Рішення
від 12.06.2020 по справі 540/1135/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 червня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/1135/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів до Комунального підприємства "Водолій і К" про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені,

встановив:

Херсонське обласне відділення Фонду соціального захисту інвалідів (далі - позивач) звернулося з позовною заявою до Комунального підприємства "Водолій і К" (далі - відповідач), в якій просить стягнути адміністративно-господарські санкції у розмірі 27136,37 грн. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 122,10 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що КП "Водолій і К" у 2019 році не виконано нормативу робочих місць по працевлаштуванню осіб з інвалідністю. За 1 робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю в 2019 році, відповідач до 16.04.2020 р. повинен був самостійно сплатити адміністративно-господарські санкції у розмірі 27136,37 грн. Оскільки вищевказані суми відповідачем не сплачено, утворилася заборгованість у розмірі 27258,47 грн., яку просить стягнути в судовому порядку.

Ухвалою від 06.05.2020 р. у справі відкрито спрощене провадження, вирішено здійснювати розгляд справи без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

19.05.2020 р. від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, згідно якого просить відмовити в задоволенні позову. Вказує на те, що управління підприємством здійснюється відповідно до Статуту, затвердженого на основі поєднання прав Засновника в особі Борозенської сільської ради щодо господарського використання свого майна та самоврядування трудового колективу підприємства. Згідно п.4.1 Статуту підприємство за погодженням з органом управління визначає структуру підприємства, чисельність штату, формує облікову політику, що унеможливлює самостійно прийняти рішення про створення робочого місця для осіб з інвалідністю. Чисельність штатних працівників облікового складу за 2019 рік КП "Водолій і К" збільшилось за рахунок злиття шляхом реорганізації КП "Джерело" відповідно до рішення вісімнадцятої сесії Борозенської сільської ради сьомого скликання № 570 від 18.12.2018 р. Припинення діяльності КП "Джерело" здійснено 06.04.2020 р. Підприємством подавалася звітність за формою № 3-ПН від 16.08.2019 р., в якій вказано вакансію на 1 посаду - контролер водопровідного господарства с.Чарівне. Нормами чинного законодавства щодо соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні на підприємства покладено обов`язок по забезпеченню певної кількості місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, що не супроводжується обов`язком пошуку осіб з інвалідністю для працевлаштування на створені ним робочі місця. Такий обов`язок покладено на центри зайнятості. Позивачем не надано підтверджень фактів відмови відповідача у працевлаштуванні направлених на роботу осіб з інвалідністю, а особи з інвалідністю самостійно до підприємства не зверталися. Оскільки відповідачем не порушено норм чинного законодавства, застосування до нього адміністративно-господарських санкцій і пені є безпідставним.

Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом (п.10 ч.1 ст.4 КАС України).

Оскільки від учасників справи не надійшло клопотань про розгляд справи в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін, суд розглядає адміністративну справу на підставі матеріалів, які в ній містяться.

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Статтею 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Положенням про Фонд соціального захисту інвалідів, затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 14.04.2011 р. № 129, передбачено, що Фонд соціального захисту інвалідів відповідно до покладених на нього завдань здійснює контроль за виконанням підприємствами нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів та сплатою ними адміністративно-господарських санкцій і пені.

Приписами ст.18 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" від 21.03.1991 р. № 875-XII (далі - Закон № 875-ХІІ) визначено, що забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Підбір робочого місця здійснюється переважно на підприємстві, де настала інвалідність, з урахуванням побажань особи з інвалідністю, наявних у неї професійних навичок і знань, а також рекомендацій медико-соціальної експертизи.

Підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

За змістом ст.18-1 Закону № 875-ХІІ пошук підходящої роботи безпосередньо здійснює державна служба зайнятості.

Відповідно до ч.ч.1-3 ст.19 Закону № 875-XII для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.

Частиною 1 статті 20 Закону № 875-XII встановлено, що підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських організацій осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Згідно п.4 ч.3 ст.50 Закону України "Про зайнятість населення" від 05.07.2012 р. № 5067-VI роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про: попит на робочу силу (вакансії); заплановане масове вивільнення працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання за два місяці до вивільнення.

Відповідно до п.2 Порядку подання підприємствами, установами, організаціями та фізичними особами, що використовують найману працю, звітів про зайнятість і працевлаштування інвалідів та інформації, необхідної для організації їх працевлаштування, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 31.01.2007 р. № 70, звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю роботодавці подають (надсилають рекомендованим листом) щороку до 1 березня відділенням Фонду, в яких вони зареєстровані, за формою, затвердженою Мінсоцполітики за погодженням з Держстатом. Інформацію про наявність вільних робочих місць (вакантних посад) для працевлаштування інвалідів роботодавці подають центру зайнятості за місцем їх реєстрації як платників страхових внесків на загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття за формою, затвердженою Мінпраці за погодженням з Держкомстатом.

Наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 р. № 316 затверджено Форму звітності № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії)", яка подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Відповідно до ч.1 ст.218 ГК України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання.

Частиною 2 статті 218 ГК України передбачено, що учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Таким чином, обов`язок підприємства зі створення робочих місць для осіб з інвалідністю не супроводжується його обов`язком займатися пошуком таких осіб для працевлаштування.

На підприємство покладається обов`язок створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю та інформувати про таку кількість створених робочих місць органи працевлаштування.

З матеріалів справи вбачається, що 05.02.2020 р. КП "Водолій і К" подало до Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів звіт про зайнятість та працевлаштування інвалідів за 2019 рік (форма № 10-ПІ), в якому вказала наступні показники: середньооблікова кількість штатних працівників облікового складу (осіб) - 11, з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлена інвалідність (осіб) - 0; кількість інвалідів - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні" (осіб) - 0; фонд оплати праці штатних працівників (тис. грн.) - 597; середньомісячна заробітна плата штатного працівника (грн.) - 54272; сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів (грн.) - 0.

Зі змісту звіту форми № 10-ПІ слідує, що відповідач, маючи середньооблікову кількість штатних працівників 11, повинен був створити 1 робоче місце та працевлаштувати 1 особу з інвалідністю. Вказані відомості повинні були відображені відповідачем у коді рядку звіту 02 (кількість - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України "Про основи соціальної захищеності інвалідів в Україні"), а у коді рядку 06 звіту відповідач самостійно повинен був розрахувати суму адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів. Однак КП "Водолій і К" у кодах рядків 02 та 06 звіту поставив прочерки.

Тобто, відповідач самостійно відобразив у звіті № 10-ПІ те, що ним не створено робоче місце для інваліда та не працевлаштовано особу з інвалідністю, при тому, що кількість штатних працівників на підприємстві зобов`язує це зробити.

Крім того, згідно листа Великоолександрівської районної філії Херсонського обласного центру зайнятості від 13.04.2020 р. № 21/05/02/111/20, КП "Водолій і К" у 2019 році не інформувало про створення робочих місць та вакантних посад, на яких може використовуватися праця осіб з інвалідністю. 16.08.2019 р. підприємством подано звітність за формою № 3-ПН "Інформація про попит на робочу силу (вакансії), на 1 посаду - "контролер водопровідного господарства" в с.Чарівне, дане робоче місце не було створено для осіб з інвалідністю.

Суд зазначає, що законодавством не встановлено періодичності подачі звітності за формою № 3-ПН, а передбачено, що така звітність подається не пізніше 3 робочих днів з дати відкриття вакансії, тобто передбачено одноразове інформування про кожну вакансію.

В свою чергу, доказом, який свідчить про створення робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальних робочих місць, та інформування органів зайнятості про наявність вільних робочих місць для осіб з інвалідністю, є наказ по підприємству стосовно створення відповідного робочого місця, звіт форми № 3-ПН, що подається у порядку, визначеному наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 р. № 316.

Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником.

Жодних доказів виконання вищевикладених вимог КП "Водолій і К" до суду не надало. Подання 16.08.2019 р. звіту форми № 3-ПН не свідчить про виконання відповідачем свого обов`язку, так як згідно листа Великоолександрівської районної філії Херсонського обласного центру зайнятості від 13.04.2020 р. № 21/05/02/111/20 вказане у ньому робоче місце не було створено для осіб з інвалідністю.

Вищевикладене свідчить про безпідставність доводів відповідача про те, що ним вжито всіх заходів щодо працевлаштування інвалідів.

Таким чином, з огляду на вищевказане, суд приходить до висновку, що в даному випадку, відповідач, як учасник господарських відносин, не вжив усіх залежних від нього та передбачених законодавством заходів для відповідності середньооблікової чисельності працюючих осіб з інвалідністю установленим нормативам, тобто, не здійснив заходів для недопущення господарського правопорушення.

Суд зауважує, що передбачена ч.1 ст.20 Закону № 875-ХІІ міра юридичної відповідальності у вигляді виникнення обов`язку сплати адміністративно-господарської санкції на користь Фонду соціального захисту інвалідів має наставати:

- або у разі порушення роботодавцем вимог ч.3 ст.18 Закону № 875-ХІІ, а саме: не виділення та не створення робочих місць, не надання державній службі зайнятості інформації, не звітування перед Фондом соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю, так як саме ця бездіяльність має своїм фактичним наслідком позбавлення державної служби зайнятості можливості організувати працевлаштування осіб з інвалідністю;

- або у разі порушення роботодавцем вимог ч.3 ст.17, ч.1 ст.18, ч.ч.2, 3, 5 ст.19 Закону № 875, що полягає у безпідставній відмові у працевлаштуванні особи з інвалідністю, яка звернулась до роботодавця самостійно чи була направлена до нього державною службою зайнятості.

В даному випадку КП "Водолій і К" допущено порушення ч.3 ст.18 Закону № 875-ХІІ.

Відповідно до розрахунку адміністративно-господарських санкцій, нарахованих відповідачу за 2019 рік, норматив робочих місць для працевлаштування інвалідів становить - 1 особа, середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність - 0, кількість робочих місць, призначених для працевлаштування інвалідів і не зайнятих ними - 1, середньорічна заробітна плата складає 54272,73 грн., а тому сума адміністративно-господарських санкцій за недотримання відповідачем у 2019 році нормативу робочих місць для працевлаштування інвалідів відповідно до ч.1 ст.20 Закону № 875-ХІІ становить 27136,37 грн.

Згідно ч.4 ст.20 Закону № 875-ХІІ адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських організацій осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону.

Відповідно до ч.2 ст.20 Закону № 875-ХІІ, порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій тягне за собою нарахування пені. Пеня обчислюється виходячи з 120 відсотків річних облікової ставки Національного банку України, що діяла на момент сплати, нарахованої на повну суму недоїмки за весь її строк.

У зв`язку з несплатою КП "Водолій і К" у встановлені строки суми адміністративно-господарських санкцій, позивачем нараховано підприємству пеню у розмірі 122,10 грн.

На підставі вищевикладеного, суд приходить до висновку про обґрунтованість застосування Херсонським обласним відділенням Фонду соціального захисту інвалідів до відповідача адміністративно-господарських санкцій та нарахування пені, які підлягають стягненню з КП "Водолій і К".

Що стосується вимоги Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів про стягнення з відповідача судового збору у розмірі 2102 грн., то вона є безпідставною, оскільки згідно ч.2 с.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -

вирішив:

Позовну заяву Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (73003, м.Херсон, пров.Інженера Корсакова, 5а, код ЄДРПОУ 14125171) до Комунального підприємства "Водолій і К" (74152, Херсонська область, Великоолександрівський район, с.Борозенське, пров.Мічуріна, 4, код ЄДРПОУ 34704283) про стягнення адміністративно-господарських санкцій та пені задовольнити.

Стягнути з Комунального підприємства "Водолій і К" (74152, Херсонська область, Великоолександрівський район, с.Борозенське, пров.Мічуріна, 4, код ЄДРПОУ 34704283) на користь Херсонського обласного відділення Фонду соціального захисту інвалідів (73003, м.Херсон, пров.Інженера Корсакова, 5а, код ЄДРПОУ 14125171) адміністративно-господарські санкції в розмірі 27136 (двадцять сім тисяч сто тридцять шість) грн. 37 коп. та пеню за порушення термінів сплати адміністративно-господарських санкцій у розмірі 122 (сто двадцять дві) грн. 10 коп. на банківські реквізити: Одержувач: УК у м.Херсоні/м.Херсон/50070000, код 37959779, Банк: ГУДКСУ у Херсонській області ІВАN UA118999980313131230000021002, Бюджетне кодування в призначенні платежу:*;101; код ЄДРПОУ підприємства; платежі до Фонду соціального захисту інвалідів за 2019 рік).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Відповідно до внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 30.03.2020 р. № 540-ІХ змін у розділ VI "Прикінцеві положення" КАС України, строк на апеляційне оскарження продовжується на строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.І. Бездрабко

кат. 112030500

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.06.2020
Оприлюднено15.06.2020
Номер документу89781049
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1135/20

Ухвала від 21.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 28.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Ухвала від 21.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Турецька І.О.

Рішення від 12.06.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 06.05.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні