ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 червня 2020 року м. Житомир справа № 240/1892/20
категорія 113070200
Житомирський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Капинос О.В.,
секретар судового засідання Недашківська Н.В. ,
за участю: представників позивача Бобра А.В., Кальмбаха Д.Г.,
представника відповідача - Спірідоновї Г.С. ,
розглянувши у відкритому судовому засіданні адміністративну справу за позовом Приватного підприємства "Імпульс-Транс" до Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області, третя особа без самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача- Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області про визнання протиправними та скасування постанов,
встановив:
Позивач звернувся до суду з позовом, в якому просить визнати протиправними та скасувати постанови Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області від 11 лютого 2020 року №№176266, 176267 про застосування адміністративно-господарських штрафів до Приватного підприємства "Імпульс-Транс".
В обґрунтування позову зазначає, що спірні постанови були винесені на підставі акту Управління Укртрансбезпеки у Львівській області №201284 від 26.12.2019 року проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом, акту №0018839 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, якими зафіксовано перевірку транспортного засобу DAF 85CF380, номерний знак НОМЕР_1 , керованим водієм ОСОБА_1 та який належить Приватному підприємству ""Імпульс-Транс" під час перевезення вантажу близь м.Львів. Дані обставини не відповідають дійсності оскільки Приватне підприємство "Імпульс-Транс" не володіє та не використовує для здійснення господарської діяльності транспортний засіб DAF 85CF380, номерний знак НОМЕР_1 , так само і на час складення актів №№201284, 0018839. Крім того, водій ОСОБА_1 ніколи не був у трудових відносинах з Приватним підприємством "Імпульс-Транс". Отже, вважає протиправними дії відповідача щодо накладення штрафу.
Ухвалою від 16.03.2020 відкрито спрощене позовне провадження у справі та призначено судове засідання на 22.04.2020.
09.04.2020 надійшов відзив на позов, в якому відповідач зазначив, що оскаржувані постанови винесено відповідно до чинного законодавства та правомірно застосовано адміністративно-господарські штрафи до позивача за порушення транспортного законодавства.
22.04.2020 розгляд справи відкладено на 18.05.2020.
18.05.2020 в судовому засіданні оголошено перерву до 16.06.2020.
В судовому засіданні представники позивача позов підтримали, просили задовольнити.
Представник відповідача проти позову заперечував з підстав, викладених у письмовому відзиві.
Представник третьої особи в судове засідання не з"явився, повідомлений про розгляд справи у передбаченому законом порядку.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, суд встановив наступні обставини.
Так, 26.12.2019 року посадовими особами Управління Укртрансбезпеки у Львівській області на, під час проведення рейдової перевірки на підставі направлення на перевірку № 009349 від 21.12.2019 р., проведено габаритно-ваговий контроль транспортного засобу DAF, реєстраційний номер НОМЕР_1 , відповідно до свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_2 належить ОСОБА_2 , згідно акту приймання-передачі до договору оренди вантажного автомобіля від 01.09.2011 перебуває у користуванні ПП "Імпульс- Транс", під керуванням водія ОСОБА_1 .
Під час перевірки даного транспортного засобу відповідачем виявлено факт внутрішніх вантажних перевезень з порушенням встановлених габаритно-вагових норм без відповідного дозволу та відсутність протоколу перевірки та адаптації тахографа.
За результатами габаритно-вагового контролю (талон зважування № 2803) складено акт № 201284 від 26.12.2019 року про проведення перевірки, акт № 0018839 від 26.12.2019 про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів, Довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю № 0007839 від 26.12.2019 року та проведено розрахунок плати за проїзд великовагових та (або) великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування № 402/040 від 26.12.2019, відповідно до якого нарахована плата за проїзд у розмірі 442,50 евро.
В акті перевірки №201284 зазначено, що встановлено порушення ст.34,48 Закону України "Про автомобільний транспорт" та наказу №385 від 24.06.2010, що полягає у незабезпеченні перевізником водія дозволу, який дає право на рух дорогами України з перевезенням вагових параметрів, а саме, загальна маса ТЗ становить 42630 кг, навантаження на здвоєні осі становить 16590 кг, у тому числі порушення ч.1 абз.16 перевезення встановлених законодавством габаритно-вагових норм від 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу; ч.1 абз.3 - надання послуг з перевезення вантажу без оформлених документів. (а.с.9)
У зв"язку з цим, за результатами розгляду справи про порушення автомобільного транспорту, відповідачем винесено постанову №176266 від 11.02.2020 та постанову №176267 від 11.02.2020, якими за порушення ст.48 Закону України "Про автомобільний транспорт", відповідальність за що передбачена абз.3 ч.1 ст.60 Закону України "Про автомобільний транспорт", до ПП "Імпільс Транс" застосований адміністративного-господарський штраф у розмірі 34000 грн. та 1700 грн. відповідно.
Вважаючи такі постанови протиправними, позивач звернувся до суду.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до вимог ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Засади організації та діяльності автомобільного транспорту визначаються Законом України "Про автомобільний транспорт" від 05.04.2001 року № 2344-ІІІ (далі - Закон №2344-ІІІ).
У відповідності до ст. 6 Закону № 2344-ІІІ, реалізація державної політики у сфері автомобільного транспорту здійснюється через центральний орган виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, місцеві органи виконавчої влади та органи місцевого самоврядування.
Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу України з безпеки на транспорті, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.02.2015 № 103 (далі- Положення) Державна служба України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра інфраструктури і який реалізує державну політику з питань безпеки на наземному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті.
Пунктом 4 Положення передбачено, що основним завданням Укртрансбезпеки, зокрема, є реалізація державної політики з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування (далі - автомобільний транспорт), міському електричному, залізничному транспорті та у сфері безпеки на морському та річковому транспорті.
Згідно пп.15, 27, п. 5 Положення, Укртрансбезпека відповідно до покладених на неї завдань здійснює габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування, а також, здійснює нарахування плати за проїзд автомобільними дорогами транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, під час здійснення габаритно-вагового контролю.
У відповідності до абзацу першого п. 8 Положення, Укртрансбезпека здійснює свої повноваження безпосередньо, через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Пунктом 3 постанови КМУ від 26.06.2015 № 592 "Деякі питання забезпечення діяльності Державної служби з безпеки на транспорті" утворені територіальні органи Державної служби з безпеки на транспорті як структурні підрозділи апарату Служби, зокрема, Чорноморське міжрегіональне управління Укртрансбезпеки.
Таким чином, Державна служба України з безпеки на транспорті здійснює функції з управління автомобільними дорогами загального користування та має право вимагати дотримання законодавчих та нормативних актів дорожнього руху. Укртрансбезпека під час здійснення своїх повноважень діє як суб`єкт владних повноважень, а також є органом наділеним спеціальною компетенцією, якому надано повноваження щодо реалізації політики держави з питань безпеки на автомобільному транспорті загального користування.
Згідно з ч. 14-17 статті 6 Закону України "Про автомобільний транспорт", державний контроль автомобільних перевізників на території України здійснюється шляхом проведення планових, позапланових і рейдових перевірок (перевірок на дорозі).
Рейдові перевірки дотримання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом здійснюються шляхом зупинки транспортного засобу або без такої зупинки посадовими особами центрального органу виконавчої влади, що забезпечує реалізацію державної політики з питань безпеки на наземному транспорті, та його територіальних органів, які мають право зупиняти транспортний засіб у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України.
Частиною 2 ст. 29 Закону України "Про дорожній рух" передбачено, що з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається в порядку встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері транспорту, і за плату, що встановлюється Кабінетом Міністрів України. Вищезазначений Порядок 1567 регламентує порядок державного контролю на автомобільному транспорті, що здійснюється посадовими особами органу державного контролю, а саме проведення рейдових перевірок. Відповідно до п. 16 Порядку № 1567, під час рейдової перевірки можливе здійснення габаритно-вагового контролю. Рейдова перевірка проводиться із зупиненням транспортних засобів або без їх зупинення (п. 17 Порядку). Зупинення транспортних засобів здійснюється відповідно до вимог пункту 15 Правил дорожнього руху та Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Укртрансінспекції.
Постановою Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 № 879 "Про заходи щодо збереження автомобільних доріг загального користування" затверджено Порядок здійснення габаритно-вагового контролю та справляння плати за проїзд автомобільними дорогами загального користування транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів, вагові та/або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - Порядок № 879). Відповідно до п. 3 Порядку № 879, габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та відповідними підрозділами УМВС, що забезпечують безпеку дорожнього руху.
За визначеннями у п. 2 Порядку № 879 габаритно-ваговий контроль - це контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів; попередній габаритно-ваговий контроль - це визначення параметрів великовагового та/або великогабаритного транспортного засобу для встановлення наявності перевищення нормативів на стаціонарних пунктах; точний габаритно-ваговий контроль - визначення габаритно-вагових параметрів транспортного засобу на стаціонарному або пересувному пункті.
Відповідно до п. 13 Порядку здійснення державного контролю на автомобільному транспорті, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 8 листопада 2006 року №1567 (далі - Порядок №1567), графік проведення рейдових перевірок складається та затверджується наказом Укртрансінспекції або її територіального органу з урахуванням стану аварійності, періоду, що пройшов від попередньої перевірки, забезпечення належного рівня транспортного обслуговування в окремих регіонах, інформації про діяльність осіб, що незаконно надають послуги з перевезень, перевірки дотримання умов перевезень, визначених дозволом (договором) на перевезення, та інших обставин.
Пунктом 14 Порядку №1567 передбачено, що рейдова перевірка транспортних засобів проводиться в будь-який час на окремо визначених ділянках дороги, маршрутах руху, автовокзалах, автостанціях, автобусних зупинках, місцях посадки та висадки пасажирів, стоянках таксі і транспортних засобів, місцях навантаження та розвантаження вантажних автомобілів, місцях здійснення габаритно-вагового контролю, під час виїзду з підприємств та місць стоянки, на інших об`єктах, що використовуються суб`єктами господарювання для забезпечення діяльності автомобільного транспорту.
У відповідності до пункту 15 Порядку №1567, під час проведення рейдової перевірки перевіряється виключно, зокрема, наявність визначених статтями 39 і 48 Закону №2344-ІІІ документів, на підставі яких здійснюються перевезення автомобільним транспортом.
Стосовно правомірності винесення постанови, відповідно до Порядку №1567, то справа про порушення розглядається в органі державного контролю за місцезнаходженням суб`єкта господарювання або за місцем виявлення порушення (за письмовою заявою уповноваженої особи суб`єкта господарювання) не пізніше ніж протягом двох місяців з дня його виявлення. Справа про порушення розглядається у присутності уповноваженої особи суб`єкта господарювання. Про час і місце розгляду справи про порушення уповноважена особа суб`єкта господарювання повідомляється під розписку чи рекомендованим листом із повідомленням. У разі неявки уповноваженої особи суб`єкта господарювання справа про порушення розглядається без її участі. За наявності підстав керівник органу державного контролю або його заступник виносить постанову про застосування адміністративно-господарських штрафів. Копія постанови видається не пізніше ніж протягом трьох днів після її винесення уповноваженій особі суб`єкта господарювання під розписку чи надсилається рекомендованим листом із повідомленням.
Приписами статті 48 Закону №2344-ІІІ визначено, що автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є:
- для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством;
- для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
Таким чином, законодавство зобов`язує автомобільного перевізника та водія під час здійснення своїх функцій мати при собі документи, на підставі яких здійснюється перевезення.
Відповідно до абзацу 3 частини 1 ст. 60 Закону №2344-ІІІ, за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Крім того, абз. 16 ч. 1 ст. 60 цього Закону передбачена відповідальність за перевищення встановлених законодавством габаритно-вагових норм понад 20% при перевезенні вантажу без відповідного дозволу - штраф у розмірі двох тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Отже, з наведених норм чинного законодавства, встановлено, що адміністративно-господарські штрафи застосовуються виключно до автомобільних перевізників.
Таким чином, вирішальним при розгляді даної справи є встановлення факту чи ПП "Імпульс Транс" є автомобільним перевізником в розумінні Закону України "Про автомобільний транспорт".
За визначеннями, наведеними у ст. 1 Закону України "Про автомобільний транспорт", автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами; вантажні перевезення - це перевезення вантажів вантажними автомобілями; водій - особа, яка керує транспортним засобом і має відповідне посвідчення встановленого зразка.
Автомобільним перевізником, що здійснює перевезення вантажів на договірних умовах, є суб`єкт господарювання, який відповідно до законодавства та одержаної ліцензії надає послугу згідно з договором про перевезення вантажу транспортним засобом, що використовують на законних підставах (ст. 33 Закону України "Про автомобільний транспорт").
Таким чином, системний аналіз вищезазначених правових норм свідчить про те, що відповідальності за порушення вимог законодавства сфері автомобільного транспорту під час перевезення вантажів підлягають саме перевізники, а не власники транспортних засобів за умови, що вони не використовують транспортний засіб, а лише володіють майновими правами на нього, у відповідності до ст. 1 Правил дорожнього руху України.
Між тим, відповідачем не доведено, що позивач виступав автомобільним перевізником при здійсненні перевезення вантажу транспортним засобом DAF, реєстраційний номер НОМЕР_1 водієм ОСОБА_1 .
Зокрема відповідачем не надано суду доказів того, що ОСОБА_1 керував цим транспортним засобом як водій ПП "Імпульс Транс" або перевозив вантаж, який належав ПП "Імпульс Транс".
Відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу НОМЕР_2 , власником автомобіля марки DAF, реєстраційний номер НОМЕР_1 є ОСОБА_3 .
Обґрунтовуючи свої висновки про те, що орендарем транспортного засобу є ПП "Імпульс Транс" відповідач вказує, що було взято до уваги акт приймання-передачі до договору оренди транспортного засобу DAF 85CF380, реєстраційний номер НОМЕР_1 від 01.09.2011.
Разом з тим, зазначений акт не може бути підтвердженням використання транспортного засобу позивачем, оскільки в ньому відсутні будь-які дані, які б вказували, що на час проведення перевірки договір оренди цього транспортного засобу був чинним.
Відповідно до ст.ст. 908, 909 Цивільного кодексу України, перевезення вантажу, пасажирів, багажу, пошти здійснюється за договором перевезення. Загальні умови перевезення визначаються цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них.
За договором перевезення вантажу одна сторона (перевізник) зобов`язується доставити довірений їй другою стороною (відправником) вантаж до пункту призначення та видати його особі, яка має право на одержання вантажу (одержувачеві), а відправник зобов`язується сплатити за перевезення вантажу встановлену плату. Договір перевезення вантажу укладається у письмовій формі.
Укладення договору перевезення вантажу підтверджується складенням транспортної накладної (коносамента або іншого документа, встановленого транспортними кодексами (статутами).
Крім того, ст. 50 Закону України "Про автомобільний транспорт" передбачено, що договір про перевезення вантажу автомобільним транспортом укладається відповідно до цивільного законодавства між замовником та виконавцем у письмовій формі (договір, накладна, квитанція тощо).
Відповідачем не надано жодного перевізного документа на здійснення перевезення вантажу, стороною якого виступає ПП "Імпульс Транс". Наявна у матеріалах справи накладна на відвантаження, оформлена на водія.
На підтвердження факту, що ПП "Імпульс Транс" не володіє та не використовує, для здійснення господарської діяльності транспортний засіб DAF 85CF380, номерний знак НОМЕР_1 та водій ОСОБА_1 не перебуває у трудових відносинах з Приватним підприємством ПП "Імпульс Транс" до матеріалів справи надано податковий розрахунок сум доходу, нарахованого на користь фізичних осіб, і сум утриманого з них податку за 4 квартал 2019 та 1 квартал 2020, звіти про суми нарахованої заробітної плати застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов"язкове державне соціальне страхування за 10 місяць 2019, 11 місяць 2019, 12 місяць 2019, 01 місяць 2020, 02 місяць 2020, 03 місяць 2020, 04 місяць 2020; податкову декларацію з податку на прибуток підприємства за 2019 рік та фінансову звітність мікропідприємства станом на 31.10.2019; бухгалтерську довідку про наявність основних засобів від 09.06.2020.
На переконання суду, наведені документи підтверджують, що позивач не є орендарем транспортного засобу DAF 85CF380, номерний знак НОМЕР_1 , не використовує його у господарській діяльності, водій ОСОБА_1 не перебуває у трудових відносинах з ПП "Імпульс Транс".
Відтак, суд дійшов висновку, що позивач при перевезенні вантажу, описаному відповідачем в акті перевірки від 26.12.2019, не виступав автомобільним перевізником у розумінні частини 1 статті 33 Закону України "Про автомобільний транспорт", не надавав послугу по перевезенню вантажу, а тому справу про порушення законодавства про автомобільний транспорт щодо нього розглянуто без урахування всіх обставин, що мали значення для прийняття рішення, а тому штрафні санкції на підставі цього акту накладені безпідставно, оскільки порушень Закону України "Про автомобільний транспорт" позивач не вчиняв.
Відповідно до ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Враховуючи вищевикладене, суд приходить до висновку, що оскільки відповідачем, як суб"єктом владних повноважень. не доведено правомірності спірних постанов, такі підлягають скасуванню, як протиправні, а позов задоволенню.
Понесенні позивачем судові витрати підлягають стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Керуючись статтями 9,77,90,242-246 Кодексу адміністративного судочинства України,
вирішив:
Позов Приватного підприємства "Імпульс-Транс" (пров. 3-й Вишневий,6, м.Житомир, 10006, код ЄДРПОУ 34687436) задовольнити.
Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області (майдан С.П.Корольова,12, м.Житомир, 10014, код ЄДРПОУ 39816845) №1763022 від 11.02.2020.
Визнати протиправною та скасувати постанову Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області (майдан С.П.Корольова,12, м.Житомир, 10014, код ЄДРПОУ 39816845) №176267 від 11.02.2020.
Стягнути на користь Приватного підприємства "Імпульс-Транс" (пров. 3-й Вишневий,6, м.Житомир, 10006, код ЄДРПОУ 34687436) з Державної служби України з безпеки на транспорті ( проспект Перемоги,14, м.Київ, Шевченківський район, 03135, код ЄДРПОУ 39816845) за рахунок бюджетних асигнувань Управління Укртрансбезпеки у Житомирській області (майдан С.П.Корольова,12, м.Житомир, 10014 ) сплачений судовий збір у розмірі 2102,00 грн. (дві тисячі сто дві гривні).
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, з урахуванням приписів пп. 15.5 п. 15 Розділу VII Перехідні положення Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя О.В. Капинос
Повне судове рішення складене 23 червня 2020 року
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.06.2020 |
Оприлюднено | 24.06.2020 |
Номер документу | 89996882 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Капинос Оксана Валентинівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні