ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
ДНІПРОПЕТРОВСЬКОЇ ОБЛАСТІ
вул. Володимира Винниченка 1, м. Дніпро, 49027
E-mail: inbox@dp.arbitr.gov.ua, тел. (056) 377-18-49, fax (056) 377-38-63
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17.06.2020м. ДніпроСправа № 904/6151/19 За позовом Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Нептун 111", смт. Дніпровське Верхньодніпровського району Дніпропетровської області
про зобов`язання передати в управління багатоквартирний будинок та документацію щодо нього; визнання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком припиненим
Суддя Крижний О.М.
Секретар судового засідання Солом`яний С.С.
Представники:
Від позивача: Криворучко В.І., витяг з єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, керівник; Федорко О.О., ордер № 49/016 від 15.01.20, свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю №4481 від 16.09.2019, адвокат
Від відповідача: Лишенко С.С., договір №1/01/20 від 13.01.2020, адвокат
СУТЬ СПОРУ:
Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Нептун 111" звернулося до Господарського суду Дніпропетровської області з позовом в якому з урахуванням заяви про зміну підстави позову (вх.№10403/20 від 02.03.2020) просить:
- зобов`язати Приватне підприємство "Дніпровський житлосервіс" в порядку передбаченому законодавством, передати в управління Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Нептун 111" багатоквартирний будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1;
- зобов`язати Приватне підприємство "Дніпровський житлосервіс", в порядку передбаченому законодавством, передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Нептун 111" документацію щодо багатоквартирного будинку, що розташований за адресою: АДРЕСА_1, а саме:
технічний паспорт на багатоквартирний будинок.
паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва.
енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем.
проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем.
документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів.
план земельної ділянки.
акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок.
паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку.
технічну документацію на прибудинкову земельну ділянку.
інформацію про виконані роботи з технічного обслуговування і ремонту конструктивних елементів багатоквартирного будинку та інженерних систем протягом строку дії договору управління.
інформацію про виникнення аварійних ситуацій і технічних несправностей у розрізі конструктивних елементів та інженерних систем за строк дії договору управління.
дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку протягом строку дії договору управління.
- визнати припиненим з 08.11.2019 Типовий договір про надання послуги управління багатоквартирним будинком від 16.07.2019 укладений між співвласниками багатоквартирного будинку, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 та Приватним підприємством "Дніпровський житлосервіс".
Позивач змінив підставу позову в частині, що стосується позовної вимоги про визнання припиненим з 06.11.2019 Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком від 16.07.2019. Позивач вважає, що підставою для задоволення позову є пункт 33 Типового договору, а саме якщо протягом строку дії договору співвласники приймають рішення про зміну форми управління будинком або про обрання іншого управителя, цей договір припиняється через два місяці з дати отримання управителем повідомлення від співвласників.
Відповідач проти задоволення позову з урахуванням заяви про зміну підстав позову заперечує, зазначає, що в заяві про зміну підстав позову позивач посилається на п. 33 договору, відповідно до якого якщо протягом строку дії цього договору співвласники приймають рішення про зміну форми управління будинком або про обрання іншого управителя, цей договір достроково припиняється через два місяці з дати отримання управлінням повідомлення від співвласників (уповноваженої ним особи) про таке рішення. Застосування цього пункту договору відбувається у випадку, якщо управителя призначено на конкурсних засадах відповідно до Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" за рішенням органу місцевого самоврядування, що в свою чергу не може бути застосовано до органу правовідносин, що виникли у іншому порядку.
В даному випадку укладення договору відбулося за результатами прийняття рішення зборами співвласників багатоквартирного будинку. Відповідач вважає, що зі створенням ОСББ форма управління не змінилась, оскільки вона також здійснюється співвласниками багатоквартирного будинку. Таким чином, відповідач стверджує, що посилання позивача на п.33 договору є безпідставним з огляду на те, що правовідносини, що виникли між сторонами договору обумовлені прийняттям рішення співвласниками багатоквартирного будинку, а не призначення управителя на конкурсних засадах.
У відповіді на відзив позивач вважає заперечення відповідача безпідставними та наполягає на задоволенні позовних вимог.
03.03.2020 відповідачем подано попередній розрахунок витрат на правову допомогу, який складає 17 500 грн.
Від позивача надійшло клопотання зменшення витрат на оплату правничої допомоги адвоката.
Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 26.12.2019 відкрито провадження у справі, ухвалено розглядати справу за правилами загального позовного провадження, підготовче судове засідання призначено на 26.12.2020. Ухвалою Господарського суду Дніпропетровської області від 18.03.2020 закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті.
Справа розглянута у встановлені розумні строки з урахуванням пункту четвертого розділу X "Прикінцеві положення" ГПК України щодо продовження процесуальних строків на час дії карантину
У судовому засіданні 17.06.2020 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Під час розгляду справи судом досліджені письмові докази, що містяться в матеріалах справи.
Заслухавши пояснення представників позивача та відповідача, дослідивши матеріали справи, господарський суд, -
ВСТАНОВИВ:
Предметом доказування у даній справі є встановлення обставин укладення договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком, строк дії цього договору та порядок припинення дії даного договору; форми управління багатоквартирним будинком на час укладення договору, обставини зміни форми управління, наявність підстав для передачі документів та будинку в управління.
Так, судом встановлено, що 17.07.2019 між приватним підприємством "Дніпровський житлосервіс" (далі - управитель) та співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1 (далі - співвласники) в особі ОСОБА_1 , уповноваженого зборами співвласників багатоквартирного будинку, що діє на підставі протоколу загальних зборів багатоквартирного будинку, укладено типовий договір про надання послуги з управління багатоквартирним будинком, відповідно до п.1 якого управитель зобов`язується надавати співвласникам послугу з управління багатоквартирним будинком (далі - послуга з управління), що розташований за адресою АДРЕСА_1 (далі - будинок), а співвласники зобов`язуються оплачувати управителю послугу з управління згідно з вимогами законодавства та умовами цього договору.
Послуга з управління полягає у забезпеченні управителем належних умов проживання і задоволення господарсько-побутових потреб мешканців будинку шляхом утримання і ремонту спільного майна будинку та його прибудинкової території.
Послуга з утримання включає:
- утримання спільного майна багатоквартирного будинку, зокрема, прибирання внутрішньо будинкових приміщень та при будинкової території, виконання санітарно-технічних робіт, обслуговування внутрішньобудинкових систем (крім обслуговування внутрішньобудинкових систем, що використовуються для надання відповідної комунальної послуги у разі укладення індивідуальних договорів про надання такої послуги, за умовами яких обслуговування таких систем здійснюється виконавцем), утримування ліфтів тощо;
- купівлю електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку;
- поточний ремонт спільного майна багатоквартирного будинку.
Послуга з управління надається відповідно до вимог до якості згідно з додатком до цього договору, що є його невід`ємною частиною (п.3 договору).
Згідно з п. 4 договору технічна документація на будинок передається управителю згідно з актом приймання-передачі технічної документації відповідно до додатка 3 до цього договору ОСОБА_1 (інформація про особу (попередній управитель будинку чи особа, уповноважена співвласниками або об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку), що передає технічну документацію) не пізніше, ніж протягом 10 днів з дня, наступного за днем набрання чинності цим договором.
У відповідності з п. 30 договору цей договір набирає чинності з 01 липня 2019 року та укладається строком на один рік. Якщо за один місяць до закінчення строку дії цього договору жодна із сторін не повідомить письмово іншій стороні про відмову від цього договору, він вважається продовженим на один рік (п. 31 договору).
Дія цього договору припиняється:
- у разі закінчення строку, на який його укладено, якщо одна із сторін повідомила про відмову від договору відповідно до пункту 31 цього договору;
- достроково за згодою сторін або за рішенням суду в разі невиконання управителем та/або співвласниками вимог цього договору;
- у разі смерті фізичної особи-підприємця, який є управителем;
- у разі прийняття рішення про ліквідацію управителя або визнання його банкрутом;
- в інших випадках, передбачених законом (п.32 договору).
Пунктом 33 договору визначено, що якщо протягом строку дії цього договору співвласники приймають рішення про зміну форми управління будинком або про обрання іншого управителя, цей договір достроково припиняється через два місяці з дати отримання управителем повідомлення від співвласників (уповноваженої ним особи) про таке рішення. Цей пункт включається до договору у випадку укладення договору уповноваженою особою органу місцевого самоврядування (виконавчого органу відповідної місцевої ради), за рішенням якого призначено управителя на конкурсних засадах відповідно до Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".
Відповідно до п.35 договору у разі припинення дії договору не пізніше дня, що настає за днем припинення дії договору, управитель передає новому управителю багатоквартирного будинку чи особі, уповноваженій співвласниками або об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку:
- наявну технічну документацію на такий будинок;
- інформацію по виконані роботи з технічного обслуговування і ремонту конструктивних елементів багатоквартирного будинку та інженерних систем за строк дії договору, але не більше трьох останніх років;
- інформацію про виникнення аварійних ситуацій і технічних несправностей у розрізі конструктивних елементів та інженерних систем за строк дії договору, але не більше трьох останній років;
- дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку за строк дії договору, але не більше трьох останніх років;
- майно, передане управителю будинку за рішенням співвласників.
До договору сторонами підписано кошторис витрат на утримання будинку а при будинкової території та акт приймання-передачі технічної документації на будинок, згідно з яким 16.07.2019 управителю передано наявний технічний паспорт.
10 серпня 2019 року відбулися установчі збори об`єднання співвласників багатоквартирного будинку розташованого за адресою: АДРЕСА_1 , за наслідками яких прийняті рішення оформлені протоколом №1.
Загальна кількість співвласників - 82 особи. Загальна площа всіх квартир та нежитлових приміщень - 2 918,4 м 2 .
Присутні на установчих зборах власники (особисто та/або представники) квартир та/або нежитлових приміщень будинки: 43 особи, яким належать квартири та/або нежитлові приміщення загальною площею 1697,4 м 2 .
У письмовому опитуванні взяли участь власники (особисто та/або через представників) квартир та/або нежитлових приміщень будинку: 17 осіб, яким належать квартири та/або нежитлові приміщення загальною площею 628,4 м 2 .
Збори відбулися з наступним порядком денним:
1. Обрання Голови зборів та Секретаря зборів, лічильної комісії зборів.
2. Створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (надалі - об`єднання) розгляд та затвердження його назви.
3. Затвердження Статуту об`єднання.
4. Вибори правління об`єднання.
5. Вибори ревізійної комісії об`єднання.
6. Прийняття рішень про обрання уповноваженої особи (осіб) співвласників згідно з Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".
7. Надання повноважень щодо підписання протоколу та інших документів установчих зборів об`єднання, Статуту об`єднання та держаної реєстрації об`єднання.
По першому питанню порядку денного вирішили обрати головою установчих зборів власника квартири НОМЕР_1 ОСОБА_2 , секретарем установчих зборів - власника квартири НОМЕР_2 ОСОБА_3 .
По другому питанню порядку денного вирішили створити об`єднання співвласників багатоквартирного будинку та затвердити його назву "Нептун 111".
По третьому питанню порядку денного вирішили затвердити Статут об`єднання співвласників багатоквартирного будинку та затвердити його назву "Нептун 111" в запропонованій редакції.
По четвертому питанню порядку денного вирішили обрати правління об`єднання у кількості __ осіб, персонально:
власника квартири НОМЕР_1 ОСОБА_2 , якого обрати готовою Правління;
власника квартири НОМЕР_2 ОСОБА_3 ,
власника квартири НОМЕР_3 ОСОБА_4 ,
власника квартири НОМЕР_4 ОСОБА_5 ,
власника квартири НОМЕР_5 ОСОБА_6 ,
власника квартири НОМЕР_6 ОСОБА_7 ,
власника квартири
НОМЕР_7 ОСОБА_13, власника квартири НОМЕР_9 ОСОБА_8 .
По п`ятому питанню порядку денного вирішили обрати ревізійну комісію об`єднання у кількості 2 осіб, персонально: власника квартири НОМЕР_10 ОСОБА_9 , якого обрати головою ревізійної комісії, власника квартири НОМЕР_8 ОСОБА_10 .
По шостому питанню порядку денного вирішили обрати уповноважених осіб від співвласників згідно Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" у наступному складі: власника квартири НОМЕР_1 ОСОБА_2 , власника квартири НОМЕР_2 ОСОБА_3 .
По сьомому питанню порядку денного вирішили надати повноваження представнику установчих зборів ОСОБА_2 підготувати, підписати та подати протокол установчих зборів об`єднання, Статут об`єднання та інші документи, необхідні для державної реєстрації.
03.09.2019 відбулися загальні збори об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Нептун 111", з наступним порядком денним:
1. Обрання головуючого на зборах.
2. Відмова співвласників багатоквартирного будинку об`єднання від послуг з утримання будинків і споруд та при будинкових територій, які надає виконавець таких послуг ПП "Дніпровський житлосервіс".
3. Утримання багатоквартирного будинку об`єднання та його прибудинкової території об`єднанням самостійно шляхом самозабезпечення.
4. Затвердження кошторису об`єднання на 2019-2020 рік.
5. Визнання порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласниками.
6. Надання доручень у зв`язку з прийнятими зборами рішеннями.
З першого питання вирішили обрати головуючим на зборах ОСОБА_2 .
По другому питанню вирішили відмовитися з 06.11.2019 від послуг з утримання будинків і споруд та при будинкових територій, які співвласникам багатоквартирного будинку об`єднання надає виконавець таких послуг ПП "Дніпровський житлосервіс" (код ЄДРПОУ 43021563). У зв`язку з відмовою від послуг, розірвати з 06.11.2019 договори про надання послуг з утримання будинків і споруд та при будинкових територій, укладені між співвласниками багатоквартирного будинку об`єднання та виконавцем таких послуг ПП "Дніпровський житлосервіс" (код ЄДРПОУ 43021563).
По третьому питанню вирішили з 07.11.2019 здійснювати утримання багатоквартирного будинку об`єднання та його при будинкової території об`єднанням самостійно шляхом самозабезпечення.
З четвертого питання вирішили затвердити кошторис об`єднання на 2019-2020 рік у запропонованій правлінням об`єднання редакції, у тому числі видатки загального фонду 2,00 грн., видатки ремонтного фонду 2,00 грн., видатки ремонтного фонду - відповідно до потреби в межах фактично накопичених коштів фонду. Встановити, що в разі не затвердження загальними зборами до 01.01.2020 нового кошторису на ___ рік (рік, наступний за роком, на який затверджено кошторис) надходження і витрачання коштів фондів об`єднання здійснюється у таких же розмірах, за напрямками та на умовах, що визначені кошторисом на 2020 рік.
По п`ятому питанню вирішили встановити, що внески і платежі співвласників сплачуються співвласниками щомісячно, не пізніше 20 числа поточного місяця, на банківські рахунки об`єднання, визначені правлінням об`єднання, у розмірах, визначених загальними зборами об`єднання. Встановити такий перелік і розміри внесків співвласників:
внесок на утримання багатоквартирного будинку та при будинкової території - 4,00 грн. на місяць за 1 м. кв. площі приміщення, що належить співвласнику,
внесок до ремонтного фонду - 2,00 грн. на місяць за 1 м. кв. площі приміщення, що належить співвласнику,
внесок до резервного фонду - 2,00 грн. на місяць за 1 м. кв. площі приміщення, що належить співвласнику,
По шостому питанню вирішили доручити правлінню об`єднання повідомити виконавцю послуг з утримання будинків і споруд та при будинкових територій ПП "Дніпровський житлосервіс" (код ЄДРПОУ 43021563), про відмову співвласників багатоквартирного будинку об`єднання від його послуг з утримання будинків і споруд та при будинкових територій та про розірвання з ним договорів про надання таких послуг. Доручити правлінню об`єднання повідомити субпідрядним організаціям виконавця послуг з утримання будинків і споруд та при будинкових територій ФОП Колєснік С.В. Вільно гірським РЕМ, ТОВ "Дніпропетровськгаз збут" про відмову співвласників багатоквартирного будинку об`єднання від послуг виконавця послуг з утримання будинків і споруд та при будинкових територій ПП "Дніпровський житлосервіс" (код ЄДРПОУ 43021563) та розірвання договорів з ним. Доручити правлінню об`єднання звернутися до субпідрядних організацій виконавця послуг з утримання будинків і споруд та при будинкових територій про укладення договорів на надання послуг об`єднанню з 06.11.2019. Доручити правлінню Об`єднання до 06.11.2019 забезпечити укладення договорів із підрядними організаціями та/або прийом на роботу а об`єднання працівників, необхідних для належного утримання будинків об`єднання та їхніх при будинкових територій.
Листом повідомлено ПП "Дніпровський житлосервіс" про створення об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Нептун 111", про прийняття рішення про обслуговування будинку через статутні органи ОСББ та повідомлено про розірвання укладеного договору від 01.07.2019 Про надання послуг з управління багатоквартирним будинком через два місяці після отримання управителем цього повідомлення (а.с.763-76).
Вказаний лист отримано ПП "Дніпровський житлосервіс" 06.09.2019 (73-76).
Проаналізувавши норми чинного законодавства, оцінивши наявні в матеріалах справи докази, заслухавши представників сторін суд дійшов висновку, що позовні вимоги підлягають частковому задоволенню з наступних підстав.
Пунктом 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України встановлено, що підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, є, зокрема, договори та інші правочини.
Згідно з ч. 1 ст. 175 Господарського кодексу України, майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утримуватися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.
Відповідно до ст. ст. 525, 526 Цивільного кодексу України, зобов`язання повинні виконуватись належним чином відповідно до вимог закону, умов договору. Одностороння відмова від виконання зобов`язання не допускається крім випадків, передбачених законом.
Аналогічний припис містить ГК України, п. п. 1, 7 ст. 193 якого встановлено, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору. Одностороння відмова від виконання зобов`язання не допускається крім випадків, передбачених законом.
За своєю правовою природою укладений між сторонами договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком є договором про надання послуг.
Частиною 1 ст. 901 ЦК України унормовано, що за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Предметом позову у даній справі є зобов`язання ПП "Дніпровський житлосервіс" передати в управління Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Нептун 111" багатоквартирний будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1; зобов`язання передати документацію щодо багатоквартирного будинку, визнання припиненим з 06.11.2019 Типового договору про надання послуг управління багатоквартирним будинком від 16.07.2019 укладений між співвласниками багатоквартирного будинку.
Відповідно до ч. 1 ст. 626 ЦК України, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків.
Частиною 1 ст. 627 ЦК України передбачено, що відповідно до ст. 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.
Згідно зі ст. 628 ЦК України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.
Із змісту ст.ст. 15, 16 ЦК України, ст. 20 ГК України слідує, що кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права у разі його порушення, невизнання або оспорювання у спосіб та в порядку, що встановлений договором або законом. Одним із способів захисту цивільних прав та інтересів в тому числі є припинення правовідношення.
Відповідно до ст. 385 ЦК України, власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.
Закон України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" визначає особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулює правові, організаційні та економічні відносини, пов`язані з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління.
Відповідно до ч. ч. 1, 7, 8 ст. 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири; управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб; управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.
Згідно із ч.ч. 5, 6 ст. 5 вказаного вище Закону, замовник будівництва або попередній власник будинку зобов`язаний передати паспорт об`єкта будівництва та один примірник технічної документації на будинок згідно з переліком, визначеним центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної житлової політики і політики у сфері житлово-комунального господарства, співвласникам в особі їх об`єднання або особі, уповноваженій співвласниками у передбаченому цим Законом порядку. У разі, якщо об`єднання співвласників багатоквартирного будинку не створено та уповноважену особу не визначено, паспорт об`єкта будівництва та примірник технічної документації на будинок передаються управителю, якщо його обрано відповідно до закону. У разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку. У разі зміни управителя попередній управитель повинен передати наявну в нього технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок новому управителю.
Статтею 9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" передбачено, що управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку). Наймачі, орендарі та інші користувачі квартир та нежитлових приміщень багатоквартирного будинку можуть брати участь в управлінні багатоквартирним будинком виключно за дорученням власників таких квартир та приміщень.
Частиною 1 ст. 10 цього Закону визначено, що співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею. Якщо у багатоквартирному будинку в установленому законом порядку утворено об`єднання співвласників, проведення зборів співвласників та прийняття відповідних рішень здійснюється згідно із законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків.
Відповідно до абз. 1 ч. 5 ст. 13 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", у разі якщо протягом 1 року з дня набрання чинності цим Законом співвласники багатоквартирного будинку, в якому не створено об`єднання співвласників, не прийняли рішення про форму управління багатоквартирним будинком, управління таким будинком здійснюється управителем, який призначається на конкурсних засадах виконавчим органом місцевої ради, на території якої розташований багатоквартирний будинок.
За приписами ч. 1 ст. 11 Закону "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", управління багатоквартирним будинком управителем здійснюється на підставі договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком.
Спеціальним Законом, що регулює діяльність об`єднань співвласників багатоквартирних будинків, визначає правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку є Закон України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку".
Відповідно до ст. 1 вказаного Закону, об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) - юридична особа, створена власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.
Об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Державна реєстрація об`єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об`єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації (ч.ч. 1, 14 ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку").
Згідно даних з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, 19.08.2019 було зареєстровано юридичну особу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Нептун 111".
Згідно із ч. ч. 18, 19 ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
Відповідно до ст. 12 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління. За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації. Об`єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об`єднання.
Згідно із ч. 6 ст. 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", у разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку.
Відповідно до абз. 4 ч. 5 ст. 13 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", якщо протягом дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного за результатами конкурсу, співвласники приймуть рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком або про обрання іншого управителя, співвласники мають право достроково розірвати такий договір, попередивши про це управителя, призначеного на конкурсних засадах, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору.
У відповідності із ст. 907 ЦК України, договір про надання послуг може бути розірваний, у тому числі шляхом односторонньої відмови від договору, в порядку та на підставах, встановлених цим Кодексом, іншим законом або за домовленістю сторін. Порядок і наслідки розірвання договору про надання послуг визначаються домовленістю сторін або законом.
Частиною 1 ст. 598 ЦК України визначено, що зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом.
Згідно із ч.ч. 1, 2 ст.651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
Загальний порядок для розірвання договорів визначений ст. 188 ГК України.
Відповідно до ч.ч. 1-4 ст. 188 ГК України, зміна та розірвання господарських договорів в односторонньому порядку не допускаються, якщо інше не передбачено законом або договором. Сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду.
Вирішуючи спір судом також враховано наступне.
Згідно зі ст.ст. 13, 14, 526 ЦК України, цивільні права і обов`язки здійснюються та виконуються у межах, наданих договором або актами цивільного законодавства. При здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб, не допускається зловживання правами. Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
Згідно із ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи (ч. 1). Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків (ч. 2).
Відповідно до ст. 74 ГПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень (ч. 1). У разі посилання учасника справи на невчинення ін. учасником справи певних дій або відсутність певної події, суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою (ч. 2). Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи (ч. 3).
Статтею 76 ГПК України передбачено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування (ч. 1). Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення (ч. 2).
Згідно із ст. 77 ГПК України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ч. 1). Докази, одержані з порушенням закону, судом не приймаються (ч. 2).
Достовірними є докази, створені (отримані) за відсутності впливу, спрямованого на формування хибного уявлення про обставини справи, які мають значення для справи (ст. 78 ГПК України).
Відповідно до ст. 79 ГПК України, наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування (ч. 1). Питання про вірогідність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (ч. 2).
Статтею 86 ГПК України унормовано, що суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів (ч. 1). Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ч. 2). Суд надає оцінку (ч. 3) як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Як встановлено судом, після створення ОСББ "Нептун 111", останній звертався до відповідача із заявою про розірвання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком від 16.07.2019, укладеного відповідно до вимог абз. 1 ч. 5 ст.13 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" з ПП "Дніпровський житлосервіс".
Відповідач, в свою чергу, у відповіді на отримане звернення посилався на неможливість розірвання договору оскільки вказаний договір укладено на підставі протоколу загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку, а не за рішенням місцевого самоврядування на конкурсних засадах. Відповідачем було роз`яснено позивачу, що якщо протягом строку дії цього договору співвласники приймають рішення про зміну форми управління будинком або про обрання іншого управителя, цей договір достроково припиняється через два місяці з дати отримання управителем повідомлення від співвласників (уповноваженої ним особи) про таке рішення. Оскільки даний договір укладено на підставі протоколу загальних зборів співвласників багатоквартирного будинку, а не за рішенням місцевого самоврядування на конкурсних засадах пункт 33 договору не підлягав включенню до договору.
Як зазначено вище, згідно із ч.ч. 1, 2 ст.651 ЦК України, зміна або розірвання договору допускається лише за згодою сторін, якщо інше не встановлено договором або законом. Договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених договором або законом.
При цьому іншими підставами для зміни або розірвання договору в судовому порядку (крім істотного його порушення) відповідно до частини другої статті 651 ЦК України є випадки, встановлені законом або договором, і настання таких випадків зумовлює право сторони ініціювати в судовому порядку питання зміни чи припинення відповідних договірних правовідносин.
Натомість статтею 188 ГК України врегульовано порядок зміни розірвання господарських договорів, за яким сторона договору, яка вважає за необхідне змінити або розірвати договір, повинна надіслати пропозиції про це другій стороні за договором. Сторона договору, яка одержала пропозицію про зміну чи розірвання договору, у двадцятиденний строк після одержання пропозиції повідомляє другу сторону про результати її розгляду. У разі якщо сторони не досягли згоди щодо зміни (розірвання) договору або у разі неодержання відповіді у встановлений строк з урахуванням часу поштового обігу, заінтересована сторона має право передати спір на вирішення суду (частини друга-четверта статті 188 ГК України).
Правила, передбачені частинами другою-четвертою статті 188 ГК України, є матеріально-правовими, а не процесуальними. Процедура, передбачена ними, не відноситься до випадків обов`язкового досудового врегулювання спору в розумінні частини третьої статті 124 Конституції України та не спричиняє наслідків у вигляді повернення позовної заяви відповідно до приписів пункту 6 частини п`ятої статті 174 ГПК України.
Частинами другою та третьою статті 188 ГК України встановлений порядок проведення сторонами договору переговорів щодо добровільної зміни чи розірвання договору. Частиною четвертою цієї статті визначено, заінтересована сторона може звернутися до суду, якщо виник спір.
Підставами для виникнення юридичного спору про внесення змін у договір чи про його розірвання, який підлягає вирішенню судом є обставини, наведені у частині другій статті 651 ЦК України, і ці обставини виникають в силу прямо наведених у цій нормі фактів та подій, що зумовлюють правову невизначеність у суб`єктивних правах чи інтересах. Такі підстави та умови виникнення юридичного спору у правовідносинах є однаковими незалежно від їх суб`єктного складу (за участі фізичних чи юридичних осіб) та змісту правовідносин (цивільні чи господарські).
Право особи на звернення до суду для внесення змін у договір (чи його розірвання) у передбаченому законом випадку відповідає статті 16 ЦК України способам, передбаченим нею (зміна чи припинення правовідношення), та не може ставитися в залежність від поінформованості про позицію іншої сторони чи волевиявлення іншої сторони.
Згідно з положеннями статті 654 ЦК України всі зміни та доповнення до договору вчиняються в такій самій формі, що й договір, який змінюється або розривається. За відсутності узгоджених та підписаних сторонами в письмовій формі ініційованих позивачем змін до договору оренди висновки суду про відсутність між сторонами спору про внесення таких змін є помилковими.
Разом з тим, як вже вказано вище, на розгляд суду можуть передаватися вимоги про внесення змін до договору чи його розірвання не з будь-яких підстав, а у випадках, передбачених законом або договором.
У той же час, позивач не просить розірвати договір, як закріплено це у нормі права.
Позивач просить саме визнати припиненим договір , тобто встановити факт.
Відповідно до частини 8 статті 181 Господарського кодексу України у разі якщо сторони не досягли згоди з усіх істотних умов господарського договору, такий договір вважається неукладеним (таким, що не відбувся). Якщо одна із сторін здійснила фактичні дії щодо його виконання, правові наслідки таких дій визначаються нормами Цивільного кодексу України.
За змістом статті 20 Господарського кодексу України держава забезпечує захист прав і законних інтересів суб`єктів господарювання. Кожний суб`єкт господарювання має право на захист своїх прав і законних інтересів. Права та законні інтереси зазначеного суб`єкта захищаються шляхом: визнання наявності або відсутності прав; визнання повністю або частково недійсними актів органів державної влади та органів місцевого самоврядування, актів інших суб`єктів, що суперечать законодавству, ущемляють права та законні інтереси суб`єкта господарювання або споживачів; визнання недійсними господарських угод з підстав, передбачених законом; відновлення становища, яке існувало до порушення прав та законних інтересів суб`єктів господарювання; припинення дій, що порушують право або створюють загрозу його порушення; присудження до виконання обов`язку в натурі; відшкодування збитків; застосування штрафних санкцій; застосування оперативно-господарських санкцій; застосування адміністративно-господарських санкцій; установлення, зміни і припинення господарських правовідносин; іншими способами передбаченими законом. Порядок захисту прав суб`єктів господарювання та споживачів визначається цим Кодексом, іншими законами.
Відповідно до статті 15 Цивільного кодексу України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.
Згідно із статтею 16 Цивільного кодексу України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути: визнання права; визнання правочину недійсним; припинення дії, яка порушує право; відновлення становища, яке існувало до порушення; примусове виконання обов`язку в натурі; зміна правовідношення; припинення правовідношення; відшкодування збитків та інші способи відшкодування майнової шкоди; відшкодування моральної (немайнової) шкоди; визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади Автономної Республіки Крим або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб. Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом.
Вказаними нормами матеріального права визначено способи захисту прав та інтересів, і цей перелік не є вичерпним. Отже, суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом. Застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту суб`єктивного права, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення.
Надаючи правову оцінку належності обраного зацікавленою особою способу захисту, судам належить зважати і на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції. Так, у рішенні від 15 листопада 1996 року у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни. Суть цієї статті зводиться до вимоги надати людині такі міри правового захисту на національному рівні, що дозволили б компетентному державному органові розглядати по суті скарги на порушення положень Конвенції й надавати відповідний судовий захист, хоча держави - учасники Конвенції мають деяку свободу розсуду щодо того, яким чином вони забезпечують при цьому виконання своїх зобов`язань. Крім того, Європейський суд указав на те, що за деяких обставин вимоги статті 13 Конвенції можуть забезпечуватися всією сукупністю засобів, що передбачаються національним правом.
Оцінюючи належність обраного позивачем способу захисту та обґрунтовуючи відповідний висновок, судам слід виходити із його ефективності, і це означає, що вимога на захист цивільного права має відповідати змісту порушеного права та характеру правопорушення, забезпечити поновлення порушеного права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Враховуючи зміст вказаних норм, суд зазначає, що вимога про визнання договору неукладеним не є способом захисту прав і законних інтересів суб`єктів господарювання (не є способом захисту особою свого особистого немайнового або майнового права та інтересу), який передбачений положеннями Господарського кодексу України або Цивільного кодексу України, не визначена відповідна вимога як такий спосіб і іншими законами України.
Водночас, вимога щодо встановлення певних фактів не може бути самостійним предметом розгляду в господарському суді, оскільки до повноважень останнього не належить встановлення фактів, що мають юридичне значення (така правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 11.09.2018 у справі №905/1926/16 та постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 30.07.2019 № 907/804/17).
По суті вимога про визнання договору припиненим є вимогою про встановлення факту, який має юридичне значення.
З урахуванням викладеного вище суд зазначає, що вимога позивача у цій справі про визнання договору припиненим не відповідає способам захисту прав, встановленим чинним законодавством.
Таким чином, в задоволенні вимоги про визнання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком необхідно відмовити.
Питання ефективності способу захисту підлягає дослідженню і щодо іншої вимоги позивача - про зобов`язання відповідача передати будинок в управління. Позивач не вказав яким чином буде відбуватися виконання рішення суду у випадку задоволення даної вимоги.
Суд звертає увагу, що до 01.07.2015 року питання управління об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку житловим комплексом пов`язувалося з передачею будинку на баланс ОСББ.
Досліджуючи питання законодавчого регулювання передання будинку з балансу на баланс та необхідності такого передання для виконання об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку своїх функцій, суд звертає увагу, що статтю 11 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" (яка регулювала питання утримання житлового комплексу на балансі) виключено на підставі Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".
Проаналізувавши зміни у нормативному регулюванні діяльності об`єднань співвласників багатоквартирного будинку, внесені з прийняттям Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", суд звертає увагу сторін спору, що з набранням чинності вказаним законом для виконання об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку функцій управителя будинку приймати вказаний будинок на баланс ОСББ не є необхідним . Вказані законодавчі зміни прийняті з метою спрощення власникам квартир у багатоквартирних будинках процесу управління спільним будинком.
Відповідно до ч.1 ст. 9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку (асоціації об`єднань співвласників багатоквартирного будинку).
При чому, відповідно до п.6 ст. 13 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" (Прикінцеві та перехідні положення) Постановою Кабінету Міністрів України № 301 від 20.04.2016 року затверджено Порядок списання з балансу багатоквартирних будинків, який визначає механізм списання з балансу міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, державними підприємствами та органами місцевого самоврядування багатоквартирних будинків, у яких розташовані приміщення приватної та інших форм власності. Порядок списання багатоквартирних будинків з балансу юридичних осіб приватного права передбачається загальними правилами бухгалтерського обліку.
У зв`язку з тим, що ст. 11 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку", яка передбачала утримання багатоквартирного будинку на балансі ОСББ станом на теперішній час виключено із Закону, та з урахуванням того, що Закон України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" та чинна редакція Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" не передбачає необхідності прийняття багатоквартирного будинку на баланс ОСББ, відповідно до ст. 9 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" прийняття співвласниками багатоквартирного будинку рішення щодо передання управителю усіх або частини функцій з управління багатоквартирним будинком або всіх функцій - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку є достатньою правовою підставою для здійснення ОСББ функцій управителя будинку.
Отже, Закон усуває необхідність передачі житлового будинку на баланс ОСББ для виконання останнім функцій з управління багатоквартирним будинком.
Таким чином, відсутня законодавча необхідність та, відповідно, підстава для задоволення позовної вимоги про передачу в управління Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Нептун 111" багатоквартирний будинок, що розташований за адресою: АДРЕСА_1 також задоволенню не підлягає.
Суд звертає увагу, що відповідно до абз. 4 ч. 5 ст. 13 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", якщо протягом дії договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком, укладеного за результатами конкурсу, співвласники приймуть рішення про зміну форми управління багатоквартирним будинком або про обрання іншого управителя, співвласники мають право достроково розірвати такий договір, попередивши про це управителя, призначеного на конкурсних засадах, не пізніш як за два місяці до дня розірвання договору.
В даному випадку спірний договір укладено саме за рішенням співвласників.
Проте, до спірного договору сторонами включено пункт 33, яким унормовано, що якщо протягом строку дії цього договору співвласники приймають рішення про зміну форми управління будинком або про обрання іншого управителя, цей договір достроково припиняється через два місяці з дати отримання управителем повідомлення від співвласників (уповноваженої ними особи) про таке рішення.
Цей пункт включається до договору у випадку укладення договору уповноваженою особою органу місцевого самоврядування (виконавчого органу відповідної місцевої ради), за рішенням якого призначено управителя на конкурсних засадах відповідно до Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку".
У преамбулі оскаржуваного договору визначено, що договір укладений співвласниками багатоквартирного будинку за адресою: АДРЕСА_1 особі ОСОБА_1 , уповноваженого зборами співвласників багатоквартирного будинку.
Отже оскаржуваний договір укладено не на конкурсній основі, а відтак пункт 33 Типового договору про надання послуги з управління багатоквартирним будинком сторони не мали б включати до договору. У той же час чинне законодавство передбачає презумпцію правомірності правочину та принцип свободи договору і не містить норми про нікчемність даної умови договору; також відсутнє рішення суду про визнання даної умови недійсною.
У відповідності з частинами 18, 19 ст. 6 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, у тримісячний строк з дня державної реєстрації об`єднання забезпечує передачу йому примірника технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, а також документа, на підставі якого багатоквартирний будинок прийнято в експлуатацію, технічного паспорта і планів інженерних мереж. У разі відсутності документації на багатоквартирний будинок колишній балансоутримувач багатоквартирного будинку або особа, яка здійснювала управління багатоквартирним будинком до створення об`єднання, протягом півроку з дня державної реєстрації об`єднання відновлює її за власний рахунок.
Необхідно звернути увагу, що метою даної норми є врегулювання зміни багаторічної практики управління будинками державними чи комунальними установами і передачі цих функцій ОСББ. У розглядуваному ж випадку збори співвласників багатоквартирного будинку визначили нового управителя - відповідача. Докази передання відповідачеві попереднім балансоутримувачем технічної та іншої передбаченої законодавством документації на будинок, крім технічного паспорту, відсутні.
Згідно із ч. 6 ст. 5 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку", у разі зміни форми управління багатоквартирним будинком особа, яка здійснювала управління, повинна передати наявну в неї технічну та іншу передбачену законодавством документацію на будинок особі, визначеній співвласниками такого будинку.
Законом України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" визначено три форми управління багатоквартирним будинком:
1) самостійне управління багатоквартирним будинком співвласниками;
2) управління багатоквартирним будинком управителем;
3) управління багатоквартирним будинком об`єднанням співвласників багатоквартирного будинку (ОСББ).
В даному випадку відбулася зміна форми управління, оскільки договір про надання послуг з управління багатоквартирним будинком укладався співвласниками цього багатоквартирного будинку (як самостійною формою управління без створення ОСББ), в подальшому співвласниками багатоквартирного будинку - було створено та зареєстровано ОСББ "Нептун 111".
Отже, зміна форми управління багатоквартирним будинком за адресою: АДРЕСА_1 відбулася.
Матеріалами справи підтверджується, що 16.07.2019 згідно з актом приймання передачі технічної документації на будинок, розташований в АДРЕСА_1 Комунальним підприємством "Дніпровський житлосервіс" передано Приватному підприємству "Дніпровський житлосервіс" технічний паспорт.
Доказів передачі управителю інших документів на будинок матеріали справи не містять.
Отже, позовні вимоги в частині зобов`язати Приватне підприємство "Дніпровський житлосервіс", в порядку передбаченому законодавством, передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Нептун 111" документацію щодо багатоквартирного будинку, що розташований за адресою: АДРЕСА_1, а саме:
паспорт об`єкта, складений за результатами обстеження прийнятих в експлуатацію об`єктів будівництва;
енергетичний сертифікат і звіт про обстеження інженерних систем;
проектна документація зі схемами влаштування внутрішньобудинкових систем;
документ, що підтверджує прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів;
план земельної ділянки;
акти приймання-передавання технічної документації на багатоквартирний будинок;
паспорти, гарантійні документи, акти випробування, повірки й опломбування та інші технічні документи на системи, мережі, встановлені прилади, устаткування та обладнання у багатоквартирному будинку;
технічну документацію на прибудинкову земельну ділянку
задоволенню не підлягають.
Вирішуючи вказану справу по суті спору судом враховано, що рішення господарського суду має ґрунтуватись на повному з`ясуванні такого: чи мали місце обставини, на які посилаються особи, що беруть участь у процесі, та якими доказами вони підтверджуються; чи не виявлено у процесі розгляду справи інших фактичних обставин, що мають суттєве значення для правильного вирішення спору, і доказів на підтвердження цих обставин; яка правова кваліфікація відносин сторін, виходячи з фактів, установлених у процесі розгляду справи, та яка правова норма підлягає застосуванню для вирішення спору.
У зв`язку з викладеним, враховуючи вищенаведені положення норм чинного законодавства України та інших підзаконних нормативно-правових актів, приймаючи до уваги вставлені фактичні обставини справи суд дійшов висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Відповідно до п.1 ч.6 ст. 238 Господарського процесуального кодексу України у разі необхідності у резолютивній частині також вказується про порядок і строк виконання рішення.
Приймаючи до уваги обставини справи, враховуючи що визначені до передачі документи мають бути в наявності у відповідача, суд вважає розумним строком для передачі документів чотирнадцять календарних днів з дня набрання рішенням суду законної сили.
Крім того, суд вважає за необхідне зазначати, що пунктом 9.10 постанови пленуму Вищого господарського суду України №6 від 23.03.2012 року "Про судове рішення" передбачено, що у резолютивній частині рішення має бути остаточна відповідь щодо усіх вимог, які були предметом судового розгляду. При цьому господарські суди повинні зазначати: у рішенні про вчинення певних дій або припинення певних дій - відповідний припис, наприклад: "Такому-то звільнити таке-то приміщення (із зазначенням його найменування, місцезнаходження згідно з поштовою адресою, площі)", "Такому-то припинити такі-то дії, які перешкоджають доступу такого-то у приміщення (із зазначенням тих же даних про приміщення)", строк виконання відповідних дій та/або про видачу наказу про примусове виконання рішення.
Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати покладаються на відповідача пропорційно до задоволених позовних вимог. Оскільки позивач звернувся до суду з трьома вимогами немайнового характеру, з яких в задоволенні двох вимог судом відмовлено, одну задоволено частково, з відповідача підлягає стягненню Ѕ судового збору за одну вимогу немайнового характеру - 960,50 грн.
Керуючись ст.ст. 2, 46, 73, 74, 76, 77-79, 86, 91, 129, 231, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Нептун 111" до Приватного підприємства "Дніпровський житлосервіс" про зобов`язання передати в управління багатоквартирний будинок та документацію щодо нього; визнання договору про надання послуг з управління багатоквартирним будинком припиненим - задовольнити частково.
Приватному підприємству "Дніпровський житлосервіс" (51650, Дніпропетровська область, Верхньодніпровський район, смт. Дніпровське, вул. Шкільна, буд. 9, ідентифікаційний код 43021563) протягом чотирнадцяти календарних днів з дня набрання рішенням суду законної сили передати Об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку "Нептун 111" (51650, Дніпропетровська область, Верхньодніпровський район, АДРЕСА_1, ідентифікаційний код 43179285) документацію щодо багатоквартирного будинку, що розташований за адресою: АДРЕСА_1, а саме:
технічний паспорт на багатоквартирний будинок;
інформацію про виконані роботи з технічного обслуговування і ремонту конструктивних елементів багатоквартирного будинку та інженерних систем протягом строку дії договору управління;
інформацію про виникнення аварійних ситуацій і технічних несправностей у розрізі конструктивних елементів та інженерних систем за строк дії договору управління;
дані бухгалтерського обліку доходів та витрат на утримання багатоквартирного будинку протягом строку дії договору управління;
В задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Стягнути з Приватного підприємства "Дніпровський житлосервіс" (51650, Дніпропетровська область, Верхньодніпровський район, смт. Дніпровське, вул. Шкільна, буд. 9, ідентифікаційний код 43021563) на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Нептун 111" (51650, Дніпропетровська область, Верхньодніпровський район, смт. Дніпровське, вул. Спортивна, 1, ідентифікаційний код 43179285) витрати зі сплати судового збору у розмірі 960,50 грн. (дев`ятсот шістдесят грн. 50 коп.).
Накази видати після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення до Центрального апеляційного господарського суду безпосередньо або через Господарський суд Дніпропетровської області. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повідомити учасників судового процесу, що процесуальні дії повинні бути вчинені у строки встановлені законом та судом, з урахуванням пункту четвертого розділу X "Прикінцеві положення" ГПК України щодо продовження процесуальних строків на час дії карантину.
Повне рішення складено 19.06.2020
Суддя О.М. Крижний
Суд | Господарський суд Дніпропетровської області |
Дата ухвалення рішення | 17.06.2020 |
Оприлюднено | 19.06.2020 |
Номер документу | 89909647 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Господарське
Господарський суд Дніпропетровської області
Крижний Олександр Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні