Рішення
від 15.06.2020 по справі 367/9150/18
ІРПІНСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 367/9150/18

Провадження №2/367/1582/2020

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 червня 2020 року Ірпінський міський суд Київської області в складі

судді Карабаза Н.Ф.,

за участі секретаря Стародубець О.І.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в м. Ірпені цивільну справу за позовом Ірпінського міського центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення коштів

в с т а н о в и в :

До Ірпінського міського суду Київської області звернувся Ірпінський міський центр зайнятості із позовом до ОСОБА_1 про стягнення коштів. В позовній заяві зазначає, що Ірпінським міським центром зайнятості у відповідності до ст. 2, 4 Закону України Про зайнятість населення в редакції від 05.07.2012 року № 5067-VI, ст. 4, 7 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття в редакції від 02.03.2000 року № 1533-ІІІ, 15.08.2017 року взято на облік та надано статус безробітного гр. ОСОБА_1 . В день взяття на облік спеціалістом Ірпінського МЦЗ на гр. ОСОБА_1 створена персональна картка особи, яка звернулась до центру зайнятості. ІНФОРМАЦІЯ_1 . ОСОБА_1 призначена допомога по безробіттю. Статус безробітного, згідно із ст. 43 Закону України Про зайнятість населення , надається зазначеним у частині першій статті особам за їх особистою заявою у разі відсутності підходящої роботи з першого дня реєстрації у територіальних органів Державної служби зайнятості України, незалежно від зареєстрованого місця проживання чи місця перебування у порядку визначеному Кабінетом Міністрів України. На виконання зазначеної норми Закону, Постановою Кабінетом Міністрів України від 20.03.2013 року № 198, затверджено Порядок реєстрації, перереєстрації безробітних та ведення обліку осіб, які шукають роботу. Відповідно до пункту 7 Порядку встановлення факту зайнятості (а не наявності доходу) особи є підставою для відмови у наданні статусу безробітного. П.п. 1 п. 37 Порядку передбачено, що центр зайнятості припиняє реєстрацію безробітних, зокрема, з дня укладення цивільно-правового договору щодо виконання робіт (надання послуг). Згідно із п.п. 2, 3 ст. 36 Закону Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг. Керуючись Порядком обміну інформацією між Державною податковою адміністрацією України, Пенсійним фондом України та Державним центром зайнятості Міністерства праці та соціальної політики України, затвердженим наказом Міністерства праці та соціальної політики України від 12.07.2006 року № 259/407, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 26.07.2006 року за № 876/12750, проведено перевірку осіб, які перебували на обліку у базових центрах зайнятості (у тому числі і в Ірпінському МЦЗ), були зареєстровані як безробітні, отримували допомогу по безробіттю і одночасно перебували у трудових відносинах з підприємствами, установами, організаціями. Відповідно до п. 1 ст. 4 Закону України Про зайнятість населення до зайнятого населення належать особи, які працюють за наймом на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, особи які забезпечують себе роботою самостійно. На підставі отриманої з ДФС України інформації відносно гр. ОСОБА_1 . Ірпінським МЦЗ проведено розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття , а також Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, затвердженого Наказом Міністерства праці та соціальної політики від 13.02.2009 року № 60/62 та складено Акт від 10.08.2018 року № 79. Зазначеним актом встановлено факт зайнятості гр. ОСОБА_1 на посаді директора ТОВ Сучасне виробничо-технічне об`єднання Охорона з 13.09.2017 року. Враховуючи вищезазначене, під час перебування на обліку в Ірпінському МЦЗ гр. ОСОБА_1 перебував на посаді директора Сучасне виробничо-технічне об`єднання Охорона . Оскільки Ірпінському МЦЗ не було відомо про зазначений факт, з вини гр. ОСОБА_1 з 13.09.2017 року по 01.10.2017 року безпідставно виплачено допомогу по безробіттю у сумі 4258,89 грн. 17.08.2018 року Ірпінським МЦЗ видано наказ № 43/01-32 щодо повернення коштів гр. ОСОБА_1 . Претензія Ірпінського МЦЗ від 17.08.2018 року вих. № 512/02/01-13 до гр. ОСОБА_1 про повернення незаконно отриманих коштів у сумі 4258,89 грн. залишилась без розгляду. Ірпінський МЦЗ вважає, що виплачена допомога по безробіттю в період перебування на обліку в Ірпінському МЦЗ гр. ОСОБА_1 в період з 13.09.2017 року по 01.10.2017 року у сумі 4258,89 грн підлягає поверненню в повному обсязі. Просить стягнути з ОСОБА_1 на користь Ірпінського міського центру зайнятості як безпідставно виплачу матеріальну допомогу по безробіттю у сумі 4258,89 грн та сплачений судовий збір у сумі 1762,00 грн.

Відповідачем подано відзив на позовну заяву у якому зазначив, що повністю не визнає пред`явлені позовні вимоги, заперечує проти задоволення цього позову, та вважає, що цей позов не може бути задоволений судом виходячи з наступного. У позовній заяві Ірпінський МЦЗ вважає, що виплачена допомога по безробіттю в період перебування його на обліку в Ірпінському МЦЗ з 13.09.2017 року по 01.10.2017 року у сумі 4258,89 грн підлягає поверненню в повному обсязі, на підставі отриманої з ДФС України інформації відносно нього і проведеного Ірпінським МЦЗ розслідуванням страхового випадку та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення та складеного акту №79 від 10.08.2018 року, де встановлено факт зайнятості його на посаді директора ТОВ СВТО Охорона з 13.09.2017 року. Погоджується з тим фактом, що 13.09.2017 року були проведені дії про внесення змін до статуту TOB СВТО Охорона (код 40243944) після яких він мав частку у статутному капіталі і призначення його директором вказаного підприємства, але тільки після прийому-передачі всіх документів підприємства. Передача документів проводилась близько двох тижнів і згідно наказу №4 від 02.10.2017 року по підприємству він приступів до виконання обов`язків директора з 02 жовтня 2017 року. Також вказує, що інформація і копія наказу №4 по ТОВ СВТО Охорона була надана спеціалісту МЦЗ, яка вела справу, що підтверджується п.8 персональної картки ОСОБА_1 . В період з 13.09.2017 року по 01.10.2017 року йому не нараховувалася заробітна платня з ТОВ СВТО Охорона і він не отримував ніяких матеріальних допомог. Із вище наведеного слідує, що позивач намагається переконати в тому, що йому в період з 13.09.2017 року по 01.10.2017 року безпідставно виплачена допомога по безробіттю у сумі 4258,89 грн. Щодо стягнення з нього на користь Ірпінського МЦЗ сплаченого судового збору у сумі 1762,00 грн. також заперечує. В позовній заяві і наданих копіях документів Ірпінського МЦЗ чітко видно, що спеціалістами було складено акт №79 від 10.08.2018 про розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відносно нього, але в даному акті відсутні пояснення роботодавця і безробітного, а також з даним актом йому не надали можливості ознайомитися, що свідчить про відсутність його підпису. Також претензія про повернення коштів на його ім`я була вмисно направлена за невірно вказаною адресою, яка не співпадає з адресою, яку він вказував при оформлені статусу безробітного, а згідно поштового чеку взагалі в інше місто невідомої адреси. На підставі вище наведеного Ірпінським МІДЗ не надано законної можливості вирішити дане питання без звернення до суду.

Позивачем подано відповідь на відзив у якому зазначено, що з дня прийняття державним реєстратором рішення про зміну керівника ТОВ СВТО ОХОРОНА на ОСОБА_1 на підставі поданих документів та внесення відповідних змін до Єдиного державного реєстру (такий день припав на 13.09.2017 року, даний факт відповідач не заперечує та з яким погоджується у відзиві) відповідач вважався керівником (директором) даного підприємства, незалежно від того, протягом якого проміжку часу відбувався процес прийому-передачі всіх документів підприємства, що є внутрішнім питанням діяльності самого підприємства та не впливає на проведення державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу. Твердження відповідача щодо того, що він фактично приступив до виконання обов`язків директора тільки з 02.10.2017 року на підставі наказу № 4 від 02.10.2017 року, та в період з 13.09.2017 року по 01.10.2017 року не отримував заробітної плати та інших матеріальних допомог, є безпідставними та необґрунтованими, оскільки для припинення статусу безробітного та виплат матеріального забезпечення на випадок безробіття є достатнім лише факт зайнятості (а не наявність доходу від такої зайнятості). В даній справі фактом зайнятості є належність відповідача до категорії зайнятого населення як керівника підприємства, з огляду на нижчевикладене. Стаття 4 Закону України Про зайнятість населення визначає, що до зайнятого населення належать особи, які працюють за наймом на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, особи, які забезпечують себе роботою самостійно (у тому числі члени особистих селянських господарств), проходять військову чи альтернативну (невійськову) службу, на законних підставах працюють за кордоном та які мають доходи від такої зайнятості, а також особи, що навчаються за денною формою у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах та поєднують навчання з роботою. У відповідності до ч. 3 ст. 3 вказаного закону зайнятість населення забезпечується шляхом встановлення відносин, що регламентуються трудовими договорами (контрактами), провадження підприємницької та інших видів діяльності, не заборонених законом. На підтвердження вищевикладеного, Ірпінський МЦЗ на виконання Порядку обміну інформацією між Міністерством доходів і зборів України, Пенсійним фондом України та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування (затвердженого наказом Міністерства доходів і зборів України від 19.09.2013 року № 494) отримано інформацію від Пенсійного фонду України про ОСОБА_1 як застраховану особу з реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування, згідно якої датою початку періоду трудових відносин відповідача з TOB СВТО ОХОРОНА є 13.09.2017 року, а датою припинення трудових відносин - 16.07.2018 року. Отже, під час перебування на обліку як зареєстрованого безробітного та виплати допомоги по безробіттю відповідачем порушено вимоги Законів України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття та Про зайнятість населення , а саме встановлено факт зайнятості відповідача, що є умисним невиконанням своїх обов`язків як зареєстрованого безробітного та тягне за собою повернення виплаченої допомоги по безробіттю з моменту виникнення обставин, що впливали на умови виплати такої допомоги, тобто з дня державної реєстрації ОСОБА_1 як нового керівника ТОВ СВТО ОХОРОНА - з 13.09.2017 року. По-друге, щодо безпідставності тверджень відповідача про ненадання йому можливості ознайомитися з актом розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення за № 79 від 10.08.2018 року та врегулювати даний спір у досудовому порядку. Ірпінським МЦЗ на виконання вимог Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним (затвердженого спільним наказом Міністерства праці та соціальної політики України, Державної податкової адміністрації України від 13.02.2009 №60/62) проведено розслідування страхового випадку, за результатами якого складено та підписано Акт розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення за № 79 від 10.08.2018 року. Даним актом встановлено факт зайнятості відповідача під час перебування на обліку в Ірпінському МЦЗ як безробітного з 13.09.2017 року. На підставі зазначеного акту та довідки про суми виплаченої допомоги по безробіттю сформовано претензію про повернення надлишково отриманих коштів, яка була відправлена відповідачу за адресою місця перебування ( АДРЕСА_1 ), але була залишена відповідачем без розгляду. При формуванні особової справи (персональної картки) ОСОБА_1 в день взяття на облік в Ірпінському МЦЗ відповідачем проставлений підпис про те, що він проінформований про внесення його персональних даних до інформаційно-аналітичної системи державної служби зайнятості з подальшою обробкою таких персональних даних та подальшою їх перевіркою на достовірність. Так, при формуванні фахівцем Ірпінського МЦЗ такої персональної картки відповідачем, окрім зареєстрованого місця проживання, в окремій графі було вказано місце свого перебування, за адресою якого направлено претензію про повернення коштів. До даної претензії долучено примірники вищезазначеного акту розслідування страхового випадку для ознайомлення та подальшого їх підписання зі сторони відповідача, однак відповідач залишив претензію без розгляду, у зв`язку з чим в актах розслідування відсутні підписи безробітного. Таким чином, міркування відповідача про те, що Ірпінським МЦЗ навмисно направлено претензію про повернення коштів за невірно вказаною адресою, є безпідставною, оскільки відповідальність за достовірність наданих центру зайнятості персональних відомостей при взятті особи на облік несе безпосередньо особа, яка бажає скористатися послугами центру зайнятості, а в даному випадку - відповідач несе відповідальність за достовірність вказаного місця перебування.

В судове засідання представник позивача не з`явився, надав суду заяву про розгляд справи за його відсутності.

В судовому засіданні відповідач не заперечував щодо позовних вимог, проте зазначив, що позивачем направлялась вимога щодо повернення коштів не на його адресу.

Вивчивши матеріали справи, суд вважає, що позовні вимоги підлягають задоволенню з наступних підстав.

Судом встановлено, що 15.08.2017 року ОСОБА_1 звернувся до Ірпінського МЦЗ із заявами про надання статусу безробітного та про призначення виплати допомоги по безробіттю.

Згідно Витягу з наказів про прийняті рішення по особі ОСОБА_1 від 03.10.2017 року, наказом від 15.08.2017 року №НТ170815 надано статус безробітного, наказом від 22.08.2017 року №НТ170822 призначено допомогу по безробіттю, наказом від 22.08.2017 року №НТ170822 розпочато виплату допомоги по безробіттю, наказом від 03.10.2017 року припинено виплату допомоги по безробіттю.

Відповідно до Акту №79 розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття Ірпінського міського центру зайнятості, розслідуванням встановлено: згідно файлу ПФУ від 07.11.2017 року про створене нове робоче місце роботодавцем за даними ДРЗДСС ОСОБА_1 дійсно був прийнятий на посаду директора ТОВ Сучасне виробничо-технічне об`єднання Охорона з 13.09.2017 року де працює по теперішній час, згідно висновку виявлено правопорушення відповідно ч. 2, ч. 3 ст. 36 Закону України Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття .

Відповідно до файлу з ПФУ датою працевлаштування ОСОБА_1 у Товаристві з обмеженою відповідальністю Сучасне виробничо-технічне об`єднання Охорона зазначено 13.09.2017 року.

Згідно довідки №221/06-25 від 16.08.2018 року ОСОБА_2 до повернення підлягає 4258,89 грн.

Наказом №43/01-32 від 17.08.2018 року Ірпінського міського центру зайнятості підготовлено письмове повідомлення ОСОБА_1 в якому запропоновано протягом 15 днів добровільно повернути незаконно отримані кошти за період з 13.09.2017 року по 01.10.2017 року у сумі 4258,89 грн.

ОСОБА_1 на адресу, яка зазначена у персональній картці на особу як його місце перебування, Ірпінським міським центром зайнятості направлено лист № 512/02/01-13 від 17.08.2018 року про необхідність повернути незаконно отриману допомогу по безробіттю в сумі 4258,89 грн.

Відповідно до Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, затвердженого наказом Міністерства праці та соціальної політики №60/62 від 13 лютого 2009 року, Постанова правління Пенсійного Фонду України 13 лютого 2009 №7-1, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 12 березня 2009 за №232/16248 розслідування здійснюється шляхом проведення перевірки достовірності даних, які є підставою для надання особі статусу безробітної та виплати їй матеріального забезпечення, що зазначені в документах, поданих особою до державної служби зайнятості під час її реєстрації та протягом періоду її перебування на обліку як безробітної.

У разі встановлення центром зайнятості відповідно до цього порядку належності безробітної особи до категорії зайнятих така особа знімається з обліку як безробітна в установленому законодавством порядку та повертає суму незаконно отриманого матеріального забезпечення і вартості наданих соціальних послуг з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати матеріального забезпечення та надання соціальних послуг.

У разі відмови особи чи роботодавця повернути кошти, а також у разі неповернення їх у встановлений строк, стягнення таких коштів здійснюється у судовому порядку відповідно до законодавства.

Відповідно до положень ст.4 Закону України "Про зайнятість населення", до зайнятого населення належать особи, які працюють за наймом на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, які забезпечують себе роботою самостійно (у тому числі члени особистих селянських господарств), проходять військову чи альтернативну (невійськову) службу на законних підставах працюють за кордоном та які мають доходи від такої зайнятості, а також особи, що навчаються за денною формою у загальноосвітніх, професійно технічних та вищих навчальних закладах та поєднують навчання з роботою.

Правове обґрунтування позовних вимог полягає в тому, що відповідно до частини 2 та 3 статті 36 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття", передбачено наступне: застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг. Сума виплаченого забезпечення внаслідок умисного невиконання особою своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

Згідно з положеннями ч.1 ст.1166 Цивільного кодексу України, майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала.

Суд, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, прийшов до висновку, що оскільки на час здійснення виплат по безробіттю ОСОБА_1 відносився до категорії зайнятого населення, а саме 13.09.2017 року його було призначено директором підприємства, про що сам підтверджує у своєму відзиві, проте у добровільному порядку відмовляється повернути безпідставно отримані кошти, тому позовні вимоги Ірпінського міського центру зайнятості підлягають задоволенню у повному обсязі.

Відповідно до положень статті 141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог, а томуз відповідача в користь позивача підлягає стягненню судовий збір в сумі 1762,00 грн.

На підставі викладеного, керуючись ст. 12, 83, 89, 141, 263-265, 268, 352 ЦПК України, суд

в и р і ш и в:

Позовні вимоги Ірпінського міського центру зайнятості до ОСОБА_1 про стягнення коштів - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 на користь Ірпінського міського центру зайнятості як безпідставно виплачену матеріальну допомогу по безробіттю у сумі 4258,89 грн.

Стягнути з ОСОБА_1 ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 на користь Ірпінського міського центру зайнятості судовий збір в розмірі 1762,00 грн.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Київського апеляційного суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи можуть отримати інформацію щодо даної справи в мережі Інтернет за веб-адресою сторінки на офіційному веб-порталі судової влади України - https://court.gov.ua/sud1013/ та в Єдиному державному реєстрі судових рішень за посиланням - http://reyestr.court.gov.ua.

Повний текст судового рішення буде складено протягом 10 днів з дня проголошення вступної та резолютивної частини рішення.

Суддя Н.Ф .Карабаза

СудІрпінський міський суд Київської області
Дата ухвалення рішення15.06.2020
Оприлюднено23.06.2020
Номер документу89949797
СудочинствоЦивільне

Судовий реєстр по справі —367/9150/18

Рішення від 15.06.2020

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Карабаза Н. Ф.

Рішення від 15.06.2020

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Карабаза Н. Ф.

Ухвала від 23.10.2019

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Карабаза Н. Ф.

Ухвала від 05.06.2019

Цивільне

Ірпінський міський суд Київської області

Карабаза Н. Ф.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні