Рішення
від 16.06.2020 по справі 380/2155/20
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа№380/2155/20

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 червня 2020 року

м. Львів, вул. Чоловського, 2

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Грень Н.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Головного управління Держпраці у Львівській області до товариства з обмеженою відповідальністю "Гірськолижний клуб "Карпати" про застосування заходів реагування, -

в с т а н о в и в:

16.03.2020 до суду надійшла позовна заява Головного управління Держпраці у Львівській області (79005, м. Львів, пл. Міцкевича,8, ЄДРПОУ 39778297) до товариства з обмеженою відповідальністю "Гірськолижний клуб "Карпати" (82660, Львівська область, Сколівський р-н, смт. Славське, вул. Січових Стрільців, 4, ЄДРПОУ 30765714) в якому просить суд заборонити експлуатацію пасажирської підвісної канатної дороги на горі Погар зав. № (не встановлено) - до усунення зазначених у позовній заяві порушень.

Ухвалою від 18.03.2020 позовну заяву залишено без руху.

Ухвалою від 14.04.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене позовне провадження у справі без виклику сторін.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що в результаті проведеної перевірки ТзОВ Гірськолижний клуб Карпати були виявлені факти порушення вимог чинних нормативно - правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров`ю пасажирів пасажирської підвісної канатної дороги на горі Погар, зав.№ (не встановлено) ТзОВ Гірськолижний клуб Карпати .

Відповідач належним чином повідомлений про розгляд справи в порядку спрощеного провадження, що підтверджується повідомленням про вручення поштового відправлення. У зазначений в ухвалі строк відзив на позовну заяву не подав.

Законом України Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) № 540-IX від 30.03.2020, набрав чинності 02.04.2020 внесено зміни до низки законодавчих актів України, зокрема і до Кодексу адміністративного судочинства України. Так, згідно з пунктом 3 Розділу VI Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені статтями 47, 79, 80, 114, 122, 162, 163, 164, 165, 169, 177, 193, 261, 295, 304, 309, 329, 338, 342, 363 цього Кодексу, а також інші процесуальні строки щодо зміни предмета або підстави позову, збільшення або зменшення розміру позовних вимог, подання доказів, витребування доказів, забезпечення доказів, а також строки звернення до адміністративного суду, подання відзиву та відповіді на відзив, заперечення, пояснень третьої особи щодо позову або відзиву, залишення позовної заяви без руху, повернення позовної заяви, пред`явлення зустрічного позову, розгляду адміністративної справи, апеляційного оскарження, розгляду апеляційної скарги, касаційного оскарження, розгляду касаційної скарги, подання заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами продовжуються на строк дії такого карантину. Строк, який встановлює суд у своєму рішенні, не може бути меншим, ніж строк карантину, пов?язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Водночас, з урахуванням предмету спору у даній справі, оскільки, порушення вимог нормативно-правових актів з охорони праці допущені відповідачем створюють загрозу життю та здоров`ю пасажирів підвісної канатної дороги на горі Погар, суд вважає за можливе розглянути справу за наявними матеріалами відповідно до ч. 6 ст.162 КАС України.

Суд всебічно і повно з`ясував всі фактичні обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті та встановив наступне.

Уповноваженими посадовими особами ГУ Держпраці у Львівській області відповідно наказу від 04.02.2020 № 0255-П та направлення про проведення перевірки від 04.02.2020 №0255 у присутності уповноважених осіб відповідача В.о. директора Котлярчука Б.І. проведено позапланову перевірку дотримання вимог законодавчих і нормативно-правових актів з охорони праці та промислової безпеки ТзОВ Гірськолижний клуб Карпати . За результатами перевірки складено акт від 06.02.2020 №13/25/033/0105.

Як вбачається із акта перевірки, плановою перевіркою встановлено ряд порушень, які створюють загрозу життю та здоров`ю пасажирів пасажирської підвісної канатної дороги на горі Погар зав. № (не встановлено) ТзОВ Гірськолижний клуб Карпати , а саме:

1) На час перевірки не представлено (відсутні) паспорт, настанову з експлуатації та виконавчу документацію по монтажу підвісної канатної дороги (ППКД) іноземного виробництва, чим порушено п.2 розділу IV Правил будови та безпечної експлуатації пасажирських підвісних канаїних доріг НПАОП 60.2-1.02-14. (Зареєстровані в Міністерстві юстиції України 10.02 2014 за № 264/25041. затверджені Наказом Міністерства енергетики та вугільної промисловості України 22.01.2014 № 49).

- Згідно п. 2 розділу IV НПАОП 60.2-1.02-14, виробники або постачальники комплексів обладнання канатних доріг, їх складових частин (вузлів) пристроїв безпеки закордонного виробництва мають забезпечити, зокрема, їх спорядження експлуатаційними документами (паспортами, настановами з експлуатації, тощо), табличками і маркуванням , що відповідають вимогам цих Правил, викладеними українською або іншою мовою відповідно до чинного законодавства України.

2) Не проведено первинного, чергового (позачергового) технічного огляду підвісної канатної дороги (ППКД), фахівцем уповноваженого (спеціалізованого) підприємства з записом результатів, чим порушено п.4.1 .гл.4.розділу V Правил будови та безпечної експлуатації пасажирських підвісних канатних доріг НПАОП 60.2-1.02-14.

Відповідно до п.4.1 гл.4 розділу V НПАОП 60.2-1.02-14, канатні дороги підлягають первинному, періодичному, та позачерговому технічному огляду відповідно до Порядку проведення огляду .

3) Канатна дорога (ППКД) не поставлена на облік (не зареєстрована) роботодавцем в встановленому порядку в територіальних органах виконавчої влади що реалізує державну політику у сфері охорони праці, чим порушено п.2.1 гл.2 розділу V Правил будови та безпечної експлуатації пасажирських підвісних канатних доріг НПАОП 60.2-1.02-14.

Згідно п.2.1 гл.2 розділу V НПАОП 60.2-1.02-14. канатні дороги, на які поширюється дія цих Правил, підлягають реєстрації в територіальних органах центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці. Відомості про зареєстровану канатну дорогу та її власника заносяться до журналу реєстрації.

4) Не проведений пуск в роботу канатної дороги (ППКД) у встановленому порядку на підставі проведеної державним інспектором Держпраці позапланової перевірки ППДК відповідно до заяви власника, чим порушено п.3.7 гл. 3 розділу V Правил будови та безпечної експлуатації пасажирських підвісних канатних доріг НПАОП 60.2-1.02-14.

Згідно п.3.7 гл. 3 розділу V НПАОП 60.2-1.02-14. пуск у роботу канатної дороги, у разі передачі її іншому власнику здійснюється на підставі проведеної посадовою особою територіальних органів центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, позапланової перевірки канатної дороги відповідно до заяви власника про здійснення заходу державного нагляду (контролю).

5) У роботодавця відсутній діючий дозвіл на експлуатацію (роботу) канатної дороги (ППКД) відповідно до вимог Порядку видачі дозволів на виконання робі і підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки , затвердженого Постановою КМУ від 26.10.2011 № 1107, чим порушено ст.21 Закону України № 2694 Про охорону праці (з змінами).

Згідно статті 21 Закону України № 2694 Про охорону праці (з змінами), роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального орган) виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці.

Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

6) Для забезпечення утримання канатної дороги (ППКД) в справному стані та її безпечну експлуатацію, власником не призначено наказом начальника дороги та у необхідній кількості працівників, які здійснюють технічне обслуговування та ремонт канатної дороги, що пройшли професійно-технічне навчання і мають посвідчення, чим порушено п.5.1 гл.5 розділу V Правил будови та безпечної експлуатації пасажирських підвісних канатних доріг НПАОП 60.2-1.02-14 .

Згідно п.5.1.гл.5.розділу V НПАОП 60.2-1.02-14, власник повинен забезпечити утримання канатної дороги в справному стані та її безпечну експлуатацію шляхом організації належного технічного обслуговування, контролю технічного стану, ремонту власними силами або укласти договори з іншими суб`єктами господарювання на виконання зазначених робіт. Для цього власник:

- призначає начальника дороги, відповідального за справний стан та її безпечну експлуатацію, у якого в підпорядкуванні можуть перебувати працівники, відповідальні за справний стан будівель і споруд, механічного і електричного обладнання, призначені власником канатної дороги;

- призначає у необхідній кількості працівників, які здійснюють технічне обслуговування та ремонт канатної дороги, що пройшли професійно-технічне навчання і мають посвідчення;

- створює умови для виконання працівниками своїх обов`язків;

- проводить навчання і перевірку знань з питань охорони праці посадових осіб і працівників відповідно до вимог Типового положення про порядок проведення навчання і перевірки знань, з питань охорони праці, затвердженого наказом Державного комітету України з нагляду за охороною праці від 26.01.2005 N 15, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 15.02.2005 за N 231/10511 (НПАОП 0.00-4.12-05);

- розроблює та затверджує інструкції з охорони праці відповідно до вимог Положення про розробку інструкцій з охорони праці, затвердженого наказом Комітету по нагляду за охороною праці Міністерства праці та соціальної політики України від 29.01.1998 N 9. зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 07.04.1998 за N 226/2666 (НПАОП 0.00-4.15-98).

При вирішенні спору, суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно до статті 3 Конституції України людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V (далі Закон № 877-V).

Статтею 1 Закону № 877-V визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища.

Відповідно до частини першої та четвертої статті 4 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом. Виключно законами встановлюються: органи, уповноважені здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності; види господарської діяльності, які є предметом державного нагляду (контролю); повноваження органів державного нагляду (контролю) щодо зупинення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг; вичерпний перелік підстав для зупинення господарської діяльності; спосіб здійснення державного нагляду (контролю); санкції за порушення вимог законодавства і перелік порушень, які є підставою для видачі органом державного нагляду (контролю) припису, розпорядження або іншого розпорядчого документа. Орган державного нагляду (контролю) не може здійснювати державний нагляд (контроль) у сфері господарської діяльності, якщо закон прямо не уповноважує такий орган на здійснення державного нагляду (контролю) у певній сфері господарської діяльності та не визначає повноваження такого органу під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно з частиною сьомою статті 7 Закону № 877-V на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 96 (далі Положення №96), Держпраці є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Згідно з пунктом 7 Положення №96 Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Відповідно до Положення №96 управління Держпраці відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням законодавства з охорони праці, гігієни праці, промислової безпеки, безпеки робіт у сфері поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, у тому числі з питань монтажу, ремонту, реконструкції, налагодження і безпечної експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів виробництва і машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки та організації проведення навчання (в тому числі спеціального) і перевірки знань з питань охорони праці; навчання працівників у сфері поводження з вибуховими матеріалами та перевірки їх знань.

Статтею 4 Закону України "Про охорону праці" від 14.10.1992 № 2694-XII передбачено, що державна політика в галузі охорони праці спрямована на створення належних, безпечних і здорових умов праці, запобігання нещасним випадкам та професійним захворюванням та базується на принципах пріоритету життя і здоров`я працівників, повної відповідальності роботодавця за створення належних, безпечних і здорових умов праці.

Згідно з частиною п`ятою статті 4 Закону № 877-V виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду. Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Судом встановлено, що порушення вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці, стали підставою звернення до суду з даним позовом, оскільки експлуатація пасажирської підвісної канатної дороги , без усунення порушень, становить загрозу життю та здоров`ю пасажирів підвісної канатної дороги.

Матеріалами справи підтверджується наявність порушень ТзОВ Гірськолижний клуб Карпати вимог чинних нормативно-правових актів з охорони праці, які створюють загрозу життю та здоров`ю пасажирів підвісної канатної дороги.

Суд також наголошує, що акт перевірки підписано посадовими особами відповідача без зауважень.

Оскільки виявлені під час проведення перевірки порушення законодавства у сфері забезпечення охорони праці не усунуті відповідачем, суд дійшов висновку, що існують всі підстави для задоволення адміністративного позову у повному обсязі та заборони експлуатації пасажирської підвісної канатної дороги.

Відповідно до положень статті 139 КАС України судові витрати з відповідача не стягуються.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 243-246, 255, 293, 295 КАС України, суд, -

в и р і ш и в:

позов задовольнити повністю.

Застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду до товариства з обмеженою відповідальністю "Гірськолижний клуб "Карпати" (82660, Львівська область, Сколівський р-н, смт. Славське, вул. Січових Стрільців, 4, ЄДРПОУ 30765714) шляхом заборони експлуатації пасажирської підвісної канатної дороги на горі Погар зав. № (не встановлено) - до усунення зазначених у позовній заяві порушень.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Львівський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Згідно з пунктом 3 Розділу VI Прикінцевих положень Кодексу адміністративного судочинства України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), строки, визначені для апеляційного оскарження продовжуються на строк дії такого карантину.

Повний текст рішення виготовлено та підписано 16.06.2020.

Суддя Грень Н.М.

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.06.2020
Оприлюднено18.06.2020
Номер документу89854405
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —380/2155/20

Рішення від 16.06.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 14.04.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 18.03.2020

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні