Справа № 567/435/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 травня 2020 року м. Острог
Острозький районний суд Рівненської області у складі:
головуючий суддя - Василевич О.В.
секретар - Клімович О.О.
з участю прокурора Самолюка Я.В.
представника Почапківської сільської ради Острозького району Ткачук Н.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду в м.Острог цивільну справу за заявою заступника керівника Здолбунівської місцевої прокуратури Рівненської області в інтересах держави в особі Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області, про визнання спадщини відумерлою,
встановив:
Заступник керівника Здолбунівської місцевої прокуратури в інтересах держави в особі Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області звернулась до суду із заявою про визнання спадщини, що відкрилась після смерті ОСОБА_1 , відумерлою та її передачу у власність територіальної громади Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області.
В обґрунтування своїх вимог заявник посилається на те, що за результатами вивчення стану законності у сфері земельних відносин на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області було встановлено, що ІНФОРМАЦІЯ_1 в с.Почапки Острозького району Рівненської області померла ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , та виявлено земельну ділянку площею 3,67 в умовних кадастрових гектарах, що знаходиться на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області, яка належала ОСОБА_1 .
Згідно довідки виконавчого комітету Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області від 20.01.2020р. № 43/02-09 ОСОБА_1 належала земельна частка (пай) площею 3,67 умовних кадастрових гектари відповідно до сертифікату на право на земельну частку (пай) серії РВ в„– 0035486 , що знаходиться на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області.
Вказує, що згідно Інформаційної довідки зі Спадкового реєстру (заповіти/спадкові договори) від 22.04.2020 № 60038377 щодо померлої ОСОБА_1 вбачається,що за її життя та від її імені будь-які заповіти та спадкові договори відсутні.
Згідно з довідкою виконавчого комітету Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області від 20.01.2020р. № 43/02-09 спадкоємці померлої ОСОБА_1 щодо оформлення спадкового майна не звертались.
Термін на прийняття спадщини минув та становить понад 1 рік.
Дана обставина підтверджується інформаційною довідкою зі Спадкового реєстру (спадкові справи та видані на їх підставі свідоцтва про право на спадщину) від 22.04.2020р. №60038366 щодо померлої ОСОБА_1 , відповідно до якої за прийняттям та оформленням спадщини до нотаріальної контори чи нотаріуса ніхто не звертався, спадкові справи та видані на їх підставі свідоцтва про право на спадщину щодо ОСОБА_1 відсутні.
Зазначає, що на день подання заяви про визнання спадщини відумерлою, відомостей про наявність у померлої ОСОБА_1 спадкоємців не виявлено.
Згідно повного витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про смерть від 11.02.2020 за №00025543727, ОСОБА_1 померла ІНФОРМАЦІЯ_3 (актовий запис про смерть №13 від 12.12.2001р.).
Таким чином, після смерті ОСОБА_1 - ІНФОРМАЦІЯ_3 , відкрилась спадщина, до складу якої входить земельна ділянка площею 3,67 в умовних кадастрових гектарах, яка на даний час, тобто понад 1 рік з часу відкриття спадщини, не прийнята спадкоємцями за заповітом чи за законом.
Посилаючись на зазначені обставини, просить суд визнати спадщину, яка відкрилась після смерті ОСОБА_1 та складається із земельної ділянки площею 3,67 в умовних кадастрових гектарах, відумерлою та передати її у власність територіальної громади Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області.
Ухвалою суду від 29.04.2020р. заяву було прийнято до розгляду та відкрито провадження у справі.
В судовому засіданні представник заявника заяву підтримав, посилаючись на обставини, викладені у заяві. Вказав, що за результатами вивчення стану законності у сфері земельних відносин, на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області було виявлено земельну ділянку площею 3,67 умовних кадастрових гектари, яка належала померлій ОСОБА_1 , відповідно до сертифікату на право на земельну частку (пай) серії РВ в„– 0035486 , що знаходиться на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області.
Вказує, що Почапківська сільська рада Острозького району Рівненської області є органом місцевого самоврядування на території якого знаходиться вказана відумерла спадщина, та належним органом, що уповноважений управляти комунальним майном територіальної громади.
Водночас зазначає, що Почапківська сільська рада самостійно до суду із заявою про передачу відумерлої спадщини у комунальну власність не зверталася, внаслідок чого порушено інтереси територіальної громади.
Почапківською сільською радою Острозького району Рівненської області, як органом місцевого самоврядування до відання якого належить право володіти, доцільно, економно, ефективно користуватися і розпоряджатися майном, що належить територіальній громаді, допущено бездіяльність при вирішенні питання про визнання спадщинин відумерлою та її передачу до комунальної власності.
Таким чином, існують порушення майнових інтересів держави, у зв`язку з цим є всі достатні підстави для їх захисту шляхом здійснення представництва інтересів держави в суді у зв`язку з невиконанням Почапківською сільською радою своїх обов`язків та повноважень.
З огляду на викладене вважає, що у прокурора наявне законне право на звернення з позовом до суду.
Посилаючись на те, що сільська рада бездіє та не звертається до суду з заявою про визнання майна відумерлою спадщиною, внаслідок чого до місцевого бюджету не надходять кошти на розвиток регіону, та тривалий час орган місцевого самоврядування не має права розпоряджатися вказаною землею, заступник керівника Здолбунівської місцевої прокуратури звернулась до суду з вказаною заявою як заходом прокурорського реагування для захисту інтересів держави в особі Почапківської сільської ради та просить визнати спадщину, що залишилась після смерті ОСОБА_1 , яка складається з земельної ділянки площею 3,67 в умовних кадастрових гектарах, право на яку посвідчено сертифікатом на право на земельну частку (пай) серії РВ в„– 0035486 , яка розташована на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області, відумерлою та передати земельну ділянку вартістю 2 559 825 гривень, як відумерлу спадщину у власність територіальної громади в особі Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області.
Представник Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області в судовому засіданні заяву підтримав, підтвердив обставини, викладені в ній. Додатково пояснив, що ОСОБА_1 була зареєстрована та проживала за адресою с. Почапки вул.Садова Острозького району Рівненської області та була одинокою. На день смерті за зазначеною адресою крім померлої ніхто не проживав. Заповіти від імені померлої сільською радою не посвідчувались, відомості про спадкоємців ОСОБА_2 в сільській раді відсутні. Вказав, що до сільської ради ніхто з спадкоємців померлої щодо прийняття спадщини по даний час не звертався, відомості в сільській раді про наявність спадкоємців померлої ОСОБА_1 відсутні. Пояснив, що в ОСОБА_1 був син, який здійснив її поховання, однак ІНФОРМАЦІЯ_4 він помер.
Суд, заслухавши пояснення сторін, дослідивши матеріали справи, всебічно, повно, об`єктивно оцінивши надані докази та давши їм належну оцінку, встановив наступне.
Згідно ч.1 ст.13 ЦПК України передбачено, що суд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом.
Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у випадках, визначених законом.
Відповідно до ст. 23 Закону України Про прокуратуру , представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Відповідно до ч.3 ст.23 Закону України Про прокуратуру , прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Згідно з рішенням Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року у справі №1-1/99 державні інтереси закріплюються як нормами Конституції України, так і нормами інших правових актів. Інтереси держави відрізняються від інтересів інших учасників суспільних відносин. В основі перших завжди є потреба у здійсненні загальнодержавних (політичних, економічних, соціальних та інших) дій, програм, спрямованих на захист суверенітету, територіальної цілісності, державного кордону, гарантування державної, економічної, інформаційної, екологічної безпеки, охорону землі як національного багатства, захист прав усіх суб`єктів права власності та господарювання тощо.
З урахуванням того, що інтереси держави є оціночним поняттям, прокурор чи його заступник у кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на законодавство, на підставі якого подається позов, в чому саме відбулося чи може відбутися порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.
Прокурори та їх заступники подають до суду позови саме в інтересах держави, а не в інтересах підприємств, установ і організацій незалежно від їх підпорядкування і форм власності. Під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надано повноваження органу виконавчої влади.
Частиною 4 ст.56 ЦПК України визначено, що прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує, в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах.
Таким чином, у даній справі вбачаються правові підстави для звернення прокурора до суду в межах компетенції, передбаченої ст.131-1 Конституції України та ст.23 Закону України Про прокуратуру , оскільки після спливу одного року з часу відкриття спадщини, дії цивільно-правового характеру, спрямовані на визнання спадщини відумерлою та передачу вказаної земельної ділянки у власність територіальної громади, сільською радою не вживалися, що підтверджується також і поданою заявою Почапківської сільської ради про звернення до прокуратури із проханням подачі даної заяви в інтересах сільської ради.
Відповідно до ч.3 ст.12 ЦПК України, кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Судом встановлено, що на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області було виявлено земельну ділянку площею 3,67 умовних кадастрових гектарів, яка належала ОСОБА_1 згідно сертифікату серії РВ в„– 0035486 , який знаходиться у Почапківській сільскій раді та має ознаки відумерлої спадщини.
ОСОБА_1 померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , що підтверджується повним витягом з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про смерть №00025543727 від 11.02.2020 року.
Відповідно до сертифікату на право на земельну частку (пай) серії РВ в„– 0035486 , ОСОБА_1 за життя належало право на земельну частку (пай) КСГП Хлібороб розміром 3,67 в умовних кадастрових гектарах.
Згідно даних офіційного сайту https://land.gov.ua, станом на 01.01.2020 середня (базова) вартість одного квадратного метра земель с. Почапки Почапківської сільської ради Острозького району становить 69,75 грн. Таким чином, вартість земельної ділянки становить 2 559 825 грн. (3,67 га = 36700 кв.м; 69,75 грн. х 36700 кв.м = 2 559 825 грн.)
Згідно довідок Почапківської сільської ради від 20.01.2020р. № 43/02-09 та від 20.05.2020р. № 197/0209 встановлено, що ОСОБА_1 була зареєстрована та проживала в АДРЕСА_2 . На день смерті ОСОБА_1 за зазначеною адресою ніхто окрім неї зареєстрований не був. Похована у 2001 році на місцевому кладовищі. Поховання здійснив її син ОСОБА_3 , який помер ІНФОРМАЦІЯ_4 , актовий запис про смерть № 10 від 26.09.2007р. Заповіти від імені померлої сільською радою не посвідчувались. Відомості про інших спадкоємців в сільській раді відсутні.
Відповідно до довідки Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області від 22.01.2020р. №48/02-09 ОСОБА_3 (син ОСОБА_1 ), був зареєстрований в с.Почапки по вул.Зарічна Острозького району Рівненської області. Помер 25.09.2007 р ., актовий запис про смерть № 10 від 26.09.2007. Поховання здійснила його дружина ОСОБА_4 . На день смерті ОСОБА_3 за зазначеною адресою були зареєстровані: ОСОБА_4 , 1937 р.н., - дружина, ОСОБА_5 , 1972 р.н., - син (помер а/з про смерть № 08 від 11.10.2013 року). Заповіти від імені померлого сільською радою не посвідчувались. Дружина померлого ОСОБА_4 , 1937 р.н., в с.Почапки Острозького району Рівненської області зареєстрована, але не проживає. Нерухоме майно, яке належало померлому на території сільської ради відсутнє .
Згідно інформаційних довідок зі спадкового реєстру (заповіти/спадкові договори; спадкові справи та видані на їх підставі свідоцтва про право на спадщину)від 22.04.2020 №№60038366, 60038377 вбачається, що ОСОБА_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , за життя не складала на випадок своєї смерті заповітів або спадкових договорів, та після її смерті спадкова справа не відкривалась.
Згідно повного витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про смерть №00025543727 від 11.02.2020 року встановлено, що ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , померла ІНФОРМАЦІЯ_3 .
Відповідно до довідки Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області від 22.04.2020р. № 175/02-09 вбачається, що сільською радою вживалися заходи щодо пошуку спадкоємців померлої ОСОБА_1 . Однак, на даний час відомості про наявність в померлої ОСОБА_1 спадкоємців у сільській раді відсутні, інформація від спадкоємців померлої до сільської ради по даний час не надходила.
Відповідно до повного витягу з Державного реєстру актів цивільного стану громадян щодо актового запису про смерть №00025543982 від 11.02.2020 року ОСОБА_3 (син ОСОБА_1 ) помер ІНФОРМАЦІЯ_5 , актовий запис про смерть № 10.
Надаючи правову оцінку викладеним обставинам суд зазначає наступне.
Згідно п.8 ч.2 ст.293 ЦПК України суд розглядає в порядку окремого провадження справи про визнання спадщини відумерлою.
Відповідно до ч.2 ст.1220 ЦК України часом відкриття спадщини є день смерті особи або день, з якого вона оголошується померлою (частина третя статті 46 цього Кодексу).
Частиною 1 ст.1221 ЦК України передбачено, що місцем відкриття спадщини є останнє місце проживання спадкодавця.
Відповідно до ч.1 ст.1277 ЦК України, у разі відсутності спадкоємців за заповітом і за законом, усунення їх від права на спадкування, неприйняття ними спадщини, а також відмови від її прийняття орган місцевого самоврядування за місцем відкриття спадщини, а якщо до складу спадщини входить нерухоме майно - за його місцезнаходженням, зобов`язаний подати до суду заяву про визнання спадщини відумерлою.
Згідно ч.2 ст.1277 ЦК України заява про визнання спадщини відумерлою подається після спливу одного року з часу відкриття спадщини та згідно ч.3 ст.1277 ЦК України передбачено, що спадщина, визнана судом відумерлою, переходить у власність територіальної громади за місцем відкриття спадщини, а нерухоме майно - за його місцезнаходженням.
Оскільки майно померлої ОСОБА_1 у встановлений законодавством термін ніхто не прийняв, спадкова справа за заявою спадкоємців у нотаріальній конторі не заводилась, а час, що сплив з моменту смерті, перевищує один рік, суд вбачає фактичні та правові підстави для визнання спадщини ОСОБА_1 , яка складається із земельної ділянки площею 3,67 в умовних кадастрових гектарах, право на яку посвідчено сертифікатом на право на земельну частку (пай) відумерлою, в порядку ст.1277 Цивільного кодексу України.
Згідно із ст.338 ЦПК України, суд, встановивши, що спадкоємці за заповітом і за законом відсутні або спадкоємці усунені від права на спадкування, або спадкоємці не прийняли спадщину чи відмовилися від її прийняття, ухвалює рішення про визнання спадщини відумерлою та про передачу її територіальній громаді за місцем відкриття спадщини.
Законом визначено, що підставами визнання спадщини відумерлою є, зокрема, неприйняття спадщини спадкоємцями за заповітом та (або) за законом.
Відповідно до постанови Верховного Суду України від 04.11.2015 №6-1486цс-15 саме по собі незнання про смерть спадкодавця не свідчить про поважність пропуску строку для прийняття спадщини.
Встановлено, що часом відкриття спадщини є 11 грудня 2001 ріку , місце відкриття спадщини с.Почапки Острозького району Рівненської області. Майно, що становить спадщину - земельна ділянка площею 3,67 в умовних кадастрових гектарах, право на яку посвідчено сертифікатом на право на земельну частку (пай) серії РВ в„– 0035486 , яка розташована в с.Почапки Острозького району Рівненської області.
Термін на прийняття спадщини минув та становить понад 1 рік.
Отже, після смерті ОСОБА_1 , тобто ІНФОРМАЦІЯ_1 , відкрилась спадщина, до складу якої входить земельна ділянка площею 3,67 умовних кадастрових гектари, право на яку посвідчено сертифікатом на право на земельну частку (пай) серії РВ в„– 0035486 яка на даний час, тобто понад один рік з часу відкриття спадщини, не прийнята спадкоємцями за заповітом чи за законом.
Відповідно до ч.3 ст.277 ЦК України, право власності на таку спадщину виникає у територіальної громади за місцем знаходження нерухомого майна.
Відповідно до ч.2 ст.327 ЦК України, управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ч.1 ст.10 та ч.5 ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , сільські селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в інтересах функції і повноваження, місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами, в тому числі здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності.
Частиною 2 ст.60 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні передбачено, що підставою для набуття права комунальної власності є передача майна територіальним громадам безоплатно державою, іншими суб`єктами права власності, а також майнових прав, створення, придбання майна органами місцевого самоврядування в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ч.2 ст.327 ЦК України, управління майном, що є у комунальній власності, здійснюють безпосередньо територіальна громада та утворені нею органи місцевого самоврядування.
Таким чином, Почапківська сільська рада є представницьким органом місцевого самоврядування та органом представницької влади територіальної громади міста, а також суб`єктом права комунальної власності територіальної громади. Сільська рада, виконавчий комітет від імені та в інтересах територіальної громади міста відповідно до закону здійснюють правомочності щодо володіння, користування та розпорядження об`єктами права комунальної власності територіальної громади.
Відповідно до п. в ч.5 ст.83 ЗК України, територіальні громади набувають землю у комунальну власність у разі прийняття спадщини.
Пунктом б ст. 140 ЗК України визначено, що однією з підстав припинення права власності на земельну ділянку є смерть власника земельної ділянки за відсутності спадкоємця.
Виходячи з викладеного та враховуючи те, що спадщина після померлої ОСОБА_1 ніким не прийнята, з часу відкриття спадщини пройшло більше одного року, тому суд приходить до висновку, про наявність підстав для визнання даної спадщини відумерлою та передачі земельної ділянки у власність територіальній громаді Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області у зв`язку з чим заява прокурора підлягає задоволенню.
Керуючись ст.ст.1220, 1221, 1277 ЦК України, ст.ст.12,13,18, 28,76, 263-265, 293, 294, 334-338 ЦПК України,
вирішив:
Заяву заступника керівника Здолбунівської місцевої прокуратури Рівненської області (м.Острог, пр-кт Незалежності, 18а, Рівненської області, ЄДРПОУ 02910077, 35800) в інтересах держави в особі Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області (с.Почапки, вул.Незалежності, 5 Острозького району Рівненської області, ЄДРПОУ 22568706) про визнання спадщини відумерлою задовольнити.
Визнати спадщину, що залишилась після смерті ОСОБА_1 , яка померла ІНФОРМАЦІЯ_1 , та складається із земельної ділянки площею 3,67 умовних кадастрових гектари, право на яку посвідчено сертифікатом на право на земельну частку (пай) серії РВ в„– 0035486 , яка розташована на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області, відумерлою.
Передати земельну ділянку площею 3,67 умовних кадастрових гектари, розташовану на території Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області, яка належала померлій ОСОБА_1 на підставі сертифіката на право на земельну частку (пай) серії РВ в„– 0035486 , як відумерлу спадщину у власність територіальної громади в особі Почапківської сільської ради Острозького району Рівненської області.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Рівненського апеляційного суду через Острозький районний суд протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено та підписано 29.05.2020р.
Суддя Острозького районного судуВасилевич О.В.
Суд | Острозький районний суд Рівненської області |
Дата ухвалення рішення | 21.05.2020 |
Оприлюднено | 25.06.2020 |
Номер документу | 90013402 |
Судочинство | Цивільне |
Цивільне
Острозький районний суд Рівненської області
Василевич О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні