Рішення
від 22.06.2020 по справі 500/1082/20
ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТЕРНОПІЛЬСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

Справа №500/1082/20

22 червня 2020 рокум. Тернопіль Тернопільський окружний адміністративний суд, у складі головуючого судді Мартиць О.І. розглянувши у письмовому провадженні в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовною заявою Головного управління ДПС у Тернопільській області до благодійної організації "Благодійний фонд "Тепло сонця" про арешт коштів та інших цінностей, -

ВСТАНОВИВ:

08 травня 2020 року до Тернопільського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Головного управління ДПС у Тернопільській області до благодійної організації "Благодійний фонд "Тепло сонця" про арешт коштів та інших цінностей, що знаходяться в банку благодійної організації "Благодійний фонд "Тепло сонця" (ЄДРПОУ 40908405) у розмірі податкового боргу в сумі - 1324504,30 грн.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 08.05.2019 у справі №500/678/19 стягнуто з благодійної організації "Благодійний фонд "Тепло сонця" вказану суму боргу, однак відповідачем станом на дату звернення до суду заборгованість щодо сплати податкового боргу з акцизного податку на пальне у розмірі 1324504,30 грн. (основний платіж - 983933,86 грн., штрафні санкції - 234733,46 грн., пеня - 150836,98 грн.) добровільно не сплачена. Контролюючим органом вживалися заходи щодо погашення заборгованості, а саме були виставлені інкасові доручення (розпорядження) від 17.07.2019 №140022-54, №140019-54, №140020-54, №140021-54, які повернено без виконання, що стало підставою для звернення до суду з даним позовом.

Ухвалою суду від 13.05.2020 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Визначено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження з повідомленням (викликом) сторін. Призначено у справі судове засідання на 15.06.2020.

Відповідно до статей 162-164 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення ухвали про відкриття провадження у справі для подання відзиву на позовну заяву.

15.06.2020 представником позивача Головного управління ДПС у Тернопільській області через відділ документального забезпечення Тернопільського окружного адміністративного суду подано клопотання про розгляд справи в письмовому провадженні за наявними документами, позовні вимоги підтримує і просить задовольнити.

Представник відповідача благодійної організації "Благодійний фонд "Тепло сонця" в судове засідання не з`явився, хоча належним чином повідомлявся про дату, час та місце розгляду справи.

Так, копія ухвали про відкриття провадження у справі направлялася на адресу, що зазначена в позовній заяві та Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань: вул. Микулинецька, 3А, м. Тернопіль, 46006, однак згідно рекомендованого повідомлення про вручення поштового відправлення адресат відсутній за вказаною адресою.

У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином. (частина одинадцята статті 126 КАС України)

Також відповідачем благодійною організацією "Благодійний фонд "Тепло сонця" не подано до відзиву на позов.

Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Нормами частини третьої статті 194 КАС України визначено, що учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.

Згідно з частиною першою статті 205 КАС України неявка у судове засідання будь-якого учасника справи, за умови що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею.

Якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки (пункт 1 частини третьої статті 205 КАС України).

Відповідно до частини дев`ятої статті 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Оскільки від представника позивача поступило письмове клопотання про розгляд справи в письмовому провадженні, а відповідач благодійна організація "Благодійний фонд "Тепло сонця", належним чином повідомлявся про дату, час та місце судового розгляду, підстав для відкладення розгляду справи, визначених КАС України, немає, та відсутня потреба заслухати свідка чи експерта, тому справу розглянуто за відсутності сторін (їх представників), у письмовому провадження, без фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу.

При цьому суд також враховує, що дана справа є справою незначної складності, для якої пріоритетним є швидке її вирішення.

Ухвалою Тернопільського окружного адміністративного суду від 15.06.2020 визначено перейти до розгляду справи №500/1082/20 за позовною заявою Головного управління ДПС у Тернопільській області до благодійної організації "Благодійний фонд "Тепло сонця" про арешт коштів та інших цінностей в порядку письмового провадження.

Дослідивши подані суду письмові докази, оцінивши їх за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, суд встановив наступне.

Згідно витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань благодійна організація "Благодійний фонд "Тепло сонця" зареєстрована органами державної реєстрації, як юридична особа та знаходиться на обліку в Тернопільському управлінні Головного управління ДПС у Тернопільській області як платник податків.

Згідно довідки про наявність податкового боргу, за відповідачем рахується заборгованість перед бюджетами та державними цільовими фондами в сумі 1324504,30 грн. (основний платіж - 983933,86 грн., штрафні санкції - 234733,46 грн., пеня - 150836,98 грн.) в т.ч. по платежах:

- податок на додану вартість з ввезених на територію України товарів - 1057872,54 грн. (основний платіж - 750149,73 грн., штрафні санкції - 187537,43 грн., пеня - 120185,38 грн.).

- мито на товари, що ввозяться суб`єктами підприємницької діяльності - 266631,76 грн. (основний платіж - 188784,13 грн., штрафні санкції-47196,03 грн., пеня - 30651,60 грн.)

Податковий кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства (пункт 1.1 статті 1 Податкового кодексу України).

Виконанням податкового обов`язку згідно пункту 38.1 статті 38 Податкового кодексу України є сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.

На підставі рішення "Про опис майна у податкову заставу" Тернопільського управління Головного управління ДФС у Тернопільській області від 04.12.2018 №509/10-5/19-00-54-09/26484, податковим керуючим складено акт опису майна благодійної організації "Благодійний фонд "Тепло сонця" від 07.08.2019 року за №29 (згідно якого встановлено відсутність майна, що може бути описано в податкову заставу).

Згідно інформації Регіонального сервісного центру в Тернопільській області МВС України (лист від 01.08.2019 №31/19-3367) за благодійною організацією "Благодійний фонд "Тепло сонця" транспортні засоби зареєстрованими не значаться.

Відповідно до акта "Неявки платника податків" від 07.08.2019 №929, складено акт про те, що на запрошення Тернопільського управління Головного управління ДФС у Тернопільській області листом від 14.12.2018 №508/10-5/54-09-54-09/26485, посадові особи благодійної організації "Благодійний фонд "Тепло сонця" не з`явилися для проведення опису майна у податкову заставу.

Рішенням Тернопільського окружного адміністративного суду від 08.05.2019 у справі №500/678/19 стягнуто з благодійної організації "Благодійний фонд "Тепло сонця" (місцезнаходження: вул. Микулинецька, 3А,м. Тернопіль,46006, ЄДРПОУ / ІПН: 40908405) шляхом стягнення коштів з рахунків у банках обслуговуючих відповідача, та за рахунок готівки, що належить БО "БФ "Тепло сонця" заборгованість перед бюджетами та державними цільовими фондами в сумі 1324504 (один мільйон триста двадцять чотири тисячі п`ятсот чотири) грн. 30 коп. з них:

- по платежу мито на товари, що ввозяться суб`єктами підприємницької діяльності: 266631,76 грн. на р/р 31117060519002, код одержувача 37977726, МФО 899998, код бюджетної класифікації 15010100;

- по платежу податок на додану вартість з ввезених на територію України товарів - 1057872,54 грн. на р/р 31113031519002, код одержувача 37977726, МФО 899998, код бюджетної класифікації 14070100.

Згідно матеріалів справи контролюючим органом здійснювались заходи на погашення заборгованості, а саме були виставлені інкасові доручення (розпорядження) від 17.07.2019 №140022-54, №140019-54, №140020-54, №140021-54. Однак, зазначені інкасові доручення повернено без виконання.

Згідно з статтею 15 Податкового кодексу України, платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.

Грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності (підпункт 14.1.39. пункт 14.1. стаття 14 Податкового кодексу України).

Податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк (підпункт 14.1.156. пункт 14.1. стаття 14 Податкового кодексу України).

Податковий борг - сума узгодженого грошового зобов`язання (з урахуванням штрафних санкцій за їх наявності), але не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, а також пеня, нарахована на суму такого грошового зобов`язання (підпункт 14.1.175 пункт 14.1 стаття 14 Податкового кодексу України).

У відповідності до пункту 87.2 статті 87 Податкового кодексу України, джерелами погашення податкового боргу платника податків є будь-яке майно такого платника податків з урахуванням обмежень, визначених цим Кодексом, а також іншими законодавчими актами.

Згідно підпункту 87.3.1 пункту 87.3 статті 87 Податкового кодексу України, не можуть бути використані як джерела погашення податкового боргу платника податків: майно платника податків, надане ним у заставу іншим особам (на час дії такої застави), якщо така застава зареєстрована згідно із законом у відповідних державних реєстрах до моменту виникнення права податкової застави.

З метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення (пункти 88.1, 88.2 статті 88 Податкового кодексу України).

Право податкової застави виникає: у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу; випадку, визначеному в пункті 100.11 статті 100 цього Кодексу, - з дня укладання договору про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань (пункт 89.1 статті 89 Податкового кодексу України).

Майно, на яке поширюється право податкової застави, оформлюється актом опису. До акта опису включається ліквідне майно, яке можливо використати як джерело погашення податкового боргу. Опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг. Акт опису майна, на яке поширюється право податкової застави, складається податковим керуючим у порядку та за формою, що затверджені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику. Відмова платника податків від підписання акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави, не звільняє такого платника податків від поширення права податкової застави на описане майно. У такому випадку опис здійснюється у присутності не менш як двох понятих (пункт 89.3 стаття 89 Податкового кодексу України).

У разі якщо на момент складення акта опису майно відсутнє або його балансова вартість менша від суми податкового боргу, право податкової застави поширюється на інше майно, на яке платник податків набуде право власності у майбутньому до погашення податкового боргу в повному обсязі. Платник податків зобов`язаний не пізніше робочого дня, наступного за днем набуття права власності на будь-яке майно, повідомити контролюючий орган про наявність такого майна. Контролюючий орган зобов`язаний протягом трьох робочих днів з дня отримання зазначеного повідомлення прийняти рішення щодо включення такого майна до акта опису майна, на яке поширюється право податкової застави та балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, або відмовити платнику податків у включенні такого майна до акта опису. У разі якщо контролюючий орган приймає рішення про включення майна до акта опису, складається відповідний акт опису, один примірник якого надсилається платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу. До прийняття відповідного рішення контролюючим органом платник податків не має права відчужувати таке майно. У разі порушення платником податків вимог цього пункту він несе відповідальність згідно із законом (пункт 89.5 стаття 89 Податкового кодексу України).

Як встановлено пунктом 89.8 статті 89 Податкового кодексу України, контролюючий орган зобов`язаний безоплатно зареєструвати податкову заставу у відповідному державному реєстрі.

З урахуванням положень статті 89 Податкового кодексу України, право податкової застави поширюється на будь-яке майно платника податків, яке перебуває в його власності (господарському віданні або оперативному управлінні) у день виникнення такого права і балансова вартість якого відповідає сумі податкового боргу платника податків, крім випадків, передбачених пунктом 89.5 цієї статті, а також на інше майно, на яке платник податків набуде прав власності у майбутньому.

Контролюючі органи мають право звертатися до суду щодо накладення арешту на кошти та інші цінності, що знаходяться в банку, платника податків, який має податковий борг, у разі якщо у такого платника податків відсутнє майно та/або його балансова вартість менша суми податкового боргу, та/або таке майно не може бути джерелом погашення податкового боргу (підпункт 20.1.33 пункт 20.1 стаття 20 Податкового кодексу України).

Наведена законодавча норма Податкового кодексу України встановлює одночасно як право податкового органу на звернення до суду з вимогою про накладення арешту на кошти платника податків, так і підстави для реалізації цього повноваження. Такими підставами є: 1) відсутність майна, за рахунок якого може бути погашений податковий борг; 2) недостатність такого майна для погашення суми боргу через те, що балансова вартість цього майна менша за відповідну суму податкового боргу; 3) майно не може бути джерелом погашення податкового боргу у відповідній сумі.

Таким чином, податковий орган в силу підпункту 20.1.33 пункту 20.1. статті 20 Податкового кодексу України наділений повноваженнями на звернення до суду з позовами про накладення арешту на кошти платника податку в разі відсутності в такого платника достатнього для погашення податкового боргу майна.

При цьому сума коштів, на яку накладається арешт, не повинна перевищувати суму податкового боргу, право на стягнення якої наявне в органу державної податкової служби на момент прийняття судом рішення про застосування адміністративного арешту. Наведене пояснюється похідним характером адміністративного арешту майна (у тому числі коштів) як засобу забезпечення виконання платником податків своїх зобов`язань. Отже, арешт може стосуватися лише того майна (коштів), яке є необхідним для виконання певних зобов`язань платника податків, зокрема, щодо погашення податкового боргу.

Так, відповідно до частини першої статті 59 Закону України "Про банки і банківську діяльність", арешт на майно або кошти банку що знаходяться на його рахунках, арешт на кошти та інші цінності юридичних або фізичних осіб, що знаходяться в банку, здійснюються виключно за постановою державного виконавця, приватного виконавця чи рішенням суду про стягнення коштів або про накладення арешту в порядку, встановленому законом. Зняття арешту з майна та коштів здійснюється за постановою державного виконавця, приватного виконавця або за рішенням суду.

Згідно пункту 59.1 статті 59 Податкового кодексу України у разі коли платник податків не сплачує узгодженої суми податкового зобов`язання в установлені законодавством строки, контролюючий орган надсилає (вручає) йому податкову вимогу в порядку, визначеному для надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення.

Відповідачу виставлялась та була надіслана рекомендованим листом з повідомленням про вручення податкова вимога №10590-54 від 13.12.2018, з часу виставлення якої податковий борг платника не переривався.

Виходячи з вимог статті 95 Податкового кодексу України податкова заборгованість платників податків стягується контролюючим органом на підставі рішення суду шляхом: стягнення коштів з рахунків платника податків у банках, обслуговуючих такого платника податків, та з рахунків платника податків у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, відкритих в органі, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів та за рахунок реалізації майна платника податків, що перебуває у податковій заставі; стягнення коштів за рахунок готівки, що належить платнику податків. При цьому, право на звернення з позовом про стягнення податкового боргу з платника податків виникає у контролюючого органу через 60 календарних днів з дня надіслання такому платнику податкової вимоги.

Враховуючи вищенаведене, повно та всебічно дослідивши обставини даної справи, у зв`язку із тим, що у відповідача відсутнє майно, яке б можна було використати як джерело погашення податкового боргу, а у контролюючого органу наявне право на стягнення суми боргу у розмірі 1324504,30 грн., суд дійшов висновку, що позовні вимоги Головного управління ДПС у Тернопільській області підлягають до задоволення.

Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Судові витрати стягненню з відповідача не підлягають, оскільки за приписами частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно витрати, пов`язані із залученням свідків та проведення експертизи.

Керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позов Головного управління ДПС у Тернопільській області до благодійної організації "Благодійний фонд "Тепло сонця" про арешт коштів та інших цінностей задовольнити повністю.

Накласти арешт на кошти та інші цінності, що знаходяться в банку та належать благодійній організації "Благодійний фонд "Тепло сонця" у розмірі податкового боргу в сумі - 1324504 (один мільйон триста двадцять чотири тисячі п`ятсот чотири) грн. 30 (тридцять) коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Тернопільський окружний адміністративний суд протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повне судове рішення складено 22 червня 2020 року.

Реквізити учасників справи:

позивач - Головне управління ДПС у Тернопільській області код ЄДРПОУ 43142763 вул. Білецька, 1, м. Тернопіль, 46003

відповідач - благодійна організація "Благодійний фонд "Тепло сонця" код ЄДРПОУ 40908405 вул. Микулинецька, 3А, м. Тернопіль, 46006

Головуючий суддя Мартиць О.І.

Дата ухвалення рішення22.06.2020
Оприлюднено24.06.2020
Номер документу89945554
СудочинствоАдміністративне
Сутьарешт коштів та інших цінностей

Судовий реєстр по справі —500/1082/20

Рішення від 22.06.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 15.06.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

Ухвала від 13.05.2020

Адміністративне

Тернопільський окружний адміністративний суд

Мартиць Оксана Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні