номер провадження справи 27/22/20
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.06.2020 Справа № 908/208/20
м.Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Дроздової С.С. при секретарі судового засіданні Шолоховій С.В., розглянувши матеріали справи
За позовом: Комунального підприємства "Водоканал" (69002 м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, 61, ідентифікаційний код юридичної особи 03327121)
до відповідача: Товариства з обмеженою відповідальністю "Діловий центр "Арсенал" (69000 м. Запоріжжя, вул. Л. Жаботинського, 53, ідентифікаційний код юридичної особи 31899149)
про стягнення 3 459 грн. 77 коп.
за участю
представника позивача: Разуваєва К.М., дов. № 94 від 27.11.2019
представник відповідача: Розумович О.О., наказ № 6 від 28.02.2015
СУТЬ СПОРУ:
03.02.2020 до Господарського суду Запорізької області надійшла позовна заява Комунального підприємства "Водоканал" про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Діловий центр "Арсенал" 3 459 грн. 77 коп. додаткової плати за скид понаднормативних забруднень.
Відповідно до витягу з протоколу розподілу судової справи між суддями від 03.02.2020 здійснено автоматизований розподіл позовної заяви між суддями, присвоєно єдиний унікальний номер судової справи 908/208/20 та визначено до розгляду судді Дроздовій С.С.
Ухвалою суду від 07.02.2020 позовну заяву суддею Дроздовою С.С. прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі 908/208/20, присвоєно номер провадження 27/22/20.
Справа розглядається за правилами спрощеного позовного провадження, розгляд справи по суті призначено на 03.03.2020.
03.03.2020 судом проведено судове засідання у справі за правилами спрощеного позовного провадження.
Ухвалою суду від 03.03.2020 на підставі ст. 216 ГПК України, розгляд справи було відкладено на 23.03.2020.
Ухвалою суду від 23.03.2020, на підставі ст. 216 ГПК України, розгляд справи було відкладено на 07.04.2020, у зв`язку із запровадженням карантину та обмежень, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 11 березня 2020 № 211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16 березня 2020 року № 215, з урахуванням обумовленої суспільною необхідністю легітимної межі обмеження законного права громадян на доступ до правосуддя, яке охоплює можливість особи ініціювати судовий розгляд та брати безпосередню участь у судовому процесі, а також у зв`язку з тим, що в Господарському суді Запорізької області тимчасово з 17.03.2020 до 24.04.2020 запроваджено особливий режим роботи, зокрема, тимчасово суд відтерміновує, шляхом перенесення або відкладення, розгляд справ у відкритих судових засіданнях за участю учасників судового процесу та обмежує їх пропуск до залів судових засідань до 24.04.2020.
01.04.2020 на адресу Господарського суду Запорізької області надійшло клопотання (вх. № 6788/08-08/20 від 01.04.2020) представника відповідача, про відкладення розгляду справи, у зв`язку з запровадженням карантину, дію якого продовжено до 24.04.2020.
Представник позивача 07.04.2020 надіслав на електрону адресу суду клопотання б/н від 07.04.2020 (без електронного цифрового підпису) про відкладення розгляду справи, у зв`язку з запровадженням карантину та обмежень, визначених постановою Кабінету Міністрів України від 11. Березня 2020 р. № 211 "Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2" зі змінами, внесеними постановою Кабінету Міністрів України від 16 березня 2020 року № 215.
Ухвалою суду від 07.04.2020, відповідно до ст. 250 ГПК України, у зв`язку з запровадженням Кабінетом Міністрів України у країні карантину, з метою надання можливості всім учасникам справи прийняти участь в судовому засіданні і реалізувати свої процесуальні права, суд постановив перейти від спрощеного позовного провадження до розгляду справи № 908/208/20 за правилами загального позовного провадження. Підготовче засідання призначив на 18.05.2020.
Від відповідача надійшов відзив (вх. № 9329/08-08/20 від 13.05.2020), відповідно до якого просить суд відмовити в повному обсязі в задоволенні позову, зазначивши, що відбір контрольних разових проб здійснювався тричі, а саме, - 02.05.2018, 03.09.2018 та 20.02.2019, в зв`язку з чим, зазначив, що відбір 03.09.2018 та 20.02.2019 проб був проведений з порушеннями, оскільки підписали акти відбору проб не уповноважені на то особи, та лаборанти, які робили відбір були без спецодягу, не на спеціалізованій машині без розміщення в сумку-холодильник, а після 20.02.2019 відбір стічних вод не здійснювався.
Відповідно до відповіді на відзив № 2921/20/31 від 18.05.2020 (вх. № 9479/08-08/20 від 18.05.2020) позивач зазначив, що відповідно до п. 2.4.11 Правил вказано, що в разі відсутності уповноваженого представника споживача на момент відбору акт має право підписати інший працівник (представник) споживача. Крім того, зазначено, що підприємство позивача зобов`язано забезпечувати, зокрема, Центральна лабораторія стічних вод, з посадами інженер-лаборант, також КП Водоканал при використанні автомобіля для доставки проб не зобов`язано його маркувати чи позначати. Також позивач вказав на те, що акт відбору проб від 20.02.2019 складений на 1 арк., підписаний представником позивача та представником відповідача без заперечень та без зауважень.
В підготовчому засіданні 18.05.2020, судом на підставі ст. 183 ГПК України, оголошено перерву до 01.06.2020, про що винесено відповідну ухвалу.
Від відповідача надійшло заперечення (вх. № 10308/08-08/20 від 28.05.2020) на відповідь на відзив, просить суд відмовити у задоволені позову в повному обсязі, вказавши, що відбір та транспортування проб 20.02.2019 співробітниками КП Водоканал було проведено з грубими порушеннями, оскільки посуд з пробами було поміщено у багажник автомобіля ВАЗ 2109, а температура повітря була вище зазначених в ДСТУ ISO 5667-3-2001 температурних показників.
Ухвалою суду від 01.06.2020 підготовче провадження у справі закрито. Призначено справу до розгляду по суті у той самий день після закінчення підготовчого судового засідання. Оголошено перерву в судовому засіданні до 09.06.2020.
У судовому засіданні 09.06.2020 справу розглянуто, оголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Відповідно до ст. 222 Господарського процесуального кодексу України здійснювалося повне фіксування судового засідання з допомогою звукозаписувального технічного засобу.
Запис розгляду судової справи здійснюється за допомогою технічних засобів, а саме: програмно-апаратного комплексу Оберіг .
В засіданні суду 09.06.2020 здійснено безпосереднє дослідження доказів, поданих учасниками спору (ст. 210 ГПК України).
У судовому засіданні 09.06.2020, на підставі статті 217 ГПК України суд закінчив з`ясування обставин та перевірки їх доказами і перейшов до судових дебатів - ст. 218 ГПК України.
09.06.2020 заявлені позовні вимоги представник позивача підтримав, просив суд позов задовольнити.
Представник відповідача в судовому засіданні 09.06.2020 заперечив проти задоволення позовних вимог в повному обсязі, просив суд в позові відмовити.
Заслухавши представників сторін, дослідивши докази, суд вийшов з нарадчої кімнати та згідно ст. 240 Господарського процесуального кодексу України оголосив вступну та резолютивну частини рішення, повідомив строк виготовлення повного тексту рішення та роз`яснив порядок і строк його оскарження.
Розглянувши матеріали справи та оцінивши надані докази, вислухавши пояснення представників позивача та відповідача, суд
ВСТАНОВИВ:
Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу, способами захисту цивільних прав та інтересів може бути - визнання права.
Цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.
З огляду на статтю 509 Цивільного кодексу України вбачається, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку. Зобов`язання виникають з підстав, встановлених статтею 11 ЦК України.
У відповідності до пункту 1 частини 2 статті 1 Цивільного кодексу України договір - є підставою виникнення цивільних прав та обов`язків. Цивільні права і обов`язки виникають як з передбачених законом договорів, так і з договорів, не передбачених законом, але таких, що йому не суперечать.
Договір - це категорія цивільного права, яка визначається як домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. До зобов`язань, що виникають з договорів, застосовуються загальні положення про зобов`язання, якщо інше не випливає із закону або самого договору. Як і будь-який право чин, він є вольовим актом, оскільки виражає спільну волю сторін, що втілюється у договорі. Змістом договору є, власне, ті умови, на яких сторони погоджуються виконувати договір, і вони мають дотримуватися взятих на себе зобов`язань.
У відповідності до статті 638 Цивільного кодексу України договір є укладеним, якщо сторони в належній формі досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.
26.10.2006 між Комунальним підприємством Водоканал (Водоканал) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Діловий центр "Арсенал" (Абонент) укладено Договір про надання послуг з питного водопостачання та приймання стічних вод у системи каналізації № 7862 (Договір).
Правовідносини сторін врегульовано договором про надання послуг.
Відповідно до ст. 901 ЦК України, за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцеві зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.
Відповідно до п.п. 1.1 Договору в редакції Додаткової угоди № 1/08/12/2016 від 08.12.2016, Водоканал забезпечує Абоненту водопостачання на господарсько-питні, побутові та технічні потреби, а також приймання стічних вод через мережі централізованого водопостачання та водовідведення по майданчиках: вул. Правди, 53 (в подальшому назва вулиці змінена на Жаботинського).
Відповідно до розділу 2 Договору в редакції Додаткової угоди № 1/30/12/2013 від 30.12.2013, договір укладається з 26.10.2006 по 31.12.2014 та вважається пролонгованим на кожний наступний рік, якщо за місяць до закінчення терміну його дії, про його припинення не було письмово заявлено однією із сторін. Відносини сторін до укладення нового договору регулюються даним Договором.
Як свідчать матеріали справи та пояснення сторін, жодна зі сторін не повідомляла про розірвання договору, тому даний Договір є чинним.
Пунктом 9.3 Договору передбачено, що у випадку прийняття компетентними органами нормативних актів, якими регулюються відносини з надання послуг за цим договором, прийняття рішень щодо змін порядку розрахунків між суб`єктами господарювання, нове законодавство та новий порядок поширюється на умови цього Договору без узгодження його Сторонами та внесення додаткових змін.
Рішенням Виконавчого комітету Запорізької міської ради № 24 від 28.01.2019, яке розміщено на офіційному сайті Запорізької міської ради https://zp.gov.ua/uk/documents/item/34502 (дата оприлюднення 04.02.19), з метою проведення єдиної екологічної політики з питань охорони навколишнього природного середовища, забезпечення безперебійної роботи споруд очищення стічних вод:
- затверджено Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Запоріжжя;
- вирішено вважати таким, що втратило чинність, рішення міськвиконкому від 29.05.03 № 167 "Про затвердження Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя" та рішення міськвиконкому від 19.11.09 № 476 "Про внесення змін до рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради від 29.05.03 №167 "Про затвердження Правил приймання стічних вод підприємств у систему каналізування м. Запоріжжя".
Статтею 144 Конституції України визначено, що органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими до виконання на відповідній території.
Частиною 5 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування нормативно-правового характеру набирають чинності з дня їх офіційного оприлюднення, якщо органом чи посадовою особою не встановлено пізніший строк введення цих актів у дію.
Виходячи з положень ч. 5 ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", рішення виконавчого комітету Запорізької міської ради № 24 від 28.01.2019, як таке яким не встановлено пізнішого строку введення його в дію, набрало чинності з дня його офіційного оприлюднення, тобто 04.02.2019 та в силу ст. 144 Конституції України є обов`язковим для виконання у м. Запоріжжя.
Отже, станом на час виникнення між сторонами спірних правовідносин (20.02.2019) щодо проведення відбору проб стічних вод ТОВ "Діловий центр "Арсенал" у контрольній точці мають застосовуватись відповідні положення Договору та Правила приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Запоріжжя, затверджені рішенням виконавчого комітету Запорізької міської ради № 24 від 28.01.19 (Правила приймання № 24).
З матеріалів справи вбачається, що листом вих. № 1741 від 08.02.2019, яке було надіслано 01.03.2019, КП Водоканал повідомило відповідача про зміну допустимих концентрацій до Договору згідно Правил приймання стічних вод м. Запоріжжя № 24 від 28.01.2019 та надіслало додаток Допустимі концентрації до Договору № 7862 від 26.10.2006. В даному листі зазначено, що він є невід`ємною частиною договору.
Як свідчать матеріали справи, 20.02.2019 Центральною лабораторією стічних вод, дільницею лабораторного контролю стічної води в каналізаційній мережі відповідача було здійснено контрольний відбір проб стічних вод відповідача (вул. Л. Жаботинського, 53 м. Запоріжжя). Відповідно до розрахунку водогосподарського балансу на 2019-2020рік, який підписано сторонами, у відповідача є два випуски стічних вод. Контрольний відбір проб було здійснено в контрольній точці скиду стоків за випуском №1, де розташовано Готель-гуртожиток категорії на 21 номер (107 мешканців), про що складено Акт відбору проб від 20.02.2019.
Вбачається, що представник Споживача Голобородий В. В . ознайомлений зі змістом акту відбору проб від 20.02.2019, про що свідчить його підпис у зазначеному акті. При цьому, останній відмовився від надання посуду для арбітражної проби, про що зроблено відповідний запис у акті. Один екземпляр акту відбору проб надано представнику споживача.
Даний відбір проб стічних вод зроблений відповідно до п. 3.2.8 Додаткової угоди №2/08/12/2016 від 08.12.2016 до Договору, умовами якого передбачено, що до обов`язків споживача відноситься виконувати скид стоків, якість та температура яких в контрольних точках згідно з п.7.9.1 Правил приймання...м. Запоріжжя повинна відповідати вимогам Правил приймання... , Правил приймання... м.Запоріжжя і допустимим концентраціям забруднюючих речовин, що скидаються в міську каналізацію (ДК) (Додаток № 1 до п.3.2.8).
Центральна лабораторія стічних вод КП Водоканал відповідає вимогам ДСТУ ІSO 10012:2005 Системи керування вимірюванням. Вимоги до процесів вимірювання та вимірювального обладнання та забезпечує технічну компетентність при проведенні вимірювань згідно з галуззю, що наведена в додатку до Свідоцтва про визнання технічної компетентності (№ СЕ 99-18, видане 20.12.2018, чинне до 20.12.2021).
Проведення хімічного аналізу лабораторією КП Водоканал підтверджується Робочим журналом № 4 по контролю за якістю стічних вод споживачів (витяг додається), а також Зведеним журналом реєстрації проб та результатів аналізів (витяг додається).
Відповідно до проведеного лабораторією КП "Водоканал" аналізу відібраної проби, виявлено перевищення рівня вмісту забруднюючих речовин стічних вод у контрольній точці, які не відповідають встановленим нормам ДК:
Хлориди - 166,63 мг/дм3 при допустимій концентрації (ДК)- 135, 0 мг/дм3;
Заліза загального - 3,30 мг/дм3 при допустимій концентрації (ДК)- 1,19 мг/дм3;
Фосфатів - 19,24 мг/дм3 при допустимій концентрації (ДК)- 14,1 мг/дм3;
Зазначене відображено в протоколі вимірювань показників складу та властивостей стічних вод КП "Водоканал" від 20.02.2019.
25.02.2019 позивачем на адресу відповідача було надіслано повідомлення від 21.02.2019, яким сповіщено ТОВ "Діловий центр "Арсенал" про встановлення в пробі стічних вод підприємства відповідача відібраної 20.02.2019 в точці відбору проб КК верхня труба перевищення допустимих концентрацій (ДК) по 3 показникам якості.
Відповідно до умов Договору та Правил приймання стічних вод до системи централізованого водовідведення м. Запоріжжя, позивачем виконано розрахунок додаткової плати за скид понаднормативних забруднень до системи централізованого водовідведення м. Запоріжжя, яка склала 3 459 грн. 77 коп.
Позивачем на підставі вказаного вище розрахунку виставлено відповідачу на оплату акт-рахунок від 27.02.2019 № 7862/1 на суму 3 459 грн. 77 коп., який разом з претензією від 27.02.2019 № 2598 та іншими документами (розрахунком додаткової плати, протоколом замірювання) направлено 04.03.2019 на адресу ТОВ "Діловий центр "Арсенал".
09.12.2019 позивачем на адресу відповідача надіслано лист № 12552/19/02.4 від 05.12.2019 з вимогою оплати, з копією претензії, копією акту-рахунку та розрахунку пені.
Відповіді ТОВ "Діловий центр "Арсенал" на вказані листи матеріали справи не містять.
Оскільки відповідач претензію та листи позивача не задовольнив, нараховану додаткову плати за скид понаднормативних забруднень у сумі 3 459 грн. 77 коп. позивачу не перерахував, КП "Водоканал" звернувся до суду з позовною заявою про стягнення з відповідача вказаної суми додаткової плати.
Згідно з ч. 1 ст. 175 ГК України майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утримуватися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським кодексом України.
Статтями 11 та 509 Цивільного кодексу України визначено, що однією із підстав виникнення цивільних прав і обов`язків (зобов`язань), які мають виконуватись належним чином і в установлений строк, є договір.
Відповідно до ст. 193 Господарського кодексу України та ст. 526 Цивільного кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.
До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених Господарським Кодексом України.
Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Відповідно до ст. 530 ЦК України, якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Відповідно до статті 610 ЦК України, порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Відповідно до ст. 611 ЦК України, порушення зобов`язань однією із сторін договору зволікає як правові наслідки можливість розірвання договору, вимагати відшкодування завданих збитків, а також стягнення неустойки.
Статтею 218 ГК України встановлено, що підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.
Відповідно до ч. 1 ст. 67 Господарського кодексу України відносини підприємства з іншими підприємствами, організаціями, громадянами в усіх сферах господарської діяльності, виконуються на підставі договорів.
Приписами ст. 629 ЦК України встановлено, що договір є обов`язковим для виконання сторонами.
Статтею 13 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" передбачено, що до повноважень органів місцевого самоврядування у сфері питної води, питного водопостачання та водовідведення належить, зокрема, затвердження місцевих правил приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення відповідних населених пунктів.
Відповідно до пп. 5 п. "а" ст. 30 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", вирішення питань водопостачання, відведення та очищення стічних вод, здійснення контролю за якістю питної води належить до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Положеннями абзаців 4 та 5 ст. 13 1 Закону України "Про питну воду та питне водопостачання" закріплено, що місцеві правила приймання стічних вод до систем централізованого водовідведення населеного пункту встановлюють вимоги щодо приймання стічних вод населеного пункту. Місцеві правила розробляються на підставі та з урахуванням вимог правил приймання стічних вод та порядку визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до систем централізованого водовідведення, затверджених центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
Пунктом 1.2 Правил приймання № 24 закріплено, що Правила є обов`язковими та поширюються на КП "Водоканал" (далі по тексту - виробник), на юридичних осіб, незалежно від форм власності, підпорядкування та відомчої належності; на фізичних осіб - підприємців; на фізичних осіб, що використовують нежитлові приміщення, які скидають стічні воді до систем централізованого водовідведення або безпосередньо на зливні пристрої виробника (далі по тексту - споживачі).
Положенням п. 1.4 Правил приймання № 24 визначено, що Правила встановлюють вимоги до приймання стічних вод від споживачів до міської каналізації, регламентують засади безперебійного функціонування систем централізованого водовідведення при прийманні до них стічних вод споживачів; порядок визначення розміру плати, що справляється за понаднормативні скиди стічних вод до системи централізованого водовідведення; порядок контролю за скидом стічних вод; порядок контролю за виконанням цих Правил, а також заходи впливу у разі порушення вимог щодо скиду стічних вод та відповідальність за їх порушення. Встановлення споживачам режиму і нормативу скиду забруднюючих речовин у міську каналізацію, формулювання висновку про відповідність фактичних показників забруднень стічних вод допустимим, а також виконання розрахунків плати входить виключно до компетенції виробника.
Згідно з п. 2.2 Правил приймання № 24, Виробник повинен, зокрема:
2.2.6 Контролювати якісні, кількісні показники стічних вод, режим скидання стічних вод споживачів.
2.2.7 Проводити аналіз показників забруднюючих речовин у стічних водах споживача. Робити офіційні висновки щодо відповідності фактичних концентрацій забруднюючих речовин в стічних водах допустимим.
2.2.9 Здійснювати без попередження раптовий (у будь-яку годину доби), не погоджений зі споживачем заздалегідь, відбір контрольних проб для контролю за якістю стічних вод, що скидаються у централізовану систему водовідведення за участю представника споживача або самостійно. Порядок та періодичність відбору проб визначає виробник.
2.2.11 Виставляти рахунки для перерахування додаткової плати за скид понаднормативних забруднень відповідно до Правил.
Пунктом 4.1 Правил приймання № 24 передбачено, що Дотримання встановлених ДК визначається у контрольних точках споживача відповідно до додатку №1 до Правил.
За недотримання вимог цих Правил та інших нормативно-правових актів, що регулюють питання водовідведення, виробники та споживачі несуть відповідальність, передбачену чинним законодавством України та умовами Договорів (п. 5.1 Правил приймання № 24).
Відповідно до п. 7.1.1 Правил приймання № 24, виробник здійснює контроль за кількістю та якістю стічних вод, які скидаються споживачами.
З метою контролю за якістю стічних вод споживача виробник здійснює відбір контрольних проб. За результатами аналізу контрольних проб виробник робить висновок щодо перевищення ДК у стічних водах споживача. Визначені в цих пробах перевищення ДК забруднюючих речовин в стічних водах є достатньою підставою для нарахування споживачу додаткової плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями до системи централізованого водовідведення згідно з договором (п. 7.1.3. Правила приймання № 24).
Згідно з п. 7.1.6 Правил приймання № 24, споживачі повинні забезпечити виробнику можливість проведення у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод, включаючи надання необхідних відомостей та експлуатаційного персоналу.
Згідно з п. 7.2.2 Правила приймання № 24, відбір контрольної проби проводиться в будь-який час доби без попереднього повідомлення споживача.
Відбір контрольної проби відповідно до п. 7.2.3 Правил приймання № 24 проводиться уповноваженими представниками виробника у присутності уповноваженого представника споживача, які повинні мати документ, що підтверджує їх особи.
За умовами пунктів 7.2.5 та 7.2.6 Правил приймання № 24, місцем відбору проб стічних вод споживача є КТ. КТ, як правило, повинна знаходитися за межами території споживача, проте її конкретне місце розташування повинно бути погоджене виробником. На вимогу виробника КТ може бути обладнана стаціонарними приладами контролю за кількістю та якістю стічних вод (пробовідбірниками, датчиками аналізаторів та ін.).
Згідно з п. 7.2.10 Правил приймання № 24, відбір контрольних проб оформлюється актом відбору проб стічних вод (додаток 5 до Правил). В акт вносяться записи про відбір контрольної проби та арбітражних проб, як з однієї так і з декількох КТ на випусках споживача та субспоживача. Фіксується інформація щодо відібраних проб (назва споживача, дата, час та місце відбору, тип матеріалу тари та її об`єм, процедура попередньої обробки проб, відомості про осіб, які відбирали проби тощо). Акт складається у трьох примірниках. Два примірника залишаються у виробника, один примірник акту вручається представнику споживача. У акті уповноважений представник споживача має право вказати свої зауваження щодо відбору контрольної проби. Якщо споживач відмовляється підписати акт відбору проб, він підписується представниками виробника, в акті робиться запис "від підпису відмовився" (з вказівкою П .І.Б . і посади споживача, що відмовився від підпису). Оформлений таким чином акт є обов`язковим для сторін.
У разі відмови споживача у наданні посуду для отримання АПС та подальшого її зберігання про це робиться запис у акті відбору: "надати посуд для арбітражної проби споживача відмовляюсь/відмовився". У такому випадку при здійсненні відбору контрольної проби виробник не поділяє її на безпосередньо контрольну пробу та арбітражні. При перевищенні ДК забруднюючих речовин у цьому випадку розрахунок плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями виконується за результатами досліджень контрольної проби (7.2.11 Правил приймання № 24).
Пунктом 7.2.17 Правил приймання № 24 закріплено, що аналіз контрольної проби проводиться за показниками, зазначеними у додатку 1 до Правил. Виробник має право провести аналіз контрольної проби не за всіма показниками.
Відповідно до п. 7.2.21 Правил приймання № 24, лабораторія виробника проводить реєстрацію доставлених проб в "Зведений журнал контролю за якістю скиду стічних вод споживачів", у який заносяться і результати аналізів. Реєстрація АПВ для арбітражного аналізу здійснюється у "Журнал арбітражних проб" з фіксуванням інформації: назви споживача, дати, місця відбору проб, № та типу посуду, дати знищення проби за підписом начальника лабораторії. Виробник несе відповідальність за своєчасну доставку та зберігання контрольної проби та АПВ для арбітражного аналізу в лабораторії. Лабораторія виробника проводить необхідні процедури і операції з контрольною пробою у відповідності з нормативними документами та методиками виконання вимірювань складу та властивостей стічних вод. Дата проведення аналізу контрольної проби, процедури і операції, які проводяться з пробою, реєструються у робочих журналах за підписами виконавців.
По закінченню виконання аналізів контрольної проби, згідно з п.7.2.17 цього розділу, у випадку виявлення забруднюючих речовин з перевищенням ДК, оформлюється протокол вимірювань показників складу та властивостей стічних вод відповідно додатку 4 до Правил у необхідній кількості примірників за підписом начальника лабораторії (п. 7.2.22 Правил приймання № 24).
Як вбачається з матеріалів справи, що 20.02.2019 Центральною лабораторією стічних вод, дільницею лабораторного контролю стічної води в каналізаційній мережі відповідача було здійснено контрольний відбір проб стічних вод відповідача (вул. Л. Жаботинського, 53 м. Запоріжжя). Відповідно до розрахунку водогосподарського балансу на 2019-2020рік, який підписано сторонами, у відповідача є два випуски стічних вод. Контрольний відбір проб було здійснено в контрольній точці скиду стоків за випуском №1, де розташовано Готель-гуртожиток категорії на 21 номер (107 мешканців), про що складено Акт відбору проб від 20.02.2019.
Представник Споживача Голобородий В.В. ознайомлений зі змістом акту відбору проб від 20.02.2019, про що свідчить його підпис у зазначеному акті. При цьому, останній відмовився від надання посуду для арбітражної проби, про що зроблено відповідний запис у акті. Один екземпляр акту відбору проб надано представнику споживача.
Також до матеріалів справи позивачем долучено копію витягу з робочого журналу № 4 по контролю за якістю стічних вод споживачів, в якому відображено: дата відбору проби та проведення аналізу контрольної проби за реєстраційним № 77 КК-верхня труба, процедури і операції, які проводились з пробою з підписами виконавців.
Вбачається, що по закінченню виконання аналізів контрольної проби, відібраної у контрольній точці КК верхня труба 20.02.2019 (реєстраційний № 77) представниками Центральної лабораторії стічних вод КП "Водоканал" (свідоцтво про визнання технічної компетентності від 20.12.2018 № СЕ99-18, чинне до 20.12.2021) виявлено перевищенням допустимих концентрацій забруднюючих речовин, про що відповідно до п. 7.2.22 та додатку 4 Правил приймання № 24 оформлено протокол вимірювань показників складу та властивостей стічних вод (дата видачі 26.02.2019), за підписом начальника лабораторії КП "Водоканал".
Пунктом 6.1 Договору передбачено, що Сторони несуть відповідальність за невиконання зобов`язань у відповідності з чинним законодавством та вказаним в даному договорі нормативними документами.
Пунктом 9.5. Правил приймання № 24 встанволено, що при перевищенні рівня вмісту забруднюючих речовин у стічних водах споживачів, що скидаються у систему централізованого водовідведення, порівняно з ДК, встановленими Правилами, споживачі зобов`язані провести додаткову плату за скид понаднормативних забруднень виробнику, яка нараховується за тарифом, встановленим за надання послуг централізованого водовідведення споживачам, віднесеним до відповідної категорії (Т), грн./м3; об`ємом скинутих понаднормативно забруднених стічних вод (Qpz) та коефіцієнтом кратності (Kk).
За умовами п. 9.13. Правил приймання № 24, якщо виробником встановлений факт одночасного скиду до системи централізованого водовідведення кількох забруднень у концентраціях, що перевищують ДК, коефіцієнт кратності Kk визначають за формулою: Kk=?n i=1 Cfi -ДКi/ДКі, де Cfi - фактична концентрація в стічних водах споживача і-ої речовини; ДКі - допустима концентрація і-ої речовини. Загальний коефіцієнт кратності з урахуванням перевищення ДК кількох речовин та інших порушень не може бути більше ніж 10.
Додаткова плата за скид споживачем стічних вод з перевищенням ДК забруднюючих речовин, що встановлено аналізом контрольної проби та підтверджено актом, стягується за розрахунковий період від попереднього відбору контрольної проби, проведеного виробником, до дати зафіксованого порушення, але не більше дев`яноста днів. Обсяг стічних вод визначається наступним чином: виставлений об`єм стічних вод за кожний місяць, що бере участь у розрахунковому періоді, ділиться на календарну кількість діб місяця або на кількість днів (період), зазначених у акті-рахунку і множиться на кількість фактичних днів для розрахунку. Додаткова плата за скид понаднормативних забруднень стягується за весь обсяг стічних вод, скинутий споживачем за цей період з певного об`єкту за всіма джерелами водопостачання (п. 9.15. Правил приймання № 24).
Попередній відбір проб було здійснено КП Водоканал 03.09.2018, що становить більше 90 днів. Тому розрахунковий період за скид стічних вод з перевищенням ДК становить 90 днів.
Позивачем надано розрахунок додаткової плати за скид понаднормативних забруднень на обсяг стічних вод, який дорівнює 259,720м3, (61,04% від загального об`єму стічних вод), що скинуто підприємством у мережу міської каналізації за період 23.11.2018 по 20.02.2019 у сумі 3459 грн. 77 коп. (90 днів).
Даний розрахунок виконаний, виходячи з обсягу стічних вод скинутих відповідачем за цей період, підтверджується наступними документами:
Акт-рахунок № 7862 від 21.12.2018 - водовідведення 173 м3, нараховано за 29 днів - 167,233 м3. 173/30x29=167,233 м3
Акт-рахунок № 7862 від 21.01.2019 - водовідведення 116 м3
Акт-рахунок № 7862 від 21.02.2019 - водовідведення 147м3, нараховано за 30 днів 142,258 м3. 147/31х30= 142,258
Усього обсяг скинутих стічних вод дорівнює - 425,4910 м3.
Через контрольну точку, де відбувся відбір проби здійснено скид стічних вод 61.04% від загального об`єму стічних вод, що складає 259,720 м3.
Коефіцієнт кратності перевищення визначений у розрахунку на рівні 2,372 разів, відповідно до п. 9.11 Правил приймання № 24.
Розрахунок додаткової плати складає: 259,720 м3 (об`єм стічних вод) х 2,372 (коефіцієнт кратності перевищення, разів) х 4,68 і тариф) = 2883,14 грн.; ПДВ, грн.. = 576,63 грн. Плата за скид з урахуванням ПДВ складає 3459 грн. 77 коп.
Перевіривши розрахунок додаткової плати за скид понаднормативних забруднень до системи централізованого водовідведення м. Запоріжжя, суд дійшов висновку, що він відповідає приписам Правил приймання № 24 та положенням умов Договору та виконаний вірно.
Відповідно до пп. 2.4.13 п. 2.4 Правил приймання № 24, Споживачі повинні сплачувати рахунки додаткової плати за скид стічних вод з понаднормативними забрудненнями, а також за порушення Правил в терміни, встановлені Договором.
Згідно з приписами п. 5.1 Договору в редакції Додаткової угоди № 1/28/09/2015 від 28.09.2015, основним документом на оплату є Акт-рахунок. На протязі 3-х банківських днів з дня виписки акта-рахунку Споживач зобов`язаний перерахувати на розрахунковий рахунок Водоканалу суму вказану в Акті-рахунку. Якщо споживач відмовляється підписати Акт-рахунок, останній підписується представником Водоканалу, а в Акті-рахунку робиться відповідний запис про таку відмову. Документи пересилаються споживачу поштою. Оформлений таким чином Акт-рахунок є обов`язковим для виконання у вказані в ньому терміни, а також є підставою для розрахунків за водопостачання та водовідведення.
Вбачається, що представник споживача Ю.І. Чеханюк з актом-рахунком від 27.02.2019 № 7862/1 на оплату 3459грн. 77 коп. додаткової плати за скид наднормативних забруднень ознайомлена, від його підпису відмовилась.
Як було зазначено вище, позивачем відповідно до умов п. 5.1 Договору вказаний акт-рахунок надсилався на адресу відповідача разом з претензією.
Позивач довів суду факт перевищення ТОВ Діловий центр Арсенал допустимої концентрації забруднюючих речовин у стічних водах, а саме контрольній точці КК верхня труба за адресою м. Запоріжжя, вул. Жаботинського, 53.
Відповідач доказів оплати додаткової плати за скид понаднормативних забруднень на весь обсяг стічних вод, що скинуті у мережу міської каналізації за у розмірі 3 459 грн. 77 коп. по додатковій платі за скид понаднормативних забруднень в стічні води суду не надав.
За таких обставин, суд визнає документально підтвердженими, нормативно обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню позовні вимоги КП "Водоканал" до ТОВ Діловий центр Арсенал про стягнення 3 459 грн. 77 коп. додаткової плати за скид понаднормативних забруднень.
Стосовно тверджень відповідача про те, що підписали акти відбору проб не уповноважені на то особи, та лаборанти, які робили відбір були без спецодягу, не на спеціалізованій машині без розміщення в сумку-холодильник слід зазначити наступне.
Відповідно до п. 2.4.11 Правил приймання № 24 вказано, що в разі відсутності уповноваженого представника споживача на момент відбору акт має право підписати інший працівник (представник) споживача. Отже, відбір проб стічних вод за вказаним договором та підписання відповідних актів відбору проб стічних іншим працівником Споживача окрім тих, що визначені у п. 3.2.9 договору узгоджується з положенням Правил приймання № 24, якими також передбачено, що споживачі повинні забезпечити виробнику можливість проведення у будь-який час доби контролю за скидом стічних вод, включаючи надання необхідних відомостей та експлуатаційного персоналу.
Посилання відповідача на те, що лаборанти, які робили відбір були без спецодягу, не на спеціалізованій машині без розміщення в сумку-холодильник спростовуються сукупністю наявних у матеріалах справи доказів та тим, що відповідачем не оскаржено дії Центральної лабораторії щодо відбору проб води.
Також при вирішенні спору судом враховано, що акт відбору проб від 20.02.2019 та протокол вимірювань показників складу та властивостей стічних вод оформлено у повній відповідності до додатків до Правил приймання № 24.
Вимога п. 1 ст. 6 Конвенції щодо обґрунтовування судових рішень не може розумітися як обов`язок суду детально відповідати на кожен довід заявника. Стаття 6 Конвенції також не встановлює правил щодо допустимості доказів або їх оцінки, що є предметом регулювання в першу чергу національного законодавства та оцінки національними судами. Проте Європейський суд з прав людини оцінює ступінь вмотивованості рішення національного суду, як правило, з точки зору наявності в ньому достатніх аргументів стосовно прийняття чи відмови в прийнятті саме тих доказів і доводів, які є важливими, тобто такими, що були сформульовані заявником ясно й чітко та могли справді вплинути на результат розгляду справи.
Заперечення відповідача на позовну заяву є безпідставними та спростовуються вищевикладеним.
Враховуючи вищевикладене, вимоги позивача про стягнення з Товариства з обмеженою відповідальністю "Діловий центр "Арсенал" 3 459 грн. 77 коп. додаткової плати за скид понаднормативних забруднень є обґрунтованими та законними.
Стаття 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод гарантує право кожного на справедливий і публічний розгляд справи упродовж розумного строку незалежним і безстороннім судом, встановленим законом.
При цьому виконання рішень, винесених судом, є невід`ємною частиною права на суд , адже в іншому випадку положення статті 6 Конвенції будуть позбавлені ефекту корисної дії (пункти 34, 37 рішення Європейського суду з прав людини у справі Бурдов проти Росії ).
Відповідно до ст.ст. 7, 13 Господарського процесуального кодексу України правосуддя в господарських судах здійснюється на засадах рівності всіх юридичних осіб незалежно від організаційно-правової форми, форми власності, підпорядкування, місцезнаходження, місця створення та реєстрації, законодавства, відповідно до якого створена юридична особа, та інших обставин. Судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.
Відповідно до статті 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування (ст.ст. 73, 77 ГПК України).
За таких обставин, враховуючи вищевикладене, позовні вимоги Комунального підприємства Водоканал підлягають задоволенню.
В порядку ст. 129 ГПК України, судовий збір у сумі 2102 грн. 00 коп. покладається на відповідача.
Керуючись ст.ст. 42, 123, 129, 233, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд
В И Р І Ш И В:
Позовні вимоги Комунального підприємства Водоканал , м. Запоріжжя до Товариства з обмеженою відповідальністю "Діловий центр "Арсенал", м. Запоріжжя задовольнити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Діловий центр "Арсенал" (69000 м. Запоріжжя, вул. Л. Жаботинського, 53, ідентифікаційний код юридичної особи 31899149) на користь Комунального підприємства "Водоканал" (69002 м. Запоріжжя, вул. Святого Миколая, 61, ідентифікаційний код юридичної особи 03327121) 3 459 (три тисячі чотириста п`ятдесят дев`ять) грн. 77 коп. додаткової плати за скид понаднормативних забруднень, 2 102 (дві тисячі сто дві) грн. 00 коп. судового збору. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення оформлено та підписано 19.06.2020.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення буде розміщено в Єдиному державному реєстрі судових рішень за веб-адресою у мережі Інтернет за посиланням: http://reyestr.court.gov.ua.
Суддя С.С. Дроздова
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 09.06.2020 |
Оприлюднено | 19.06.2020 |
Номер документу | 89909891 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Дроздова С.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні