Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
15 червня 2020 р. Справа№200/2952/20-а
приміщення суду за адресою: 84122, м.Слов`янськ, вул. Добровольського, 1
Донецький окружний адміністративний суд: у складі: головуючого судді - Дмитрієва В.С., в порядку спрощеного позовного провадження (в справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Слов`янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №19 Слов`янської міської ради Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту,-
В С Т А Н О В И В:
11 березня 2020 року до Донецького окружного адміністративного суду надішла позовна заява Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області до Слов`янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №19 Слов`янської міської ради Донецької області про застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) Слов`янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №19 Слов`янської міської ради Донецької області розташованого за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Вокзальна, 32 до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.
Позовні вимоги мотивовані тим, що позаплановою перевіркою приміщень та території Слов`янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №19 Слов`янської міської ради Донецької області встановлені порушення вимог Правил пожежної безпеки в Україні, які створюють загрозу виникнення пожежі, несуть загрозу життю та здоров`ю людей, перешкоджають вільній евакуації людей у разі настання надзвичайної ситуації, ускладнюють гасіння пожежі. Посилаючись на приписи статті 67 Кодексу цивільного захисту України позивач вказав, що наявність цих порушень є підставою для застосування заходів реагування у вигляді зупинення експлуатації (роботи) зазначеного об`єкту.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 20 березня 2020 року позовну заяву залишено без руху, у зв`язку із поданням позову без дотримання вимог, встановлених статтями 160, 161 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвалою Донецького окружного адміністративного суду від 13 квітня 2020 року відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи провести за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Відповідач позов не визнав, надав відзив на адміністративний позов за змістом якого просив відмовити у задоволенні позовних вимог. Відповідач вказав, що відповідальність за дотримання пожежної безпеки покладається на Слов`янську міську раду, як засновника школи та власника будівлі до якого відповідач звертався із клопотанням щодо обладнання будівлі школи системою пожежної сигналізації, системою оповіщення про пожежу, виконання захисту будівлі школи від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, проте таке фінансування не здійснено. Також вказав, що на школу не покладається обов`язок забезпечення працівників засобами індивідуального захисту, крім того оскільки в школі в темну пору доби відсутні вчителі та учні, евакуаційне освітлення не використовувалося у будь-якому випадку. Відповідач вважає, що відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання, чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, суд встановив наступне.
Слов`янська загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №19 Слов`янської міської ради Донецької області є юридичною особою, зареєстрована в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ: 33534345, місцезнаходження: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Вокзальна, 32.
Відповідно до доручення Прем`єр-міністра України від 11 грудня 2019 року №44205/1/1-19 про проведення позапланових заходів державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей, зокрема шкіл, на підставі посвідчення на проведення заходу державного нагляду (контролю) від 11 грудня 2019 року №166 посадовими особами Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Донецькій області у період з 13 грудня 2019 року по 16 грудня 2019 року проведено позапланову перевірку відповідача щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. В ході перевірки було виявлено низку порушень вимог законодавства, зміст яких викладено у акті від 16 грудня 2019 року № 147 (а.с. 24-32).
Так, згідно вказаного акта, перевіркою встановлені порушення Кодексу цивільного захисту України, Правил пожежної безпеки в Україні, затверджених наказом МВС України від 30 грудня 2014 року № 1417, зареєстрованих у Міністерстві юстиції України 05 березня 2015 року за № 252/26697 (далі - ППБУ), а саме:
1. пункту 1.2, глави 1, розділу V ППБУ, а саме: будівлю ЗОШ не обладнано системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Інженерне обладнання будинків і споруд. Системи протипожежного захисту , що може призвести до пізнього виявлення пожежі, в зв`язку з чим первинні засоби пожежогасіння будуть не ефективними, не відбудеться оповіщення людей, які перебувають у приміщеннях, в зв`язку з чим продукти горіння та чадний газ унеможливить своєчасну та безпечну евакуацію з приміщень та може призвести до отруєння людей що перебуватимуть у ній, гасіння пожежі здійсниться лише після прибуття пожежних підрозділів з необхідними засобами гасіння.
2. пункту 2 частини 1 статті 20 та пункту 2 частини 2 статті КЦЗУ, пункту 2 розділу ІІІ ПТБ, а саме: не забезпечено працівників засобами індивідуального захисту органів дихання від бойових отруйних речовин, з розрахунку 1 протигаз і 1 респіратор на особу, і додатково 2% від загальної кількості працюючого населення, що може призвести до ураження органів дихання працюючого персоналу та може збільшити кількість летальних випадків;
3. Пункту 2.31 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, а саме: сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням, що, у свою чергу, може не дати громадянам покинути небезпечне місце та не створить необхідні умови бачення та орієнтацію на шляхах евакуації і унеможливить пошук засобів безпеки та пожежогасіння;
4. пункту 2.16 глави 2 розділу ІІІ ППБУ, пункту 14, розділу ІІІ Правил пожежної безпеки для навчальних закладів та установ системи освіти і науки України №974 від 15 серпня 2016 року, а саме: не демонтовані грати встановлені на вікнах кабінету інформатики, що унеможливить евакуацію при виникненні пожежі, що в свою чергу збільшує час впливу небезпечних факторів пожежі на людину та створює загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Судом встановлено, що відповідач був ознайомлений з актом перевірки та не зауважень та пояснень не надав, про що свідчить його підпис (а.с. 32).
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відповідно до абзацу 2 статті 1 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності від 05 квітня 2007 року №877-V (далі - Закон України від 05 квітня 2007 року № 877-V), державний нагляд (контроль) є діяльністю уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.
Частиною 1 статті 4 Закону України від 05 квітня 2007 року № 877-V передбачено, що державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом.
Положеннями статті 64 Кодексу цивільного захисту України від 02 жовтня 2012 року №5403-VI встановлено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення (частина 2 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять: органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду; органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки; підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи (частина 3 статті 64 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16 грудня 2015 року №1052 (далі - Положення №1052), Державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
У пункті 3 вказаного Положення визначено, що основними завданнями ДСНС України є,зокрема, здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб.
В силу пункту 12 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України, до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожеже небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до частини 2 статті 68 Кодексу цивільного захисту України у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожеже небезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Положеннями статті 70 Кодексу цивільного захисту України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.
Повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Згідно правової позиції Верховного Суду, викладеної в постанові від 20 червня 2018 року у справі № 826/4267/16, законодавець пов`язує настання реальної загрози життю та здоров`ю людей від пожежі з обставинами, які можуть призвести до займання і розповсюдження вогню.
Суд зазначає, що згідно акта обстеження будівель на території Слов`янської загальноосвітньої школи І-ІІ ступені №19 Слов`янської міської ради від 27 травня 2020 року №1 порушення, встановлені актом перевірки від 16 грудня 2019 року №147, усунуто порушення зазначене у п. 4 акта від 16 грудня 2019 року№147, а саме: грати встановлені на вікнах кабінету інформатики зроблено розкривними, по іншим порушенням - надіслано заявки до відділу освіти щодо відповідного забезпечення.
Стосовно встановлених під час перевірки порушень, зазначених в п.1 акта від 16 грудня 2019 року (не обладнання приміщень навчальної установи системою протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014) суд зазначає наступне.
Згідно п. 1.2 розділу V Вимоги до утримання технічних засобів протипожежного захисту ППБУ будинки, приміщення та споруди повинні обладнуватися системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту .
Відповідно до п. 3.15 ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту (чинні з 1 липня 2015 року) система протипожежного захисту (СПЗ) це комплекс технічних засобів, що змонтований на об`єкті, призначений для виявлення, локалізування та ліквідування пожеж без втручання людини, захисту людей, матеріальних цінностей та довкілля від впливу небезпечних чинників пожежі.
Згідно п. 1 розділу І Загальні положення ППБУ ці Правила встановлюють загальні вимоги з пожежної безпеки до будівель, споруд різного призначення та прилеглих до них територій, іншого нерухомого майна, обладнання, устаткування, що експлуатуються, будівельних майданчиків, а також під час проведення робіт з будівництва, реконструкції, реставрації, капітального ремонту, технічного переоснащення будівель та споруд.
Відповідно до п. 1.3 цього ж розділу вимоги цих Правил не поширюються на підземні споруди промислового призначення; метрополітени (крім об`єктів комерційного, торговельного та соціально-побутового призначення); тунелі; об`єкти виробництва, зберігання та утилізації вибухових і радіоактивних речовин й засобів підривань; морські та річкові споруди, що знаходяться на плаву; нафто-, газо-, продуктопроводи; лісові масиви.
Таким чином, зазначені ППБУ розповсюджуються і на будівлі та споруди, що експлуатуються.
Встановлені пунктом 1.2 розділу V ППБУ вимоги щодо обладнання приміщень та споруд системами протипожежного захисту відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту не виключають їх розповсюдження на об`єкти, що експлуатуються посилання на ДБН В.2.5-56:2014 є лише відсилочною нормою стосовно дотримання порядку, процедури, змісту такого обладнання, так як саме цим документом встановлена детальна регламентація оснащення будівель та споруд системами протипожежного захисту.
Згідно абз. 2 п. 1.2 розділу І ДБН В.2.5-56:2014 вимоги цих будівельних норм рекомендуються застосовувати під час реставрації.
Таким чином, розповсюдження ДБН В.2.5-56:2014 може мати місце не лише під час будівництва, реконструкції, технічного переоснащення, капітального ремонту, зміни категорії приміщень і будинків за вибухонебезпечною та пожежною небезпекою, що передбачено абз. 1 цього пункту, а й в інших сферах.
В даному випадку обов`язковість дотримання цих вимог під час експлуатації будівель та приміщень встановлена пунктом 1.2 розділу V ППБУ.
Згідно п. 6 ППБНЗ приміщення закладів та установ (для закладів освіти) обладнуються СПЗ відповідно до ДБН В.2.5-56:2014 Системи протипожежного захисту та п. і розділу V ППБУ.
Таким чином, оснащення приміщень навчальних закладів, які вже експлуатуються, системою протипожежної безпеки є обов`язковим, а відсутність такого оснащення є порушенням ППБУ та ППБНЗ.
Стосовно встановлених під час перевірки порушень, зазначених в п. 2 акта перевірки щодо не забезпечення працюючого персоналу засобами індивідуального захисту суд зазначає, що згідно п. 2 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України від 2 жовтня 2012 року № 5403-VI до завдань і обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту належить забезпечення відповідно до законодавства своїх працівників засобами колективного та індивідуального захисту.
Відповідно до п. 1 Порядку забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами індивідуального захисту, приладами радіаційної та хімічної розвідки, дозиметричного і хімічного контролю, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2002 року № 1200, цей Порядок визначає механізм забезпечення населення і працівників формувань та спеціалізованих служб цивільного захисту засобами радіаційного та хімічного захисту у разі застосування ядерної та інших видів зброї масового знищення проти України в умовах воєнного стану або у разі виникнення надзвичайної ситуації на радіаційно та хімічно небезпечних об`єктах господарювання в умовах мирного стану.
Згідно п. 9 цього Порядку номенклатуру засобів радіаційного та хімічного захисту, а також норми забезпечення ними визначено згідно з додатком до цього Порядку.
У додатку до Порядку визначено, що у разі виникнення надзвичайних ситуацій з небезпечними хімічними речовинами населення, яке працює у зоні можливого хімічного забруднення (включаючи радіаційно та хімічно небезпечні об`єкти) має бути забезпечено засобами індивідуального захисту органів дихання (фільтрувальним протигазом для захисту населення за типами залежно від небезпечних хімічних речовин або комплектами засобів захисту з аналогічними захисними властивостями) за нормою забезпечення 1 протигаз на одну особу і додатково 2 відсотки загальної кількості населення, яке працює у зоні можливого хімічного забруднення.
При цьому, відповідач не заперечує, щодо відсутності засобів індивідуального захисту органів дихання.
Стосовно встановлених під час перевірки обставинам, зазначених в п.3 акта від 16 грудня 2019 року №147 - сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не обладнані евакуаційним освітленням суд зазначає наступне.
Згідно п. 2.31 глави 2 розділу IIІ ППБУ сходові клітки, внутрішні відкриті та зовнішні сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації мають бути забезпечені евакуаційним освітленням. Світильники евакуаційного освітлення повинні вмикатися з настанням сутінків у разі перебування в будинку людей.
Суд вважає необґрунтованими твердження відповідача щодо відсутності необхідності освітлення, так як в темну пору доби відсутні в школі учні та працівники, оскільки приписами пункту 2.31 глави 2 розділу IIІ ППБУ не передбачено облаштування евакуаційним освітленням евакуаційних шляхів лише за умови їх недостатнього природного освітлення. У випадку виникнення пожежі виникає таке явище як задимленість, яке в залежності від якісного складу предметів, що згоряють, має різну ступень інтенсивності, наслідком якої, в свою чергу, є дуже погана видимість. Штучне евакуаційне освітлення при цьому в певній мірі покращує видимість та полегшує, зокрема, вибір напрямку ( шляхів) евакуації під час пожежі.
Крім цього, п. 2.31 глави 2 розділу IIІ ППБУ не ставить вимогу щодо забезпеченості певних приміщень світильники евакуаційного освітлення в залежність від режиму роботи об`єкту. Зазначення у другому реченні цього пункту на факт перебування у будинку людей є уточнення моменту, коли це освітлення має спрацювати, а не коли воно має бути встановлено.
Отже, матеріалами справи встановлено, що позивачем порушено приписи п. 1.2 розділу V Вимоги до утримання технічних засобів протипожежного захисту ППБУ (щодо обладнання приміщень системою протипожежного захисту), п. 2.31 глави 2 розділу IIІ ППБУ (щодо оснащення евакуаційним освітленням сходових кліток та коридорів), п. 2 ч. 1 ст. 20 Кодексу цивільного захисту України (щодо забезпечення працюючого персоналу засобами індивідуального захисту).
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що встановлені порушення у сфері протипожежної безпеки не є формальними, стосуються суттєвих недоліків у протипожежній системі та можуть створити загрозу життю та здоров`ю людей в разі виникнення пожежі чи іншої надзвичайної ситуації.
Разом з цим, на час розгляду справи доказів, які б свідчили про повне усунення виявлених порушень надано не було.
Виходячи зі змісту заявлених вимог, аналізу норм, які регулюють спірні відносини, та встановлених фактичних обставин на підставі оцінки поданих сторонами доказів в їх сукупності, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України підстави для розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 2, 9, 139, 241-246, 255, 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В :
Адміністративний позов задовольнити.
Застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) об`єкту, а саме: Слов`янської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів №19 Слов`янської міської ради Донецької області розташованої за адресою: Донецька обл., м. Слов`янськ, вул. Вокзальна, 32 (код ЄДРПОУ: 33534345) до повного усунення порушень, шляхом заборони експлуатації вищезазначеного об`єкту.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи до або через відповідні суди, а матеріали справ витребовуються та надсилаються судами за правилами, що діяли до набрання чинності цією редакцією Кодексу.
Відповідно до п. 3 розділу VІ Прикінцевих положень КАС України строки визначені ст. 295 цього Кодексу, а також інші процесуальні строки продовжуються на строк дії карантину.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя В.С. Дмитрієв
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.06.2020 |
Оприлюднено | 18.06.2020 |
Номер документу | 89846173 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Дмитрієв В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні