Справа № 420/2058/20
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 червня 2020 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді - Свиди Л.І.
розглянувши в порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення,-
ВСТАНОВИВ:
До суду звернулася ОСОБА_1 з позовною заявою до Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області про визнання протиправним та скасування рішення відповідача №658-VІІ від 18 грудня 2019 року Про скасування рішення від 05.12.2019 року №508- VІІ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 безоплатно для ведення особистого селянського господарства, площею 1,64 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності (раніше колективної власності колишнього КСП Загнітківське ) розташованих на території Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області (за межами населеного пункту) .
За цією позовною заявою відкрито спрощене позовне провадження у відповідності до ст. 12 КАС України та наданий відповідачу строк для подання до суду відзиву на цю заяву, позивачу - відповіді на відзив.
Представник позивачки в судове засідання не з`явився, надіслав заяву про розгляд справи без його участі. Позов обґрунтований позивачкою тим, що 05 грудня 2019 року відповідачем було прийнято рішення № 508 -VII, яким надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 1,64 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності (раніше колективної власності колишнього КСП Загнітківське ), розташованих на території Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області (за межами населеного пункту). Однак, рішенням Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області № 508 -VII від 05.12.2019 року було скасовано рішенням № 658-VII від 18 грудня 2019 року. При цьому, будь-яких зауважень стосовно клопотання позивачки та доданих до нього документів, зокрема щодо невідповідності місця розташування ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку, у сільської ради не було. Таким чином рішення Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області № 658-VII від 18 грудня 2019 року було прийнято з підстав, які не передбачені законодавством.
Представник відповідача в судове засідання не з`явився, надіслав заяву про розгляд справи без участі представника. Відзиву на позовну заяву відповідач не подав.
Згідно з ч. 9 ст. 205 КАС України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Враховуючи вищевикладені приписи КАС України суд прийшов до висновку про можливість продовження розгляду справи в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Дослідивши матеріали справи, суд вважає, що позов ОСОБА_1 підлягає задоволенню, виходячи з наступного.
ОСОБА_1 04 грудня 2019 року звернулася до Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області із заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства, орієнтованою площею 2.0 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення на території Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області (за межами населеного пункту) (аркуш справи 11).
До заяви позивачка додала копію паспорта громадянина України, копію ідентифікаційного коду, викопіювання із планово-картографічного матеріалу Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області із зазначенням місця розташування бажаної земельної ділянки.
Рішенням Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області №508-VIІ від 5 грудня 2019 року ОСОБА_1 надано дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно для ведення особистого селянського господарства, орієнтованою площею 1,64 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності (раніше колективної власності колишнього КСП Загнітківське ), розташованих на території Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області (за межами населеного пункту) та зобов`язано Логовську А ОСОБА_2 . замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, в суб`єкта господарювання, який у своєму складі має інженера землевпорядника, якого включено до Державного реєстру сертифікованих інженерів землевпорядників. Розроблений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства, надати на розгляд та затвердження в установленому порядку (аркуш справи 14).
При цьому, у зв`язку з необхідністю проведення інвентаризації земель, та великою кількістю заяв від бажаючих отримати у власність земельні ділянки для ведення ОСГ, керуючись ст.12 Земельного кодексу України, ПКМУ № 476 від 05.06.2019 року Про затвердження Порядку проведення інвентаризації земель та визнання таким, що втратили чинність, деяких постанов Кабінету Міністрів України , ст. 25 Закону України Про землеустрій , ст. 26 п. 34 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні , рішенням Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області № 658-VII від 18 грудня 2019 року було скасовано рішення Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області № 508-VIІ від 5 грудня 2019 року (аркуш справи 15), яким надано позивачці дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно для ведення особистого селянського господарства, орієнтованою площею 1,64 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності (раніше колективної власності колишнього КСП Загнітківське ), розташованих на території Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області (за межами населеного пункту), що і стало підставою для звернення позивача до суду із даним позовом.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до ст. 13, 14 Конституції України земля, її надра, атмосферне повітря, водні та інші природні ресурси, які знаходяться в межах території України, природні ресурси її континентального шельфу, виключної (морської) економічної зони є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією.
Земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Відповідно до ч. 1 ст. 5 Закону України Про особисте селянське господарство для ведення особистого селянського господарства використовують земельні ділянки розміром не більше 2,0 гектара, передані фізичним особам у власність або оренду в порядку, встановленому законом.
Відповідно до ч. 4 ст. 122 Земельного кодексу України центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності у власність або у користування для всіх потреб.
Згідно із п. б ч. 1 ст. 81, ч. 1 ст.121, ч. 6, ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.
Громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, зокрема, для ведення особистого селянського господарства, у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри.
До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб).
При цьому, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.
Підставою відмови у наданні такого дозволу може бути лише невідповідність місця розташування об`єкта вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко-економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно-територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Таким чином для отримання земельної ділянки безоплатно у власність зацікавлена особа звертається до відповідних органів із клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, за результатами розгляду якого компетентним органом приймається рішення про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або про відмову в наданні такого дозволу, яка має бути вмотивованою.
При цьому, перелік підстав для відмови в наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність є вичерпним та розширеному тлумаченню не підлягає.
Відмова може бути визнана обґрунтованою лише тоді, коли компетентним суб`єктом владних повноважень встановлюється невідповідність місця розташування земельної ділянки вимогам законів, прийнятих відповідно до них нормативно - правових актів, генеральних планів населених пунктів та іншої містобудівної документації, схем землеустрою і техніко - економічних обґрунтувань використання та охорони земель адміністративно - територіальних одиниць, проектів землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, затверджених у встановленому законом порядку.
Системний аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що Земельним кодексом України визначено вичерпний перелік підстав для відмови у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
При цьому, чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 Земельного кодексу України.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Верховного Суду від 27 лютого 2018 року в справі № 545/808/17.
Відповідно до ч.1 ст.25, п. 34 ч. 1 ст. 26, ч.1, 2 ст.59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Відповідно до ч.1 ст.122 Земельного кодексу України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
З матеріалів справи вбачається, що 05.12.2019 року Загнітківською сільською радою Кодимського району Одеської області було прийнято рішення № 508 -VII, яким надано ОСОБА_1 дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки безоплатно для ведення особистого селянського господарства, орієнтовною площею 1,64 га, за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності (раніше колективної власності колишнього КСП Загнітківське ), розташованих на території Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області (за межами населеного пункту).
При цьому, відповідач, скасовуючи вищезазначене рішення рішенням № 658-VII від 18.12.2019 року з підстав необхідності проведення інвентаризації земель, та великою кількістю заяв від бажаючих отримати у власність земельні ділянки для ведення ОСГ, фактично вийшов за межі перевірки наявності підстав для відмови у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою, передбачених ч. 7 ст. 118 Земельного кодексу України.
При цьому суд звертає увагу, що Конституційний Суд України в рішенні від 16 квітня 2009 року № 7- рп/2009 вирішив, що в аспекті конституційного подання положення частини другої статті 19, статті 144 Конституції України, статті 25, частин першої, десятої статті 59 Закону України Про місцеве самоврядування в Україні від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР (з наступними змінами) стосовно права органу місцевого самоврядування скасовувати свої раніше прийняті рішення та вносити до них зміни необхідно розуміти так, що орган місцевого самоврядування має право приймати рішення, вносити до них зміни та/чи скасовувати їх на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Конституційний Суд України зазначив, що в Конституції України закріплено принцип, за яким права і свободи людини та їх гарантії визначають зміст і спрямованість діяльності держави, яка відповідає перед людиною за свою діяльність (стаття 3). Органи місцевого самоврядування є відповідальними за свою діяльність перед юридичними і фізичними особами (стаття 74 Закону). Таким чином, органи місцевого самоврядування не можуть скасовувати свої попередні рішення, вносити до них зміни, якщо відповідно до приписів цих рішень виникли правовідносини, пов`язані з реалізацією певних суб`єктивних прав та охоронюваних законом інтересів, і суб`єкти цих правовідносин заперечують проти їх зміни чи припинення. Це є гарантією стабільності суспільних відносин між органами місцевого самоврядування і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього рішення, що узгоджується з правовою позицією, викладеною в абзаці другому пункту 5 мотивувальної частини Рішення Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп у справі щодо несумісності депутатського мандата.
Ненормативні правові акти органу місцевого самоврядування є актами одноразового застосування, вичерпують свою дію фактом їхнього виконання, тому вони не можуть бути скасовані чи змінені органом місцевого самоврядування після їх виконання.
З системного аналізу вимог чинного законодавства, вбачається, що надання громадянину дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки є одним з етапів розгляду заяви громадянина про одержання безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності.
Таким чином, з рішення Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області № 508 - VII від 05.12.2019 року, яке скасоване рішенням № 658-VII від 18.12.2019 року, виникають правовідносини, пов`язані з реалізацією позивачем його законних прав. При цьому, як встановлено судом, позивач заперечує проти припинення цих правовідносин.
Враховуючи вищевикладені обставини, суд дійшов висновку, що рішення Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області №658-VII від 18 грудня 2019 року Про скасування рішення від 05.12.2019 року №508- VІІ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 безоплатно для ведення особистого селянського господарства, площею 1,64 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності (раніше колективної власності колишнього КСП Загнітківське ) розташованих на території Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області (за межами населеного пункту) є протиправним та підлягає скасуванню судом.
Відповідно до ч. 2 ст. 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, однак відповідачем не доведено правомірності оскаржуваного рішення.
Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.
Згідно з ч. 1 ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи вищезазначене та оцінюючи надані докази в сукупності, суд вважає, що позовні вимоги ОСОБА_1 обґрунтовані, відповідають вимогам законодавств та підлягають задоволенню повністю.
На підставі викладеного, керуючись ст. ст. 6, 14, 90, 139, 243-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області (вул. Шкільна, 22А, с. Загнітків, Кодимський район, Одеська область, 66012, код ЄДРПОУ 04378586) про визнання протиправним та скасування рішення відповідача №658-VІІ від 18 грудня 2019 року Про скасування рішення від 05.12.2019 року №508- VІІ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 безоплатно для ведення особистого селянського господарства, площею 1,64 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності (раніше колективної власності колишнього КСП Загнітківське ) розташованих на території Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області (за межами населеного пункту) - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області №658-VІІ від 18 грудня 2019 року Про скасування рішення від 05.12.2019 року №508- VІІ Про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 безоплатно для ведення особистого селянського господарства, площею 1,64 га за рахунок земель сільськогосподарського призначення комунальної власності (раніше колективної власності колишнього КСП Загнітківське ) розташованих на території Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області (за межами населеного пункту) .
Стягнути з Загнітківської сільської ради Кодимського району Одеської області (вул. Шкільна, 22А, с. Загнітків, Кодимський район, Одеська область, 66012, код ЄДРПОУ 04378586) за рахунок її бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) сплачений судовий збір у розмірі 840,80 грн.
Рішення суду набирає законної сили в порядку та строки, встановлені ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення суду може бути оскаржено в порядку та строки, встановлені ст. 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Л.І. Свида
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 25.06.2020 |
Оприлюднено | 25.06.2020 |
Номер документу | 90026943 |
Судочинство | Адміністративне |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Свида Л.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні