Рішення
від 24.06.2020 по справі 460/299/20
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

24 червня 2020 року м. Рівне №460/299/20

Рівненський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Жуковської Л.А. розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом

ОСОБА_1 доДубровицького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, - В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом до Дубровицького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області, в якому просить:

-визнати протиправною бездіяльність Дубровицького відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області щодо не призначення одноразової допомоги у зв`язку зі смертю потерпілого - ОСОБА_2 внаслідок нещасного випадку на виробництві, у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату;

-зобов`язати Дубровицьке відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області призначити одноразову допомогу у зв`язку зі смертю потерпілого - ОСОБА_2 внаслідок нещасного випадку на виробництві, у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що 12.08.2019 син - ОСОБА_2 , перебуваючи у трудових відносинах з сільськогосподарським приватним підприємством "Україна", під час виконання посадових обов`язків робітника, з догляду за тваринами загинув від нещасного випадку. 11.11.2019 звернулася до відповідача заявою про призначення всіх страхових виплат, належних у зв`язку з смертю її сина внаслідок нещасного випадку на виробництві. До заяви було долучено, зокрема, копію Акта №1 спеціального розслідування нещасного випадку із смертельним наслідком, що стався 12.08.2019 в СПП "Україна", код згідно з ЄДРПОУ 30712018, без підпорядкування від 02.09.2019, затвердженого начальником Управління Держпраці у Рівненській області 05.09.2019, копію свідоцтва про смерть ОСОБА_2 серії НОМЕР_1 , виданого 12.08.2019 та довідку про склад сім`ї від 23.09.2019 №1286, видану виконавчим комітетом Висоцької сільської ради. На підставі поданої позивачем заяви та доданих до неї документів, відповідачем були прийняті рішення про призначення щомісячної страхової виплати особі, яка має на неї право в разі смерті потерпілого, оформлене постановою №1703/319/319/182 від 20.11.2019, а також про призначення доплати, оформлене постановою №1703/319/319.1/183 від 20.11.2019. При цьому, в порушення ч.2 ст.43 ч.1 ст.44 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" відповідачем не було прийнято рішення в частині одноразової допомоги сім`ї ОСОБА_2 у зв`язку з його смертю внаслідок нещасного випадку на виробництві. На адвокатський запит представника позивача відповідач повідомив, що факт того, що ОСОБА_1 не була членом сім`ї ОСОБА_2 , не перебувала на утриманні свого сина ( мала самостійні засоби існування - пенсію) підтверджується також тим, що згідно зареєстрованого у встановленому Законом України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" порядку, місце проживання ОСОБА_2 свідчить про окреме його проживання від матері до дня його смерті. Також вказано, що зазначені обставини підтверджуються належними документами та згідно ч.6 ст.42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" ОСОБА_1 не належить до числа осіб, яким може призначатися та виплачуватися одноразова допомога. Вважає такі дії відповідача протиправними та просить суд позовні вимоги задовольнити.

Ухвалою суду від 27.01.2020 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

13.02.2020 Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Рівненській області подано відзив на позовну заяву (а.с.44-63). Згідно з ч.2 ст.43 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" Фонд приймає рішення про виплати у разі втрати годувальника за умови подання, в тому числі довідки виконавчого органу ради про склад сім`ї померлого, у тому числі про тих, хто перебував на його утриманні, або копії відповідного рішення суду. Так, до Дубровицького відділення Малько Л.А. було надано дві довідки, видані виконавчим комітетом Висоцької сільської ради від 25.09.2019 №1286 та від 30.10.2019 № 1407 щодо жителів села Висоцьк. Довідкою №1286 зафіксовано, що ОСОБА_2 проживав без реєстраційного обліку за адресою: АДРЕСА_1 та визначено склад його сім`ї - мати ОСОБА_1 та сестра ОСОБА_3 . Разом з тим, згідно копії паспорта померлого ОСОБА_2 зареєстрованим місцем його проживання з урахуванням вимог Закону України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні", було: АДРЕСА_2 з 28.04.1993. Відповідно до ст.3 вказаного Закону паспорт громадянина України є документом до якого вносяться відомості про місце проживання. Таким чином, інформація зазначена в довідці №1286, не відповідала відомостям зазначеним в паспорті громадянина України ОСОБА_2 та не було зазначено хто проживав разом з ОСОБА_2 за місцем реєстрації його місця проживання, чи мав він за вказаною адресою в паспорті, членів сім`ї. Не зазначено в довідці і факту ведення спільного побуту, що може бути доказом факту проживання однією сім`єю. В свою чергу, в довідці №1407 зазначено, що на день смерті ОСОБА_2 був зареєстрований одиноко за адресою АДРЕСА_2 , а проживав в АДРЕСА_1 . Разом з тим, в довідці № 1407 зазначено, що разом із ОСОБА_2 були зареєстровані і проживали та вели спільне господарство мати ОСОБА_1 та сестра ОСОБА_3 . Інформація зазначена в довідці № 1407 містить суперечливу інформацію за змістом, оскільки в першій частині довідки вказано, що ОСОБА_2 зареєстрований одиноко, а в другій частині довідки зазначено, що разом з ним зареєстровані ОСОБА_1 та ОСОБА_3 . Відтак, із зазначених довідок не можливо встановити факт проживання однією сім`єю, в розумінні Сімейного кодексу України, померлого ОСОБА_2 , його матері - ОСОБА_1 та сестри - ОСОБА_3 . Враховуючи викладене, просить суд в задоволенні позовних вимог відмовити повністю.

18.02.2020 Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Рівненській області подано додаткові пояснення. Зі змісту таких пояснень вбачається, що з метою недопущення неправомірних витрат коштів загальнообов`язкового державного соціального страхування, зважаючи на велику кількість довідок про склад сім`ї з різним текстом та зазначеною в них інформацією, виданих Висоцькою сільською радою, Управління (Дубровицьке відділення) не мало жодних правових підстав для призначення одноразової допомоги в значних розмірах на підставі таких документів, оскільки вони викликали сумніви щодо правомірності їх видачі. Згідно із п.2 ч.2ст. 43 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" Фонд приймає рішення про виплати у разі втрати годувальника за умови подання в тому числі довідки виконавчого органу ради про склад сім`ї померлого, у тому числі про тих, хто перебував на його утриманні, або копії відповідного рішення суду (а.с.64-65).

Ухвалою суду від 24.02.2020 вирішено перейти із спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи до розгляду справи за правилами спрощеного позовного провадження в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Розгляд справи по суті призначено у відкритому судовому засіданні на 09.04.2020 на 11:00 год.

Ухвалою суду від 09.04.2020 судове засідання в адміністративній справі №460/299/20 відкладено до 30.04.2020 до 11:00 год.

Ухвалою суду від 30.04.2020 судове засідання в адміністративній справі №460/299/20 відкладено до 12.05.2020 до 11:00 год.

Ухвалою суду від 12.05.2020 судове засідання в адміністративній справі №460/299/20 відкладено до 26.05.2020 до 10:00 год.

25.05.2020, 26.05.2020 Управлінням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Рівненській області подано додаткові пояснення, з яких вбачається, що у спірних відносинах відсутня протиправна бездіяльність відповідача щодо не призначення страхової виплати на підставі документів, які не містять повної та чіткої інформації обставин (а.с.107-112).

Ухвалою суду від 26.05.2020 вирішено перейти до розгляду справи в порядку письмового провадження.

Оскільки розгляд справи здійснюється в порядку письмового провадження, то відповідно до ч.4 ст.229 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.

Дослідивши позовну заяву, відзив на позов та з`ясувавши усі обставини справи, перевіривши їх дослідженими доказами, суд дійшов висновку, що позов підлягає до задоволення частково.

Судом встановлено, що ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , помер ІНФОРМАЦІЯ_2 , що підтверджується копією свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 виданого 12.08.2019 (а.с.18).

Актом №1 спеціального розслідування нещасного випадку із смертельним наслідком, що стався 12.08.2019 в СПП "Україна", код згідно ЄДРПОУ 30172018, без підпорядкування від 02.09.2019, затвердженого начальником Управління Держпраці у Рівненській області Ю.М. Наконечним 05.09.2019, встановлено, що нещасний випадок з ОСОБА_2 , робітником з догляду за тваринами СПП "Україна", визнано таким, що пов`язаний з виробництвом відповідно до пп.1, 2 п.52 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 №337 (а.с.20-29).

11.11.2019 позивач звернулася до відповідача з заявою про призначення страхових виплат у зв`язку зі смертю годувальника ОСОБА_2 . Серед доданих до заяви документів долучено, зокрема, "довідку про склад сім`ї померлого, у тому числі про тих, хто перебував на його утриманні або копії відповідного рішення суду" (а.с.56).

Так, судом також встановлено, що позивачем до відповідача надано дві довідки про склад сім`ї померлого, у тому числі про тих, хто перебував на його утриманні, а саме:

№1286 від 25.09.2019, видана виконавчим комітетом Висоцької сільської ради Дубровицького району Рівненської області, про те, що на день смерті ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який проживав в АДРЕСА_1 (без реєстраційного обліку) і помер ІНФОРМАЦІЯ_2 сім`ї слідуючий: ОСОБА_1 - мати, ОСОБА_3 - сестра (а.с.58);

№1407 від 30.10.2019, видана виконавчим комітетом Висоцької сільської ради Дубровицького району Рівненської області, про те, що померлий ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на день смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрований одиноко по АДРЕСА_2 , фактично проживав селі АДРЕСА_1 з 15.03.2005 по 12.08.2019. Разом з ним були зареєстровані і проживали та вели спільне господарство: ОСОБА_1 - мати, ОСОБА_3 - сестра (а.с.59).

25.12.2019 представник позивача адвокат Ремовський С.В. звернувся до відповідача з адвокатським запитом, в якому просив, зокрема, повідомити про результат розгляду заяви ОСОБА_1 про призначення їй одноразової виплати у зв`язку зі смертю потерпілого ОСОБА_2 , на підставі п.5.4 Порядку призначення, перерахування та проведення страхових виплат, затвердженого Постановою Правління Фонду соціального страхування України від 19.07.2018 №11 (а.с.30).

Листом від 02.01.2020 №08-18-09 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Рівненській області, на адвокатський запит від 25.11.2019, повідомило, що факт того, що ОСОБА_1 не була членом сім`ї ОСОБА_2 , не перебувала на утриманні свого сина (мала самостійні засоби існування - пенсію) підтверджується також тим, що згідно зареєстрованого у встановлено Законом України "Про свободу пересування та вільний вибір місця проживання в Україні" порядку, місця проживання ОСОБА_2 свідчить про його окреме проживання від матері до дня його смерті. Зазначені обставини підтверджують належними документами та відповідно до ч.6 ст.42 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" не належить до числа осіб, яким може призначатися та виплачуватися одноразова допомога (а.с.31).

Вважаючи дії відповідача щодо не призначення одноразової допомоги у зв`язку з смертю її сина ОСОБА_2 протиправними, позивач звернулася до суду з даним позовом.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Закон України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування" від 13.09.1999 №1105-XIV (далі - Закон №1105-XIV) відповідно до Основ законодавства України про загальнообов`язкове державне соціальне страхування визначає правові, фінансові та організаційні засади загальнообов`язкового державного соціального страхування, гарантії працюючих громадян щодо їх соціального захисту у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, вагітністю та пологами, від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, охорони життя та здоров`я.

Відповідно до п.10 ч.1 ст.1 Закону №1105-XIV страхові випадки за соціальним страхуванням від нещасних випадків - нещасний випадок на виробництві або професійне захворювання (у тому числі встановлене чи виявлене в період, коли потерпілий не перебував у трудових відносинах з підприємством, на якому він захворів), що спричинили застрахованому професійно зумовлену фізичну чи психічну травму; нещасний випадок або професійне захворювання, яке сталося внаслідок порушення застрахованим нормативних актів про охорону праці

Фонд соціального страхування України є органом, який здійснює керівництво та управління загальнообов`язковим державним соціальним страхуванням від нещасного випадку, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності та медичним страхуванням, провадить акумуляцію страхових внесків, контроль за використанням коштів, забезпечує фінансування виплат за цими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування та здійснює інші функції згідно із затвердженим статутом (ч.1 ст.4 Закону №1105-XIV).

Пунктом 1 частини 1 статті 35 Закону №1105-XIV передбачено, що страхуванню від нещасного випадку підлягають: особи, які працюють на умовах трудового договору (контракту), цивільно-правового договору, на інших підставах, передбачених законом, на підприємствах, в установах, організаціях незалежно від форми власності та господарювання, у тому числі в іноземних дипломатичних та консульських установах, інших представництвах нерезидентів, або у фізичних осіб, а також обрані на виборні посади в органах державної влади, органах місцевого самоврядування та в інших органах, фізичні особи - підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню від нещасного випадку на інших підставах.

Згідно з ч.1, 2 ст.36 Закону №1105-XIV страховими виплатами є грошові суми, які Фонд виплачує застрахованому чи особам, які мають на це право, у разі настання страхового випадку.

Факт нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання розслідується в порядку, затвердженому Кабінетом Міністрів України, відповідно до Закону України "Про охорону праці".

Як було встановлено судом, Актом №1 спеціального розслідування нещасного випадку із смертельним наслідком, що стався 12.08.2019 в СПП "Україна", код згідно ЄДРПОУ 30172018, без підпорядкування від 02.09.2019, затвердженого начальником Управління Держпраці у Рівненській області Ю.М. Наконечним 05.09.2019, встановлено, що нещасний випадок з ОСОБА_2 , робітником з догляду за тваринами СПП "Україна", визнано таким, що пов`язаний з виробництвом відповідно до пп.1, 2 п.52 Порядку розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 №337 (п.7) (а.с.20-29).

Страхові виплати складаються із страхової виплати в установлених випадках одноразової допомоги потерпілому (членам його сім`ї та особам, які перебували на утриманні померлого) (ч.7 ст.36 Закону №1105-XIV).

Згідно з ч.6 ст. 42 Закону №1105-XIV у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві виплачується одноразова допомога його сім`ї у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, та одноразова допомога кожній особі, яка перебувала на його утриманні, а також на його дитину, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після смерті потерпілого, у сумі, що дорівнює 20 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату.

Відповідно до ч.1 ст.43 Закону №1105-XIV для розгляду справ про страхові виплати до Фонду подаються: 1) акт розслідування нещасного випадку або акт розслідування професійного захворювання за встановленими формами та/або висновок МСЕК про ступінь втрати професійної працездатності застрахованого чи копія свідоцтва про його смерть; 2) документи про необхідність подання додаткових видів допомоги.

Частинами 2, 3 статті 43 Закону №1105-XIV встановлено, що Фонд приймає рішення про виплати у разі втрати годувальника за умови подання таких документів, які видаються відповідними організаціями у триденний строк з моменту звернення заявника: 1) копії свідоцтва органу реєстрації актів цивільного стану про смерть потерпілого; 2) довідки житлово-експлуатаційної організації, а за її відсутності - довідки виконавчого органу ради чи інших документів про склад сім`ї померлого, у тому числі про тих, хто перебував на його утриманні, або копії відповідного рішення суду; 3) довідки житлово-експлуатаційної організації, а за її відсутності - виконавчого органу ради про батьків або іншого члена сім`ї померлого, який не працює та доглядає дітей, братів, сестер чи онуків померлого, які не досягли восьмирічного віку; 4) довідки навчального закладу про те, що член сім`ї потерпілого віком від 18 до 23 років, який має право на відшкодування шкоди, навчається за денною формою навчання; 5) довідки навчального закладу інтернатного типу про те, що член сім`ї потерпілого, який має право на відшкодування шкоди, перебуває на утриманні цього закладу.

Факт перебування на утриманні потерпілого у разі відсутності відповідних документів і неможливості їх відновлення встановлюється в судовому порядку.

Згідно з ч.1, 2 ст.44 Закону №1105-XIV Фонд розглядає справу про страхові виплати на підставі заяви потерпілого або заінтересованої особи за наявності усіх необхідних документів і приймає відповідні рішення у десятиденний строк, не враховуючи дня надходження зазначених документів.

Рішення оформляється постановою, в якій зазначаються дані про осіб, які мають право на страхові виплати, розміри виплат на кожного члена сім`ї та їх строки або обґрунтування відмови у виплатах; до постанови додаються копії необхідних документів..

Порядок розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 17.04.2019 № 337 (далі - Порядок) визначає процедуру проведення розслідування та обліку нещасних випадків, професійних захворювань та аварій на виробництві, що сталися з особами, визначеними частиною першою статті 35 Закону України "Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування".

Обставини, за яких нещасний випадок та/або гостре професійне захворювання (отруєння) визнаються пов`язаними з виробництвом, є: виконання потерпілим трудових (посадових) обов`язків згідно з внутрішнім трудовим розпорядком підприємства (установи, організації), у тому числі у відрядженні (згідно з внутрішнім трудовим розпорядком підприємства (установи, організації), на яке він відряджений); перебування потерпілого на робочому місці, на території підприємства (установи, організації) або в іншому місці під час виконання трудових (посадових) обов`язків чи завдань роботодавця з моменту прибуття на підприємство (в установу, організацію) до відбуття з нього, що фіксується відповідно до правил внутрішнього трудового розпорядку підприємства (установи, організації), у тому числі в робочий і надурочний час (пп.1, 2 п.52 Порядку).

Згідно з абз.2 п.55 Порядку за результатами перевірки матеріалів розслідування та/або у разі відмови роботодавця провести розслідування нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) чи скласти або затвердити акт за формою Н-1, а також у разі приховування факту нещасного випадку та/або гострого професійного захворювання (отруєння) посадова особа Держпраці або її територіального органу має право видавати обов`язковий до виконання припис за формою Н-9 згідно з додатком 24 щодо проведення розслідування, оформлення матеріалів розслідування відповідно до вимог цього Порядку.

Порядок призначення, перерахування та проведення страхових виплат затверджений Постановою правління Фонду соціального страхування України 19.07.2018 № 11 (далі- Порядок №11) поширюється на потерпілих від нещасного випадку на виробництві та/або професійного захворювання та осіб, які мають право на страхові виплати в разі втрати годувальника.

Розділом V Порядку №11 визначено умови призначення одноразової допомоги та щомісячної страхової виплати особам, які мають на неї право в разі смерті потерпілого.

Відповідно до п.5.4 розділу V Порядку №11 у разі смерті потерпілого виплачується одноразова допомога його сім`ї у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату, та одноразова допомога кожній особі, яка перебувала на його утриманні, а також на його дитину, яка народилася протягом не більш як десятимісячного строку після смерті потерпілого, у сумі, що дорівнює 20 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату.

З аналізу наведених норм, судом встановлено, що у разі смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку на виробництві виплачується одноразова допомога його сім`ї.

Як було встановлено судом, позивач звернулася до відповідача із заявою про призначення їй одноразової допомоги як члену сім`ї потерпілого, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві. До заяви надано документи, передбачені ч.2 ст.43 Закону №1105-XIV (а.с.56).

З наданих документів вбачається, що позивач зареєстрована та проживає за адресою: АДРЕСА_1 , що підтверджується довідками №1286 від 25.09.2019, №1407 від 30.10.2019 (а.с.58-59).

Водночас, відповідно до довідки №1286 від 25.09.2019, виданої виконавчим комітетом Висоцької сільської ради Дубровицького району Рівненської області, сім`єю ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , який проживав в АДРЕСА_1 (без реєстраційного обліку) і помер ІНФОРМАЦІЯ_2 , були: ОСОБА_1 - мати, ОСОБА_3 - сестра (а.с.58).

Поряд з цим, довідкою №1407 від 30.10.2019, виданою виконавчим комітетом Висоцької сільської ради Дубровицького району Рівненської області, встановлено, що померлий ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на день смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрований одиноко по АДРЕСА_2 , фактично проживав селі АДРЕСА_1 з 15.03.2005 по 12.08.2019. Разом з ним були зареєстровані і проживали та вели спільне господарство: ОСОБА_1 - мати, ОСОБА_3 - сестра (а.с.59).

Судом встановлено, що вказані довідки є різними за своїм змістом та жодна з них не підтверджує факту проживання однією сім`єю ОСОБА_2 та ОСОБА_1 .

Таким чином, не призначаючи на підставі вказаних довідок, одноразової допомоги ОСОБА_1 як члену сім`ї потерпілого, який помер внаслідок нещасного випадку на виробництві відповідач діяв правомірно, оскільки надані документи містити суперечливі дані.

Суд звертає увагу не те, що як протиправну бездіяльність суб`єкта владних повноважень треба розуміти зовнішню форму поведінки (діяння) цього органу/його посадової особи, яка полягає (проявляється) у неприйнятті рішення чи у нездійсненні юридично значимих й обов`язкових дій на користь заінтересованих осіб, які на підставі закону та/або іншого нормативно-правового регулювання віднесені до компетенції суб`єкта владних повноважень, були об`єктивно необхідними і реально можливими для реалізації, але фактично не були здійснені.

Для визнання бездіяльності протиправною недостатньо одного лише факту неналежного/несвоєчасного виконання обов`язкових дій/ухвалення рішень або невиконання їх взагалі. Важливими є також конкретні причини, умови та обставини, через які дії, що підлягали обов`язковому виконанню відповідно до закону, фактично не були виконані чи були виконані з порушенням строків.

Висновки аналогічного характеру викладені в постанові Верховного Суду від 15.05.2019 у справі № 688/4324/16-а.

У ході розгляду справи, судом встановлено, що 07.02.2020 Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Рівненській області листом №05-15-214 звернулося до сільського голови Висоцької сільської ради, з проханням надати інформацію про обставини щодо проживання або не проживання однією сім`єю ОСОБА_2 (до дня його смерті) з ОСОБА_1 та ОСОБА_3 з урахування зареєстрованих місць проживання, урахуванням довідок, які видавалися для отримання субсидій чи іншої соціальної допомоги, оскільки зазначена інформація може бути передана шляхом верифікації даних про фізичну особу за адресами: АДРЕСА_3 (а.с.61).

Таким чином, відповідачем вчинялися дії щодо встановлення факту проживання однією сім`єю ОСОБА_2 з ОСОБА_1 .

Враховуючи викладене, позовні вимоги в частині визнання протиправною бездіяльності Дубровицького відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області щодо не призначення одноразової допомоги у зв`язку зі смертю потерпілого - ОСОБА_2 внаслідок нещасного випадку на виробництві до задоволення не підлягають.

Поряд з цим, суд зазначає, що на виконання вимог ухвали Рівненського окружного адміністративного суду від 12.05.2020 відділом центру надання адміністративних послуг Виконавчого комітету Висоцької сільської ради видано довідку від 19.05.2020 №469/02-22. Зі змісту даної довідки вбачається, що померлий ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на день смерті ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрований один по АДРЕСА_2 , фактично проживав в АДРЕСА_1 з 15.03.2005 по 12.08.2019. Разом з ним, по АДРЕСА_1 зареєстровані і проживають: ОСОБА_1 (мати), ОСОБА_3 (сестра), які на день смерті ОСОБА_2 разом з ним вели спільне господарство.

Частиною 2 статті 3 Сімейного кодексу України від 10.01.2002 №2947-III передбачено, що сім`ю складають особи, які спільно проживають, пов`язані спільним побутом, мають взаємні права та обов`язки.

Оскільки ОСОБА_1 спільно проживала з ОСОБА_2 та разом з ним вела спільне господарство, то суд дійшов висновку, що позивач належить до сім`ї свого сина ОСОБА_2 .

Отже, враховуючи, що ОСОБА_1 належить до сім`ї ОСОБА_2 - потерпілого, то вона має право на одноразову допомогу.

У сукупності викладених обставин, суд дійшов висновку, що позовні вимоги пр призначення одноразової допомоги у зв`язку зі смертю потерпілого - ОСОБА_2 внаслідок нещасного випадку на виробництві, у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату підлягають до задоволення.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених ст. 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідач, як суб`єкт владних повноважень частково обґрунтував обставини, на яких ґрунтуються його заперечення, а позивач частково довів ті обставини, на яких ґрунтуються його вимоги.

Відповідно до ч.3 ст.139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Отже, на користь позивача слід стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Дубровицького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області судовий збір у розмірі 420,40 грн. Оригінал квитанції знаходиться в матеріалах справи (а.с.11).

Керуючись статтями 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_2 ) до Дубровицького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області (вул.Воробинська, 4, м.Дубровиця, Дубровицький район, Рівненська область, 34100, ЄДРПОУ 41444586) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинення певних дій, - задовольнити частково.

Зобов`язати Дубровицьке відділення Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області призначити ОСОБА_1 одноразову допомогу у зв`язку зі смертю потерпілого - ОСОБА_2 внаслідок нещасного випадку на виробництві, у сумі, що дорівнює 100 розмірам прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на день настання права на страхову виплату.

У задоволенні решти позовних вимог, - відмовити.

Стягнути на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Дубровицького відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України у Рівненській області судовий збір у розмірі 420,40 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Апеляційна скарга подається до Восьмого апеляційного адміністративного суду через Рівненський окружний адміністративний суд.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складений 24 червня 2020 року.

Суддя Жуковська Л.А.

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.06.2020
Оприлюднено24.06.2020
Номер документу89997805
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —460/299/20

Рішення від 24.06.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Жуковська Л.А.

Ухвала від 26.05.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Жуковська Л.А.

Ухвала від 12.05.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Жуковська Л.А.

Ухвала від 30.04.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Жуковська Л.А.

Ухвала від 09.04.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Жуковська Л.А.

Ухвала від 24.02.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Жуковська Л.А.

Ухвала від 27.01.2020

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

Жуковська Л.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні