Справа № 761/12413/20
Провадження № 1-кс/761/7831/2020
У Х В А Л А
Іменем України
30 квітня 2020 року м. Київ
Слідчий суддя Шевченківського районного суду м. Києва ОСОБА_1
За участю прокурора ОСОБА_2
при секретарі ОСОБА_3
розглянувши у закритому судовому засіданні клопотання слідчого в особливо важливих справах 1 відділу 1 управління досудового розслідування Головного слідчого управління СБ України ОСОБА_4 , погоджене з прокурором відділу Офісу Генерального прокурора ОСОБА_2 , про надання дозволу на затримання з метою приводу для участі в розгляді клопотання про застосування запобіжного заходу, щодо:
ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Київ, громадянина України, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 ,
по кримінальному провадженню, внесеному до ЄРДР за № 22020000000000089 від 27.04.2020 за підозрою ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 27, ч. 2 ст. 28, ч. 1 ст. 111 КК України, за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 1 ст. 111 КК України, а також за ознаками вчинення злочину, передбаченого ч. 3 ст. 110-2 КК України,-
В С Т А Н О В И В:
У провадження слідчого судді 29.04.2020 року надійшло вищевказане клопотання.
Разом із вказаним клопотанням до суду також надійшло клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою щодо ОСОБА_5 .
Слідчий обґрунтовує клопотання про дозвіл на затримання з метою приводу тим, що Головним слідчим управлінням СБ України здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні № 22020000000000089 від 27.04.2020 за підозрою ОСОБА_5 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 3 ст. 27, ч. 2 ст. 28, ч. 1 ст. 111 КК України, за підозрою ОСОБА_6 у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 28, ч. 1 ст. 111 КК України, а також за ознаками вчинення злочину, передбаченого ч. 3 ст. 110-2 КК України.
Під час проведення досудового розслідування встановлено, що 15.08.2002 громадянин України ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрував на території України торговий знак «Wnet™» і створив холдингову компанію «Wnet», яка надає спектр IT-послуг для великих корпоративних клієнтів, державних структур, провайдерів і операторів телекомунікацій, малого і середнього бізнесу, фізичних осіб.
У подальшому ОСОБА_5 створив ряд юридичних осіб, які увійшли до складу холдингу «Wnet», а саме: ТОВ «Дабл-ю нет» (код ЄДРПОУ 30603588), ТОВ«Дабл-ю нет Україна» (код ЄДРПОУ 37002401), ТОВ«Дабл-ю нетЮкрейн» (код ЄДРПОУ 40363082), ТОВ«Універсальна мережева компанія» (код ЄДРПОУ 32158624), ТОВ«Анлімітед Телеком» (код ЄДРПОУ 37002464), ТОВ «Комтел» (код ЄДРПОУ 32708443), ТОВ «Лоад.Мі» (код ЄДРПОУ 38543961), ТОВ «МСЕ» (код ЄДРПОУ 32708438), ТОВ «Захищені технології» (код ЄДРПОУ 32708422), ТОВ «Сінтекс» (код ЄДРПОУ 34692294), ТОВ «Електронні Журнали» (код ЄДРПОУ 37002422), ТОВ «Мсм-Онлайн» (код ЄДРПОУ 36019807), ТОВ «Інфраструктурна Компанія» (код ЄДРПОУ 40863825), ТОВ «Анлімітед Телеком» (код ЄДРПОУ 37002464), ТОВ «Універсальна Мережева Компанія» (код ЄДРПОУ 32158624), ТОВ «МагнусЛімітед» (код ЄДРПОУ 20609200), ТОВ «Сервіс Асн» (код ЄДРПОУ 30683328), ТОВ «МіксТрейд» (код ЄДРПОУ 25203224), «UnitedTelecom LP» (зареєстрована за законодавством Республіки Сейшельські острови), «KAA InvestmentCorporation» (зареєстрована за законодавством Республіки Сейшельські острови), «YAR Industries LTD» (зареєстрована за законодавством Республіки Сейшельські острови), «LLC Wnettelecom LP» (зареєстрована за законодавством Сполученого Королівства Великої Британії та Північної Ірландії) та інші.
У період з 2007 по 2010 роки ОСОБА_5 відкрив центральний офіс в місті Києві під брендом «Wnet», а також представництва у 28 містах в різних регіонах України, зокрема: Львів, Донецьк, Сімферополь, Харків, Дніпро, Одеса та інші.
Вказані юридичні особи поєднані єдиним керівництвом в особі ОСОБА_5 , який фактично приймає рішення щодо всіх аспектів фінансово-господарської діяльності даної групи підприємств, надає свою згоду на укладення будь-яких фінансово-господарських договорів та договорів між учасниками групи компаній «Wnet» з метою забезпечення взаєморозрахунків між ними та переміщенням грошових коштів.
06 березня 2014 року у приміщенні Верховної Ради АР Крим у порушення вимог ч. 2 ст. 2, ст. 73, п. 2 ч. 1 ст. 85, ст. 132 Конституції України та п. 2 ч. 3 ст. 3, ст. ст. 6, 18, 27 Закону України «Про всеукраїнський референдум», депутатами Верховної Ради АР Крим прийнято незаконну постанову за № 1702-6/14 «О проведении общекрымского референдума», згідно з якою 16 березня 2014 року мав відбутися так званий «референдум», на який було винесено питання входження АР Крим та м. Севастополя до складу Російської Федерації на правах суб`єктів федерації. 06 березня 2014 року Севастопольська міська рада на позачерговій сесії прийняла рішення за № 7151 аналогічного змісту.
Відповідно до зазначених постанов 16 березня 2014 року проведено незаконний референдум із заздалегідь відомим та підконтрольним Російській Федерації результатом, який в подальшому став формальною підставою для прийняття незаконного рішення про включення до складу Російської Федерації території АР Крим і міста Севастополя на правах суб`єктів федерації.
Конституційний суд України своїм рішенням № 2-рп/2014 у справі№ 1-13/2014 від 16 березня 2014 року визнав постанову ВР АРК за № 1702-6/14 від 06 березня 2014 року неконституційною.
17 березня 2014 року депутатами Верховної Ради АР Крим в порушення вимог ч. 2 ст. 2, ст. 73, п. 2 ч. 1 ст. 85, ст. 132 Конституції України прийнято постанову за № 1745-6/14 «О независимости Крыма», згідно з якою на підставі Декларації про незалежність Республіки Крим і міста Севастополя, прийнятої на позачерговому пленарному засіданні Верховної Ради АР Крим 11 березня 2014 року та позачерговому пленарному засіданні Севастопольської міської ради від 11 березня 2014 року, створено нелегітимне державне утворення «Республика Крым».
Рішенням Конституційного суду України за № 3-рп/2014 у справі за № 1-15/2014 від 20 березня 2014 року згадану вище «Декларацию о независимости Республики Крым и города Севастополя» визнано неконституційною.
18 березня 2014 року між Російською Федерацією та представниками нелегітимного державного утворення «Республика Крым» підписано договір про входження території АР Крим та м. Севастополя до складу Російської Федерації.
20 березня 2014 року Державною Думою Російської Федерації прийнято Федеральний конституційний закон від 21 березня 2014 року за № 6-ФКЗ «О принятии в Российскую Федерацию Республики Крым и образовании в составе Российской Федерации новых субъектов Республики Крым и города федерального значения Севастополя».
Згідно з цим законом АР Крим та м. Севастополь всупереч Хартії ООН від 26 червня 1945 року, Договору про дружбу, співробітництво і партнерство між Україною і Російською Федерацією від 01 квітня 1999 року, Договору між Україною і Російською Федерацією про українсько-російський державний кордон від 20 квітня 2004 року, увійшли до складу Російської Федерації.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» тимчасово окупована територія України є невід`ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України. Відповідно до частини 2 статті 9 вищевказаного Закону будь-які органи, їх посадові та службові особи на тимчасово окупованій території та їх діяльність вважаються незаконними, якщо ці органи або особи створені, обрані чи призначені у порядку, не передбаченому законом.
Продовжуючи активну підривну діяльність проти України, РФ утворила на анексованій території АР Крим федеральні органи державної влади РФ, правоохоронні органи, органи місцевого самоврядування з метою становлення та зміцнення влади РФ та недопущення контролю України над цією територією.
Таким чином, підривна діяльність з боку РФ проти України мала відкриту активну фазу, яка виражалася в окупації частини території України, що триває по теперішній час та подальшій анексії цієї окупованої території.
Внаслідок розпочатої 20 лютого 2014 року збройної агресії РФ проти України відбулася воєнна окупація невід`ємної частини України АР Крим, а в подальшому і незаконна анексія цієї території України, що є формами триваючої підривної діяльності з боку РФ проти України на шкоду її суверенітетові та територіальної цілісності. З метою становлення та зміцнення окупаційної влади та недопущення контролю України над цією територією РФ утворила на ній, зокрема, федеральні органи безпеки (далі ФСБ РФ).
Крім того, всупереч законодавству України на тимчасово окупованій території АР Крим та м.Севастополя в повному обсязі почало діяти законодавство РФ у сфері надання послуг зв`язку, у тому числі положення Федерального закону № 126-ФЗ від 07.07.2003 «О связи», Наказу Міністерства інформаційних технологій та зв`язку Російської Федерації № 6 від 16.01.2008 «Об утверждении Требований к сетям электросвязи для проведения оперативно-розыскных мероприятий», Наказу Міністерства зв`язку та масових комунікацій Російської Федерації №73 від 27.05.2010 «Об утверждении Требований к сетям электросвязи для проведения оперативно-розыскных мероприятий», а також Наказу Міністерства зв`язку та масових комунікацій Російської Федерації № 83 від 16.04.2014 «Об утверждении Правил применения оборудования систем коммутации, включая программное обеспечение, обеспечивающего выполнение установленных действий при проведении оперативно-розыскных мероприятий».
Дані нормативно-правові акти Російської Федерації, незаконно впроваджені окупаційною владою на тимчасово окупованій території АР Крим та м.Севастополя, серед іншого, передбачають обов`язок операторів зв`язку розміщувати технічні засоби для проведення оперативно-розшукових заходів (АПК «СОРЗ») російськими правоохоронними органами та органами державної безпеки, а також передавати на вказані технічні засоби інформацію, що передається в належних їм мережах електрозв`язку.
Вказані вище вимоги законодавства Російської Федерації як країни, що окупувала частину території України АР Крим та м.Севастополь, суперечать вимогам законодавства України щодо охорони інформації, що передається каналами зв`язку, та порушують базове право осіб, у тому числі громадян України які проживають на тимчасово окупованій території АР Крим, на таємницю листування, телефонних розмов, телеграфної та іншої кореспонденції, гарантоване статтею31 Конституції України.
Крім того, згідно постанови Уряду Російської Федерації №538 від 27.08.2005 органом, уповноваженим на взаємодію з операторами зв`язку в рамках проведення оперативно-розшукової діяльності, у тому числі в інтересах інших уповноважених органів, є Федеральна служба безпеки Російської Федерації.
Таким чином, внаслідок окупації АР Крим та м.Севастополя Російською Федерацією, надання телекомунікаційних послуг на вказаній території стало можливим виключно за умови отримання відповідним оператором зв`язку ліцензії на провадження господарської діяльності у сфері послуг зв`язку, а також виконання вимог законодавства РФ, зокрема щодо встановлення апаратно-програмних комплексів «СОРЗ» та «Ревізор», шляхом взаємодії (заключення договору) відповідного оператора зв`язку з ФСБ РФ та підключення обладнання (АПК «СОРЗ») в інтересах останньої.
У березні 2014 року, точної дати та часу в ході досудового розслідування не встановлено, громадянин України ОСОБА_5 , перебуваючи у місті Києві, маючи достатній рівень освіти і життєвого досвіду для усвідомлення фактів активної підривної діяльності Російської Федерації проти України шляхом окупації, подальшої анексії території України АР Крим, з власної ініціативи, керуючись корисливим мотивом, пов`язаним із отриманням прибутку від діяльності підконтрольних йому товариств на території АР Крим, добровільно вирішив надавати допомогу окремим підрозділам ФСБ РФ у проведенні підривної діяльності на шкоду суверенітетові та територіальної цілісності України. З цією метою ОСОБА_5 , використовуючи підконтрольні йому юридичні особи, продовжив надавати послуги доступу до мережі Інтернет на тимчасово окупованій території АР Крим.
Так, у невстановлену слідством дату та час, реалізуючи свій злочинний намір ОСОБА_5 , усвідомлюючи, що самостійно довести злочин до кінця не зможе, залучив до його вчинення своїх підлеглих (підконтрольних осіб): директора ТОВ«Анлімітед Телеком» (код ЄДРПОУ 37002464) ОСОБА_7 , директора ТОВ«Універсальна мережева компанія» (код ЄДРПОУ 32158624) ОСОБА_8 , технічного спеціаліста групи компаній «Wnet» ОСОБА_9 , юриста холдингу «Wnet» ОСОБА_6 та інших невстановлених на даний час слідством осіб, яким надав розпорядження створити умови для подальшого здійснення підприємницької діяльності та переведення всіх клієнтів групи компаній «Wnet» на території півострова Крим на обслуговування підконтрольної йому юридичної особи, зареєстрованої за законодавством Російської Федерації, з метою надання Російській Федерації, ФСБ РФ та їх представниками допомоги у проведенні підривної діяльності проти України, на що ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_6 та інші невстановлені на даний час слідством особи погодились.
На виконання злочинного плану ОСОБА_5 , переслідуючи власний корисливий мотив, пов`язаний з подальшим отриманням грошових коштів (заробітної плати від ОСОБА_5 ) ОСОБА_6 , будучи засновником та кінцевим бенефіціарним власником юридичної особи «UnitedTelecom LP», що зареєстрована 04.09.2013 за законодавством Республіки Сейшельські острови в «Управлінні міжнародної комерційної діяльності Сейшельських островів», реєстраційний номер 131370) та яка 31.01.2014 заснувала на території Російської Федерації юридичну особу «ООО Юнайтед телеком», «ОГРН 1147746067920, ИНН/КПП 7703805139/770301001» (надалі ТОВ «Юнайтед телеком»), усвідомлюючи суспільно небезпечний характер своїх дій, передбачаючи їх суспільно небезпечні наслідки і бажаючи їх настання, перебуваючи в місті Києві, за невстановлених в ході досудового розслідування обставин, підшукав громадянина Російської Федерації ОСОБА_10 .
Весною 2014 року, точної дати та часу в ході досудового розслідування не встановлено, для прикриття злочинної діяльності та надання їй зовні законного вигляду ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , перебуваючи за адресою: м. Київ, вул. Богдана Хмельницького, буд. 50-Б, за місцем розташування офісних приміщень групи компаній «Wnet», в ході особистої зустрічі повідомили ОСОБА_10 свій злочинний план та запропонували останньому стати генеральним директором юридичної особи зареєстрованої на території РФ, яка фактично здійснюватиме свою діяльність на тимчасово окупованій території АР Крим, за грошову винагороду у сумі від 12 до 18 тисяч російських рублів щомісячно.
У подальшому, громадянин Російської Федерації ОСОБА_10 , що мешкає на території України з 2012 року, отримавши дозвіл на імміграцію в Україну від 09.01.2013 відповідно до пункту 3 частини 3 статті 4 Закону України «Про імміграцію» (уродженець України), документований посвідкою на постійне місце проживання серії НОМЕР_1 від 16.01.2013, маючи достатній рівень освіти і життєвого досвіду для усвідомлення фактів окупації, подальшої анексії території України Російською Федерацією, діючи з корисливого мотиву, пов`язаного з отриманням грошових коштів, підтримав злочинний план та добровільно вирішив надавати допомогу ОСОБА_5 та ОСОБА_6 в реалізації їх злочинного умислу, з метою надання допомоги громадянам України у здійсненні умисних дій на шкоду інформаційній безпеці України шляхом забезпечення доступу до мережі Інтернет на тимчасово окупованій території.
З цією метою ОСОБА_10 , знаходячись у місті Москва Російської Федерації за адресою: Пресненська набережна, буд. 6, будова 2, використовуючи послуги юридичної компанії «ІнфінітіГрупп» (РФ), 02.07.2014, у невстановлений слідством час, здійснив перереєстрацію юридичної особи ТОВ «Юнайтед телеком», отримав статут підприємства та печатку. Відповідно до наказу № 3 від 02.07.2014 на підставі рішення єдиного учасника ТОВ «Юнайтед телеком» ОСОБА_10 обійняв посаду генерального директора та головного бухгалтера вказаного підприємства.
Прибувши у місто Київ та не маючи достатнього рівня спеціальних знань у сфері бухгалтерського обліку та фінансової звітності юридичних осіб, ОСОБА_10 запропонував своїй дружині ОСОБА_11 , яка мала економічну освіту та з 2002 року по 06.09.2013 працювала бухгалтером в Пенсійному Фонді РФ, за грошову винагороду у розмірі 6 тисяч гривень щомісячно здійснювати бухгалтерський облік та подавати фінансову звітність юридичної особи ТОВ «Юнайтед телеком», на що остання погодилась. З цією метою в серпні 2014 року ОСОБА_6 , перебуваючи за адресою: АДРЕСА_2 , здійснив встановлення програми «1С: Бухгалтерія» та корпоративної пошти компанії «Wnet» (адреса пошти ІНФОРМАЦІЯ_3 ) на особистий ноутбук ОСОБА_10 .
14.08.2014 ОСОБА_10 , перебуваючи в місті Москва РФ за адресою: вулиця Смоленська, будинок 6 («Бізнес-центр «Смоленська, 6»), діючи на підставі статуту юридичної особи ТОВ «Юнайтед телеком», відкрив банківські рахунки в «ОТП-Банк» відповідно до договорів № 001-73/2014/2029, № 001-73/2014/23988, № 001-73/2014/127.
20.10.2014 ОСОБА_10 за невстановлених слідством обставин, знаходячись в місті Москва РФ, усвідомлюючи незаконний характер своїх дій, направлених на надання Російській Федерації, окремим підрозділам ФСБ РФ та їх представниками допомоги у проведенні підривної діяльності проти України, всупереч законодавству України, будучи обізнаним про те, що господарська діяльність юридичних осіб, зареєстрованих згідно законодавства РФ на території АР Крим заборонена, створив відокремлений підрозділ ТОВ «Юнайтед телеком» на тимчасово окупованій території АР Крим та розпочав активну діяльність вказаного підприємства із забезпечення Інтернет-трафіком окупованого півострова, зокрема отримав заяви від фізичних та юридичних осіб та перевів клієнтів, які користуються Інтернет послугами на території АР Крим, на користування послугами ТОВ «Юнайтед телеком» шляхом укладення нових договорів про надання послуг.
Вказаний відокремлений підрозділ ТОВ «Юнайтед телеком» зареєстрований в «Інспекції Федеральної податкової служби по м. Сімферополь», взятий на облік 02.03.2015, суб`єкту господарювання присвоєно КПП (код причини постановки) 910245001 за місцем фактичного розташування, а саме: 290511, Республіка Крим, м. Сімферополь, вул. Гоголя, буд. 24, оф. 23.
ОСОБА_10 , будучи директором ТОВ «Юнайтед телеком», 23.12.2014 направив на адресу незаконно створеного «Управління Роскомнагляду по Республіці Крим і м. Севастополь» лист № 23-12/2014, яким поінформував, що ТОВ «Юнайтед телеком» здійснює фільтрацію та обмеження доступу до заборонених сайтів в мережі Інтернет за допомогою спеціального програмного забезпечення. Також ОСОБА_10 повідомив, що ТОВ «Юнайтед телеком» звернулось з листом про блокування заборонених окупаційною владою сайтів до свого вищестоящого оператора ТОВ «Міранда-медіа», а також розробника програмного забезпечення.
Згідно ст.9 Закону України «Про телекомунікації» зняття інформації з телекомунікаційних мереж заборонене, крім випадків, передбачених законом. Оператори, провайдери телекомунікацій зобов`язані вживати відповідно до законодавства технічних та організаційних заходів із захисту телекомунікаційних мереж, засобів телекомунікацій, інформації з обмеженим доступом про організацію телекомунікаційних мереж та інформації, що передається цими мережами.
Положеннями ст.8 Закону України «Про оперативно-розшукову діяльність» встановлено, що оперативні підрозділи органів, що здійснюють оперативно-розшукову діяльність, мають право здійснювати зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж на підставі ухвали слідчого судді, постановленої за клопотанням керівника відповідного оперативного підрозділу або його заступника, погодженого з прокурором, виключно з метою запобігання вчиненню тяжкого або особливо тяжкого злочину, запобігання і припинення терористичних актів та інших посягань спеціальних служб іноземних держав та організацій, якщо іншим способом одержати інформацію неможливо.
Згідно п.6 ч.2 ст.7 Закону України «Про контррозвідувальну діяльність», зняття інформації з транспортних телекомунікаційних мереж може бути здійснене органами, що проводять контррозвідувальну діяльність, виключно з метою попередження, своєчасного виявлення і припинення розвідувальних, терористичних та інших посягань на державну безпеку України, отримання інформації в інтересах контррозвідки, лише за ухвалою слідчого судді, постановленою за клопотанням керівника відповідного оперативного підрозділу або його заступника, погодженим прокурором.
Статтею 4 КПК України встановлено, що кримінальне провадження на території України здійснюється з підстав та в порядку, передбачених цим Кодексом, незалежно від місця вчинення кримінального правопорушення.
Згідно ст.246 КПК України, негласні слідчі (розшукові) дії - це різновид слідчих (розшукових) дій, відомості про факт та методи проведення яких не підлягають розголошенню, за винятком випадків, передбачених цим Кодексом. Проводити негласні слідчі (розшукові) дії має право слідчий, який здійснює досудове розслідування злочину, або за його дорученням - уповноважені оперативні підрозділи Національної поліції, органів безпеки, Національного антикорупційного бюро України, Державного бюро розслідувань, органів, що здійснюють контроль за додержанням податкового і митного законодавства, органів Державної кримінально-виконавчої служби України, органів Державної прикордонної служби України. За рішенням слідчого чи прокурора до проведення негласних слідчих (розшукових) дій можуть залучатися також інші особи.
Відповідно до спільного Наказу Служби безпеки України та Адміністрації Державної служби спеціального зв`язку та захисту інформації України від 04.09.2018 № 1519/533 «Про затвердження нормативного документа «Технічні засоби для здійснення уповноваженими органами оперативно-розшукових заходів та негласних слідчих (розшукових) дій у телекомунікаційних мережах загального користування України. Загальні технічні вимоги», який розроблений з урахуванням рекомендацій Резолюції Ради Європи ЕС СОМ 96/C329/01 «Про законне перехоплення телекомунікацій» і ENFOPOL 55 «Про оперативні потреби правоохоронних органів стосовно телекомунікаційних мереж загального користування та послуг зв`язку» визначаються загальні технічні вимоги (ЗТВ) до технічних засобів для здійснення уповноваженими органами оперативно-розшукових заходів та негласних слідчих (розшукових) дій у телекомунікаційних мережах загального користування України.
Разом з цим, ФСБ РФ не є органом, що уповноважений чинним законодавством України здійснювати на території України досудове розслідування, процесуальне керівництво, оперативно-розшукову або контррозвідувальну діяльність.
Відповідно до ст. 8 Федерального Закону «О Федеральной службе безопасности» діяльність органів федеральної служби безпеки здійснюється, серед іншого, за такими основними напрямками як контррозвідувальна та розвідувальна діяльність.
Згідно ст. 11 Федерального Закону «О Федеральной службе безопасности» розвідувальна діяльність здійснюється органом зовнішньої розвідки федерального органу виконавчої влади в галузі забезпечення безпеки відповідно до Федерального закону «Про зовнішню розвідку».
25.09.2014, о 09 годині 15 хвилин, ОСОБА_5 з метою надання Російській Федерації, ФСБ РФ та їх представниками допомоги у проведенні підривної діяльності проти України, за допомогою програми для миттєвого обміну інформацією (мессенджеру) з використанням мережі Інтернет налагодив зв`язок із невстановленим в ході досудового розслідування представником незаконно створеного «Управління ФСБ РФ по Республіці Крим та м.Севастополю». В результаті переговорів, які відбулись між вказаними особами, було досягнуто згоди про підключення технічних засобів для проведення оперативно-розшукових заходів ФСБ РФ до телекомунікаційної мережі ТОВ «Юнайтед телеком» за посередництвом оператора зв`язку «ОООМиранда-медиа» (далі ТОВ «Міранда-медіа»), незаконно створеного на території АР Крим згідно законодавства РФ.
Відповідно до розробленого ОСОБА_5 злочинного плану, який був відомий всім учасникам, на ОСОБА_10 як на особу, яка є генеральним директором юридичної особи ТОВ «Юнайтед телеком», покладалися обов`язки щодо усунення перешкод та підписання відповідних договорів, угод контрактів, планів, а також координації дій, необхідних для під`єднання апаратно-програмного комплексу системи оперативно-розшукових заходів (СОРЗ), наданого ФСБ РФ, до телекомунікаційних мереж на території АР Крим.
Надалі, ОСОБА_10 продовжуючи реалізовувати свій злочинний умисел, направлений на надання допомоги громадянам України ОСОБА_5 та ОСОБА_6 у вчиненні умисних дії, на шкоду інформаційній безпеці України, шляхом надання іноземній державі, іноземній організації або їх представникам допомоги в проведенні підривної діяльності проти України уклав договори та затвердив відповідні плани між ТОВ «Юнайтед телеком» як юридичною особою, що оперує телекомунікаційною мережею на території півострова Крим, ТОВ «Міранда-медіа» як юридичною особою, що надає в користування технічні засоби для проведення оперативно-розшукових заходів (СОРЗ) та «Управлінням ФСБ РФ по Республіці Крим та м.Севастополю» як органом, уповноваженим окупаційною владою на взаємодію з операторами зв`язку в рамках проведення оперативно-розшукової діяльності на тимчасово окупованій території АР Крим та м.Севастополя.
Також встановлено, що 18.03.2015, о 11 годині 44 хвилин, офіс-менеджер групи компаній «Wnet» ОСОБА_12 з електронної скриньки « ІНФОРМАЦІЯ_4 » направила ОСОБА_7 та ОСОБА_6 на електронні скриньки « ІНФОРМАЦІЯ_5 », « ІНФОРМАЦІЯ_6 », відповідно, лист з темою «ФСБ» та повідомленням про те, що 18.03.2015, о 11 годині 30 хвилин, на контактний телефон компанії ТОВ «Юнайтед телеком» зателефонували з ФСБ РФ з приводу ліцензії та залишила контактні дані співробітника ФСБ РФ на ім`я ОСОБА_13 і номер його мобільного телефону НОМЕР_2 . О 12 годині 00 хвилин ОСОБА_6 переправив вказаний лист до ОСОБА_8 та ОСОБА_7 на електронні скриньки « ІНФОРМАЦІЯ_7 » та « ІНФОРМАЦІЯ_5 », відповідно, разом із пропозицією обговорити питання його дзвінка-відповіді у ФСБ РФ.
Продовжуючи свою протиправну діяльність, ОСОБА_10 як генеральний директор ТОВ «Юнайтед телеком», будучи єдиною уповноваженою особою на підпис та укладення договорів, угод, контрактів від імені вказаного товариства, на виконання вказівок ОСОБА_5 уклав договори О33/2015 від 27.04.2015, СОРМ15/2015 від 01.09.2015 та СОРМ3-20/2017 от 15.03.2017 з ТОВ«Міранда-медіа», згідно яких остання компанія надає першій можливість використання ресурсу обладнання для проведення оперативно-розшукових заходів (АПК «СОРЗ») для забезпечення можливості моніторингу та збереження всіх даних Інтернет-трафіку в інтересах ФСБ РФ та її підрозділів на території АР Крим та м.Севастополь. У тому числі предметом вказаних договорів є надання доступу до особистих та конфіденційних даних громадян України. Вказані договори «СОРЗ» складаються за типовим зразком, а одним із невід`ємних додатків є «План заходів з організації проведення оперативно-розшукових заходів» (далі План).
Постановою Уряду РФ від 27.08.2005 № 538 затверджено Правила взаємодії операторів зв`язку з уповноваженими державними органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність (далі Правила), п. 5 яких передбачає подачу оператором зв`язку заяви не пізніше 45 днів з дати отримання ним ліцензії на надання послуг зв`язку, а п. 7 передбачає, що План розробляється в термін до 3 місяців з дати подачі оператором зв`язку заяви до органу федеральної безпеки. План складається в 3 примірниках, з яких 2 примірника представляються оператором зв`язку відповідно до Федеральної служби з нагляду в сфері зв`язку та масових комунікацій і орган федеральної служби безпеки, 1 примірник зберігається у оператора зв`язку.
Надалі, на виконання спільного злочинного плану, ОСОБА_10 як генеральний директор ТОВ«Юнайтед телеком» у період із серпня по грудень 2015 року, точної дати та обставин в ході досудового слідства не встановлено, на виконання трьохстороннього плану між ТОВ «Юнайтед телеком», ТОВ «Міранда-медіа» та «УФСБ Росії по Республіці Крим» у невстановлений слідством спосіб надав «Управлінню ФСБ РФ по Республіці Крим та м.Севастополю» дані про структуру телекомунікаційної мережі на території півострова Крим, послуги, що надаються, канали зв`язку та технічний склад вузла зв`язку та організував канал передачі даних від власного вузла зв`язку ( АДРЕСА_3 ) до технічних засобів, що реалізують функції забезпечення оперативно-розшукових заходів ФСБ (м.Сімферополь, вул.Героїв Аджимушкая, 9/вул.Самокіша, 11) та до уповноважених підрозділів окупаційної влади «Управлінь ФСБ» в м.Сімферополь, м.Севастополь та м.Ялта.
22.03.2016, о 17 годині 58 хвилин, ОСОБА_6 прозвітував про виконання вказаних заходів начальнику відділу по роботі з операторами зв`язку ТОВ «Міранда-медіа» ОСОБА_14 за допомогою електронного листа корпоративної пошти «wnet.su», який був направлений від абонента « ОСОБА_15 » з поштової скриньки « ІНФОРМАЦІЯ_6 » абоненту « ОСОБА_16 » на поштову скриньку « ІНФОРМАЦІЯ_8 ».
13.07.2016, о 15 годині 58 хвилин, ОСОБА_6 з поштової скриньки « ІНФОРМАЦІЯ_6 » направив повідомлення ОСОБА_5 на поштову скриньку « ІНФОРМАЦІЯ_9 » з темою «СОРМ Юнайтед» та попросив оплатити рахунок з проведення робіт на продовження дії «СОРЗ» ще на 1 рік, а також повідомив ОСОБА_5 , що їх система «СОРЗ» має бути введена в повному обсязі до листопада 2016 року.
29.03.2017, о 15 годині 36 хвилин, ОСОБА_6 за допомогою мессенджера «Telegram» повідомив ОСОБА_5 , що на території Криму компанія ТОВ «Міранда-медіа» (ФСБ) вводить в обіг СОРЗ-3 в якості обов`язкового додатку до СОРЗ-2 та про те, що його вартість становить 35 тисяч російських рубів за підключення та 7 тисяч російських рублів щомісячно, на що ОСОБА_5 погодився і поінформував, що планує і надалі продовжувати співпрацю з ТОВ «Міранда-медіа».
Крім того встановлено, що ОСОБА_9 ІНФОРМАЦІЯ_10 , о 13 годині 00 хвилин, створив групу користувачів у мессенджері «Telegram», до складу якої входило 6 учасників: ОСОБА_5 , « ОСОБА_17 », « ОСОБА_18 », « ОСОБА_19 », «Maximus@». О 13 годині 02 хвилини у вказаний груповий чат ОСОБА_9 направив повідомлення, яким поінформував учасників групи, що на адресу компанії звернулись співробітники ТОВ «Міранда-медіа» з приводу реалізації «СОРЗ-3». Також, ОСОБА_9 повідомив про вимоги співробітників ТОВ «Міранда-медіа», проблемні питання (технічна сторона), які виникають при налаштуванні обладнання на ТОТУ АР Крим, шляхи їх вирішення та можливі негативні наслідки зі сторони ФСБ РФ для групи компаній «Wnet».
У свою чергу ОСОБА_5 , будучи фактичним кінцевим бенефіціарним власником холдингової компанії «Wnet» та одноособово приймаючи усі важливі рішення щодо заключення договорів, угод, контрактів особисто засвідчував договори на встановлення АПК «СОРЗ» шляхом проставлення «візування» вказаних договорів.
Відповідно до висновку експерта № 282-ПТ від 28.08.2018 встановлено, що підпис, який виконано фарбною речовиною чорного кольору, розташований в нижній частині, на зворотному боці аркуша 18 наданого на дослідження документа «ДОГОВОР СОРМ3-20/2017» від «15 марта 2017г.» виконаний ОСОБА_5 .
Таким чином, розміщення вказаного вище обладнання для проведення оперативно-розшукових заходів, а також збереження на ньому інформації, що передається у відповідних телекомунікаційних мережах, надає Російській Федерації, окремим підрозділам ФСБ РФ та їх представникам можливість отримати доступ до вмісту спілкування абонентів, що знаходяться на тимчасово окупованій території АР Крим та м.Севастополя, відомостей щодо їх місцезнаходження обсягу отриманих послуг та інше. Вказана інформація допомагає підрозділам та окремим співробітникам ФСБ РФ в порушення чинного законодавства України отримати доступ до інформації, у тому числі з обмеженим доступом, до якої за інших умов вона доступ не отримала б, використовувати її для виявлення та переслідування осіб, не згодних зі зміною меж території України та окупацією Криму, а також для протидії законній діяльності правоохоронних та інших державних органів на території України, тобто проводити підривну діяльність проти України.
Відповідно до висновку експертного дослідження Українського науково-дослідного інституту спеціальної техніки та судових експертиз Служби безпеки України від 13.03.2019 № 18/4-1321 встановлено, що апаратно-програмний комплекс «СОРЗ» представляє собою інформаційну систему, що містить базу даних абонентів операторів зв`язку та послуг що їм надаються. АПК «СОРЗ» забезпечує прихований збір, реєстрацію, обробку, зберігання і передачу органам ФСБ РФ інформації про користувачів послуг зв`язку, що поступає від одного або декількох операторів зв`язку, що їм надаються.
Крім того, у листопаді 2016 року, точної дати та часу слідством не встановлено, за вказівкою ОСОБА_5 на обладнання підконтрольної йому мережі ТОВ «Юнайтед телеком» на території АР Крим та
м. Севастополь невстановленими на даний момент слідством особами встановлено апаратно-програмний комплекс «Ревізор». Вказана система розроблена та впроваджена Федеральною службою по нагляду в сфері зв`язку, інформаційних технологій та масових комунікацій (далі «Роскомнадзор») на виконання Федерального закону № 149-ФЗ від 27.07.2006 «Об информации, информационных технологиях и о защите информации». Відповідно до аналізу положень законодавства РФ, апаратно-програмний комплекс «Ревізор» призначений для блокування доступу до інформаційних ресурсів, контенту та сайтів в мережі Інтернет, перелік яких визначено «Роскомнадзором», в тому числі офіційних державних інформаційних ресурсів України, сайтів органів державної влади та місцевого самоврядування, ресурсів, що критикують діючу владу та політику РФ, ресурси організацій, діяльність яких заборонена на території РФ. Тобто, вказані дії сприяли блокуванню на території півострова Крим можливості отримання громадянами України об`єктивної інформації щодо ситуації в Україні та відомостей, які необхідні для захисту їх прав та свобод в умовах окупації на території півострова Крим.
27.12.2016, о 09 годині 24 хвилин, ОСОБА_6 прозвітував ОСОБА_5 про встановлення та використання АПК «Ревізор» на телекомунікаційній мережі ТОВ «Юнайтед телеком» шляхом направлення електронного листа від абонента « ОСОБА_15 » з поштової скриньки « ІНФОРМАЦІЯ_6 » абоненту « ОСОБА_20 » на поштову скриньку « ІНФОРМАЦІЯ_9 ». Крім того, у вказаному електронному листі ОСОБА_6 попросив оплатити рахунок за використання АПК «Ревізор».
Також 18.11.2016, о 12 годині 44 хвилин, ОСОБА_8 прозвітував ОСОБА_5 з приводу технічного налаштування АПК «Ревізор» шляхом направлення електронного листа від абонента « ОСОБА_21 » з поштової скриньки « ІНФОРМАЦІЯ_11 » абоненту « ОСОБА_20 » на поштову скриньку « ІНФОРМАЦІЯ_9 ».
Отже, ОСОБА_5 підозрюється в організації вчинення та керування вчиненням злочину державної зради, тобто у діянні, умисно вчиненому за попередньою змовою з ОСОБА_6 , за пособництвом ОСОБА_10 ,на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності, обороноздатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці України: наданні іноземній державі,іноземній організації (ФСБ РФ) та незаконно створеному окупаційному органу влади Управлінню ФСБ в Республіці Крим допомоги у проведенні підривної діяльності проти України.
Так, у невстановлену слідством дату та час, реалізуючи свій злочинний намір ОСОБА_5 , усвідомлюючи, що самостійно довести злочин до кінця не зможе, залучив до його вчинення своїх підлеглих (підконтрольних осіб): ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_6 та інших невстановлених на даний час слідством осіб, яким надав розпорядження створити умови для подальшого здійснення підприємницької діяльності та переведення всіх клієнтів групи компаній «Wnet» на території півострова Крим на обслуговування підконтрольної йому юридичної особи, зареєстрованої за законодавством Російської Федерації, з метою надання Російській Федерації, ФСБ РФ та їх представниками допомоги у проведенні підривної діяльності проти України, на що ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_6 та інші невстановлені на даний час слідством особи погодились.
25.09.2014, о 09 годині 15 хвилин, ОСОБА_5 за допомогою програми для миттєвого обміну інформацією (мессенджеру) з використанням мережі Інтернет налагодив зв`язок із невстановленим в ході досудового розслідування представником незаконно створеного «Управління ФСБ РФ по Республіці Крим та м.Севастополю». В результаті переговорів, які відбулись між вказаними особами, було досягнуто згоди про підключення технічних засобів для проведення оперативно-розшукових заходів ФСБ РФ до телекомунікаційної мережі ТОВ «Юнайтед телеком» за посередництвом оператора зв`язку «ОООМиранда-медиа» (далі ТОВ «Міранда-медіа»), незаконно створеного на території АР Крим згідно законодавства РФ.
Весною 2014 року, точної дати та часу в ході досудового розслідування не встановлено, для прикриття злочинної діяльності та надання їй ззовні законного вигляду ОСОБА_5 та ОСОБА_6 , в ході особистої зустрічі повідомили ОСОБА_10 свій злочинний план та запропонували останньому за грошову винагороду стати генеральним директором юридичної особи зареєстрованої на території РФ, яка фактично здійснюватиме свою діяльність на тимчасово окупованій території АР Крим.
У подальшому ОСОБА_10 , знаходячись у місті Москва Російської Федерації за адресою: Пресненська набережна, буд. 6, будова 2, діючи з корисливих мотивів на виконання злочинного плану ОСОБА_5 та вказівок ОСОБА_6 , використовуючи послуги юридичної компанії «ІнфінітіГрупп» (РФ), 02.07.2014, у невстановлений слідством час, здійснив перереєстрацію юридичної особи ТОВ «Юнайтед телеком», отримав статут підприємства та печатку. Відповідно до наказу № 3 від 02.07.2014 на підставі рішення єдиного учасника ТОВ «Юнайтед телеком» ОСОБА_10 обійняв посаду генерального директора та головного бухгалтера вказаного підприємства. У подальшому ОСОБА_10 як генеральний директор надавав вигляд законної діяльності вказаного суб`єкта господарювання згідно законодавства РФ на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим на виконання злочинного плану ОСОБА_5 , зокрема щодо укладення між ТОВ«Юнайтед телеком» та ТОВ«Міранда-медіа» договорів № 033/2015, № СОРМ15/2015 від 01.09.2015, № СОРМ3-20/2017 від 15.03.2017, а також підключення телекомунікаційної мережі ТОВ «Юнайтед телеком» до апаратно-програмного комплексу «СОРЗ», який здійснює моніторинг та зберігання даних щодо дій користувачів в мережі Інтернет на території півострова Крим в інтересах ФСБ РФ, підключення до телекомунікаційної мережі ТОВ «Юнайтед телеком» АПК «Ревізор», який призначений для блокування доступу до інформаційних ресурсів, контенту та сайтів в мережі Інтернет, перелік яких визначено «Роскомнадзором» та наданні послуг мережі Інтернет державі-агресору на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності, обороноздатності, державній та інформаційній безпеці України.
Таким чином, ОСОБА_5 підозрюється в організації державної зради, тобто у діянні, умисно вчиненому за попередньою змовою групою осіб, на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності, обороноздатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці України: наданні іноземній державі, іноземній організації або їх представникам допомоги в проведенні підривної діяльності проти України, а саме у вчиненні злочину, передбаченого ч. 3 ст. 27, ч. 2 ст. 28, ч. 1 ст. 111 КК України.
23.04.2020за вказанимиобставинами злочинноїдіяльності слідчимв особливоважливих справах1відділу 1управління досудовогорозслідування Головногослідчого управлінняСБ Україникапітаном юстиції ОСОБА_4 запогодженням зпрокурором відділупроцесуального керівництвау кримінальнихпровадженнях щодозлочинів,вчинених натимчасово окупованійтериторії АвтономноїРеспубліки Кримі містаСевастополя тав умовахзбройного конфліктууправління наглядута інформаційно-аналітичноїроботи укримінальних провадженняхщодо злочинів,вчинених натимчасово окупованійтериторії АвтономноїРеспубліки Кримі містаСевастополя тав умовахзбройного конфліктуДепартаменту наглядуу кримінальнихпровадженнях щодозлочинів,вчинених вумовах збройногоконфлікту ОфісуГенерального прокурора ОСОБА_2 . ОСОБА_5 ,повідомлено про те, що він підозрюється в організації державної зради, тобто у діянні, умисно вчиненому за попередньою змовою групою осіб, на шкоду суверенітетові, територіальній цілісності та недоторканності, обороноздатності, державній, економічній чи інформаційній безпеці України: наданні іноземній державі, іноземній організації або їх представникам допомоги в проведенні підривної діяльності проти України, а саме у вчиненні злочину, передбаченого ч. 3 ст. 27, ч. 2 ст. 28, ч. 1 ст. 111 КК України.
Підозра ОСОБА_5 у даному кримінальному провадженні обґрунтовується зібраними доказами.
Згідно наявної інформації з бази даних Державної прикордонної служби України гр. України ОСОБА_22 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , покинув 25.09.2017 територію України через пункт пропуску «Грушів» й на даний момент не повернувся.
На даний час місцезнаходження підозрюваного ОСОБА_5 невідоме, що свідчить про існування ризику, передбаченого п. 1 ч. 1 ст. 177 КПК України, оскільки він переховується від органів досудового розслідування та суду.
Під час досудового розслідування отримано докази того, що з високим ступенем ймовірності підозрюваний ОСОБА_5 одержавши відомості про звернення слідчого до суду із клопотанням про застосування запобіжного заходу, може вчинити дії, які містять ризики, передбачені ст.177 КПК України та розпочав їх вчинення.
в ході досудового розслідування ОСОБА_5 неодноразово викликався слідчим у встановленому порядку (направленням повісток) для проведення слідчих дій в якості свідка, зокрема на 11 год. 00 хв. 13.04.2020,16.04.2020, 21.04.2020. На вказані виклики ОСОБА_5 не з`являвся та про причини своїх неявок орган досудового розслідування не повідомляв.
Також, 23.04.2020 ОСОБА_5 для вручення повідомлення про підозру не з`явився, слідчого про причини своєї неявки не повідомив.
Викликаний для допиту та належним чином повідомлений підозрюваний ОСОБА_5 на 10 год. 00 хв. 27.04.2020 та 28.04.2020 до органу досудового розслідування не з`явився.
Враховуючи викладене слідчий просить слідчого суддю задовольнити клопотання.
В судовому засіданні прокурор підтримав заявлене клопотання.
Вислухавши доводи прокурора, дослідивши надані суду матеріали кримінального провадження, слідчий суддя вважає, що заявлене слідчим клопотання підлягає задоволенню виходячи з наступного.
Відповідно до вимог ч. 4 ст. 189 КПК України, Слідчий суддя, суд відмовляє у наданні дозволу на затримання підозрюваного, обвинуваченого з метою його приводу, якщо прокурор не доведе, що зазначені у клопотанні про застосування запобіжного заходу обставини вказують на наявність підстав для тримання під вартою підозрюваного, обвинуваченого, а також є достатні підстави вважати, що:
1) підозрюваний, обвинувачений переховується від органів досудового розслідування чи суду;
2) одержавши відомості про звернення слідчого, прокурора до суду із клопотанням про застосування запобіжного заходу, підозрюваний, обвинувачений до початку розгляду клопотання про застосування запобіжного заходу вчинить дії, які є підставою для застосування запобіжного заходу і зазначені устатті 177цього Кодексу.
Наявність обґрунтованої підозри у вчиненні ОСОБА_5 інкримінованого йому кримінального правопорушення, підтверджується зібраними у кримінальному провадженні доказами, які долучені до клопотання.
Слідчим в клопотанні та прокурором в судовому засіданні доведено, що ОСОБА_5 переховується від органу досудового розслідування та наявні обставини, які вказують на наявність підстав для тримання під вартою підозрюваного, зокрема наявність ризиків передбачених ст. 177 КПК України.
На даний час місцезнаходження підозрюваного ОСОБА_5 невідоме.
Враховуючи вищевикладене слідчий суддя приходить до висновку, що клопотання слідчого підлягає до задоволення.
На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 188, 189, 190, 309 КПК України, слідчий судя,
У Х В А Л И В :
Надати дозвіл на затримання підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , уродженця м. Київ, громадянина України, зареєстрованого за адресою: АДРЕСА_1 , з метою його приводу для участі у розгляді клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою.
Строк дії ухвали про надання дозволу на затримання підозрюваного ОСОБА_5 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , з метою його приводу до Шевченківського районного суду м. Києва для участі в розгляді клопотання про застосування запобіжного заходу у вигляді тримання під вартою, визначити тривалістю шість місяців, з дня винесення ухвали.
Ухвала оскарженню не підлягає.
Слідчий суддя ОСОБА_1
Суд | Шевченківський районний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 30.04.2020 |
Оприлюднено | 07.02.2023 |
Номер документу | 89935432 |
Судочинство | Кримінальне |
Категорія | Провадження за поданням правоохоронних органів, за клопотанням слідчого, прокурора та інших осіб про дозвіл на затримання з метою приводу |
Кримінальне
Шевченківський районний суд міста Києва
Бугіль В. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні