Рішення
від 24.06.2020 по справі 260/1130/20
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

24 червня 2020 року м. Ужгород№ 260/1130/20 Суддя Закарпатського окружного адміністративного суду Плеханова З.Б. розглянувши в письмовому спрощеному позовному провадженні адміністративну справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тур`я" про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами,

В С Т А Н О В И В:

Державна служба геології та надр України звернулася до Закарпатського окружного адміністративного суду із позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тур`я" , яким просить:

1.Прийняти дану позовну заяву до розгляду та задовольнити її;

2.Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 2330 від 05.12.2000 наданого Товариству з обмеженою відповідальністю Тур`я .

3.Справу розглядати в порядку спрощеного провадження без виклику сторін.

1.Позиції сторін.

Позовні вимоги мотивовані тим, що Відповідачу був виданий спеціальний дозвіл на користування надрами № 2330, невід`ємною частиною якого була угода про умови користування надрами. На підставі затвердженого Наказом № 450 від 28 листопада 2018 року Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2019, Наказом № 136 від 03 травня 2019 року Департаменту державного геологічного контролю було доручено провести планові перевірки надрокористувачів у червні 2019 року, і зокрема, відповідача на предмет дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин. Про вказане відповідача повідомлено належним чином.

В свою чергу. Відповідач у порушення ст. 11 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності та п.5 ч.2 ст.24 Кодексу України про надра, не допустив посадових осіб департаменту державного геологічного контролю до проведення планової перевірки. Отже, за результатами здійснення планової перевірки було складено Акт №06-02/08/2019- 49/п (145), про недопущення до перевірки від 14.06.2019.

Таким чином Відповідачем було порушено вимоги статті 11 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , та пункту 5.3 Угоди 2330, на підставі чого. 20.06.2019 складено Припис №1167-14/06,яким відповідачу надано строк до 22.07.2019 для усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування шляхом надання до Держгеонадр документів та матеріалів згідно з переліком зазначеним у приписі (додаток №1), які підтверджують дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері надрокористування.

Але, станом на 08.08.2019 надрокористувачем не було надано матеріалів, які підтверджують факт усунення виявлених перевіркою порушень вимог законодавства у сфері надрокористування. Таким чином, враховуючи, що відповідачем, порушено ст 11. ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , в частині недопуску представників Держгеонадр до здійснення планової перевірки надрокористувача; у Держгеонадра існують всі підстави для припинення права надрокористування відповідачем на підставі ст.26 КУпН.

Сторони в дане судове засідання не зявилися про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином.Позивачем у позовній заяві зазначено про розгляд справи у їх відсутності.

З моменту відкриття провадження у справі відзиву на позовну заяву від відповідача до суду не надходило.

Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Обставини встановлені судом.

Судом встановлено, щоTOB Тур`я надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 05.12.2000 року реєстраційний номер 2330 (а.с.9).

29 липня 2013 року Державна служба геології та надр України з однієї сторона та відповідач з іншої сторони, уклали угоду Угоду №2330 про умови користування надрами, яка є невід`ємними частинами Спеціального дозволу на користування надрами від 05.12.2000 року реєстраційний номер 2330 (а.с.10-14).

Пунктом 5.3 Угоди №2330, надрокористувача, зокрема зобов`язано: здійснювати та фінансувати роботи у терміни та в межах, зазначених у Програмі робіт; доодержуватись вимог законодавства України, чинних стандартів, правил, норм виконання робіт, пов`язаних із користуванням надрами; допускати представників Деожгеонадр для здійснення державного геологічного контролю, використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; дотримуватись вимог, передбачених дозволом та цієї Угодою, тощо.

На підставі затвердженого Наказом № 450 від 28 листопада 2018 року Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2019, Наказом № 136 від 03 травня 2019 року Департаменту державного геологічного контролю було доручено провести планові перевірки надрокористувачів у червні 2019 року, а зокрема Товариства з обмеженою відповідальністю "Тур`я" на предмет дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин.(а.с.16-19).

В зв`язку з чим, відповідачу було направлено повідомлення про проведення планової перевірки від 08.05.2019 року, яке було повернуто на адресу позивача за закінченням терміну зберігання .(а.с.20).

За результатами перевірки було складено Акт про недопущення до перевірки №06-02/08/2019- 49/п (145) від 14.06.2019. (а.с.22-23).

Вказаним актом було встановлено що посадовим особам департаменту державного геологічного контролю не надалося можливим проведення перевірки на підставі відсутності керівника , заступника керівника або уповноваженої особи надрокористувача чим порушено вимоги статті 11 ЗУ Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності , та пункту 5.3 Угоди 2330. Крім того, відповідно до ОСОБА_1 ради від 13.06.2019 року встановлено, що роботи повязані з видобутком корисних копалин не проводяться, будь-яка гірнично-видобувна техніка відсутня . (а.с.24).

На вищевикладеного, 20.06.2019 складено Припис №1167-14/06. яким відповідачу надано строк до 22.07.2019 для усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування шляхом надання до Держгеонадр документів та матеріалів згідно з переліком зазначеним у приписі (додаток №1) які підтверджують дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері надрокористування. (а.с.25-28).

Але, станом на 08.08.2019 надрокористувачем не було надано матеріалів, які підтверджують факт усунення виявлених перевіркою порушень вимог законодавства у сфері надрокористування.

У зв`язку з чим, Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України 08 серпня 2019 року було внесено Подання №1546-14/06. на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №2330.(а.с.29).

Отже, враховуючи пропозиції комісії з питань надрокристування (протокол від 28.08.2019року №9/2019). відповідно до п.22 Порядку № 615. було прийнято Наказ №314 від 29.08.2019 яким, зокрема, зупинено дію Дозволу №2330. та надано відповідачу 30 днів на усунення порушень. (а.с.30)

Про вказане відповідача повідомлено листом № 18223/01/14-19 від 03.09.2019 (а.с.31).

Станом на дату звернення до суду з цим позовом до позивача не надходило матеріалів, які підтверджують факт дотримання надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування.

Мотиви та норми права застосовані судом.

Відповідно до п. 1 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.15 №1174 (далі - Положення № 1174) , Державна служба геології та надр України (Держгеонадра) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра екології та природних ресурсів і який реалізує державну політику у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр.

Згідно з пп. 10, 12 п. 4 Положення № 1174 Держгеонадра відповідно до покладених на неї завдань: зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення; здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним їх використанням.

Частиною першою статті 19 Кодексу України про надра визначено, що надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр. Право на користування надрами засвідчується актом про надання гірничого відводу.

В силу приписів статті 24 Кодексу України про надра користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Згідно із ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється у разі: 1) якщо відпала потреба у користуванні надрами; 2) закінчення встановленого строку користування надрами; 3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування; 4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення; 5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр; 6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років не приступив до користування надрами; 7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Відповідно до ч. 2 ст. 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін регулює Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 165 (далі - Порядок № 615).

Пунктом 22 Порядку № 615 визначено, що дія дозволу може бути зупинена органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр; невиконання в установлений строк приписів уповноважених органів щодо усунення порушень законодавства у сфері надрокористування або охорони навколишнього природного середовища.

Згідно з пунктом 23 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Відповідно до п. 2 ч. 7 ст. 4 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" № 2806-IV від 06 вересня 2005 року дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав: здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

За змістом частини першої статті 64 Кодексу України про надра спори з питань користування надрами розглядаються органом державного геологічного контролю, органом державного гірничого нагляду, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, місцевими радами або судом у порядку, встановленому законодавством України.

Таким чином, орган, який надав надра у користування (Держгеонадра), повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини 1 статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.

Водночас згідно з правовими висновками Верховного Суду (постанови від 10.05.2018 у справі № 802/4846/13-а, від 26.06.2018 у справі № 802/923/14-а та від 06.11.2018 у справі № 805/4098/17-а ) право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, це право припиняється у судовому порядку.

Виходячи з наведених вище положень Кодексу України про надра, Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" та Порядку № 615, анулювання раніше зупиненого спеціального дозволу можливе, зокрема, у разі, якщо надрокористувачем не усунуто порушення, які стали підставою для видання уповноваженим органом припису про їх усунення та зупинення дії дозволу.

У Спеціальному дозволі на користування надрами від 05.12.2000 року реєстраційний номер 2330 адреса користувача-відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю "Тур`я" - село Тур`я Пасіка, вулиця Турянська,будинок 33, куди і направлялися позивачем всі повідомлення, направлення та листи .

Судом не встановлено зміну місця знаходження відповідача.

Суд вважає, що оскільки відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для вирішення цього питання в судовому порядку.

Відтак, спеціальним законом, яким передбачено підстави припинення права користування надрами, є Кодекс України про надра, статтею 26 пунктом 5 якого передбачено однією з підстав - порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр.

Також суд звертає увагу на те, що відповідно до статті 13 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу, тому умови щодо їх використання, зокрема надрами, є особливо суворими та, як виняток, застосовуються до суб`єкта, який отримав відповідний дозвіл і зобов`язаний забезпечувати безумовне дотримання у своїй діяльності всіх вимог законодавства у сфері надрокористування.

Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 20 травня 2019 року у справі № 826/11885/16.

В п.5.3 Додаткової угоди до Спецдозволу зазначено, що надрокористувач зобовязаний допускати представників Держгеонадра для здійснення державного геологічного констролю.

За наведених обставин, суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих доказів на підтвердження факту порушення відповідачем вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами та Угодою, що відповідно до статті 26 Кодексу України про надра є підставою для припинення права користування надрами.

Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, повно та всебічно проаналізувавши матеріали справи, стосовно заявлених позовних вимог, суд дійшов до висновку про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

У відповідності до частини 2 статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно із частиною 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Оцінюючи подані сторонами докази, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному і об`єктивному розгляді всіх обставин справи в їх сукупності, та враховуючи, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається, як на підставу своїх вимог і заперечень, з урахуванням обставин зазначених вище, суд прийшов до переконання про доведеність позивачем заявлених вимог та необхідності задоволення адміністративного позову.

На підставі наведеного та керуючись ст. 242-246, 250, 255, 295 КАС України, суд -

В И Р І Ш И В :

Позов Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, 16, код ЄДРПОУ 37536031) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Тур`я" (вул. Турянська, буд. 33,с. Тур`я-Пасіка,Перечинський район, Закарпатська область,89223 , код ЄДРПОУ 03748087) про припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами - задовольнити.

2.Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 2330 від 05.12.2000 року наданого Товариству з обмеженою відповідальністю Тур`я (вул. Турянська, буд. 33,с. Тур`я-Пасіка,Перечинський район, Закарпатська область,89223 , код ЄДРПОУ 03748087).

Апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня отримання повного тексту судового рішення через Закарпатський окружний адмінсуд до Восьмого апеляційного адмінсуду.

СуддяЗ.Б.Плеханова

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.06.2020
Оприлюднено25.06.2020
Номер документу90025910
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —260/1130/20

Рішення від 24.06.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 02.06.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 13.05.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Плеханова З.Б.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні