ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
19 червня 2020 р. м. Чернівці Справа № 824/486/20-а
Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кушнір В.О., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області до Опорного закладу "Вашківецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів" Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецького області про застосування заходу реагування, -
В С Т А Н О В И В:
У поданому до суду адміністративному позові Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області просить суд застосувати до Опорного закладу "Вашківецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів" Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецької області захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити подальшу експлуатацію навчально-адміністративної будівлі Опорного закладу "Вашківецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів" Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецької області, до повного виконання протипожежних вимог і усунення усіх порушень, викладених в акті Вижницького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 17.01.2020р. №4, що стосуються вищезазначеного об`єкта.
В обґрунтування позовних вимог позивач вказав, що за результатами проведеної у квітні 2019 року попередньої перевірки Опорного закладу "Вашківецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів" Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецької області виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. За результатами попередньої перевірки складено Припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 25.04.2019р. №123. У січні 2020 року в результаті позапланової перевірки вищезазначеного закладу виявлено ряд порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, пожежної та техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей. За результатами перевірки складено Акт за результатами проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 17.01.2020р. №4.
Крім того, позивач зазначає, що керівника відповідача 09.01.2020 року було притягнуто до адміністративної відповідальності за ст.175 КУпАП, однак відповідач порушення не усунув.
З огляду на те, що під час перевірки виявлено ряд суттєвих порушень вимог нормативних актів у сфері техногенної і пожежної безпеки, що становлять загрозу життю та здоров`ю людей, на думку позивача, є необхідність в застосуванні заходів у сфері державного нагляду, що і стало підставою для звернення позивача до суду з даним позовом.
Відповідач у поданому відзиві просить відмовити у задоволенні адміністративного позову. Зазначає, що позивачем за наслідками проведеної у січні 2020 року перевірки припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки за результатами проведеної у січні 2020 року перевірки органом державного нагляду (контролю) не складався, терміни усунення зазначених в Акті перевірки від 17.01.2020 року №4 порушень не встановлювались. Відсутність припису з визначенням чітких термінів усунення порушень, на думку відповідача, позбавило заклад можливості повно та об`єктивно відреагувати на захід нагляду (контролю) та вжити належних заходів досудового врегулювання спору.
Крім того, директор закладу, який подав відзив від імені відповідача, вказує, що його призначено на посаду лише з 22.08.2019р., при цьому, з початком роботи на посаді керівника йому не було передано та відповідно не було відомо про проведену перевірку у квітні 2019 року, складений за її результатами Акт перевірки від 25.04.2019 року №125 та винесений припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки від 25.04.2019 року №123, а про наявність таких, йому стало відомо тільки 17.01.2020р. Відповідач вказує, що у нього були всі підстави вважати, що це, фактично, нова перевірка, за результатами якої за наявності виявлених порушень заклад зобов`яжуть вжити заходів щодо їх усунення та встановлять конкретні строки їх виконання. У зв`язку з цим, зазначення інформації у позові про проведену планову перевірку у квітні 2019 року, надання Акту перевірки від 25.04.2019 року №125 та припису від 25.04.2019 року №123, як доказу у даному провадженні, відповідач вважає безпідставним.
Також, відповідач звертає увагу на те, що підставою для прийняття рішення органом державного нагляду (контролю) щодо звернення до суду є рапорт головного інспектора Вижницького РС Управління ДСНС України у Чернівецькій області майора служби цивільного захисту Костянтина Кримова від 24.03.2020р., у якому вказано, що "порушення викладені у п.16, п.17, п.18, п.21, п.22 Акту №4 від 17.01.2020р. можуть призвести до виникнення пожежі... . Проте, відповідач зазначає, що ним вжито всіх необхідних заходів з метою усунення вказаних у рапорті та інших порушень, зазначених в акті перевірки від 17.01.2020 року №4. Відтак, відповідач вважає, що позовні вимоги є передчасними.
Ухвалою суду від 16.04.2020р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Судом встановлені наступні обставини та відповідні їм правовідносини.
Опорний заклад "Вашківецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів" Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецького області є юридичною особою (комунальною організацією), яка належить до сфери управління Вашківецької міської ради, знаходиться за адресою АДРЕСА_1 .Грушевського, 3, м. АДРЕСА_2 , 59210, вид діяльності за КВЕД: 85.31 - загальна середня освіта (а.с.54-57).
У період з 12.04.2019р. по 25.04.2019р. уповноваженими особами Вижницького районного сектору УДСНС України у Чернівецькій області було здійснено планову перевірку Опорного закладу "Вашківецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів" Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецького області, за результатами якої складено акт від 25.04.2019р. та виданий припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки (а.с.40-53).
Згідно змісту вказаного припису, відповідача зобов`язано усунути наступні порушення:
1) будівлі та приміщення не обладнано установкою автоматичної пожежної сигналізації;
2) приміщення не дозабезпечено первинними засобами пожежогасіння;
3) дерев`яні конструкції горища не оброблено вогнезахисним розчином;
4) територія, а також будинки, приміщення не забезпечені відповідними знаками безпеки. Знаки безпеки, їх кількість, а також місця їх встановлення повинні відповідати ДСТУ ISO 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір" (ISO 6309:1987, IDT) та ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности";
5) не доукомлектовано пожежний щит первинними засобами пожежегасіння: сертифікованими вогнегасниками 3шт., ящиком з піском - 0,1м.куб., бочкою з водою - 0,2 м.куб., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу (2х2м.), гаки 3 шт., лопати - 2шт., ломи - 2шт., сокири - 2шт., відра - 2шт.;
6) весь персонал не забезпечений засобами індивідуального захисту органів дихання;
7) посадова особа не пройшла навчання та перевірку знань з питань пожежної безпеки;
8) сходові клітки, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не забезпечено евакуаційним освітленням;
9) для зазначення місцезнаходження первинних засобів пожежогасіння не установлено вказівні знаки згідно з ДСТУ 150 6309:2007 "Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір", ГОСТ 12.4.026-76 "ССБТ. Цвета сигнальные и знаки безопасности";
10) не здійснено технічне обслуговування вогнегасників;
11) переносні вогнегасники не розміщені шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника;
12) горище захаращене сторонніми предметами;
13) на дверях підвального приміщення не вказано місце зберігання ключа;
14) допускається експлуатація вогнегасників без розтрубів гнучких рукавів;
15) влаштувати таблички позначення та покажчика маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту;
16) захисну споруду цивільного захисту забезпечити первинними засобами пожежогасіння;
17) забезпечити стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення;
18) забезпечити ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів;
19) визначити формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд)
20) визначити особовий склад формування (відповідальні особи) їх посадові обов`язки та підготовленість;
21) забезпечити формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі, засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку;
22) захисну споруду забезпечити необхідним майном та засобами на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю;
23) провести перевірку та обслуговування захисно-герметичних пристроїв сховища, захисно-герметичних та герметичних дверей (воріт), віконниць (ставень), герметичних клапанів та клапанів надмірного тиску.
Усі вищезазначені порушення відповідачу необхідно було усунути до 25.05.2019р., окрім пунктів 1, 3, термін усунення яких - до 25.06.2019р.
Згідно наказу УДСНС України у Чернівецькій області від 12.12.2019р. №309 начальнику відділу запобігання надзвичайним ситуаціям, начальникам Чернівецького міського відділу, районних секторів Управління доручено провести з 12 грудня 2019р. по 28 лютого 2020р. року позапланові заходи державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки закладів, установ та організацій з масовим перебуванням людей - дитячих садочків, шкіл, професійно технічних та вищих навчальних закладів, гуртожитків, установ охорони здоров`я та соціального захисту, державних об`єктів критичної і транспортної інфраструктури розташованих на території м.Чернівці та Чернівецької області (а.с.22).
На виконання зазначеного наказу, для перевірки додержання та виконання вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, на підставі доручення Прем`єр-міністра від 11.12.2019 №44205/1/1-19, на підставі посвідчення №2 від 03.01.2020р. посадовою особою Вижницького РС Управління ДСНС у Чернівецькій області Барбазюком В.О. в період з 03.01.2020р. по 17.01.2020р. проведено позапланову перевірку Опорного закладу "Вашківецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів" Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецького області (а.с.23, 58-60).
За підсумками проведеної перевірки встановлено ряд порушень суб`єктом господарювання - Опорним закладом "Вашківецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів" Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецького області, вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. Результати перевірки (виявлені порушення) відображені в Акті позапланової перевірки від 17.01.2020р. №4 (а.с.24-35).
Згідно змісту вказаного Акту, у закладі виявлені наступні порушення:
1. Будівлі та приміщення не обладнано установкою авто матичної пожежної сигналі зації.
2. Дерев`яні конструкції покрі влі не оброблено вогнезахисним розчином.
3. Територію, будівлі та при міщення не дозабезпечено первинними засобами поже жогасіння згідно норм нале жності.
4. Територію, будівлі та приміщення не дозабезпечено відповідними знаками безпеки згідно з ДСТУ ISO 6309:2007.
5. не доукомлектовано пожежний щит первинними засобами пожежегасіння: сертифікованими вогнегасниками 3шт., ящиком з піском - 0,1м.куб., бочкою з водою - 0,2 м.куб., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу (2х2м.), гаки 3 шт., лопати - 2шт., ломи - 2шт., сокири - 2шт., відра - 2шт.;
6. Посадова особа не пройшла навчання за програмою пожежно-технічного мінімуму;
7. Сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не за безпечені евакуаційним освітленням.
8. Для зазначення місцезнахо дження первинних засобів пожежогасіння не установ лено вказівні знаки згідно з ДСТУ 1806309:2007.
9. Не проведено технічне обслуговування вогнегасників.
10. Горище не звільнено від сторонніх предметів.
11. На дверях підвального приміщення не має табли місце зберігання ключа.
12. Не забезпечено весь персо нал засобами індивідуально го захисту органів дихання.
13. Не здійснено навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі, правилам техногенної безпеки.
14. Не проведено об`єктові тренування і навчання з питань цивільного захисту.
15. Не розроблено плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі.
16. Не заборонено експлуатацію тимчасових електромереж.
17. Електророзетки не встановлені на не горючій основі (конструкції) або з підкладанням під них суцільного матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01м.
18. Не заборонено користування пошкодженою розеткою в приміщенні бібліотеки.
19. Не розміщено інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення в разі виникнення аварії.
20. Не проведено інструктажі з питань цивільного захисту і перевірки знань з питань цивільного захисту, зокрема з техногенної безпеки.
21. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюється за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.
22. В приміщенні навчального класу електропровід прокладено по горючим конструкціям.
23. Відгалужувальні і з`єднувальні коробки на горищі не закриті кришками негорючих або важкогорючих матеріалів.
24. В приміщенні бібліотеки допускається використання електрочайників.
25. Не влаштовано таблички позначення та покажчика маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту.
26. Захисну споруду цивільного захисту не забезпечено первинними засобами пожежогасіння.
27. Не забезпечено стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
28. Не забезпечено ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів.
29. Не визначено формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд).
30. Не визначено особовий склад формування (відповідальні особи) їх посадові обов`язки та підготовленість.
31. Не забезпечено формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку.
32. Захисну споруду не забезпечено необхідним майном та не забезпечено на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю.
33. Не проведено перевірку та обслуговування захисно-герметичних пристроїв.
Згідно Акту позапланової перевірки від 17.01.2020р. №4, директор закладу пояснень, зауважень, заперечень щодо проведеного заходу державного нагляду (контролю) та складеного акта перевірки не має (а.с.32 на звороті).
17.01.2020р. провідним інспектором Барбазюком В.О., що здійснював перевірку навчального закладу зроблено відмітку у Приписі від 25.04.2019р., в розділі "результати перевірки виконання припису": номери невиконаних пунктів 1-9, 10, 12, 13, 15-23 (а.с.53).
Зважаючи на не усунення порушень, виявлених попередньою перевіркою, за наслідками якої видано Припис, та наявність підстав для застосування до відповідача заходів у сфері державного нагляду позивач звернувся до суду з даним позовом.
До вказаних правовідносин суд застосовує наступні положення чинного законодавства та робить висновки по суті спору.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 16.12.2015р. №1052 (далі - Положення №1052), державна служба України з надзвичайних ситуацій (ДСНС) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра внутрішніх справ і який реалізує державну політику у сфері цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб, а також гідрометеорологічної діяльності.
Згідно з пунктом 1 Положення про Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, затвердженого наказом Державної служби України з надзвичайних ситуацій №3 від 04.02.2013р. (в ред. наказу від 12.11.2018р. №661) (далі - Положення), Головне управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області є територіальним органом Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області, уповноваженим на забезпечення реалізації державної політики у сферах цивільного захисту, захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій та запобігання їх виникненню, ліквідації наслідків надзвичайних ситуацій, рятувальної справи, гасіння пожеж, пожежної та техногенної безпеки, діяльності аварійно-рятувальних служб.
В силу вимог підпункту 27 пункту 4 вказаного Положення, до основних завдань Головного управління державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області віднесено здійснення безпосередньо та через підпорядковані підрозділи нагляду (контроль) за додержанням і виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки та цивільного захисту місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами і організаціями усіх форм власності, іншими суб`єктами господарювання.
В свою чергу, відповідно до статті 66 Кодексу цивільного захисту України (далі - КЦЗ України) центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону.
Частиною 6 статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007р. №877-V (далі - Закон №877) визначено, що за результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю), складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (ч.7 ст.7 Закону №877).
Судом встановлено, що на підставі викладених вище положень чинного законодавства позивачем проведено перевірку відповідача, за підсумками якої складено Акт. Указаним Актом підтверджено допущення відповідачем порушень, пов`язаних із недотриманням вимог пожежної безпеки, визначених нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами, а саме:
1. Будівлі та приміщення не обладнано установкою авто матичної пожежної сигналі зації.
2. Дерев`яні конструкції покрі влі не оброблено вогнезахисним розчином.
3. Територію, будівлі та при міщення не дозабезпечено первинними засобами поже жогасіння згідно норм нале жності.
4. Територію, будівлі та приміщення не дозабезпечено відповідними знаками безпеки згідно з ДСТУ ISO 6309:2007.
5. не доукомлектовано пожежний щит первинними засобами пожежегасіння: сертифікованими вогнегасниками 3шт., ящиком з піском - 0,1м.куб., бочкою з водою - 0,2 м.куб., покривало з негорючого теплоізоляційного матеріалу (2х2м.), гаки 3 шт., лопати - 2шт., ломи - 2шт., сокири - 2шт., відра - 2шт.;
6. Посадова особа не пройшла навчання за програмою пожежно-технічного мінімуму;
7. Сходи, коридори, проходи та інші шляхи евакуації не за безпечені евакуаційним освітленням.
8. Для зазначення місцезнахо дження первинних засобів пожежогасіння не установ лено вказівні знаки згідно з ДСТУ 1806309:2007.
9. Не проведено технічне обслуговування вогнегасників.
10. Горище не звільнено від сторонніх предметів.
11. На дверях підвального приміщення не має табли місце зберігання ключа.
12. Не забезпечено весь персо нал засобами індивідуально го захисту органів дихання.
13. Не здійснено навчання працівників з питань цивільного захисту, у тому числі, правилам техногенної безпеки.
14. Не проведено об`єктові тренування і навчання з питань цивільного захисту.
15. Не розроблено плани (схеми) евакуації людей на випадок пожежі.
16. Не заборонено експлуатацію тимчасових електромереж.
17. Електророзетки не встановлені на не горючій основі (конструкції) або з підкладанням під них суцільного матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01м.
18. Не заборонено користування пошкодженою розеткою в приміщенні бібліотеки.
19. Не розміщено інформацію про заходи безпеки та відповідну поведінку населення в разі виникнення аварії.
20. Не проведено інструктажі з питань цивільного захисту і перевірки знань з питань цивільного захисту, зокрема з техногенної безпеки.
21. З`єднання, відгалуження та окінцювання жил проводів і кабелів не здійснюється за допомогою опресування, зварювання, паяння або затискачів.
22. В приміщенні навчального класу електропровід прокладено по горючим конструкціям.
23. Відгалужувальні і з`єднувальні коробки на горищі не закриті кришками негорючих або важкогорючих матеріалів.
24. В приміщенні бібліотеки допускається використання електрочайників.
25. Не влаштовано таблички позначення та покажчика маршруту руху до захисної споруди цивільного захисту.
26. Захисну споруду цивільного захисту не забезпечено первинними засобами пожежогасіння.
27. Не забезпечено стан входів та виходів захисної споруди цивільного захисту їх доступність для усіх категорій населення, зокрема - для осіб з інвалідністю та інших маломобільних груп населення.
28. Не забезпечено ведення документації захисної споруди, у якій відображаються відомості про терміни і результати проведених оглядів, обстежень та випробувань, проведених технічних обслуговувань, поточних та капітальних ремонтів.
29. Не визначено формування цивільного захисту з обслуговування захисних споруд (призначення осіб, відповідальних за обслуговування та експлуатацію фонду захисних споруд).
30. Не визначено особовий склад формування (відповідальні особи) їх посадові обов`язки та підготовленість.
31. Не забезпечено формування спеціальним інвентарем та майном, у тому числі засобами індивідуального захисту, радіаційної і хімічної розвідки, спеціальної обробки, зв`язку.
32. Захисну споруду не забезпечено необхідним майном та не забезпечено на розрахункову чисельність населення, що підлягає укриттю.
33. Не проведено перевірку та обслуговування захисно-герметичних пристроїв.
З матеріалів справи вбачається, що Акт відповідачем підписаний без заперечень та зауважень, в адміністративному або судовому порядку не оскаржені, тому це свідчить про те, що останнім зазначені у них обставини не заперечуються.
Водночас, відповідач у відзиві посилається на те, що припис про усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки за результатами проведеної у січні 2020 року перевірки не складався, терміни зазначених в Акті перевірки від 17.01.2020р. №4 порушень не встановлювались, відтак у нього не було можливості вжити заходів щодо усунення таких порушень.
Проте, суд звертає увагу на те, що у відповідності до викладених вище положень Закону №877, підставою для звернення органу державного нагляду (контролю) до суду з відповідним позовом (за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг) є акт, складений за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства. Таким чином, доводи відповідача щодо відсутності припису з визначенням чітких термінів усунення порушень є необґрунтованими.
Крім того, суд вважає безпідставними посилання директора закладу щодо того, що його призначено на посаду керівника з 22.08.2019р., у зв`язку з чим йому не було відомо про наявність раніше складеного Акту перевірки та складеного за її наслідками припису у квітні 2019 року. Так, об`єктом державного нагляду (контролю) є суб`єкт господарювання, тобто, Опорний заклад "Вашківецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів" Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецького області, відповідно заходи реагування можуть застосовуватись до навчального закладу незалежно від зміни його керівництва.
Також, необґрунтованими, на думку суду, є доводи відповідача що передчасності подання позовної заяви, оскільки, ним вжито всіх необхідних заходів з метою усунення вказаних у пунктах 16, 17, 18, 21, 22 Акту №4 та інших порушень.
Так, згідно рапорту головного інспектора Вижницького РС Управління ДСНСУ у Чернівецькій області від 24.03.2020р. зазначено, що порушення, викладені у пунктах 16, 17, 18, 21, 22 акту перевірки можуть призвести до виникнення пожежі, запропоновано подати позов про застосування заходів реагування в Чернівецькій окружний адміністративний суд щодо призупинення експлуатації будівлі Вашківецького ЗЗСО І-ІІІ ст., за адресою м.Вашківці, вул.Грушевського, 3 до виконання всіх пунктів акту №4 від 17.01.2020р.
В свою чергу, відповідач, стверджуючи про вжиття ним заходів щодо усунення порушень, викладених в акті №4 від 17.01.2020р., в тому числі, зазначених у рапорті, жодного доказу до суду не надано. Відтак, такі доводи позивача не можуть свідчити про усунення порушень, виявлених перевіркою.
Таким чином, судом встановлено, що порушення, викладені в Акті, не усунуті повністю.
У відповідності до п.12 ч.1 ст.67 КЦЗ України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки належить звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей
Крім того, частиною 2 статті 68 КЦЗ України передбачено, що у разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Положеннями ст.70 КЦЗ України встановлено, що підставою для звернення центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів є, зокрема, недотримання вимог пожежної безпеки, визначених цим Кодексом, іншими нормативно-правовими актами, стандартами, нормами і правилами; неготовність до використання за призначенням аварійно-рятувальної техніки, засобів цивільного захисту, а також обладнання, призначеного для забезпечення безпеки суб`єктів господарювання.
В свою чергу, відповідно до ч.2 ст.70 КЦЗ України, повне або часткове зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг здійснюється виключно за рішенням адміністративного суду.
Аналіз наведених правових норм права дає підстави для висновку, що застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, об`єктів, окремих виробництв, цехів, дільниць, експлуатації машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, виконання робіт, надання послуг можливе лише за рішенням адміністративного суду, прийнятим за зверненням центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки. Такі заходи можуть бути застосовані на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки і ці порушення створюють загрозу життю та здоров`ю людей.
Згідно з ч.2 ст.51 та ч.3 ст.55 Кодексу цивільного захисту України забезпечення техногенної та пожежної безпеки суб`єкта господарювання покладається на власників та керівників таких суб`єктів господарювання.
Відповідно до пунктів 26, 33, 43 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України небезпечний чинник - складова частина небезпечного явища (пожежа, вибух, викидання, загроза викидання небезпечних хімічних, радіоактивних і біологічно небезпечних речовин) або процесу, що характеризується фізичною, хімічною, біологічною чи іншою дією (впливом), перевищенням нормативних показників і створює загрозу життю та/або здоров`ю людини; пожежна безпека - відсутність неприпустимого ризику виникнення і розвитку пожеж та пов`язаної з ними можливості завдання шкоди живим істотам, матеріальним цінностям і довкіллю; техногенна безпека - відсутність ризику виникнення аварій та/або катастроф на потенційно небезпечних об`єктах, а також у суб`єктів господарювання, що можуть створити реальну загрозу їх виникнення. Техногенна безпека характеризує стан захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій техногенного характеру. Забезпечення техногенної безпеки є особливою (специфічною) функцією захисту населення і територій від надзвичайних ситуацій.
Суд зазначає, що у контексті вищенаведених положень, настання реальної загрози життю та здоров`ю людей слід пов`язувати з обставинами, які можуть призвести до займання, розповсюдження вогню, виникнення аварій (катастроф) та з впливом небезпечних факторів, які породжують вказані явища.
Судом досліджено матеріали справи та встановлено, що під час судового розгляду справи відповідачем не надано доказів, які підтверджують усунення в повному обсязі закладом виявлених перевіркою порушень, водночас, порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, які не усунуті, призводять до загрози життю та здоров`ю людей у випадку виникнення пожежі.
За таких обставин та враховуючи те, що під час проведення перевірки виявлено порушення відповідачем вимог законодавства у сфері пожежної та техногенної безпеки, які не усунуті станом на дату розгляду справи, суд доходить висновку про наявність підстав для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду у вигляді зупинення подальшої експлуатації навчально-адміністративної будівлі Опорного закладу "Вашківецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів" Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецької області, до повного виконання протипожежних вимог і усунення усіх порушень, викладених в акті Вижницького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 17.01.2020р. №4, що стосуються вищезазначеного об`єкта.
За таких обставин, позов підлягає задоволенню повністю.
Відповідно до ч.1 ст.9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Позивач довів суду правомірність заявлених вимог щодо необхідності зупинити експлуатацію навчально-адміністративної будівлі Опорного закладу "Вашківецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів" Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецької області. Натомість відповідач не надав належні, допустимі та достовірні докази усунення порушень, виявлених перевіркою.
Враховуючи наведене, суд вважає, що вимоги позивача є обґрунтованими, відповідають обставинам справи і наявним матеріалам, а відтак позов підлягає задоволенню.
У відповідності до ч.2 ст.139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз. У зв`язку із відсутністю таких витрат питання щодо повернення судових витрат судом не вирішується.
Керуючись статтями 2, 9, 77, 241 - 246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Застосувати до Опорного закладу "Вашківецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів" Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецької області захід реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зобов`язання зупинити подальшу експлуатацію навчально-адміністративної будівлі Опорного закладу "Вашківецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів" Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецької області за адресою: вул.Грушевського, 3, м.Вашківці Вижницького району Чернівецької області, до повного виконання протипожежних вимог і усунення усіх порушень, викладених в акті Вижницького районного сектору Управління ДСНС України у Чернівецькій області від 17.01.2020р. №4, що стосуються вищезазначеного об`єкта.
Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення до дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду через Чернівецький окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення (складання).
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне найменування учасників процесу:
Позивач - Управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Чернівецькій області (вул.Комарова, 1-А, м.Чернівці, 58018; код ЄДРПОУ 38595868)
Відповідач - Опорний заклад "Вашківецький заклад загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів" Вашківецької міської ради Вижницького району Чернівецького області (вул.Грушевського, 3, м.Вашківці Вижницький район Чернівецька область, 59210; код ЄДРПОУ 21437586)
Суддя В.О. Кушнір
Суд | Чернівецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 19.06.2020 |
Оприлюднено | 21.06.2020 |
Номер документу | 89920479 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Кушнір Віталіна Олександрівна
Адміністративне
Чернівецький окружний адміністративний суд
Кушнір Віталіна Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні