окружний адміністративний суд.

Повне найменування сторін та інших учасників справи:

Позивач - Головне управління Держпраці у Запорізькій області, місцезнаходження: 69032, м.Запоріжжя, вул.Північне шосе, буд.25; код ЄДРПОУ 39833546.

Відповідач - Комунальне підприємство Долинське Долинської сільської ради, місцезнаходження: 70420, Запорізька область, Запорізький район, с.Долинське, вул. Центральна, буд.36; код ЄДРПОУ 40127187.

Повне судове рішення складено 09.06.2020.

Суддя М.О. Семененко

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.06.2020
Оприлюднено14.06.2020
Номер документу89779580
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —280/535/20

Рішення від 09.06.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 11.02.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

Ухвала від 27.01.2020

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Семененко Марина Олександрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні