ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"12" червня 2020 р. справа № 300/807/20
м. Івано-Франківськ
Суддя Івано-Франківського окружного адміністративного суду Главач І.А., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області до Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю), -
ВСТАНОВИВ:
Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області (надалі - позивач) звернулося до суду з позовом до Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області (надалі - відповідач), в якому просить суд застосувати заходи реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації будівель (споруд, приміщень) Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області за адресою: вулиця Шевченка, 71, село Гута, Богородчанський район, Івано-Франківська область, шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Позовні вимоги мотивовані тим, що за наслідками позапланової перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області за адресою: вулиця Шевченка, 71, село Гута, Богородчанський район, Івано-Франківська область, складено акт за № 4 від 10.01.2020. Згідно вказаного акту в Гутівському навчально-виховному комплексі Богородчанської районної ради Івано-Франківської області наявні порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. Позивач стверджує, що виявлені під час позапланової перевірки порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки створюють реальну загрозу життю та здоров`ю людей, а тому відповідно до статті 68 Кодексу цивільного захисту України Управління ДСНС України в Івано-Франківській області просить суд застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме: зупинення та заборони експлуатації будівель (споруд, приміщень) Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області за адресою: вулиця Шевченка, 71, село Гута, Богородчанський район, Івано-Франківська область, шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 14.04.2020 відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.
30.04.2020 через канцелярію Івано-Франківського окружного адміністративного суду надійшов відзив Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області від 27.047.2020 на позовну заяву, в якому відповідач заперечує проти задоволення позову. Так представник відповідача вказав, що частину порушень вимог законодавства з питань цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, які зафіксовані в акті перевірки № 4 від 10.01.2020 Гутівський навчально-виховний комплекс Богородчанської районної ради Івано-Франківської області усунув. Щодо решти порушень законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, що залишилися не усуненими, то відповідач зазначив, що вказані порушення будуть усунуті після надходження відповідних коштів. З метою виділення таких коштів, Гутівський навчально-виховний комплекс Богородчанської районної ради Івано-Франківської області звернувся з відповідними листами до голови Богородчанської районної ради, голови Богородчанської районної адміністрації з проханнями про виділення необхідних коштів для ліквідації даних недоліків. Окрім цього, відповідач зазначив, що виявлені позивачем порушення самі по собі не створюють безпосереднього ризику виникнення і розвитку пожеж, але можуть створювати небезпеку завдання шкоди життю та здоров`ю людей у процесі самої пожежі, ризик виникнення якої має вірогідний характер. Відповідач звернув увагу на те, що у зв`язку з карантинними обмеженнями не було можливим проведення деяких робіт, спрямованих на усунення порушень. Представник відповідача просив суд в задоволенні позову відмовити.
Розглянувши матеріали адміністративної справи в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у відповідності до вимог статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, дослідивши письмові докази, судом встановлено таке.
На підставі наказу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області від 12.12.2019 № 386 «Про проведення позапланових перевірок» (а.с. 7), посвідчення на проведення перевірки за № 754/09-18 від 18.12.2019 (а.с. 12), працівниками Богородчанського районного відділу Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області проведено позапланову перевірку Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області щодо додержання та виконання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки за адресою: вулиця Шевченка, 71, село Гута, Богородчанський район, Івано-Франківська область.
За результатами проведеної перевірки встановлено ряд порушень, які зафіксовані в акті перевірки додержання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 10.01.2020 за №4 (а.с. 13-21).
Так, при здійсненні перевірки було встановлено, що експлуатація даного об`єкту здійснюється з порушенням вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, а саме:
1) приміщення будівель гуртожитку не обладнано системами протипожежного захисту (автоматичною пожежною сигналізацією), що є порушенням п. 1.2 розділу V Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30.12.2014р. № 1417 (далі - Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
2) дерев`яні конструкції горища будівель не оброблено вогнетривким розчином, чим порушено п. 2.5 розділу III Наказу МВС від 30.12.2014р. №1417;
3) влаштовано незаповнений отвір та не відділено протипожежною перешкодою електрощитові, люк та двері виходу на горище, що є порушенням п. 2.3 розділу III, п. 1.24 розділу IV Наказу МВС від 30.12.2014р. №1417;
4) приміщення не забезпечено первинними засобами пожежогасіння (вогнегасниками) згідно вимог (п. 3.9 розділу V Наказу МВС від 30.12.2014р. №1417);
5) не пройшли технічне обслуговування наявні первинні засоби пожежогасіння (вогнегасники) (п. 3.17 розділу V Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
6) не проведено заміри опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електричних мереж та електроустановок від короткого замикання (п. 1.20 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
7) будівлю не захищено від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів (п. 1.21 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);
8) незасклені вікна на горищі над спортзалом (п. 2.12 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
9) відсутній другий евакуаційний вихід з приміщень ігрової (спальної) кімнати дитячого садка (п. 2.23 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
10) працівники не забезпечені засобами індивідуального захисту (ст. 20 Кодексу цивільного захисту України, п. 2, п. 9 Порядку забезпечення населення і особового складу невоєнізованих формувань засобами радіаційного та хімічного захисту, затвердженого ПКМУ від 19.08.2002 № 1200);
11) сходові клітки, коридори, проходи та інші евакуаційні виходи не обладнано евакуаційним освітленням (п. 2.31 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
12) вентиляційна камера захаращена сторонніми предметами (п. 2.12 розділу III; п. 2.22 розділ IV Наказ МВС від 30.12.2014р. №1417);
13) в електрощитку щитової підключення провода здійснено методом накладання на металеву кришку запобіжника (п. 1.6 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р.№ 1417);
14) в електрощитку щитової експлуатується провід з явним пошкодженням (оплавленням ізоляції) (п. 1.18 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);
15) в електрощитовій отвори проходження кабелів в стінах ущільнені горючим матеріалом (п. 2.4 розділу III Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417; п. 2.1.67 ПУЕ);
16) в розподільчих коробках коридору цокольного поверху, електрощитку біля спортзалу з`єднання, відгалуження та окільцювання жил проводів і кабелів не здійснено за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів (гвинтових, болтових тощо) (п. 1.6 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);
17) в розподільчій коробці коридору цокольного поверху наявні оголені електропровода (п. 1.18 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417);
18) корпуси електрообладнання в навчальній майстерні не заземлено (п. 1.1 розділу IV Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417; п. 5.3.10 ПУЕ);
19) приміщення лаборантської хімії не забезпечено металевою шафою (ящиком) для зберігання хімречовин (п. 2.1 розділу VI Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417; п. 1 розділ VIII Наказ МОН від 15.08.2016 № 974 Про затвердження Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти України);
20) відсутній під`їзд з твердим покриттям до річки з майданчиком (пірсом) розміром не менше 12 х 12 м для встановлення пожежних автомобілів (п. 2.1 розділу V Наказ МВС від 30.12.2014 р. № 1417; п. 2 розділ III Наказ МОН від 15.08.2016 №974).
10.01.2020 Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області винесло припис № 4 про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, яким зобов`язано Гутівський навчально-виховний комплекс Богородчанської районної ради Івано-Франківської області усунути виявлені під час перевірки порушення до 10.04.2020 (частково - до 10.03.2020) (а.с. 22-24).
Як вбачається з позовної заяви, наявність саме вказаних порушень законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, зафіксованих в акті перевірки від 10.01.2020 за №4, стали підставою для звернення позивача з даним позовом.
Водночас згідно наданого відповідачем відзиву та доданих до нього документів, Гутівський навчально-виховний комплекс Богородчанської районної ради Івано-Франківської області вказав на проведення ряд заходів на усунення виявлених під час перевірки порушень вимог законодавства у сферах техногенної та пожежної безпеки, а саме: усунуто порушення передбачені пунктами 2.5, 3.9, 1.21, 2.31, 2.12, 2.4, 1.6, 1.8, 1.1, 2.1, 2.3 акту №4 від 10.01.2020, про що свідчить наказ директора Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області від 20.01.2020 №4 Про виконання приписів Богородченського РВ УДСНС України .
Згідно змісту даного наказу від 20.01.2020 №4 директором навчального закладу наказано: 1) дирекції навчально-виховного комплексу звернутися до підприємців, спонсорів про надання коштів для ліквідації виявлених недоліків; 2) завгоспу навчально-виховного комплексу ОСОБА_1 : відділити протипожежною перешкодою електрощитову, люк та двері виходу на горище; відправити на технічне обслуговування наявні первинні засоби пожежогасіння; організувати проведення замірів опору ізоляції і перевірку спрацювання приладів захисту електромережі від короткого замикання; обладнати будівлю навчально-виховного комплексу від прямих попадань блискавки та вторинних її проявів, засклити вікна на горищі над спортзалом; обладнати евакуаційним освітленням сходові клітки, коридори, проходи та інші евакуаційні виходи; розчистити вентиляційну камеру від сторонніх предметів; в електрощитку щитової замінити оплавлений провід на новий; здійснити з`єднання, відгалуження та окільцювання жил проводів і кабелів у розподільчих коробках коридору цокольного поверху, електрощитку біля спортзалу за допомогою затискачів; заізолювати проводи в розподільчій коробці коридору цокольного поверху; облаштувати під`їзд із твердим покриттям до річки та з майданчиком 12 на 12 м для пожежного автомобіля (а.с. 42-43).
При цьому, щодо зазначених в акті перевірки деяких порушень (необладнання приміщення системою пожежної сигналізації, відсутність технічного обслуговування вогнегасників) то відповідач у відзиві на позовну заяву зазначив, що не може виконати їх самостійно, оскільки вони потребують значних фінансових вкладень і на даний момент знаходяться на розгляді у засновника відповідача - Богородчанській районній раді.
Також відповідачем у відзиві зазначено, про виконання робіт з вогнезахисного обробляння дерев`яних конструкцій даху, що підтверджується актом №08/04/20 від 15.04.2020 (а.с. 51).
Окрім цього, до відзиву на позов надано фото наявних первинних засобів пожежогасіння (а.с.58-59), розміщених на даху будівлі навчально-виробничого комплексу громовідводів (а.с. 61-62), засобів індивідуального захисту (а.с. 63-64), евакуаційного освітлення (а.с. 65-68), очищеної вентиляційної камери (а.с. 69-70), усунення пошкоджень кабелів (а.с. 71-73), з`єднання кабелів затискачами (а.с. 74), заземлення корпусів електрообладнання (а.с. 76), під`їзду до річки (а.с.77-78).
Вирішуючи даний спір, суд виходив з таких мотивів та норм права.
Спірні правовідносини регулюються Кодексом цивільного захисту України та Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , Правилами пожежної безпеки в Україні, затверджені наказом Міністерством внутрішніх справ України №1417 від 30.12.2014 та зареєстровані у Міністерстві юстиції України 05.03.2015 за № 252/26697.
Відповідно до статей 4, 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» , державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа.
Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).
Повне або часткове зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг допускається за постановою адміністративного суду, ухваленою за результатами розгляду позову органу державного нагляду (контролю) щодо застосування заходів реагування. Вжиття інших заходів реагування, передбачених законом, допускається за вмотивованим письмовим рішенням керівника органу державного нагляду (контролю) чи його заступника, а у випадках, передбачених законом, - із наступним підтвердженням обґрунтованості вжиття таких заходів адміністративним судом.
Відповідно до статей 64, 66, 67 Кодексу цивільного захисту України, центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
До повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема:
- здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу;
- складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень;
- звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015 № 1052, Державна служба України з надзвичайних ситуацій є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Основними завданнями Державної служби України з надзвичайних ситуацій є: реалізація державної політики у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій, запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності; здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Державна служба України з надзвичайних ситуацій здійснює свої повноваження безпосередньо та через територіальні органи (пункт 7 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій).
Згідно пункту 1 Положення про Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 04.02.2013 № 3, в редакції наказу Державної служби України з надзвичайних ситуацій від 12.11.2018 № 661) Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
Санкції за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки визначені статті 68 Кодексу цивільного захисту України, відповідно до якої посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Підстави для зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів встановлені статтею 70 Кодексу цивільного захисту України.
Відповідно до цієї правової норми, підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є: недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; нездійснення заходів щодо захисту персоналу від шкідливого впливу ймовірних надзвичайних ситуацій; невідповідність кількості засобів індивідуального захисту органів дихання від небезпечних хімічних речовин нормам забезпечення ними працівників суб`єкта господарювання, їх непридатність або відсутність; відсутність або непридатність до використання засобів індивідуального захисту в осіб, які здійснюють обслуговування потенційно небезпечних об`єктів або об`єктів підвищеної небезпеки, а також в осіб, участь яких у ліквідації наслідків надзвичайної ситуації передбачена планом локалізації і ліквідації наслідків аварій; відсутність на об`єкті підвищеної небезпеки диспетчерської служби або її неготовність до виконання покладених на неї завдань, у тому числі через відсутність відповідних документів, приладів, обладнання або засобів індивідуального захисту; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.
Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Згідно з частиною 2 статті 51 та частиною 3 статті 55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення пожежної та техногенної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Пожежна безпека - це відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю (пункт 33 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України).
Відповідно до пункту 43 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України вказаної статті техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
Згідно з пунктом 26 частини 1 статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - це складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини.
Таким чином, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання та розповсюдження вогню.
При цьому, захід реагування у вигляді повного зупинення об`єкту до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки є крайнім заходом, обрання якого є доцільним лише у разі, якщо допущені порушення реально створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Вжиття заходів реагування на порушення тих чи інших правил пожежної безпеки слід оцінювати з урахуванням принципу пропорційності, що передбачає дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямовані такі заходи.
Як встановлено судом вище, за наслідками позапланової перевірки додержання вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області за адресою: вулиця Шевченка, 71, село Гута, Богородчанський район, Івано-Франківська область, складено акт за № 4 від 10.01.2020. Згідно вказаного акту в Гутівському навчально-виховному комплексі Богородчанської районної ради Івано-Франківської області наявні порушення вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
При цьому, згідно акту перевірки, з огляду на підстави заявленого позову, про реальну загрозу життю та здоров`ю людей у Гутівському навчально-виховному комплексі Богородчанської районної ради Івано-Франківської області свідчить:
- відсутність систем протипожежного захисту перешкоджає швидкому виявленню пожежі, повідомленню (оповіщення) про неї, а також оперативній евакуації людей на ранній стадії виникнення пожежі;
- несправність на об`єкті первинних засобів пожежогасіння (вогнегасників) не дозволить оперативно загасити або обмежити розповсюдження полум`я на ранній стадії виникнення пожежі, чим створюється загроза безпеці людей від її небезпечних чинників (у відзиві відповідачем зазначено, що вогнегасники будуть направлені на перезарядку в період літніх канікул та повернуті в серпні).
Судом встановлено, що відповідач усунув частину порушень, зазначених в акті перевірки від 10.02.2020 № 4, про що подав суду копії фотосвітлин, що свідчить про добросовісність намірів Гутівського навчально-виховного комплексу на усунення виявлених порушень.
Однак відповідач з відзивом на позов не дав доказів усунення всіх порушень.
При цьому суд, звертає увагу, що доданий до відзиву наказ директора навчально-виховного комплексу від 20.01.2020 №4 Про виконання приписів Богородчанського РВ УДСНС України не є належним доказом усунення порушень, оскільки не підтверджує фактичне виконання певних робіт, спрямованих на усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.
Також суд не може погодитися з доводами відповідача про неможливість усунення виявлених під час перевірок порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки через відсутність коштів для усунення таких порушень, з огляду на таке.
Сама по собі відсутність коштів на забезпечення протипожежної та техногенної безпеки, не може бути підставою для відкладення вжиття заходів щодо усунення вищевказаних факторів небезпеки життю, здоров`ю громадян, оскільки в суду немає належних та допустимих доказів, які б підтверджували виділення коштів на такі заходи, або об`єктивно підтвердженої дати їх виділення, в той час, як порушення законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які створюють реальну загрозу для життя і здоров`я людей, і надалі продовжують існувати.
Відповідно до частини 1 статті 3 Конституції України, людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Згідно з статтею 2 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод встановлено, що право кожного на життя охороняється законом. Цей припис зобов`язує державу вживати належних заходів для захисту життя осіб, які знаходиться під її юрисдикцією. Вказане зобов`язання повинно тлумачитися як таке, що застосовується в контексті будь-якої діяльності, публічної чи ні, в якій право на життя може бути поставлене під сумнів.
Недодержання суб`єктами господарювання вимог у сфері техногенної та пожежної безпеки призводить до невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення. Так, відсутність системи пожежної сигналізації є надзвичайно важливими протипожежними засобами, які впливають на швидкість евакуації людей та прискорення реагування співробітниками ДСНС у разі виникнення надзвичайної ситуації у приміщенні, що в своє чергу призведе до своєчасного врятування життя людей. Суд бере до уваги доводи відповідача про те, що на усунення порушень зазначених в пунктах 1, 6 акта перевірки від 10.01.2020 № 4, залежить від виділення коштів Богородчанською селищною радою. Однак, з огляду на зміст суспільних відносин, покладених в основу звернення з цим позовом, суд вважає неприйнятною тривалість усунення виявлених перевіркою порушень.
При цьому, щодо обмеження права на освіту при застосуванні заходів реагування у вигляді зупинення та заборони експлуатації будівель (споруд, приміщень) Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області, то суд вказує на таке.
З огляду на Конвенцію ООН про права дитини від 20.11.1989, ратифікованої постановою Верховної Ради Української РСР від 27.02.1991 № 789-XII, а саме частину 3 статті 3 та статтю 3 Конституції України, Закон України "Про охорону дитинства", пріоритетним в даному випадку є забезпечення належних умов для гарантування безпеки, охорони здоров`я, навчання, виховання, фізичного, психічного, соціального, духовного та інтелектуального розвитку дітей, що включено у систему заходів щодо охорони дитинства в Україні, а людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.
Окрім цього, суд звертає увагу на те, що постановою Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2» запроваджено з 12.03.2020 на всій території України карантин та заборонено відвідування закладів освіти її здобувачами. В той же час, карантинні заходи не обмежують проведення робіт з усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, а відсутність учнів в приміщеннях Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області сприяють проведенню таких робіт.
Щодо доводів відповідача про те, що виявлені перевіркою порушення не створюють явну та очевидну небезпеку для життя та здоров`я людей, суд вказує на таке.
Такі порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які залишаються неусуненими Гутівським навчально-виховним комплексом Богородчанської районної ради Івано-Франківської області, а саме: необладнання приміщення системою пожежної сигналізації; непроведення технічного обслуговування первинних засобів пожежогасіння, відсутність другого евакуаційного виходу, відсутність засклених вікон на горищі над спортзалом, є такими, що створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей, оскільки стосуються, зокрема, протипожежних норм.
Відсутність доказів усунення відповідачем усіх порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створюють загрозу життю та здоров`ю людей, тривалість порушень, свідчить про обґрунтованість необхідності застосування до Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації її об`єктів. Застосування такого заходу є цілком співрозмірним з характером порушень законодавства щодо забезпечення пожежної безпеки.
Такий висновок суду відповідає правовій позиції Верховного Суду, зазначеній в постанові від 27.06.2019 за результатом розгляду справи № 814/2356/17.
Суд звертає увагу на те, що застосований до відповідача захід реагування має також спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері пожежної безпеки в закладі освіти. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику виникнення надзвичайних ситуацій та, відповідно, ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
При цьому, відповідач у разі усунення недоліків в повному обсязі, виявлених Управлінням Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей, не позбавлений можливостей звернутися з заявою про скасування заходів реагування щодо державного нагляду (контролю), застосованих судом за результатом розгляду адміністративної справи.
Підсумовуючи викладене, суд вважає, що позов Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області до Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області належить задовольнити повністю: застосувати до Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме: зупинити та заборонити експлуатацію будівель (споруд, приміщень) Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області за адресою: вулиця Шевченка, 71, село Гута, Богородчанський район, Івано-Франківська область, шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, викладених в акті планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 10.01.2020 за №4.
Відповідно до частини 2 статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України судові витрати по сплаті судового збору не підлягають відшкодуванню позивачу. Доказів понесення інших витрат суду не подано.
На підставі статті 129-1 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Застосувати до Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області заходи реагування у сфері державного нагляду, а саме: зупинити та заборонити експлуатацію будівель (споруд, приміщень) Гутівського навчально-виховного комплексу Богородчанської районної ради Івано-Франківської області за адресою: вулиця Шевченка, 71, село Гута, Богородчанський район, Івано-Франківська область, шляхом опечатування вхідних дверей, окрім виконання робіт, пов`язаних з усуненням порушень вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, викладених в акті планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 10.01.2020 за №4.
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку. Відповідно до статтей 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції або через Івано-Франківський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасники справи:
Позивач: Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій в Івано-Франківській області, ідентифікаційний код - 38555228, вулиця Франка, 6, місто Івано-Франківськ, 76018.
Відповідач: Гутівський навчально-виховний комплекс Богородчанської районної ради Івано-Франківської області, ідентифікаційний код - 20559324, вулиця Шевченка, 71, село Гута, Богородчанський район, Івано-Франківська область, 77745.
Суддя Главач І.А.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.06.2020 |
Оприлюднено | 14.06.2020 |
Номер документу | 89779865 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Главач І.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні