Рішення
від 19.06.2020 по справі 540/1321/20
ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ХЕРСОНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД


РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 червня 2020 р.м. ХерсонСправа № 540/1321/20 Херсонський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Бездрабка О.І., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Екотрансюг" до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Екотрансюг" (далі - позивач) звернулося з позовною заявою до Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (далі - відповідач-1), Державної податкової служби України (далі - відповідач-2), в якій просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі від 10.02.2020 р. № 1452765/40688228 щодо відмови в реєстрації податкової накладної від 20.05.2019 р. № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних, № 1452764/40688228 щодо відмови в реєстрації податкової накладної від 23.05.2019 р. № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних, № 1452766/40688228 щодо відмови в реєстрації податкової накладної від 23.04.2019 р. № 7 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати відповідача-2 зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних днем надіслання до реєстру податкові накладні: від 20.05.2019 р. № 1 на суму 500844,85 грн. (тому числі ПДВ 83474,14 грн.), від 23.05.2019 р. № 2 на суму 359245,26 грн. (в тому числі ПДВ 59874,21 грн.), від 23.04.2019 р. № 7 на суму 188986,18 грн. (в тому числі ПДВ 31497,70 грн.).

Позовні вимоги мотивує тим, що на виконання договору поставки від 25.07.2018 р. № 25/07/2018 р. ТОВ "Екотранс" 20.05.2019 р. на адресу ТОВ "Ніжинський консервний завод" поставило капусту білоголову свіжу у кількості 20037 кг на суму 500844,85 грн. (в тому числі ПДВ 83474,14 грн.). По факту поставки товару та підписання видаткової накладної позивачем відповідно до вимог п.201.1 ст.201 ПК України складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 20.05.2019 р. № 1. Згідно отриманої квитанції 15.06.2019 р. № 9128737838 податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено у зв`язку з тим, що податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податків, та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивачем було направлено на адресу відповідача-1 06.02.2020 р. пояснення та копії документів, однак 10.02.2020 р. комісією ДПС України прийнято рішення № 1452765/40688228 про відмову в реєстрації податкової накладної від 20.05.2019 р. № 1 з мотивів ненадання платником податків: договорів з додатками, довіреностей, первинних документів, розрахункових документів, документів щодо підтвердження відповідності продукції. По факту поставки позивачем 23.05.2019 р. товару (капуста білоголова свіжа у кількості 13815 кг на суму 259245,26 грн., в тому числі ПДВ 59874,21 грн.) на адресу ТОВ "Ніжинський консервний завод" та підписання видаткової накладної, ТОВ "Екотрансюг" відповідно до вимог п.201.1 ст.201 ПК України складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 23.05.2019 р. № 2. Згідно отриманої квитанції 15.06.2019 р. № 9128736654 податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено у зв`язку з тим, що податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податків, та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивачем було направлено на адресу відповідача-1 06.02.2020 р. пояснення та копії документів, однак 10.02.2020 р. комісією ДПС України прийнято рішення № 1452764/40688228 про відмову в реєстрації податкової накладної від 23.05.2019 р. № 2 з мотивів ненадання платником податків: договорів, довіреностей, первинних документів, розрахункових документів, документів щодо підтвердження відповідності продукції. На виконання умов договору від 18.04.2019 р. № 1804 ТОВ Екотрансюг" поставило ТОВ "Старфрут" капусту білоголову свіжу у кількості 6164,4 кг на суму 122277,04 грн. (в тому числі ПДВ 20379,51 грн.). По факту поставки товару та підписання видаткової накладної, ТОВ "Екотрансюг" відповідно до вимог п.201.1 ст.201 ПК України складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 23.04.2019 р. № 7. Згідно отриманої квитанції 15.09.2019 р. № 99211193660 податкову накладну прийнято, але реєстрацію зупинено у зв`язку з тим, що податкова накладна відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податків, та запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Позивачем було направлено на адресу відповідача-1 06.02.2020 р. пояснення та копії документів, однак 10.02.2020 р. комісією ДПС України прийнято рішення № 1452766/40688228 про відмову в реєстрації податкової накладної від 23.04.2019 р. № 7 з мотивів ненадання платником податків: договорів, довіреностей, первинних документів, розрахункових документів, документів щодо підтвердження відповідності продукції. Вважає такі рішення протиправними, так як відповідачу надано всі документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.

Ухвалою від 26.05.2020 р. у справі відкрито спрощене провадження в адміністративній справі та запропоновано відповідачам у п`ятнадцятиденний строк подати до суду відзив на позовну заяву.

16.06.2020 р. від відповідачів надійшли відзиви на позовну заяву, згідно яких просять відмовити в задоволенні позову, так як комісія ДПС України при прийнятті оскаржуваних рішень діяла на підставі, в межах повноважень та у спосіб, визначений податковим законодавством. Так, у зв`язку з наявною податковою інформацією ТОВ "Екотрансюг" визначено таким, що відповідає критеріям ризиковості платника та відомості про нього внесено до Журналу ризикових платників. Таким чином з метою недопущення ймовірних втрат бюджету та використання підприємства у схемах незаконного формування податкового кредиту іншим підприємствам податкові накладні, що складені позивачем та направлені на реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних, підлягають моніторингу. Позивачем направлено до Єдиного реєстру податкових накладних для реєстрації податкові накладні від 20.05.2019 р. № 1, від 23.05.2019 р. № 2 та від 23.04.2019 р. № 7. Реєстрація податкових накладних була зупинена відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України. Підставами зупинення реєстрації податкових накладних від 20.05.2019 р. № 1, від 23.05.2019 р. № 2 та від 23.04.2019 р. № 7 стало те, що вони відповідають критеріям оцінки ступеня ризиків, визначених пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податків. Позивачем по зупиненим реєстраціям податкових накладних надано документи, які недостатні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, а тому відповідач відмовив в її реєстрації.

Відповідно до ч.5 ст.262 КАС України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.

Таким чином, за відсутності клопотання про проведення судового засідання, суд розглядає справу в порядку письмового провадження (без повідомлення сторін).

Дослідивши наявні у справі докази, суд приходить до висновку про обґрунтованість позовних вимог виходячи з наступного.

Судом встановлено, що 25.07.2018 р. між ТОВ "Ніжинський консервний завод" (покупець) та ТОВ "Екотрансюг" (постачальник) укладено договір поставки № 25/07/2018, відповідно до якого постачальник зобов`язується передати у власність покупця, а покупець прийняти та оплатити свіжі овочі в асортименті відповідно до умов договору, будь-яких прийнятих сторонами змін та доповнень до договору та будь-яких додатків до нього. Асортимент, кількість і ціна товару, що поставляється за договором, а також інша необхідна інформація, відображається сторонами в рахунках на оплату та накладних на поставку (видаткових накладних).

Даний договір набирає чинності з моменту його підписання уповноваженими представниками сторін та діє до 26.07.2019 р.

На виконання умов договору від 25.07.2018 р. № 25/07/2018 ТОВ "Екотрансюг" 20.05.2019 р. поставило ТОВ "Ніжинський консервний завод" капусту в кількості 20037 кг на суму 500844,85 грн., в тому числі ПДВ 83474,14 грн.

20.05.2019 р. виписано видаткову накладну № 10, відповідно до якої поставлено товар на загальну суму 500844,85 грн., у тому числі ПДВ 83474,14 грн.

20.05.2019 р. ТОВ "Екотрансюг" виписано податкову накладну № 1 на суму 500844,85 грн., у тому числі ПДВ - 83474,14 грн., яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.06.2019 р.

Згідно отриманої квитанції від 15.06.2019 р. реєстраційний номер 9128737838 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 20.05.2019 р. № 1 прийнято, але її реєстрацію зупинено.

Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної вказано те, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК від 20.05.2019 р. № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. При цьому запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

06.02.2020 р. ТОВ "Екотрансюг" направило до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, № 3.

Комісією ДПС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, 10.02.2020 р. прийнято рішення № 1452765/40688228 про відмову у реєстрації податкової накладної від 20.05.2019 р. № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено "неподання платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податків, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством".

На виконання умов договору від 25.07.2018 р. № 25/07/2018 ТОВ "Екотрансюг" 20.05.2019 р. поставило ТОВ "Ніжинський консервний завод" капусту в кількості 13815 кг на суму 359245,26 грн., в тому числі ПДВ 59874,21 грн.

23.05.2019 р. виписано видаткову накладну № 13, відповідно до якої поставлено товар на загальну суму 359245,26 грн., в тому числі ПДВ 59874,21 грн.

23.05.2019 р. ТОВ "Екотрансюг" виписано податкову накладну № 2 на суму 359245,26 грн., в тому числі ПДВ 59874,21 грн., яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.06.2019 р.

Згідно отриманої квитанції від 15.06.2019 р. реєстраційний номер 9128736654 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 23.05.2019 р. № 2 прийнято, але її реєстрацію зупинено.

Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної вказано те, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК від 20.05.2019 р. № 1 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. При цьому запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

06.02.2020 р. ТОВ "Екотрансюг" направило до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, № 4.

Комісією ДПС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, 10.02.2020 р. прийнято рішення № 1452764/40688228 про відмову у реєстрації податкової накладної від 23.05.2019 р. № 2 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено "неподання платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податків, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством".

18.04.2019 р. між ТОВ "Екотрансюг" (продавець) та ТОВ "Старфрут" (покупець) укладено договір купівлі-продажу № 1804, відповідно до якого продавець зобов`язується в порядку та на умовах, визначених цим договором, передати у власність покупцю овочеву продукцію (товар), а покупець зобов`язується прийняти товар та оплатити його на умовах цього договору.

Найменування, асортимент, кількість, ціна за одиницю товарної позиції та загальна вартість на конкретну партію товару вказуються у видаткових накладних на відпуск продукції, які є підтвердженням асортименту, кількості, ціни та загальної вартості зазначеної партії товару (п.1.2 договору).

За змістом п.7.2 договору строк дії закінчується 31.12.2019 р.

На виконання умов договору купівлі-продажу від 18.04.2019 р. № 1804 ТОВ "Екотрансюг" 24.04.2019 р. поставило ТОВ "Старфрут" капусту в кількості 6164,4 кг на суму 122277,04 грн., в тому числі ПДВ 20379,51 грн.

23.04.2019 р. ТОВ "Екотрансюг" виписано податкову накладну № 7 на суму 122277,04 грн., в тому числі ПДВ 20379,51 грн., яку направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних 15.09.2019 р.

24.04.2019 р. виписано видаткову накладну № 9, відповідно до якої поставлено товар на загальну суму 122277,04 грн., в тому числі ПДВ 20379,51 грн.

Згідно отриманої квитанції від 15.09.2019 р. реєстраційний номер 9211193660 про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 23.04.2019 р. № 7 прийнято, але її реєстрацію зупинено.

Підставою для зупинення реєстрації податкової накладної вказано те, що відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація ПН/РК від 23.04.2019 р. № 7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. При цьому запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

06.02.2020 р. ТОВ "Екотрансюг" направило до контролюючого органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено, № 5.

Комісією ДПС України, яка приймає рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, 10.02.2020 р. прийнято рішення № 1452766/40688228 про відмову у реєстрації податкової накладної від 23.04.2019 р. № 7 в Єдиному реєстрі податкових накладних. Підставою для відмови в реєстрації податкової накладної зазначено "неподання платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податків, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством".

Вважаючи рішення відповідача-2 щодо відмови в реєстрації податкових накладних протиправними, позивач звернувся з позовною заявою до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Згідно пп."а", "б" п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг, згідно приписів норми п.187.1 ст.187 ПК України, вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів, що передбачено п.188.1 ст.188 ПК України.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 р. № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246), згідно п.2 якого податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі ПК України) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Пунктом 12 Порядку № 1246 передбачено, що після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених п.192.1 ст.192 та п.201.10 ст.201 ПК України; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до п.201.1 ст.201 ПК України; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 ст.200-1 ПК України (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п.13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 р. № 117 було затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (який був чинним на час виникнення спірних правовідносин, далі - Порядок № 117), який визначав механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних

Згідно п.5 Порядку № 117 (який був чинним на час виникнення спірних правовідносин) податкова накладна/розрахунок коригування, які підлягають моніторингу, перевіряються на відповідність критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.

При цьому, відповідно до п.10 Порядку № 117 (який був чинним на час виникнення спірних правовідносин) критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку, визначає ДФС та надсилає на погодження Мінфіну в електронній формі через систему електронної взаємодії органів виконавчої влади. ДФС оприлюднює на своєму офіційному веб-сайті погоджені критерії ризиковості платника податку, критерії ризиковості здійснення операцій, перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Така квитанція є підтвердженням зупинення такої реєстрації (п.12. Порядку № 117, який був чинним на час виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 13 Порядку № 117 (який був чинним на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складання податкової накладної/розрахунку коригування; 2) порядковий номер, номенклатура товарів/послуг продавця, код товару згідно з УКТЗЕД/послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрація яких зупинена; 3) критерій(ї) ризиковості платника податку та/або критерій(ї) ризиковості здійснення операцій, на підставі якого(их) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, із розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 4) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі.

Як встановлено судом, податкові накладні від 20.05.2019 р. № 1, від 23.05.2019 р. № 2, від 23.04.2019 р. № 7 зупинені з підстав відповідності вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку.

Відповідно до пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, встановлених листом ДФС України № 959/99-99-07-18 від 21.03.2018 р., комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників податків ДФС можуть розглядати питання щодо встановлення ризиковості платника податків, а саме: платник податку зареєстрований (перереєстрований) за адресою, що знаходиться на непідконтрольній території України (зона АТО, АР Крим); дата реєстрації платником податку на додану вартість не перевищує трьох місяців з дати такої реєстрації; платник податку - юридична особа, який не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах державної казначейської служби України (крім бюджетних установ); платник податку, посадова особа та/або засновник якого був посадовою особою та/або засновником суб`єкта господарювання, якого ліквідовано за процедурою банкрутства протягом останніх трьох років; платником податку не подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останні звітні періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України; платником податку на прибуток не подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2статті 46 Податкового кодексу України (далі - Кодекс); наявна податкова інформація, що свідчить про наявність ознак здійснення ризикових операцій платником.

Як вбачається з вищевикладеного, контролюючим органом, як підставу зупинення податкової накладної від 24.09.2019 р. № 5, вказано загальний пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку, який, в свою чергу, містить 7 самостійних підпунктів, які можуть слугувати підставою для зупинення реєстрації податкової накладної. Крім того, суд звертає увагу, що вказані підстави пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку за своєю суттю досить різняться, що, як результат, впливає на можливість платника податку конкретно визначитись із документами та поясненням, які необхідно надати для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Тобто, в залежності від конкретизації підстави зупинення реєстрації податкової накладної, платник податку чітко розуміє які пояснення чи документи є необхідними для спростування того чи іншого критерію і, як результат, здійснення реєстрації податкової накладної.

Проте, квитанції, якими зупинено реєстрацію податкових накладних від 20.05.2019 р. № 1, від 23.05.2019 р. № 2, від 23.04.2019 р. № 7 не містять чіткого посилання на підставу зупинення реєстрації податкової накладної, що ускладнює можливість надання позивачем необхідних пояснень чи документів. Фактично, позивач був позбавлений можливості зрозуміти, який саме критерій був застосований до нього при прийнятті рішення про зупинення реєстрації податкової накладної. Суд зазначає, що приймаючи рішення про зупинення реєстрації податкових накладних, відповідач був зобов`язаний у квитанції чітко вказати конкретний вид критерію, який встановлений Критеріями ризиковості платника податків. У зв`язку з тим, що відповідач не вказав чітку підставу зупинення податкової накладної, позивач змушений був надати документи та пояснення на власний розсуд.

Зокрема, згідно повідомлення від 06.02.2020 р. № 3 позивачем було направлено пояснення щодо взаємовідносин з ТОВ "Ніжинський консервний завод" та копії документів: бухгалтерської довідки від 20.01.2020 р. № 1, договору поставки від 17.05.2019 р. № 17/05, рахунку на оплату від 20.05.2019 р. № 4, видаткової накладної від 20.05.2019 р. № 6, товарно-транспортної накладної від 20.05.2019 р. № 27, акта звіряння взаємних розрахунків від 01.10.2019 р.

Відповідно до повідомлення від 06.02.2020 р. № 4 позивачем було направлено пояснення щодо взаємовідносин з ТОВ "Ніжинський консервний завод" та копії документів: бухгалтерської довідки від 20.01.2020 р. № 7, договору поставки від 17.05.2019 р. № 17/05, рахунку на оплату від 23.05.2019 р. № 5, видаткової накладної від 23.05.2019 р. № 7, акта звіряння взаємних розрахунків від 01.10.2019 р., рахунку-фактури від 23.05.2019 р. № 000020-02, акта здачі-приймання робіт (надання послуг) від 23.05.2020 р. № 200519/20-2, товарно-транспортної накладної від 23.05.2019 р. № 23/05, видаткової накладної від 23.05.2019 р. № 13, протоколу аналізу сировини від 23.05.2019 р., акта приймання сировини від 23.05.2019 р. № 23/05-3, сертифіката якості від 23.05.2019 р. № 1/23.05.19, товарно-транспортної накладної від 23.05.2019 р. № 29, супровідного листа від 03.02.2019 р. № 11, договору поставки від 25.07.2018 р. № 25/07/2018, договору оренди приміщення від 01.02.2019 р. № 8, договору оренди приміщення від 28.07.2016 р. № 10, договору оренди нежитлового приміщення від 01.11.2019 р. № 3.

Згідно з повідомлення від 06.02.2020 р. № 5 позивачем було направлено пояснення щодо взаємовідносин з ТОВ "Старфрут" та копії документів: видаткової накладної від 24.04.2019 р. № 9, товарно-транспортної накладної від 24.04.2019 р. № 9, платіжних доручень від 23.04.2019 р. № 1191 та від 10.05.2019 р. № 250, сертифіката якості від 24.04.2019 р. № 1/24.04.19, договору поставки від 24.04.2019 р. № 24/04-1, видаткової накладної від 24.04.2019 р. № РН-0000029, рахунку-фактури від 24.04.2019 р. № СФ-0000029, товарно-транспортної накладної від 24.04.2019 р. № 24/04-01, договору-заявки по перевезенню від 24.04.2019 р. № 24/04/19-1, акта звіряння взаємних розрахунків від 01.10.2019 р., договорів оренди приміщення від 01.02.2019 р. № 8 та від 28.07.2019 р. № 10, договору оренди нежитлового приміщення від 01.11.2018 р. № 3, бухгалтерської довідки від 20.01.2020 р. № 7, супровідного листа від 03.02.2020 р. № 15.

В той же час, рішеннями комісії ДПС України від 10.02.2020 р. № 1452765/40688228, № 1452764/40688228, № 1452766/40688228 відмолено в реєстрації податкових накладних від 20.05.2019 р. № 1, від 23.05.2019 р. № 2, від 23.04.2019 р. № 7 відповідно в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно п.14 Порядку № 117 (який був чинним на час виникнення спірних правовідносин) перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, включає в себе: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлені повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачена договором та/або законодавством.

Відповідно до положень п.п.15, 16 Порядку № 117 (який був чинним на час виникнення спірних правовідносин) письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного у податковій накладній/розрахунку коригування. Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 14 цього Порядку, платник податку подає до ДФС в електронній формі засобами електронного зв`язку, визначеними ДФС, з урахуванням вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 15 цього Порядку, розглядаються комісіями контролюючих органів (п.18 Порядку № 117, який був чинним на час виникнення спірних правовідносин).

Комісії контролюючих органів складаються з комісій регіонального рівня (комісії головних управлінь ДФС в областях, м.Києві та Офісу великих платників ДФС) та комісії центрального рівня (ДФС) (п.19 Порядку № 117, який був чинним на час виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п.п.20, 21 Порядку № 117 (який був чинним на час виникнення спірних правовідносин) зазначені комісії приймають рішення про: реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі; відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі. Підставами для прийняття комісіями контролюючих органів рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування є: ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено; ненадання платником податку копій документів відповідно до підпункту 4 пункту 13 цього Порядку; надання платником податку копій документів, які складені з порушенням законодавства.

Суд зазначає, що підставою для відмови у реєстрації податкових накладних від 20.05.2019 р. № 1, від 23.05.2019 р. № 2, від 23.04.2019 р. № 7 вказано "неподання платником податку копій документів: договорів, довіреностей, актів керівного органу платника податків, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункових документів та/або банківських виписок з особових рахунків; документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством".

При цьому, відповідачем не підкреслено, які саме документи не надано.

На виконання договору поставки від 25.07.2018 р. № 25/07/2018 та договору купівлі-продажу від 18.04.2019 р. № 1804 позивачем здійснено поставку ТОВ "Ніжинський консервний завод" та ТОВ "Старфрут" товару (капуста) та у день поставки складено податкові накладні від 20.05.2019 р. № 1, від 23.05.2019 р. № 2, від 23.04.2019 р. № 7. Разом з поясненнями ТОВ "Екотрансюг" надано всі документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних від 20.05.2019 р. № 1, від 23.05.2019 р. № 2, від 23.04.2019 р. № 7.

З урахуванням викладеного, суд приходить до висновку про протиправність рішень комісії ДПС України від 10.02.2020 р. № 1452765/40688228, № 1452764/40688228, 1452766/40688228 про відмову у реєстрації податкових накладних від 20.05.2019 р. № 1, від 23.05.2019 р. № 2, від 23.04.2019 р. № 7 в Єдиному реєстрі податкових накладних, у зв`язку з чим оскаржувані рішення підлягають скасуванню.

Згідно ч.3 ст.245 КАС України у разі скасування нормативно-правового або індивідуального акта суд може зобов`язати суб`єкта владних повноважень вчинити необхідні дії з метою відновлення прав, свобод чи інтересів позивача, за захистом яких він звернувся до суду.

Враховуючи, що судом встановлено відсутність у комісії ДПС України правових підстав для відмови у реєстрації податкових накладних шляхом прийняття відповідних рішень, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного прав позивача є зобов`язання відповідача зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 20.05.2019 р. № 1, від 23.05.2019 р. № 2, від 23.04.2019 р. № 7.

Задоволення позовної вимоги щодо зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 20.05.2019 р. № 1, від 23.05.2019 р. № 2, від 23.04.2019 р. № 7 є дотриманням судом гарантій на те, що права позивача, за захистом яких він звернувся до суду, будуть відновлені.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовна заява ТОВ "Екотрансюг" підлягає задоволенню, оскільки оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних прийняті із порушенням норм чинного законодавства.

Згідно ч.1 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача (ч.2 ст.77 КАС України).

Частиною 1 статті 90 КАС України передбачено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Відповідачами не надано належних та допустимих доказів на підтвердження правомірності оскаржуваних позивачем рішень, а тому позовні вимоги ТОВ "Екотрансюг" підлягають задоволенню у повному обсязі.

Приписами ч.1 ст.139 КАС України визначено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки суд за результатами розгляду справи задовольнив позовні вимоги ТОВ "Екотрансюг" у повному обсязі, то сплачений позивачем судовий збір у загальній сумі 6306 грн. підлягає стягненню на його користь з ДПС України за рахунок її бюджетних асигнувань.

Керуючись ст.ст.9, 14, 73-78, 90, 139, 143, 242-246, 250, 255, 262 КАС України, суд -

вирішив:

Позовну заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Екотрансюг" (74900, Херсонська область, м.Нова Каховка, вул.Ентузіастів, 1, код ЄДРПОУ 40688228) до Головного управління Державної податкової служби у Херсонській області, Автономній Республіці Крим та м.Севастополі (73003, м.Херсон, просп.Ушакова, 75, код ЄДРПОУ 43143201), Державної податкової служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) про скасування рішень та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної податкової служби України від 10.02.2020 р. № 1452765/40688228 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 20.05.2019 р. № 1.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної податкової служби України від 10.02.2020 р. № 1452764/40688228 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 23.05.2019 р. № 2.

Визнати протиправним та скасувати рішення комісії Державної податкової служби України від 10.02.2020 р. № 1452766/40688228 про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про відмову в реєстрації податкової накладної від 23.04.2019 р. № 7.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м.Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні від 20.05.2019 р. № 1, від 23.05.2019 р. № 2, від 23.04.2019 р. № 7, складені Товариством з обмеженою відповідальністю "Екотрансюг".

Стягнути з Державної податкової служби України (04053, м.Київ, Львівська площа, 8, код ЄДРПОУ 43005393) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Екотрансюг" (74900, Херсонська область, м.Нова Каховка, вул.Ентузіастів, 1, код ЄДРПОУ 40688228) судовий збір у сумі 6306 (шість тисяч триста шість) грн.

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку безпосередньо до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня складання повного судового рішення, при цьому відповідно до пп.15.5 п.15 розділу VII "Перехідні положення" КАС України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються через суд першої інстанції, який ухвалив відповідне рішення.

Відповідно до внесених Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19)" від 30.03.2020 р. № 540-ІХ змін у розділ VI "Прикінцеві положення" КАС України, строк на апеляційне оскарження продовжується на строк дії карантину, пов`язаного із запобіганням поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо вона не була подана у встановлений строк. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Суддя О.І. Бездрабко

кат. 111010000

СудХерсонський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення19.06.2020
Оприлюднено22.06.2020
Номер документу89920298
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —540/1321/20

Ухвала від 25.11.2020

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Блажівська Н.Є.

Постанова від 28.10.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 12.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 05.08.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Ухвала від 13.07.2020

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Градовський Ю.М.

Рішення від 19.06.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

Ухвала від 26.05.2020

Адміністративне

Херсонський окружний адміністративний суд

Бездрабко О.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні