Рішення
від 10.06.2020 по справі 380/1789/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа № 380/1789/20

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 червня 2020 року

м. Львів

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Сидор Н.Т., розглянувши у письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Фермерського господарства «Галицьке джерело» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення,

в с т а н о в и в :

на розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Фермерського господарства Галицьке джерело до Головного управління ДПС у Львівській області, в якій позивач просить суд визнати протиправним і скасувати податкове-повідомлення рішення від 12.12.2019 № 0109625004.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що керуючись законодавчими приписами Фермерське господарство «Галицьке джерело» направило податкову накладну № 34 від 30.09.2019 на реєстрацію у Єдиний реєстр податкових накладних (далі - ЄРПН) в останній день реєстрації протягом операційного дня. Однак, реєстрація цієї податкової накладної здійснена на наступний календарний день, що суперечить положенням п. 201.10. ст. 201 ПК України, згідно з яким підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня. При цьому, зазначає, що у силу п. 201.10 ст. 201 ПК України, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних. Таким чином, позивач вважає, що застосування до Фермерського господарства Галицьке джерело оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням штрафу за порушення строків реєстрації податкових накладних суперечить законодавству та є протиправним.

Відповідач позов не визнає. У відзиві на позовну заяву представник відповідача зазначає, що згідно з наявною в базах даних інформацією до платника застосовано штраф відповідно до п.120-1 ст. 120 ПК України за порушення термінів реєстрації на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ згідно з накладними 63398,85 грн, сума штрафної санкції 6339,89 (10%). Також Головним управлінням ДПС у Львівській області в розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН зазначено підстави нарахування штрафу, назва документу, його дата та номер, а також граничний термін реєстрації податкової накладної та фактична дата реєстрації податкової накладної, кількість днів затримки. Представник відповідача покликається на те, що позивачем не надано жодної квитанції, як це передбачено в абз. 9 п. 201.10 ст. 201 ПК України, що перелічені в акті перевірки та в розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, податкові накладні зареєстровані вчасно. Натомість до матеріалів позовної заяви долучено квитанцію від 16.10.2019, в якій зазначено, що податкову накладну № 34, реєстраційний номер 9241324155 доставлено до центрального рівня ДПС України 16.10.2019, а отже з порушенням термінів реєстрації ПН в ЄРПН на 1 день.

Щодо процесуальних дій, вчинених у зв`язку із розглядом справи, слід зазначити, що ухвалою судді від 04.03.2020 відкрито спрощене позовне провадження у справі та призначено судове засідання.

Позивач явку уповноваженого представника у судове засідання не забезпечив, головою Фермерського господарства «Галицьке джерело» подано клопотання про розгляд справи без участі представника позивача (вх. № 28133 від 04.06.2020).

У судовому засіданні представник відповідача позовні вимоги заперечив, покликаючись на безпідставність таких.

Ухвалою суду від 10.06.2020 за згодою присутньої у судовому засіданні представника відповідача суд ухвалив продовжити розгляд справи у письмовому провадженні.

Всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення сторін, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для вирішення спору, суд встановив наступні обставини справи та надав їм правову оцінку.

Головним управління ДПС у Львівській області проведено камеральну перевірку Фермерського господарства «Галицьке джерело» з питання порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, визначених п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України (дали - ПК України).

За наслідками проведеної перевірки складено акт від 14.11.2019 № 194/50.04-09/36848481, згідно з висновками якого встановлено, що Фермерським господарством «Галицьке джерело» допущено порушення граничних термінів реєстрації податкової накладної № 34 від 30.09.2019 із кількістю днів затримки 1 день на суму ПДВ 63398,65 грн, чим порушено п. 201.10 ст. 201 ПК України.

На підставі висновків акту перевірки від 14.11.2019 № 194/50.04-09/36848481 Головним управлінням ДПС у Львівській області 12.12.2019 прийнято податкове повідомлення-рішення № 0109625004, яким до Фермерського господарства Галицьке джерело за затримку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних на 15 і менше календарних днів на суму ПДВ 63398,65 грн застосовано штраф у розмірі 10% у сумі 6339,89 грн.

Зміст спірних правовідносин полягає в тому, що позивач не погоджується з застосуванням до нього оскаржуваним податковим повідомленням-рішенням штрафних санкцій за затримку реєстрації податкової накладної, оскільки стверджує, що вчинив усі покладені на нього, як на платника податків, обов`язки щодо направлення податкових накладних на реєстрацію у строк встановлений законодавством, що виключає будь-які порушення з його боку.

Вирішуючи даний спір, суд застосовує такі норми права та виходить з таких мотивів.

Правове регулювання порядку реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН встановлено нормами ст. 201 ПК та Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок № 1246).

Відповідно до абз. 1 п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до податкової накладної до ЄРПН є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня (абз. 5 п. 201.10 ст. 201 ПК).

Згідно з абз. 14 п. 201.10 ст. 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН здійснюється з урахуванням граничних строків, зокрема: для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Порядок №1246 визначає механізм внесення до ЄРПН відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї. Так, згідно з положеннями п.п. 2, 8 Порядку №1246 податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість - постачальником (продавцем) (крім випадків, визначених п. 9 цього Порядку) відповідно до вимог ПК в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації. Після складення податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі на них накладається електронний цифровий підпис посадових осіб постачальника (продавця); платник податку здійснює шифрування податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронній формі та надсилає їх ДФС за допомогою засобів інформаційних, телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (п.п. 10, 11 Порядку №1246).

Відповідно до п. 12 зазначеного Порядку після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться визначені цим пунктом перевірки, за результатами яких формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (п. 14 Порядку №1246).

В Порядку не міститься визначення поняття "реєстрація податкової накладної". Натомість, за визначенням пп. 14.1.60 п. 14.1 ст. 14 ПК ЄРПН - це реєстр відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування, який ведеться центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, в електронному вигляді згідно з наданими платниками податку на додану вартість електронними документами.

Наведені нормативні положення дають підстави для висновку, що в процедурі внесення інформації (відомостей щодо податкових накладних та розрахунків коригування) до ЄРПН є дві окремі стадії: 1) надання платником податку на додану вартість податкової накладної ( розрахунку коригування ); 2) прийняття/неприйняття податкової накладної (розрахунку коригування ) та внесення відомостей щодо неї (нього) безпосередньо до ЄРПН. Перша із цих стадій залежить від платника податку на додану вартість і є результатом його дій, тоді як друга - це результат виконання роботи програмного забезпечення, що контролюється ДФС, та/або безпосередніх дій працівників ДФС, на яку (які) платник податку не має впливу.

У цьому контексті встановлена нормою п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого ст. 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та /або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.

Основні організаційно-правові засади обміну електронними документами між суб`єктами господарювання та ДПС визначає Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 06.06.2017 № 557, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 03.08.2017 за № 959/30827 (далі - Порядок №557).

Відповідно до п.п. 8, 9, 11 вказаного Порядку у разі якщо адресатом є контролюючий орган, після надходження електронного документа здійснюється його автоматизована перевірка. Автоматизована перевірка здійснюється у день надходження або не пізніше наступного робочого дня, якщо електронний документ надійшов після закінчення операційного дня або за 1 годину до його закінчення. Перша квитанція (електронне повідомлення, що формується у затвердженому в установленому законодавством порядку форматі (стандарті) програмним забезпеченням контролюючого органу за результатами автоматизованої перевірки електронного документа та засвідчує факт і час отримання електронного документа в момент його отримання) надсилається автору електронного документа протягом двох годин з часу його отримання контролюючим органом, в іншому разі - протягом перших двох годин наступного операційного дня.

Операційний день, згідно з положеннями п. 2 Порядку №557, визначений як частина дня, протягом якої за наявності технічної можливості здійснюється електронний документообіг. При цьому конкретні часові межі операційного дня цим Порядком не визначені.

На відміну від цього п. 3 Порядку №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 №204) встановлено, що операційний день в робочі дні триває з 8 до 20-ї години. Така тривалість операційного дня застосовується в цілях статті 201 ПК України як встановлена спеціальною нормою, що регулює порядок направлення електронного документа - податкової накладної (розрахунку коригування до податкової накладної) до ДФС для реєстрації в ЄРПН.

Відповідно до абз. 13 п. 201.10 ст. 201 ПК України, якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Текстове викладення цієї норми не дає підстав для її неоднозначного тлумачення безвідносно до змісту норм Порядку №577, як підзаконного акта, які не можуть застосовуватися з огляду на те, що колізія між нормами актів неоднакової юридичної сили вирішується на користь акта вищої юридичної сили.

Такі висновки суду відповідають позиції Верховного Суду у постанові від 12 липня 2019 року у справі № 0940/1600/18, що в силу ч. 5 ст. 242 КАС України враховується судом при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин.

Позивач стверджує, що податкова накладна № 34 від 30.09.2019 надіслана ним на реєстрацію до контролюючого органу 15.10.2019 протягом операційного дня. На підтвердження вказаного, разом з податковою накладною № 34 від 30.09.2019 позивач долучив докази відправлення її до ЄРПН, зокрема протокол відправки ПН на реєстрацію, з якого вбачається, що названа податкова накладна відправлена 15.10.2019 о 19:56 год.

Таким чином, матеріалами справи підтверджується, що позивач своєчасно протягом операційного дня 15.10.2019 направив вищезазначену податкову накладну до ЄРПН.

При цьому, за результати скерування позивачем 15.10.2019 до ЄРПН податкової накладної № 34 від 30.09.2019, позивачу не було надіслано квитанцій про прийняття чи неприйняття, або зупинення реєстрації цієї податкової накладної протягом операційного дня 15.10.2019.

Як вбачається з квитанції № 1, податкова накладна № 34 від 30.09.2019 доставлена до центрального рівня Державної податкової служби України 16.10.2019 о 08:00 год.

В контексті зазначеного суд зауважує, що обов`язком позивача як платника податків є своєчасне, в операційний день, направлення податкових накладних до ЄРПН. При цьому, платник податку не несе відповідальності за роботу телекомунікаційних, інформаційно-телекомунікаційних систем та програм. Несвоєчасна доставка відправлення адресату з будь-яких причин виключає відповідальність платника податків, який свій обов`язок виконав своєчасно.

Більше того, в силу імперативних приписів абз.13 п. 201.10 ст. 201 ПК України, не надіслання контролюючим органом протягом операційного дня квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної, має наслідком її реєстрацію в ЄРПН.

Отже, оскільки позивач належним чином виконав обов`язок щодо надіслання для реєстрації в ЄРПН податкової накладної № 34 від 30.09.2019, а квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної, впродовж операційного дня йому не була направлена, то така податкова накладна відповідно до положень п. 201.10 ст. 201 ПК України вважається зареєстрованою в ЄРПН 15.10.2019.

З огляду на викладене, суд доходить переконання про відсутність правових підстав для притягнення позивача до фінансової відповідальності на підставі п. 120-1.1 ст. 120-1 ПК України, а тому оскаржуване податкове повідомлення-рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Згідно з вимогами ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

При цьому, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову (ч. 2 ст. 77 КАС України).

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У відповідності до ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Оцінивши оскаржуване рішення на відповідність ч. 2 ст. 2 КАС України, суд доходить переконання, що відповідач як суб`єкт владних повноважень приймаючи зазначений акт індивідуальної дії діяв без урахування всіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення, що призвело до безпідставного застосування до Фермерського господарства «Галицьке джерело» фінансових санкцій у вигляді штрафу.

Таким чином, встановлені у справі обставини підтверджують позицію позивача, покладену в основу позовних вимог, тоді як відповідач всупереч встановленому ч. 1 ст. 77 КАС України обов`язку доказування правомірності свого рішення не довів, а відтак позов належить задовольнити повністю.

Згідно з ч. 1 ст. 139 КАС України у разі задоволення позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, судові витрати, що належать відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Керуючись ст. ст. 2, 8-10, 14, 72-77, 90, 139, 242-246, 255, 257, 293, 295, п. 3 розділу VI, пп. 15.5 п.15 розділу VII «Перехідні положення» Кодексу адміністративного судочинства України, суд

в и р і ш и в :

позов Фермерського господарства «Галицьке джерело» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним і скасування податкового повідомлення-рішення,задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Львівській області від 12.12.2019 № 0109625004.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Львівській області (79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35; ідентифікаційний код 39462700) на користь Фермерського господарства «Галицьке джерело» (81227, Львівська область, Перемишлянський район, с. Суходіл, код ЄДРПОУ 36848481) сплачений судовий збір у розмірі 2102,00 (дві тисячі сто дві) гривні 00 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження - з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення суду може бути оскаржено протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції. При цьому, до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційна скарга на рішення суду подається до або через суд першої інстанції, який ухвалив рішення.

Відповідно до п. 3 розділу VI «Прикінцеві положення» Кодексу адміністративного судочинства України процесуальні строки, визначені цим рішенням, продовжуються на строк дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Позивач - Фермерське господарство «Галицьке джерело» (81227, Львівська область, Перемишлянський район, с. Суходіл; код ЄДРПОУ 36848481).

Відповідач - Головне управління ДПС у Львівській області (79003, м. Львів, вул. Стрийська, 35; код ЄДРПОУ 43143039).

Повний текст рішення складено та підписано 12.06.2020.

Суддя Сидор Н.Т.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.06.2020
Оприлюднено15.06.2020
Номер документу89780295
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/1789/20

Ухвала від 01.12.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 06.10.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 13.08.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 13.08.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Ухвала від 30.07.2020

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Судова-Хомюк Наталія Михайлівна

Рішення від 10.06.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сидор Наталія Теодозіївна

Ухвала від 04.03.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сидор Наталія Теодозіївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні