Рішення
від 12.06.2020 по справі 460/2335/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

12 червня 2020 року м. Рівне №460/2335/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Зозулі Д.П., розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом

Заступника керівника Здолбунівської місцевої прокуратури в інтересах держави доБриківської сільської ради Корецького району Рівненської області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача Дошкільний навчальний заклад "Берізка" с. Черниця Бриківської сільської ради Корецького району Рівненської області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:

Заступник керівника Здолбунівської місцевої прокуратури в інтересах держави звернувся до суду з позовом до Бриківської сільської ради Корецького району Рівненської області (далі - відповідач), в якому просив суд визнати протиправною бездіяльність Бриківської сільської ради Корецького району Рівненської області щодо не вирішення питання про прийняття рішення про пільгові умови харчування дітей у дошкільному навчальному закладі «Берізка» с. Черниця Бриківської сільської ради Корецького району, зокрема шляхом установлення знижки з плати за харчування у дошкільному навчальному закладі «Берізка» сім`ям, які мають трьох і більше дітей у розмірі 50 відсотків та зобов`язати Бриківську сільську раду Корецького району Рівненської області у межах компетенції вирішити питання про прийняття у відповідності до ст. 19 Закону України «Про охорону дитинства» , ч. 6 ст. 25 Закону України «Про освіту» , п. 5 ст. 35 Закону України «Про дошкільну освіту» рішення про пільгові умови харчування дітей у дошкільному навчальному закладі «Берізка» с. Черниця Бриківської сільської ради Корецького району, зокрема шляхом установлення знижки з плати за харчування у дошкільному навчальному закладі «Берізка» с. Черниця Бриківської сільської ради Корецького району сім`ям, які мають трьох і більше дітей у розмірі 50 відсотків.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що предметом даного позову є протиправна бездіяльність органу місцевого самоврядування в особі Бриківської сільської ради, що виражається в тому, що в порушення вимог ст. 19 Закону України Про охорону дитинства , ч. 6 ст. 25 Закону України Про освіту , п. 5 ст. 35 Закону України Про дошкільну освіту Бриківською сільською радою не прийнято рішення про пільгові умови харчування дітей у дошкільному навчальному закладі Берізка с. Черниця Бриківської сільської ради Корецького району, зокрема шляхом установлення знижки з плати за харчування у дошкільному навчальному закладі Берізка сім`ям, які мають трьох і більше дітей у розмірі 50 відсотків. Такий стан порушує гарантовані державою права на соціальний захист багатодітних сімей. З підстав наведених у позові, прокурор просив суд позовні вимоги задовольнити в повному обсязі(а.с.1-8).

Ухвалою суду від 30.03.2020 прийнято позовну заяву до розгляду. Відкрито провадження в адміністративній справі № 460/2335/20. Вирішено розгляд справи провести за правилами спрощеного позовного провадження, розгляд справи по суті призначено на 29.04.2020 о 11:00год.

Прокурор у судове засідання призначене на 29.04.2020 о 11:00 год. не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином. Про причини неявки суд не повідомив.

Представник відповідача у судове засідання призначене на 29.04.2020 о 11:00 год. не прибув, про дату, час та місце судового розгляду справи був повідомлений належним чином.

23.04.2020 Бриківською сільською радою Корецького району надіслано лист, яким визнали позов, також просив розгляд справи здійснювати без участі представника відповідача.

Відповідно до ч. 9 ст. 205 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Враховуючи положення ч. 9 ст. 205 КАС України, суд ухвалою від 29.04.2020 дійшов висновку про розгляд справи у письмовому провадженні, за наявними у суду матеріалами.

Поміж тим, ухвалою суду від 29.04.2020 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Дошкільний навчальний заклад "Берізка" с. Черниця Бриківської сільської ради Корецького району Рівненської області. Встановлено третій особі, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача, п`ятиденний строк з дня вручення (отримання) копії даної ухвали для подання до суду письмових пояснень в порядку статті 165 КАС України.

У встановлений ухвалою суду від 29.04.2020 строк, третьою особою на стороні відповідача - Дошкільним навчальним закладом "Берізка" с. Черниця Бриківської сільської ради Корецького району Рівненської області не подано до суду пояснень на адміністративний позов, будь-яких інших заяв чи клопотань до суду також не надходило.

Враховуючи, що розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши матеріли по справі, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді у судовому процесі всіх обставин справи в їх сукупності, судом встановлено наступне.

Зі змісту відповіді від 09.01.2020 на звернення прокурора щодо додержання вимог законності у сфері оренди комунального майна Бриківська сільська рада надала інформацію про те, що договори оренди про співпрацю, спільну діяльність, інвестиційних договорів, договори оренди та договори безоплатної оренди укладених навчальними закладами чи сільською радою не включалися. Рішення сесії сільської ради про пільгові умови харчування дітей у дошкільних закладах на 2020 рік не приймалися, в зв`язку з відсутністю звернень. У ДНЗ Берізка с. Черниця наявна одна дитина, яка відноситься до пільгової категорії (уч. АТО)(а.с.10).

До матеріалів справи прокурором приєднано копію статуту дошкільного навчального закладу Берізка с. Черниця, список дітей, котрі відвідують ДНЗ Берізка , список дітей, що отримують соціальну допомогу, є сиротами та дітьми позбавленими батьківського піклування, багатодітних сімей, учасників АТО, діти-інваліди (а. с. 12-20).

Вважаючи допущення зі сторони Бриківської сільської ради Корецького району Рівненської області порушення гарантованих державою прав на соціальний захист багатодітних сімей, заступник керівника Здолбунівської місцевої прокуратури звернувся з даним позовом до суду.

В силу положень ст. 131-1 Конституції України прокуратура здійснює представництво інтересів держави у виключних випадках і в порядку, що визначений законом.

Згідно зі ч.3 ст. 23 Закону України Про прокуратуру від 14.10.2014 № 1697-VII прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.

Відповідно до ч. 4 ст. 53 КАС України прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.

Враховуючи положення ст. 32 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , ст. 5 Закону України Про охорону дитинства , ст. 19 Закону України Про дошкільну освіту , органи місцевого самоврядування забезпечують реалізацію державної політики у сфері дошкільної освіти на відповідній території та встановлюють розмір плати за харчування дітей у відповідних навчальних закладах. Тобто, органом, уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, є відповідач по справі - Бриківська сільська рада.

У даному випадку прокурором визначено та встановлено поважні причини, необхідні й достатні дані для представництва інтересів держави, оскільки Бриківська сільська рада відповідно до ст. 10 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні покликана захищати права територіальної громади, а останні порушуються внаслідок неприйняття законного рішення вказаним органом місцевого самоврядування.

З огляду на викладене, прокурор набуває статусу позивача та звертається у даному випадку на захист інтересів держави.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Згідно з п. 1 ст. 3 Конвенції про права дитини в усіх діях щодо дітей, незалежно від того, здійснюються вони державними чи приватними установами, що займаються питаннями соціального забезпечення, судами, адміністративними чи законодавчими органами, першочергова увага має приділятися якнайкращому забезпеченню інтересів дитини.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно ст. 24 Конституції України громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом.

Статтею 53 Конституції України визначено, що кожен громадянин має право на освіту. Відповідно до ст. 6 Закону України Про дошкільну освіту від 11.07.2001 № 2628-III (далі - Закон № 2628-III) одним із принципів реалізації дошкільної освіти є доступність для кожного громадянина освітніх послуг, що надаються системою дошкільної освіти.

Відповідно до ст. 2 Закону № 2628-III забезпечено права дитини на доступність і безоплатність здобуття дошкільної освіти.

Статтею 9 Закону № 2628-III також визначено, що громадяни України незалежно від раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, етнічного та соціального походження, майнового стану, місця проживання, мовних або інших ознак мають рівні права на здобуття дошкільної освіти у дошкільних навчальних закладах незалежно від підпорядкування, типів і форми власності.

Згідно ст. 33 цього Закону передбачено, що держава забезпечує соціальний захист, підтримку дітей дошкільного віку, особливо дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, тривалого лікування та реабілітації, а також дітей із малозабезпечених та багатодітних сімей.

У свою чергу, ч. 5 ст. 35 Закону № 2628-III визначено, що батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі у розмірах, визначених органами місцевого самоврядування або відповідними органами управління.

Пільгові умови оплати харчування дітей у дошкільних навчальних закладах для багатодітних та малозабезпечених сімей та інших категорій, які потребують соціальної підтримки, надаються за рішенням органу місцевого самоврядування за рахунок коштів місцевого бюджету.

Частиною 6 ст. 35 цього Закону визначено, що порядок встановлення плати за харчування дитини у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі визначається Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002 № 1243 Про невідкладні питання діяльності дошкільних та інтернатних навчальних закладів установлено, що сім`ям, які мають трьох дітей і більше, за харчування дітей у державних і комунальних дошкільних навчальних закладах надається знижка у розмірі 50 відсотків.

На виконання постанови Кабінету Міністрів України від 26.08.2002 № 1243 розроблено Порядок встановлення плати для батьків за перебування дітей у державних і комунальних дошкільних та інтернатних навчальних закладах, затверджений наказом Міністерства освіти і науки України 21.11.2002 № 667, зареєстрований в Міністерстві юстиції України 06.12.2002 за № 953/7241 (далі - Порядок),

У пункті 2.1. Порядку, зазначено, що відповідно до статті 35 Закону України "Про дошкільну освіту" батьки або особи, які їх замінюють, вносять плату за харчування дітей у державному та комунальному дошкільному навчальному закладі в розмірах, визначених місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування або підприємствами, організаціями та установами, які перебувають у державній (комунальній) власності і мають у своєму підпорядкуванні дошкільні навчальні заклади.

Пунктом 2.3. Порядку визначено, що розмір плати зменшується на 50 відсотків для батьків, у сім`ях яких троє і більше дітей.

Отже, на відповідача - Бриківську сільську раду Корецького району Рівненської області покладено обов`язок, відповідно до п. 5 ст. 35 Закону України Про дошкільну освіту щодо прийняття рішення про пільгові умови харчування дітей у дошкільному навчальному закладі Берізка с. Черниця Бриківської сільської ради Корецького району, зокрема шляхом установлення знижки з плати за харчування у дошкільному навчальному закладі Берізка сім`ям, які мають трьох і більше дітей у розмірі 50 відсотків.

Проте, відповідачем не вирішено в межах компетенції питання про прийняття рішення про пільгові умови харчування дітей у дошкільному навчальному закладі Берізка с. Черниця Бриківської сільської ради Корецького району, зокрема шляхом установлення знижки з плати за харчування сім`ям, які мають трьох і більше дітей у розмірі 50 відсотків.

Не надання органом місцевого самоврядування знижки за харчування дітей із багатодітних сімей суперечить вимогам ч. 5 ст. 35 Закону № 2628-III .

Відповідно, така бездіяльність є протиправною, а Бриківська сільська рада Корецького району Рівненської області зобов`язана в межах компетенції розглянути питання про надання знижки батькам за харчування дітей у Дошкільному навчальному закладі Берізка , відповідно до ч. 5 ст. 35 Закону.

Крім того, суду слід зазначити, що відповідач визнав адміністративний позов в повному обсязі та не заперечив проти його задоволення.

Положеннями ч. 4 ст. 189 КАС України визначено, що у разі визнання позову відповідачем повністю або частково суд за наявності для того законних підстав ухвалює рішення про задоволення позову повністю або у відповідній частині вимог.

Враховуючи те, що судом встановлено наявність законних підстав для визнання протиправною бездіяльності Бриківської сільської ради Корецького району Рівненської області щодо не вирішення питання про прийняття рішення про пільгові умови харчування дітей у дошкільному навчальному закладі «Берізка» с. Черниця Бриківської сільської ради Корецького району, зокрема шляхом установлення знижки з плати за харчування у дошкільному навчальному закладі «Берізка» сім`ям, які мають трьох і більше дітей у розмірі 50 відсотків, а також визнання в повній мірі позову відповідачем, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову в повному обсязі.

Частиною 1 ст. 2 КАС України визначено, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Прокурором під час розгляду справи було надано належні та допустимі докази на підтвердження обґрунтованості позовних вимог, а наведені ним доводи були підтримані відповідачем. Отже, позовні вимоги є обґрунтованими, а тому позов підлягає до задоволення.

Підстави для розподілу судових витрат, відповідно до ст.139 КАС України - відсутні.

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовні вимоги Заступника керівника Здолбунівської місцевої прокуратури в інтересах держави (вул. Київська, 13,м.Корець,Рівненська область,34700, код ЄДРПОУ 02910077) до Бриківської сільської ради Корецького району Рівненської області (вул. Набережна, с.Бриків, Корецький район, Рівненська область,34743, код ЄДРПОУ 04385988), третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору на стороні відповідача Дошкільний навчальний заклад "Берізка" с. Черниця Бриківської сільської ради Корецького району Рівненської області (34743, Рівненська область, Корецький район, село Черниця, вул. Новосілка, 2, код ЄДРПОУ 37344295) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, - задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Бриківської сільської ради Корецького району Рівненської області щодо не вирішення питання про прийняття рішення Бриківської сільської ради про пільгові умови харчування дітей у дошкільному навчальному закладі «Берізка» с. Черниця Бриківської сільської ради Корецького району, зокрема шляхом установлення знижки з плати за харчування у дошкільному навчальному закладі «Берізка» сім`ям, які мають трьох і більше дітей у розмірі 50 відсотків та зобов`язати Бриківську сільську раду Корецького району Рівненської області у межах компетенції вирішити питання про прийняття у відповідності до ст. 19 Закону України «Про охорону дитинства» , ч. 6 ст. 25 Закону України «Про освіту» , п. 5 ст. 35 Закону України «Про дошкільну освіту» рішення про пільгові умови харчування дітей у дошкільному навчальному закладі «Берізка» с. Черниця Бриківської сільської ради Корецького району Рівненської області, зокрема шляхом установлення знижки з плати за харчування у дошкільному навчальному закладі «Берізка» с. Черниця Бриківської сільської ради Корецького району Рівненської області сім`ям, які мають трьох і більше дітей у розмірі 50 відсотків.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

У разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 12 червня 2020 року.

Суддя Зозуля Д.П.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2020
Оприлюднено15.06.2020
Номер документу89780756
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/2335/20

Рішення від 12.06.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д.П.

Ухвала від 29.04.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д.П.

Ухвала від 30.03.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Зозуля Д.П.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні